Miten saada koira lopettamaan hyppiminen? - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

16.12.2010 16.40
Meillä jos koira hyppii niin sille käännetään vaan selkä ja sanotaan " ä ä " tomerasti♥
17.12.2010 13.19
022015417_r
Oulu
Nyt olen alkanut ottamaan hyvän konstin käyttöön. Otan valmiiksi suihkepullon käteen ennenkuin vieraita tulee, laitan koira istumaan paikalleen että vieraat saavat riisuutua rauhassa, sitten sanon rooneylle että ole hyvä saa mennä. Jos hän yhtään edes hyppää suihkautan heti ja sanon ei. ja vien taas omalle paikalle, ja taas sama rundi uudestaan. Ja on alkanut totella. ei enää hypi. ei tarvi ees enää suihkepulloa käyttää :)
"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
17.12.2010 18.01
022267527_r
Säkylä
^Tuo tosiaan voi olla hyvä joillekkin koirille. Eikä edes ole fyysinen kosketus, mitä jotkut välttävät.
On jo pitkällä jos ymmärtää, että vika harvoin on koirassa.
17.12.2010 18.32

Meillä harjoiteltiin sisääntulo niin, että toinen tuli sisään ja toinen pyysi koiran istumaan ja odottamaan olohuoneen puolella. Odotus jatkuu aina niin kauan, että ulkovaatteet ja kengät on riisuttu, sen jälkeen "ole hyvä" ja koira saa kehuja sisääntulijalta ja "hillitsijältä". Hyppiminen karsittiin pois tönäisemällä ja torumalla. Hypyt jäi muutamaan yritykseen jo pentuna.

Tätä samaa menetelmää käytetään kaikkien vieraiden kanssa. Koiralla on oma odotuspaikka ja vieraille annetaan ohjeet, kun tulevat sisään. Alkuvaiheessa joutui vieraat odottamaan oven välissä, jos koira ei pysynyt paikallaan. Nykyään odotus sujuu hyvin vaikka koiran mielestä erityisen ihanat vieraat meinaa repeämisen aiheuttaa. Kaikille annetaan kuitenkin samat ohjeet:"rauhallisesti ja sinun ehdoilla, koira EI saa hyppiä".

Ei ole ollut ongelmia ja koiriin tottumattomatkin on kehuneet, että on mukava tulla kylään, kun koira ei "hyökkää" päälle. Luvan saatuaan peppu kyllä heiluu ja koira pyörii väkkäränä mutta vieras on siihen osannut sitten jo varautua.

17.12.2010 18.49
myös se kun just ku koira hyppää kääntyy selkä koiraa päin ja ei huomio tai laittaa kädet koiran eteen että koira ei pysty hypätä vasten ;b
24.12.2010 12.33
021813767_r
Sievi

Eräs tuttavani opetti koiransa olemaan hyppimättä painamalla pannasta alas aina kun hyppi. Piti sitä siinä sitten niin kauan että rauhoittui. Hyppäsi uudelleen --> pannasta kiinni ja maahan. Ja jos oikein muistan niin käytti tätä silloin kuin koira innostui, rupesi hyppimään ja silloin saattoi purra käsistä, mutta siinä samalla loppui muukin hyppiminen.

Rupesin tässä juuri miettimään että onko tuo niin viisas valinta tehdä kun kumminkaan moni ei niin tee ?

28.12.2010 09.56
022507210_r
Mikkeli
Tämän opettamiseen on monia tapoja. Itse suosittelen tuota Nitan mainitsemaa tapaa, eli jos koira hyppää vasten, käännetään vaan selkä ja napakka Ä-Ä-ääni siinä samassa.
Voihan sitä lähteä niinkin opettamaan, että jos koira hyppää sitä ei huomioda millään tavalla. Sitten kun se on taas neljällä tassulla, annetaan huomiota!
http://piikelipoika.blogspot.com/
28.12.2010 13.54
021925163_r
Pöytyä
Koiraa ei huomioida ennen kuin sen kaikki tassut on maassa. Aika nopeesti hyppiminen loppuu, kun tajuaa ettei sillon saa huomioita. Ois vaan tosi kiva jos vieraatkin oikeesti ymmärtäis tän.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole." ~ Roger Caras
28.12.2010 16.47
Riia kirjoitti:
Ois vaan tosi kiva jos vieraatkin oikeesti ymmärtäis tän.

Sanoppa muuta. Kestää tuplasti kauemmin opettaa hurtta olemaan hyppimättä, kun liian moni vieras tuumaa, että "eikun anna hyppiä vaan, ei se mua haittaa!" Joo, mut kun mua haittaa.

Nämä on oppineet olemaan hyppimättä nimenomaan tolla, että huomiota ei tule ennenkuin jokainen käpälä on maankamaralla.

Muokattu viimeksi: 28.12.10 16.47
Kertaus on kyllästymisen anoppi.
30.12.2010 20.01
Aida kirjoitti:

En jaksanu kaikkii viestei lukee, mutta...

-Kun koira hyppää selkä käännetään koiralle ja sitten kun koira rauhottuu uusi yritys
-sitten voi myös ottaa suihkupullon, mihin laittaa vaikka ihan vaan vettä ja kun koira hyppää niin suihkaus suoraan naamalle.

Joo noi o iha hyviä, oli omanakin keinona.
Sitten oli just et kimeillä äänillä ja huomiotta jättäminen tehoo aikas hyvin.
31.12.2010 19.40
020729711_r
Nivala
Aida kirjoitti:

En jaksanu kaikkii viestei lukee, mutta...

-Kun koira hyppää selkä käännetään koiralle ja sitten kun koira rauhottuu uusi yritys
-sitten voi myös ottaa suihkupullon, mihin laittaa vaikka ihan vaan vettä ja kun koira hyppää niin suihkaus suoraan naamalle.

Toi suihkupullo ei meillä auta -.-! Innostuu enemmän! Mutta kun hyppii komentaa nii lopettaa siiten paikkaa

01.01.2011 12.09
Koira kun hyppii vasten, niin "suhise". Samaa käytäntöä kun Cesar Millan käyttää. Pidä voimakas mielentila yllä ja näpäytä koiraa kylkiin.. Koira alkaa sen toiminnon mukaan pikku hiljaa lopettamaan hyppimisen.
26.02.2011 21.11
Meillä selän kääntäminen vain lisää intoa, koirasta tulee entistä uteliaampi ja yrittää kahta kauheemmin. Kun koira hyppää "kävelen läpi" samalla sanoen napakasti "ei". Koira joutuu väistämään -> tassut laskee maahan. Sitten kun on rauhallisena vähän sivummalla niin saa rapsutuksia/pääsee lenkille. Ja hyppimistä siis lähinnä kotiin tullessa.
26.02.2011 21.17
Meillä sanotaan vaa 'alas' sillee matalalla äänellä, kun heille on opetettu se käsky oli ne missä vaan... siis jos on hypänny johonki esim
26.02.2011 21.19
021982736_r
Nelli tekee lenkeillä joskus sitä, että kun juoksee vapaana jossain suht kaukana, niin ottaa hirveen spuritn mun luokse ja hyppää päin. Ja ei me huomioida sitä mitenkään eikä kielletäkkään. Pitäis varmaan ton suihkepullon avulla kokeilla, toisaalta Nelli on jo päässyt tosta sen tavasta jo aika hyvin eroon.
26.02.2011 21.28
^ Tota samaa meilläkin. Oon pari kertaa menettäny malttini kun oon meinannu lentää selälleni. Nyt oon erilaisin keinoin saanu tota vähän hillittyä, ja ei hypi enää niin paljoa. Kuitenkin aina ku meille tulee vieraita, Fui on heti ensimmäisenä ovella hyppimässä niiden päälle. Hyvä juttu kyn löysin tän keskustelun, nyt otan itteäni niskasta kiinni ja kokeilen näitä keinoja!
26.02.2011 21.31
021982736_r
Munki pitäis varmaan alkaa tehä asialle jotain.. Oon vähän laiminlyöny asian :D Ei oo kiva ku kylässä ollaan mummilla tai jossain ja ekaks Nelli ihan kiltisti istuu rapsuteltavana, hetkeks kun lopettaa Niin siinäpä Nelli hyppää mummin syliin :/ Hyvä ku ei sydänkohtausta saanut :D Tää on muutenki niin mahoton hyppimään, nyt yks uutuus on se, että Nelli rupee raapimaan vieraita tassulla :O Siis ei mitään ilkeyttä vaan kun saa sillä huomiota kun kaikkien mielestä on niin "sööttiä" joo ei oo enää sööttiä ku oikeesti sattuu... Ja kyllä täälläkin maltti on moneet otteeseen menetetty, vaikka ei tietenkään sais :/
Muokattu viimeksi: 26.02.11 21.32
27.02.2011 10.11
022352175_r
Lahti
Meillä on toiminut ihan koiran perushuomioimattomuus. Kun kotiin tullaan taikka vieraita tulee, ei huomioida koiraa lainkaan ja jos hyppii vasten, käännetään selkä. On toiminut hyvin. Vasta kun on koira rauhoittunut, saa huomioita myös vierailta :)
You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
28.02.2011 11.52

Luigi ei hypi minua vasten, kun tulen jostain kotiin. Oppi se jotain :) Käänsin selän aina kun koira hyppi vasten. Sitten otin koiran vasta huomioon, kun oli selvästi rauhoittunut ja vaikka istui nätisti edessä ja heilutti häntää, niin rapsutin sitä niskasta ja jos sattui taskusta löytymään raksuja, niin annoin muutaman. Mutta tämä tekniikka ei mene sitten mitenkään jakeluun avokin kanssa -.- Monta kertaa sanonut, että älä ota sitä huomioon, ennenkuin se on selvästi rauhoittunut. Mutta ei. Aina pitää olla rapsuttamassa! Ärh!

Vieraitten kanssa ollaan siinä mallissa, että koira odottaa keittiössä, niin kauan että vieraat ovat valmiita ja sitten sanon koiralle että "saa mennä" ja sanon vieraille, että jos se hyppii vasten, niin kääntäkää selkä ja kieltäkää. Sitten vasta huomiota saa antaa, kun se on rauhallinen. Onneksi Luigi kuitenkin rauhoittuu nopeasti ja alkaa tuomaan kaikki lelunsa vieraille ja pyytää leikkimään, tai alkaa kaikessa rauhassa järsimään luuta :)

24.03.2011 20.45
Nemo kirjoitti:

En jaksa lukea edellisiä, mutta koira osottaa hyppimisellä alistumista ja iloa, joten sille ei sais mitenkään karjasta tms., meillä toiminut aika hyvin se että aina kun se hyppii ni esim käännän selkäni koiraan päin ja sitten kun kaikki tassut maassa niin jatkan huomioimista

meillä tehdään samoin koska hyppimisellä koira hakee huomiota ja jos alat kieltää koiraa et ei ei ei hypi ym niin koira saa huomiota silläkin oli se sitten positiivista/negatiivista

01.04.2011 11.57
021131578_r
Vähäkyrö

meillä auttoi huomiottajättäminen ja selän kääntäminen..

01.04.2011 12.53
022518505_r
Vantaa

Chéri hyppi nuorenpana aika paljonkin, mutta tehosi hyvin huomiotta jättäminen. Eipä ole pitkiin aikoihin enää hyppinyt, kun tietää ettei saa huomiota tassut ilmassa ;) Hyppiminen oltaisiin varmaankin saatu aika paljon nopeammin kitkettyä pois, mutta kuten aiemmin tuolla sanottiin "Kestää tuplasti kauemmin opettaa hurtta olemaan hyppimättä, kun liian moni vieras tuumaa, että "eikun anna hyppiä vaan, ei se mua haittaa!" Joo, mut kun mua haittaa."

Whatever comes our way, whatever battle is raging inside us, we always have a choice
02.04.2011 09.42
021789656_r

hyviä neuvoja täällä kannattaa itsekkin katsella tarkkaan, kun nemolla on kanssa sama ongelma.

Mutta hyppimistä ollaan koitettu lieventää vaan sillä, että kun se hyppää niin sanotaan napakasti käsky 'alas' Sen jälkeen sanotaan odota ja sitten palkitaan koira rauhallisuudesta ja odottamisesta kehuin. Koskaan hyppimistä ei palkita esim. sillä että otetaan syliin kun hyppää tms.

/ suihkupullosta se ei oikeen tajua mitään, ajattelee vrm vaan: ' joo nyt tuli vettä naamalle mikäs siinä? :)' eli nemolla tää suihkepullo ei tehoa.

Muokattu viimeksi: 02.04.11 09.50
"Minä saan rähistä kaikille, mutta kukaan ei minulle!"
02.04.2011 10.39
Rooney kirjoitti:
Nyt olen alkanut ottamaan hyvän konstin käyttöön. Otan valmiiksi suihkepullon käteen ennenkuin vieraita tulee, laitan koira istumaan paikalleen että vieraat saavat riisuutua rauhassa, sitten sanon rooneylle että ole hyvä saa mennä. Jos hän yhtään edes hyppää suihkautan heti ja sanon ei. ja vien taas omalle paikalle, ja taas sama rundi uudestaan. Ja on alkanut totella. ei enää hypi. ei tarvi ees enää suihkepulloa käyttää :)
Tuota voisi koittaa Hoksulle! :) Mutta pieni probleema...ollaan yritetty tuota paikallaan pysymistä kokeilla, mutta ku ei sitten millään meinaa pysya paikallaan, vaan heti meinaa lähteä liikkeelle.
13.04.2011 13.17
021007333_r
Kuusamo

Meillä Turre oppi pienempänä hyppimään, kun sillon ei tajuttu kieltää. Sitten kun oli rapakelit ja se hyppi vasten niin ei ollu ollenkaan mukavaa , kun tassunjäljet oli sitten aina joka vaatteessa. Siinä vaiheessa meni hermot ja alko opettaminen pois hyppymisestä.

Turre oppi melko nopeesti kyllä pois tuosta pahasta tavasta, aina kun menin sen luo, ja se hyppäs , topakasti kielto ja sitten jos ei siltikään loppunut menin pois. Tämän jälkeen tehtiin niin että kun hyppäs, kielto ja sitten vain tönäsin sen pois. Sitten siirryttiin siihen, että aina kun sen luo käveli, sanottiin käsky "istu" niin että se istui eikä hypännyt. Näin samalla opittiin istumaan todella hyvin, ja hyppiminenkin jäi pois. Nykyään se on niin ,että ainakun Turren luo menee, se istuu heti automaattisesti. Ja harvoin edes tarvitaan koko käskyä, kun se tietää että emäntä haluaa sen istuvan, joskus pelkkä katsekin riittää niin se istuu.

13.04.2011 14.02
Meillä koirat kans hyppii. Tosin itse olen jo alkanut säästyä tuolta, kun nostan aina käden. Pikkuhiljaa ovat tajunneet, ettei saa hyppiä. Vielä, kun saisi nuo jäärät tajuamaan, ettei muitakaan vasten saa hyppiä. :)
16.04.2011 19.17
Minä jätän koirat huomiotta jos hyppivät, sillon ne kyllästyvät ja tietävät etteivät saa sillä huomiota. Se toimii joka koiraan, kertaakaan en oo sellaseen koiraan vielä törmännyt johon toi ei toimisi.
http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
24.04.2011 14.42

Nelli hyppi aiemmin kovastikin vieraita vasten. Kokeiltiin huomiotta jättämistä, veden ruiskuttamista, kieltoa yms. Vasta sitten hoksattiin, että komennetaan Nelli omaan paikkaan kun ovikello soi eikä sieltä saa lähteä ennen kuin on saanut luvan, eli yleensä kun vieraat on saanu riisuttua ulkovaatteet. Sitten saa mennä tervehtimään. Jos hyppii, niin joutuu jäähylle omaan paikkaan ja uusi yritys kun on rauhoittunut. Aika hyvin tämän jo hoksannut, nykyään ei liiemmin sisällä hypi :)

Sitten ulkona hyppimisestä, nyt kun kerran alkaa olemaan hyvä keli opetella olemaan nätisti sielläkin.. Onko hyväksi todettu keino ottaa avustaja mukaan ja vetää tämä sillä periaatteella, että kun koira istuu/makaa ja on rauhallinen, niin vasta sitten avustaja huomoi koiran ja silittää/antaa herkkupalan? Ja lopettaa huomoimisen jos koira riehaantuu ja antaa huomiota taas kun on rauhallinen? Kokemuksia?

24.04.2011 20.31
021085174_r
Helsinki
Meillä tuohon hyppimiseen auttoi vaan selän kääntäminen ja se ettei huomioi koiraa ollenkaan kuin se höslää ja hyppii :)
24.04.2011 20.47
Juskalla ei auta huomioimattomuus eikä suihkepullot. Oon nyt alkanu jämäkästi sanomaan "EI HYPI" ja tönässy sen jos hyppii mua vasten (en kovaa!) tai vetäny sen pois muiden kimpusta, auttanu paljon paremmin ja pikkuhiljaa ollaan menossa parempaan päin.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti