Tokopulina vol. 2 - Sivu 32 (Koirat > Harrastustoiminta)

19.04.2016 01.00
022699721_r
Tampere

Toi, että vaatii ja vaatii, kunnes koira tekee, tuntuu vielä tässä vaiheessa todella hurjalta, kun veikkaan, että tuo lähtee vaan menemään ja menee "en tee mitään" -moodiin...

Ei toi oo sellanen pehmopää kun edellinen (noutajamix), mutta jotenkin silti tuntuu, että se menee rikki jos siltä vaatimalla vaatii. Kun se noutajamix oli just sellanen, et kun vähän tuli painetta, niin sillä meni kuppi nurin ja se lähti menemään tai pisti korvat lukkoon... Tähän mennessä on tullut sellanen kuva, että Toscakin menee jollain tasolla lukkoon tai sellaseen "anteeks kun oon olemassa" -tilaan, jos sitä alkaa pakottamaan yhtään. Tai sit mä en vaan osaa vaatia oikein ja oikeaa määrää (mikä on tässä vaiheessa se todennäköisempi vaihtoehto). Täytyis varmaan vaan kokeilla ja toivoa ettei toi ota lopullisesti nokkiinsa jos mokailen.

Muokattu viimeksi: 19.04.16 01.01
BLOGI: koirankuonoja.blogspot.fi
19.04.2016 07.12

Toi Einon mainitsema vaatiminen kannattaa pitää mielessä.;) En tiedä onko koiratkin tässä asiassa kovinkin erilaisia, ts. onko toiset koirat vaan laiskempia ja toiset luonnostaan aktiivisempia. Harvemmin koirassa vika, ohjaajan täytyy vain löytää oikeat keinot.

Tietenkin pitäisi ymmärtää mitä on tekemässä, ettei vahingossa latista koiran intoa entisestään olemalla epäreilu. Tälleen nolosti voin 1v malikan kanssa myöntää, että kontaktin vahvistelu on tuntunut luovan varmuutta koiralle. Kannattaa kaikki tommoset pikkuasiatkin pitää mielessä. Joskus voi olla aika pienestäkin asiasta kiinni että alkaa sujumaan.

Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, mutta minusta koira on oikeassa ja oppimiselle otollisessa tilassa kun se kattelee ohjaajan suuntaan ja odottaa ohjeita, ei niin että kyttää palkkaa ja tiputtaa mielenkiinnon / menee passiiviseksi heti palkan poistuessa. Puhutaan koiran työskentelystä ohjaajalle, mutta meitä on auttanut se, että opetan koiralle että minun suuntaani on kannattavaa olla aktiivinen, eli alkuun ihan vain kontaktiharjoittelun kautta ja palkkaa aina kun koira edes katsoo. Ja ohjaajalta tunnetta myös peliin.

Vielä havainnollistan: kun tulee liikkeen jälkeen ns. tyhjä hetki, jääkö koira odottelemaan ohjaajan seuraavaa muuvia, vai kiinnostaako sitä enemmän maan haistelu ja taivaan linnut?

Niin ja kannattaa muistaa, että toko on vain temppuja. Kaikenlainen temppuilu ja koiran kanssa pelaaminen tukee harjoittelua. Mä oon hypytellyt erinäisten esteiden päälle ja alun epävarmuudesta koira on saanut roimasti itsevarmuutta lisää. Siitä kun lähtee tekee todea niin koira on melkeinpä vieraan tuntuinen, niin tarmoa täynnä ;) Mutta voi se olla mitä vaan, pääasia että koiralle tulee tehtävän suorittamisesta tunne: vitsimäoonhyvä. Mua itseä on auttanut, etten treenaa vain varta vasten kentällä (otan paineita) vaan vaivihkaa lenkin yhteydessä.

Vaatimisesta täytyy vielä muistuttaa, että tarkoitus ei ole tehdä hommasta epämieluisaa koiralle tai ohjaajalle, vaan selkeyttää mitä koiralta vaaditaan ja pitää siitä kiinni. Voi miettiä päästääkö koiran liian helpolla, palkkaako hitaista maahanmenoista tai salliiko koiran sekoitella käskyjä puuttumatta niihin yms. Mielestäni koiraa ei voi pakottaa olemaan innokas, mutta puutteellista suoritusta ei kannata vahvistaa eli huonosta suorituksesta ei palkkaa.

Muokattu viimeksi: 19.04.16 12.47
20.04.2016 09.39

^Hyvä teksti! 

Aidan kirjoitti:

Ainoa koulari joka mua kiinnostaa on TK4 eli muita ei keräillä.

Minulla on vähän sama ajatus. En jaksa käydä samoja luokkia monikertoihin kun tavoite (ehkä enemmänkin haave) on valioitua. 
Aidan on ihanan iloisen oloinen työskentelijä! :)

Jos kaikki menee nappiin ja oma(ja koiran) motivaatio kantaa treenaamisessa niin korkataan avoin vielä tässä kesällä/syksyllä, tällä hetkellä nimittäin treenit näyttävät hyvältä.

Muokattu viimeksi: 20.04.16 09.39
Tasmanian pussipiru
23.04.2016 20.41
022698905_r
Lahti

Tulihan sieltä se viimeinen ykkönen ja TK1-koulari. :) Sanoisin että kaikista ALO1-kokeista meidän huonoin, mutta riitti pisteet kuitenkin ykköstulokseen.

Sitten vaan hinkkaamaan ruutu kuntoon niin päästään AVO-luokkaa ihmettelemään.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
23.04.2016 21.32
022657567_r
Orivesi

Onnea Supulle!

Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
23.04.2016 23.04
022706617_r
Lahti
Onnea Supu! :)
http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
02.05.2016 16.04
Tokoilupätkää videolla! Kamala seuruuongelma tuntuu viimein selviävän, jihuu! Meillä on ollut probleemana viime loppukesästä asti edistäminen ja vinottaminen "väärään suuntaan" eli etuosalla ulospäin. Välillä on tuntunut kertakaikkisen toivottomalta tätä ratkaistessa kun olin onnistunut opettamaan väärän tavan niin vahvaksi. Nyt vihdoin ja viimein oikeat metodit ovat tainneet löytyä ja seuraamispaikka korjaantua :) Vielä on hommaa mutta oon kyllä jo nyt tyytyväinen pikkukoiran edistymiseen. Kaikki muut alokasluokan liikkeet on pientä viilausta vaille valmiita, jos kehitys jatkuu samaa tahtia niin ehkä kesälle tai viimeistään syksylle voisi harkita tokouran korkkaamista.
http://vallatonta.blogspot.com/
11.05.2016 17.04
022678451_r
Mikkeli

Käytiin Einon kanssa kokeilemassa vieraassa paikassa kisaamista, eikä ollut ihan hukka reissu. ALO1 197,5p. KP sija 1/6 :) Video

http://easyfellow.blogspot.fi
11.05.2016 18.14
022706617_r
Lahti

Paljon onnea! Hienon näköistä menoa. :) 

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
11.05.2016 20.47

Onnittelut Einolle! :)

Tasmanian pussipiru
12.05.2016 14.20
022699721_r
Tampere

Mulla olis tokovideo eilisistä treeneistä ja ämpärillinen kivoja kuvia, jos jotakuta kiinnostaa tsekkailla ;) Ollaan me edelleenkin ihan aloittelijoita, nyt 5kk yhteiseloa takana ja ihan alkeista lähdettiin.

https://koirankuonoja.blogspot.fi/2016/05/nyt-on-jaavatkin-videolla.html

Saa heittää vinkkiä, kommenttia yms. :)

12.05.2016 14.59

Yksi juttu mikä minulla pisti silmään tuossa kun imutat seuruussa; sinulla on käsi aika edessä. :) Itse siirtäisin kättä taaksepäin niin että kätesi olisi kutakuinkin puseron sivusauman kohdalla.

En myös itse välttämättä vaatisi koiraa vielä tuomaan sinulle noin kapulaa käteen kuten videolla jos se ei osaa tulla vielä kapulan kanssa loppuasentoon vaan palkkaisin niin että jollain merkkisanalla (meillä se on "jes") antaisin pudottaa kapulan siinä vaiheessa kun koira on tulossa kohti ja palkkaisin sitten esimerkiksi heittämällä pallon taakseni jolloin koira saa vauhtia palautuksiin. Tekisin pitämistä ja loppuasentoon kapulan kanssa tulemista sitten ihan omana juttunaan ja vaatisin sen palautuksen vasta sitten kokonaisen noudon päätteeksi kun koira osaa tulla siihen oikeaan asentoon mihin sen kuuluukin tulla. :) Mutta noh, tämä nyt on ihan makuasia! Itse vain tykkään että tulee mahdollisimman vähän kaikkea häivytettäviä asioita ja että vaiheet on helppo koota kokonaiseksi suoritukseksi kun välissä ei ole tehnyt "väärin" niin että koira tuokin sen kapulan vähän mihin sattuu asentoon. 

12.05.2016 15.41
022699721_r
Tampere

Joo, tuo seuruupaikka onkin yksi työstettävä asia :D Mulle vaan kauhean vaikea siirtää sitä koiraa taaemmas kun sitten en nää missä se menee ja ... Täytyis vaan. Roudata vaikka peili ulos mukaan tai jotain :D

Ja nouto... Oon nyt nimenomaan vaatinut siltä sitä käteen asti tuomista, kun sillä oli tapana sylkeä kaikki mun jalkoihin, oli sitten kapula, lelu tai esineruutuesine. Sitä on nyt tässä monta kuukautta harjoiteltu. En halua pätkääkään vahvistaa sitä noudettavan asian pudottelua, kun just ollaan päästy siitä lähestulkoon eroon :D Joten todennäköisesti vaan opetan erikseen sen palautuksen ja alan vaatia sitä sitten tuohon noudon loppuun. Koska haluan tolle nimenomaan vahvistaa sitä, että se noudettava asia tuodaan mulle asti, aina, joka kerta. Se eteen istuminen on sit vaan sellanen pieni viilattava yksityiskohta :D

12.05.2016 17.16

Kannattaa vaan sitkeästi pakottautua pitämään se käsi siinä paikallaan, se lakkaa kyllä lopulta tuntumasta luonnottomalta. Ainakin minulla lakkasi vaikka olin ehtinyt jo ihan juurruttautua siihen kohtaan. :D 

http://www.petsie.fi/pets/284816-neo-labradorinnoutaja/pictures/22654970

Tuosta kuvasta näkee miten väärässä kohtaa Neo oli esimerkiksi jo perusasennossa kun käteni oli liian edessä. Se vaikuttaa oikeasti todella paljon vaikka muutamat sentit sinne tänne tuntuvat ajatuksena aika vähäpätöiseltä. Peili ja videointi ovat aika hyviä apukeinoja jos kukaan ei ole vahtaamassa vierestä ja ärhentelemässä että "KÄSI OIKEIN". :D 

-

Tämä on sitten minun omaa kapulapohdintaani, ei mitään ohjeistusta. :) Minulla on noudon suhteen kaksi tosi erilaista koiraa. Neo on noutaja ja sille on luontaista ja mukavaa pitää ihan kaikkia palikoita ja pöliköitä suussaan. Kassulle se on sitten kaikkea muuta kuin luontaista ja mukavaa. Se on inhottavaa ja se on juurikin sellainen syljeskelijä ja pudottelija. Joskus sen mielestä kapula oli vähän ahdistavakin juttu. Leikittämällä sitä kiinnosti kyllä jokseenkin, mutta siinäkin se tuominen oli vähän inhaa. Opetin palloilla ja muilla kivemmilla ja pehmeämmillä leluilla käteen palauttelemista ihan ilman että sekoitin siihen kapulaa. Meillä toki tämän koiran kanssa ei ole tarvettakaan palauttaa käteen saakka mitään kun sellaista ei tarvita muissa harrastuksissa mutta olen ajatellut että käteen asti tuominen leikeissä rohkaisisi tuota herkkisparkaa hengailemaan myös sen kapulan kanssa aivan likellä siinä sivullani perusasennossa (Kassun kanssa myöskään toko ei ole päälaji eikä treenata sitä kovinkaan säännöllisesti (paitsi että nyt spesiaalisti ollaankin valmennusryhmässä viikottain mutta noin niinkuin yleensä).  Pikkuhiljaa ollaan nyt alettu kuitenkin ottaa tätä kapulahommaa työn alle. Minulla on myös Kassulla käytössä tämä "jes" joka tarkoittaa vapautusta ihan sama mistä ja syöksymistä palkalle. Esimerkiksi kapulaa pitäessä Kassu saa "jes" huudahduksella pudottaa kapulan ja sitten palkka lentää, samoin kun agilityssä pysäytyskontakteilta se saa silloin rynnistää vaikkapa pallon perään. Teen Kassun kanssa syljeskelystä huolimatta myös vauhtia tuolla tyylillä kuin ylempänä kirjoitin. Se ei saa siinäkään palkkaa siitä, että sylkäisee kapulan suustaan ihan valtoimenaan. Se saa pudottaa kapulan vasta silloin kun se kuulee käskyn. Siinä on mielestäni iso ero. Pitoa olemme tehneet normaalisti koira sivulla ja sivulle siirtymisiä niin että koira pitää paikalla istuen kapulaa minun siirtyessä parin metrin päähän josta kutsun sen sitten sivulleni kapula suussa. Nyt olemme tehneet myös kaikenlaisia vähän vaihtelua antavia hupitehtäviä kuten vaikka merkin kiertoa kapula suussa. Kapulan pudottelu ei ole tuosta tavastani palkata lisääntynyt, enemmän Kassu syljeskeli silloin kun se ei osannut vielä pitää kunnolla - eli se ei kyennyt vielä edes suoriutumaan siitä kokonaisesta liikkeestä. Kuitenkin kun koiralle tuli selväksi että sitä kapulaa purraan prkl eikä irroiteta otetta edes vaikka vetäisin kapulasta vastaan jos en käske irrottaa, loppui se kaikenlainen heittely ja muu sitten muutenkin. Nyt varmaan alkaisi pian olla aika hioa liikettä kokonaiseksi. :) Aion silti tehdä kummankin koirani kanssa edelleenkin esimerkiksi yllättävää pallopalkkaamista kesken kapulan tuomisen, kapulalla hetsaamista ennen heittoa jne vielä senkin jälkeen kun nouto on jo valmis. 

12.05.2016 17.18

Kysymys, miten teette kentälle menon? Käytättekö esim. virittelysanaa (just ennen kun saavutaan kentälle, vasta kentällä vai miten). Ja ylipäätään mitä teette ihan ekaks kun aloitatte treenihetken, menette sinne kentälle. Jos jollakulla on heti kotoa lähtiessä tietyt rutiinit mitkä kertoo koiralle, että nyt ollaan lähdössä treeneihin (treeniliivin pukeminen tmv) niin voi kertoa ihan sieltä asti.

Haluaisin tähän ideoita ja mielenkiinnosta kuulla, miten muut harrastajat toimii. Jos vaikka selventyisi vähän, miten sitä ite tekis treenien alun kun se on meillä vähän säätöä, en tykkää.

12.05.2016 17.25

/tuplapostaus, sorry

Neo kirjoitti:

Teen Kassun kanssa syljeskelystä huolimatta myös vauhtia tuolla tyylillä kuin ylempänä kirjoitin. Se ei saa siinäkään palkkaa siitä, että sylkäisee kapulan suustaan ihan valtoimenaan. Se saa pudottaa kapulan vasta silloin kun se kuulee käskyn. Siinä on mielestäni iso ero.

Just näin. Koiralle on helppo kertoa, mitä siltä halutaan ja mistä ei tipu palkkaa. Näin meitäkin ohjeistettiin tokokoulutuksessa kun katsottiin Selman kapulan pitoa. Koutsi sanoi, että kapula vaan suuhun ja jos tiputtaa ilman vapautussanaa niin palkkaa ei heru, on todella tärkeää että tulee joko se naks/merkkisana josta koira saa tiputtaa ja siitä sitten vasta palkataan.
Muokattu viimeksi: 12.05.16 17.26
12.05.2016 17.40

On virittelysana "hommiin hommiin" jota oikein innostavasti usutan noille. Tämän jälkeen molemmat alkavat yleensä hinkua ja jopa vetää (ihan luvalla) täyttä häkää sinne kentälle ja Neo erityisesti nostaa virettä huomattavasti jo valmiiksi. Kentällä otan yleensä ensiksi Neon kanssa jonkun oikein säpäkän leikin ja teen pari jotain lyhyttä ja helppoa superhauskaa juttua joista saa myös kunnon palkat, Kassun kanssa on joskus tarvetta vähän "purkaa" ettei mene pakka sekaisin jolloin monesti nakkaan sille vaikka palloa muutaman kerran niin että se saa vähän juosta ja rallata, tasoittaa itsensä ja siirtyä hyvään mielentilaan. 

12.05.2016 22.47
022678451_r
Mikkeli

Kentälle mennessä päästän Einon ulos autosta ja se juoksee keskelle kenttää, jonne se jää odottamaan, että mitäs nyt tehtäis. Varsin hallittu kentälle meno siis :P Usein annan sille lelun, jonka kanssa se juoksee ympäri kenttää ja saa purkaa enimmät höyryt. Pyrin aloittamaan treenit jollakin ei niin keskittymistä vaativalla aiheella, kuten ruudulla, jossa pääsee vielä vähän purkamaan itseään. Seuraamiset ja noutojutut jätetään yleensä aina suosiolla treenin loppupuolelle.

Noel yleensä haukkuu ja pomppii edessäni, kun mennään kentälle. Se ei kuitenkaan kaipaa mitään vireen nostoa tai laskua, vaan sen kanssa voi mennä suoraan asiaan. Olen molempien kanssa testannut myös sitä, että menen kentällä ja jäänkin jäykkänä seisomaan paikoilleen, kumpikin osaa tarjota siinä tilanteessa sivua, josta sitten palkka.

http://easyfellow.blogspot.fi
12.05.2016 23.17
022640055_r
Helsinki
Meillä ennen kentälle menoa käsky "tottista" josta toi sitten nostaa itseään ja purkaa sen haukkumalla mistä siirrytään kentälle joko hallinnassa seuraten tai sitten tyrkkään sille lelun suuhun ja se saa juosta kentälle sen kanssa. :D
http://ekanoma.blogspot.fi/
13.05.2016 09.29

Oikeastaan vähän riippuu missä treenataan, olen pyrkinyt luomaan vihjesanan tokoon/tottikseen mutta välillä se meinaa unohtua. Koira kyllä kerää aika hyvin itseään jo autossa, saattaa ulos ottaessa tulla suoraan sivulle kuin kysyen että mitäs tänään tehdään :)  Mikäli mennään keskenämme rennosti niin koira autosta ja saa viilettää kentällä samalla kun laitan rekvisiittaa valmiiksi. Jos taas mennään paikkaan jossa on muitakin treenajia ja hyvässä lykyssä muita koiria lähistössä niin koira autosta, pissatusten jälkeen hallintaan, joskus vähän leikitystä ennen kentälle menoa. Omat kriteerit ovat että kentälle ei mennä käsi ojossa remmi kireällä eikä haukkuen tai edes piipittäen.Kentällä otan yleensä jonkun helpon liikkeen ja sitten leikitään. Pyrin ylipäätään leikkimään paljon koiran kanssa, ja viimeisen liikkeen jälkeen riekutaan lelun kanssa.

Olen aika kivasti tuudittautunut avon liikkeiden suhteen mutta eilen treeneissä korostui koiran epämääräinen maahanmeno. Ruudussa koira asettelee itsensä hiukan eteenpäin menessään maahan ja tämä on varmasti asia joka tulee tiputtamaan pisteitä. Koira menee makuulle siten että melkein aina jompi kumpi pää on toista hitaammin maassa. Mietin pääni puhki ja koetettiin googletella miten saisi koiraan nopeutta maahan menossa, lopputulema on se että pitää varmaan opettaa maahanmeno kokonaan alusta. 

Muokattu viimeksi: 13.05.16 09.29
Tasmanian pussipiru
13.05.2016 10.09
022652315_r
Turku

Mulla on kaikki treenikamat tietyssä kassissa kotona ja Taavi kyllä tasan tarkkaa tietää mitä tehdään kun kaivan sen esiin :D 

Ja mulla on käytössä treeniliivi, oon tehnyt niin että se merkitsee sitä että silloin tehdään mun kanssa töitä eikä esim pissailla. Tän takia mä en voi laittaa sitä liiviä kotona päälle ja lenkkeillä treenipaikalle, kun Taavi sit seuraa tunnollisesti muo koko matkan :D

Ja mulla on virittelysanana "hommiin, mennäänkö hommiin" ;D

13.05.2016 16.56
022699721_r
Tampere

Tietääkö muuten kukaan aiheesta eri maahan rekisteröidyllä koiralla tokokokeeseen osallistuminen?

Mun neiti on Englannista pentuna tuotu, muttei täällä rekisteröity. Nyt ootellaan papereita, jotka on suomen sisäisellä reitillä posti hukannut, matkalla Toscan maahan tuoneen kasvattajan luota mulle. Jos joutuu uudet tilaamaan, niin siinä menee taas päälle kk että tulevat sieltä Suomeen. Ja sitten vielä aika, että menee kennelliiton systeemeistä läpi... Joten mietin tässä jo valmiiksi noita tulevia mahdollisia kokeita, jos toi rekisteröinti nyt antaa odottaa itseään. Koska ilmoittautumiset pitäis joskus hoitaa jne.

Ei sillä että me nyt ihan kuukaudessa koevalmiita oltais, mutta ei sitä tiedä, saako tuota tällä menoa suomen rekkariin tän vuoden puolella.

Joten... enkkurekkarissa olevalla koiralla suomen tokokokeisiin osallistuminen? onnistuuko?

13.05.2016 17.50

Kiitos vastauksista, sain jo jotain ideaa itekin alulle miten lähtis työstään tota kentälle menoa/treenin alkua. :)

13.05.2016 19.02
000046440_r
Tosca kirjoitti:

Tietääkö muuten kukaan aiheesta eri maahan rekisteröidyllä koiralla tokokokeeseen osallistuminen?

Mun neiti on Englannista pentuna tuotu, muttei täällä rekisteröity. Nyt ootellaan papereita, jotka on suomen sisäisellä reitillä posti hukannut, matkalla Toscan maahan tuoneen kasvattajan luota mulle. Jos joutuu uudet tilaamaan, niin siinä menee taas päälle kk että tulevat sieltä Suomeen. Ja sitten vielä aika, että menee kennelliiton systeemeistä läpi... Joten mietin tässä jo valmiiksi noita tulevia mahdollisia kokeita, jos toi rekisteröinti nyt antaa odottaa itseään. Koska ilmoittautumiset pitäis joskus hoitaa jne.

Ei sillä että me nyt ihan kuukaudessa koevalmiita oltais, mutta ei sitä tiedä, saako tuota tällä menoa suomen rekkariin tän vuoden puolella.

Joten... enkkurekkarissa olevalla koiralla suomen tokokokeisiin osallistuminen? onnistuuko?

Ainakin näyttelyihin saa ulkomaiseen rekkariin rekatut koirat osallistua, mutta en ole ihan varma saako myös tokokokeisiin, luulisin että kyllä, koska miten muuten niitä ulkomaanvalionarvoja voisi käydä hakemassa :D

13.05.2016 23.57
000039615_r

Saa osallistua myös tokokokeisiin ulkomaille rekatut.

Muokattu viimeksi: 13.05.16 23.57
14.05.2016 01.21
022699721_r
Tampere

Hyvä tietää, kiitos :)

Tänään BH-kurssilla T oli taas kerran aivan super magee, joten kyl tää tästä, hyvien koutsien yms. johdolla ja ahkeralla treenaamisella :)

14.05.2016 01.24
022692941_r
Somero

Tässä meidän nykytilannetta matkaa on vielä jäljellä. 
Sitten kun alkaa paikkis toimimaan aletaan mekin taas katselemaan kokeita! :)

17.05.2016 16.39

Eilen tuli käytyä oman seuran möllitokokisoissa Orionin ja Briin kaa. Orionille 174,5pistettä, I-tulos ja 2.sija. Ja Bri oli ekaa kertaa kisoissa ja sai 170p, I-tulos ja 3. sija! Tuomari sano, että eikun virallisiin vaan. :D 

18.05.2016 13.27
022710213_r
Kannus

Lauantaina ensimmäinen virallinen koe mulle sekä koiralle. Lievää jännitystä ilmassa. Kaikki liikeet on hallussa teknisesti, mutta keskittyminen on välillä niin hukassa että tekis mieli itkeä. :D Saa nähdä mitä tulee.

http://kirppusen.blogspot.fi/
18.05.2016 13.31
022652315_r
Turku

Meilläkin lauantaina koe :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti