Frettien eläinkauppa myynti (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

27.05.2008 12.00

Alkaa vähitellen kyrsimään minua olan takaa.

Asiasta on jaksettu keskustella vihaisesti ja huolissaan frettiyhdistysten foorumeilla jo monta vuotta. Esille on tullut mieletön määrä tyrmistyttäviä asioita etenkin erästä turkulaista eläinkauppaa koskien.

Ja silti, ottaen huomioon yhdistysten sivujen olevan paras paikka hankkia tietoa freteistä ja foorumit ovat se paikka, joska ne kokeneet neuvojat löytyvät... Ihmiset YHÄ ostavat frettejä eläinkaupasta. He YHÄ uskovat eläinkaupan antamia täydellisen vääriä hoito-ohjeita.

Oikeasti, mikä Suomalaista lemmikinhankkijaa riivaa? Miksi asioista ei voida ottaa selvää ennen kuin edes ajatellaan sen oman karvapötkön hankkimista? Miksi luotetaan sokeasti eläinkaupasta tai kasvattajaltakin saataviin ohjeisiin ihan vain siksi, että kyseessä on eläinkauppias tai kasvattaja!?

Onko eläimen arvo oikeasti niin alhaalla, että niiden hyvinvoinnin eteen ei viitsitä tehdä sen vertaa. Ei viitsitä ottaa asioista selvää ennen eläimen hankintaa. Etsiä tietoa monesta paikasta, monelta taholta ja varmisteta saatuja käsityksiä.

*murisee*

Muutamia lainauksia eräästä VS-frettien sivuilla olevasta keskustelusta:

"Fretti kuten kissa tai koirakaan ei kuulu eläinkauppojen myyntilistoille koska niille ei siellä pystytä tarjoamaan edes välttäviä oloja. Eläinkaupoissa frettie ei sosialisoidu kuten lemmikkien pitäisi juuri nuorena. Fretinpentuja tuodaan eläinkauppoihin epämääräisistä oloista ja aivan liian nuorena tai ulkomailta tuhansia pentuja tuottavilta farmeilta. Ulkomailta tuodut fretit on myös usein steriloitu vauvaiässä joka taas vaikuttaa fretin terveyteen ja fysiikkaan haitallisesti."

"Tästä tulikin mieleeni, kerran eräällä galleriasivuilla satuin näkemään tytön jolla oli fretistään kuvia. Kuvissa fretti oli häkissään, jossa oli purua. Laitoin ystävällismielisen viestin henkilölle, että puruja ei saa missään nimessä laittaa freteille ettei tuki hengitysteitä ym.
Häneltä tuli vihamielinen vastaus että eläinkaupassa sanottiin että puruja fretille ja käski painua hevonkuuseen. Fretti oli siis ostettu eläinkaupasta. Mainitsin, että kannattaisi edes googlettaa "fretti", ellei muuten ole vaivautunut ottamaan ko. asiasta selvää.
Hän pisti kirjoitteluni estoon ja suivaantui pahasti mainitsemistani faktoista. Ei tietenkään uskonut sanomaani vaikka yritin auttaa ja ajatella fretin parasta.

Sellaiset ihmiset jotka ovat eläinkaupoista ostaneet frettinsä ja he ovat vaivautuneet hankkimaan tietoa freteistä, tietävät varmasti sen, ettei puruja pistäisi eläimelleen... Ja sellaiset raukat kun uskovat vielä mitä eläinmyyjä sanoo, kun useimmat eläinkaupat eivät edes tiedä frettien sukupuolta tai tarkkaa syntymäaikaa."

Oikeasti, en hetkeen ole törmännyt mihinkään niin vihaksi pistävään aiheeseen kuin tuo tarina. Miten typeräksi ihminen antaa itsensä langea? Helppoahan se on, kun asiasta kärsii vain eläin.

"Hollannista tulivat ainakin viime vuonna ja mitä todennäköisimmin väärillä papereilla koska osalla pennuista oli vielä jonkin aikaa tuplahampaat. Pennun maitohampaathan vaihtuu normaalisti siinä 7-10 viikon iässä ja ulkomailta frettiä ei saisi tuoda ilman rabiesrokotetta ( rokotus voidaan antaa 12 viikkoisena ) + 21 vrk odotusta tuon jälkeen. Käytännössä pentujen pitäisi olla vähintään 15 viikon ikäisiä jotta ne voi laillisesti tuoda maahan ja tuolloin ei niillä todellakaan enää ole maitohampaita suussaan.

Hollannissa on myös nuo suuret frettifarmit joissa ei välitetä terveydestä, genetiikasta eikä tarttuvasta vakavasta sairaudesta ADV:stä. Tuo ADV on sellainen asia jota ainakin itse pelkään noiden eläinkauppafrettien tuovan meille tänne Suomeen tuliaisina Sad
"

Kiitos tuhannesti tästäkin. Itse kun juuri kaipasin frettien vastiketta HIVille suomeen. Frettini kun ovat olleetkin aivan liian terveitä -_-

(Jätin kirjoittajien nimet mainitsematta, koska en halunnut loukata heitä. Halusin vain poimia minusta oleennaisia pointteja hyvin kirjoitettuina keskustelusta, joka löytyy osoitteesta: http://www.vs-fretit.com/bb/viewtopic.php?t=822 )

Kiltit ihmiset. Älkää suosiko eläinten eläinkauppamyyntiä. Kysykää, kyseenalaistakaa, hankkikaa tietoa itse. Ja ennen kaikkea: Hankkikaa ensin tieto, sitten vasta se eläin!

27.05.2008 12.19
022471421_r
Hämeenlinna
Hyvin kirjoitettu
27.05.2008 14.01
Kiitos, vaikka epäilen taas suuresti ettei monikaan kiinnitä tähän aiheeseen mitään huomiota
27.05.2008 15.50
Joo, tuo on kieltämättä kamalaa. Olen kerran elämässäni käynyt eläinliikkeessä, jossa myytiin frettejä. Näky oli kamala; niillä oli jokaisella aivan järkyttävän pienet lasihäkit..! Olisiko ollut jotain 1m x 2m x 1m (pituus,syvyys,leveys).. Ei todellakaan ollut kivaa katseltavaa. Mahtoivat raukat kärsiä.. :/
Muokattu viimeksi: 27.05.08 15.51
27.05.2008 20.10

Ihmisillä kun on ylipäätään se jumalaton harhaluulo, että fretit olisivat pääasiallisia häkkieläimiä.

Vähän kuin pitäisi kissaa tai pientä koiraa häkissä -_- Sama se - frettien eläinkauppa mynti on täysin verrattavissa siihen, että koirat ja kissat rantautuisivat Suomessa eläinkauppoihin.

27.05.2008 20.39
Hyvä, että joku jaksoi asiasta tännekkin kirjoittaa, toivotaan, että joku frettiä eläinkaupasta harkitseva tulee toisiin ajatuksiin^^ Mielestäni niitä eläimiä joita nyt yleensäkin kasvatetaan (fretti, marsu, rotta jne.) olisi parempi ostaa kasvattajalta
27.05.2008 20.41
^Jep. Itse en ole frettiä edes eläinkaupassa nähnyt, Onneksi.
28.05.2008 12.54
Nostelen tätä topiccia taas siinä toivossa, että se vielä kiinnittäisi ihmisten huomiota :) Asia on kuitenkin minusta tärkeä.
02.06.2008 15.29
Asia on enemmän kuin tärkeä..
Suomen pitäisi olla eläimilläkin hyvinvointivaltio, ei paikka jossa eläimet kituu väärissä oloissa eläinkaupoissa.
28.06.2008 19.43
018866829_r
perniö
Itelläni ei oo mitään kokemuksii freteistä, mutta sen verran oon ottanut selvää et ne tarvii paljon tilaa. Eläinkaupassa eläimet ei saa paljon tilaa liikkua. Eikä se tunnu ollenkaan oikeudenmukaiselta, että frettejä myydään eläinkaupoissa ja joutuvat häkeissään elämään. Eikä se oo mikään häkkieläin.
05.07.2008 02.41
019261708_r
Lahti
Aina sitä viisastuu. Kasvatetaanko Suomessakin frettejä? En siis ole frettiä hankkimassa, uteliaisuudesta kysyn.
05.07.2008 02.49
000030827_r
perutelut tphon serilisaatioon?
05.07.2008 03.31
Kaida kirjoitti:
Aina sitä viisastuu. Kasvatetaanko Suomessakin frettejä? En siis ole frettiä hankkimassa, uteliaisuudesta kysyn.

Kyllä vain. Petsiestäkin kirjoittelee ainakin kaksi kasvattajaa, minä ja Ronja/Piitu/Raisa - frettien omistaja.

Olen itseasiassa pitänyt pientä listausta Suomessa syntyvistä (tiedossa olevista) pentueista tänä vuonna. Niitä on varmasti syntynyt enemmänkin, kaikki eivät vain tule minun tietouteni piiriin.

Minun laskujeni mukaan Suomessa on tänä vuonna syntynyt ainakin 15 pentuetta, joissa uroksia on ollut 41 ja naaraita 49. Ennen luovutusikää kuolleita pentuja on tietojeni mukaan tuohon lisättäväksi 10.

05.07.2008 03.39
022288641_r
Vieremä
Minä en ole törmännyt eläinkauppoihin jotka myyvät frettejä. Onko näiden frettien alkuperä suomalainen vai tuodaanko ne kauppoihin esim. ulkomaila?
Minun mielipide ei välttämättä ole sinun mielipide
05.07.2008 03.41
000030827_r
mä oon nähny el kaupas frettejä. mutta edelleen haluaisin perusteluja sterilisaatioon.
05.07.2008 03.44
Hupu kirjoitti:
perutelut tphon serilisaatioon?

En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta selitän nyt kuitenkin miksi lemmikkifretit steriloidaan.

Leikkaamattomat urokset tuppaavat haisemaan yksinkertaisesti niin hiton pahalle, että kukaan ei halua sellaisia nurkkiinsa pyörimään. Paitsi tietysti kasvattajat, joille ne pallinsa yhä omaavat pojat ovat tarpeen. Meillä asuu kaksi leikkaamatonta poikaa ja voin sanoa, että tervetuloa vain kesäisin haistelemaan miten paljon ne haiskahtaa, kun tytöillä alkaa kiimat. Useat urokset myös merkkailevat hyvin voimakkaasti, joka on puolet siitä pahasta hajusta. Eli tuo poikien leikkaaminen johtuu puhtaasti siitä, että niiden kanssa on sen jälkeen huomattavasta mukavampi elää.

Naarasfrettien leikkaaminen on taas "pakollista" puhtaasti terveydellisistä syistä. Hyvin hyvin pieni prosentti naaraista katkoo itse kiimansa, ne pitää 1) astuttaa 2) niille pitää hakea hormoonipiikki eläinlääkäriltä. Hormoonipiikkiä luonnollisempi tapa kiiman katkaisuun on vasektomoidulla (ns. v-hob) uroksella astuttaminen. Hormoonipiikkikään ei ole suoraan sanottuna vaarallinen, mutta en antaisi yhdellekään naaraalle sitä mielelläni jatkuvasti. Hormoonien kanssa präkääminen on aina epäterveellistä. Eli sitä ei missään nimessä suositella vuosittain toistettavaksi operaatioksi. V-hobien käyttö taas... No. Sanotaanko vaikka näin, että tiedän lukuisia tapauksia, joissa se vasektomia onkin mennyt vituilleen ja sieltä tuleekin pennut. Toisaaltaan jos operaatio onkin onnistunut naaras tulee silti mitä todennäköisemmin valeraskaaksi ja tarvitsee sen oman määränsä hoitoa.

Miksi tuo naaraiden kiima sitten pitää katkoa? Koska jollei sitä katkota tuloksena on anemia ja sitä kautta kuollut fretti. En suositteli ketään kokeilemaan, katkooko se oma naaras omatoimisesti kiimansa. Koska jos se ei katkokaan ja anemia pääsee kehittymään... No, minua ei ainakaan naurattaisi.

USAssa fretit steriloidaan hyvin usein todella nuorena, jo ennen luovutusikää (8-12 viikkoa vähän kasvattajasta tai kasvattamosta riippuen). Tämä taas ei ole missään nimessä niiden terveydelle suotavaa ja USAssa freteillä esiintyykin huomattavasti enemmän lymfoomaa kuin meillä kotisuomessa. Liian aikaisen sterilisaation on todettu vaikuttavan huomattavasti juuri esim. lymfooman kehitykseen.

Itse suosittelisin leikkaamaan urokset siinä ~1v tienoilla, kun niiden pallit on laskeutuneet kunnolla. Naaraiden kanssa taas odottelisin rauhassa sitä ekaa kiimaa ja katkaisun jälkeen antaisin niiden lepäillä ja toipua ainakin parisen kuukautta (riippuen mitä menetelmää on käytetty). Yleensä ne tulevat kiimaan siin'ä 6-10kk ikäisinä.

Alta 10kk ikäistä frettä taas en astuttaisi missään nimessä.

Toivottavasti osasin vastata kysymykseesi :) Vaikka en sitä ihan tajunnutkaan.

ps. lisäyksenä vielä, että nuo liian aikaisin steriloidut fretit ovat myös usein jopa kitukasvuisen oloisia. Olen keskustellut useampaan otteeseen jenkkiläisten "foorumi tuttavuuksieni" kanssa siitä, miksi heidän frettinsä näyttävät järjestäen puolet pienemmiltä kuin Suomalaiset. Ne eivät yksinkertaisesti ole saaneet kehittyä ja kypsyä rauhassa. 

Muokattu viimeksi: 05.07.08 04.01
05.07.2008 03.46
Twiggy kirjoitti:
Minä en ole törmännyt eläinkauppoihin jotka myyvät frettejä. Onko näiden frettien alkuperä suomalainen vai tuodaanko ne kauppoihin esim. ulkomaila?

Turussa eräs eläinkauppa tuo pääasiallisesti ulkomailta frettejä. Mistä nyt sattuvat halvimmalla saamaan.

Kukaan puolet aivoista omaava suomalainen kasvattaja ei myisi pentujaan eläinkauppaan, vaikka sitäkin on tapahtunut... Mutta yleensä kyseessä on ulkomaantuonteja nykyisin.

05.07.2008 03.51
000030827_r

osasit vastata. ja sitä siis ihmettelin et mitä riksejä. kissoillekin on "suositus" ikiä sterilisaatioissa mutta silti tehdään varhaisterilisaatioita ja niis ei oo ollu mitää haittaa. päin vastoin. ja aika samalle kuulostaa ku katit =D paitti toi kiiman katkasu.

jotaimuutaki piti sanoo mut joo pää ei toimaa tähä aikaa. tosite si loput =D

05.07.2008 03.58

^ En suoraan sanottuna osaa sanoa, miksi naarasfrettien kiima vaikuttaa niiden punasolujen tuotantoon heikentävästi.

Vaikka minun suoraan sanottuna kuuluisi tietää -_-

Voin kuitenkin sanoa, ettei kyseessä ole mikään kasvattajien kehittämä legenda, jotta ihmiset eivät teettäisi heidän pennuillaan lisää pentuja. Eläinlääkärit usein eivät halua leikata kovin pian kiiman katkaisun jälkeen saatika keskellä kiimaa, juuri tuon aneemisuuden takia.

Anemia ei kuitenkaan kehity ihan hetkessä, kasvatusnaaraatkin astutetaan vasta siinä 2-3 viikon kuluttua kiiman alkamisesta. Hormoonipiikki kannattaa yleensä antaa siinä 2+ vikon jälkeen. Liian aikaisin annettu piikki ei yleensä tehoa, mikä taas johtaa sen uusimiseen mikä taas ei missään nimessä ole sille eläimelle terveellistä.

13.07.2008 16.39
Hyvä kun tulee keskustelua asiasta. Minuakin puistattaa kun muuan liikkeet kauppaa frettejä oikein sesonki tavarana!
13.07.2008 20.39

Onneksi Faunatar ei myy frettejä. Seuraava teksti on Faunattaren sivuilta:

"Ketjumme ei myy frettejä, sillä näin kookas, älykäs, sosiaalinen ja touhukas eläin ei mielestämme sovellu lemmikkieläinliikkeiden rajoitettuihin tiloihin lainkaan. Suosittelemme hankkimaan fretin suoraan luotettavalta kasvattajalta, joka on kasvattanut fretin kotioloissaan."

Ja Faunatar on Suomen johtava lemmikkikauppaketju.

13.07.2008 20.45

Itse näin ihan joskus natiaisena fretin eläinkaupassa. En onneksi enää sen jälkeen.

Lisäksi, kuulin eräästä eläinkaupasta joka "pyynnöstä tilaa fretin asiakkaalle, muttei majoita eläintä kaupassa (syinä ilmeisesti juuri tässäkin keskustelussa esiin tulleet asiat)". Onkohan tässä kyseessä nyt joistain ulkomaisista "eläintukuista" tilaaminen, vai mitähän kautta hankkivat..

13.07.2008 20.47
Juuri näin, fretit(eikä muutkaan eläimet) ei kuulu minnekkään KAUPPAAN, älkää siis tukeko niitä myyviä kauppoja.
13.07.2008 20.50

Bravo Vinha, hieno kirjoitus!

Vaikken frettejä omista tai niihin en ole sen lähemmin päässyt tutustumaan, en kannata frettien eläinkauppamyyntiä. Minun tietääkseni fretti on aktiivinen eläin, joka kaipaa runsaasti seuraa ja virikkeitä, eikä eläinkaupassa varmasti tällaisia mahdollisuuksia tarjota.

Eläinkaupat saattaa monesti pyytää siitä lemmikistä jopa enemmän kuin kasvattaja, näin ainakin monissa kaniroduissa. Monet tietämättömät sitten hinnan perusteella ostaa eläinkaupasta, koska kasvattajalta ottaminen maksaisi kuitenkin enemmän vaikka todellisuus on ihan muuta...

13.07.2008 23.02
Hyvä teksti ja kiitos tiedosta. En tule frettiä varmaan koskaan ottamaan, mutta hyvä joka tapauksessa tietää.
13.07.2008 23.08
022460372_r
Jämsä
Misuka kirjoitti:
Hyvä teksti ja kiitos tiedosta. En tule frettiä varmaan koskaan ottamaan, mutta hyvä joka tapauksessa tietää.

Samat sanat. Hyvä kirjoitus Vinha oli :)

Mister, I'll make a dog out of you.
22.07.2008 10.58
019021223_r
Tampere

Komps Misuka & Nemo :)

Kanariansaaret on loistava lomapaikka, mutta ne eläinkaupat >_< Yhessä kävin, ja oli kyllä kamala näky. Koiranpentuja pienessä neliönmuotoisessa lasihäkissä! Ja pentuja oli ainakin 2/lasihäkki.

Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä häneltä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on.
22.07.2008 11.38
019140115_r
Tampere

Hyvähyvä. Todellakin asiatekstiä! :) Ihmisille vähän lisää tietoa asioista.

Hyvät perustelutkin on eikä mtn hihasta vetästyjä mielipiteitä. Opin paljon uutta freteistä tässä, kiitos. :)

Kyllähän sen järjenkin jos pitäis sanoa, ettei frettejä voi eläinkaupassa asuttaa.. Mutta toisille se raha on tärkeämpää kuin eläinten hyvinvointi, mikä sitten yleensä kostautuu myöhemmin sille eläimen ostajalle.... :I

22.07.2008 12.11
022460372_r
Jämsä
Nuppu kirjoitti:

Komps Misuka & Nemo :)

Kanariansaaret on loistava lomapaikka, mutta ne eläinkaupat >_< Yhessä kävin, ja oli kyllä kamala näky. Koiranpentuja pienessä neliönmuotoisessa lasihäkissä! Ja pentuja oli ainakin 2/lasihäkki.

Azoreilla pidettiin chinchilloja sellasessa ylipienessä ja matalassa "hamsterinhäkissä" (se oli liian pieni hamsterillekin!) eikä ollu ees kuivikkeita Ja kun chinchilloillahan pitää olla korkee häkki :(
Mister, I'll make a dog out of you.
22.07.2008 12.13
Nemi kirjoitti:

Itse näin ihan joskus natiaisena fretin eläinkaupassa. En onneksi enää sen jälkeen.

Lisäksi, kuulin eräästä eläinkaupasta joka "pyynnöstä tilaa fretin asiakkaalle, muttei majoita eläintä kaupassa (syinä ilmeisesti juuri tässäkin keskustelussa esiin tulleet asiat)". Onkohan tässä kyseessä nyt joistain ulkomaisista "eläintukuista" tilaaminen, vai mitähän kautta hankkivat..

Jos kyseessä on Harmin Farmi niminen eläinkauppa, sen omistaja kasvattaa itse frettejä kotonaan Onnenkäpälä kasvattajanimellä. Eli silloin kyseessä on ihan kotimaisia eläimiä.

Mikäli ei pennut mitä luultavamminkin kyseessä on tukkutoimintaa, jota kannattaa välttää hyvin vahvasti. Etenkin tuon mainitsemani ADVn takia.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti