Tokopulina vol. 2 (Koirat > Harrastustoiminta)

08.06.2014 16.13

http://www.petsie.fi/forums/604-tokopulina/page/198
Pirskatti, just olin menossa kirjottamaan niin se oli mennyt lukkoon.

Argh. Seuruun käännökset kusee, koska mä en itse osaa kääntyä. Ne on aina joko liian tiukkoja tai liian loivia. Ärr. Oon koittanut nyt pyöritellä perusasentoja ja tehdä ties mitä minikäännöksiä, mutta ehkä tää tästä...

08.06.2014 21.23
022454374_r
Vaasa

Käytiin kokeessa tänään tuloksena ALO1 200 pistettä, KP ja TK1

Kaikki loksahti kyllä nyt niin paikalleen kuin olla ja voi <3
Aivan mieletön draivi tuolla kakaralla! Olis vielä menny muutamat liikkeet lisää :D

Ei voi muutakuin hymyillä! :)

08.06.2014 22.05

Vou mitkä pisteet! Onnea Usva! :)

willalways.kuvat.fi
08.06.2014 22.19
022454374_r
Vaasa

Kiitos Nita! :)

10.06.2014 10.39

Mitä ku ihmiset puhuu että Suomeenki on tulossa nämä kv-säännöt tokoon niin onko tämä jossain jo päätetty vai pelkästään huhupuheita?

10.06.2014 11.02

^On tulossa, aikaisintaan loppukesästä 2015. Varmaan Kennelliiton tokotiedotteisiin tulee jotain lisätietoa, kunhan asiasta on tehty viralliset päätökset. Täällä on nuo 1. ja 2. luokkien liikkeet (eli nykyinen AVO ja VOI). Alokasluokka siis säilyy kansallisena, mutta muut ovat KV-luokkia.

Musta on ihan lupaavan oloisia nuo uudet luokat, ja osa liikkeistä helpottuu avoimessa :) Kiva myös saada vaihtelua ja esim. ruutu jo tokaan luokkaan.

10.06.2014 11.05

Ok. Kiitos selvennyksestä. Kiva jos tuo alo luokka kuitenki jää entiselleen :)

10.06.2014 11.52
000039615_r

No voi helvetti :D Just ku muistan nää kunnolla muutki pelkästää ALO-luokan ni sitte ne muuttuu :D 

10.06.2014 12.34

Nuo kv-säännöt vaikuttavat kivoilta. Tarvitsee vähän tehdäkin jotain, että pääsee kokeisiin eikä ensimmäinen luokka ole pelkkää seuruutusta pitkin poikin. Koiran tarvitsee vähän alkaa totellakin, josko samalla karsiutuisi paikkamakuu-lahopäät kokeista. Ja RUUTU ihan ekassa luokassa, jessus mä tykkään. :D Nyt saa hyvän syyn alkaa treenata sitäkin enemmän.

10.06.2014 12.46
000039615_r

Mitenhän sitte käy kun on jo koulutustunnuksia ennestään? Esim. jos ajattelee että me keretään Frigin kanssa saamaan TK2 ennenkuin nuo säännöt muuttuu, niin alotetaanko me tosta kakkosluokasta vai pitääkö mein alottaa tosta ykkösluokasta? Miten käy koulutustunnuksille? Onko noissa koulutustunnuksia vai mitä ihmettä? :D 

10.06.2014 12.51
022702346_r
Säkylä
En tykkäisi jos alo lähtisi kokonaan. Paikkamakuu lahopäitä voi yhä ilmoittautua vaikka koe muuttuisi, paikkamakuu on sitä paitsi vaikeampi, ja tuo karsisi harrastajia luultavasti aika paljon, tiedän esimerkiksi aika monta henkilöä kenellä on vaikeampi rotu ja joutuvat tekemään sen tavoitteensa, esim TK1 eteen todella paljon töitä. Uudella harrastajalla nousee kynnys lähtemään sinne kisoihin. Ja eipä siellä alo-kokeissa tälläkään hetkellä pelkkiä ykkösiä revitä, likkeet on ehkä helppoja opettaa, mutta itselle on ainakin vaatinut paljon, paljon ja vielä lisää aikaa se että koiran saa toimimaan häiriössä ilman palkaa iloisesti ohjaajan kanssa.
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
10.06.2014 13.03
022702590_r
Hyvinkää

Tänään vihdoin ohjattuihin treeneihin lähemmäs kuukauden tauon jälkeen. :3 Raikukin pääsee hallille ihmettelemään ja todennäköisesti hömppäilemään pari sivulletuloa ja muita perusjuttuja.

Muokattu viimeksi: 10.06.14 13.03
10.06.2014 15.02

Hohhoo, tänään pitkästä aikaa otettiin normaalia ruokatokoilua enemmän treeniä ja voi hitsi, että kummatkin otukset tekivät helteestä huolimatta aivan mahtavalla draivilla hommia!

Kennan kanssa otettiin seuraamista käännöksillä (namikäden kanssa edelleen, mutta ei imuttamalla) ja pidempää paikkamakuuta lyhyehköllä välimatkalla (hihna kuitenkin maassa neidin vieressä ja koira näin ollen vapaana) - ja että meni ihan perfect! Että kunhan vaan nyt muistan, eikä mitään yllätyksiä ja menoja tule tietoon, niin enköhän minä meidät ilmota sinne kesäkuun lopun möllitokoihin Kajaaniin.

Leon kanssa sitten otettiin seuraamista käännöksillä ja yhdellä täykkärillä ja liikkeestä maahanmeno. Seuraaminen meni just hienosti täykkäriä myöten, eikä liikkeestä maahanmenoakaan tarvinnut kuin kerran ottaa uusiksi. Ekalla kerralla kun kävi niin, että just kun olin antamassa käskyä, naapuri avasi oven ja tuli tupakalle siihen, niin Leon keskittyminen herpaantui siinä - häiriökestävyyttä siis vaan pitäisi päästä treenaamaan ihan urakalla, niin oltaisiin pikkuhiljaa valmiita korkkaamaan ne möllitokot (toiveajattelua).

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
10.06.2014 16.12

Siis alokasluokka ei lähde kokonaan, mutta tuskin pysyy myöskään täysin muuttumattomana. Eli tulevaisuudessa luokat ovat alokasluokka (kansallinen), 1, 2 ja 3 (avo, voi, evl, kansainvälisiä). Suomessa säilyy siis neljä luokkaa, mutta vain nuo 3 ylintä ovat kansainvälisiä.

Koularit varmasti säilyy, luulisin myös että TK2 jatkaa kisaamista voittajaluokasta koska kakkosluokkaan sillä ei tietenkään ole enää oikeutta osallistua. Mutta näistä tullee varmaa tietoa toivottavasti pian!

11.06.2014 14.43
022705913_r
Mikkeli

Onko kukaan opettanut paikkamakuuta pää maassa? Miten olette opettaneet ja edenneet?

Aloitin Noelin kanssa "pikku"-projektin pari päivää sitten eli paikkamakuu uudelleen täysin alusta ja yksi osa sitä on tuo pää maassa makaaminen. Nyt olen vaan naksutellut ja antanut sen itse tarjota. Parissa päivässä on edetty siihen, että Noel makaa ja laittaa pään (hetkeksi) maahan ja muu liike on jo karsiutunut aika hyvin pois. Kestoa ei vielä ole siis sekuntiakaan, eikä mitään käskyäkään. En vaan tiedä, onko Noelille kovin luontaista tuollaisessa asennossa makaaminen, kun se ei oikeastaan ikinä tee sitä luonnostaan...

Syynä tähän projektiin on Noelin levottomuus ja ahdistus paikkamakuussa. Pää maassa estää pään pyörimisen joka suuntaan. Lisäksi tavoitteena on myös muuttaa sen mielentilaa makuussa ja tehdä siitäkin sille kiva temppu, jossa ei tarvitsisi stressata. (Voi kyllä olla, että Noelin saaminen stressittömään mielentilaan kaatuu vielä omaan mahdottomuuteensa...)

Siitäkin kuulisin mielellään, miten olette rakentaneet koiralle oikean mielentilan makuuseen ja millainen on mielestänne ihanteellinen mielentila makuussa? (Mä en ole osannut alunperin opettaa Noelille mitään mielentilaa makuuseen, vaan keskittynyt vaan siihen, että se pysyy paikallaan, mikä ei olekkaan sille ollut ikinä mikään ongelma... Välillä se oli jo vähän rennompi, mutta nyt se on taas ihan tosi ahdistunut.)

http://easyfellow.blogspot.fi
11.06.2014 14.57
022702346_r
Säkylä
Mulla on tavoitteena opettaa Taika ylempiin luokkiin laittamaan pään alas. Sehän osaa perjaatteen jo, opetin yksikertaisesti niin että koira kosketuskepillä ohjasin sitä koskemaan lattiaa ja nopeasti koira hokasi mitä tehdä. Siitä sitten vain lähdettiin pidentämään aikaa. Kokeissa en vielä käytä tätä, koska kun menen piiloon, melko varmasti pää koetilanteessa nousee --> en halua pilata tätä taidon alkua tässä vaiheessa. Täytyy varmaan alkaa käyttämään kokonaan uutta paikamakuu käskyä kun otan tuon käyttöön. Tällä hetkellä kestää pää maassa alokas-paikkamakuun verran jos ei ole kauheasti häiriötä. Koiruus on kovin innostunut kuikuilemaan mitä maailmassa tapahtuu ja kohti ääniä usein kääntyy pää. Se pitäisi saada luottamaan siihen että mitään ei tapahdu vaikka ei näkisi.
Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi
13.06.2014 11.18

^^^ Mietin just sitä, että kun meillä on oikeus voittajaan, että onko se sitten jatkossa oikeus 2. luokkaan..? Jos tässä nyt enää eksyy virallisiin tokoihin. 

14.06.2014 00.40
022550509_r
Vantaa

Aaargh mulla on kauhee tokomasis. Ei yhtään huvittaisi mennä avoimeen luokkaan vielä. Tuli tavallaan aika äkkiä ja yllätyksenä, että päästiin sm-joukkueeseen ja pitäähän sinne mennä arvokisojen tuulta haistelemaan kun en oo koskaan ennen ollu, kun nyt on ensimmäinen rotukoira.

Aluks aattelin et mennään ihan vaan pitämään hauskaa ja ei haittaa, vaikka liikkeet ei oo vielä ihan sitä mitä haluan. Mutta nyttemmin perfektionisti on nostanut päätään ja mua hävettää pelkkä ajatuskin mennä keskeneräisen koiran kanssa.

Vinkkejä saa heittää tai muuta tsemppausta tai jotain...

Kehäänmenotarkastus: On treenattu ja paljon, toivon että Yrtti ei menis paineeseen juuri ollenkaan siitä. Pitäs treenata ennen kisoja vielä lisääkin..

Paikkamakuu: Hyvä, en usko että tulee ongelmia, tosin Yrtti on alkanut oppia tylsää koetilannetta, ja pelkään et se ei pidä opettamaani nättiä katkeamatonta kontaktia. Toisaalta; mä en oo onneks näkemässä, jos sen kontakti rakoilee :D Mut pitäs tehdä innostavia, lyhyitä makuita, niin että vire pysyis ylhäällä. Piiloa pitäs myös treenata enemmän, vaikka on sitä harjoiteltu ja en usko että tuottaa ongelmia.

Seuraaminen: Ei ole nyt niin hyvässä kuosissa kuin oli joskus. Huomaan pikkuvirheitä välillä. Pitäis naksutella tarkkuutta ja tehdä häiriönsietoa vieläkin enemmän, vaikka toistaiseksi kontakti on aina pitänyt. En ole enää seuraamiseenkaan tyytyväinen :D Haluaisin että se hivelee silmää.

Liikkeestä maahan: Nopeutta. Oon tahkonnut liikaa seisomista, niin maahanmeno ei ole enää yhtä näyttävä. Ihan nopee se on, mut haluan yhtä nopeeksi kuin joskus.

Luoksetulo. Murheenkryyni :D Treenattu paljon, mutta silti liian vähän. Ja jotenkin Yrtti ei vain osaa. Se pysähtyy kyllä, mutta ei kuin seinään. Tähän vinkit tervetulleita! Oon tehnyt takapalkalla, lyhyellä matkalla (välillä tosin pitkiäkin matkoja, koska koe lähestyyy...), heittänyt pallon/kepin/namin heti pysähdyksestä tai jopa samaan aikaan kun sanon käskyn ja sitten vapautus, tai niin että "Top-Vapaa" heti perään. Palkka aina taakse. Silti Yrtti näyttää siltä, kuin pysäytyskäsky tulisi sille aina jotenkin "yllätyksenä" :/ Se ei tee (yleensä) hienoa tasajalkajarrutusta, vaan pysähtyy laiskan näköisesti, vaikkei etenekään yli omaa mittaansa. Liikkeestä vois saada 9, ja ulkopuolisen mielestä ihan nätti, mutku ei vaan miellytä omaa silmääni YHTÄÄN. Kovemmasta vauhdista pysähtyy nätimmin kuin hitaasta laukasta, mut en uskalla ottaa vielä paljoa vauhdista pysäytyksiä, kun pysähdys itsessään ei ole kovin varma ja nopea. Ruoka ei Yrttiä motivoi nyt, en tiedä mikä sitä vaivaa, mutta se ei ole syönyt kunnolla moneen päivään ja sama ruoka, mikä yleensä saa sen innokkaaksi, on sille nyt pakkopullaa, joten ruokapalkassa ei oikein ole mieltä. Oma käskynsä, arkikäsky "tuu" on avo:n luoksetulossa. Voi olla, että käsky itsessään latistaa Yrtin virettä, kun se on tylsä arkikäsky? Oon miettinyt sitäkin, että jos opettaisin ihan oman kutsunsa pysäytysluoksareihin, innostavan, mutta sellaisen mistä saattaa tulla pysähdys. Vaan kun tuntuu, että ei ole aikaa :/ Kisat on jo alle kuukauden päästä ja motivaatio treenata pieni, silti haluaisin että meidän meno ois näyttävää :D Huoh voisinpa vaihtaa Sysin Yrtin tilalle luoksetulon ajaksi, kun sillä on pysäytykset niin selkäytimessä ;D Muistan kyllä, että senkin kanssa kesti aikoinaan melko kauan, että se oppi pysähtymään "kuin seinään", oppi oikean tekniikan ja kehonhallinnan, mut ei paljon lohduta kun kisat on pian. Pitäisköhän vain hyväksyä se, että kaikista liikkeistä ei ole edes mahdollisuutta saada kymppiä? Ku mulla on ollu periaatteena, että menen kokeeseen vasta, kun koira osaa kympin arvoisesti JOKA liikkeen. Niin ja puunkiertoja oon tehnyt ja vahvistanut seisomista muutenkin paljon. Seisahtuminen on tosi nopee musta poispäin juostessa, mut muhun päin juostessa ei niinkään, en tajua miksei mene Yrtin kaaliin... Pitäsköhän opettaa ihan oma käskynsä siihen, että palkka lentää taakse, ja käyttää sitä sitten kokeessa? Eli unohtaisi top-käskyn ja tuu-arkikutsun; opettaisi oman uuden kutsusanan ja siihen oman uuden pysäytyskäskyn, joka tarkoittaa että palkka lentää taakse? Toisaalta, pysähdyskäsky on muuten vahva, että ei jaksais opettaa uuttakaan..

Sit kans se, että en osaa sanoa käskyä oikeaan aikaan :D Sanon joko ennen/jälkeen merkin, en osaa sanoa just merkin kohdalla. Ja monihan sanoo hieman ennen merkkiä, en tiedä pitäiskö munkin tehdä niin?

Noutaminen: Ihan jees, mutta edelleen haen palautusvauhtia lisää. Nouto on ihan siisti kuitenkin, jos palautusvauhtia ei enää saa kasvatettua, niin sitten on tyytyminen nykyiseen ja toivon vain, että Yrtti tekis kuten treeneissäkin :)

Kaukot: Nää oli jossain vaiheessa aivan upeet, mutta nyt ei ole niin näyttävät. Kymppi ihan mahdollinen, mutta haluaisin intoa ja nopeutta lisää, kuitenkin ilman ennakointia. Lyhyitä, innostavia kaukoja siis vain!

Hyppy: Istuminen on nyt aika nopee :) Eikös koiran pidä hypätä, istua käskystä, ja hyppy-käskystä tulla takaisin sivulle liikkurin annettua luvan? Liike aikalailla kunnossa, tosin istumisen nopeutta on nyt treenattu, niin vaihteeks pitäs palkata hypystä, ettei hyppy ole liian "tokomainen" ja lyhyt, vaan et se ois agilitymaisen lennokas ja pitkä :) Eli vauhtia tähänkin lisää ja näyttävyyttä, muuten ok.

Huoh, aivan turha edes leikkimielisesti tavoitella täysiä pisteitä. Todennäköisesti vain nolaan itseni :/ Jostain pitäs saada asennetta ja treeni-intoa. Toisaalta; kun koepaikalle mennään, niin tuttuun tapaan mä haluan heittää kaikki suorituspaineet h*lvettiin, ja keskittyä vain suoritukseen ja innostamaan koiraa.

Ja toisaalta, voihan olla et mulle on jäänyt huono mielikuva Yrtistä, kun viime kokeessa oli hirmuinen helle, mikä luonnollisesti verotti draivia.

Häiriöitä pitäs kans treenata, vaikka onhan niitä tehty pennusta asti, Yrtin pitäs kyllä kestää hyvin häiriöitä ja sillä pitäs riittää intoa. Mua vaan ahdistaa ajatuskin, että jos kokeessa Yrtti onkin ihan lahna ja ei-omaitsensä ja tekee vielä liikkeissä virheitä ja sitten minäki sekoilen siellä :D Yrtti on niin vauhdikas ja innokas jos vain haluaa :) Paitsi luoksetulon stoppi; se ei ole niin terävä kuin haluaisin, mutta motivaatio on Yrtillä siinäkin hyvä, se ei vain osaa vielä tarpeeksi hyvin.

Hankalaa, kun on perfektionisti, mutta toko ei innosta eikä oikein treenaaminenkaan :D Opettaisin paljon mieluummin vaan kaikkia hömpöttelytemppuja; voi ollakin et siirrytään kohtpuoliin koiratanssin pariin tavoitteelliseen treenaamiseen ja unohdetaan toko kun se ei mua lajina sytytä.

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
14.06.2014 00.43
022550509_r
Vantaa

Onnea Usva täysistä pojoista ja hienosta vireestä! Mulla on pitkään ollu haaveena täydet pisteet, mut ei sitten toteutunut vieläkään ja ylemmissä luokissa tuskin on tsäänssiä, kun en jaksa panostaa tokoon niin paljoa.

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
14.06.2014 01.15

Lörlörlör, ei sitten prkele vieköön mennä sinne möllitokoihin Kennan kanssa. Tuli ylitsepääsemättömiä esteitä sen suhteen, ellen sitten nöyrry ja pyydä apua äitiltä.. No, kattoa nyt, ilmoittautuminen kuitenkin alkaa vasta maanantaina, niin on tässä vielä pari päivää aikaa miettiä.

Mut tänään oli ihan kivat pikkupikkutreenit kummankin koiran kanssa. Kennan kanssa harjoteltiin paikkamakuuta häiriössä, lyhyellä matkalla eikä aikakaan ollut kuin noin minuutin mutta kumminkin. Kenna keittiösyvennykseen makuulle ja ite hipsin Leon kanssa olohuoneen puolelle harjoittelemaan kapulan pitoa. Kenna pysy tosi hyvin paikallaan ja malttoi odottaa siihen asti, että kävin vapauttamassa sen vierestä pitäen.

Leon kanssa pidot onnistui oikein mainiosti kans. Se otti kapulan tosi mieluusti käskystä suuhun (vielä kun saisi saman innokkuuden esimerkiksi leluihin tms., se ei suostu nimittäin käskyllä ottamaan muuta kuin kapulan suuhunsa - meillä tällä hetkellä on käytössä tuo ns. harjoituskapula, mutta homma toimii myös ns. normikapulan kanssa, meillä vaan ei omaa sellaista vielä ole) ja malttaa ja jaksaa pitää sitä parisenkymmentäkin sekuntia ilman että alkaa mäystää ja pyöritellä sitä tai että tiputtaisi sen ennen pyyntöä.

Lisäksi sitten pari kertaa otettiin ihan huvin vuoksi kapulan tuomista eteen, kun tuo pitäminen alkaa nyt jo sujua. Ollaan tuota eteen tuomista harjoiteltu ennenkin, joten ihan vierasta se ei ole. Ja nätistihän se toi. Ekalla kerralla tosin pudotti kapulan suustaan ennen pyyntöä, mutta toinen kerta meni ihan nappiin - ja siihen oli hyvä päättää se tuokio Leon kanssa.

Kennan kanssa sitten lähinnä otettiin sitä, että siitä kapulasta kiinnostutaan ja että se on kivajeejee, josta on hyvä ottaa kiinni ja jota kannattaa haistella. Se hoksaa jo, kapulan ollessa paikallaan, että sitä haistelemalla ja kirsua siinä kiinnipitämällä palkka tulee ja innostamalla se myös ottaa kapulasta kunnon otteen ja irrottaa pyynnöstä. Eli kyllä tää tästä.

Nyt vaan pitäis jostain keksiä semmoinen siirrettävä hyppyeste, joka mahtuu meikäläisen auton minikokoiseen peräkonttiin (sinne mahtuu kaksi rinkkaa, eli se on oikeasti pieni), niin päästäisiin treenikentälle sen kanssa harjoittelemaan hyppyä ihan kunnolla. Leon kanssa talven aikana treenihallilla muutaman kerran saatiin hyppyä harjoiteltua ja se alkaa (ehkä) tajuamaan sen idean vähitellen, mutta Kennan kanssa ei olla pystytty kokeilemaan hyppyä kertaakaan - ja näin kesällä kun ei treenihalli ole käytössä, eikä treenikentällä ole estettä, niin ilman omaa on hieman hankala mokomaa harjoitella.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
14.06.2014 01.18

Mä sanon ihan ekana sen, että musta aito perfektionismi on tosi tympeää koiran kanssa harrastaessa. Koira on eläin, ei robotti, ja vaikka kuinka yrittäisi vakuutella sille "ei ollut sun vika että meni vähän huonosti", niin aivan varmasti se aistii harmituksen siitä, ettei täysiä pisteitä tullutkaan. Tottakai on hyvä treenata koira mahdollisimman hyvään kuntoon, mutta täytyy sanoa, että mun mielestä kuulostaa siltä, että sulla alkaa olla vähän liian pinnalla se täydellisyyden tavoittelu. Toivottavasti et pahastu, tää on vaan se mitä mulle tulee sun kirjoituksista mieleen. :)

Tokon SM-kisoissa on semmoiset karnevaalit käynnissä, että etenkään sinne ei tosiaankaan pidä lähteä täysiä pisteitä tavoittelemaan. Kehiä on käynnissä yhtä aikaa 15-20, ja niissä voi tapahtua koko ajan lähes mitä vaan - on siellä ennenkin ne alempien luokkien koirat lähteneet riemuralliin pitkin koealuetta. Voin kyllä lohduttaa sua sillä, että eräs mun tuttu teki 40 pisteen suorituksen jokunen vuosi sitten juuri SM-kisoista, eli tyylillä "yhyy koirani sai kasin eikä kymppiä tuplakäskyn takia" ei kyllä tarvi pelätä tulevansa nolatuksi.. Paitsi jos sanoo sen ääneen :p Tokoihmiset on aika rentoa porukkaa, mä en ole koskaan törmännyt sellaiseen "LOL ton koira ei menny maahan tokastakaan käskystä"-naureskeluun. Tai ainakin mua aidosti harmittaa kisaajien puolesta, jos joku meneekin pieleen.

Mutta jos on mahdollisuus SM-kisoihin päästä kisaamaan, niin mene ihmeessä :) Se on varmasti hieno kokemus, ja mä oon aina tykännyt kaikista joukkuetsembaloista, olkoonkin sitten pm-kisat tai noutajamestikset tai SM-kisat. Me päästiin Sandran kanssa parina vuotena varakoirakoksi, ja kyllä siellä harmitti kun ei päästy kisaamaan, vaan jouduttiin vaan hengailemaan kisapaikalla ja katsoa kun muut pääsevät kehään tekemään! :D

Luoksetuloon: oletko kokeillut alustapysäytystä? Mulle siis ehdotettiin sitä silloin, kun opetin tolle luoksarin stoppia. Opetat koiran kohdistamaan etutassut alustalle, ja pistät sen siihen pysäytyskohdalle, jolloin saat aikaiseksi lukkojarrutuksen (koira loikkaa etujalat edellä alustalle). Sitten vaan yhdistät siihen tosi vahvaksi sen pysäytyskäskyn ja häivytät alustan jotenkin pois.

Mä sain lopulta lukkojarrutuksen aikaan sillä, että tein koiralle namin/lelunheittoja liukkaalla alustalla (oli talvi) ja aloin nopeasti palkata vaan niistä stopeista, joissa koira liukui hetken aikaa pysähtyessään. Näitä tietysti ensin lyhyeltä matkalta ja pienellä vauhdilla, eikä missään nimessä liukkaalla alustalla stoppeja kovasta vauhdista, ettei koiraan satu :) Mutta nyt Aidanilla on suht ok ja takapainoiset stopit, ja meilläkin menee just niin päin, että kovasta vauhdista pysähtyy nopeammin/paremmin kuin hitaasta. Hitaassa vauhdissa jostain syystä asettelee tassuja, varmaan peruja siitä lukkojarrutuksen opetuksesta.

Mutta joo, teet nyt kivoja treenejä ja vaikka keskityt noihin pieniin kauneusseikkoihin semmoisella iloisella mielellä, etkä hinkkausasenteella. Koira oppii varmasti jo ihan parilla onnistuneella toistolla jotain, ei kannata ylitreenata. Nyt on enää vähän myöhäistä ruveta muuttamaan jonkun liikkeen suoritustapaa kokonaan, se olisi kannattanut aloittaa kuukausi-pari sitten. Katsot nyt nuo kisat mitä sieltä tulee, ja sitten mietit uudestaan tarviiko jotain muutoksia tehdä esim. luoksarin suhteen vai johtuuko "ongelma" vaan siitä, että koira on vielä vähän epävarma sen suorittamisesta :)

14.06.2014 02.33
022550509_r
Vantaa

Aidan, kiitos viestistä, tuo oli juuri sitä mitä kaipasinkin!

Alunperinhän mun ei pitäny mennä AVO:on vielä pitkään aikaan, jos ollenkaan, ja treenailin liikkeitä ihan huvin vuoksi silloin kun huvitti. Oli tarkotus että jos edes päästään, kisaan ALO:ssa SM:issä, mutta kas kun en oikein laskenu kunnolla ja saatiin TK1, niin on "pakko" mennä AVO:on :D Ehdoton tavoite on, että kisapaikalla ainakaan en enää tuloksista murehdi, vaan mennään vaan pitämään hauskaa, koska todellakaan en halua opettaa Yrtille huonoa kisafiilistä, kun koko sen iän oon panostanut motivointiin ja kisatyöskentelyyn.

Tuo kosketusalusta on hyvä vinkki! Oon aiemminkin miettinyt, et pitäiskö sitä testata Yrtille, se nimittäin tykkää kosketusalustasta tosi paljon ja "läimäisee" etutassuilla. Samalla sais hyvin vauhtiakin. Hyvä kuulla myös, että joku muukin koira pysähtyy huonommin hitaasta vauhdista; Yrtillä ois tosiaan näyttävämmät stopit kovemmasta vauhdista, mut en tiedä uskallanko ainakaan kokeessa käyttää nopeaa kutsua, kun jos se ei sitten pysähdykään ollenkaan tai jotain :D Mut ehkä just siks puunkierroissakin on hyvät stopit, kun niissä vauhti on hyvä; joten ehkä mun pitäs vaan rohkeesti alkaa käyttää nopeeta kutsua ja tehdä siitä säpäköitä pysähdyksiä; tarviihan siihen terävään stoppiinkin korkeeta virettä, eikä mitään arkikäsky lönkyttelyä, muuten stoppikin on sellainen laiska. Kosketusalustan otan ehdottomasti testiin, ei siinä mitään menetäkään :) Mulla ei tosin oo käskyä kosketusalustalle, haitanneekohan? Pitäskö käsky osata sanoa samaan aikaan, kun koira on lyömässä tassut alustalle?

Vaikuttaa ehkä siltä, että oon liiankin perfektionisti, mutta treenatessa en näytä sitä koiralle, vaan pidän treenit lyhyinä ja innostavina. Nyt vaan hankaloittaa se, kun Yrtillä ei jostain syystä (helle?) ole ruokahalua juuri ollenkaan :/ Oon yleensä treenaillut iltaruoan yhteydessä, nyt kun ruoka ei oo hyvä palkkana, niin treenaillaan vain sitten kepinheitto ym. palkalla lenkkien lomassa lyhyitä pätkiä.

Liukas alustakin on hyvä vinkki, mut sellasta en täällä maalla ollessa kyllä keksi mistään :D

Niin ja siis periaatteena mulla on treenata liikkeet mahdollisimman hyvään kuntoon aina ennen koetta, mut siks just täydet pisteet on aika utopinen haave etenkin ylemmissä luokissa, että jos ei koira tee jotain virhettä, niin minä kyllä :D Alokkaassakin vaikka Yrtti osas tosi hyvin liikkeet, niin aina sinne jotain pikkuvirheitä mahtuu. Pitäs osua just kaikki taivaankappaleet kohdilleen, että täydet tulisi. Nyt ei voi tulla täysiä edes teoriassa, koska luoksari on parhaimmillaankin tällä hetkellä 9 arvoinen. Kokeessa en pisteitä ajattele enkä edes katso; ainoa tavoite on että Yrtti saa hyvän kisakokemuksen ja sen vire pysyy hyvänä, enkä tartuta jännitystä siihen (=en jännitä ja keskityn koiraan). Kolmessa kokeessa tavoite on onnistunut hyvin, tosin viime kokeessa jännitin hieman kun oli niin kamala helle, mut en tiedä vielä yhtään pysyykö mun pää arvokisoissa kasassa, vaikka toki parhaani yritän. Agilityssä jännitys haittaa vielä enemmän, koska siellä teen konkreettisia ohjausvirheitä kun oon niin hektinen :D Tokossa oon opettanut Yrttiä että mun jännittyminen tietää bileitä, joten se ei paljoa ota siitä paineita ja lisäks koetan olla mahdollisimman "normaali" ja tehdä treeninomaisesti. Kaukopalkka on myös opetettu, mikä motivoi. Eli motivaation ja häiriönsiedon pitäis olla ihan hyviä; tosin niitäkään ei kannata pitää itsestäänselvyytenä tai romuttuvat. Niihin oon panostanut kuitenkin koko ajan :)

Ei pitäs ollenkaan ajatella kokeita arvokisoina, vaan ihan normikokeina joihin mennään pitämään hauskaa. Pitäs osata unohtaa yleisö ja tuomarit ja keskittyä vain olennaiseen. Joka tapauksessa kiinnostava kokemus :)

Muoks. Se piti vielä sanoa, että Yrttihän ei edes "huomaa" tekevänsä virhettä, koska mä en huomauttele sille virheistä, vaan sillon kun virheitä esiintyy, opetellaan asiaa positiivisesti paremmin. Esim. seuraaminen on opetettu täysin ilman pakotteita ja hyvin pitää katkeamattoman kontaktin, erilaiset häiriöt esim. naminheitot ja namikäden heiluttelu nenän edessä kontaktin katkeamatta, on opetettu myös positiivisesti antamalla koiran itse oivaltaa mikä on kannattavinta. Eli en oo kieltänyt sillon kun kontakti katkeaa, vaan palkan saa ainoastaan moitteettomasta seuruusta ja sanon neutraalin palkanmenetyssignaalin jos tulee virhe. Yrtti ei agilityssä eikä tokossa "tajua" tekevänsä virhettä, mikä on musta hyvä asia. Oon nimenomaan halunnut, että koira ei tee nöyristelevän näköisesti, vaan tavoitteena on aina että se tekis mahdollisimman innokkaasti, itsevarmasti, iloisesti; korvat pystyssä ja häntä heiluen. Toki tiedän senkin, että kokeessa voi kaikesta huolimatta olla paineistunut ja huonovireinen koira, mut pyrin ennaltaehkäisemään sen mahdollisimman hyvin. Ja jos sattuis, että vire ois huono/Yrtti paineistunut, tehdään jotain tosi helppoja kivoja temppuja ja sitten palkalle (eli keskeytetään). Missään nimessä en halua koiran oppivan et kokeessa ois ahdistavaa tai tylsää; Yrtti etenkin kun on pehmeä, niin oppii nopeasti kisatilanteen ja joutusin tekemään moninverroin töitä että sais asian korjattua. Ja mulle muutenkin periaatteena on, et kaikissa harrastuksissa koiralla pitää olla hauskaa tai muuten laji ei ole sopiva. Mullakin on hauskaa treenata koirien kanssa, mut tuskailen sitten kirjoittamalla mitä vois parantaa :D

Muokattu viimeksi: 14.06.14 02.50
14.06.2014 14.27

Tänää treenattu juoksusen nartun kanssa kotipihatokoa, ja täytyy myöntää, että yllätyin miten hyvin meni. Nykyään koira leikkii innokkaasti ja leikitinkin vähän patukalla ennenkuin tehtiin mitään. Innokkaastihan tuo repi, ja saatiin vähän oikeaa moodia päälle. 

Treenattiin siis noutoa, seuruuta ja paikkista. 

Nouto oli hieno. En oo vielä vaatinu sitä pysymää vieressä, pitäny vaan pannasta kiinni. Nouti hyvin, tosin parikertaa juoksi kapulan ohi kun oli niin innoissaan. Uusi kapula on ilmeisesti sellasta materiaalia, että sitä on kiva jyrsijä, aiemmin tätä ongelmaa ei ollut. Saattaa tosin johtua myös siitä, että edellinen kapula oli kokoa 750g ja nykyinen 250g. Muuten meni hyvin, palautuskin suju ja liikkuu kapulan kanssa ihan nätisti.

Paikkamakuukin yllätti positiivisesti. Pysyi nätisti, ei kyllästynyt, eikä ennakoinut. Palkkailin pari kertaa, etäisyyttä ehkä 2-3m ja pohjana märkä nurmi. Pidettiin ehkä 1min paikkis, en mitenkää erikoisesti rauhottanut koiraa ennen, ihan vaa pistin makaamaan. Vapautus suoraan, ei perusasentoa ennen.

Seuruu taas.. Noh, perusasennot suhtkoht tiiviitä ja suoria, mutta seuruu ihan kaameaa. Löysää ja haahuili varmaan metrin perässä. Imuttelin sitten hetken ja tehtiin käännöksiä, oli ihan ok.

Tosiaan, vinkkejä noihin epäkohtiin saa heittää. Ollaan nyt treenaamassa ajatuksella, että josko (vihdoin) ensvuonna aloa korkkaamaan. Kysymys on vaan, että miten ihmeessä saan opetettua jäävät. Noo, ehkäpä ne vielä siitä mulle avautuu.

http://mollycairn.blogspot.fi/
15.06.2014 15.55
022657567_r
Orivesi
Noel kirjoitti:

Onko kukaan opettanut paikkamakuuta pää maassa? Miten olette opettaneet ja edenneet?

Aloitin Noelin kanssa "pikku"-projektin pari päivää sitten eli paikkamakuu uudelleen täysin alusta ja yksi osa sitä on tuo pää maassa makaaminen. Nyt olen vaan naksutellut ja antanut sen itse tarjota. Parissa päivässä on edetty siihen, että Noel makaa ja laittaa pään (hetkeksi) maahan ja muu liike on jo karsiutunut aika hyvin pois. Kestoa ei vielä ole siis sekuntiakaan, eikä mitään käskyäkään. En vaan tiedä, onko Noelille kovin luontaista tuollaisessa asennossa makaaminen, kun se ei oikeastaan ikinä tee sitä luonnostaan...

Syynä tähän projektiin on Noelin levottomuus ja ahdistus paikkamakuussa. Pää maassa estää pään pyörimisen joka suuntaan. Lisäksi tavoitteena on myös muuttaa sen mielentilaa makuussa ja tehdä siitäkin sille kiva temppu, jossa ei tarvitsisi stressata. (Voi kyllä olla, että Noelin saaminen stressittömään mielentilaan kaatuu vielä omaan mahdottomuuteensa...)

Siitäkin kuulisin mielellään, miten olette rakentaneet koiralle oikean mielentilan makuuseen ja millainen on mielestänne ihanteellinen mielentila makuussa? (Mä en ole osannut alunperin opettaa Noelille mitään mielentilaa makuuseen, vaan keskittynyt vaan siihen, että se pysyy paikallaan, mikä ei olekkaan sille ollut ikinä mikään ongelma... Välillä se oli jo vähän rennompi, mutta nyt se on taas ihan tosi ahdistunut.)

Mä olen opettanut melko samalla tavalla. Mulla vaan oli oma käsi apuna tuossa, koska R ei tarjoa itse juuri mitään (toki tääkin ois opetettavissa, mutta en jaksa ruveta siihen. Lisäks on kätevää, kun ainoot, mitä se tarjoo, on perusasento ja maahanmeno, niin esim. kokeessa se pysyy aina liikkeenvälitkin perusasennossa). Mutta siis sama idea, opetin koiran laittamaan päänsä mun kädelle ja sitten pikkuhiljaa laskin kättä kohti maata. Käden häivytyksen tein niin, että vein kättä aina pari senttiä kauemmas koirasta, ja koska koiran kaulalla/päällä on rajalliset mahdollisuudet kurottautua eteenpäin, sen oli jossain vaiheessa laitettava päänsä maahan asti.

Aluks mä olin kyykyssä/polvillaan koiran edessä. Siitä mä sitten pikkuhiljaa nousin ylöspäin. Kun mä pystyin seisomaan niin, että koira on maassa ja käskystä laittaa päänsä maahan, siirryin seuraavaan vaiheeseen eli istumisesta pään maahan laittamiseen. Tässäkin taas aluksi olin polvillaan koiran edessä, pari toistoa tein käsi kosketusalustana ja sitten ilman kättä. Varsinainen opetus tapahtui niin, että aluksi sanoin dau-ligg (dau normaali maahanmenokäsky, ligg pää maahan -käsky). Aluksi se meni selkeästi ensin normimaahan, mietti hetken ja vasta sitten laittoi päänsä maahan. Pikkuhiljaa se kuitenkin nopeutti ja nopeutti, ja kun se osasi mennä suoraan istumisesta pää maahan, siirryin seuraavaan vaiheeseen eli perusasennosta pää maahan.

Perusasennostakin aluksi jouduin käskyttämään dau-ligg. Ja alussa taas käyttämään käsiohjausta. Tässä vaiheessa erityisen haastavaa oli se, että koira joutui katkaisemaan kontaktin.  Se oli yllättävän vaikeaa, koska normaalisti aina seisoessani koiran vierellä, kontakti on se, mitä toivon. Pikkuhiljaa se kuitenkin alkoi onnistua.

Haastavaa oli myös perusasentoon nousu. Koska koiralla ei ole kontaktia, käsky tulee sille vähän yllätyksenä, ja meillä esiintyy yhä edelleenkin välillä sitä, että perusasentokäskystä vain pää nousee ylös. Tätä on pitänyt harjoitella erikseen ja paljon.

Erilaiset alustat toivat ja tuovat edelleen hankaluuksia. Pelkkä maahanmeno ei ole ikinä tuonut hankaluuksia. Koiran leuka on kuitenkin herkkää aluetta, ja kaikki materiaallit tuntuvat siinä erityisen paljon. Erityisen vaikeita ovat olleet upottavat aineet, kuten nurmikko ja lumi, koska niissä hengittäminen on selkeästi erilaista kuin normaalisti. Lisäksi niissä koiran näkökenttä muuttuu huomattavasti, ja ainakin tälle, joka havannoi maailmaa suureksi osaksi katselemalla, on ollut hyvin hankalaa ymmärtää, että on ok, ettei näe ihan kaikkea. Hajuista erityisen kiinnostuneelle koiralle vaikeaa taas voi olla se, että ne hajuhäiriöt ovat kovin lähellä nenää. Kuitenkin kaikki mainitsemani on koulutettavissa.

Kestoa mä lähdin treenaamaan siinä vaiheessa, kun pa-ligg onnistui. Aluksi lähdin siitä, ettei pää saa nousta ennen palkkasanaa. Sitten pikkuhiljaa sanoin palkkasanan aina myöhemmin palkkaustilanteessa. Eli ihan aluksi palkkasana tuli, kun leuka kosketti maata. Sitten siitä, kun leuka kosketti maata ja sain itse siirreettyä kättä pari senttiä kohti palkkataskua.  Kokoajan pyrin siihen, että koira ei nosta päätään, vaikka veisin käden taskuun, ottaisin palkan taskusta, kyykistyisin koiran viereen, veisin namikäden koiran nenän eteen ja asettaisin namit koiran nenän eteen. Kun varsinainen palkkaustilanne onnistui, odotin aina pikkuisen enemmän ennenkö aloitin palkkauksen. Aina en välttämättä edes odota, että saan palkkaustilanteen suoritettua loppuun, vaan voin sanoa palkkasanan vaikka käden taskuunlaittovaiheessa monipuolisuuden säilyttämiseksi.

Kun kesto oli noin 15-30 sek niin, että seisoin koiran vieressä, siirryin koiran eteen. Aluksi totutin koiran siihen, että palkkausrituaali voi tapahtua myös koiran edessä. Edestä palkkaaminen on ollut meille välttämätöntä koiran makuuasennon suoristamiseksi. Jos olisin palkannut koiraa vain sivulta, se olisi kuin HK:n sininen lenkki eli siis ihan käyrä. Edessä ollessani taisin opettaa niin, että ihan koiran nenän edessä ollessani kesto oli max 30 sek. Askeleen päässä koirasta keston treenaaminen aloitettiin 15 sekunnista (puolet edellisestä) ja enimmillään se kasvatettin noin 40-45 sekuntiin. Kahden askeleen päässä aloitettiin n. 20 sekunnista, ja eteenpäin siirryttiin keston ollessa noin 50 sekuntia. Kolmen askeleen päässä aloitettiin n. 25 sekunnista ja siirtyminen tapahtui keston ollessa minuutin. Näin tehtiin sihen asti, kunnes olin 5 askeleen päässä koirasta.

5 askeleen päässä huomasin, että se 5-7 askelta oli koiralle helpoin. Ollessani koiran nenän edessä, sillä oli hyvin suuri kiusaus ottaa kontakti. Siellä muutaman askeleen päässä koira sai kontaktin helposti, mutten ollut liian kaukana. Kontaktia en ole sille varsinaisesti opettanut, mutta koska sillä ei juuri muita vaihtoehtoja ole, se kalllistuu kontaktin ottamiseen useimmin.

5:nnen askeleen jälkeen etenin nopeammin kuin aiemmin. Etenin 2-3 askelta kerralla ja aloitin vain n. 10 sekuntia lyhyemmästä ajasta kuin mitä edellinen etäisyys oli lopetettu. Seuraavaan askelmäärään etenin, kun kestoa oli saatu 10 sekuntia enemmän kuin edellisessä. Tässä vaiheessa aloin tuomaan myös reilusti monipuolisuutta mukaan. Joskus kävelinkin vain kaksi askelta, odotin minuutin ja palkkasin koiran. Joskus kävelin kaksi askelta ja palkkasin heti. Joskus kävelin koe-etäisyydelle ja samantien takaisin. Joskus kävelin koe-etäisyydelle ja olin siellä enemmän kuin koe-aika.

Jossakin vaiheessa toin toisia koiria mukaan treeneihin. Oman koiran mukaan. Mikäli koira ei ota häiriötä toisista koirista, ne voi tuoda mukaan melkein missä vaiheessa tahansa ja melko nopeasti. Mikäli taas ottaa, suosittelisisn treenaamaan likkeen melko valmiiksi ja sen jälkeen tuomaan toisia koiria rauhallisesti mukaan, samalla helpottaen treeniä aina vähän. Aluksi vieraiden koirien kannattaa olla häirötä ottavan koiran kanssa melko kaukana. Pikkuhiljaa toiset koirat voi tuoda lähemmäs ja lähemmäs.

Mä en ole erityisemmin kiinnittänyt huomiota koiran vireeseen/asenteeseen, koska Rolle on aina ollut melko rauhallisessa vireessä paikkamakuutilanteissa. Jos koiralle ei kuitenkaan asia ole selvä, suosittelisin kiinnittämään siihenkin huomiota, tekemään tilanteesta rauhallisen alusta alkaen ja vaikeuttamalla harjoituksia vain vähän kerrallaan. Mä olen huomannut sen, että meillä ainakin pään maahanlaitto itsessään rauhoittaa koiraa, eikä se pysty siihen, mikäli vire on liian korkea.

Toivottavasti tästä oli jotakin apua :). Yritin kertoa monipuolisesti, mutta mikäli jokin jäi kaivamaan mieltä, voin toki avata lisää. Ja voin sanoa, että ainakin meillä pää maassa -paikkis on luonut erityisesti varmuutta, koska koiralla on selkeä kriteeri siitä, mitä siltä halutaan. Toki myös normaalissa paikkiksessa kriteeri voi olla selkeä, mutta ainakin meillä normaalissa paikkamakuussa selkeä kriteeri olii väljempi, sallien mm. pään kääntelyn, mikä toi epävarmuutta etenkin ohjaajaan (mitä se nyt sielä näkee, älä lähde sinne, näkeekö se jotakin kiinnostavaa...). Lisäksi epävarmoilla koirilla pää maassa saattaa luoda koiraankin toivottua varmuutta, sillä se ei näe toisia koiria, jotka yleensä sitä epävarmuutta luovat. Pää maassa -makaaminen vähentää myös koirien keskinäistä katsekontaktia ja siitä provosoitumista, koska katsekontaktia ei ole. On koiria ja tapauksia, joissa koira pysyisi varmuudella paikallaan, mikäli se ei saisi katsekontaktia toiseen. Opettamalla koiransa makaamaan pää maassa voi omalta osaltaan vähentää oman koiransa päälle tulevia koiria.

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
15.06.2014 17.42
022710853_r
Kannus

Onnea Usvalle ykkösestä! 

Nalalle tänään toinen ALO1 pistein 163 eli aika rimaa hipoen.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
15.06.2014 22.09
022454374_r
Vaasa

Kiitoksia onnitteluista! :)

Ja onnea muille ykköstuloksia tehneille :)

15.06.2014 22.44
022702590_r
Hyvinkää

Meillä meni omatoimitreenit tänään paremmin kuin pitkään aikaan! Ehkä tuo alkaisi olemaan koevalmis (tällä kertaa oikeasti) pikkuhiljaa... Paikallamakuu oli loistava (yht. 3min, palkkaus 1min kohdalla), seuruu näytti suht. hyvältä ja teinpä vielä liikkeestä maahan AVO-säännöillä. Toimi! <3

16.06.2014 22.57
022471690_r
Kuopio
Pahoitteluni OT:sta mutta tärkeää asiaa,jossa jokaisen tulisi yrittää auttaa,koska ei voi tietää milloin omalla kohdalla..toivottavasti ei ikinä. // Eli HUOMIO Valkeakoski! Kadonnut sheltti urospentu 6kk YEGO, la 14.6. Klo 19.00 hoitopaikasta Valkeakosken Liedontieltä . Kaikki havainnot 0445837100 Niina Juurinen tai 0503011033. Pentua on etsitty yötä päivää,laitettu tonnikalajälkeä ja yritetty levittää nuotiomakkaran hajua mutta yhtäkään havaintoa koirasta ei ole tullut. Etsijäkoira oli merkannut jotain tiettyä aluetta missä omistaja oli oman toisen koiransa kanssa etsinyt,tuloksetta. Koira on säikähtänyt naapurin koiraa ja voi olla (ja varmaan onkin) peloissaan,joten ei kannata yrittää lähestyä vaan ottaa yhteys omistajaan. Jos koira tulee luokse (ei pelkää normaalisti ihmisiä) niin tottakai ottaa kiinni. http://www.karkurit.fi/ilmoitus/40072 tuolta löytyy vielä kuvallinen ilmoitus. Omistaja ja kaikki apujoukot ovat erittäin kiitollisia pienistäkin avuista! Eli jakakaa tietoa! Varsinkin jos valkeakoskelaisia saisi tiedotettua pitämään silmänsä auki ja auttamaan etsinnöissä mahdollisesti.//MUOKS! Pentu löydetty hyvä vointisena! :)
Muokattu viimeksi: 17.06.14 20.05
19.06.2014 10.03

Iines eile KKH:n mölleissä 171p. 3/8 sija

Luoksepäästävyys 10
Makuu 10
Kytk. Seuruu 10
Seuruu 10
Maahan meno 10
Luoksari 9
Pöllö teki vinon perusasennon, mut korjas ite
Seisominen 0
Istu??!!! joku kummallinen aivopieru.
Estehyppy 7
seilas kun palasin vierelle.
Kokovaik. 10 
Yht. 171p sija 3/8 
Oon mie kyl aika ylpee miun pölvästiffistä <3

tuomari kehu hirveesti et tykkäs Iineksestä, molossiksi mahtava vire kuulemma :D Ullatuuuuus, se sakemanni siel seassa tekee sellasta sähäkkyyttä mun pöllöön et mii laik! :D

Muokattu viimeksi: 19.06.14 10.05
..
21.06.2014 21.29
022698905_r
Lahti
Nala kirjoitti:

Nalalle tänään toinen ALO1 pistein 163 eli aika rimaa hipoen.

Onnea kuitenkin ykkösestä. :)

Mua ärsyttää kun meillä on tokoilut vähän jäissä tällä hetkellä. Ei oikein ole treeniseuraa, tosin tiedä sitten onko itsellä hirveästi treeni-intoakaan. Meidän piti mennä kuun alussa mölleihin, mutta jotenkin "unohdin" ilmottautua (vähän alkoi lisää paineistuttamaan, joten piti sitten jättää välistä).

En oikein tiedä mitä tehään, missää vaiheessa meiän jutut on. Supu osaa alokkaan, mutta vire ja keskittymiskyky ei riitä kokeeseen, varsinkin kun ohjaajana olen vielä minä. Toi on suht rautahermo siinä suhteessa, että itse voin täristä kuin haavanlehti, mutta koira on silti suht varmana vieressä. Tosin jos mulla katoaa keskittymiskyky puoleksi sekunniksikaan siihen mitä tehdään, niin koirallakin kaikki keskittyminen on mennyt ja se haistelee maata, josta sen kuonon saa ylös vain sanomalla perkelettä.

Ja se vire on toinen. Vire on nättiä kun toi saa palkan liikkeen välissä, mutta jos annan epäsäännöllisemmin (esim. hihnaseuruu, hihnatonseuruu, palkka, maahanmeno, palkka, luoksetulo, seisominen, palkka), niin alkaa sen vire huomattavasti pudota, vaikka olen pyrkinyt tuolle opettamaan sosiaalistapalkkausta, en vaan saa sille sillä yhtä hyvää fiilistä.

Yksi mitä en ole vieläkään saanut kunnolla aikaiseksi kokeilla treeneissä. Yleensä ennen ruokaa pyydän tuota tekemään vähintäänkin sivulletulon ja pari askelta seuraamista, niin ton vire on ihan poronoisluokkaa (eli lähtee keulimaan ja saattaa huutaa mennessään). Sellainenkaan toki ei ole hyvä, mutta olisi siistiä tuoda edes vähän tota virettä treeneihin ja sitä kautta vaikka kisoihin myös, tai sehän meillä pitäisi tavoite olla. Toisinaan olen kokeillut laittaa jonkun tyyliin lihapullan alustalle treeneissä, mutta lopputulos ei ole ollut läheskään yhtä kiva, tai koirassa nyt ei suuremmin eroa ole.

Onneksi sentään paikkamakuu tolla on varma, ollut jo pitkän aikaa. Tämän vuoden puolella on tainnut vain kerran nousta paikkiksessa, mutta se olikin suht vaikea kun koira oli selkä minuun päin ja tein kaverin koiralle siinä tunnaria. Muuten toi on pysynyt hienosti.

Pitäis kai vaan taas treenata, yrittää muistaa seuraavaan treeniin hommata vaikka kissanruokaa tai muuta huippua jos sillä saisi tohon luotua virettä. Mulla on kyllä käynyt mielessä että ketjuttaisin liikkeet niin että hyppy - palkka, seisominen, hyppy - palkka, luoksari, seisominen, hyppy - palkka jne tyylisesti. Tosin toi hyppy on vähän paha kun itseltä ei estettä löydy ja harvoin tulee tilaisuutta päästä Lahden ainoalle kentälle jossa on hyppyeste.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti