Teinikoirat 2 (Koirat > Pennut)

26.06.2014 08.51

Jatkoa täältä.

http://mutiaiset.blogspot.fi/
26.06.2014 12.19

Manta: tarkoitin siis edellisessä keskustelussa riuhtomisella sitä, miten koira itse riuhtoo, ei suinkaan omistaja :D. Nadira ainakin harrasti sitä mörkäaikanaan. Sen mielestä ehdottomasti parasta oli paeta takavasemmalle välittömästi. 

Ja mitä valeraskauteen tulee, tervetuloa kerhoon... Nadiran juoksut kestävät tiputuksesta eteenpäin kolmisen viikkoa ja noin kolme-neljä viikkoa sen jälkeen alkavat ensimmäiset vaeraskausoireet. Koirasta tulee hyvin rauhallinen ja se lähinnä syö ja nukkuu. "Pentujen syntymän" jälkeen neiti kehittää itselleen kunnon maitopussit, jotka sitten hiljalleen häipyvät mahasta muutamien viikkojen aikana. Prosessi on käsittääkseni hyvin sama kaikilla alkukantaisilla koirilla, joilla valmistautuminen alfanaaraan pentujen hoitoon alkaa, mikäli itse jää astumatta.

Hyvinä puolina mainittakoon, että Nadira juoksee vain kerran vuodessa, se jaksaa hoitaa ehkä yhtä vinkulelua yhden pävän (silloinkin se viedään Karemille, Karemin mahan päälle, ja Nadira katsoo sitä tasan kun makaamiseen kyllstynyt hovieunukki käy joskus juomassa) ja sen juoksut ja valeraskaus ovat omistajalle suht helpot. Nadira pitää itsensä puhtaana juoksujen aikaan. En ole koskaan pitänyt sillä mitään juoksupöksyjä. Valeraskaana ja juoksuissa toki hormonit vaikuttavat luonteeseen ja neiti on tavallista jästipäisempi. Juoksujen jälkeen se on viikon pari vähän alamaissa. Ei kuitenkaan mitään sellaista, joka oikeasti vaikuttaisi kummankaan elämänlaatuun. Ensimmäinen juoksu ja sitä seurannut valeraskaus olivat hankalimmat, sen jälkeen on menty aika iisisti.

26.06.2014 13.37

Nonni, nyt on Leolle varattuna ortopedille aika, josko siellä saisi selvyyden tuolle ontumiselle. Ontuminen kävi siis tuossa kipulääkkeiden ja hihnalenkkeilyn kanssa pois, mutta palasi nyt pahempana. Ahdistaa aika h*lvetisti ja samalla pelottaa, että sieltä jotain vakavaa löytyy. :|

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
26.06.2014 19.37
022701502_r
Mänttä-Vilppula

Mie niin kyllästyin siihen Nipan jatkuvaan hinaamiseen, että opetin sitä kulkemaan takana. Prkl loppui se nykiminen. Vapaa-käskyllä saa poistua haistelemaan muualle, mutta muuten saa kyllä tasan kulkea minun takana. 

Eihän se nyt jatkuvasti kurkku venyneenä ole kiskonut, mutta hihna on ollut melko kireällä, kun ollaan kuljettu. Ei puhettakaan, että antaisin esim. meidän 11-v. pojan taluttaa sitä.

Muokattu viimeksi: 26.06.14 19.37
En tiedä mitä on edessä. En tiedä kuka kaiken takana. Mut mä tiedän sen, et sä oot jee jee
26.06.2014 19.47
022542671_r
Joensuu

Trisha, joo siis lähinnä vaan lainasin sitä pätkää kun siitä tuli mieleen tarkentaa omaa juttua ettei kukaan nyt luule, et mie koiraa riuhtomalla vien tutustumaan pelottaviin asioihin :D

No nyt täällä jo ruoka maistuu mutta ei vieläkään syö tarpeeks.. Mutta eilen huomasin miten tuolla on nyt alkanu kunnolla lihakset tulemaan kaikesta laihtumisesta huolimatta! Muokkaantunu ihan sikana.

27.06.2014 10.13

Kyllä huomaa, että Leo on kipiä. Eilen provosoitui naapurin shelttipennusta, kun tulivat tiellä vastaan (pentukin remmissä ensimmäistä kertaa, säikähtivät vissiin päivällä, kun Kennalla meni hieman kuppi nurin, kun pentu huiteli taas irti ja oli tulossa meidän tykö) ja minulla oli oikeasti täysi työ pidellä sitä, ettei tuo olisi mennyt päälle - tuollaista käytyöstä kun ei ole ollut sitten sen pahimman kauden, jolloin piti huutaa ja rähjätä jokaiselle koiralle, vaikka ne oltaisiin vain nähty "kilometrin päästä".

Tänään onneksi saan tuolle haettua kipulääkkeet tiistaihin asti ja sitten keskiviikkona huristellaan Ouluun ortopedille. Kenna meneekin siksi aikaa porukoiden luokse hoitoon, saapa nähdä mimmoisen rallin se siellä pitää, kun mitä nyt muutamana kertana siellä on oltu ja ollaan Leon kanssa lähdetty lenkille, niin Kenna on alkanut uikuttaa ja hyppiä ikkunalle vaikka se ei ole edes yksin jäänyt vaan vanhempani ovat olleet siellä sen kanssa. No, kongi vaan turvan eteen niin jospa se siihen malttaisi keskittyä ja jos ei malta, niin siinäpähän sitten itkee ja huutaa.

Tosiaan kipulääkkeet luvattiin iltapäiväksi apteekkiin, joten taidan laitella Leolle kohta kongiin HHC:n lihariisi-patéta ja sen pakkaseen hetkeksi. Saa sen kanssa sitten touhuta, kun käyn ne lääkkeet hakemassa - Kennan kanssa kävästään siinä sitten samalla pyörimässä keskustassa, mietin että joko ostan meille jätskit jätskikiskalta tai sitten käydään treenikentällä, pitää nyt vähän katella että mihin suuntaan tuo ilma tuosta kehittyy, että kumpi on järkevämpää.

27.06.2014 15.47
022478348_r
Muurame

Voi Leo-parkaa! Toivottavasti ortopedi löytää jotakin järkevää selitystä ontumiselle. Meilläkin Naksu on potenut ja siitä huomaa, miten pinna on lyhyt eikä sen huumori riitä nuorempien koirien sähläämisen katseluun.

Zorro aloitti sitten juoksut, eli yksi teiniyden rajapyykki on saavutettu! Mutta se aloitti ennen Tirppua. Olen hiukan hämmästynyt. Joko niiden juoksut eivät ole vielä yhteisessä rytmissä tai sitten Tirppu ei tahdo olla se joka ensin aloittaa.

27.06.2014 19.01
022701502_r
Mänttä-Vilppula

NipsNaps on taas vaihteeksi kauluripäinen, masentunut örkki. :( Hirveän syvä haava tassussa ja se piti käydä tikkauttamassa. Hitto vie! Ja kumma juttu, että se on se sama vasen takatassu, mikä oli silloin kuukausi sitten viimeksi paketissa. Silloinkin oli tikkejä vaatinut haava. :( 

Kävin ostamassa Nipalle VIP-storesta jonkunlaiset tossut ja pureskeltavia nameja ns. lohdukkeeksi. Meillä menee varmasti kuri taas ihan löperiksi, kun toista käy niin sääliksi, että saattaa antaa periksi joitakin asioita. 

En tiedä mitä on edessä. En tiedä kuka kaiken takana. Mut mä tiedän sen, et sä oot jee jee
27.06.2014 19.20
022702590_r
Hyvinkää

Riesan luustokuvat lähtivät Kennelliittoon alustavasti A/A ja 0/0. <3 Selkäkin kuvattiin epävirallisesti, ei mitään moitittavaa. Ihan loistavia uutisia, voidaan jatkaa treenailua hyvin mielin. :)

27.06.2014 19.24
022554897_r
Nummela

Meidän paimenpenska täytti eilen vuoden!

Kai se on pakko siirtyä tänne kun neidillä on nyt ekat juoksutkin ohi ja ikää on jo vuosi, vaikka tuo ei ole näyttänyt mitään murkkuiän merkkejä (pitäiskö koputtaa puuta?). Fiilis on edelleen hyvin pentumainen käytökseltään, ei varmaan yksikään aikaisemmista koirista ole ollut näin pentumainen vuoden iässä:D

Fiilis

022498672_r
Fiilis

Muokattu viimeksi: 27.06.14 19.25
Mä tykkään susta niin, että halkeen!
27.06.2014 19.49
Zorro kirjoitti:

Voi Leo-parkaa! Toivottavasti ortopedi löytää jotakin järkevää selitystä ontumiselle. Meilläkin Naksu on potenut ja siitä huomaa, miten pinna on lyhyt eikä sen huumori riitä nuorempien koirien sähläämisen katseluun.

Zorro aloitti sitten juoksut, eli yksi teiniyden rajapyykki on saavutettu! Mutta se aloitti ennen Tirppua. Olen hiukan hämmästynyt. Joko niiden juoksut eivät ole vielä yhteisessä rytmissä tai sitten Tirppu ei tahdo olla se joka ensin aloittaa.

Jep, se on jännä, että oikeasti lähes toivoo sieltä jotain löytyvän, niin asialle voisi jotain tehdäkin. Tietty sitten, jos sieltä jotain löytyy, niin täytyy miettiä sitten asioita tarkkaan riippuen löydöstä - ja toisaalta jos ei löydykään, niin siitä huolimatta täytyy harkita erinäisiä asioita tarkkaan, jos esimerkiksi tuota ei voi irti pitää lainkaan eikä sen kärsi antaa riehkasta Kennan kanssa. Toisaalta yritän ajatella, että ei tämän tarvitse nyt sitä kaikkein pahinta vaihtoehtoa tarkoittaa, mutta, ei mitenkään yllättävää, siitä huolimatta ne pahimmat kauhuskenaariot alle 3-vuotiaan koiran lopettamisestakin pyörivät päässä. Ei mikään kaikkein mairittelevin tunne.

Plus nyt tietty, kun jalka on ollut kipeä, ei olla voitu treenatakaan mitään, vaan Leo on joutunut hyvin pitkälti pelkästään lepäilemään. Ja siitä näkee, että se kyllä sopeutuu siihen kun on pakko, mutta ei se siitä nauti. Eilen illalla se olisi halunnut leikkiä Kennan kanssa ja kivusta huolimatta kävi purkamassa lelulaatikkoa, haki sieltä pehmolelun ja meni sen kanssa härnäämään Kennaa ja minun piti puuttua asiaan. Harmittaa ihan pirusti, koska silloinkin kun oltiin se 20 minuuttia irti (ja ontuminen alkoi uudestaan) Leo oikeasti nautti siitä, mitä se teki; yleensä se ei itse haasta Kennaa leikkimään, mutta lähtee Kennan haastamisiin mukaan, mutta silloin se hyppeli itse ihan intopiukeana Kennan ympärillä, haastoi sitä leikkiin takamus pystyssä ja häntä niin villisti heiluen, että näytti että koko koira lähtee irti maasta yms. <3

Ja Kennalla ei vieläkään tietoa juoksuista. Ainakaan näkyvästi, ainoastaan merkkailua (pissailun, maan ruopimisen ja kieriskelyn muodossa) näkyy, mutta eipä muutoin. Toki silloin tällöin sitä itsepäisyyttä löytyy mm. siinä, että ei uskota käskyjä, mutta tällä hetkellä sen voi tuon iän piikkiin pistää ennemmin kuin juoksujen (neiti on melko lailla 11 kk, apua, kuukauden päästä se täyttää jo vuoden!). Mutta no, juoksuja edelleen odotellessa - ei kyllä mikään kiire niillä ole, ei sen puoleen. :D

Muokattu viimeksi: 27.06.14 21.11
27.06.2014 20.54
Leo kirjoitti:

Nonni, nyt on Leolle varattuna ortopedille aika, josko siellä saisi selvyyden tuolle ontumiselle. Ontuminen kävi siis tuossa kipulääkkeiden ja hihnalenkkeilyn kanssa pois, mutta palasi nyt pahempana. Ahdistaa aika h*lvetisti ja samalla pelottaa, että sieltä jotain vakavaa löytyy. :|

Inhottavaa, tiedän tuon tunteen :/ Mulla Aava ontui levon jälkeen vasenta takajalkaansa, epäiltiin venähtäneen leikkiessä. Tuolloin sillä oli ikää 4 kk. Paikallisessa kuvattin ja vikaa ei löytynyt, määrättiin lepoon. Oireili jalkaa kuukauden minkö jälkeen loppui kuin seinään. Puolentoista kuukauden päästä palasi taas jolloin lähdettiin ortopedille Savonlinnasta Jyväskylään asti selvitämää, koska mun mielenterveys oli pskaa kaiken ahdistuksen ja pelkäämisen ja stressaamisen takia.

Tammikuussa sitten ortopedille päästiin ja johan alkoi vika löytyä: venähdyksen aiheuttama turvotus ilmeisesti sai aikaan painetta kinnerniveleen jota koira sitten oireili ontumalla levon jälkeen. Paikallisessa tämä olisi selvinnyt, jos olisivat kuvannet myös kantaluun eli periaattessa kintereen sekä edestä että takaa eikä vain sivulta. Normaali elämä sai jatkua, hyppyjä pystyyn piti vain välttää. Cartrophen hoitosarja, nivelvalmistetta ja puolen vuoden kulutua kontrollikuvaus.

Nyt keskiviikkona käytiin kontrollikuvaamassa. Ei näkynyt enää mitään, kinner on täysin kunnossa. Oon niin järjettömän helpottunut ja mahdollisesti voisin uskaltautua tuon kanssa aksaamaankin ihan vähän, ei tavoitteellisesti, mutta koira nauttisi siitä varmasti ja sen ei ole pakko medikokoisia mennä (Aavan korkeus 38), se voi mennä minimitoillakin ettei tule liikaa rasitetta. Mutta vain ehkä, epävarmailen silti vaikka mentäisiin rauhassa.

Joka tapauksessa tiedän siis tuon ahdistuksen ja mä niin toivon, että Leon ontumisen syy selviää ja olisi korjautuva, koska se tunne mikä siitä oman koiran kipeydestä tulee, on järjettömän hirveä.

Meillä on taas meneillään Cartrophen hoitosarja ja vuoden päästä se uusitaan ja kahden vuoden päästä kontrollikuvataan jälleen. Ortopedi oli sitä mieltä, että aksata voi kunhan ei liiaksi tee, koska lajilla voi rikkoa minkä tahansa koiran.

Harmi ettei virallisia luustokuvia saatu samalla; 400e sisältäen vain kyynäret, lonkat ja selän oli mun korvaan naurettavan kova hinta. Kuvautetaanpa siis Joensuussa elokuussa kun silmiä mennään peilaamaan.

Heinäkuussa olisi neidin ensimmäiset mätsäritkin tiedossa, ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kokeilla kehäkettuilua kun en omaa mitään kokemusta :-D
http://aavajuttuja.blogspot.fi
27.06.2014 21.56
022478348_r
Muurame

Tiedän niin tuon tunteen kun vikaa on mutta mitään ei löydy! Minulle on jo kerran sanottu tutulla klinikalla kun tutkitutan ties kuinka monetta kertaa neurologisia oireita potevaa mutta patatervettä koiraa että kumpikohan teistä niitä tutkimuksia oikeastaan tarvitsisi... Olin niin helpottunut kun spondyloosi löydettiin että on edes jotakin dokumentoitua vaivaa mihin vedota.

Hemmoteltu pieni juoksuaikainen prinsessa on käyttänyt Tirppua tyynynään. Huomasin äsken treeneissä kun otin Tirpulta sadeloimea pois että sen selkä on ihan ruskeissa veritahroissa. Tosi siistiä :P Onneksi se on ruskeakirjava joten ei ehkä pistänyt niin muiden silmään.

28.06.2014 21.22

Kellään mitään tietoa miksi koiran kainalot on karvattomat? 

muoks. itse mietin vaikuttaako nuo valjaat, mutta niitä on pidetty vain muutamia kertoja nyt lähiaikoina ja ovat nuo ristomatti ratian suunnittelemat oikein tosi pehmeät valjaat mustista ja mirristä. En usko että tulee niistä.

Muokattu viimeksi: 28.06.14 21.26
28.06.2014 21.58
022478348_r
Muurame

Käytännössä kaikilla koirilla on joko kaljut tai niukasti karvoittuneet kainalot. Yleensä sen jos valjaat hankaavat erottaa kun kalju läntti on selvästi erottuva ja kunnon karva alkaa heti sen reunasta. Valjas hankaa useimmiten heti kainalon taakse, ei ihan kainalokuoppaan. Voithan koettaa jättää valjaat pois ja katsoa kasvaako karva takaisin. Mutta voi olla että vasta talvikarva tuo karvat kainaloon jos kaljuus on koiran omaa tuotantoa.

Zorrolla on kaljut kainalot, kalju mahanalusta ja kaljut ohimot. Nyt ohimoille kasvaa hitaasti karvaa, mutta oli se viime talvena aika reppana kun ei tiennyt miten sen olisi kyllin hyvin suojannut? Olen yrittänyt lukea sille ääneen rotumääritelmää joka vaatii vahvan, kaksinkertaisen turkin mutta ei se ole ottanut opikseen.

28.06.2014 22.29

Se kalju läntti ei ole mitenkään selvästi erottuva vaan lähinnä sellaista melkein kaljua aluetta, haiventa, mitä en muista nähneeni ennen. Nyt se jotenkin pistää silmään ja tuntuu, että kyllä tuon olisi aikaisemmin huomannut jos olisi ollut. Pitää katsoa mihin suuntaan se menee jatkossa; alkaako laajeta alue, pysyykö samana vai kasvaako karvaa takaisin. Tällä kuitenkin ollut nyt hetken muutakin iho-oiretta kuten punoitus, ihan pienet punaiset näppylät ja pienet rupikohdat mahassa, joten pikkaisen huolestuttaa onko taas jotain allergiaa vaikka vehnä jätettiin pois ja otettiin ammattilaisen ruokintaohjeet. 

28.06.2014 22.54
022701502_r
Mänttä-Vilppula

Ohuempi karvoitus Nipallakin on kainaloissa. Ihan normaalia on.

28.06.2014 23.00

No hyvä. Toivottavasti sitten tälläkin normaalia. 

28.06.2014 23.51
022542671_r
Joensuu

Uskokaa vaan miten ihanaa on kun teinikin tulee keittiöön ruoka-aikana ilman erillistä kutsua ja jos keittiössä tekee jotain niin saattaa tulla katselemaan jos jotain hällekki ois! Nyt otetaan sit niitä menetettetyjä kiloja takasi 8)

29.06.2014 10.09

Nyt on zero dc-valjaat ja vieläpä Suomen lipun väreissä! Reenit meni loistavasti, tyty osaa kyllä luonnostaan vetää ja heti älys iden myös kickbikella. Pysähdysten jälkeiset lähdöt vain ongelma kun alottaa pyörimisen ja koittaa ruveta näpsimään eli komentaa kovempaa menemää. No näitä nyt reenataan :) ja olimpa ahne ja kävin sit seuraavanaki iltana vaikka omat jalat oli jo kipeet valmiiks ja on kyllä vieläkin.. 

29.06.2014 11.18

Oooo teini pääs yllättämään! 

Tässä meidän lähellä usein käytetyn lenkkireitin varrella asuu koiria, jotka usein haukkuvat aidan takana viereisellä pyörätiellä kulkijoille. Toffe vetää tästä usein kierrokset päälle ja alkaa tempomaan hihnassa kun ei oikein tiedä miten moisiin älämölöitsijöihin pitäisi suhtautua. Äsken kuitenkin kun taas käveltiin samasta kohdasta ja siellä aidan takana alkoi koira hötkyämään niin Toffe vain pikaisesti vilkaisi sen suuntaan ja jatkoi kävelyä ja maan nuuskimista ihan normaalisti!! Olen ylpeä.<3

Sitten vielä kotiin tullessamme joku ulkoilutti kissaa talomme kohdalla ja siitäkin päästiin mallikkaasti ohi. Toffe vain rauhassa katseli sitä mielenkiintoista otusta. Kissanulkoiluttajakin tuumasi että ompas rauhallinen koira, ilmeisesti tottunut enemmän semmoisiin kissanjahtaajariekkujiin. :P

http://toffeakita.blogspot.fi/
29.06.2014 11.39

Leo oli ollut eilisillasta asti vähän levottomampi ja yöllä hitusen verran vaelteli. Ajattelin, että sen jalka on kipeytynyt pahemmin eikä kipulääke vaikuta tarpeeksi, kun se ennen nukkumaanmenoa touhusi Kennan kanssa (= kaivoi lelulaatikosta jok'ikisen lelun, kanteli niitä minulle syliin tai härnäsi niiden kanssa Kennaa ja sitten heittäytyi öristen selälleen, kun Kenna lähti mukaan leikkiin). No, ei se sitten vissiin siitä johtunutkaan, vaan: Leo oli tietämättäni jossain vaiheessa syönyt tuollaisen makkarapötkön muovikuorta melko ison palan ja se tuli sitten tänä aamuna kakan mukana ulos..! Onneksi se tuli ulos, mutta täytyy nyt hieman seurailla vielä tuota teiniherraa - mutta se vaikuttaa nyt paljon rauhallisemmalta jo ja meni tarpeiden jälkeen suoraan nukkumaan ja tuolla se tuolissaan nyt kuorsaa.

Kenna sitten taas aamulla lähes karkasi. Se rupesi kierimään nurmikolla ja kurrapanta sitten löystyi vähän väärällä hetkellä, kun en pitänyt hihnaa kireällä, ja muljahti pään yli. Ehdin jo ajatella siinä muutaman sekunnin aikana, että nyt se s**tana muuten lähtee ja menee esimerkiksi tuonne C-rapun päätyasunnon pihalle, jossa on koira narussa pihalla käytännössä koko ajan. No kyllähän se meinasi lähteä kiitämään, mutta Kenna p*erkele! -huudolla pysähtyi ja jäi odottamaan, että sain haettua sen ja pujotettua pannan takaisin kaulaan.

Vois kyllä jo vaikka hetkeksi riittää ja rauhoittua. :|

30.06.2014 15.19
022614254_r
Vantaa

Soni puolestaan rupes tänään ripuloimaan verta. Ensin tuli verinen uloste, sen jälkeen kyykkäili pelkkää kirkasta verta ympäriinsä lenkillä. Karvatkin ihan punaset pepussa. Jonotin useammalle eläinlääkärille yli puoli tuntia, sit sain yhteen paikkaan yhteyden ja käskivät huomiseen vielä seurailla. Mietinpä vain, että onneksi ei ollut mikään hätätilanne - ois kyllä kärsivällisyys pettänyt, kun yritti tavottaa eläinlääkäriä, päivystyskään ei ollut vielä alkanut. Onneksi ruoka ja juoma maistuu, Canikuria annan ruoan ohessa.

30.06.2014 15.54

Ruulla taas kun oli veriripuli ni käskivät äkkiä tulla :o oli paha suolistotulehdus ja sai suoneen antibiootit.. 

30.06.2014 18.08
022677249_r
Lahti

Yhyy yhyy onpa rasittavaa ku teini vihaa vettä ja sadetta. Se kuulee ja haistaa avoimesta ikkunasta ihan varmasti vedesn ja sateen ja eteisee ku meen laittamaa ulkovaatteita ja kilistelemää pantoja ja hihnoja ni vanhus tulee intopinkeenä ja teiniä saa huutaa ja huhuilla, että se ees kurkistaa sohvan takaa. Sit se hiipii sieltä ja seuraava kynnyskysymys on ku sen saa pakotettua eka kotiovesta ja sitte rapun ovesta ulos, että se suostuu tulemaa sen pienen katoksen alta pois. Lenkki menee sitte korvat luimussa ja ravistella täytyy parin metin välein kunnolla. Ärsyttävää! :D Tänää en jaksanu ottaa sitä ees mukaa ku se on tollanen vaa käytin sen eka pissalla ja se jäi ihan tyytyväisenä kotii ku lähin Xenaa viemää pidemmästi. Tulkaa kuivat kelit!

This girl is on fire
30.06.2014 22.20
022614254_r
Vantaa
Japina kirjoitti:

Ruulla taas kun oli veriripuli ni käskivät äkkiä tulla :o oli paha suolistotulehdus ja sai suoneen antibiootit.. 

Oliko muuten yleiskunto heikentynyt? Söikö, joiko? Käyttäytyikö normaalisti?

Soni on täysin oma itsensä, paitsi että verta tuli. Iltapäivällä/illalla ei ole tullut enää mitään ulos. Inhottaa lähteä huomenna töihin, jos se ei aamulenkillä tee kakkoja. :( Toivottavasti uskaltaa tehdä vaikka sitten sisälle, jos hätä yllättää huonolla hetkellä, kunhan vaan suolen toiminta palaisi normaaliksi!

30.06.2014 22.51

Joo no Ruu oli tosi huonossa kunnossa.. Oli siis alkanut ripuloimaan kun mä olin kaupassa! Mulla oli siis kaik sohvat ja matot veriripulissa :D eikä pystynyt olemaan hetkeäkään kyykkimättä.. Sitten kun lekuriaika saatiin niin mähän joutusin kantamaan ton bussiin ja bussista lekurille!

eli tosiaa ei teil sit vielä hätää jos muuten normaali on! :)

01.07.2014 07.53
022701502_r
Mänttä-Vilppula

Meidän edellisellä pystärisekoituksella oli usein veriripulilla. Se kömpi välillä saunan lauteitten alle potemaan, me oltiin ihan varmoja, että kuolemaan se sinne könti. Kyllä se siitä sitten aina vaan sinnikkäänä koheni ja virkistyi. Toki me rampattiin eläinlääkärillä sen kanssa jatkuvasti. Sillä meni ne suolitulehdukset jossakin vaiheessa ohi, en tiedä mikä sen aiheutti silloin. Mutta se oli ihan hirveää, kun toinen ruuttasi kirkasta verta takapuolesta jatkuvasti ja ihan kaaressa. Hyi hitsi! Ja sen koiran kokokaan ei mikään järin suuri, 10-12kg. 

Tänään se tapahtui, Nipa huitaisi multa läppärin lattialle. Onneksi se nyt oli vaan yöpöydällä ja toimii vielä. Mutta tänään alkaa sitten kuvien siirtorojekti, jos vielä illalla tämä läppäri vaan toimii. :/ 

01.07.2014 11.26

Oikeesti.. Voisko tää stressi ja paha olo ja koirien vointi jo helpottaa/parantua..?

Leolle iski nyt kipulääkeripuli (tai ainakin toivon, että se sitä on). Eilen aamulla kakka oli vielä normaalia, mutta illalla tuli sitten "tulppa" ulos persiistä ja loppuosa kakasta lensi kaarella lähes vetenä. Yöllä käytiin vielä pihalla, niin siinä vaiheessa sitä vesiripaskaa sitten tuli ihan paineella.

Kenna taas ei ole kakannut kuin viimeksi noin vuorokausi sitten, mikä ei sille ole normaalia, sillä yleensä se kakkaa vähintään kahdesti päivässä. Lisäksi yöllä kun sen kanssa käytiin pihalla, niin eiköhän neiti onnistunut istumaan Leon ripaskavelliin. Yök. No ei muuta kun takamuspesulle ja voinpa sanoa, että ei neiti tykännyt sitten yhtään - antoi kyllä ihan hyvin pestä ja kuivata eikä yrittänytkään karkuun tai mitään, mutta luimisteli kyllä melkoisesti.

Tänä iltana en annakaan Leolle enää kipulääkettä, kun huomenna on ortopedille se aika. Ruoankin varmaan yritän ajoittaa mahdollisimman myöhään, kun huomenna ei saisi aamulla ruokaa antaa ja lekuriaika on kuitenkin vasta iltapäivän puolella reippaasti, ja jos herran joutuu rauhoittamaan, niin sille ei sitten illalla muutenkaan se ruoka hirveästi maistu.

Pitäisi tässä nyt yrittää etsiskellä se kuonokoppa, vaikka se tuntuukin hävinneen kuin tuhka tuuleen. Viimeksi kun ell:llä käytiin tuon jalan takia ja eläinlääkäri sitä tunnusteli, niin ei Leo kuonokoppaa olisi kylläkään tarvinnut, mutta olipahan varalta. Ja luulisi, että tuoltakin noita kuonokoppia löytyy, jos ei tuota omaa löydetä. Kuonopannan kyllä mukaan otan, niin saan sen nakattua tuolle päähän siinä vaiheessa, kun mennään vastaanotolle, kun en yhtään tiedä millaiset tilat siellä on ja miten paljon siellä porukkaa kulkee.

Vaan kipeähän tuo koira on ollut siitä reilun viikon takaisesta 20 minuutin irtiolosta lähtien. Alussa se tosiaan könkkäsi kolmella jalalla kipulääkkeestä huolimatta, ja nyt on sen verran helpottanut, että pystyy kävellessä varaamaan jalalle hieman painoa, mutta ei normaalisti ja ontuu koko ajan. Nuoleskelee paljon etutassujaan, mutta muutoin ei, ontumista lukuun ottamatta, osoita kipua mitenkään. Ja pyrkii leikkimään Kennan kanssa, suorastaan harmittaa, kun joutuu siihen asiaan puuttumaan yleensä lähes samantien, kun varsinkin Kennalla tahtoo mennä tosi helposti kuppi nurin, kun eivät ole pitkään aikaan päässeet remuamaan, ja se alkaa mennä sitten siihen, että Kenna hyökkii joko Leon jalkaan tai kaulaan kiinni tai pyrkii villitsemään Leoa juoksemaan/hyppimään. 

Muokattu viimeksi: 01.07.14 16.10
01.07.2014 15.31

^Toivottavasti huomenna selviäisi, mistä on kyse. Jalkavammat ovat inhottavia.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti