Tokopulina vol. 2 - Sivu 2 (Koirat > Harrastustoiminta)

21.06.2014 22.25
Supu kirjoitti:

Mua ärsyttää kun meillä on tokoilut vähän jäissä tällä hetkellä. Ei oikein ole treeniseuraa, tosin tiedä sitten onko itsellä hirveästi treeni-intoakaan. 

Tämä. Ainoa tokotreenien vetäjä josta mä tykkäsin, otti lopputilin... Hmph mitäs nyt..?
Muokattu viimeksi: 21.06.14 22.26
willalways.kuvat.fi
05.07.2014 16.31
022626497_r

Madden kanssa tänään Kaustisella AVO3 132pistettä .

Neiti teki mahtavasti omalla tasollaan ja ylpeä olen puikkis neidistä vaikkei ykköseen yllettykkään ja molemmat selvittin kuitenkin hengissä  :D

syksymmällä  varmaan sitten uusia koitoksia :)

"I will treat you like a princess Girl you're more than gorgeous"
06.07.2014 19.01
022218504_r
Pori
Olikos kukaan täältä TOKOn SM-kilpailuissa? Miten Yrtillä siellä meni, itte olin AVO-kehässä mutta en ainakaan teitä bongannut :)
06.07.2014 19.18
022550509_r
Vantaa

Minä en päässy osallistumaan, mikä harmitti aikas vietävästi, ois olleet mun ekat arvokisat :( Nilkka nyrjähti pahasti viime lauantaina ja vieläkään ei pysty kävelemään :( 6 viikkoa määrätty lepoa kera Buranan ja sauvojen. Onneks saatiin tuuraaja Ihah:in joukkueeseen Yrtin tilalle, mut oisin kyllä niin mielelläni ite tullu paikalle! Tarkistettiin vielä säännöistäkin, et saisko kyynärsauvojen kanssa kisata; testasin niiden kans tokoa, niin kyl Yrtti teki, vaik ei tietenkään yhtä hienoa seuraamista kuin ilman sauvoja tekee, vähän arpo esim. perusasennossa et mitä kautta kannattaa kiertää ja jätätti hieman, mut ois saatu seuruu kisakuntoon keppien kanssakin. Vaan säännöt ei salli apuvälineitä, muuta kuin jos ohjaajalla on pysyvä vamma, joten ei sit onnistunu niinkään. Ehkä hyvä niin, koska jos oisin vahingossa osunu Yrttiä sauvalla, niin se ois saanu semmoset traumat pehmeenä koirana, et hirvee työ ois saada seuraaminen kuntoon sen jälkeen.

Noh, kattoo jos ens vuonna uudestaan :D Jos maltetaan olla keräämättä koularia AVO:sta, koska en usko et jaksan kouluttaa Yrttiä VOI:hin sm-kuntoon.

Aattelin nyt kuitenki mennä AVO:n korkkaamaan ihan normikokeisiin, kunhan jalka paranee, kun kerta treenattu on ja noutokapulankin ostin sm-kisoja varten :D

Olikos muita karkeloissa?

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
06.07.2014 20.51

Pikkulinnut on liverrelleet (ja stalkkeri osaa käyttää myös nettiä), että Windy-sheltti oli omistajansa kanssa SM-kisoissa, ja voittivat nuorten mestaruuden AVO-luokassa. Onnea sinne päin täältä kovasti! =)

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
06.07.2014 21.41
000046440_r

Me oltiin Piuhan kanssa SMissä, nuorten skaboissa tosin :) Piuha teki ensimmäisen ykköstuloksensa ja tultiin sijalle kaksi :) Hyvä fiilis jäi siis ekoista ja vikoista nuorten sm-tokoista.

06.07.2014 22.38
022550509_r
Vantaa

Onnea!

Hauska ois ollu iteki haistella arvokisatunnelmaa ja se ois ollu hyvää jännityksenhallintatreeniä (:

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
06.07.2014 23.19
000047166_r

Onnea kaikille kisanneille. Meillä olis nyt kaamee kisakuume menossa. Niin paljon kuumottaisi lähteä hakemaan niitä vikoja ykkösiä alokkaasta. Sitten se olis tosiaan siirto avoon, joka ei kyllä ihan vielä suju niinkuin pitäisi. Tavoitteena olisi pikkuhiljaa alkaa tekemään myös avon liikkeitä, jotta sitten kun saadaan se koulari niin päästäisiin melkein suoraan vaihtamaan luokkaa. Paikallamakuu on ehkä vaikein homma ja kaukot kanssa. Nouto sujuu jo hyvin, samoin muut liikkeet. 6.8. olisi yhdet kokeet tässä lähistöllä, mutta tuomari on vissiin aika tiukka. Me lähdetään kuitenkin kokeilemaan ja toivotaan , että tulee viileä sää niin neiti jaksaa tehdä hommia! Sieltä kun saisi toisen ykkösen ja myöhemmin syksyllä on vielä pari koetta joista toisesta jos metsästettäisi se viimeinen. Koiran mukaan kumminkin mennään. :)

Olisko noihin kaukoihin vinkkiä? Gloria siis hiissaa m-i väliä ennen kuin ehdin tehdä mitään... Jos palkkaan aina vaihdosta se alkaa vetää niitä nopeasti putkeen, jos taas palkkaan vaikka pari kertaa peräkkäin istumisesta se tarvitseekin seuraavaan maahan menoon kaksoiskäskyn ja jos palkka ei sillä sekunnilla tipahda se nousee nopeasti ylös. Sen istumaan meno tekniikkakaan ei ihan ole paikallaanpysyvä. Tai kyllä se pysyy paikallaan, mutta ikäänkuin nostaa takamusta himpun verran noustessaan niin innokkaasti ylös! Jotain neuvoja kaipaisin siis näihin.

08.07.2014 13.07
022616906_r
Jyväskylä

Voi kiitos Leo! :)

Sunnuntaina muistin, miksi suosin iltakokeita. Koko päivän oli älyttömän kuuma ja Wintulla ei tietyt liikkeet helteellä toimi ollenkaan, näihin lukeutuu muun muassa ystävämme seuruu, josta saatinkin huima vitonen. Onneksi muut liikkeet menivät pääpiirteissään vähän paremmin, vaikka kokonaisuudessaan tuo koira työskenteli kuin untamo kuutamolla. Hyvä mieli kuitenkin jäi ja etenkin kympin kokonaisvaikutus tiukalta tuomarilta tuntui oikealta lottovoitolta. 
Ilmoitin Windyn vielä 16.8 rotumestiksiin, saa nähdä onko siellä keli miten suotuisa. Josko sieltä saisi sen viimeisen avoykkösen ja jos ei, niin onneksi kotiseuralle on tulossa hallikoe vielä loppuvuodesta.

http://treenikaverit.blogspot.fi/
19.07.2014 22.38

No niin, nyt oon jotain tavoitteita suunnitellut itelleni, kun tiedän että koirasta/koirista niihin on.

Tarkoitus olisi siis Kennan kanssa ensi keväänä ennen kesäkuuta korkata tokokentät, jos ei virallisia niin möllit kuitenkin, ja viimeistään kesän aikana suorittaa BH-koe hyväksytysti. Leon kanssa vähän samansuuntaisia toiveita riippuen siitä, paraneeko se, mutta pikkuisen viivästettynä eli kesän aikana korkata tokokentät vähintään mölleissä ja ennen talvea BH-koe hyväksytysti läpi.

Vaatii itseltä isoa motivaationostoa erinäisten syiden (mm. treeniseuraa ei täältä meille löydy, joten pitäisi pystyä kulkemaan treeneissä kauempana) vuoksi, mutta täytyy vaan yrittää tsempata. Se ehkä saisi voinnin muutenkin parantumaan, kun olisi oikeasti tavoite, jota kohti mennä, eikä vaan omaksi iloksi ja humputteluksi tehdä asioita.

Mitään varsinaisia kisatykkejähän noista kummastakaan ei välttämättä tule, enkä sitä odotakaan. Enkä välttämättä edes AVOimesta luokasta eteenpäin yritäkään, mutta olisihan se koulari ihan kiva corsolla saada, niitä kun ei liikaa tällä rodulla ole.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
20.08.2014 13.03

Mä oon ny viime viikkoina innostunu taas uudestaan tokosta ja tarkoitus käydä nyt mahdollisuuksien mukaan pari kertaa viikossa yhteistreeneissä :) Nasta edistyy hurjaa vauhtia ja täytyy vain ihmetellä miten nopeasti se tajuaa uudet jutut. Tällä hetkellä tehotreenissä vauhti maahanmeno ja se iäniäkuinen seuraaminen. Kumpikin sujuu jo yllättävän hyvin erikseen. Ehkä seuraamisessa neiti on vähän liikaa kiinni mun jalassa, mutta oon tyytyväinen että niin päin kun Hanni taas seilaa aivan liian kaukana eikä oikein tajua koko seuraamisen pointtia. (oma mokani toki) 

Seuraavaksi pitäis ottaa treeniohjelmaan liikkeestä seisominen ja hyppy.. niitä ei olla treenattu oikeestaan yhtää vielä..

Niin ja ehkä pitäis ottaa videokuvaa treenistä niin vähä paremmin näkis missä on parantamisen varaa. En ny millään haluaisi mokata ton Nastan kans ku sillä kyllä tuntuis olevan ainesta vaikka mihin.. Hannin suhteen oon jo luovuttanu :D

13.09.2014 13.35
022695030_r
Pieksämäki
Miten saatte koiran vireen pysymään kokeessa yllä molempien seuruiden ajan? Meillä vielä ensimmäinen seuruu menee ihan ok hyvin, mutta toinen vähän tuppaa jo sitten lässähtämään. Vinkkejä?
Värillä ei ole väliä, kunhan se on musta.
14.09.2014 15.36
022550509_r
Vantaa

Kaukopalkka on mun motivointi koirilleni, sillä vire pysyy tasaisen hyvänä pitkänkin aikaan, jos on huolella opetettu. Tietysti vaatii aika paljon töitä, et se oikeesti toimii; muuten voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Njääh, eipä tullu sijoituksia TOKO:n joukueellemme, eikä myöskään henkkoht. sijoituttu, neljänneksi tultiin. Ihan ok menoa kyllä Yrtillä (ei tosin näyttänyt parastaan), mut luoksetulossa näytin vahingossa käsimerkin merkin jälkeen ja siitä siis 5, ja paikallaolosta 7,5, kun Yrtti meni vähän vinoon, mitä ei oo ikinä aiemmin tehnyt. Tarkka tuomari, mutta aika vaihteleva linja.. ts. joitakin koirakkoja verotti esim. vinoudesta, toisia ei... Mä en tykkää tuollasesta tuomaroinnista.

Mut joo, tyytyväinen koetan olla silti; koetyöskentely oli jees, noudosta 10 (JES!) ja keskittyminen hyvä (paitsi mulla luoksarissa, ku myöhästyin käsimerkissä ja tein käsimerkin muutenkin laiskasti).

14.09.2014 16.32
022710854_r
Kannus

Nutun nouto ei ole tuhoon tuomittu, on tajunnut tosi hyvin sen ideaa ja tuo hienosti eteen. Kunhan vielä juoksujen jälkeen saadaan ulkonakin toimimaan, niin meillä on avoimen liikkeet kasassa, kunhan luoksarin stoppikin on opetettu. Kolmisen viikkoa alokkaan ekaan kokeeseen.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
15.09.2014 10.48

Onko vielä kuultu huhuja mitä tuleva suuri sääntömuutos pitää sisällään? Luokathan tulevat kaiketi muuttumaan aika paljon? Moni vanha tuomari on ilmoittanut jäävänsä nyt eläkkeelle kun eivät tahdo opetella uutta arvostelujärjestelmää. Harvinasen hiljaa tästä on oltu kun otetaan huomioon että syksyllä 2015 pitäisi jo kisata uusilla säännöillä.

15.09.2014 10.57
022710854_r
Kannus

^www.pipap.net - sivuston blogissa on sääntömuutoksista vähäsen.

15.09.2014 17.05
022669006_r
Helsinki

Mä vähän luulen, että lykästyy uusien sääntöjen käyttöönotto. Ei vuodessa voida saada järkättyä kaikkea vielä niin, että jo silloin olisi kisaajia ja päteviä tuomareita uusilla säännöillä.

Muokattu viimeksi: 15.09.14 17.06
http://susiasukit.blogspot.com
15.09.2014 19.07

Ite ainakin toivon, että se sääntömuutoksen toimeenpano kestäisi ainakin nyt 2016 keväälle. Oon nimittäin nyt melko varma, et voitais nykyisestä alosta se koulari hankkia ja muutenkin kun niihin on jo tottunut :D

Mutta täällä jännitellään päästiinkö ryhmään treenaamaan tokoa, toivossa on hyvä elää vaikka tuskin päästiin.

Ja mitä ihmettä ton takapäälle tekis? Se ei vaan hahmota että sillä sellainen on, vaikka kuinka yritetään. Esim. purkkitekniikka on mahdoton, koska saattaa kyllä steppailla takapäällään muttei tajua ideaa. Ollaan nyt vaan tehty seinän avulla, mutta tulee suoraan vain koska seinä.

http://mollycairn.blogspot.fi/
15.09.2014 20.10
022704336_r
Nutu kirjoitti:

^www.pipap.net - sivuston blogissa on sääntömuutoksista vähäsen.

OT, mutta johtuuko vaan mun koneesta vai mistä, kun en saa tota sivua auki :o

http://lukeriemu.blogspot.fi/
15.09.2014 20.21

Ei näköjään avaudu Pipan sivut täälläkään. Sääli, koska siellä oli hyvät selvitykset asiasta. Lemmikkipalstojen toko-osiossa on puhuttu asiasta jo jonkin aikaa ja sieltä voi löytyä ainakin osa noista muutoksista. Liiton tokotoimikunta ilmeisesti halusi uurastaa MM-kisat pois alta ennen kuin uusien sääntöjen parissa alettiin tehdä enemmän töitä.

15.09.2014 20.29
022710854_r
Kannus

Mullakaan ei toimi, mulla on myös yhden toisen blogin kanssa ollut jo kuukauden verran ongelmaa, etten vaan pääse sisään.

24.10.2014 01.11
000078609_r

Laitoin tämän toiseenkin ketjuun, yhteisöön ja faceen. Mutta tämä on aktiivisin topic aiheen tiimoilta joten vielä kerran.

Talvi lähestyy ja treenaaminen hankaloituu. Lunta on polviin saakka, näpit jäätyy eikä mitään näe pimeän takia. Näitä iloja muistellessani tulin ajatelleeksi, että löytyisikö täältä innokkaita vuokraamaan kanssani lämmitettyä treenihallia Helsinki/Vantaa- akselilla kerran viikkoon? Tunnin hinta vaikuttaisi olevan alle 35€ viikolla paikasta riippumatta. Itse kuljen autolla ja vaihtoehdoiksi katselin jotakin näistä:

http://www.ojanko.fi/hinnasto-ja-varaukset
http://www.koirakeidas.com/page21.php
http://www.ihah.net/tattarisuon-halli/

Kokemuksia ja vinkkejä tiloista otetaan vastaan. Jos kiinnostusta löytyy niin yritetään miettiä joku järkevä aika ja tapa hoitaa asia niin että mahdollisimman vähän rahaa menisi haaskuuseen. Neljä ihmistä olisi varmaankin aika optimi määrä jakamaan kulut?

24.10.2014 03.07

Heitin tosiaan tuonne yhteen ryhmään, että alustavasti kiinnostaa toko- ja frisbeetreenaamiseen, jos jälkimmäinen kerettiläisyys sallitaan. Kuulun itse I-HAHiin ja pakko myöntää, että en ole ollenkaan varma, vuokrataanko hallia pelkästään ulkopuolisille ollenkaan ja muistaakseni seuran jäsenenkin kanssa ulkopuoliset maksavat ekstraa jonkun summan per tunti. Hallina se on ihan ok, pieni ja pitkulainen, mutta treenaaminen onnistuu. Tokoa varten joutunee siirtelemään agility-esteitä pois tieltä. Ojangossa on suht täyttä, sinne menisin itse kaikkein mieluiten.

24.10.2014 07.51
Halleista rahastetaan ihan törkeitä summia, etenkin kun vastaavia/samankaltaisia, suunnilleen lämmitettyjä tiloja on pilvin pimein ihan tyhjilläänkin. Fiksut koiraihmiset maksavat, vaikka parhaimmillaan hallilla ei ole edes vessaa tai juoksevaa vettä ja lämmityskin osin puutteellista. Agilityn osalta ymmärrän kalliin hinnan, esteiden turvallisena pysyminen vaatii säännöllistä työtä ja pohjan täytyy olla todellakin viimeisen päälle. Tokoihmiset taas näyttävät pitävän "luksuksesta", vaikka pieniä, tyhjillään olevia lämmitettyjä teollisuushalleja olisi tarjolla 5-10e tuntihintaan.
Asiaa mutkistuttaa vielä se että halleihin on todella vaikea päästä kun kaikki ovat tunkemassa näihin pariin halliin mitä tässä pyörii. Tilat täytyisi varata todella paljon aiemmin, jos haluaisi säännöllisesti treenaamaan. Seuran/muiden kouluttajien treenit ja koulutukset vievät tilaa.
24.10.2014 10.51
000078609_r
Puolimieli. Mitä kautta noita halvempia halleja olisi mahdollisuus katsella ja millainenkohan pohja niissä keskimäärin on? Ojanko olisi minullekin mieluisin mutten tiedä tosiaan onko milloin tilaa.
Muokattu viimeksi: 24.10.14 10.53
24.10.2014 18.24

Nahani, netistä niitä nyt ei ainakaan löydy. :D Pitää katsoa ympärilleen ja kysellä ihmisiltä ihan yleisestikin treenipaikkoja/mahdollisuuksia. Jos tuntee jonkun alalla olevan niin helpottaa kummasti. Täytyy olla itse aktiivinen ja kysellä esimerkiksi vanhoja konehalleja/varastoja. Tuttu noita enemmänkin käyttänyt, ainakin yhden treenipaikan hän löysi ihan vain näkemällä tyhjän tilan tien varressa ja soittamalla omistajalle. Lämmitys laitettiin sinne sitten kai päälle. En tiedä, onko niissä kaikissa lämmitystä, mutta melko monessa ilmeisesti on. Pohja on näissä tietämissäni ollut hiekkaa, ei ratsastusmaneesitasoa mutta ei mikään kovakaan.

Vantaan Myyrmäessä oli ainakin viime talvena joku halli käytössä, kuollaksenikaan en muista kenen. Helsingin Puistolassa? oli jonkun Harrin konehalli jota koiraihmiset alkoivat käyttää ja omistaja nosti hintoja sitten kun sinne oli sen verran tunkua... Helsingissä Roihuvuoressa ja Myllypurossa taitaa olla myös? Kauniaisissa kanssa.

10.11.2014 18.43

Olisko vinkkejä? 

Sain toisessa viesti ketjussa hyvän neuvon siihen seuruuseen. Eli nami on siinä naaman edessä ja käsky"seuraa" onnistuu, mutta kun nostan namin vähän ylemmäs niin , joko koira alkaa hyppiä tai katsoo vaan suoraan eteenpäin eikä silmiin. Mikä neuvoksi? Koira osaa heti istua, kun pysähtyy ja jos on kauempana ja sanoo "viereen" niin tulee jalkojen takaa viereen suoraa istumaan ja katsoo hienosti silmiin, mutta kun pitää seurata ja nami on ylempänä niiin katsoo muualle. Kertokaahan jonkunlainen vinkki tuohon :) 

Myös Natakin pitäisi saada kiinnostumaan tokosta, mutta ei oikeen ole kiinnostunut. Hienosti kyll katsoo silmiin, istuminen on vähä hankalaa vieressä ja jos sanon seuraa niin jää vaan paikalleen x) kannattaisko näin aluks otttaa hihna?

http://kaikkia.blogspot.fi/
10.11.2014 19.18
022710853_r
Kannus

Nata ei oo selkeesti vielä tajunnut, että sen kuuluu seurata. Miten paljon nostat namia, jos koira alkaa hyppimään?

11.11.2014 03.34
Nala : Nami ei ole edes hirveän korkealla. N. Mun vyötärön kohdalla. Kun on koiran kuonoon edessä niin silloin nami on vyötärön alapuolella. Koira itsessään ei ole iso vaan 50cm korkea. Joo Nata ei oikee ymmärrä seuraa sanaa, mutta pentuna se oppi ja lenkillä tottelee hyvin sanaa "seuraa" , mutta tokossa se vaan vahtaa päälle ja joskus saattaa tulla seuraan, mutta tulee niin kaukana.
http://kaikkia.blogspot.fi/
11.11.2014 13.49
022710853_r
Kannus
^Sinuna lähtisin opettamaan seuruuta ihan alusta saakka ja miettisin myös ehkä käskysanan vaihtamista. Vaaditko lenkillä seuruun samalla tapaa kuin muuten?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti