Miten saada koira lopettamaan hyppiminen? - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

21.07.2009 11.39
022259500_r
Haukipudas
Veeti kirjoitti:
Veeti on mahdoton hyppimään, ja syö nykyään pöydältä ruuatkin. En tiedä mitä tehdä sen kanssa. :o Nyt kokeilen jättää sen huomiotta ja huomioda vasta sitten kun on maassa. Monet ruuat on syönyt kyllä pöydiltä, ja siihen en tiedä mitä keksisin, kun itse ei aina satu paikalla olemaan kun ruuat häviää. Nyt ne sit osaa nostaa kauemmas, mutten tiedä onko se sitten mikään keino, koska ei se saisi sinne hyppiä ja ruokien pitäisi säilyä.

Meillä pentukoulussa harjoiteltiin tuota ruokien rauhaanjättämistä niin, että mentiin me ihmiset rinkiin lattialle ruokaa edessämme ja koira päästettiin vapaaksi. Kun koira tuli ruokaa kohden, aina joku murisi koiralle ja näytti hampaita. Jos tämä ei tepsinyt, suihkautettiin vesipullolla.

Olen kans kuullut jonkun tekevän niin, että laittaa hiirenliskuun jonkun herkun ja pöydälle. Sitten se näppäsee koiraa kuonoon. Ei kuulemma satu koiralle, näppäsee vaan. Ja ei kuulemma sen jälkeen oo pöytään kattonu, sen uskon. Mut en sit tiiä onko toi hiirenlisku-juttu vähän liian julmaa... En oo omilla koirilla kokkeillu en...

Aloittaa opettamisen niin, että tervehtiessä yms kun koira hyppii, ei huomioi, mutta täsmälleen samalla hetkellä kun kaikki tassut ovat maassa, toimii ja antaa herkun yms, kehuu hirveästi. Meillä ollaan tällä keinolla nyt pennusta pitäen vältetty hyppiminen, huomioi kun tassut ovat maassa, eikä paljon enää hypi. Kieltäminen ei ole ehkä siksi toiminut, kun onhan sekin huomiota.

^kompsin. Eli lisään vielä, vaikka tuossa jo lukeekin, koiralle ihmisen huomio on aina palkka, oli se sitten kehuja tai rankaisemista. Siksi kannattaa jättää huomiotta!

http://rodikoikkeri.blogspot.com/ - Rodin blogi
21.07.2009 12.51
022421481_r
Joensuu
Tellu kirjoitti:

Meillä on aina joko kopsautettu kuonoon kun hyppii tai kun hyppää niin polvella "potkastaan" rintalastojen väliin, sattuun niin paljon että ei hyppää toista kertaa, jos ei noilla toimi ni sitten en tiedä :D

et oo tosissas ! koiralle pitää tehdä tuollaisesta tilanteesta sellainen, että se ymmärtää sen olevan väärin, ei sellainen että se koskee. tuollainen polvella 'potkaisu' saattaa johtaa jopa siihen, että kun joskus nostat polveasi samalla tavalla ja koira tietää että silloin sattuu kun teet niin, se saattaa jopa käydä päällesi ! ja pointsit sille joka ymmärtää mun tekstiä !
you're my only reason to stay alive
21.07.2009 14.32
021056777_r
Jere kirjoitti:

Jos kaikki tuntuu toivottomalta, niin voi kokeilla seuraavaa:

Kun koira hyppii vasten, anna hyppiä, kun koira laskeutuu alas, yritä sihdata jalkasi tallaamaan koiran tassu. (Todistetusti vaatii "pientä" akrobatiaa, eikä onnistu ihan heti). Ei silleen, että sen tassuparka murtuu, mutta silleen että se ymmärtää. Tarkoitus ei ole aiheuttaa koiralle kärsimyksiä. Periaate lähinnä sama, kuin joku tanssaa tanssilattialla omalle varpaallesi. Ei tunnu mukavalta, mutta ei se nyt niin hirveästi satukkaan.
Ja se on 1 tallaus per hyppy, turhaan sitä rupeaa tallomaan kun koira on ollut alhaalla jo tovin, ei se sitten enää sitä ymmärrä. Sit seuraavalla hyppykerralla uusiksi..

Mitenkäs tämä oikein toimii, koira saa rangaistuksen siitä kun vihdoin lopettaa hyppimisen, Öh....

No joo, Caro kanssa innostuu aikalailla, kun on ollut yksin kotona ja tullaan kotiin. Ja sattuu niin perkuleesti, kun se hyppii. Huomioimatta vois olla, mutta ei pysty olemaan paikoillaan, kun toinen hyppii niin kovasti päälle ja sattuu. Kieltäminenkään tolle ei ole oikein toiminut, on niin kierroksilla. Ainoo mikä on jotenki toiminu on ottaa koira pakettiin ja pitää siinä niin kauan kunnes rauhottuu. Vinkkejä siis otetaan täälläkin vastaan.

21.07.2009 14.41
022421481_r
Joensuu
Caro kirjoitti:
Jere kirjoitti:

Jos kaikki tuntuu toivottomalta, niin voi kokeilla seuraavaa:

Kun koira hyppii vasten, anna hyppiä, kun koira laskeutuu alas, yritä sihdata jalkasi tallaamaan koiran tassu. (Todistetusti vaatii "pientä" akrobatiaa, eikä onnistu ihan heti). Ei silleen, että sen tassuparka murtuu, mutta silleen että se ymmärtää. Tarkoitus ei ole aiheuttaa koiralle kärsimyksiä. Periaate lähinnä sama, kuin joku tanssaa tanssilattialla omalle varpaallesi. Ei tunnu mukavalta, mutta ei se nyt niin hirveästi satukkaan.
Ja se on 1 tallaus per hyppy, turhaan sitä rupeaa tallomaan kun koira on ollut alhaalla jo tovin, ei se sitten enää sitä ymmärrä. Sit seuraavalla hyppykerralla uusiksi..

Mitenkäs tämä oikein toimii, koira saa rangaistuksen siitä kun vihdoin lopettaa hyppimisen, Öh....

No joo, Caro kanssa innostuu aikalailla, kun on ollut yksin kotona ja tullaan kotiin. Ja sattuu niin perkuleesti, kun se hyppii. Huomioimatta vois olla, mutta ei pysty olemaan paikoillaan, kun toinen hyppii niin kovasti päälle ja sattuu. Kieltäminenkään tolle ei ole oikein toiminut, on niin kierroksilla. Ainoo mikä on jotenki toiminu on ottaa koira pakettiin ja pitää siinä niin kauan kunnes rauhottuu. Vinkkejä siis otetaan täälläkin vastaan.

itsekkin tätä aloin miettimään, tällöinhän koira saa rangaistuksen siitä että se on lopettanut hyppimisen :o
you're my only reason to stay alive
29.07.2009 16.02
019763809_r
Salo
Osaisko joku täällä kertoa et mitä tehdä...Meillä Englanninbulldog/boxeri mix veljekset. Joka kerta kun tulen kotiin niin hyppivät, murisevat, näykkivät, repivät vaatteita ja alkavat keskenään tapella(siis kunnolla tapella)minun huomiosta...nyt tätä on alkanut myös esiintymään aamuisin kun herään...okei tiedän että hakevat huomiota ja en saisi sitä antaa, mutta ei sitä voi olla huomioimatta kun 2 yli 30 kg koiraa hyppii ja repii!? olen yrittänyt koirat ottaa erikseen tervehtimään ja kaikki meneekin aivan mainiosti, kunnes taas näkevät toisensa..ja siis ne eivät tee sitä kenellekkään muulle kuin mulle, ei miehelleni, eikä vieraille. Ja siis tekevät sitä ainoastaan ko.tilanteissa, muuten ovat aivan ihania ja kilttejä koiria!
30.07.2009 20.37
Bogi kirjoitti:
Tellu kirjoitti:

Meillä on aina joko kopsautettu kuonoon kun hyppii tai kun hyppää niin polvella "potkastaan" rintalastojen väliin, sattuun niin paljon että ei hyppää toista kertaa, jos ei noilla toimi ni sitten en tiedä :D

et oo tosissas ! koiralle pitää tehdä tuollaisesta tilanteesta sellainen, että se ymmärtää sen olevan väärin, ei sellainen että se koskee. tuollainen polvella 'potkaisu' saattaa johtaa jopa siihen, että kun joskus nostat polveasi samalla tavalla ja koira tietää että silloin sattuu kun teet niin, se saattaa jopa käydä päällesi ! ja pointsit sille joka ymmärtää mun tekstiä !

Ymmärrän täysin pointtisi Bogi.

Mutta sitä mä en ymmärrä miks koiraa pitää satuttaa, kun on olemassa muitaki keinoja..? Toi on musta julmaa, mutta kohdelkaa koiraanne miten tykkäätte. Ei ole mun asia, sanoin vaan mielipiteen.

Muokattu viimeksi: 30.07.09 20.39
10.08.2009 17.21

Olen jättänyt huomoimatta kokonaan hyppimisen. Vasta kun koiralla on kaikki tassut maassa, kehun ja palkitsen. Noin meillä päästiin hyppimisestä eroon.

12.08.2009 17.47
021060340_r
Ruokolahti
Roope kirjoitti:
Elikkä osaisko joku neuvoa miten saisin koiran opetettua siihen ettei ihmisiä vasten hypitä? ollaan koitettu kieltämistä ja jopa koira saanut vettä niskaansa kun on hypännyt. jotain pitäisi kuitenkin tehdä syyn varmaan ymmärrätte hyvin (:
Koiraa ei saisi tämän hyppiessä ollenkaan huomioida positiivisesti. Karjuminen ei kuitenkaan auta asiaa, voi pahentaa jopa. Minun vinkkini on, että työnnät määrätietoisesti koiran alas ja kun koiralla on kaikki neljä koipea maassa, kehut, palkkaat ja hyväilet. Jos koira ei ymmärrä tätä, käännä selkäsi äläkä huomioi koiraa vähään aikaan. Tee siinä välillä jotain muuta. Odota, että hyppiminen on laantunut ja kävele koiran luokse. Kyykisty koiran tasolle, rapsuta ja lopeta. Tässä siis pyritään siihen, että koira, ettei se saa huomiota hyppimällä. Koiran pitäisi lopulta oppia, että hyppiminen ei kannata.
http://otuksen.kuvat.fi/kuvat/
18.08.2009 17.39
020393296_r
Kirkkonummi
Timi kirjoitti:

Olen jättänyt huomoimatta kokonaan hyppimisen. Vasta kun koiralla on kaikki tassut maassa, kehun ja palkitsen. Noin meillä päästiin hyppimisestä eroon.

Nimenomaan, kannattaa jättää noi torumiset ja rangaistukset pois. Koira kyllä ymmärtää hyppimisen olevan täysin turhaa, jos ei se silloin saa huomiota.
Mämykkäahon ajattelija
24.08.2009 19.07
021983607_r
Kauhava
Aina ku koira hyppää vaste, käännä sille selkä, koska aika hyvä "rangaastus" on jättää koira huamioimatta. Ku on neljällä jalalla, kyykisty ja kehu.
http://sylirotta.blogspot.com/
25.08.2009 09.18

En lukenut kaikkia viestejä joten en tiedä onko tää keino jo sanottu.

Toi selän kääntäminen ja huomiotta jättäminen on ihan hyviä konsteja. Kun huomiotta jättämiseen yhdistää vielä sen, että nostaa polven eteen aina kun koira hyppää niin kyllä itsepäisinkin hyppijä tajuaa lopulta että hyppiminen on turhaa.

Käske kaikkien perheenjäsenten ja tuttujen tehdä aina sama asia kun koira hyppää vasten. Kyllä se hyppiminen jää pois automaattisesti jonkun ajan kuluttua kun se huomaa että se ei saa hyppimisellä mitään positiivista eikä negatiivista huomiota aikaan - vaan tylysti polven eteensä, ilman mitään huomiota eikä sanaa.

Kiellot harvoin auttavat näissä asioissa, varsinkin kun koira innostuu niin eihän se yksinkertaisesti kuule eikä kuuntele kieltoja eikä käskyjä,. Sen korvat tavallaan kuuroutuvat kun sen aivot haluaa vaan jotain tiettyä asiaa.

Ja pitää muistaa että koiralle negatiivinenkin palaute on kuitenkin palautetta ja se ottaa sen mielummin vastaan kun on täysin ilman palautetta. Joten siitäkään syystä yleensä ne sanalliset kiellot ei juurikaan auta.

Muokattu viimeksi: 25.08.09 09.19
25.08.2009 19.38
022543454_r
Hamina

Yksi snautseri kasvattaja antoi neuvon, tai no tämä ( ehkä ) lähinnä toimii keskikokosille koirille, esim. snautserit beaglet ja nämä. Tai no oikeastaan pienet?

Asiaan ja lyhyesti.

Kun koira hyppää vasten nostat toista jalkaasi koukkuun, että 'potkaiset' koiraa rintakehään, ja koiran pitäisi mennä siitä maahan.

Potkaisu ei tietenkään ole kova.. (: Tai pikemminkin pienen muotoinen tönäisy, meillä on ainakin auttanut - eikä pelkää jos nostaa polvea, niin kuin Bogi sanoi, että voi jäädä traumoja.

Muokattu viimeksi: 25.08.09 19.40
Nothing in life is free. >> Love is !
26.08.2009 17.06
022594531_r
Maaninka
mulla joskus joku kouluttaja neuvo että pitäs tallata koiran takajaloille mutten ikinä sitte sitä kokeillut, meillä auttoi hyppimiseen etten huomioinut koiraa vasta kun seoli kaikki jalat maassa ja silloin palkitsin ja kehuin hirmusesti :)
26.08.2009 21.49
020457975_r
Espoo

sinulle ROOPE: isovanhempani kouluttivat koiransa (dobermanni) 70-luvulla olemaan hyppimättä, astumalla koiran takatassulle jos hyppäsi ihmistä vasten. Koirat tosin koulutettiinkin aika kovin ottein.. Sohvalle ei koiralla ollut asiaa, siitä piti huolen pari hiirenloukkua!

Nykypäivänä kokeilisin tosiaan huomioimatta jättämistä, mutta jos hyppiminen on ihan vaan sitä, että "koira hyppii silmille" ja kunnioitus puuttuu, voisi mun mielestä kevyesti tuupata, tai ärähtää... Isovanhempieni nykyisellä koiralla on huono tapa hyppiä vasten, haukkua ja tarrata kädestä kiinni (leikkiä), en huomioi koiraa, en katso vaan "kävelen sen yli" jos nousee vasten. Nyt on lopettanut mua päin hyppimisen.

VEETI: hyvä kikka pöydältä varastavalle koiralle: Koirahan ei koskaan varasta, vaan se "löytää ruokaa". On siis keksittävä keino, jota koira ei yhdistäisi sinuun. Suosittelen kokeilemaan seuraavaa: laita makkarapala pöydälle, sido makkaraan ohut naru tai lanka, jonka sidot erilaisiin kattiloihin, kippoihin, muovikuppeihin, jne, jne, kun koira ottaa makkaran pöydältä saa se niskaansa läjän tavaraa, joka pelottaa koiran kauimpaan nurkkaan... on tehonnut joihinkin koiriin.... jutun voi uusia, jos ei tepsi..

Muokattu viimeksi: 26.08.09 21.52
26.08.2009 22.01
020457975_r
Espoo

Niin ja vielä, mielipiteensä kullakin, mutta itse en pentukoiralle murisisi, jos koittaa pölliä ruokaa, koska pentu helposti samaistuu omistajaan ja saattaa alkaa itsekin suojelemaan ruokaansa, (mikä on sille luonnollista) ja murisemaan.
jos koiraa torutaan tän toimesta, on koira entistä enemmän pihalla... sinä suojelet rokaa, miksi ei hänkin?

26.08.2009 22.04
020457975_r
Espoo
LEO: onko koirien välillä selkeätä eroa, kumpi on mustasukkaisempi.. ainakin riitoihin sinun tulisi työntää vaikka tuoli väliin, sillä sinä pidät laumasi kurissa. palkitse ja huomioi koiria aina tasapuolisesti...
26.08.2009 22.46
022144310_r
Joensuu
sonny kirjoitti:

Niin ja vielä, mielipiteensä kullakin, mutta itse en pentukoiralle murisisi, jos koittaa pölliä ruokaa, koska pentu helposti samaistuu omistajaan ja saattaa alkaa itsekin suojelemaan ruokaansa, (mikä on sille luonnollista) ja murisemaan.
jos koiraa torutaan tän toimesta, on koira entistä enemmän pihalla... sinä suojelet rokaa, miksi ei hänkin?

Sonnypä veikin sanat suustani.
31.01.2010 16.43

Meillä hyppiminen on jääny pois kotiin tulo tilanteessa. Mutta jos koitan lenkillä juosta niin Kiira alkaa hyppimään päin. Se on tosi raivostuttavaa. Paimenkoirana ymmärrän paimennusvietin heräävän juoksu tilanteessa, mutta miten saan opetettua koiran juoksemaan rinnalla ilman hyppimistä. Huomiotta jättämistä oon kokeillu, tuloksetta..

31.01.2010 17.10

Tungenpa nyt oman ongelmanikin tänne.

Miten saisin näin ison koiran lopettamaan tämän hyppimisen selkään ja vasten? Dominanssiahan tämä on, sen tiedän, mutta ei auta enää omat keinoni tähän.

Kamu hyppii yleensä silloin kun riehaantuu tai villiintyy, ja tässä tilanteessa olen kokeillut tukevalla otteella koiran haltuun ottamista, tämä auttaakin hetkeksi, mutta heti kun päästän irti, alkaa tämä sama ruljanssi.

Tässä tapauksessa ei auta mitkään kehumiset jalkojen ollessa maassa, sillä niistä koira vaan innostuu lisää ja sama jatkuu. 

Lenkilläkin ollessani koiran kanssa, rupeaa leikkimään hihnalla ja yrittää alistaa hyppäämällä selkään. Ei auta huutaminen, ja tuntuu ettei mikään auta. 

Neuvoja tarvitsisin!

Muokattu viimeksi: 31.01.10 17.11
31.01.2010 17.40
021050722_r
Kun koira hyppää niin polvi eteen ja kädet. Koiraa ei saa satuttaa tällä menetelmällä vain se estää koiran hyppäämisen ihmistä vasten. Koira oppii äkkiä että hyppiminen on epä mukavaa ja lopettaa kielletyn toiminnan. Koiraa voi kieltää samalla tai  koiraa ottamasta huomioon tämän aikana. Itse en ota koiraa huomioon jos se hyppää, laitan polven eteen ja kädet tarvittaessa. Itse olen kouluttanut kaikki koirani ja muidenkin näin. Toimii hyvin ja nopeasti. Tarkoitus on ennalta estää koiraa toimimasta väärin ja palkita oikeasta toiminnasta.
Muokattu viimeksi: 31.01.10 17.44
31.01.2010 17.47
Meillä (kun Aatu tuli meille ja hyppi vasten) työtästiin hellästi alas ja sanottiin topakasti että "Ei". Sitten aina iloiset kehut kun koira istui nenän edessä eikä hötkynnyt. Nykyään aina kun joku tulee sen luo nii sievästi istuu näpöttää.
31.01.2010 19.54
021889704_r
Jekku kirjoitti:
Bogi kirjoitti:
Tellu kirjoitti:

Ymmärrän täysin pointtisi Bogi.

Mutta sitä mä en ymmärrä miks koiraa pitää satuttaa, kun on olemassa muitaki keinoja..? Toi on musta julmaa, mutta kohdelkaa koiraanne miten tykkäätte. Ei ole mun asia, sanoin vaan mielipiteen.

meillä on käytetty lievempää versiota tästä, eli vaan nostetaan jalka koukkuun tohon mahan eteen -> koira ei hypi. en tiedä mistä tämä johtuu, dockan kasvattaja neuvoi tekemään noin ja on toiminut jedilläkin.

31.01.2010 20.05
Zera kirjoitti:
Kun koira hyppää niin polvi eteen ja kädet. Koiraa ei saa satuttaa tällä menetelmällä vain se estää koiran hyppäämisen ihmistä vasten. Koira oppii äkkiä että hyppiminen on epä mukavaa ja lopettaa kielletyn toiminnan. Koiraa voi kieltää samalla tai koiraa ottamasta huomioon tämän aikana. Itse en ota koiraa huomioon jos se hyppää, laitan polven eteen ja kädet tarvittaessa. Itse olen kouluttanut kaikki koirani ja muidenkin näin. Toimii hyvin ja nopeasti. Tarkoitus on ennalta estää koiraa toimimasta väärin ja palkita oikeasta toiminnasta.

Meillä sama taktiikka.

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
31.01.2010 20.18
B o n o kirjoitti:
Zera kirjoitti:
Kun koira hyppää niin polvi eteen ja kädet. Koiraa ei saa satuttaa tällä menetelmällä vain se estää koiran hyppäämisen ihmistä vasten. Koira oppii äkkiä että hyppiminen on epä mukavaa ja lopettaa kielletyn toiminnan. Koiraa voi kieltää samalla tai koiraa ottamasta huomioon tämän aikana. Itse en ota koiraa huomioon jos se hyppää, laitan polven eteen ja kädet tarvittaessa. Itse olen kouluttanut kaikki koirani ja muidenkin näin. Toimii hyvin ja nopeasti. Tarkoitus on ennalta estää koiraa toimimasta väärin ja palkita oikeasta toiminnasta.

Meillä sama taktiikka.

Meillä myös

14.02.2010 16.14
019780621_r
Vantaa

Kannattaa myös aina käntää selkä koiralle kun se hyppää

14.02.2010 17.00
022123239_r
Juva
Donna kirjoitti:
B o n o kirjoitti:
Zera kirjoitti:

Meillä sama taktiikka.

Meillä myös

Meilläkin tämä taktiikka, ja hyvin on toiminut.

14.02.2010 19.51
Raisa kirjoitti:
Donna kirjoitti:
B o n o kirjoitti:
Zera kirjoitti:

Meillä sama taktiikka.

Meillä myös

Meilläkin tämä taktiikka, ja hyvin on toiminut.

vois kokeilla, meillä Niki hyppii paljon päälle kun tulee sisälle ovesta, turhan iloinen..

14.02.2010 20.35
022447702_r
Asikkala
Niki kirjoitti:

vois kokeilla, meillä Niki hyppii paljon päälle kun tulee sisälle ovesta, turhan iloinen..

Niki, koiralle ei mitään katsetta, ei minkäänlaista kontaktia kun tullaan kotiin. Eli siis, otat ensin itseltäsi takin, kengät pois ja muutenkin, vasta sitten kun koiralla on kaikki neljä tassua maassa, niin sitten silittelyä. Ei kuitenkaan mitään hurmioitunutta, vaan ihan rauhallisesti. Ei ole mitään syytä sille kamalia kierroksia hankkia kun tulet kotiin.

Muokattu viimeksi: 14.02.10 20.36
another year, another queer, never thought I’d see you here
15.02.2010 09.53
022570892_r
Lahti

Meidän koiramme ei hypi koska se on pennusta pitäen siihen opetettu mutta tässä muutama konsti mitä tutut ovat käyttäneet ja joita itse käytän jos joku muu koira hyppii vasten.

Joko käännän selkäni kun koira on aikeissa hyppiä ja tervehdin koiraa vasta sitten kun se on rauhoittunut. Toinen keino on että pidän kämmentä melkein koiran kuonossa kiinni niin ettei koira "pääse hyppimään". Tässäkin tilanteessa koira voi toki hypätä mutta monille koirille tuo kämmen on toiminut ns "esteenä" ettei ylös päin vain yksinkertaisesti pääse.

Mastiffi mikä ihana leppoisa jättiläinen
15.02.2010 14.35
020168428_r
Jyväskylä

Minusta Kamua ei olisi hyvä pitää häkissä.

Kuitenkin jos se nyt vaan edelleen elelee häkissä, niin luulen, että osana ongelmaa voi olla se että se on niin innoissaan kun pääsee häkistä, että voi käyttäytyä intoillen ulkopuolella. Jos Kamu joutuu häkissä olemaan, niin lisättäisiin liikuntaa ja aivojumppaa koiralle.

Sitten siihen, että kun se hyyppii selkään, niin näkisin hyväksi vaihtoehdoksi, että aina kun se tekee niin, niin pyrit mahdollisimman tyynesti ja koiraa huomioimatta poistumaan paikalta. Esimerkiksi sisällä toiseen huoneeseen esimerkiksi minuutiksi, ja sitten tulisit takaisin. Ja saman toistoa kunnes se toimii. Ja kaikkien perheenjäsenten tulisi toimia samalla tavalla. Kun se pelkkä selän kääntäminen ei hyvin toimi tuossa.

Tuota voisi tehdä myös kun Kamu on häkissä ja sitten poistuisi itse häkistä, jos Kamu käyttäytyisi niin.

"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti