Miten saada koira lopettamaan hyppiminen? - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

01.05.2011 14.02
Meilläkin alkoi Sawa jossain vaiheessa harrastaa tätä vasten hyppimistä. Kunhan joka kerta vaan kiellettiin jyrkäti että 'Ei hypi !' ja tönästiin kevyesti alas niin lopetti. Saattaa vielä joskus innostuessaan hypätä vasten, mutta on reilusti vähentynyt.
02.05.2011 12.00
022509536_r
Tampere

Troiluksella ovea vasten hyppimisen lopetti suihkepullo. Oli tosi tehokas. Ihmisiä vastaan hyppimiseen ei sitten oikein mikään tehoa. Ollaan opetettu niin, että huomiota saa vain kun istuu nätisti. Alkuun se toimii, mutta sitten saattaa ponkasta hirveällä voimalla ihmistä vasten. Täytyisi päästä reenaamaan "osaavien" ihmisten kanssa. Siis niiden jotka ottaa minun ohjeet huomioon. Koitan opettaa ihmisille sitä, että jos tuo hyppää niin ei hetkeen ota mitään kontaktia koiraan. Ei edes katso. No, yleensä ihmisten reaktio on se, että "ää, älä hypi" ja sitten yritetään poispäin koirasta ja samalla käsillä työnnetään koiraa pois. Troilushan kokee tämän leikiksi. Toinen versio on sitten se, että jos Troilus hyppii niin sanotaan "ei saa hyppiä" ja samalla silitetään.

Mulla palaa enemmän käämit muihin ihmisiin kuin Troilukseen.

http://www.troikkeliini.blogspot.com
03.05.2011 09.08
020614484_r
Savonlinna
Koira on sosiaalinen olento. Se rytmittää tekemisensä seuransa eli ihmisten mukaan. Joten jos teet äkkinäisiä tekoja kuten vaikka terävä "Ei!", niin koirakin voi äkkiä hypähtää ja tönäistä, mutta jos olet rauhallisella leppoisalla tyylillä itse, niin koirakin on rennon rauhallinen. Kireään tyyliin koira usein reagoi elämänviisaan ihmisen tapaan eli tekemällä jotakin, millä rennontaa tilanteen tyyliä toimeliaan ystävälliseksi ja rennoksi. Jos kaikki sosiaaliset tapahtumat ovat ihmisten korkeudella, koirakin hyppää sinne, mutta jos ihmiset muistavat olla jalkojensa tasolla sosiaalisia, ei koiralla ole tarvetta hyppiä. Koira hyppii osallistumisenhaluisuuttaan, joten anna koiralle sallittu rooli, jossa sitä huomataan eikä sitä unohdeta kuin kauppakassia jalkoihin juttelun ajaksi. Koira suosii sitä kontaktinottotapaa, jolla sitä katsotaan ystävällisesti, sille jutellaan heti ja se saa rennon ystävällisen kosketuskontaktin ollen yksi porukasta.
03.05.2011 09.32
022509536_r
Tampere
^Itseasiassa Troilus hyppii vaikka ihminen olisi polvillaan sen edessä. Troilus pystyisi ihan kurottamalla tervehtimään, mutta se silti ponkasee tosi lujaa naamaa kohti. Ja vielä yllättäen vaikka olisi jo tervehditty.
http://www.troikkeliini.blogspot.com
05.05.2011 21.00
020168428_r
Jyväskylä
En tullut itsekään ajatelleeksi tätä tässä nyt ainakaan lähi-aikana, mutta satuin yhdessä kirjassa törmäämään siihen että tuo miksi koira haluaa hyppiä juuri kasvojen luo ja nuolla on samaa kun sudet tekee emolleen että se antaisi ruokaa. Ystävällistä tervehdystä johon kuuluu juuri se tuo nimeomainen käytös.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
30.06.2011 20.59
021777517_r
Himanka
Haluaisin opettaa Tahitilta hyppimisen pois, mutta porukat antaa sen hypppiä, joten mahdotonta.
"And all the best women are married. All the handsome men are gay." -Robbie Williams
04.07.2011 16.36
021515527_r
Helsinki
Meillä ollaan opetettu hyppiminen pois ihan yksinkertasesti niin, että kun koira hyppää niin joko; ei huomioida vaan jatketaan juttua tai mitä nyt ollaankaan tekemässä, tai; käännytään selkä koiraan päin. Tämä menetelmä on meillä toiminut ja koirat ei enää hypi niin paljon kuin ennen :)
04.07.2011 17.02
021050722_r

Polvi eteen, kädet eteen ( lisä tehoste). Koiralle tulee hyppäämisestä epämukava jolloin se lopettaa ei toivotun toiminnan.

04.07.2011 17.22
Ei kai siinä sen kummempaa ole kun kieltää sitä koiraa aina kun se hyppii, ja kun se lopettaa hyppimisen palkkaa. :)
04.07.2011 17.35
On hyvä, wettä koira osaa ensin Istu.käskyn. Tästä on hyvä jatkaa. Kun vieraat/te ovat/olette ovella, koira istumaan. Meillä ei pysytä enään paikoillaan, kun me itse tulemme kotiin. Silloin koira "tyrkätään istumaan", eli peppu maahan, vaikka mikä olisi, mutta ei liian kovakouraiseki, ettei koira satuta jalkojaan. Kun koira tervehtii rauhallisesti, meni siihen vaikka kymmenen minuuttia tai puoli tuntia, palkitaan ja hyväillään.
Maailma ei ole minua vastaan, minä olen maailmaa vastaan
05.07.2011 16.11
Meillä on todellinen ongelma tuon hyppimisen kanssa Viidalla. Ei siis se, että hyppisi vasten, mutta neiti hyppii kaikkialle mahdollisille paikoille. Ruokapöydälle, sohvan selkänojille, aidan yli, koiraporin yli, pakastimella ja kiipeilee jyrkät rappuset yli. Eilen käytiin muiden koirien kanssa ulkona ja Viida oli sillä välin käynyt ruokapöydän päällä olevasta kulhosta syömässä pähkinät ja myöhemmin oksensi ne. Ollaan yritetty laskea alas kaikkialta, ettei vain tuhoa jalkojaan ja portaihin laitettu esteitä, mutta Viida keksii reitin kaikkialle. Noh.. toivottavasti sitten iän kanssa menee pois, pelkään vain että tuon ikäinen pieni pentu rikkoo vielä itsensä.. :/
11.07.2011 22.10
021751778_r
Vantaa
Tää ei hypi ku mua vasten ja vaan käskystä :D mut ku tuun tyylii kotii ni se oikee oottaa et millon se saa hypätä :D
12.07.2011 20.21
021085174_r
Helsinki

Viida// tuli vaan mieleen että kun tuo hyppiminen on ongelmana teillä, nii jos koiralla on tylsää ja se voi kuluttaa aikaa hyppimiseen. Kattattaisi ehkä kokeilla jättää sille jotain tekemistä esim. kongi tai jotain muuta puuhaa. Itse taitan välillä tyhjän vessapaperirullan päät ja laitan sen sisälle namia ja annan sen rosille ennen kun lähetään pois kotoo ja välil ihan muutenvaan. Tai sitten toinen keino on opettaa että lattialla olo on paljon kivempaa kuin kiipeily ruokapöydillä. Silloin juuri kannattaa ottaa kaikki houkutteleva pois pöydiltä ja vahvistaa hyvää käytöstä niin että palkkaa koiraa kun se on lattialla. tai jos saa koiran kiinni itseteossa, käskee/nostaa koiran pois pöydältä ja kehuu kauheasti sitten kuin koira on lattialla.
Toivottavasti vinkeistä on apua :)

17.07.2011 20.12
Viida on kyllä aika energinen ja malttamaton tapaus. Ollaan piiloteltu nameja ja pyritty purkamaan energiaa monilla tavoin. Kyllä se tästä ajan kanssa hieman rauhoittuu ja oppii tapoja, toivottavasti :D
27.07.2011 01.19
022059775_r
Vantaa
Meidän rollella kans tuo hyppimis ongelma, innostuu ihan kauheesti uusista ihmisistä ja siitä jos on ollu poissa ja tulee kotiin. on koitettu ettei huomioida ja se toimiikin aina hetken mut heti jos sanoo hyvä poika tms kehuu niin alkaa hyppiminen uudestaan. tuntuu et yrittää kyl olla hyppimättä mut ei vaan pysty hillitsee innostustaan tarpeeks kauan.
17.02.2012 08.45
021956941_r

Meillä on toiminut ihan se, että koiraa ei huomioida heti kotiin tullessa mitenkään. Vaikka se seisoisi päällään ja jonglööraisi samalla, siihen ei edes vilkaista. Ensin tehdään omat jutut, puretaan kauppakassit tai käydään vessassa jne. Sitten kun koira rauhoittuu istumaan/makaamaan se pyydetään luokse ja tervehditään rauhallisesti silittämällä ja paijaamalla. :)

Tämä tosin toimii vain minun, avokkini ja yhden ystäväni kohdalla. Kaikki muut sukulaiset/kaverit ovat heti tuota huomioimassa, vaikka kuinka yrittäisi neuvoa. Ärsyttävää. Tiedä sitten kenen vika se on. Tuntuu tyhmältä kieltää koiraa hyppimästä, kun toinen pitää tassuista kiinni 'voi että kun sä oot niin lutunen'. O.O

Äiti alkaa tosin pikku hiljaa tajuta. Viimeksi kun tuli kylään annoin koiran riehua aivan niin paljon kuin lystäsi. Totesin vaan, että oma vika, iteppä oot sen tohon opettanu. Pikku riitahan siitä tuli, mutta seuraavalla kerralla kuunteli ja koirakin käyttäyty paljon paremmin. ;)

17.02.2012 08.48
022512569_r
Pori
Troilus kirjoitti:

Troiluksella ovea vasten hyppimisen lopetti suihkepullo. Oli tosi tehokas. Ihmisiä vastaan hyppimiseen ei sitten oikein mikään tehoa. Ollaan opetettu niin, että huomiota saa vain kun istuu nätisti. Alkuun se toimii, mutta sitten saattaa ponkasta hirveällä voimalla ihmistä vasten. Täytyisi päästä reenaamaan "osaavien" ihmisten kanssa. Siis niiden jotka ottaa minun ohjeet huomioon. Koitan opettaa ihmisille sitä, että jos tuo hyppää niin ei hetkeen ota mitään kontaktia koiraan. Ei edes katso. No, yleensä ihmisten reaktio on se, että "ää, älä hypi" ja sitten yritetään poispäin koirasta ja samalla käsillä työnnetään koiraa pois. Troilushan kokee tämän leikiksi. Toinen versio on sitten se, että jos Troilus hyppii niin sanotaan "ei saa hyppiä" ja samalla silitetään.

Mulla palaa enemmän käämit muihin ihmisiin kuin Troilukseen.

Meillä on ihan sama juttu! Mikä siinä on niin vaikeaa olla huomioimatta koiraa?? :D

What doesn't kill you hurts like hell
17.02.2012 12.17
022139866_r
Joensuu
Mulla toimi lenkillä tekniikka "CASPER P*****E EI HYPI!!!!!!" -Kirsi
http://www.casper_rednose.vuodatus.net/
30.08.2012 15.42

Meilläkään ei toisia kohti hyppimiseen tehonnut selän kääntäminen- innosti koiraa vain entistä enemmän hyppimään. Suihkepulloakin kokeiltiin, jonkin aikaa toimi mutta pian koira piti sitä leikkinä ja innostui vain entistä enemmän, jos sen hypätessä suihkautettiin naamalle vettä.

Loppujen lopuksi ollaan saatu hyppiminen kuriin vain sillä, että kun koira hyppää, niin silloin astutaan hieman uhkaavasti sitä kohti ja pidetään suht kova "argh"-ääni. Meillä toimi tämä eikä ole koira sen jälkeen enää hyppinyt. Näin neuvotaan myös vieraita, jotka tulee kylään, jos koira sattuu hyppäämään vasten.

Kannattaa ihan tosissaan harjoitella sellaisten ihmisten kanssa, jotka on ehkä jo itse oman koiran hyppimistä kestäneet ja osaavat kuunnella annettuja ohjeita. Sellaisen kanssa on tuskastuttavaa harjoitella, joka ei osaa kuunnella ohjeita ja toimii sähläämällä.

31.08.2012 13.00
000047072_r

Meillä Tupsu keksi oma-aloitteisesti, että kun ei hyppiä saa niin mennään sit jalkojen välistä x 100 niin saa kiehnätä siinä vastaavalla tavalla. :D Se ei minua häirinnyt vaan oli hauska tapa joten sallin sen, ehdottomasti parempikin kuin hyppiminen, vaikka vieraat ihmiset siitä vähän yllättyy aina :D 

Mutta pointtina tässä että jos se yrittää hyppiä niin kuin se vieläkin kotiin tullessa yleensä tekee, niin käsken vaikka istumaan tms, kunhan koiralle antaa jonkun vaihtoehtoisen käyttäytymisen, joka on hyväksyttävää, ei siis vaan kielletä ja koira pohtii et öö mitähän sit saa tehdä kun on NIIN ihanaa kun mamma tuli kotiin OMG..  En ehkä opettais varta vasten menemään jalkojen välistä :D

31.08.2012 13.04
022253542_r
Muurame

Mullahan on erittäin hyperaktiivinen koira joka pomppii ja loikkii tasajalkaa kaiken aikaa. Mua sen innokkuus ei haittaa, käskemällä se rauhoittuu mutta en halua sitä kokonaan kitkeä pois kun se ei haittaa paljoa. Muutenkin toi koira on koko ajan iloisella tuulella, en mä halua "lannistaa" sen innokkuutta niin kauan kun se ei ole vaaraksi.

Saksanpaimenkoira Kunto & kissat Ninja ja Minni
31.08.2012 22.26

Meidän koirat pääsi hyppimisestä ihmisiä vasten eroon, kun emme kiinnittäneet mitään huomiota niihin. Tilanne rauhoittui aika nopeasti, jos käyttäytyi normaalisti. Ystäväpiirin ihmisille kannattaa myös neuvoa tämä vinkki. Kaikista pahin virhe on kieltää kovaan ääneen tai rapsuttaa koiria. Kun koirat ovat rauhallisia, niin palkkioksi saa rapsutusta ja ehkä jopa namin.

18.09.2012 18.48
022349491_r
Meillä ton hyppimisen pois saannissa ei ollu mtn vaikeuksia. Jos tuli loikkimaan niin kielto ja koira rauhottumaan eli sormen naps tai käsimerkki että tonne noin ja sit ohjeistus että käy maate tms. Sit ku rauhottu ni sai uudelleen yrittää ja äkkiä ymmärs et käytös ei saa jatkua. Varmaan aika rankan kuulista mut siin vaihees ei naurata ku 40 kilonen saku jymäyttää pikkulapsen nurin.
18.09.2012 21.32
022273397_r
Tervola

Meillä kara kans joskus sillon tällö hyppii, otan vaan niskasta aina kiinni ja rauhotan. Koska sekin kiihtyy vaan kaiken maailman tönimisistä, ja huomioimattomuus ei auttanut tarpeeksi nopeaa, en jaksa katella kauaa turhaa höpöttämistä. Nykyään hyppii erittäin erittäin harvoin.

Rooney ei oikeestaa ikinä oo hyppinykkään, mutta kokeili joskus sillon tällö ku hoksas että jää karan jalkoihin ja koki jotenki ettei saa huomiota, eli yritti tehä itteään isommaksi hypätessä vaste. Noh kerran läppäsin naamaan sitä ja sanoin alas niin ei oo sen jälkeen enää ollenkaan edes yrittänykkään. Ei sen kummempaa. Ite en oo vaan semmonen henkilö joka jaksaa katella tommosta käytöstä kauan, teen asiat selväksi ja nopeaa ja kehun kun tekee oikein eli kun koira tulee tervehtimään rauhallisesti ja kaikki jalat maassa. Meillä toimii kaikken parhaiten.

18.09.2012 21.36
000114389_r

hhuhu, meillä tää huomioimattomuus on toiminut todella hyvin! Nyt hyppimistä ei ole vähään aikaan näkynyt ollenkaan.

18.09.2012 22.24
Tahiti kirjoitti:
Haluaisin opettaa Tahitilta hyppimisen pois, mutta porukat antaa sen hypppiä, joten mahdotonta.

Kyllä se koira oppii ketä vasten kannattaa hyppiä ja ketä ei, elä luovu toivosta. Toki, eihän se helppoa ole, mutta kyllä ne oppii. Mä en voisi kuvitellakaan että Doris tai Diego varsinkaan hyppisi meidän äitä vasten, tai vieraita vasten, mutta mua vasten saattaa hypätäkin, mutta ihan itseppä olen sen sallinut :P 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti