Koira huutaa äänille ja menee kokoajan rappusiin luvatta. mikä avuksi? (Koirat > Koirien koulutus)

28.03.2014 14.43
022474498_r

Meijän Rontti on oppinu miten oven saa auki ja nyt se tuottaa seuraavanlaisia ongelmia:

- On turha kuvitellakkaa enää meneväsä ulos esim. tupakalle, ilman että se tulee perässä ja jää rappusiin huutamaan jos en ota sitä mukaan.

- Aina kun se kuulee jonkun ouvon äänen (esim. telkkarista) se alkaa haukkumaan iha hurjana, juoksee eteiseen, avaa oven ja menee rappusten ikkunaan huutamaan.

Pitäskö sitä vaan totuttaa kaikkiin ääniin, että ne ei aiheuta mitään ihmeellistä? Tämä äänten huutaminen ku kuitenki alko sillon, ku kerra tuli vieraita niin, että soittivat ovikelloo.. (sen jälkeen ollaa sanottu vieraille että älkää soittako ovikelloo ku tuutte..) :D

Ulos asti se ei onneks pääse ku ulko ovi on niin jäykkä, eli mitään akuuttia hätää ei kuitenka oo. hermot vaan pikkuhiljaa menee itellä, onneks ei sentää oo naapureita joita se häiriis...

Mutta siis neuvoja noitten ongelmien kanssa?
Ja tosiaan semmosta 'kiellettyä paikkaa' siitä ei oikei voi tehä ku se pitää kuitenki ulos mennä siitä aina.... eli ei varmaa se toimis, vai oonko väärässä? :D

Eikä se haukkuessaan tunnu kuulevan mitään käskyjä, eikä muutenka oo kiinnostunu mistään millä sen huomion yrittää saaha ja normaalisti saiskii..

Muokattu viimeksi: 28.03.14 14.47
28.03.2014 14.57

Siis miten se saa rappukäytävän oven auki, eikö niitä oman asunnon ovia saa lukkoon (oletan, että asutte kerrostalossa) vai saako se ne lukostakin muka auki...? Voihan sitä kieltää ja jos kielto ei mene perille, niin ihan hakea sieltä ovelta pois, koiran tehtävä kun ei kuitenkaan ole sitä ovea edes ulos mennessä avata vaan ihmisen. :D Mä myös eliminoisin ihan täysin mahdollisuuden avata se ovi, eli laittaisin lukkoon jos mahdollista tai hankkisin siihen vaikka jonkun säpin tai vastaavan, ei kuulosta kovin mukavalta, että koira pääsee omin avuin rappukäytävään (ja vaikka ei saisi ulko-ovea auki, niin sieltähän saattaa vaikka tulla joku ihminen jonka mukana koira pääsee livahtamaan ulos). 

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
28.03.2014 15.19
022511892_r

^Hassu kerrostalo jos ei naapureita olisi? Oletin että kyse olisi ns. tuulikaapista. :D Vai ymmärsinkö itse sittenkin väärin.

Mutta kannatan myös säppeä oveen, vaikka koira siltikin kannattaa opettaa olemaan huutamatta äänille. Itse oon haukkumisen lopettamisessa käyttänyt apuna suihkepulloa.

Muokattu viimeksi: 28.03.14 15.20
lapinkoera se olla pittää
28.03.2014 15.26

Niin joo, sellasiakin voi olla. :'D Mulla tuli rappusista mieleen vain kerrostalojen rappukäytävät. No mutta sama tilanne käytännössä kuitenkin, oli ympäristö mikä tahansa. Ja jos koira on vasta 5kk ja risat, niin saattaa kasvaessaan oppia työntämään sen ulko-ovenkin auki. 

"One part brave, three parts fool" -Brom, Eragon
28.03.2014 15.33
022474498_r

siiis ei ooo kerrostalo :P

vaan vanha koulurakennnus(maalla) ja asutaa yläkerrassa, alakerrassa ei asu ketään ja toisessa pässä rakennusta on lähin naapuri.. :P

ja siis meillä on ihan omat rappuset tossa, joissa on ylä- ja alapäässä ovi, ja alapäässä olevan oven saa lukkoon vaan. + vielä ulko ovi erikseen.

ja tietty säppi viritelmäthän siihen vois ehkä laittaa.. ne vaa pitäs olla molemmin puolin, joka tuottaa sitten hankaluuksia jos ois tarvetta kulkee eri aikaan..

eli ois parempi jos sais jotenki opetettua, eikä vaa estettyä... kuitenki sitte sais säppien kaa temppuilla yli kymmenen vuotta (mikäli tässä niin pitkään asutaa)

Muokattu viimeksi: 28.03.14 15.45
28.03.2014 15.37
022474498_r
Sammy kirjoitti:

^Hassu kerrostalo jos ei naapureita olisi? Oletin että kyse olisi ns. tuulikaapista. :D Vai ymmärsinkö itse sittenkin väärin.

Mutta kannatan myös säppeä oveen, vaikka koira siltikin kannattaa opettaa olemaan huutamatta äänille. Itse oon haukkumisen lopettamisessa käyttänyt apuna suihkepulloa.

joo no tän kanssa puremisen/lahkeitten repimisen kanssa käytettii suhkepulloo ja todettii että se aiheuttaa vaan ärinää ja haukkumista + se yritti "purra" sitä vettä mitä siitä tullee, eikä vaikkuttanu lopulta häiriivän ees se vesi vaikka ois iha märäks suihkuttanu.. :D eli jotenki epäilisin ettei ois tässä tilanteessaka apua..
30.03.2014 12.34
022455561_r
Jyväskylä

siihen oven avaamiseen hanki sellane varmuusketju?

Ja se että huutaa kun menet esim ulos, niin meillä se hoidettiin sillä, että laitoin Cindyn huoneeseen ja jätin sinne huutamaan, sit ku se oli hetken ollut hiljaa, ni päästin ulos ja leikin ja kehuin

I'm never gonna change. I'm always gonna stay. When you call for me. I'm right there. Elamanielaintarha.blogspot.com
30.03.2014 12.46
Ymmärtäkää nyt ettei haka tai ketju auta jos koira tunkee perään asunnosta poistuessa ja kun talossa asuu muitakin. :D
31.03.2014 21.34
022255732_r
dgstl kirjoitti:
Ymmärtäkää nyt ettei haka tai ketju auta jos koira tunkee perään asunnosta poistuessa ja kun talossa asuu muitakin. :D

Kyllähän oven molemmin puolin saa ketjun/hakasen.
31.03.2014 21.55

Poistut kämpästä ja suljet sen haalla ulkopuolelta.. mutta miten toinen henkilö pääsee ovesta enää ulos jäätyään asuntoon, kun ovi on kerran teljetty ulkoa lukkoon? Haan saaminen oven molemmille puolille tuskin on se ongelma. :B

01.04.2014 13.19
022255732_r
dgstl kirjoitti:

Poistut kämpästä ja suljet sen haalla ulkopuolelta.. mutta miten toinen henkilö pääsee ovesta enää ulos jäätyään asuntoon, kun ovi on kerran teljetty ulkoa lukkoon? Haan saaminen oven molemmille puolille tuskin on se ongelma. :B

Voihan sisälle jäävä teljetä oven sisäpuolelta. Ja sitten kun ulos menevä haluaa takaisin sisälle niin koputtaa oveen tai sisälle jäävä henkilö avaa haan kun koira on rauhoittunut, eikä ole enää aikeissa rynniä portaikkoon.
01.04.2014 13.33

Joo, voi. Luulis aiheuttavan lisäsählinkiä ja koiran hermostumista potenssiin miljoona, kun kaikki ovesta liikkuminen on aina eräänlainen show. :D En jaksais itse lähteä moiseen. Turvakupu tmv oveen tai koiralle selkeästi rajattu yksinolotila muualta, vaikka eihän se koiran peräänpääsyhalua poista. Ongelman seuraus katoaa, mutta aiheuttaja jää takaraivoon. 

01.04.2014 13.52
000056720_r

Jos ovenkahvan kääntää ylöspäin, niin että se avataan kääntämällä sivuun eikä alas? Ikävä kyllä mahdollisuudet oven avaamisen onnistumiseen kannattaa estää, ettei koira saa palkintoa ollessaan yksin/ilman valvontaa. Sen lisäksi tietenkin kieltää koiraa aina jo siinä vaiheessa kun se on menossa ovelle riehumaan. Erilaisia ääniä löytynee youtubesta ja niitä soittaessa voi ottaa sisällä jotain tottelevaisuutta kehittävää treeniä, vaikka helppoja temppuja hyvällä palkalla (esim. paistettu broileri). Koira kannattaa opettaa menemään tiettyyn paikkaan aina kun vieraita tulee ja tarvittaessa vaikka itse rämpätä sitä ovikelloa. Joka kerta kun ovikello soi, niin koira tiettyyn paikkaan istumaan ja siitä joka kerta hyvä palkkaus.

02.04.2014 16.01
022352175_r
Lahti

Yks vaihtoehto on tietysyti myös koiraportti ovelle tai kauemmas ulko-ovesta mikäli sellanen on mahollista toteuttaa siihen paikkaan.

Noihin ääniin lähtisin kans ettimään juutuupista, siellä on vaikka mitä treeniääninauhoja alkaen kovista pamauksista, ilotulitteista, rämähdyksistä yms. = äänelle siedättäminen. Koiran huutamisen reagoimatta jättäminen saattaa auttaa, kun se huomaa ettei sillä meuhkaamisella saavuta mitään. Hiljaisuudesta palkinto eli ihmisen meno takaisin samaan tilaan, nami, leikki mikä vaan koiralle mieluinen juttu.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
03.04.2014 00.51

Meette Rontin kanssa rapun puolelle, hihna tietty päällä, namit kourassa. Tiputat namin maahan ja kun koira mutustelee sitä, soitat ovikelloa. Toistat pari kertaa.

Sitte vähän ajan päästä, kun koira mutustelee niitä nameja, rinkutat oikein sydämen kyllyydestä.

Tämän jälkeen koira sisälle ja olet itse ovella. Koiralle heittelet nameja lattialle, ja kun se taas mutustelee, soitat ovikelloa. Sitten sama homma ja useamman rimpautuksen kanssa. Tän jälkeen varmaan voi siirtyä siihen, että jätät koiralle tekemistä, itse rappuun ja soitat ovikelloa. Jos koira on nätisti, lisää namia.

Jos teille on tulossa vieraita, he soittavat ovikelloa ja päästät heidät sisälle ja koira haukkuu niille tai ovikellolle, blokkaat se kehollasi kokonaan pois eteisestä. Heität sille lelun tai nameja poispäin ovesta/eteisestä.

Kannattaa myös tehdä niin, ettei itse syöksy ensimmäiseksi sadasosasekunnissa ovelle, jos kello soi. Odottaa muutaman sekunnin ja sitten menee rauhallisesti avaamaan.

Jos koira reagoi rapun ääniin, niin sitten muuta tekemistä, jo ennen kuin reaktio tapahtuu. Tätä varmaan joutuu harjottelemaan jonkun kaverin kanssa, sopimalla, että alat puuhata jotain koiran kanssa ja sitten hän kuljeksii rapussa. Tottelevaisuusharjoitukset varmaan kävisivät tähän. Sitten kun tätä toistaa eka harkitusti ja sitten naapurien tekemien äänten myötä, niin luulisi reaktioiden vähentyvän.

Itse en ole alkanut koiralle sanomaan: Hiljaa! jos se esim. postinkantajasta ilmoittaa, vaan heti kun se on vähän aikaa hiljaa, niin kehuja.

03.04.2014 21.04
022648620_r
Kuopio

Kannattaa myös huomioida että kerta Rontti on 5kk niin se on herkässä iässä. Se voi olla tuntea itsensä epävarmaksi tuossa iässä ja lisäksi rueta olemaan teini, joten se on iässä jossa se herkästi haukkuu ja herkästi oppii pahoja tapoja. Voi olla että mikä tahansa erikoiseksi millään mitta puulla oleva asia saa sen haukkumaan ja kiihtymään. Joten nyt kun esim vuoden ikäiseksi saatte sen koulittua ja meininki tasoittuu, niin edessä on helppo elämä.

"Tavaroiden pureskelu ja tuhoaminen saattavat alkaa uudelleen, sillä koiran tekemisen tarve on suurimmillaan murrosiässä.Murrosikäinen koira voi käyttäytyä pelokkaasti tilanteissa, joihin se on aiemmin suhtautunut normaalisti. Esimerkiksi tuulessa huojuva kyltti tai omituisesti pukeutunut ihminen saa sen reagoimaan vahvasti. Se voi sännätä pakoon tai haukkua pelkonsa kohteelle." http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/mika-koira-on/koiran-elinkaari

Nyt on aika iskeä koulutuksella!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti