Tokopulina vol. 2 - Sivu 30 (Koirat > Harrastustoiminta)

22.03.2016 07.52

Minä taidan hypätä suoraan avoon, oma mielenkiinto ei taida riittää hyppäämään vielä kahta alokoetta. Haluan päästä opettamaan jotain uutta! :D
Josko ehkä syksyllä harkitsisi avoluokan korkkausta vaikka eihän tuolla kiire ole :) 

Tasmanian pussipiru
23.03.2016 23.06

https://www.youtube.com/watch?v=y7eJjb1_dfc

Briin seuruuta, alettu treenaamaan vähän pitempää pätkää jo kun tarkoitus olis 16.5 mennä möllitokokisoihin, kivasti se kyllä tekee ja saatu seuruuta paljon eteenpäin. :) 

24.03.2016 11.01
022669006_r
Helsinki

^ Hyvän näköistä! Kannattaa vaan äkkiä hankkiutua eroon tuosta ylimääräisestä käskystä jokaisen käännöksen kohdalla. :)

http://susiasukit.blogspot.com
24.03.2016 12.31
022706617_r
Lahti

Innokkaan ja tarkan oloista seuraamista, mutta olisiko tuossa pienen oman kävelyvauhdin lisäämisen mahdollisuus? Koiran askellus näyttää tosi lennokkaalta ja seuruusta saisi näin vielä näyttävämpää. Nyt havaitsen ehkä hieman pientä nykimistä liikkeissä. Nää on varmaan makuasioita. :) 

Ja itse katsoin videon ilman ääntä, mutta varmaan just nuo erilliset käskyt käännöksissä kannattaa yritä muokata pois. 

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
24.03.2016 15.07

Ora/ joo totta, sitä on tarkotus häivyttää tuossa piakkoin. Se on apuna vaan lähinnä sen takia, että tuo muistaa olla lahnaamatta pitemmän seuruun aikana. :D Ja ideana just se, että sitten häivytän sen vaan pian pois niin ei tuu isompaa ongelmaa siitä. :) 

Ja Halla tuo on meillä aikalailla se normivauhti mitä mennään, niin Briin kun Orionin kanssa seuruussa. Ei oo ainakaan Orionin kanssa tullu siitä kokeissa sanomista ja tuomarit tykänneet sen seuruusta(piste tai puol pistettä tipahtanu vaan pois aikoinaan sen edistämisen takia, mutta muuten.) 

Briin kanssa pitkään joutunu hakemaan sitä, että se tekee kokoajan innokkaasti ja nyt se alkaa omaan makuun oleen sellanen kun oon halunnukkin, noi lisäkäskyt pitää vaan pois häivyttää niin sit se on hyvä. Eiköhän siitä varsin passeli tokokoira tuu!

Muokattu viimeksi: 24.03.16 15.19
24.03.2016 15.48
022692941_r
Somero

Meidänkin seuuruta tänäseltä. 

24.03.2016 15.54

Nitrolla on kiva seuruu kans! :) Miten iso se muuten on? Näyttää hirveen isolta tossa videolla :D Itte tottunu näien reilu 50cm kokosten kaa tokoilee nii sillon harvoin kun tulee tokoiltua Rassen kaa(se on 58cm korkia) niin tuntuu hirveen jättikokoselta siinä vieressä. 

24.03.2016 15.54
022699526_r
Lahti

Nitron seuraaminen on kivan näköistä! Toivon että saisin tuolle omalle raitapaidalle samantyyppisen opetettua.

Let me be honest - I have no idea what I'm doing.
24.03.2016 15.57
022692941_r
Somero
Bri kirjoitti:

Nitrolla on kiva seuruu kans! :) Miten iso se muuten on? Näyttää hirveen isolta tossa videolla :D Itte tottunu näien reilu 50cm kokosten kaa tokoilee nii sillon harvoin kun tulee tokoiltua Rassen kaa(se on 58cm korkia) niin tuntuu hirveen jättikokoselta siinä vieressä. 

Nitro on iteasiassa pikkuholsku. Viime mittauksella oli hieman päälle 60cm :D
Mie oon vaan ite kauhean lyhyt.. 
Muokattu viimeksi: 24.03.16 15.58
24.03.2016 17.44
000042987_r

Upea Nitro! 

Me käytiin tehtailemassa toinen ykköstulos Donille EVListä! 262 pistettä kerättiin kasaan ja sillä sija 2./9. Tyyppi oli ihan lentoon lähdössä, en ymmärrä minkä tunneklikin se on keksinyt tuonne Mikkelin halliin. Muissa halleissa oon saanut jo kelpien aikalailla hallintaan ja hiljaiseksi, mutta tuossa paikassa on joku joka aiheuttaa suuren virepiikin kelpie-eläimeen. Taas lähti ihan turhia pisteitä ääntelystä ja vireen nousun aiheuttamasta keskittymisen puutteesta. Vielä yksi ykkönen, niin olis osallistumisoikeus SM-kisoihin. 

Seuruu tuntui onneksi kivalta. Ja koekaukot ollaan ilmeisesti saatu vihdoin kunnolla kasaan, toinen koe perään jossa 9 kaukoista. Jollekin varmaan itsestään selvyys, mutta viiden vuoden ikuisuus projektin jälkeen tuntuu hurjalta. :D 

24.03.2016 21.44
Nitro kirjoitti:

Meidänkin seuuruta tänäseltä. 

Vaudepaude! :) Näkee jo koiran olemuksesta että ootte menossa oikeeseen suuntaan.

26.03.2016 12.38
019044708_r
Muurame

Meillä oli eilisessä kokeessa kaksikin tuomariharjoittelijaa joten koe loppui parahultaiset kaksi tuntia normaalia myöhemmin. Oli toimihenkilöille pitkä päivä. Mutta se olikin pitkäperjantai ;)

Mutta plussaa oli että online-pisteenlaskujärjestelmä toimi kuin junan vessa. SM-kisoja varten sitä pitäisi vielä päästä testailemaan, mutta normikisojen tempossa kaikki sujui kuin tanssi. Kieltämättä onlinetulokset tuntuivat vähän suureellisilta pieneen tokokokeeseen, mutta ainakaan kenenkään ei tarvinnut ahtaassa hallissa lähteä hiippailemaan istumapaikaltaan tulostaululle tulokset nähdäkseen.

28.03.2016 21.04
Bri kirjoitti:

https://www.youtube.com/watch?v=y7eJjb1_dfc

Briin seuruuta, alettu treenaamaan vähän pitempää pätkää jo kun tarkoitus olis 16.5 mennä möllitokokisoihin, kivasti se kyllä tekee ja saatu seuruuta paljon eteenpäin. :) 

Innokas ja reipas koira! Lisäkäskyjen lisäksi mua häiritsee toi sun vasen käsi, annat sillä jatkuvasti käännöksissä koiralle apuja ja se roikkuu kuin ammuttuna paikallaan. Opettele liikuttamaan kättä normaalisti (ja opeta koiralle vaikka kontaktikäsky käden liikkeestä luopumisen kautta), niin hyvä tulee!

Brillä on vielä vähän epätarkka paikka, mutta toi hyvä ilme korvaa kyllä pienet epätarkkuudet minusta. Ja pitkässä seuraamisessa se paikka alkaa kokemattomalla koiralla helposti seilata edestakaisin.

Meilläkin videoita: keppitunnari metsässä ja tyhjään lähetyksiä (tokalla toistolla olikin naapurin koira tulilinjalla, hups! Pitäisi ehkä keskittyä muuhunkin kuin kännykän tuijottamiseen :P)

Tyhjään lähetys on tuntunut suorastaan pelottavan helpolta opettaa; pari kertaa olen lenkillä tehnyt niin, että tiputan pallon maahan koiran huomaamatta, ja täysii-virittelysanasta se naulitsee katseen eteen ja lähtee mene-käskyllä kuin tykin suusta juoksemaan eteenpäin. Ja kuten videolta näkyy, vieläpä tottelee seiso-käskyä, vaikka toinen koira uhkaavasti lähestyy Aidanin Palloa :D Eiköhän tässä joku takapakki vielä tule, mutta tämä pallolle lähetys on selvästi ollut toimiva opetustapa meille!

28.03.2016 21.56

Aidan/ Hahah kummallisesti mulle on ennenkin sanottu siitä kädestä, ei pelkästään Briin kaa vaan Orionin kaa :D Ei siis siitä, että annan apuja käännöksis vaan just siitä, että pitäs oppii liikuttaan sitä enemmän. On vaan nii juurtunu se et pitäs olla joku kokoaja vieres sanomassa, että liikuta kättä liikuta kättä, vähä sama ku ratsastaes "nosta ne kädet pois sieltä harjasta!" :D 

Mutta pikkuhiljaa menee paremmaks, itelläkin. :) Mut koira tekee innokkaasti ja ilosesti ja se meil on ollu kokoajan se tärkein juttu, tekninen suorittaminen tulee sit perässä. Mielentila on musta se tärkein koiralla, ilman sitä ei oo oikeesti hyvää suoritusta. 

28.03.2016 22.20

Juu, etenkin seuraamisessa hyvä ilme > tekniikka. Kun koiralla on motivaatio seuraamiseen kunnossa, on helppo alkaa hioa pikkuasioita kohdilleen. Tekniikkaa ja motivaatiota pitää aluksi tehdä erikseen ja tarvittaessa voi myöhemminkin kuuriluontoisesti panostaa jompaan kumpaan enemmän.

28.03.2016 22.34

Näinpä. Orionin kanssa ei ikinä oo ollut sen motivaation ja mielentilan kanssa ongelmaa ja sillähän seuruu on ollu älyttömän kiva jo tosi nuorena. Edistäminen ainoo ongelma mikä siin oli sillon nuorempana vielä. Joten on ollu itelläkin paljon opettelemista tälläsen koiran kaa joka oikeesti tarvii nimenomaa sitä motivaatio treeniä ja paljon.

Mut nytkun oikeesti se motivaatio on tosi kiva tol nii oon voinu alkaa sitä tekniikkaakin alkaa kattomaan ja vaatimaankin suoritusta tolta oikeesti seuruussa. Uskoisin, että tuo on virallisiin valmis varmaan syksyllä tai viimestään ens vuonna. :) 

28.03.2016 22.49
022692941_r
Somero
Tänään käytiin hakemassa ohjaajalle mustavalkoisempaa työskentelyä koulutuspäivän merkeissä. Saatiin aikaiseksi onnistumisia ja ohjaajan toimimisen selkeytymistä. Monta ahaa elämystä rikkaampana voin todeta päivän olleen onnistunut. Pahoittelen videon epätarkkuutta kohta kohdalta ja innokkaiden kommentaattorien puhetta. https://www.youtube.com/watch?v=xWCmWt_5HZE&feature=youtu.be
29.03.2016 07.51
022692514_r
Kuopio

Käytiin perjantaina tokoilemassa alokasluokasta ykköstulos 172 pisteellä! Tällä kertaa minä vastasin isoimmista mokista, talloin Pilvin karvoille melko alussa joten oli sitten lieviä vaikeuksia saada koira perusasentoon loppukokeen ajan. :D Mutta ei se onneks isommin vaikuttanu suoritukseen, jotain pientä siellä täällä. Nyt sitten kuumeisesti mietin käviskö vielä jossain kisaamassa ennen kesäkuun juoksutaukoa.

29.03.2016 09.36

^Onnittelut ykköstuloksesta! :) 

Meillä on ruutu työnalla, muita avoimen luokan juttuja treenaillaan aika maltillisesti kun tuo pk-puoli alkaa  näin keväällä nostella päätään.

Meidän Alovideo

Tasmanian pussipiru
29.03.2016 10.52
022705867_r
Jyväskylä

Millä olette treenanneet paikallaoloihin sellaista aktiivisempaa olemusta ja ilmettä? en oikein osaa selittää. :D Mutta siis sitä, että koira makaa paikkiksen ajan tarkkaavaisen näköisenä, mutta silti rauhallisena?

Riski makaa ja pysyy suorassa kun olen siltä aina sen vaatinut, mutta nyt se on keksinyt nyt, että laskee pään alas jossain vaiheessa. Näyttää siis ihan puolinukuksissa olevalta ja tahtoisin kyllä sen pitävän pään pystyssä. Eilinen paikkis ei kuitenkaan ollut kuin noin minuutin ja ehti kahdesti laskea pään alas. Tehtiin perään reilun puolen minuutin pätkä jonka aikana kävin itse pari kertaa kyykyssä tai käännyin selkä koiraa kohti. Tämän ajan kesti hyvällä ilmeellä ja pää pysyi pystyssä.

29.03.2016 11.41
022640055_r
Helsinki
Me tehtiin sillon joskus kun toi alko kattelee ympärille tai meni lonkalle tosi herkästi niin sitä että käydään vaan ahkerasti palkkaamassa kun katse on muhun ja asento pysyy, jos kuikuili tai meni lonkalle niin vaan "ohhoh mitä teet". Meillä myös autto paljon se et toinen koira leikki vieressä jolloin tuo kerää kierroksia, mä olen todella lähellä ehkä 2metrin päässä alkuun ja se joutuu tosiaam tsemppaa että pitää katseensa mussa. Ollaan tehty myös niin että on tosi hyvää ruokaa tassujen edessä, joutuu tässäkin kieltäytymään ja katsomaan mua tarkasti koska odottaa vaan vapautusta. Tosin jos ei ole kovin varma makaaja niin en tiedä onko noi kovin hyviä vinkkejä mutta meillä toiminut :)
http://ekanoma.blogspot.fi/
29.03.2016 11.56
000109054_r
Riski kirjoitti:

Millä olette treenanneet paikallaoloihin sellaista aktiivisempaa olemusta ja ilmettä? en oikein osaa selittää. :D Mutta siis sitä, että koira makaa paikkiksen ajan tarkkaavaisen näköisenä, mutta silti rauhallisena?

Riski makaa ja pysyy suorassa kun olen siltä aina sen vaatinut, mutta nyt se on keksinyt nyt, että laskee pään alas jossain vaiheessa. Näyttää siis ihan puolinukuksissa olevalta ja tahtoisin kyllä sen pitävän pään pystyssä. Eilinen paikkis ei kuitenkaan ollut kuin noin minuutin ja ehti kahdesti laskea pään alas. Tehtiin perään reilun puolen minuutin pätkä jonka aikana kävin itse pari kertaa kyykyssä tai käännyin selkä koiraa kohti. Tämän ajan kesti hyvällä ilmeellä ja pää pysyi pystyssä.

Pitääkö sen pään siis olla ylhäällä? Tilda laskee yleensä puolessa välissä pään tassujen väliin. En oo aatellu ollenkaan että se olis huono juttu, mutta voidaanko se katsoa asennon muutokseksi? Koiran vierelle palatessa nostaa taas pään ylös. 
29.03.2016 12.49
022640055_r
Helsinki
Jos tähtää ylempiin luokkiin niin olisi parasta vissiin että pitää joko pään ylhäällä tai kokoajan pään alhaalla. Ylemmissä luokissa varmaan rokotetaan levottomuutena tms koska kaikki tassujen liikautukset ja pään kääntelytkin vähentävät pisteitä. En oo kyllä varma asiasta
http://ekanoma.blogspot.fi/
29.03.2016 12.50
022669006_r
Helsinki

^^ Ei siitä alokkaassa vielä pisteitä mene (ainakaan pitäisi), mutta ylemmissä voidaan rokottaa. Jos koira menee sivulta heti pää maahan ja pitää sen siinä koko liikkeen alusta loppuun, se on täysin ok. Kannattaa siis miettiä kumman haluaa (jos koiralle on luontaista maata pää maassa) ja pitää sitten kriteeri siinä.

Muoks/ Eka ehti väliin. :)

Muokattu viimeksi: 29.03.16 12.51
http://susiasukit.blogspot.com
29.03.2016 12.56

^Ei tartte olla pää ylhäällä, on ihan ok laskea se tassujen väliin. Ei koiran mikään patsas tarvi olla, se saa reagoida ympäristöön kunhan ei vaikuta rauhattomalta (jatkuva pään kääntely tai lonkalta toiselle vaihto, pään jojottaminen ylös-alas jne). Sekin on ihan fine, että koira makaa ensin sfinksinä ja laskee jossain vaiheessa itsensä toiselle lonkalle.

Mä lähtisin hakemaan tuota paikallaolon aktiivisuutta sillä, että joko tekee itse yllättäviä asioita -> koira pysyy paremmin tarkkaavaisena kun ei tiedä, koska ohjaaja vaikka lähtee karkuun tms, tai sitten palkan avulla kuten Eka sanoi: palkka etutassujen väliin, koiran eteen/taakse/sivuille/jne odottamaan ja koira saa palkan kun pitää aktiivisesti kontaktia ohjaajaan. Jos itse alkaa riehua paikallaoloissa, täytyy ensin olla varma, että koira on rauhallinen makaaja eikä ahdistu ohjaajan katoamisesta tai hillumisesta :)

29.03.2016 18.08
022705867_r
Jyväskylä

Jees, kiitos jo näistä! Täytyy testailla mikä toimis parhaiten. Eihän tuo mikään satavarma makaaja ole kun on vielä ihan kakara, eikä olla paikkista treenattu läheskään yhtä paljon vieraissa paikoissa kuin esimerkiksi seuruuta. Mutta siinähän se samalla vahvistuu. Ollaan läheltä (5-10m matkalla) tehty erilaisia häiriöitä, kuten esim pallon heittelyitä, ja näissä ollut skarppina koko makuun. Täytyy varmaan siis vaan lisätä vaikeustasoa eikä tehdä niin paljon "tylsiä" paikkistreenejä. 

Haluan tosiaan sen pään pysyvän ylhäällä koko ajan. Pää maassa makaamiseen liittyy omat riskinsä (märkä maa/pitkä nurmi/vesisade) ja vaatisi paljon enemmän työstämistä. Ja ihan vaan yksinkertaisesti, sfinksinä makaava miellyttää omaa silmää enemmän. :) Tavoitteet tosiaan sinne ylempiin asti, jossa ei enää katsota sormien välistä asennon vaihteluita tai pään veivaamista ylös-alas. Ainakin Donilla on rokotettu 1-2p lonkalla makaamisesta EVLissä vielä vanhoilla säännöillä kun makuu oli pidempi. Ja Doni valahtaa siis normaalisti siinä parin minuutin jälkeen jommalle kummalle lonkalle ja säilyttää siinä asentonsa. 

29.03.2016 20.22
000039615_r

Mun TOKO innostus ton Frigin kanssa on ollut aika olematon ja se on vaan aksaillu lainaohjaajan kanssa. Nyt kumminkin se vähän nostelee päätään ja oon hyvin valmistautunut opettamaan kaiken ja osa on opetettukin (liekö enää muistaa? :D), mutta tunnarit... tunnarit tunnarit... Ei ole motivaatiota laisinkaan :D 

29.03.2016 20.24
022711001_r
Ruovesi

miten vois saada luoksarissa jalkaan törmäämisen pois? siitä ku vähenee ihan mukavasti noita pisteitä.. :D

everyone loves chocolate
29.03.2016 20.28
000039615_r

Miten ootte muuten opettanut jalkaa vasten painamisen pois seuraamisesta? Rivolla on ihan jäätävän hyvä ja vietikäs seuraaminen, mutta se painaa ihan pipona mun jalkaa vasten aina välillä. Mulla ei ole ennen ollut jalalle painavaa koiraa. Sillä on siirtynyt perusasento pirusti liian eteen jostain syystä niin sitä lähdetään korjailemaan, mutta tämä painamisongelma on kyllä ollut ennen sitä jo. Edistä se ei kumminkaan :D. 

29.03.2016 21.57
022621010_r
Järvenpää

Tänne pakko ihkuttaa että sunnuntaina käytiin meidän kolmannessa toko kokeessa ja kolmas ALO1 pamahti sieltä, eli TK1 <3 Mä oon niiiin ylpee mun rakkaasta murusestani <3

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti