Tokopulina vol. 2 - Sivu 28 (Koirat > Harrastustoiminta)

16.02.2016 22.24

Niin no, holsku ja nahka hieman eroavat toisistaan mitä vireystilaan ja siihen työmoottoriin tulee. :D Melko yleinen ongelmahan toi on että koira lässähtää helposti jos ei saa palkkaa, siis sitä namia taikka palloa. Mä veikkaan, että mulla itelläkin saattaa olla pieni probleema siinä miten saan koiran kestämään läpi kokeen, vaikka olen huomannut että pelkkä suullinen kehukin nostaa Selmaa hyvin jos se (ja eritoten minä itse) on oikeassa moodissa... No, we'll see, mun koira tulee varmaan olemaan sen pari, kolme vuotta ennen ekaa koettaan. x)

/typo

Muokattu viimeksi: 16.02.16 22.25
17.02.2016 00.42
022698905_r
Lahti

Kun koiralla alkaa olla paketti kunnossa koetta varten, niin sitten kannattaa tehdä treenejä missä palkat tulee satunnaisesti - koira ei voi koskaan odottaa että koska se vapautetaan namikipolle tai pallo lentää taskusta, tai miten nyt ikinä palkkaakaan. Vielä parempi jos saa tehtyä kokeenomaisia treenejä missä treenikaveri toimii liikkurina, tai pääsee osallistumaan möllitokoihin. Oman järkeilyn kautta tuo on toimiva keino, ja on myös ollut helposti lässähtävällä Supulla toimiva. Aiemmin se totesi jo seuraamisen jälkeen että "tjoo tehtäiskö jo jotain muuta? esim. syötäisiin ruokaa". Kuitenkin viime kokeessa sillä pysyi fiilis yllä seuraamisesta hyppyyn, se pari kertaa liikkeiden välillä hyppi minua vasten silmät loistaen että "jes tää on sairaan hauskaa!".

Mikäli kuitenkin on koira, joka hyvin palkkautuu kehuista ja taputteluista, niin kannattaa ottaa siitä kaikki ilo ja hyöty irti. :)

Minun treenimotivaatio vaan nousi kun tehtiin niin huikean kivat treenit koirien kanssa. Supu on parasta, voisin melkein sanoa että tuskin maltan odottaa että päästään kokeeseen. x)

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
17.02.2016 07.19

Onnittelut Nutulle hienosta tuloksesta ja Nellille sekä Nitrolle kolmostuloksesta! Muistakaa että se kokeeseen lähteminenkin vaatii jo rohkeutta :) 

Muokattu viimeksi: 17.02.16 07.19
Tasmanian pussipiru
17.02.2016 08.03
022692514_r
Kuopio

Musta tuntuu taas että mölleihin meno näin lyhyellä aikavälillä ennen virallisia kisoja oli virhe (kisoihin kuukausi aikaa) :D Tässä on ilmaantunu jo tukku ongelmia joitten olemassaolosta olin autuaan tietämätön ennen möllejä ja kisoihin ilmottautumista. En tiiä kerkeekö niihin ongelmiin puuttumaan tässä ajassa ja näillä puitteilla. Ois ollu vähä enempi luottoa koiraan sitten virallisissa kisoissa mutta näillä mennään. Nyt en tiiä viilaisko hulluna näitä ongelmakohtia jotka on tässä tupsahtaneet ilmottautumisen jälkeen vai antasko olla. Kohta mulla on joku kaamea kriisi kaikkien liikkeitten kanssa ja saan olla tyytyväinen jos ees kolmostulokseen yltää. 

17.02.2016 08.35
022710854_r
Kannus

Nutun koevideo, jos jotain kiinnostaa. Varmaan ekaa kertaa ikinä mulla on myös liikkeiden välit videolla.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
17.02.2016 12.38
022704948_r
Kannus

Heitetäämpä nyt Nellinkin koevideo :P
En ymmärrä mikä tuossa seuruussa tökki, taisin sanoa vähän liian vahvasti käskyn jolloin Nelli oletti että nyt pitää jäädä paikalleen. Noh, en tiedä. eipä tuo muutenkaan ollut mikään ihailtava suoritus. :D
Harmittaa vain kovasti, kun tietää että koira osaa mutta kokeessa aina menee jokin pieleen. Kehänauhojen ulkopuolella kaikki oli vielä ok. Saattaiskohan johtua mun jännityksestä?

http://nallinblogi.blogspot.fi/
18.02.2016 19.25
022678451_r
Mikkeli

Nitro/ Harmi paikkiksen nollaus, kun muuten olisi voinut vielä tulla 1-tulos. Siihen kannattaa kuitenkin olla tyytyväinen, miten hyvin koira oli sun kanssa tekemässä siellä kehässä :)

Pilvi/ Kuukaudessahan ehtii vielä treenata vaikka ja mitä. Siitähän ne treenit vasta alkaa, kun on ilmoittauduttu kokeeseen :D Nyt ainakin tiedät, mitä treenta.

Meillä on enää viikko kokeeseen. Mä en oikein tiedä, mitä treenaisin, kun liikkeet on sen verran hyvin hallussa, ettei niitä enää tässä vaiheessa kannata hinkata, mutta ei Einoa voi pitää viikkoa treenamattakaan... Jotenkin tuntuu tyhmältä nyt hinkata jotain tunnaria tai ruutua, kun ei se niitä siellä kokeessa tarvitse.

Mä suorastaan odotan Einon ensimmäistä koetta. Se on ollut tähän mennessä niin varma suorittaja ja on aina niin täysillä mukana siinä, mitä tehdään. Einon kanssa kehässä olosta voi oikeasta nauttia. Jos nyt jotain jännitän, niin sitä, että vire lähtee nousemaan palkattomuudesta. Mun on pakko vapauttaa se liikkeitten välillä, jotta se pääsee purkamaan itseään. Toisaalta Eino on tässä vaiheessa treenannut palkattomuutta huomattavasti enemmän kuin Noel aikanaan ennen ensimmäistä koettaan... Ehkei se koe yhteen vinkaisuun kaadu, vaikka se ottaisikin päähän. Einolla on ollut kaksissa viimeisissä koetreeneissä yhden vinkaisun linja :P

http://easyfellow.blogspot.fi
19.02.2016 17.00
022688013_r
ks

Hei suositelkaas namipussia! Kriteereinä riittävä koko että käsi mahtuu hyvin pussukkaan ja mielellään kiristettävä malli. Treeniliivi löytyy kyllä mutta välillä tulee sellasia extemporeideoita treenata tokoo ja namipussi olis kätevä. Ihan siitä syystä että jos takin taskussa haisee nami niin kissa käy yksin ollessaan repimässä taskut... :D

still better than you, after all.
19.02.2016 18.19
022710854_r
Kannus

Mä en ole koskaan tykästynyt namipusseihin juuri siitä syystä, että se on mun käyttöön liian pieni ja epäkätevä. Kokeilemistani namipusseista on aina lennennyt ruoka pitkin ja poikin. Tarviin ehdottomasti kaksi taskua eteen, joista ei lentele juostestessa kovemmassakaan vauhdissa ruokaa pitkin ja poikin. Mikäli jostain syystä tarvitsen esim. hihnaa, se on helppo heittää takataskuun. Näin monen lajin harrastajana treeniliivi on kyllä pirun kätevä, saa paljon tavaraa taskuihin.

Eikö tota takkia pysty laittamaan paikkaan, josta kissa ei sitä pääse repimään? Kaappiin tms? Meillä naulakossa saa olla kissan kanssa vaatteet rauhassa.

19.02.2016 18.58
022688013_r
ks

Meillä on avonaulakko ja kaikki muut kaapit täynnä. Takkia pitäis pystyy käyttämään muussakin kun koiran kanssa :D Mulla nameja on joskus ollut treeniliivin isossa taskussa ja se vasta vaikeeta onkin kaivella sieltä pohjalta niitä nameja :D 

19.02.2016 22.08
022678451_r
Mikkeli

Jos namit olisi taskussa pussissa ja pussin ottaisi aina pois taskusta? Tai treeniliiviä kevyempi vaihtoehto treenitasku? Hurtalla on myös sellainen vyötärölle kiinnitettävä vähän isompi tarvikepussi, en tiedä olisiko se toimiva, kun ei ole omaa kokemusta. Niistä pienistä namipusseista mullakin on vaan huonoja kokemuksia, hankalia käytössä.

19.02.2016 22.19
022689306_r
Eino kirjoitti:

Hurtalla on myös sellainen vyötärölle kiinnitettävä vähän isompi tarvikepussi, en tiedä olisiko se toimiva, kun ei ole omaa kokemusta. 

Ei oo mistään kohtaa hyvä ainakaan itselle. Etenkin jos koira palkatessa hyppii vasten (kuten mulla molemmat), niin sen tassut jää yhdeksällä kerralla kymmenestä jumiin johonkin vyötärölantiopussukkaan saaden sen venymään ja paukkumaan.
Not a fan of lectures, broken bones teach better
20.02.2016 09.48
000109054_r

Treeniliivi tai tasku, noi namipussit on itelle ihan vihonviimesiä :D

20.02.2016 16.34

Miten olette lähteneet opettamaan palkattomuutta kokeita ajatellen? :)

Tasmanian pussipiru
20.02.2016 19.21
022678451_r
Mikkeli
Mä olen vaan pyytänyt välillä jonkun liikkuroimaan meille ja tehnyt liikkuroituna kokonaisen liikkeen, palkannut ensin sosiaalisesti ja sitten vasta lelulla. Toisena kertana on tehty kaksi tai kolme liikettä putkeen. Välissä pelkkä sos.palkka ja lopuksi lelu (aina kuitenkin sos.palkka ennen lelua). Pari kertaa on tehty kaikki liikkeet peräkkäin siten, että olen palkannut parissa välissä myös lelulla. Kaikki liikkeet on tehty palkatta putkeen vain kerran. Myös ns.normitreeneissä voi palkata välillä vaan sosiaalisesti, eikä olla joka asiasta antamassa namia tai lelua. Ja pääasiassa aina sos.palkka mukaan, vaikka antaisikin myös lelun/namin. Vähän riippuen toki treenattavasta asiasta, mutta usein vapautan ja palkkaan ensin sosiaalisesti ja vasta sitten annan lelun. Musta ainakin tuntuu, että ollaan treenattu palkattomuutta riittävästi.
21.02.2016 08.35

^Samalla tyylillä itsekin olen toiminut :) 

Liikkeen suorituksen jälkeen kehu ja ehkä taputus, "kehästä" poistuttua otan patukan repusta ja palkkaan lopuksi sillä. Teen sitä kuitenkin vaihtelevasti. Välillä saa palkan kehässä, joskus taas ei.
Tiettyjä osa-alueita vielä hion palkan kanssa. Me emme ole vielä tarpeeksi treenanneet palkattomuutta kun itsellekin tämä on aikalailla vielä harjoittelua mutta eikö se tästä :)

Tasmanian pussipiru
21.02.2016 17.25
022657567_r
Orivesi

Mä en oo koskaan erityisemmin treenaamalla treenannut palkkaamattomuutta. Mä oon vaan opettanut noi nauttimaan rapsutuksista (okei, Bean kohdalla sitä ei oo tarvinnu opettaa, se kun on ihan pähkinöinä mun huomiosta joka tapauksessa). Itseasiassa mun ainoo keino nostattaa varsinkin Rollea on tehdä se sosiaalisen palkan avulla. Lelut ei sitä kiinnosta ja namillekaan se ei jaksa vauhdikkaasti tehdä töitä. Treeneissä palkka on aina mulla ja ne kyllä tietää, että jossain vaiheessa se tulee sieltä. Joskus testasin Rollen kanssa kaukopalkka-ajatusta, ainoo muutos mitä havaitsin oli se, että koira ei enää keskittynytkään muhun vaan jokasessa mahdollisessa välissä yritti karata palkalle.

Mutta jokainen taaplatkoon tavallaan. Toiselle sopii varmasti kaukopalkka, mutta se ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto.

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
21.02.2016 19.07
022657567_r
Orivesi

Noh mä ainakin opetin sen tuolle niin perusteellisesti kuin vaan voi. Sitä paitsi se on pennusta asti tehnyt aina ruokakupille hommia, sikäli sillä on idea hallussa. Että palkalle saa mennä vasta sitten, kun on lupa. Kyllä se sen tokoreeneissäkin ymmärsi eikä se koskaan varsinaisesti varastanut, mutta kun sillä ei lähtökohtaisesti juurikaan ole miellyttämisenhalua ihmistä kohtaan tai moottoria tekemiseen, huomas treenatessa sen, että sen keskittyminen ei oo mussa ja tekemisessä vaan siinä palkassa, joka odottaa kauempana. Mutta kuten sanottu, koirat on erilaisia ja meille ei kaukopalkka sopinut. Nuoremmalle en oo ees viittiny lähteä säätään mitään ku ei se tarvii. Mulla on paras palkka joka tapauksessa mukana ja niin kauan ku ei kielletä ohjaajan menemistä kehään niin se tulee myös kokeissa olemaan.

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
21.02.2016 20.34
000105864_r

Rescuekoira Misztel toista kertaa treenaili tokoa. Mitäs mieltä ootte hänestä, onkohan Misztelistä ainesta tokoon?

https://youtu.be/6gnPvNEt818?t=4

21.02.2016 22.31
022678451_r
Mikkeli

En mäkään mitään kaukopalkkaa käytä. Joskus kokeilin Noelille, mutta ei se minusta vaikuttanut sen suoritukseen, kuten olisin toivonut. Noelin kanssahan ei ole palkattomuutta nuorempana pahemmin treenailtu, eikä se ole koskaan kokeessa palkattomuuden takia hyytynyt. Einon kanssa haluan kuitenkin pelata varman päälle, sillä toivon sille pitkää kisauraa. Einon kohdalla ei kyllä sinänsä tarvitse hyytymistä pelätä, mutta ihan yhtä inhottavaa on se, että koira alkaa kiehua yli, kun palkanodotus koko ajan vain kasvaa ja kasvaa.

Tuli tuosta rapsuttelusta vaan mieleen, että Eino inhoaa treeneissä siihen koskemista, se on sille rangaistus. Vaikka se muuten tykkää mennä vieraitten luokse, niin treeneissä ei mene, vaikka miten houkuteltaisiin ja väistää myös minua, jos koitan koskea. Se ei myöskään suostu hyppimään päin. Hän on omasta mielestään vakavissa töissä! :P Sen kanssa on siis pitänyt etsiä ihan toisenlaiset sosiaaliset palkat.

Muokattu viimeksi: 21.02.16 22.32
21.02.2016 22.44
022710854_r
Kannus

Mä en myöskään käytä kaukopalkkaa. Nutu inhoaa myös koskemista treeneissä, tein sen kerran kokeessa mielenhäiriössä ja jouduin keskeyttämään kokeen sen vuoksi. Hyppii kyllä luvan kanssa päin ja näin.

22.02.2016 09.52
000109054_r

Meiän ei oo oikeestaan tarvinnu treenata palkattomuutta (tai ainakaan en oo tietoisesti sitä koskaan treenannu) mutta tolle sosiaalinen palkka on usein lelujakin ja jotain ruokaakin parempi, niin ilmeisesti se vaikuttaa asiaan. Sillä hyvin harvoin treeneissäkään vire laskee liian alas, eikä oo vielä kisoissa tullu vastaan ongelmaa sen suhteen ettei vire kestäis palkattomuutta :D

22.02.2016 10.07
022688013_r
ks

Mun täytyykin näemmä ajatella uudestaan tätä namipussihommaa :D Kiitos kuitenkin! :--D

22.02.2016 14.40
022698905_r
Lahti

Supulla kaukopalkka on toimiva niin, että jätän laukun viereen johonkin kentän laidalle namit, ja meen kauemmas treenaamaan. Jos taas pyörittäisiin namien lähellä 10 metrin säteellä, niin se vaan loikkisi ja kiljuisi kun tahtooo!! Kokeessa tuli myös tuo menetelmä huomattua hyväksi. Se kai kerran liikkeeiden välillä päästi hiljaisen huokauksen katsoessaan kohti palkkaa, muttei kuitenkaan vetänyt övereitä siitä.

Koskemisesta se ei juurikaan tykkää, ainakaan varsinaisesta rapsuttelusta tai silittelystä. Peruuttaa taaksepäin ja sanoo että "ei tätä vaan ruokaa >:I". Tosin se nyt tykkää silittelystä lähinnä vaan sisällä, tai tilanteissa joissa ei muuta kiinnostavaa ole tarjolla.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
22.02.2016 16.08
022689306_r
Mulla molemmat on tarpeeksi tyhmiä, ettei palkattomuutta tarvitse treenata:D Astro etenkin tekee maailman tappiin, jos sen saa oikeaan mielentilaan (rauhalliseksi) vaikkei sille mitään kerro siitä, että saat muuten riehua lopussa jis teet hyvin. Neulan kanssa on tehty kaksi kuukautta ilman että mulla on mitään ruokaa tai lelua lähellä (etäpalkat) ja välillä treenataan ilman mitään muuta palkkaa kuin suusanallinen kehu, eikä se hölmö osaa olla haluamatta tehdä oikein siitä huolimatta. Kosketuksesta ja silityksestä noi molemmat vaan hermostuu, että lopetajojatketaan. Etenkin Astro.

E: ja neulan kanssa ei tehty palkattomuutta ja etäpalkkaa siksi, että joskus kokeissa menisi ilman palkkaa, vaan ihan muista syistä.

Muokattu viimeksi: 22.02.16 16.10
Not a fan of lectures, broken bones teach better
23.02.2016 23.00
022705913_r
Mikkeli

Arjen pieniä iloja, mutta Noel teki tänään ensimmäistä kertaa kiertohyppyhässäkän kokonaisena liikkeenä onnistuneesti ja mikä on vielä tätäkin ihmeellisempää, niin se vielä sen jälkeen pystyi kiertämään. Se ei mokannut kiertoa tänään kertaakaan. Tämä liike on kyllä osoittautunut odotettua haastavammaksi meille. Noel on melko huvittava, kun siitä näkee, miten sen on vaikea ohittaa kapulat. Aina, kun se pääsee kapuloista ohi, siitä näkee helpotuksen tunteen ja vauhti kasvaa selvästi :P Tänäänkin juostiin taas vähän mutkille, mutta pääasia, että pääsee ohi niistä kapuloista. Meillä siis treenit keskittyy edelleen hyvin pitkälti kiertämiseen ja noutamaan pääsee joskus ja jouluna. Tällaista se kyllä oli aikanaan ohjatunkin kanssa ja itseasiassa nytkin pitäisi taas merkkiäkin vahvistaa...

Mites muilla sujuu tämän liikkeen kanssa?

23.02.2016 23.03
022710854_r
Kannus

^Meillä on kokonaisena vielä tekemättä, koska mä olen vasta etsimässä toimivia pysäytyskäskyjä tähän hommaan, kun mulla on aika laaja varasto näitä käskyjä. Lähinnä siis sitä etsin, että mikä toimii parhaiten. Koko systeemi ollaan otettu tasan kerran kokonaisena. Edelleen vahvistetaan sitä kiertoa, jonka jälkeen aletaan ottamaan vasta niitä pysäytyksiä ennen kapuloita ja hyppyjä. 

Nutu tosin kisaa vielä voivoissa, joten meillä ei ole sen suhteen kiire saada näitä liikkeitä kuntoon. Pikkuhiljaa. 

Muokattu viimeksi: 23.02.16 23.04
27.02.2016 18.29
022678451_r
Mikkeli

Einon ensimmäinen tokokoe takana. Tuloksena ALO1, 193p., KP ja sija 1/8. Muista liikkeistä 10, mutta seuruu 9, koska vinkui ja oli liian tiivis, kapulan pito 8, koska irroitti kapulasta vasta  toisella käskyllä. Tuli kyllä ihan puskista tämä irroitusongelma... Kokonaisuutena onnistunut koe, mutta liikkeitten aluissa olisi saanut pitää paremmin kontaktia ja liikkeille lähdöissä nyökki taas, vaikka koitettiin sitä tehotreenata kulunut viikko. Tähän pitää nyt paneutua kunnolla. Video

27.02.2016 21.22
022550509_r
Vantaa

Upean näköistä, innokasta menoa Einolla! Pitäs iteki viitsiä edes treenata välillä tokoa :D On jäänyt ihan unholaan meillä.

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
03.03.2016 09.04

Eino on symppis! :) 

Olen saanut Louhen kanssa ketjutettua liikkeitä pelkällä laumalla ja nyt menee jo koko alokasluokan repertuaari, jes!
Kokeneemmat, kertokaahan miten koetilanne menee pääpiirteisesti aina paikkamakuusta oman vuoron suorittamiseen?

Tasmanian pussipiru

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti