Käskeäkkö vai ei purevaa koiraa? (Koirat > Koirien koulutus)

18.02.2014 18.13

Ongelma plakkarissa...

Eli tuossa vuodenvaihteessa silloin 8,5kk oleva meidän Nemo-flatti oli juhlien alkaessa "leikkimässä" pikkulasten kanssa. No, se ei sitten jaksanut enää ja tuli nurkkaan viereeni makaamaan. Yksi pikkulapsi halusi vielä "leikkiä" (rapsuttaa) koiran kanssa, joten se lähestyi koiraa kädet auki, jotta halaisi koiraa. Nemo oli tilanteessa, jossa se ei pääse _mihinkään_ suuntaan pakoon ja tottakai sitä pelotti lähestyvä lapsi kädet harallaan. Se sitten päätti murista ja näykkäistä, jolloin lapsi lähti.

Mitä tekisitte kys. tilanteessa? Käskisitte?

Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
18.02.2014 18.22
022485917_r
Klaukkala

Ite ensin kyllä käskisin lasta. Neuvoisin että miten koiraa pitää lähestyä, koska pitää jättää rauhaan ja muutenkin että mitä saa ja ei saa tehdä koiralle. Jos ei menis lapsille kaaliin niin estäisin pääsyn koiran luokse tai en veisi sitä lasten seuraan jotka eivät osaa käyttäytyä muuten kuin koiralle uhkaavasti.

I'll start my own religion worshipping my dog Jack, cause dog spelled backwards is god and that's a fact
18.02.2014 18.26

Samoin itse tekisin, että neuvoisin lapselle miten kuuluu lähestyä. Kannattaa silti miettiä, että onko pelkoaggressiivisen/itseään puremalla puolustavan koiran paikka lasten keskellä ellet itse pysty kokoajan valvomaan koiraa. Lapset ovat kuitenkin valitettavasti suurin osa tuollaisia, että tullaan kädet ojossa, halaillaan ja aikuisten silmien ulottumattomissa muuten käsitellään koiraa mahdollisesti rajuin ottein.

18.02.2014 18.50

^Jep, lasta käskettiinkin tuon jälkeen. Mutta kysyin tuosta, että koiraa EI siis pidä "rankaista" tai kieltää?

18.02.2014 18.50
022600386_r
Lahti

Siinä vaiheessa kun koiralle ei jätetä mitään muuta tilaa tai vaihtoehtoa kuin puolustaa itseään hampailla, on siinä jo moni ihminen epäonnistunut omassa tehtävässään. Lasta ei tietenkään voi syyttää, mutta lapsen läheiset ja erityisesti vanhemmat tulisi olla noin pienten kanssa aina hereillä, erityisesti jos tapahtumassa on eläimiä. Mutta ennen kaikkea koiran omistajan tulisi olla ihan ykkösenä paikalla ja taata koiralle turvallinen rauhoittumispaikka, sekä tarpeen tullen kieltää/opastaa lapsia ettei se tilanne mene noin pitkälle.

Mielestäni ihan turhaa kieltää koiraa puolustamasta itseään, kun se on ensin itse hakeutunut hälinästä pois ja tulee siltikin ahdistetuksi nurkkaan.

18.02.2014 18.54

Jep. Omistajan tehtävänä on pitää huolta ettei tilanteet pääse noin pitkälle. Jos kerran koira tuli sun viereen nurkkaan pakoon niin en kyllä ymmärrä mikset silloin tukenut ja auttanut koiraa ja käskenyt lapsia pois? Itse ainakin tuollaisessa tilanteessa kokisin, että koira oppi ettei se saanut sinulta hakemaansa tukea tilanteeseen vaan sen piti ratkaista se itse turvautumalla puremiseen.

Muokattu viimeksi: 18.02.14 18.59
18.02.2014 18.57

Nemo oli siis minun jaloissa ja tilanne kävi niin nopeasti, etten ehtinyt :")

18.02.2014 19.02
022255732_r
Ninja kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun koiralle ei jätetä mitään muuta tilaa tai vaihtoehtoa kuin puolustaa itseään hampailla, on siinä jo moni ihminen epäonnistunut omassa tehtävässään. Lasta ei tietenkään voi syyttää, mutta lapsen läheiset ja erityisesti vanhemmat tulisi olla noin pienten kanssa aina hereillä, erityisesti jos tapahtumassa on eläimiä. Mutta ennen kaikkea koiran omistajan tulisi olla ihan ykkösenä paikalla ja taata koiralle turvallinen rauhoittumispaikka, sekä tarpeen tullen kieltää/opastaa lapsia ettei se tilanne mene noin pitkälle.

Mielestäni ihan turhaa kieltää koiraa puolustamasta itseään, kun se on ensin itse hakeutunut hälinästä pois ja tulee siltikin ahdistetuksi nurkkaan.

18.02.2014 22.47
000056720_r

http://www.lolathepitty.com/my-dog-bit-my-child/

Kannattaa varautua juhlatilanteisiin ylipäätäänkin koiran kanssa niin, että sillä on turvapaikka, jonne tarvittaessa väistää lapsia. Hienoa, että koira sentään ymmärsi väistää ja tuli hakemaan turvaa sulta, huonompi homma, että joutui kuitenkin itse hoitamaan lapsen pois.

jos linkki ei toimi, niin pointti oli tämä:

Muokattu viimeksi: 18.02.14 22.48

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti