Saako kissanne hyppiä keittiön pöydillä, sohvilla, sängyillä tmv? (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

18.03.2014 20.44
022710820_r
Vantaa

En löytänyt vastaavanlaista keskustelua, joten päätin luoda tällaisen itse. :) Kysynpä siis, että saako teillä kissat ns. "olla miten tykkäävät", eli makoilla ruokapöydillä, keittiön tasoilla, sohvilla, sängyillä, tietokonepöydillä jne?

Meillä kissa ei saa majailla missä haluaa, esim. keittiön pöytä, keittiön tasot ja kirjahylly ovat ehdoton ei. Jos Cleo joskus "eksyy" jollekin kielletylle alueelle, niin pelkkä "Cleo...", "Alas" tai "Ei" saa kissan luikkimaan tiehensä. Keittiön tasot ovat meillä kiellettyjä, koska en vain voisi sietää sitä, että ensin kissa käy hiekkalaatikollaan tarpeillaan, ja sitten hyppää likaisine tassuineen keittiöiden tasoille, joissa ihmiset syövät ja tekevät ruokaa.. :x Kirjahylly sen takia kielletty, koska kissat nyt yleensä tuppaavat tiputtelemaan milloin mitäkin.

Minkäslaiset "säännöt" teillä muilla on kissoillenne, vai onko minkäänlaisia? :)

18.03.2014 20.53
022652288_r

Saavat olla kaikkialla, se on nähty että kissat harvemmin sitten omistajan selän takana enää niitä "sääntöjä" tottelevat.

Keittiön ruokapöydältä on hyvä näkymä ikkunasta ulos ja ikkunan vierelle kohoavat muutaman koivun latvat joissa etenkin talvisin niitä pikkulintuja hyörii, sitä on siksikään kissoilta turha kieltää koska aktiviteettiahan tuo tarkkailu kissoille antaa. Kun syödään, niin kissat eivät yleensä ole pöydällä. 

Keittiön tasoilta nyt on toive, että kissat niiltä ovat poissa silloin kun ne ovat käytössä, ihan jo turvallisuudenkin takia. Kuitenkin tiskipöydällä ja yhdellä toisella tasolla on Ellan mielestä hyvät nukkumapaikat, kun vieressä on lamppu, joka huokuu lämpöä. Tiskipöydällä kissalla on usein ollut sitten pahvilaatikko (kakkulaatikko on mainio!), joka on "Ellan oma paikka".

Tietokoneellakin saa usein olla niin, että Ella on lämmittelemässä kiinni tietokoneessa ja siinä sitten pitää siirrellä kissan tassuja pois näppäimistöltä ettei kissa sekoita mitään. :P

18.03.2014 21.51
022310625_r
Helsinki

Meillä kissat saavat olla missä haluavat, ruokapöydällä ei olla kun ihmiset syövät ja keittiön tasot ovat ruoanlaiton yhteydessä kiellettyä aluetta. Muuten ovat miten lystäävät :D  

18.03.2014 22.15
022453159_r
Kemi

Meillä ei ole yleisalueilla (keittiö, olkkari, makkari) kiellettyjä paikkoja senkin vuoksi, että niihin kuitenkin mennään viimeistään silloin kun kukaan ei näe. Alkuun häiritsi, jos kissa makoili keittiön pöydällä, mutta lopulta annoin asian olla, ruuat kuitenkin syödään ja tehdään lautasia ja alustoja käyttäen, joten ne hiekkalaatikkotassutkaan ei haittaa ja nykyään jopa tykkään kun kissa tulee pitämään seuraa ruokapöytään. 

Tietokonehuoneessa taasen on kielletty taso ja sen vuoksi pidän ovea kiinni aina kun en pysty vahtimaan kissoja siinä tilassa. Vaikka ne kunnioittavatkin käskyjä ja viimeistään suihkepulloa, terraarion päältä löytyy välillä milloin kukakin seikkailija, varsinkin jos on vieraita kylässä. Kielletyillä paikoilla oleminen on oiva tapa saada huomiota. :D

Muokattu viimeksi: 18.03.14 22.16
"Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony." - Mahatma Gandhi / pikkupeto.blogspot.fi
18.03.2014 22.20
022438131_r
Helsinki

Meillä keittiönpöytä ja keittiöntasot on kielletty turvallisuus ja hygienia syistä. Plus en halua kissaa taistelemaan saman lautasen ruuista :P Heti valojen sammuttua ja joskus muulloinkin saa kyllä komentaa tiskidyykkaajia alas keittiöntasoilta. Tosin yöllä ja poissa ollessa ei voi vahtia, joten kyllähän kissat tuolla käy. Sisko ei myöskään anna kissojen kulkea työpöydällään, mutta mä olen sen suhteen luovuttanut, kun se on makkarissa ikkunan edessäkin.

18.03.2014 22.25
022710820_r
Vantaa
Nuttu kirjoitti:

Meillä keittiönpöytä ja keittiöntasot on kielletty turvallisuus ja hygienia syistä. Plus en halua kissaa taistelemaan saman lautasen ruuista :P Heti valojen sammuttua ja joskus muulloinkin saa kyllä komentaa tiskidyykkaajia alas keittiöntasoilta. Tosin yöllä ja poissa ollessa ei voi vahtia, joten kyllähän kissat tuolla käy. Sisko ei myöskään anna kissojen kulkea työpöydällään, mutta mä olen sen suhteen luovuttanut, kun se on makkarissa ikkunan edessäkin.

Juu, meilläkin välillä koetellaan rajoja, heti valojen sammuttua ollaan jo menossa keittiön pöydälle.. :D Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä tuo meidän katti oikein puuhailee, kun nukumme tai emme ole kotona... kotona ollessamme Cleo "noudattaa" sääntöjä suht. hyvin, ei ole kovin montaa kertaa tarvinnut komentaa pöydiltä alas. :) Itsekään en halua "taistella" kissan kanssa ruoasta, enkä löytää ylimääräisiä karvaisia yllätyksiä pöperöistäni... niitä kun muutenkin löytyy joka paikasta ihan tarpeeksi. :'D

Aluksi Cleo ei saanut työpöydällä olla, mutta nyttemmin olen siinä hieman joustanut, koska työpöytä on aivan ikkunan edessä ja Cleo tykkää katsella ikkunasta ulos ja tiirailla lintuja. :)

18.03.2014 22.29
022404011_r
Himanka
Saa olla vapaasti, ruokaa laittaessa häädetään pois tasoilta ja ruokapöydältä.
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
18.03.2014 22.57

Meillä ei kissa saa olla olohuoneen pöydällä tai telkkaritasolla. Keittiönpöydällä saa olla, emme siellä itse syö. Sama pätee keittiötasoihin, kissalla ei ole mitään asiaa sinnekään, eikä tuo ole sinne edes pyrkinyt. Sohvalla ja nojatuoleilla saa olla, mutta sitten taas omaan sänkyyni on tiukasti pääsy kielletty silloin kun minä siellä nukun. Toisinaan myös sohville on tiukasti pääsy kielletty silloin, jos tulee vierailijoita, jotka häiriintyvät siitä kissan läsnäolosta.

Hyvin tuo on hoksannut, missä saa ja missä ei saa olla. Tiukka kieltosana niin kyllä tuo tottelee hyvin. Itse osaan olla aika natsi näissä asioissa, mutta olen itse hyvin tietoinen "reviiristäni" eli esim. oma sänkyni nukkuma-aikaan on kielletty paikka niin kissalta kuin koiraltakin. En missään nimessä anna Miun hyppiä nenille, sillä on tiukat säännöt kuten koirallakin eikä ongelmia ole ollut.

Meillä siis kutakuinkin samanlaista kuin Cleolla. (: Meillä noita tasoja on myös seinillä, joiden päällä on tavaraa, mutta ei kissa sinnekään ole kertaakaan pyrkinyt.

18.03.2014 23.22
022446022_r

On kiellettyjä alueita juu, kuten just keittiön tasot ja semmoset.

Miulla on yks hylly minne ehdottomasti EI kiivetä ja sitä on toteltu mallikkaasti! Yritän antaa kissoille mahdollisimman paljon omaa aluetta, että ei olis tommosia EI EI EI paikkoja koko talo täys :D Esim. tuollaisen seinän sisällä olevan hyllyn ylimmälle tasolle saa mennä nukkumaan ja katselemaan lintuja ja en pidä toisessa huoneessa hyllyjen ylimmällä tasolla mitään, että kisut voi siellä juosta.

Ja kauheasti auttaa, jos on oikeasti viihdyttäviä kissapuita! <3

-

Ihan toinen tarina on mennä vanhempien luokse, missä kaikkialla on niitä EI EI-paikkoja XDD Ongelmana on se, että Malkolm ei tiputtele mitään ja osaa kauniisti mennä, mutta kun tuo Filiph on tuollainen kömpelö pallopää, niin se tuhoaa kaiken kiivetessään Malkolmin perään, haha :D

19.03.2014 09.23

Saa mennä miten tahtoo, mutta keittiötasoille ei oo asiaa jos ruokaa on. Ruokapöydällä saa olla vaikka joku siinä söiski kunhan ei lautaselle ole tunkemassa.

Muokattu viimeksi: 19.03.14 09.24
19.03.2014 20.22
022016864_r
Toholampi

Pöydälle ei saa tulla. Muuten saa olla missä haluaa.

19.03.2014 20.38
022711290_r
Turku
Saavat olla keittiössä, meillä ei ole siellä pöytää vaan sellainen taso josta voi katsella maisemia. Siinä myös syömme jolloin kissat eivät saa olla siinä. Olohuoneen kirjahyllylle pääsevät mutta Max ei pääse minun huoneeni kirjahyllylle: on löytänyt tien sinne. Sohvalla saavat olla ja Ciru tykkääkin nukkua siinä samoin kuin omassa sängyssäni mikäli olen silloin huoneessani.
19.03.2014 20.46

Keittiöss tiskipöytä on eiei ja ruokapöytä jos siellä joskus syödään ni sillon en tykkää,että kissa on pöydällä tai viemässä ruokaa lautaselta. Myöskin jos sohvalla syödään ni sitten pitää pitää hyvä väli eväisiin/ihmisiin tai ei ole asiaa sohvalle. Kaikki ylipäätään ruuan varastaminen on kieletty(tosin tuo oci vie kyllä tasoilta ko en ole näkemässä kaiken!). Makkari on nykyisin kissavapaata aluetta,koska tuo oci on alkanut kuseksimaan vähän minne sattuu välillä. 

19.03.2014 22.30
021304489_r
Lahti
Meillä saa olla vapaasti missä huvittaa paitsi keittiön pöydillä. Kyllä nuo iltaisin menevät tutkimaan onko mitään hyvää jäänyt pöydille keittiöön. Jos huomaa niin ajaa kissan lattialle:) Sohvat ja tuolit on kissoille lattioiden ohella luonnollisesti meillä peruspaikkoja missä kissat on. Nytkin tän sohvan selkänojalla makaa kaksi kissaa. Koiralla ei ole tosin asiaa sohvalle eikä varsinkaan sänkyihin. Sängyt on Jerin pahe. Kissoilla on lupa nukkua sängyissä, mielellään kuitenkin jalkopäässä, karvoja en halua tyynyyni ja suuhuni:D Nelli on jakanut sänkyni jo 10 vuotta. Vaikka olen vaihtanut sängyn paikkaa jopa toiseen kerrokseen niin aina se seuraa, mikä on kivaa:) se kuuluu vähän niinkuin sisustukseen:D Nyt Nelli on kuitenkin alkanu nukkumaan päivisin alakerrassa sohvilla tai äitin huoneessa mutta yöksi kömpii sänkyyni:) olen jopa oppinut nukkumaan makaronina Nellin vuoksi:D
Downton Abbey<3
19.03.2014 22.43
022438131_r
Helsinki

Meillä sohva ja sänky on myös kissojen nukkumapaikkoja. Sängyssä nukkuu mun kanssa öisin ainakin Tessa ja mahdollisesti osan yötä myös muita. Ainakin välillä yöllä huomaa kääntyessä, että jalkojen molemmin puolin on kissa ja jaloilla tilaa just sen verran mitä ne vie sillä hetkellä.

20.03.2014 00.36
022577668_r
Salo

Mulla kissat saa olla ja mennä miten haluu. En osaa edes nukkua jos ei oo tarpeeks monta eläintä sängyssä :D mieluiten kaikki neljä (2 kissaa,2koiraa). Keittiön pöytää en edes omista, keittiön tasoilla saa pyöriä niin kauan kun en oo tekemässä ruokaa, silloin sieltä häädetään pois

20.03.2014 22.46
021304489_r
Lahti

Kissojen kanssa nukkuessa oppii spagetiksi:D ei tohdi tyrkätä kisulia veks kun se nukkuu, on pujoteltava nukkumaan mihin mahtuu:)

Downton Abbey<3
21.03.2014 06.21
022310625_r
Helsinki

On myös ihmeellistä kuinka paljon tilaa kolme 1,5-2,5kg painoista kissaa voi viedä nukkuessaan... Meillä nuo tyypit nukkuu sängyssä ketarat levällään vaikka useissa muissa nukkumapaikoissa nukutaan tiiviinä pallona

21.03.2014 06.56
022681953_r

Keittiön ikkunan eteen on nostettu monitasoinen kukkapöytä, joka on kummasti tyhjentynyt kasveista ja toimii nyt kissojen tähystyspaikkana, jonne yleensä mennään keittiön pöydän kautta. Periaatteessa keittiön pöydällä ei saisi olla, mutta tästä lipsutaan jatkuvasti. Tiskipöydältä nostan kissan pois, mutta silti sitä kautta Fedja menee takan päälle. Muilla keittiön tasoilla saa olla, samoin korkean jääkaapin päällä.

Sängyllä saa olla ja monesti kissa tai molemmat kissat tuleekin toivottamaan hyvää huomenta, kun huomaavat, että olen hereillä. Sohvan selkänoja on sallittu, samoin sohva, josta joskus pitää siirrellä nukkuvaa kissaa syrjempään, että itse mahtuu sekaan. Olohuoneesta myös suuren osan vie kaksi suurta kissojen kiipeilypuuta ja erilaiset lemmikkien alustat ja pedit.

Fedja keksi myös hypätä keittiön korkean kaapin päältä lasiseen kattolamppuun, joka putosi alas ja tietysti hajosi säpäleiksi. Onneksi kissalle ei käynyt mitään! Yllätin Fedjan myös tuijottelemasta tiiviisti olohuoneen lasiseen kattolamppuun eli ei se mitään oppinut :D

21.03.2014 07.19
022710820_r
Vantaa

Heh, eilen tämä ryökäle jäi kiinni itse teossa. :D Lähdin kävelemään omasta huoneestani olohuoneeseen (jossa isompi ruokapöytämme sijaitsee), ja kun Cleo huomasi minun tulevan, se hyppäsi salamana keittiönpöydältä alas ja alkoi nuolla itseään... :D "Enhän minä edes ajatellut ruokapöydälle hyppäämistä, minähän koko ajan vain pesin itseäni! :o"

Ja tämän kommelluksen jälkeen keittiössä kuului pientä "urr, kurr" ääntä, mutta kissaa ei näkynyt missään. Lopulta tajusin katsoa hiukan tarkemmin, ja sitten näin Cleon hännän "vilkuttelevan" verhon takaa. Kurkistin verhon taakse, ja vastaukseksi sain pitkän "krrrMIAAAU!"-huudon. :D On nuo kissat välillä niin hassuja olentoja..

27.03.2014 17.58
022708116_r

Meillä keittiön tasoille ei saa mennä, mutta keittiön pöydälle on valitettavasti kisut päästettävä koska sen vieressä sijaitsee paras tähyilypaikka - ikkunalauta, josta voi seurailla sisäpihan rikasta elämää (paljon lintuja, pupuja, oravia, koiria, ihmisiä).

Vanhempieni luona, missä kissat ovat hoidossa silloin tällöin, kissoilla ei ole lupaa hyppiä pöydille ollenkaan. Tämä aiheuttaa pientä hämmennystä tietysti kun kotikotona saavat. 
Komppailen kyllä aikaisemmin kirjoittaneita, vaikka säännöt olisivat mitkä niin kissa on sitä verta fiksu ja omapäinen eläin ettei alistu ihmisen typerään tahtoon silloin kun ketään ei ole katsomassa :D

Muokattu viimeksi: 27.03.14 17.58
27.03.2014 18.04
000047012_r

Meillä keittiön työtaso, ruokapöytä, olohuoneen pöytä ja puuhella on kiellettyjä paikkoja. Kodinhoitohuoneen taso, sohvat ja työpöytä ovat sallittuja paikkoja kiipeillä ja katsoa ikkunoista ulos. Ruokapöydästäkin olisi näkymä ulos, mutta se on tosiaan ainut kielletty maisemapaikka. Keittiön työtaso ja ruokapöytä hygieniasyistä kielletty, vaikka tietäähän sen että kissat niissä hyppii kun kukaan ei näe. Ovat kuitenkin aika hyvin oppineet kiellettyjä paikkoja välttämään kun ollaan kotona näkemässä. Puuhellan päälle ei anneta mennä turvallisuussyistä silloinkaan kun se ei ole käytössä, josko siihen ei olisi koskaan tarvetta hypätä silloinkaan kun on tulet pesässä.

27.03.2014 18.27
022710079_r

Panda muuten hyppäsi pari kuukautta sitten (kylmään) takanpesään ja ulos tuli musta kissa :D Seikkailusta on muistona vieläkin harmahtava niska :D

27.03.2014 19.03
022710820_r
Vantaa
Panda kirjoitti:

Panda muuten hyppäsi pari kuukautta sitten (kylmään) takanpesään ja ulos tuli musta kissa :D Seikkailusta on muistona vieläkin harmahtava niska :D

:'D Voi ei Panda...

27.03.2014 19.12
022577668_r
Salo

Mä värjäsin joskus 1.5kk sit hiuksia. Kip sit tuli härkkimään ja koski hiusväriin. Vaikka kuin koitin putsata on sillä edelleen oransseja tassukarvoj toisessa etutassussa :p

30.03.2014 11.23
022452606_r
vantaa

Ne saa olla missä huvittaa

koirilla on isännät kissoilla vähintään palvelijat.
31.03.2014 17.58
020243179_r
Parkano

No isoin ei tulee ehkä pöydille hyppimiseen, esimerkiks mä en henkilökohtasesti halua että ku syön ruokapöydässä niin suu on ihan kissankarvois. Toi meidän sohva on kans vähä semmosta materiaalia et mieluiten sais kissa pysyä sieltä pois. Ei se paljo sängyiskään makoile tai hypi niille, paitsi mun sängyn jalkopää tuntuu aina väliin olevan niin erityisen hieno paikka... Mut esimerkiks tällä hetkellä tosta kissasta lähtee niin paljo karvoja että sais pysyä kaikilta tasoilta poies mitä on ihmisten käytös. :D

31.03.2014 23.03

Keittiön tasot, tiskipöytä/allas, hella, keittiön pöytä, vauvan sänky on EHDOTON ei! Muualla saavat mennä ja makoilla miten tykkäävät.

31.03.2014 23.39
021985530_r
Nastola

Ruokapöytä, keittiön tasot ja olohuoneen pöytä kiellettyjä, mutta kyllähän nuo kaikki viisi niissä oleskelevat oltiin kotona tai ei. Tämän takia ruokapöytä pyyhitään monta kertaa päivässä ja varsinkin kun ollaan alkamassa syömään. Onneksi riittää kun sanoo "alas" tai napsauttaa sormia samalla ärähtäen kissan nimen niin kyllä luikitaan karkuun. 

http://borntobemirka.blogspot.fi/
01.04.2014 01.55
022707393_r
Mikkeli

Muuten saavat olla vapaasti, mutta keittiön työtasot, kirjahylly ja tietokonepöytä ovat kissoilta kiellettyä aluetta. Keittiön pöydällä saavat olla. Luca on ainoa joka saattaa näihin hyppiä silloin kun silmä välttää. Tosin enää sen ei tarvitse hyppiä kuten pentuna kun nyt yltää kaikkeen ihan vaan kurottamalla. :D

https://m.facebook.com/ChamberlainNewEdition/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Saako kissasi hyppiä keittiön pöydälle?
Saa 6
Ei saa 10
Joskus saa, joskus ei 2
Kissat
Kirjaudu
Logo-labyrintti