Tokopulina vol. 2 - Sivu 26 (Koirat > Harrastustoiminta)

11.01.2016 18.38
000046440_r
Louhi kirjoitti:

Minkä ikäisen koiran kanssa olette korkanneet kisauran? 

Piuha oli ekoissa mölleissään vähän alle vuosikkaana ja virallisissa vajaa kaksi vuotiaana. Sokka oli vajaa neljä vuotias.

11.01.2016 18.56
022711001_r
Ruovesi
Välkky kirjoitti:

Onko täällä porukalla sama käsky paikkamakuuseen kun muuten "maahan"-käskyyn?

Meillä käytetään "maahan" käskyä tokossa ja vapaa-ajalla "käy"
everyone loves chocolate
11.01.2016 19.22
022710854_r
Kannus

"maahan/maa" on käsky, jolloin ei ole lupaa haistella. Normaalisti kaikessa muussa maahan, kaukoissa käytän käskyä "maa". Jättökäskyt on myös erit. "Käy siihen/käy/siihen" on puolestaan käsky, jolloin riittää, että koira on paikoillaan.

Muokattu viimeksi: 11.01.16 19.22
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
11.01.2016 19.55
022679674_r
Hamina

Meillä on paikalla makuussa ''maahan'' ja oon huomannu et kun sanoo ''mmaahan'' eli pitkittää ton m ni menee paremmin maahan :D

11.01.2016 22.17
022678451_r
Mikkeli
Noel oli 1v7kk ekassa kokeessaan. Se teki silloin aika nappisuorituksen, mitä on edelleen mukava muistella. On mun eka tokokoira ja olisi varmaan ollut kisavalmis jo vähän aiemminkin, mutta ihan hyvä vaan Noelin kohdalla, ettei menty aiemmin. Einon meinasin ilmoittaa helmikuussa kokeeseen, se on silloin 1v1kk. Aika kova luotto mulla siihen on muilta osin, mutta vireen kanssa on edelleen työstämistä, ettei menisi ylivireen puolelle. Ainakaan siltä ei lopu paukut kesken kokeen :D
http://easyfellow.blogspot.fi
11.01.2016 22.57
022701529_r
Sipoo

Bea oli jotain 1v 6kk kun käytiin BH ja toko alokkaassa 1v 10kk. Ja vähä alle 5v kun käytiin avoimessa. Toko kärpänen puri vähän myöhemmin. :D

http://beatheshepherd.blogspot.fi/
11.01.2016 23.31

Sandra oli himppasta vajaa 2v kun uskaltauduin ekaan kokeeseen, oli koiralle oikein sopiva ikä. Aidan oli aika tasan 2v, ja oli liian aikaista, se oli henkisesti aivan kesken silloin.. Ihan hyvä ykköstulos saatiin, mutta olisi kyllä voinut kasvatella koiran pääkoppaa vaikka puolisen vuotta lisää.

12.01.2016 00.39
022698905_r
Lahti

Supu oli pikkasen päälle 2v ekassa virallisessa tokokokeessa, möllitokoissa käytiin muistaakseni joskus 1,5-2 -vuotiaana. Joko olen järjettömän huono koirankouluttaja, tai sitten tuo vaan on ollut niin hitaasti kehittyvä tyyppi, että vasta nyt 4-vuotiaana se alkaa se olla henkisesti siinä jamassa että sen kanssa olisi oikeasti järkevää tehdä ylipäätään mitään. :D Ja olihan tuo vähän päälle 4v kun eka ALO1-tulos onnistuttiin hakemaan.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
14.01.2016 08.44
000109054_r
Välkky kirjoitti:

Sama maahan kaikessa. Ehkä seuraavan kohdalla miettisin uudestaan, tildalle en ole ainakaan vielä kokenut tarvetta alkaa vaihtaa käskyjä

14.01.2016 12.56
022679278_r

Meillä maahan on maahan kaikissa olomuodoissaan, harvinaisen yksinkertaista. Ns. "jättökäsky" on sitten eri. Jos on paikkamakuu niin koiran luota poistuessa sanon paikka. Kaukoissa en sano mitään, luoksetulossa on odota. Koira pystyy vähän henkisesti valmistautumaan tulevaan, paikkamakuussa kun saa siirtyä sitten rennompaan tunnetilaan, kaukoissa pitää olla todella skarppina ja ajatus taaksepäin, luoksetulossa taas täysiä eteenpäin.

14.01.2016 12.59
000039615_r

Maahan on aina maahan kaikissa tilanteissa ja käskyn yhteyksissä ja käsky pitää niin kauan, kunnes vapautetaan tai toisin sanotaan.

14.01.2016 21.12
022657567_r
Orivesi
Välkky kirjoitti:

Bea on yksinkertanen, sillä on erikseen vaan "nopee" ja "hidas" maahanmeno. Eli "maahan" on sellanen ihan sama millä tekniikalla menet, mutta mene nopeasti -läsähdys eli paikkikseen, liikkeestä jäävään ja ny missä sattuu tarviinkaan. "Down" on sit kaukoihin sellainen, että tekniikka on tarkka mut ei tarvii välttämättä olla nopee (se on kyllä silti nopee :D)

Rollella taas on arkikäskynä kaikki "maahan", "maate", "käy maate" tmv. Tokoon sillä on neljä eri maahan-käskyä. "Dau" on liikkeestä maahan, pitää olla nopee ja näin. "Ligg" on paikkikseen, kun se laittaa pään maahan ja tää tehdään luonnollisesti sivulta. "Aalan" on kaukojen vaihtoihin. "Man" on perusasennosta tapahtuva maahanmeno, jossa ei periaatteessa pitäis laittaa päätä maahan. Viimeinen opetettiin, koska jos se laittaa pään maahan sillon, kun ei kuuluis, se ei sit enää nouse sieltä ylös...

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
14.01.2016 22.43
022678451_r
Mikkeli
Einolla on erikseen pää maassa-makaamiseen ja pää ylhäällä-makaamiseen käskyt. Paikkamakuu, liikkeestä maahan ja luoksetulon maahanmeno tehdään pläts-käskyllä eli pää maahan. Kaukojen aloitus pää ylhäällä eli down-käskyllä. Sitten on toki vielä käy siihen-käsky ja kaukojen s-m eli alas. Noel ei tee päämaassa-makuuta, joten sillä on pelkkä maa-käsky kaikissa, paitsi kaukojen vaihdoissa nuo down (i-m) ja alas (s-m) sekä tietysti käy siihen.
23.01.2016 19.31
022668017_r
Kannus

Hei! Miten saan Harri koiralleni opetettua kapulan pidon? Onko neuvoja

Harri
26.01.2016 12.51

Mä innostuin eilen työstämään evl:n tyhjään lähetystä. Miten muut ovat tätä tehneet? Me aloitettiin niin, että lähetän koiraa ensin 20-30m päähän pallolle muutaman kerran (apuohjaaja pitämässä, ettei koirai pääse varastamaan) ja sitten 10m kohdalla pysäytys ja koira saa tietty multa pallon. Aidanille on pysäytyskäsky opetettu erikseen lenkillä ja kun heitin sitä kerran persiiseen pallolla yhtäaikaisesti käskynannon kanssa, tuli stopista oikein täpäkkä :D

Mutta olisi tietty kiva vahvistaa tätä joillakin muilla tavoilla. Jatkossa, kun Aidan noin hyvin kuuntelee pysäytyskäskyä, voi ensin jättää pallovahti-ihmisen pois (ettei koira opi että mene-käsky tarkoittaa lähimmän ihmisen eteen juoksemista) ja sen jälkeen tehdä väliin lähetyksiä ilman valmiina odottavaa palloa. Katsotaan miten tämä etenee, on ainakin helppo treenata kun tarttee ottaa lenkille mukaan vain 2 lelua.

26.01.2016 13.12
022605703_r
Joensuu

http://www.sumppu.info/tuote/kaksi-tapaa-opettaa-nouto/ saa tammikuun loppuun asti shoppailtua tuon noutoluennon ilmaiseksi koodilla 2XNOUTO . Harrille ja muille noudon kanssa painiville ehkä voisi löytyä apua sieltä.

Not all those who wander are lost.
26.01.2016 13.14
000039615_r

Hyvä, kiitos mä otan tuon! 

26.01.2016 14.35
022640055_r
Helsinki
Aidan - Mä oon kuullut paljon hyvää siitä tennispallon heittimestä eli kun koira lähtee juoksemaan suoraan tyhjään niin saat sen palkattua vauhdista ja yllärinä. Kuulostaa järkevältä. Ite kokeilen kunhan nyt jaksais lähteä treenaamaankin :P
http://ekanoma.blogspot.fi/
26.01.2016 16.48
000042987_r

Me ei oikein vieläkään olla löydetty mitään omaa tapaa treenata tuota eteenlähetystä. Joten ollaan sitten tehty sekaisin vähän kaikkea. :D ei ehkä fiksuin mahdollinen tapa, mutta ollaan ihan ok vaiheessa. Suurin ongelma tän kanssa on se etten voi palkata itse palloa heittämällä kuin kerran tai kaksi, appari ei niitäkään. Doni on todella herkkä kyttäämään palkkaa, varsinkaan kun sillä ei ole eteen juoksemisessa oikein mitään ajatusta. 

Toimii tää tälläisenäkin. Doni osaa katsoa pyynnöstä tyhjään, lähtee kovaa ja juoksee ainakin kahteen kymppiin epäröimättä. Ongelma tulee siinä, jos alussa koira katsoo sentinkin vinoon. Silloin myös juoksee vinoon ja on siinä ja siinä olisko enää ympyrässä vai ei....

Vaatii varmaan vaan treeniä ja treeniä. Ja lähinnä sitä ajatusta koiralle että mikäs tän tehtävän idea on. Eikä pitäis palkkailla niistä sinne päin lähdöistä.... Räikeät poikkeamat on helppo korjata, mutta sitten kun on kyse siitä juokseeko se nyt täysin luotisuoraan vai puoli metriä vasempaan niin en kyllä huomaa. Ostin nyt treenikassiin maalarinteippiä, täytyy ruveta merkkaamaan vähän kujia.

26.01.2016 19.43

Joo toi on tosi paha toi lähetys; saa itse olla tosi tarkka että koira on millilleen suorassa perusasennossa, ja ettei vahingossa lähetä sitä silloin, kun se sattuu vilkaisemaan sivulle. Ja sekin vielä, ettei koiraa oikeastaan edes saisi katsoa käskyä antaessa, eli pitäisi arpoa, että milloin se katsoo suoraan eteenpäin! Ei ole helpoksi tehty :D

Pallonheitto kesken vauhdin onkin käynyt mielessä, täytyy ottaa repertuaariin.

26.01.2016 20.38
022703451_r
Kouvola

Miten paljon ihmiset käyttää noita Sumpun palveluita.. Kai niitä sit on, kerta toiminta kannattaa? Kattelin kanssa ton noutoluennon läpi, olihan tuo hyvä juu. Mutta että melkeen 15e maksaisin.. en usko, ellen olis ihan pulassa itse :D

26.01.2016 22.42
000039615_r

Ilmasiksi mä sen sain sillä koodilla ;) 

26.01.2016 22.56
022703451_r
Kouvola

Ööh, niin sain joo minäkin. Mut jos en olis saanut, niin en olis maksanut. Ja sitä pohdinkin että onko noille menekkiä noin muuten. :D

27.01.2016 08.08
022605703_r
Joensuu

Mä en ole sumppua käyttänyt, mutta noin muuten verkkovalmennus kiinnostaa. En vaan ole uskaltanut ostaa mitään pakettia, koska jos se syystä tai toisesta onkin kaamea pettymys, niin harmittaisi. Osa valkuista  on kuitenkin aika arvokkaita, ja vaikka toki kurssitkin maksaa, niin kursseilla ainakin on häiriötreeniä tiedossa vaikka muuten olisi huono kurssi.

Että jos joku on jo testannut jonkun puljun voi/evl-tasoisia treenejä niin vinkkejä hyvistä voi antaa :D

Not all those who wander are lost.
27.01.2016 08.11
000039615_r
Edi kirjoitti:

Ööh, niin sain joo minäkin. Mut jos en olis saanut, niin en olis maksanut. Ja sitä pohdinkin että onko noille menekkiä noin muuten. :D

Niiiiiiiiin! Mä ymmärsin, että tarkoitit ettet ota kun maksaa 15e :D mutta joo, en mäkää muutoin olisi ottanut jos ei ilmaiseksi olisi nyt saanut. Mä törmäsin itseasiassa sumppuun nyt ekaa kertaa :')
27.01.2016 12.09
022698905_r
Lahti

Mun ois vaikea kuvitella että lähtisin maksamaan nettitokokursseista. Tosin siitä löytyy itseltä varsin kiitettävästi kirjallisuutta hyllystä ja treenikavereilta voi aina kysyä jos iskee joku epäselvyys. Ja toisaalta jos haluan pistää rahaa tokokursseihin, niin käytän ne rahat mieluummin johonkin ihan irl-kurssiin, missä joku on katsomassa etten vahingossakaan onnistu mitään virhettä tekemään.

Uskoisin kuitenkin noista olevan hyötyä niille joiden paikkakunnalla ja lähiseudulla on vain vähän (laadukkaita) tokokursseja, eikä itseltä tai kavereilta tietämystä löydy.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
27.01.2016 13.38
022705913_r
Mikkeli

Me on treenattu eteenlähetystä siten, että ympyrän takana on maassa huomaamattomasti nami. Koira lähetetään ympyrään ja keskellä ympyrää "jes" ja koira saa juosta suoraan namille. Välillä se pysäytetään, josta taas "jes" ja koira juoksee namille. Välillä toki lasketaan myös ruutuun. Alkuun on treenatti lellulle juoksemista, jotta koira oppii juoksemaan eteen. Sen jälkeen on siirrytty nameihin, jotka appari aina vie koiran näkemättä paikoilleen. Tavallaanhan tämä perustuu huijaukseen siitä, että koira uskoo siellä jossain edessä löytyvän ne namit. Meillä tämä on vielä hiukan kesken ja ongelmaksi on muodostunut sika-ahne koira, joka ei ihan riittävän hyvin osaa luopumista, joten se varastaa välillä nameille, vaikka koitan pysäyttää sen :P Pari samalla metodilla opettanutta kaveria on kuitenkin kisanneet jo monta koetta onnistunein eteenmenoin.

27.01.2016 17.11
022669006_r
Helsinki

Mä olen parhaillaan No Limit Obediencen verkkokurssilla, noin puolet oon nyt katsellut ja lueskellut läpi. Ollaan ostettu paketti isolla porukalla niin, ettei hintaa tullut kovin paljoa per naama. Olin saanut suosituksia kyseisestä kurssista parilta eri taholta ja noh, ehkä odotukset oli vähän turhan suuret, koska nyt olen vähän pettynyt. Onhan siellä hyviä juttuja paljonkin, mutta aika vähän mitään uutta - tai sitten olen imenyt itseeni jo ennestään kaiken mahdollisen "yleispätevän" asian, mikä käy yleensä koiralle kuin koiralle. :D Vielä en kuitenkaan teilaa ollenkaan, kun tosiaan kurssia vielä jäljellä, voin yrittää muistaa tulla raportoimaan kun saan loputkin kahlattua läpi!

http://susiasukit.blogspot.com
27.01.2016 21.58

Minä sattuuneesta syystä uskon, että kysyntää löytyy. Ei videoita muuten olisi työn alla niin montaa. Ja kun ottaa huomioon, että niin monella pissii nouto, koska perusta on opetettu väärin, niin eiköhän tarvettakin ole, Ainakin nouto-ongelmista kysytään ihan pahuksesti, ja maan kouluttajat ovat ihmeissään kun aletaan poisopettamaan, että saadaan virheet korjattua,

Paljonko maksaa 10 kertaa, jona aikana ei saa koiraa oppimaan noudon? Tai mihin hintaan luokitellaan vuosi omaa painimista, eikä nouto mene silti kohdalleen? Kun ottaa huomioon kuinka paljon noudosta saa pisteitä, niin en minä sitä iahn heikoille kantimille uskaltaisi jättää. Jos siis tokoa harrastaisin,

Mutta, maailma on kakkamainen paikka. Oppi maksaa aina, tavalla tai toisella. Joko kurssina, kirjana tai videona.

-Jakke

27.01.2016 22.02
022703451_r
Kouvola

^ Hyvä kuulla että kysyntää sitten on :) 

Pitää varmaan itsekin perehtyä vähän enemmän tuohon sivustoon jos löytyisikin jotain muutakin kiinnostavaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti