4h dogsitter -toiminta (Koirat > Koirien hoitaminen)

27.05.2008 15.25
018828960_r
Tampere

(Murhatkaa mut jos aihe on jo jossain..)
http://www.4h.fi/nuorten_sivut/koulutukset_ja_kurssit/4h-dogsitter/

Kuinka moni koiran (tai miksei jyrsijän/matelijan/linnun jne) omistaja ylipäätään tuntee tai tietää mitä on dogsitter-toiminta?

4H:n virallisilta sivuilta löytyy kuvausta, mutta ajattelimpa itsekin tiivistää idean tähän.

Eli 4H-dogsitterit ovat etupäässä koirien hoitajia, joilta ikää löytyy aina 14 vuodesta aikuisikään saakka ja siltä väliltä. He käyvät kurssin, jossa hommaan vaadittavat asiat opetetaan, ja kun kurssi on käyty he voivat alkaa tekemään hoitokeikkoja. Hoitoja suoritetaan laidasta laitaan, esimerkiksi lenkkeilyttämistä tai vaikka viikonlopun koirankaitseminen. Myös pidempiaikainen hoito on otettu huomioon, jos vaikka asiakas lähtee viikon lomalle ja kaipaa jonkun koiraa hoitamaan.
Dogsittereillä on virallinen palkkataulukko jonka mukaan veloitus tapahtuu. Ja kuten sanoinkin, myös muita lemmikkejä (jyrsijät nje) otetaan hoitoon, tietysti hoitajasta riippuen.

Ketkäs kaikki ovat kuulleet tästä ennen? Oletteko käyttäneet palveluita? Jos olette, millainen kuva jäi?
Itse olen ollut vuoden dogsitteri, ikää löytyy 15 vuotta. Keikkoja ei juuri ole ollut, muutama ulkoilutus vain, lähinnä kai oman laiskuuden takia kun ei ole jaksanut mainostaa missään. ;P

Muokattu viimeksi: 27.05.08 15.27
27.05.2008 15.31
019455497_r
Havumäki
Entinen luokkakaveri liitty toho juttuun, en käyttäs ikinä.. :S Hinnat on niin pilviä hipovia että.. Ennemmi etin jonkun tuntemattoman joka osaa hommansa ja katon mite se pärjää miun koirani kanssa ku että alan noille maksaa mansikoita.. Johan toi husky vetää perässä vaan jotai 14vuotiasta lapsosta.
"Elämä on kuin koiravaljakko. Jos et ole johtajakoira, maisemat eivät koskaan vaihdu" -Lewis Grizzard- ... "Jos valjakko karkaa, menetät elämän"
27.05.2008 15.33
018828960_r
Tampere
Oikeestaan hinnat ei oo siihen verrattuna kalliita että heivaa koiransa koirahoitolaan vaikka viikoksi. Se on kyllä totta että jos on sukulaisia niin niille sen saa hoitoon ilmaiseksi jos pystyvät ottamaan. =)
27.05.2008 15.46
Itse en ole käyttänyt palveluita, Koska olen dogsitteri.
27.05.2008 15.50
018828960_r
Tampere
Veeti, missä päin Suomee oot doggina? Mä oon Tampereella n_n
27.05.2008 15.57

mä en oo käyttäny, enkä koskaan tuu varmaan käyttäänkään. :))

toisaalta mä voisin ite kyllä dogsitteriks ryhtyä, mut kattoon nyt. :D

27.05.2008 15.58
Dani kirjoitti:
Veeti, missä päin Suomee oot doggina? Mä oon Tampereella n_n
Jyväskylästä hiaman ylöspäin:D Meillä päin ei ainakaan ole kalliit hinnat, Kalliimmat on koirahoitolassakin (naapurissa)
27.05.2008 17.17
019455497_r
Havumäki
Mulla nyt on muutenkin huonoja kokemuksia noista eläinten hoitajista, ei oikeen ole luottamusta niitä kohtaan. Jos joku hyvä vaki hoitaja löytys nii sit voisin harkita jättäväni koirani / kissani sille hoitoon mut haluun kyl ekana nähdä miten se eläinteni kanssa toimii ja luottaa siihen että se toimii yhtä hyvin sillonkin kun olen itse poissa..
"Elämä on kuin koiravaljakko. Jos et ole johtajakoira, maisemat eivät koskaan vaihdu" -Lewis Grizzard- ... "Jos valjakko karkaa, menetät elämän"
27.05.2008 17.20
021755320_r
Joensuu
Ajattelin mennä sille kurssille, mikä tulee tässä syyskuussa[?], mutta kun oma koira tulee, niin en aiokaan mennä. :)
" My heart has joined the Thousand. "
27.05.2008 17.26
Taco kirjoitti:
Mulla nyt on muutenkin huonoja kokemuksia noista eläinten hoitajista, ei oikeen ole luottamusta niitä kohtaan. Jos joku hyvä vaki hoitaja löytys nii sit voisin harkita jättäväni koirani / kissani sille hoitoon mut haluun kyl ekana nähdä miten se eläinteni kanssa toimii ja luottaa siihen että se toimii yhtä hyvin sillonkin kun olen itse poissa..

Itse asiassa dogsittereiden pitäis pyytää (korjatkaa jos olis väärässä) et saisivat sen koiran kanssa olla hetken käydä vaikkapa omistajan kera lenkillä yms. ja kysyä esim. tuleeko toisten koirien kanssa toimeen, mitä syö ja kuinka paljon jne. Ja lisäks se tulee kyllä aiemmin käymään.

Ja saat hyvä hoitajan joka on kurssit käynyt ja näin, kunhan kerrot, millaisen haluat, eikä sun tarvitse laittaa vaikkapa kaupan seinälle ilmoitusta et tarvitaan koiranhoitajaa ja jännittää et kuka sieltä yhteyttä ottaa - tohon tapaan en minä ainakaan laskis.

Mutta siis on totta et hinnat on aika korkeita yli 100€ saat pulittaa jos on monta elukkaa. :/

Itse olen kurssin käynyt, vaikken 4h-dogsitterinä paikkakuntani vuoksi toimikaan, kivaa se kyllä olisi...

Joo ja siinä kurssilla (joissakin) teroitetaan monta monien koiranomistajien toivottuja "tapoja" ja taitoja. (toki näinkään ei valitettavasti aina ole - itselläkin teoriaa lähes koko ajan! *grr*) eikä tähän "tietoon" ole aina luottaminenkaan...

Hyvähän se toki olisi jos sais jonkun luotettavan, asiantuntevan tutun huolehtimaan koissustaan. :)

27.05.2008 17.37
019455497_r
Havumäki
Roki kirjoitti:
Taco kirjoitti:

Itse asiassa dogsittereiden pitäis pyytää (korjatkaa jos olis väärässä) et saisivat sen koiran kanssa olla hetken käydä vaikkapa omistajan kera lenkillä yms. ja kysyä esim. tuleeko toisten koirien kanssa toimeen, mitä syö ja kuinka paljon jne. Ja lisäks se tulee kyllä aiemmin käymään.

Ja saat hyvä hoitajan joka on kurssit käynyt ja näin, kunhan kerrot, millaisen haluat, eikä sun tarvitse laittaa vaikkapa kaupan seinälle ilmoitusta et tarvitaan koiranhoitajaa ja jännittää et kuka sieltä yhteyttä ottaa - tohon tapaan en minä ainakaan laskis.

Mutta siis on totta et hinnat on aika korkeita yli 100€ saat pulittaa jos on monta elukkaa. :/

Itse olen kurssin käynyt, vaikken 4h-dogsitterinä paikkakuntani vuoksi toimikaan, kivaa se kyllä olisi...

Joo ja siinä kurssilla (joissakin) teroitetaan monta monien koiranomistajien toivottuja "tapoja" ja taitoja. (toki näinkään ei valitettavasti aina ole - itselläkin teoriaa lähes koko ajan! *grr*) eikä tähän "tietoon" ole aina luottaminenkaan...

Hyvähän se toki olisi jos sais jonkun luotettavan, asiantuntevan tutun huolehtimaan koissustaan. :)

joo. Mut sit taas kun on husky ja jos aion vedättää / opettaa ton vetää pulkkaa,ahkioo jne nii tuskin se sitä on siellä kurssilla opetellu et mite sitä treenataan esim.. tosin no sitä nyt ei ehk muutkaa kyl osaa muuta ku alaa harrastavat.. ja sit taas on tyhmää maksaa kissojen hoidosta kun niille tarvii vaa ehkä puolen viikon välein lisätä ruokaa (vapaa kuivamuona ruokitus ja kuppi sen verta iso et riittää useaksi päiväksi) sekä siitä et 5minuutin hiekkisten tyhjennyksestä maksaa maltaita..

verrattuna siihen että jos hyvä hoitaja löytys ja luotettava jne nii se sais ennemmi asuu täs kämpäs ku kotonaan sen ajan että on elukoilla seuraakin kun että siitä maksaa taksaa et se ehkä 5h yhteensä on noiden kans vuorokaudes..

varsinkaan millään työttömän rahoilla en ala mitää 100euroo maksaa maksaa ku pitää eläimiäkin ja itseäni ruokkii ja vuokrat maksaa. tietty kohtuu palkkio hoitajalle plus et se saa asuu täs ku kotonaa ja ruokaakin jääkaapis ja saunaankin pääsee lauantaisin.. x)

27.05.2008 17.40

Itse hoitelen koiria ihan vapaa-ajalla ilman minkään näköistä maksua vastaan. Teen sen koiran takia, en rahan.

27.05.2008 17.43
019455497_r
Havumäki
Temu kirjoitti:

Itse hoitelen koiria ihan vapaa-ajalla ilman minkään näköistä maksua vastaan. Teen sen koiran takia, en rahan.

joo toi on kans hyvä pointti tosiaan että jotkut saattaa ajatella vaan sitä rahaa. mullekin on tärkeämpää että koiraa siinä ajatellaan ku että olis dollarin kuvat silmis. tärkeämpää se on että koira voi hyvin.
27.05.2008 17.47
En muutekaa rahasta nii paljoa välitä. Tärkeintä että on jotain tekemistä, mistä pitää ja siitä on hyötyä muille :P
27.05.2008 17.49
019455497_r
Havumäki
Temu kirjoitti:
En muutekaa rahasta nii paljoa välitä. Tärkeintä että on jotain tekemistä, mistä pitää ja siitä on hyötyä muille :P
ihan hyvä asenne :)
27.05.2008 17.49
018828960_r
Tampere

Njoo, mä en kumminkaan usko että kovin moni tota tekee rahan takia, tähän mennessä kaikki doggit joihin oon törmänny on selkeesti sen koiran kannalla.

Ja TUSKIN kukaan lähtee rahan takia: ykköskurssi maksoi hmm.. päälle 60 euroa, toka kurssi kai vielä enemmän. Pakollisia molemmat. En muista nyt hintoja, maltaita kuitenkin. Lisäksi dogsittereillä ei kuitenkaan NIIN suuri menekki ole että siinä rupeisi tonneja tienaamaan. Joten eiköhän kaikki siihen ryhtyvät lähde koirarakkaudesta.

Itseeni ärsyttä kun olisin saanut viikoksi kilpparin hoitoon, mutta kun oma loma osui JUURI siihen päälle. :/ Olis saanu uusia kokemuksia...

27.05.2008 17.51
Taco kirjoitti:
Temu kirjoitti:
ihan hyvä asenne :)
Itse en viimeksi pyytänyt rahaa ollenkaan, Kuten en oikeastaan muulloinkaan. Omaksi iloksi hoitelen, Mutta kuitenkin aina on jonkin verran annettu rahaa.
27.05.2008 17.53
019803632_r
Pyhtää
Mä oon naapurin koiraa hoitanut kun omistaja on ollut poissa. 2€/päivä hoidin viis päivää ja sain 10€ oli mun mielestä ihan tarpeeks siitä että käytiin lenkillä, leikittiin pihalla ja katoin onko vettä jne. siihen saakka kunnes isäntä tuli kotiin. Itse meinasin mennä kurssille parin vuoden sisällä.
you're the best thing that's ever been mine
27.05.2008 17.55
Temu kirjoitti:

Samaten täällä. ^^ Yhtä seropia aina omistajan halutessa hoitelen, tosin maksaa se mulle, vaikka oon sanonu et mitään en tarvi. Koirarakkaus on se, miksi sitä hoitelen. ;)
29.05.2008 17.37
021343070_r
Helsinki

mä oon kuullu on pitäny mennä kurseille ja ilmottautu mutta en ole kuitenkaan imottautunut

On olemassa silta Taivaan ja maan välillä.
29.05.2008 19.31
Temu kirjoitti:

Temulla on tässä toiminnassa hyvä periaate,jotkut kun paiskoo näitä hommia rahan kiilu silmissä. : /
29.05.2008 21.12
019455497_r
Havumäki
Viivi kirjoitti:
Temu kirjoitti:

Temulla on tässä toiminnassa hyvä periaate,jotkut kun paiskoo näitä hommia rahan kiilu silmissä. : /
niinpä, onha niitäki jotka eläimen hyvin voinnista välittää mutta myös niitä jotka ei välitä pätkääkään eläimistä vaan rahasta..
29.05.2008 21.27
Taco kirjoitti:
Viivi kirjoitti:
Temu kirjoitti:

niinpä, onha niitäki jotka eläimen hyvin voinnista välittää mutta myös niitä jotka ei välitä pätkääkään eläimistä vaan rahasta..
Niinp-, valitettavasti.. :/
29.05.2008 23.46
Kaipaisin koirahoitajaa ändille ja/tai dacotalle ajalle 6.-8.6.08

saisit olla mielellään:
  • täysi-ikäinen
  • koirakokemusta omaava
Yhteyttä voi ottaa sähköpostilla iki_mus@msn.com
Yhteen hoitopäivään sisältyisi 3x ulkoilu, 2x ruokinta. Loput ohjeet ja "säännöt" kerron tarkemmin sähköpostitse.
Muokattu viimeksi: 30.05.08 16.00
30.05.2008 14.03
018828960_r
Tampere
Meen tänään laittaan pitkästä aikaa ilmotuksen lähikauppaan dogsittertoiminnasta ja omasta hoitotarjouksesta. n_n' Kesällä kun ihmiset matkustelee niin vois vaikka saadakkin hoitokeikkoja.
30.05.2008 14.30
000065154_r

Täältäkin löytyy dogsitteri. Valmistuin nyt tänä keväänä, joten ei paljoa ole kokemusta. Tosin muuten on kyllä tullu touhuttua koirien kanssa paljon ja nyt oon vuoden vieny naapurin koiria ulos. Itteki teen tän ihan ilmaseks, vaikka joskus omistajat ihan pakolla tuputtaa rahaa taskuun.. : D

Mullekkin on kyllä todella tärkee vaan se koiran hyvinvointi, ei todellakaan mikään raha. Ilman rahaakin voi olla onnellinen. :)

Mun mielestä ne dogsitter-hinnat on ihan kohtuullisia siihen verrattuna, mitä tekee ja nehän voi sopia tapauskohtaisesti. Oon samaa mieltä että jos käydään vaan kerran päivässä laittamassa ruokaa kissoille, on vähän kohtuutonta pyytää viikon ajalta yli sata euroo, mutta niinkuin jo sanoine ttä tapauskohtaisesti.

Sipoossa siis dogsitterina..

01.06.2008 23.22

Mä hoitelen ilmaseksi kanssa :D Jos meille hoitoon otan ja koira rikkoo jotain tms. niin sitten tietysti saa omistaja korvata, mut sellasia ei ainakaan vielä oo sattunut, vaikka oli yksi eroahdistuskoirakin hoidossa ja joka päivä 6h yksin.

Tietysti jos palkkaa annetaan niin en sitä takaisinkaan tyrkytä, kyllä mulle aina raha kelpaa vaikken mitään yleensä pyydäkään. Jos joku tosi aktiivinen/tottelematon/kouluttamaton/iso joka vetää hihnassa tms. koira on niin sitten yleensä maksua pyydän.

02.06.2008 09.28
Roki kirjoitti:
Temu kirjoitti:

Samaten täällä. ^^ Yhtä seropia aina omistajan halutessa hoitelen, tosin maksaa se mulle, vaikka oon sanonu et mitään en tarvi. Koirarakkaus on se, miksi sitä hoitelen. ;)

Sama täällä :) Vaikken koirista niinkään välitä, on niiden kans kiva lenkkeillä ja muuta.
Vein yhden kesän 13v. mäyräkoiraurosta(naapurin) lenkille, enkä kertaakaan "saanut" rahaa, koska en halunnu. Sen sijaan tosin koiran omistaja hommas laatikollisen karkkia, mut se on jo asia erikseen :D

Nyt oon reilu puol vuotta vienyt kahta kiinanharjakoiraa, enkä kertaakaan ole ottanut rahaa, vaikka sitä tarjottaisikin. Koirat on n. 1v ja 3-4v.

Todella harvoin myös siskon/koiran omistajan pyynnöstä touhuan 12v seropinartun kans, enkä halua siitä rahaa. Nään kuitenkin koiran harvoin(asuu vammalassa), eikä sitä rahalla tänne saa.

Raha on toki toivottu tässä taloudessa(kaikki rahat menee kaneihin ja niiden näyttelyihin/kisoihin), mutten silti ala kerjäämään rahaa koirien omistajilta, koska teen sen koiran, itseni ja omistajan takia - en todellakaan rahan toivossa.

Ajattelen vain, että koira saa päivän lenkkinsä, ite siinä laihtuu ja omistaja saa kerrankin ottaa rennommin, eikä juosta hihnan perässä :)

muok.  Kuten moni voi huomatakkin, lenkitän sen tasoisia koiria, kuin itse olen. Koiran olen omistanut viimeks n. 8-10 vuotta sitten, joten ei siitäkään oikein ole hyötyä. Koko ajan oon ottanut vaativampia koiria, aluks rauhallinen mäyräkoirapappa, sitten nuorempaa ja vilkkaampaa porukkaa, ja taas vähän vanhempaan, mutta energiseen ja isompaan koiraan, joka kuitenkin vetää ihan "kivasti". Nyt olisin saanut naapurin belggaritytön lenkitettäväks, mutta pelästy koiraa kerran pahasti ollessaan omistajan kans lenkillä, eikä siedä muita koiria kun samassa talossa asuvaa howarttia. Kun belggari on lenkillä ja joku koira tulee vastaan, ei omistajakaan saa sitä juuri pidettyä, vaikka itse onkin kouluttanut belggrin kokonaan ja todella kiltti tapaus.

Muokattu viimeksi: 02.06.08 09.34
02.06.2008 09.30
Kerran meinasin ryhtyä dogsitteriksi, mutten ryhtynytkään.. :D
Muokattu viimeksi: 04.06.08 16.33
04.06.2008 16.28

Mä olen dogsitterinä ollut jo 5 vuotta ja oon tyytyväinen koirahommiin, oon saanut hyviä vinkkejä koirien hoidosta ja hauskoja muistoja on tullut vuosien aikana

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti