Tokopulina vol. 2 - Sivu 27 (Koirat > Harrastustoiminta)

28.01.2016 01.31
022550509_r
Vantaa

Vaivaa oppi maksaa aina, mut ei välttämättä rahaa. Ite köyhänä opiskelijana koulutin seropi Sysin EVL:ään ilman ainuttakaan tokokurssia. Katsoin netistä, miten kukin liike menee ja opetin.. Toki joskus jotain vinkkiä joltain kysynyt (ilmaiseksi), mut pääosin halunnut probleematkin ratkaista itse omassa päässä funtsimalla. Ei tämä ole todellakaan ainoa oikea tapa, mutta näinkin voi tehdä.

Sama homma koiratanssissa ja rallytokossa. Ainoa laji, mistä olen maksanut, on agility; siinä onkin musta tärkeää että joku näkee, ottaa välillä videota jne, koska siinä pelataan niin paljon kehon liikkeellä ja ite ei kaikkea huomaa. Mut toko ym perustuu (mulla) käskyihin; ne kun opettaa hyvin, on aivan sama mitä kehonliikkeitä tekee, tai jättää tekemättä.

Mut keillä vaan varaa on, niin hyvähän se on tukea yrittäjiä JA välttyy ehkä oppimasta kantapään kautta jos tekee valmiilla ohjeilla :)

Mulle taas koirankoulutus on ollut ajattelutyötä, aktiivista pohdintaa, olen tykännyt juuri siitä itse oivaltamisesta. Toki lukenut myös kirjoja jne, mutta ensimmäisen koiran (ei Sysi) koulutin aikalailla mutu-pohjalta ja vasta sit perehdyin alan kirjallisuuteen ym :D Mikä oli kyllä hyvä, sillä joitain asioita en ollut ite hogannut. Mut kirjatkin olen kirjastosta lainannut, joten ei ole maksanut mitään..

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
28.01.2016 09.56

Aika moni ei osaa kouluttaa pätkän vertaa, sen takia varmaan tuollaiset maksulliset kurssit ja koulutukset (verkossa ja livenä) on kysyttyjä. Vaikka perusteet ja teoria olisivat hallussa, saattaa palkkaamisen ajoitus olla ihan viturallaan, jonka takia saadaan esim. niitä kapuloita syljeskeleviä koiria. Ja vastaavasti joillekin on vaikea ajatella ongelmia eri näkökulmista, jolloin niihin on vaikeampi löytää ratkaisua. Toisilla on paremmat taidot kouluttaa koiria kuin toisilla, kouluttamistaidot tietty kehittyvät ajan kanssa.

Minä luin ennen koiranhankintaa kaikki mahdolliset kirjaston koirakirjat, ja nyt kun olen joitain ostanut omaksi, niin harvoinpa niihin sen ekan lukemisen jälkeen tulee palattua. :) Kirjasto on siis ihan hyvä vaihtoehto. Myös internet on pullollaan ohjeita ja vinkkejä, joten itse en verkkokursseista lähtisi maksamaan. Kasvotusten koiran kanssa saadusta koulutuksesta kyllä ehdottomasti, niistä on aina ollut hyötyä!

28.01.2016 10.37
022705913_r
Mikkeli

Ihmisillä on hirveän erilaiset valmiudet koirankoulutukseen. Toisilla se tuntuu tulevan lähes luonnostaan ja jo ensimmäisen koiran kanssa päästään harrastuksissa pitkälle. Toiset taas tarvitsee enemmän opastusta ja osa on hirveän arkoja tekemään yhtään mitään ennen kuin on saanut ohjeet, kun pelkää niin kovasti tekevänsä väärin.

Noelin kanssa treenasin alkuun aika paljon itsekseen, eikä ikinä käynyt edes mielessä, että voisin tehdä jotakin väärin :D Nyt Einon kanssa, vaikka taitoa on jo paljon enemmmän, olen vähän varovaisempi ja jos ongelmia ilmenee, kysyn mielelläni jonkun mielipiteen siihen. Einon kanssa ei kyllä maksullisissa treeneissä ole oltu kuin kaksi kertaa, mutta on sieltä tullut sellaisia ajatuksia, mitä ei ole itse tullut ajatelleeksi ja toisaalta vahvistusta sille, että on tehnyt asioita oikein. Einon kanssa on koko ajan vähän pieni pelko takaraivossa, että pilaan sen :D

http://easyfellow.blogspot.fi
28.01.2016 11.48

Minä oon kärsinyt henkisiä tuskia noudon parissa ja vältellyt koko liikkeen harjoittelua. Nimenomaan pitäminen ja sen opettaminen on tuottanut ongelmia. Toi Sumpun noutokoulu tuli kuin tilauksesta ja tartuin kiitollisena tarjoukseen. Minusta alkuperäinenkään hinta ei ole hirveän suolainen. Paikan päällä pidettävät kurssit, luennot ja semmat maksavat useita kymppejä ja niihinkin sisältyy usein paljon sellaista, mikä itselle on entuudestaan tuttua.

Anygays, mä tykkäsin ja mielestäni toi Sumpun noutoluento ei tarvitse osakseen suurtakaan kritiikkiä. Ilmaiseksi luennoksi se tarjosi yllättävän paljon tietoa. Sitä paitsi kuvauksesta voi jo aika hyvin päätellä mitä luento pitää sisällään. Jos osaa opettaa noudon niin ehkä perustason verkkoluentoa ei kannata ostaa. Luentovideo oli selkeä ja tarjosi hyvän rungon noudon harjoittelulle. Joskus täytyy soveltaa, minkä lisäksi valmiiksi pureskeltua tietoa on aika vähän tarjolla. Olen tyytyväinen, saatoin nimittäin välttää ison ongelmavyyhdin.

Emme harrasta tokoa, mutta montsussa koiran pitäisi pystyä noutamaan mitä yllättävämpiä esineitä. Siitä tuskin on haittaa, että liikkeen opettaa alusta asti vahvaksi ja koiralle mahdollisimman miellyttäväksi.

Muokattu viimeksi: 28.01.16 11.51
29.01.2016 22.38
022703973_r
Kotka

Mihin se koodi laitetaan? Painoin siitä luentovideo-kohdasta, mut se vaan päivittää tuon sivun...

Saat olla juuri tuollainen, en tahdo valmista, tahdon sinut heikkouksineen
29.01.2016 23.55
022698905_r
Lahti

^ Laita se koriin, sitten kassalle ja siellä on kohta, johon koodi lisätään.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
30.01.2016 14.47
Noel kirjoitti:

Ihmisillä on hirveän erilaiset valmiudet koirankoulutukseen. Toisilla se tuntuu tulevan lähes luonnostaan ja jo ensimmäisen koiran kanssa päästään harrastuksissa pitkälle. Toiset taas tarvitsee enemmän opastusta ja osa on hirveän arkoja tekemään yhtään mitään ennen kuin on saanut ohjeet, kun pelkää niin kovasti tekevänsä väärin.

Noelin kanssa treenasin alkuun aika paljon itsekseen, eikä ikinä käynyt edes mielessä, että voisin tehdä jotakin väärin :D Nyt Einon kanssa, vaikka taitoa on jo paljon enemmmän, olen vähän varovaisempi ja jos ongelmia ilmenee, kysyn mielelläni jonkun mielipiteen siihen. Einon kanssa ei kyllä maksullisissa treeneissä ole oltu kuin kaksi kertaa, mutta on sieltä tullut sellaisia ajatuksia, mitä ei ole itse tullut ajatelleeksi ja toisaalta vahvistusta sille, että on tehnyt asioita oikein. Einon kanssa on koko ajan vähän pieni pelko takaraivossa, että pilaan sen :D

No tämäpä on aika lailla se mitä hain takaa, en vain osannut pukea niin hyvin sanoiksi. Tietysti myös siinä koulutettavassa koirassa on osansa vyyhtiin, toiset oppivat helpommin kuin toiset, ja joskus sen oikean motivaation löytämiseksi tarvitsee tehdä enemmän töitä.

Mä olen päässyt tosi helpolla, kun molemmat koirat ovat olleet saatanallisen ahneita, ja Aidan on vieläpä pallohullu. Helppohan mun siis on koiraa koulutella vaikka mihin, kun mulla on aina mahdollisuus käyttää sen lempipalkkaa - ruoka ja pallo kelpaavat 24/7 ja koira on aina valmis töihin.

01.02.2016 16.36
022478348_r
Muurame

Minäkään en periaatteessa maksa mistään treenaamisestani mitään. Tässä tapauksessa minä tee hartiapankilla treenaamiseni eli koulutan muita ja siitä hyvästä seura tarjoaa kaikki omat treenini. Hyvä diili tällaiselle kroonisesti varattomalle. Tuollaista "kirjekurssia" voisi kyllä olla jännää kokeilla.

Toko on muuttunut viime vuosina niin paljon, että koen olevani ihan tuuliajolla asioiden kanssa. Ei tee edes mieli lähteä opettamaan pennulle mitään kummempaa kun tuntuu, että laji on ihan vieraaksi muuttunut. Nyt jos koskaan olisi hyvälle treeniryhmälle tai kurssille tarvetta mutta oma motivaatio asioiden opiskeluun on alhainen. Ehkä odotan että tapahtuu kuten pentukurssin kanssa ja minut tullaan kotoa noutamaan treeneihin :D Pienessä aktiivisssa seurassa ei anneta syrjäytyä vaikka miten tahtoisi.

08.02.2016 18.13
022668017_r
Kannus

Hei! Oisko kellään hyviä neuvoja tai videoita minulle. Minulla olisi seuraavanlaiset mihin tarvisin apua miten opettaa 8v kääpiöpinserille

1. Sivu (kunnolla)
  2. Seuraaminen
  3. Keskittyminen (Ei häsellä)
  4. Takaa kierto sivulle
  5. Paikalla istuminen (Koiran kierto)
  6. Paikalla makaaminen (Koiran kierto)
  7. Kapulan pito
Harri
08.02.2016 19.39

Harri, tässä muutama ehdotus seuraamisen/sivulle tulon opettamiseen:

Silvia Trkmanin tapa: https://www.youtube.com/watch?v=97a2JT_6sX4 . Tässä videossa on aika hyvin selitetty nuo vaiheet. Jokainen vaihe kylläkin vaatii monia toistoja eli sivulletulon ja seuraamisen opettaminen vie aikaa, mutta tällä tyylillä saa mun mielestä luotua aika kivan paketin, kun vaan jaksaa tehdä pohjat kunnolla.

Fanny Gottin tapa: http://www.fannygott.com/teaching-heel ja http://www.fannygott.com/clicker-training-heeling . Tätä tapaa en ole itse kokeillut, mutta vaikuttaa ihan loogiselta tavalta ja tuossakin on aika kivasti selitetty eri vaiheet.

Tuossa nyt ainakin olisi muutama valmiiksi ohjeistettu idea. Sivulle tuloa ja seuraamista voi toki opettaa mooonilla muillakin tavoilla ja voi olla että eri tapoja muokkaamalla, soveltamalla ja kokeilemalla löytää itselleen ja koiralleen sen parhaimman tyylin alkaa tekemään ja harjoittelemaan.

10.02.2016 10.31
022692514_r
Kuopio

Pilvi ilmottu meidän molempien ekaan tokokokeeseen :O Toisaalta tuntuu et olikohan pahakin mielenhäiriö mut toisaalta jostain se nyt on alotettava..

10.02.2016 12.51
022704948_r
Kannus

Mäkin ilmosin Nellin toiseen tokokokeeseen viime viikolla. Vähän kyllä kaduttaa jo, mutta käydäänpä nyt sitten kokeilemassa.. :D

http://nallinblogi.blogspot.fi/
10.02.2016 13.54
022698905_r
Lahti

Mun pitäis uskaltaa ilmoittaa Supu ensi kuulle tokokokeeseen. ALO on niin tuttua kauraa ja osataan jo, mutta silti jännittäääääää.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
10.02.2016 15.49
022710854_r
Kannus

Me mennään samaan kokeeseen Nellin kanssa, yrittämään pääsylippua pois voivoista.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
10.02.2016 16.44
Mäkin tahdon jo taas kisaamaan, mutta kun ne hitsin juoksut jo ilmoittelee tulostaan, ni en uskalla minnekää ilmota ku vasta syksyllä
vilanrennotriennot.blogspot.fi
14.02.2016 15.29
022706093_r
Puolanka

^Minulla toimi itsellä ainakin hyvin :D Ja hyviä vinkkejäkin sieltä sain.

heklamaista.blogspot.fi
15.02.2016 10.37
022692514_r
Kuopio

Onko täällä muita joilla on ollu ongelmia paikkamakuun yksittäiskäskytyksessä ja ootteko keksiny tähän ratkaisun? Pilvin treeneissä tehtiin pitkään paikkamakuut vanhoilla säännöillä ja ilmeisesti neidin selkärankaan on nyt jäänyt tiukasti se käsitys että kaikki menee yhtäaikaa maahan ja nousee ylös, eli kuuntelee liikaa muitten ohjaajien käskyjä. Nyt on puolisen vuotta tehty treeneissä uusien sääntöjen mukaan paikkikset ja nyt se onnistuu näissä käskytyksissä ehkä yhellä kerralla kymmenestä, eli vois sanoa että oppimista ei oo paljoa tapahtunut. Palkkaan aina kun pitää asentonsa muitten käskyillä ja palkkaan kun menee maahan/ylös mun käskyllä, annan palautteen ("höh"/"ä-ä") jos höseltää jotain väärää. Pahimmillaan se oli sitä että se vuoronperään nous ylös ja meni maahan jokaisesta käskystä mitä kuuli, nykyään se jopa kuuntelee jos sanon oikein painokkaasti "odota" muitten käskyjen aikana, mutta tätähän ei voi kokeessa tehdä. Lauantaina mölleissä tuli supermoka, oltiin neljäntenä rivissä ja ihme ja kumma Pilvi pysyi istumassa kunnes käskin sen maahan, mutta nous istumaan seuraavan koiran maahan-käskystä. Istumaan käskettäessä nous heti ekan ohjaajan käskystä mutta sentään piti asentonsa loppuun asti. Hitosti hyötyä jos koira suorittaa varsinaisen paikkamakuun oikein mutta nuo käskytykset kusee. Viikkoa aiemmin mölleissä taas ei kuunnellu muita ohjaajia, että tää on ihan päivästäkin kiinni. Mikä neuvoksi? Nimimerkillä, ekat viralliset kuukauden päästä ja hanskat valmiiksi tiskissä.

15.02.2016 11.13
021368558_r
Äänekoski
Pilvi kirjoitti:

Onko täällä muita joilla on ollu ongelmia paikkamakuun yksittäiskäskytyksessä ja ootteko keksiny tähän ratkaisun? Pilvin treeneissä tehtiin pitkään paikkamakuut vanhoilla säännöillä ja ilmeisesti neidin selkärankaan on nyt jäänyt tiukasti se käsitys että kaikki menee yhtäaikaa maahan ja nousee ylös, eli kuuntelee liikaa muitten ohjaajien käskyjä. Nyt on puolisen vuotta tehty treeneissä uusien sääntöjen mukaan paikkikset ja nyt se onnistuu näissä käskytyksissä ehkä yhellä kerralla kymmenestä, eli vois sanoa että oppimista ei oo paljoa tapahtunut. Palkkaan aina kun pitää asentonsa muitten käskyillä ja palkkaan kun menee maahan/ylös mun käskyllä, annan palautteen ("höh"/"ä-ä") jos höseltää jotain väärää. Pahimmillaan se oli sitä että se vuoronperään nous ylös ja meni maahan jokaisesta käskystä mitä kuuli, nykyään se jopa kuuntelee jos sanon oikein painokkaasti "odota" muitten käskyjen aikana, mutta tätähän ei voi kokeessa tehdä. Lauantaina mölleissä tuli supermoka, oltiin neljäntenä rivissä ja ihme ja kumma Pilvi pysyi istumassa kunnes käskin sen maahan, mutta nous istumaan seuraavan koiran maahan-käskystä. Istumaan käskettäessä nous heti ekan ohjaajan käskystä mutta sentään piti asentonsa loppuun asti. Hitosti hyötyä jos koira suorittaa varsinaisen paikkamakuun oikein mutta nuo käskytykset kusee. Viikkoa aiemmin mölleissä taas ei kuunnellu muita ohjaajia, että tää on ihan päivästäkin kiinni. Mikä neuvoksi? Nimimerkillä, ekat viralliset kuukauden päästä ja hanskat valmiiksi tiskissä.

Entä jos pyytäisit jonkun treenikaverin valekäskyttämään siihen viereen. Ootte ite perusasennossa (tai voihan se koira maatakin) ja joku tulee huutelemaan käskyjä ympärille. Aluksihan sanat voi olla mitä vaan, jos koira on tosi herkkä epäonnistumaan, mutta tätähän voi vaikeuttaa sen mukaan mitä etenette. Itse palkkaisit ihan koko ajan varsinkin alussa, että oppisi ignooraamaan sen ympärillä heiluvan tyypin, joka huutelee vääriä käskyjä. Pyytäisit vaan rauhallisesti vaikka kontaktia tai keskittymistä tai mitä ikinä haluat koiran tekevän. Voit esim. treenata paikkiksen jättöä ja nousua omaan tahtiin, mutta siinä tulee vaan se äänihäiriö koko ajan taustalle. Koira oppis ehkä kuuntelemaan paremmin, kun niitä käskyjä tulee koko ajan, mutta sun käskyt on ne mitkä merkkaa. 

15.02.2016 16.58
022705867_r
Jyväskylä

Glorian mainitsemat jutut on hyviä! Ja ihan vaan just noita häiriöitä kannattaa tehdä, oli kyseessä sitten mikä liike tahansa. Erottelet ne häiriökäskyt alkuun pois rivistä ja teette yksin ihan vaikka apparin kanssa. Otat koiran sivulle ja appari huutelee esim just maahan käskyä tai vaikka luoksetulokäskyä tai heiluttelee palloa/nameja. Koiran pitäis tuollaisilla treeneillä oppia että se "sivu/seuraa" tarkoittaa sitä että nyt istun tässä mamman vieressä ja tuijotan sitä silmiin, aivan sama mitä muualla tapahtuu. Onnistuu myös ihan vaikka sisätreeninä jos saat vaikka sohvalla makaavan äidin/isän/poikaystävän huikkailemaan niitä käskyjä.

Mie itse teen myös sitä, että vapautan ja palkkaan koiran kunnolla siitä että nököttää nätisti istuen siinä sivulla. Aina ei siis tehdä just vaikka sitä maahanmenoa jos koira sitä niin kovin odottaa. Vaan ne bileet ja palkka tulee siitä mitä haluat koiran tekevän - istuvan sivulla häiriöistä piittaamatta. 

Myös ne rivissä maassa/sivulla odottamiset pitää treenata erikseen kuntoon. Eli kun käsket koiran maahan niin et heti kehukaan/palkkaakaan siitä itse maahanmenosta. Pikku hiljaa aikaa pidentäen. Välilkä palkka tulee sekuntti maahanmenon jälkeen, joskus saattaa joutua odottamaan vaikka minuutin. Ja  näitäkin täytyy siis erikseen, ei alkuun itse paikkamakuun yhteydessä vaan erikseen pieninä palasina. Sitten kun kaikki palaset on erikseen treenattu kunnolla, on niiden yhdistäminen kokonaiseksi ketjuksi huomattavasti helpompaa.

Muokattu viimeksi: 15.02.16 17.04
15.02.2016 21.46
022689306_r

Klikkasin ensin auki topan "Tyyli ja kauneus"... No, siitä on kyllä tämä aihe kaukana.

Halusin vain tulla napisemaan siitä, että Neulan seuruu näytti tänään paikoin jopa kivalta. Itsehän kävelin etanavauhtia (koira kirjaimellisesti vaanimisnopeudella ja perse jatkuvasti maassa), mutta sitä katsellessani tuli pitkästä aikaa tunne, että kyllä tästä vielä toimiva peli saadaan. Nokka oli suoraan kohti taivaita ja paikka pysyi. Nopeammassa pätkässä kontakti lakkasi jostain syystä näyttämästä niin kauniilta (ei ollut sellainen äärimmäisen epäergonominen maaninen kontakti, vaan "ihan normaali" :D), mutta toisaalta en edes muista milloin viimeksi olisin päässyt tekemään normaalia kävelyvauhtia muistuttavaa seuruuta. En edes tiedä miten pääsen koskaan siirtymään siihen, mutta jotain pientä suunnitelmanpoikasta on.

Tietysti häntä oli suhteellisen alhaalla, mutta tuolla nopeudella se ei oikein korkeammalle olisi voinutkaan nousta.

Olenko mä kolme kuukautta hakannut Neulan kanssa nyt päätä seinään, vihdoin pienet visiot ja yritykset on alkaneet tuottamaan tulosta. <3 (ja huomenna se varmaan päättää vetää kaiken plörinäksi ihan vain tämän ilon avautumisen takia...)

Not a fan of lectures, broken bones teach better
16.02.2016 09.01
022692514_r
Kuopio
Gloria kirjoitti:

Entä jos pyytäisit jonkun treenikaverin valekäskyttämään siihen viereen. Ootte ite perusasennossa (tai voihan se koira maatakin) ja joku tulee huutelemaan käskyjä ympärille. 

Riski kirjoitti:

Myös ne rivissä maassa/sivulla odottamiset pitää treenata erikseen kuntoon. Eli kun käsket koiran maahan niin et heti kehukaan/palkkaakaan siitä itse maahanmenosta. Pikku hiljaa aikaa pidentäen. Välilkä palkka tulee sekuntti maahanmenon jälkeen, joskus saattaa joutua odottamaan vaikka minuutin.

Kiitos vinkeistä! Aloitettiin häiriökäskytykset kotona kepon avustuksella. Ja kyllä sitä voikin olla tyhmä, oon aina tehny niin et palkkaan Pilvin heti kun se menee maahan tai nousee istumaan mun käskystä, tavoitteena säpäkät asentojen vaihdot. No tottakai se alkaa tarjota sit jotain muuta, kun on innokas tarjoamaan asioita! Nyt heti otetaan siis treeniin tuokin että pidennän aikaa ennen palkkaamista! :) 
Muokattu viimeksi: 16.02.16 09.05
16.02.2016 09.34
022703418_r
Kankaanpää

Toko kiinnostais ihan hirveesti. Paikallinen kennelyhdistys järjestää pian alkeiskurssin, mutta siellä ei lue, minkä ikäinen koiran tulisi olla vaan, että koiran tulisi olla perustottelevainen. Miten se määritellään niinkuin oikeasti?

Mä kyllä itse koen että toi olis perustottelevainen, mutta en halau nolata itseäni kun ei osatakkaan ton pennun kanssa jotain oleellista. Onnistuu siis luoksetulo, istuminen, kiellot, maahanmeno ja paikalla pysymistä harjoitellaan ja muut pienet arkiset jutut.

Muokattu viimeksi: 16.02.16 09.35
16.02.2016 10.24

^Ota yhteyttä kouluttajaan ja kysy mitkä ovat vaatimukset alkeiskurssille pääsyyn :)

Tasmanian pussipiru
16.02.2016 16.59
022705913_r
Mikkeli

^Tuo on tietenkin paras tapa selvittää, mitä perustottelevaisella tässä tapauskessa tarkoitetaan, mutta itse ajattelisin sen niin, että koira on jotakuinkin hallinnassa. Aika ei siis treeneissä mene siihen, että koira kiskoo toisten luo, räyhää, ei ole lainkaan kiinnostunut ohjaajastaan ym. Päästään suoraan opettelemaan niitä varsinaisia tokojuttuja ilman, että ensin ratkotaan koirien ongelmakäytöksiä. Kun kyseessä on alkeiskurssi, niin tuskin mitään varsinaisia tokoliikkeitä tarvitsee osata. Mun mielestä sun koira kuulostaa ikäisekseen kyllä ihan perustottelevaiselta :)

http://easyfellow.blogspot.fi
16.02.2016 20.50
022704948_r
Kannus

Hahhah, käytiinpä sitten nolaamassa itsemme tokokokeessa.. :D
Tuloksena ALO3, pistein 121,5. Nelli mm. nousi paikkiksesta hajujen perässä, karkasi kehästä ja hyppäsi liikkuria vasten ihailemaan tämän super hienoa sekuntikelloa...
No plussana kuitenkin tosi kivat luoksari, hyppy ja liikkeestä maahan!

http://nallinblogi.blogspot.fi/
16.02.2016 20.52
022703418_r
Kankaanpää

Joo täytyy kysyä ohjaajalta ja yrittää kotona treenata vielä enemmän, koska ei tiedä milloin alkaa uusi kurssi vai alkaako ollenkaan. Pentukurssia ei järjestetty niin päästiin arkitottelevaisuuskurssille, joka alkaa muutaman päivän päästä, niin sielä varmaan näkee hyvin onko käytös sen oloista, että uskaltaisi edes ilmoittautua. Ei tosiaan olla ennen oltu Valdon kanssa hallissa muiden koirakkojen kanssa niin ei tiedä, miten se ylipäätään suhtautuu koko tilanteeseen ja tuleeko hommasta mitään.

16.02.2016 20.53
022710854_r
Kannus

Nutulle tänään eka tulos voittajasta, 203,5p VOI3. Nutulla oli tosi kiva fiilis, samoin mulla. Ei huono!

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
16.02.2016 21.39

Meillä oli muutama viikko sitten vantaalla ihan huippu kisaputki. Saatiin 2 ykköstä alosta.Kyseessä meijän toiset ja kolmannet kisat. Kolmas kisa samana viikonloppuna oli jo pikkuselle liikaa jote  sieltä ei tullut mitään. Näin jälkikäteen mietin että miksi piti ottaa kolme kisaa ku tasan tiesin ettei se jaksais... Ei näytä nätiltä koiranetissä et tk1:seen tarvi 5 strarttia kun järjellä aateltuna 4 ois riittäny jos ei olis ollut liian ahne. Seuraavaksi lähetään varmaankin jyväskylään hakemaan viimenen ykköne ja siitä sitte jäädään märehtimään avon liikkeitä.

16.02.2016 21.51
022692941_r
Somero

Käytiin sitten starttaamassa kisaura ei niin hienoon suoritukseen, jossa oli paljon teknistä viilaamista. Ohjaajalla kuitenkin kasvoi kokeessa luottamus koiraansa ja samalla opiskeltiin noita uusia sääntöjäkin...

ALO 3 124p

Paikkamakuu 0 -Koskin koiraan (silitys) + nousi istumaan

Seuraaminen 7 - Aukesi ja haukkui juoksuun siirtymisessä

Liikkeestä maahan 9½ - Äänteli alussa

Luoksetulo 8 - Törmäsi hieman

Noutoesineen pitäminen 6 - Mälväsi, ohjaaja unohti odottaa luvan esineen antamiseen

Kauko-ohjaus 8 - Toisella käskyllä maahan ekalla saatiin aikaiseksi haukahdus

Estehyppy 8 - Perusasentoon siirtymisessä haukkui

Kokonaisvaikutus 8 - Viettiä alemmas niin hyvä tulee

Koevideo

16.02.2016 22.02
022702346_r
Säkylä

^Varsin kaunis suoritus! Ihailen tuota miten koira hyvin hillityllä kehumisella jaksaa koko suorituksen :) Meillä on päinvastainen ongelma ollut aina... koira kyllä tekee liikkeet tarkasti mutta ''lässähtää''..

Riippuvuutta helmikuusta 2008. Lisää meistä: nahkalassie.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti