Tokopulina vol. 2 - Sivu 33 (Koirat > Harrastustoiminta)

21.05.2016 11.56
022710213_r
Kannus

*koepäivän aamun jännitys* :D

http://kirppusen.blogspot.fi/
21.05.2016 13.00
022699721_r
Tampere

Tsempit kaikille joilla on tänään koe :D

BLOGI: koirankuonoja.blogspot.fi
21.05.2016 14.52
022706617_r
Lahti

Aiheesta ulkona treenaaminen ja koiran lämmönsietokyky.

Harmikseni oon huomannut, että meidän kohdalla ongelmia tuottaa nämä kesäiset kelit. Halla ei tunnu sietävän lämpöä juuri yhtään. Ollaan treenailtu nyt muutamaankin otteeseen tutulla kentällä, pelkästään pilvisinä/puolipilvisinä aikoina, lämpötilan ollessa reilusti alle 20. Ilma tuntuu siis itsestä ainakin selkeästi viileämmältä ja esimerkiksi tänään tuulikin ihan mukavasti. Mutta tuo kokee olonsa ilmeisesti niin tukalaksi, että tasaisesta, hyvästä suorittamisesta saa vain haaveilla.

Meillä alkoi vihdoin palaset loksahdella paikoilleen ja kotona sekä hallissa treenatessa hommat on pelittäneet hienosti. Mutta kentällä Halla ei ole nyt keskittynyt, tekee vähän sinnepäin tai tarjoaa jotain ihan muuta liikettä. Mitään mitä tuo ei jo osaa en ole pyytänyt ja motivointikin on kunnossa. 

Olisikohan tähän kenelläkään mitään vinkki vitosia? Muita kuin treenaa tosi aikaisin aamusta tai myöhään illasta. Juotan tuota ahkerasti treenin alusta sen loppuun, koitin tänään vähän viileällä vedellä kastella mahanalusta ja sisäreisien aluetta. 

Kenenkään muun koiralla samaa havaittavissa tai ollut joskus?

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
21.05.2016 15.02

Toi on kyllä varmaan aika koirakohtaista miten jaksaa kuumuudessa tehdä. Tai siis jokaisella menee ne rajat eri lämpötiloissa. Ehkä tohon auttais ihan vaan sekin että pitäis treenit tosi lyhyinä ja vaikka pistäis koiran patoamaan kunnolla josta sitten nopee "treenipyrähdys" ettei yksinkertaisesti hinkkaa asioita mitään montaa toistoa putkeen. Vaikka en usko että teittekään mitään sadan toiston treeniä, mut mut^

Mä kans aluks veikkasin et Selma tulee varmaan kesäkeleillä laamaileen niin ettei saada mitään aikaseks, vaikutti jotenkin siltä kun ekat lämpöset kelit tuli. Mut ei kyllä, etenkin lelupalkan kanssa on ihan sama miten lämmin on, se kyllä tekee vaikka kieli polvissa. Ei nyt toki määräänsä enempää mutta hyvin on kuitenkin kestänyt tähän mennessä kuumuudessakin.

21.05.2016 15.09
022706617_r
Lahti

^ Joo varmasti on koirakohtaista ja voihan olla, että Halla ei vielä oo täysin tottunut tuohon lämpötilojen nousuun. Ekaa kertaa sen elämässä on nyt noin lämmintä, voihan se tulla vähän järkytyksenä. :D Toki tuo treenin täpäkkänä pitäminen ollut itselläkin mielessä, mutta se vaan ei meinaa ottaa ihan onnistuakseen kun heti alusta tänäänkin tuo perusasentoon pyydettäessä meni maahan, vaikka käskyt on aivan erilaiset ja just tässä muutama päivä sitten sisällä treenattiin asiaa. Yleensäkin tuo peruasentoon meneminen saatiin sille mallille, että osaa pelkästä käskystä hakea oikean paikan, vartaloapuja ei enää viimeksi tarvittu. Tänään oli kuitenkin käskyn merkitys näköjään vaihtunut maahan menemiseen... Tietenkin haluan korjata koiraa ja vaatia oikeaa suoritusta, josta itsestään päästään siihen mikä laskee fiilistä molemmilta. 

Palkkautuu kyllä samalla lailla nameista ja leluista, mutta on muuten sitten vain vähän... tahmea.  

21.05.2016 17.07
022710213_r
Kannus

Turhaan jännitin, ensimmäinen virallinen koe ja ALO1 sieltä tuli pistein 164,5 ja sija 3/7. :D

21.05.2016 21.49
022699721_r
Tampere

Onnea Kiaralle hienosta kisauran startista :)

Halla, olisko viilennysmanttelista apua? Ja sittenhän on myös viilennyshuiveja kaulaan koiralle, viilentänee kokoonsa nähden hyvin, koska just siinä menee pinnassa isoja verisuonia. Jos siis tuntuu, että mantteli häiritsisi liikaa. Ja sit tietysti myöhään illalla / aikaisin aamulla / jopa keskellä yötä treenaaminen jos unirytmi sallii, eli silloin kun ulkona on mahdollisimman viileää.

22.05.2016 16.04

Sainpas tuossa videota Briin seuruusta häiriössä. Tältä se nykyää näyttää:

https://www.youtube.com/watch?v=7yFVYbsio2I

Paljonhan tuon eteen on saanu tehdä töitä, että saanu sen seuraamisen itteäni miellyttäväks, mutta vihdoin alkais olee kiva. :) Ilmotin sen virallisiin kisoihinkin ens kuuks. :D 

23.05.2016 16.08
022705867_r
Jyväskylä

Me käytiin molempien koirien kanssa kokeessa, Riski ALO1 190p KP ja luokkavoitto! Donille EVL1 279p ja 3. sija ja samalla pääsylippu SM-kisoihin :)

23.05.2016 16.12
022710213_r
Kannus
Riski kirjoitti:

Me käytiin molempien koirien kanssa kokeessa, Riski ALO1 190p KP ja luokkavoitto! Donille EVL1 279p ja 3. sija ja samalla pääsylippu SM-kisoihin :)

Onnea heinoista suorituksista! :) 

-

Mä ilmotin tuon nyt sitten heti samantien 1.6. kokeeseen, ALOon edellee, jos vaikka se TK1 tulis kesän aikana ja vois sit jäädä tauolle.

23.05.2016 17.15
022706617_r
Lahti
Riski kirjoitti:

Paljon onnea! Syytä olla tyytyväinen. :)
23.05.2016 18.02

Onnea Donin ja Riskin ykköstuloksista ja Kiaralle myös! :) 

Meidän piti startata viime viikonloppuna Nurmeksessa, mutta kas kun neiti shetlantilainen päätti aloittaa juoksunsa viikko ennen koetta, niin ei sit päästy äh. Vikan avoykkösen metsästys siirtyy siis näillä näkymin heinäkuulle. Lauantaina ei kyllä harmittanut niin paljon, kun sää oli aivan karmea, mut oishan se ollut kiva saada koulari vihdoin kasaan. Noh, ehditäänpä treenailla vielä vähän lisää.

23.05.2016 18.10
022698905_r
Lahti

Supussa huomaa helteen vaikutuksen ja se madaltaa huomattavasti sen suorituskykyä. Varmaan nyt kesän ajan treenataankin vaan illalla/yöllä, ja mennään kisaamaan sitten ilmojen viilettyä.

Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty!
23.05.2016 18.25
019044708_r
Muurame

Minullahan on kaksikin keliin reagoivaa koiraa. Zorrolle kaikki +25 viileämpi on liian kylmää ja sen työskentelyvire on parhaimmillaan lämpötiloissa jossa muut koirat sulavat lätäköiksi. Olen joskus kertonutkin täällä että olen treenannut sitä saunassa ;) Zorro on menetetty tapaus, sillä kun sitä viluttaa, mikään ei enää saa virettä palaamaan.

Nadjaa taas syö lämpö. Se on vähän virkamiesmäinen suorittaja muutenkin ja siitä näkee että kun hiki tulee, vire käy entisestään hiipumaan. Sitä olen pikkuisen provosoinut ja vienyt pois mukavuusalueelta treenaamalla vasiten kuumalla kentällä iltapäivän lämmössä tehden vähän mutta hyvällä palkalla. Olen myös yrittänyt käyttää laiskistuvan vireen hyväkseni ja treenata rentoja paikkiksia.

Näiden välissä on sitten Tirppu joka ei kelejä katso eikä piittaa ei kylmästä eikä kuumasta. Eteenkään lämmin ei sitä vaivaa oikein ikinä. Tirpun vire on aina kohdallaan eikä sitä tarvitse miettiä minkään asian suhteen. Sääli on että sen kanssa tokoilu sitten muuten on pelkkää pään hakkaamista seinään.

24.05.2016 08.57

Onnittelut tuloksia tehneille! :) 

Me uumoillaan vielä tuota avon korkkausta, alkaa olla mallillaan liikkeet mutta nyt ensin bh- koe pois alta (sormet ja varpaat ristissä) ja sitten kunnolla keskittyä tuohon avoluokkaan. Pitäisi päästä näkemään ihan livenä muutaman koiran koe niin olisi taas vähän viisaampi.

Te joilla on videoita avoimesta luokasta, ilmiantakaa itsenne! Erityisesti kiinnostaisi ruudun suorittaminen ja siitä saadut pisteet. 

Muokattu viimeksi: 24.05.16 08.57
Tasmanian pussipiru
25.05.2016 11.44
022699721_r
Tampere

Miten lähteä häivyttämään seuruun namikättä?

Ihan ahdistaa välillä, kun tuntuu että asia ei etene. Nyt mennään kuitenkin jo nami irti nenästä (eli ylempänä) - tosin vähän enemmän draivia kaipaisin jo nyt... Sitä oli ennen, mutta onnistuin sen jo sössimään. Ja jos tästä enempää lähtee yhtään häivyttämään millään tavalla, katoaa kontakti ja katoaa sitte muuten koko koirakin siitä vierestä, lähtee omille teilleen jopa. Siis, vaikka tekisi vain yks askel - palkka. Vaatia ei hirveästi voi, paineistuu ja lakkaa tekemästä mitään, koska mä en vielä osaa vaatia tuolta oikein (ei kai ihme, alle puolen vuoden kokemuksella). Hirveellä iloisella tsemppaamisellakaan ei tunnu olevan mitään vaikutusta.

Ja siis kyseessä tosiaan muuten yhteisestä puuhailusta nauttiva miellyttämisenhaluinen ja näppärä collie, jolla olis muuten kyllä mahikset vaikka mihin, mutta kun omistaja ei osaa... :D

25.05.2016 11.46
022703973_r
Kotka

Naksulla. Nami käteen, käsi koiran ulkopuolelle ja kontaktista palkka. Sit alkuun yksi askel seuruuta ja pikkuhiljaa enemmän :)

Saat olla juuri tuollainen, en tahdo valmista, tahdon sinut heikkouksineen
25.05.2016 12.26

Olet aloittanut imuttamalla/namittamalla? Alkuun namikäsi pitää nostaa vain nopeasti käymään ylhäällä, ja palauttaa takaisin koiran nokan eteen ennen kuin se ehtii hoksata käden katoamisen. Käden poissaoloaikaa pidennetään, ja samalla kannattaa _erikseen_ (ei seuraamistreeneissä) tehdä paljon katsekontaktiharjoituksia niin, että sulla on koira perusasennossa, nami vasemmassa kädessä ja pidät kättä eri puolilla koiran päätä. Mä opetin vahingossa Aidanille "kontaktikäskyksi" sen, että mun käsi oli sen pään vasemmalla puolella. Niinpä, kun seuraamisessa siirsin käden oikealle paikalleen eli koiran pään viereen, se otti katsekontaktin muhun. Näppärää :D Kantsii siis miettiä, missä ja miten haluaa kättä seuraamisessa pitää, ja opettaa siitä ihan tietoisesti koiralle apukäsky. Käsihän tietysti myös heiluu kävellessä, sekin kannattaa huomioida.

Mä pidin alkuun seuraamistreenit todella lyhyinä, siis silloin kun aloin "vaatia" kontaktia. Aina jos koira tiputti kontaktin edes hetkeksi, annoin virhesignaalin (oho, höpsistä) ja otettiin koko homma alusta, lyhyempänä tietysti, jotta pääsin palkkaamaan onnistumisesta. Koira ei siis koskaan saanut palkkaa katkonaisesta kontaktista, vain siitä, että se piti kontaktin jatkuvasti. Virhesignaalin tarkoitus taas ei ole rankaista koiraa, vaan kertoa sille, missä meni vikaan, jotta se tietäisi, mitä välttää jatkossa.

25.05.2016 17.05
022699721_r
Tampere

Lola, mä en tuu naksujen kans toimeen, mut käytän sen sijaan sanaa "jes" ja sit palkka. Ollaan paikallaan istuen tehty tota kontaktia niin et nami on mun kädessä ja käsi koiran toisella puolella jne jne saa palkan kun kattoo mua. Mutta liikkeelle lähtiessä se ei vaan toimi, ei sit millään, ei puoltakaan askelta. Sen kontakti putoaa samalla sekunnin sadasosalla, kun mun jalka liikahtaa eteenpäin.

Aidan, se siis menee nyt sillain, että mulla on käsi irti sen nenästä ihan reilusti ylöspäin, eli siinä oon onnistunut :D Ja kuten yllä kerroin, kontaktitreeniä on tehty. Muttakun ei päästä askeltakaan ilman kättä siinä nenän yläpuolella. Korjaaminen ei auta, se vaan toistaa samaa, eikä tunnu edes yrittävän keksiä/muistaa että mitä tässä nyt pitikään tehdä.

25.05.2016 22.48
022657567_r
Orivesi
Bri kirjoitti:

Sainpas tuossa videota Briin seuruusta häiriössä. Tältä se nykyää näyttää:

https://www.youtube.com/watch?v=7yFVYbsio2I

Paljonhan tuon eteen on saanu tehdä töitä, että saanu sen seuraamisen itteäni miellyttäväks, mutta vihdoin alkais olee kiva. :) Ilmotin sen virallisiin kisoihinkin ens kuuks. :D 

Katoin tän ja Bri tekee ihan todella kivasti! Aikalailla mun ihanneseuraamista <3 Mutta sellanen vinkki, että muista heiluttaa vasenta kättä, se on nyt aika jähmeesti paikallaan, mistä kyllä rokotetaan.
Ajatukseni eivät vain harhaile joskus, välillä ne puuttuvat kokonaan.
25.05.2016 23.07

Rolle/ Kiitos, mäkin tykkään! Istumista vielä joudutaan vähän treenii mut muuten tosi kiva. Ja haha kiitos muistutuksesta, se on ainainen ongelma ollut mulle :D Orionin kanssa jo vähän oppinu paremmin liikuttaa käsiä, mut Briin kaa treenatessa saa viel vähän muistutella asiaa.

26.05.2016 15.58
Tosca kirjoitti:

Lola, mä en tuu naksujen kans toimeen, mut käytän sen sijaan sanaa "jes" ja sit palkka. Ollaan paikallaan istuen tehty tota kontaktia niin et nami on mun kädessä ja käsi koiran toisella puolella jne jne saa palkan kun kattoo mua. Mutta liikkeelle lähtiessä se ei vaan toimi, ei sit millään, ei puoltakaan askelta. Sen kontakti putoaa samalla sekunnin sadasosalla, kun mun jalka liikahtaa eteenpäin.

Aidan, se siis menee nyt sillain, että mulla on käsi irti sen nenästä ihan reilusti ylöspäin, eli siinä oon onnistunut :D Ja kuten yllä kerroin, kontaktitreeniä on tehty. Muttakun ei päästä askeltakaan ilman kättä siinä nenän yläpuolella. Korjaaminen ei auta, se vaan toistaa samaa, eikä tunnu edes yrittävän keksiä/muistaa että mitä tässä nyt pitikään tehdä.

Joo, ei silloin voikaan korjata, jos ei saa edes yhtä askelta onnistumaan :) Hm, pitäisi varmaan päästä näkemään livenä ja ehdotella siinä korjauksia. Mutta mä ehkä rupeaisin tekemään ihan puhdasta kontaktikävelyä ilman mitään seuraamiskäskyjä. Eli joko sheippaat koiralle kontaktin (kävelet ympäriinsä antamatta koiralle käskyä, koira vapaana, ja kun hakeutuu sun vierelle toljottamaan niin jee bileet, paikalla ei tässä ole väliä), tai houkuttelet sen. Houkuttelu siis niin, että kävelet vaikka koira remmissä ja kädet seuraamisasennossa (ei ylhäällä) ja juttelet koiralle mukavia, jotta saat sen katsomaan suhun. Ja taas palkka. Josko sillä loksahtaisi pari palasta kohdalleen, eli se, että voi kävellä ja katsoa sua yhtä aikaa? :)
27.05.2016 21.13
022699721_r
Tampere

Kiitos vinkeistä, Aidan :) Mahdollisesti kokeillaan, vaikka saatiin jo ihan hyvää edistymistä bh-kurssilla aikaan :)

27.05.2016 21.16
022706482_r
Kankaanpää

Alkeistokon viimmesellä kurssikerralla tuli muutama pätkä videoitua :) 

Muokattu viimeksi: 27.05.16 21.16
19.06.2016 20.52
022704948_r
Kannus

Nyt tarvittaisiin vinkkejä!
Meillä on nyt ongelma Roiston kapulan pidossa. Ollaan nyt naksuteltu Riston kanssa kapulan nostamista maasta, ja tämä homma onkin nyt jo hyvällä mallilla. Ongelmana on nyt kuitenkin se, että jos kapulaan tulee jokin vastus Roiston sitä nostaessa, kapula tiputetaan heti. Miten siis saisin Roistolle siihen sitä varmuutta, että kapulan voi kyllä nostaa vaikka siinä olisikin pieni vastus. Kapulalla leikkiessä se ei ole ongelma, silloin se paine on enemmänkin hauskaa ja saa Roistolle sellaisen "hahaa, kiskompa tästä niin voitan"-vaihteen päälle.
Samoin jos annan kapulan Roistolle, leikkiessä se on ok, mutta muuten ottaa kapulan suuhunsa ja se tippuu sieltä sitä mukaan maahan.

Nellin kanssa ei ole näitä ongelmia ollut, vain kasa muita juttuja. :D Tosin Nellille kapulan pito onkin opetettu sillä kaikista huonoimmalla tavalla, eli vain antamalla kapula suuhun ja käsketty pitää(sitä voisi joskus miettiä neuvon kuullessaan, että kannattaako sitä nyt ihan tällä tapaa opettaa. Noh, kaikki pitää oppia kantapään kautta..).

Muokattu viimeksi: 19.06.16 20.53
http://nallinblogi.blogspot.fi/
27.06.2016 20.40
022664849_r
Turku

Onko kukaan alottanut "vatitreeniä" ison koiran kanssa silloin kun koira on jo iso? Siis sitä, että koira laittaa etujalat vadille ja kiertää vatia ympäri, oppien käyttämään takapäätään. Kaipaisin meinaan ideoita siihen, että mistä löytyy tarpeeks kestävä vati, joka kestää sen että ~35kg koira seisoo siinä päällä. :D Ei ihan normi pesuvati riitä siihen, menee koira pohjasta läpi. Täytyykö tässä mennä sahan kanssa sahaamaan kannosta sellanen puukiekko irti ja hioo sitä vähä sileemmäks että kestää. xD

Kiinannahkalapanen x 2
27.06.2016 20.45
022703973_r
Kotka

Ifa: Mites joku isohko keraaminen ruokakippo nurinpäin? Siitä ei mee ainakaan läpi :D Ja jos on tarpeeks iso, niin mahtuu tassutkin.

Saat olla juuri tuollainen, en tahdo valmista, tahdon sinut heikkouksineen
27.06.2016 21.00
022664849_r
Turku

^Hmm sellanen vois ehkä jopa kestääkin. :) Nyt en vaan kuollaksenikaan saa päähäni, että kuinka isoja sellaisia oikein myydään. Mulla oleva keraaminen kippo, vaikka hyvin ajaa ruokakipon asiaa, niin ei kyllä lähimainkaan käy vadin korvikkeeksi tuon kokoiselle koiralle, ts. tassut ei mahdu siihen mitenkään kunnolla.

Kiinannahkalapanen x 2
27.06.2016 21.03
Onko sellaiset betonin valuastiat liian isoja, ne sellaiset mustat? Ne ainakin on kestäviä, mutta aika isoja.
27.06.2016 21.32
022664849_r
Turku

Niissä taitaa olla sekä ympärysmittaa että korkeutta vähän enemmän ku tarve ois? Tai emmä tiiä onko toi niin kömpelö että tarttis jollai sellasella alottaa ja jotenki kymmenenportaisesti pienentää "vatia" vähitellen normaalimittoihin ja lopulta pois. xD Mut ne on tosiaan käyny mieles mut oon aatellu et ne ois jo vähän turhan isoja.

Kiinannahkalapanen x 2

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti