Lauma koirapuistoon (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

29.12.2014 19.58

Mitä mieltä olette lauman tuomisesta koirapuistoon?

Siis 3 tai enemmän samaan laumaan kuuluvaa koiraa ja voihan se toki olla kaksikin.

Omasta mielestä se riippuu paljolti koirista ja omistajista, itsekkin voin myöntää, että Nemo ja Nana ehkä vähän laumautuneita, että joskus saattavat paimentaa yhdessä ja yleensä ovat samassa osassa puistoa, mutta eivät ole mitenkään etteivät toiset koirat saisi leikkiä oman kaverin kanssa tai ns. liittoudu jotain koiraa vastaan.

Kerran puistolla oli pikkuaitauksessa n. 6 sheltin lauma ja lähtivät pois heti kun tulimme ja myönsivät suoraan, että koiransa eivät välttämättä hyväksy muita koiria laumaansa, itse otin asian ihan hyvin, koska tiesivät miten omat koiransa saattaisivat reagoida ja tiesivät lähtä pois jos uskoivat ongelmia tulevan.

Muuten puistossa on sitten yhdellä henkilöllä useampi käyttölinjainen husky, jotka asuvat yhdessä tarhassa ja ovat hyvin tiiviisti laumautuneita, nuoremmat juoksevat yhdessä ja vanhempi tarkkailee tilannetta etäältä, itse periaatteessa tykkään kaikista lauman koirista, mutten kuitenkaan toivoisi omistajan tuovan niitä kaikkia kerralla puistoon, koska alkukantainen rotu ja koirat vaikuttavat syvään laumautuneilta.

Usein esim. jos yksi selättää Nanan leikkiessä, yllättäen ovat kaikki ympärillä ja murinan kanssa vähän joka suunnasta näykkivät, kyseiset huskyt leikkivät keskenäänkin noin, joten ymmärrän, että se on niiden tapa, mutta silti pyrin yleensä tilanteen purkamaan, koska Nana näyttää siitä usein ahdistuvan ja heti kun saa tilaisuuden juosta, siitä usein yrittääkin lähtä pakoon. Usein tuo hetki kun Nana yrittää lähtä pakoon on se ongelmallisin, keskenään huskyt ovat tottuneet siihen, että oman lauman kaverit vastaavat sitten leikkimällä takaisin, kun Nana selvästi haluaa eroon tilanteesta, tuo usein tuntuu laukaisevan sellaisen saalistusreaktion laumassa, koska usein sitten leikki muuttuu paljon tosisemman näköiseksi ja pyrkivät yhdessä piirittämään Nanan ja kunnolla selättämään. Koirien omistaja usein vain nauraa, että tuo on niiden tapa leikkiä, ymmärrän kyllä sen, mutta silti tuossa pointissa viimeistään menen yleensä vain keskelle laumaa ja hätistän nuo pois, joskus eivät oikein meinaa uskoa, ennen kuin kunnolla asetun väliin.

Kerran tuli vähän sellainen olo, että olen sutta vastassa kun lauman suurin uros jähmettyi tuijottamaan minua kun asetuin siihen väliin ja työnsin sen kauemmas, oli se aika mielenkiintoinen tunne kun katsoo suurta suden näköistä koiraa kauan silmiin, mutta kyllä se siitä sitten hetken tuijotuksen jälkeen perääntyi ja myöhemmin tuli heiluttamaan häntääkin.

Ymmärrän kyllä, että huskeille tuo on vain niiden keskeistä leikkiä, mutta monet koirat puistossa ovat näyttäneet ahdistumisen merkkejä kun kaikki ympäröineet ja olleet kimpussa ja kun piiritetty koira yrittää tilanteesta paeta, niin tuntuu laumalla naksahtavan joku alkuperäinen vietti päälle ja meno muuttuu jotenkin ainakin omasta mielestäni vakavammaksi. Ahdistaa  olla noiden kanssa yhtä aikaa puistossa kun ovat kaikki paikalla, koska tuntuu, että joskus on susilauma vastassa ja vaikka ovatkin älyttömän mukavia koiria kun paikalla on niistä vain yksi tai kaksi, toivoisin huskien omistajan tuovan niitä kerrallaan vain nuo muutama, koska hänellä on vuosia kokemusta huskeista, joten uskoisin hänenkin huomaavan, että tilanne menee välillä aika kireäksi... Tai sitten olen vain itse vainoharhainen, mutta ainakin kun huomaan oman koirani tilanteesta menevän hiukan paniikkin, aion asettua ''leikin'' väliin.

Itse suosittelisin, että puistoon toisi kerralla vain muutama koiraa jos omistaa useamman tai tietenkin jos vahvaa laumaviettiä ei koirien välillä ole, voi niitä olla enemmänkin. Moni koira kumminkin ahdistuu jos iso lauma koiria on piirittämässä..

Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia, mietteitä asiasta?

Voi suoraan sanoa, jos ette usko huskien mitään pahaa tarkoittavan mutta omiin silmiin siinä vaihessa kun joku koira yrittää noiden keskeltä paeta, koirien koko olemus muuttuu siihen asti, että niiden ''leikki'' keskeytetään...

Muokattu viimeksi: 29.12.14 20.02
29.12.2014 20.13

Minun henkilökohtainen mielipiteeni koirapuistoista on niin huono, etten sellaiseen veisi koiriani ihan heppoisin perustein. Enkä ikinä kahta tai useampaa laumana toimivaa koiraa. Tuollaiseen huskylaumaan oman koiran paiskaaminen kuulostaa yritykseltä tappaa koira. Sehän olisi vieraan koiran kohtalo susi- tai vikllikoiralaumassakin. Pitää muistaa että vaikka yksi koira on ehkä sosiaalinen eläin, koiralauma ei ole.

Jopa ryhmä toisilleen tuttuja ja säännöllisesti tapaavia koiria voi muodostaa yhdessä toimivan lauman joka alkaa käyttäytyä laumana ja muodostaa uhkan tunkeilijoille.

29.12.2014 20.18
Täälläpäin pidetään chihumeetingejä puistossa joka viikko. Kerran satuin paikalle sekarotuseni kanssa. Chihut menivät kaikki yhteen läjään, niitä oli varmaan 20. Yhdessä sitten haukkuivat koiralleni joka oli aivan ymmällään. Ei siellä pystynyt olemaan kun ne selvästi ei tykännyt muunrotuisista. Eli aina kun ne kokoontuvat sinne ei pääse muut koirat koska chihut laumautuvat yhteen. Kokoontumiset varmaan kivoja mutta puisto on kaikille ja mielestäni voisi tavata jossain muualla...
29.12.2014 20.27

Eli ilmeisesti muillakin huonoja kokemuksia/ajatuksia laumoista..

Itsellä usein tekisi mieli sanoa niiden huskien omistajille kun kumminkin hyvin alkukantainen rotu ja vaikka kuinka keskenään leikkivätkin rajusti, ei muiden koirien täytyisi sietää sitä ahdistusta + pitäisi hänen itse osata koiransa tarvittaessa pysäyttää, eikä minun vieraana ihmisenä tunkea lauman keskelle omaani puolustamaan, tosiaan oli sellainen ns. ''stand off'' sen isoimman uroksen kanssa ja siinä oli hetken täydellinen susi vastassa, ennen kuin se sitten tuntui napsahtavan pois siitä jonkin ajan päästä ja ns. muuttui takaisin koiraksi.

Itsellekkin meinasi siinä tulla sellainen alkukantainen olo, että kun oma koira takana ja suuri koira vastassa ja sillä lauma takana, hetken oli itelläkin sellainen, 'että jos sää susihukka yrität tuon mun koiran päälle vielä niin mää käyn sun päälle'... Näemmä saa tuo huskylauma itestäkin sellasen pedon esiin :P

Toivoisin vain, että ei toisi kaikkia sinne tosiaan kerralla, joku päivä menee vielä tilanne yli tai sitten jollekkin pienelle koiralle käy hassusti tai jos ei joskus jonkun koiran omistaja hätyytä niitä pois, voipi olla että joku koira saa traumoja...

Ja just tollaset meetitkin olisi hyvä pitää sellaisina aikoina kun puistossa ei joko ole muita (hyvin aikasin tai myöhään) tai paikassa missä ei ole muita, puistossa käynnin kun kuuluisi olla kaikikille mukavaa ja ei koirien täytyisi sietää kokonaista laumaa vastassa..

29.12.2014 20.52

Toivoisin vain, että ei toisi kaikkia sinne tosiaan kerralla, joku päivä menee vielä tilanne yli tai sitten jollekkin pienelle koiralle käy hassusti tai jos ei joskus jonkun koiran omistaja hätyytä niitä pois, voipi olla että joku koira saa traumoja...

Ja just tollaset meetitkin olisi hyvä pitää sellaisina aikoina kun puistossa ei joko ole muita (hyvin aikasin tai myöhään) tai paikassa missä ei ole muita, puistossa käynnin kun kuuluisi olla kaikikille mukavaa ja ei koirien täytyisi sietää kokonaista laumaa vastassa..

Niin no chihut ei nyt sillä tavalla vaarallisia ole kun eivät käy päälle, haukkuvat vain. Minä olisin peloissani lauman keskellä koska koirani vastaa kyllä haasteeseen riippumatta siitä minkä kokonen koira/lauma vastassa, kun se on liiankin uhkarohkea ja luulee itsestään liikoja.. Paljo haastamistakaan ei tarvita ennenkun on koko koiralauma kimpussa, herkemmin ne varmaan käyvät tappeluun kun yksinäinen koira. Eikä siitä noinvain erotella koiria kun eivät siinä tilanteessa tiedä mihin purevat.
29.12.2014 22.54

Mutta voipi olla vaikkeivat chihut itse olekkaan vaarallisia, voisi joku suurempi koira tilanteesta hermostuessaan aiheuttaa näille suurta tuhoa... Moni koira kun saarretuksi joutuessaan joko haluaa paeta tai sitten puolustautua..

Ja niinpä, sitä itsekkin mietin, että miten sitä sitten kun vaikka 5 koiraa tappelee saa kaikki erotettua.

Ja koirakin juuri laumaeläin niin melko herkästi varmaan laumautuessa yleensä lempeä ja rauhallinen koira voi myös samalla lailla villiintyä

30.12.2014 00.01
000105369_r
Simmu kirjoitti:

Minun henkilökohtainen mielipiteeni koirapuistoista on niin huono, etten sellaiseen veisi koiriani ihan heppoisin perustein.

toisinsanoen, vien koirani puistoon vaan jos se on tyhjä ja lähden jos sinne on tulossa joku. nimim. toinen noista omista kammoaa toisia koiria aidatuilla alueilla koska olin idiootti ja vein sitä kakarana puistoihin. vahingoista viisastuu.
30.12.2014 00.30

Meilläkin Nemon kanssa oli pentuna monta kertaa, että muut koirat teloi, onneksi ei ole ruvennut pelkäämään. Tosin on se nykyisin ruvennut vähän noille isoille uroksille ärähteleen jos ne liian lähelle tunkee, kun pentuna aika monilta uroksilta meinasi saada lähdöt.

Joskus ihmetyttää, että mikä ihmisiä vaivaa kun tuovat äkäisiä koiria puistoon, monille pennuille tulee usein huonoja muistoja.

Nanaakin on kyllä telottu, mutta sen päälle ei ole onneksi kukaan kunnolla käynyt.

Raahen puisto muutenkin aika pieni ja yleensä ne samat tutut koirat käy niin yleensä osaan vähän katsoakkin uskaltaako yhtä aikaa mennä

30.12.2014 11.34
000105369_r

^koira ei välttämättä oo äkäinen ennenkuin se tyrkätään aidatulle alueelle tuntemattomien koirien kanssa. eikä suurin osa omistajista osaa lukea koiraansa. omien päälle ei olla käyty mutta voi ne puistot silti olla ahdistavia, koirilla on niin eri tapansa leikkiä jne. en suosittele kellekään, mieluiten sit vapaalle metsälenkille.

30.12.2014 19.19

En änkisi omaa koiraa puistoon jossa yksi ihminen vastaa vaikka kuuden koiran hallinnasta. Huskyjen tapauksessa en haluaisi edes nähdä mitä kävisi jos tappelu lähtisikin käyntiin. Siinä ei paljoa 2 ihmistä seitsemän koiran rähinässä mitään muuta voi kuin katsella sivusta ja toivoa.

Tosin eipä me puistoilla vieraiden kanssa muutenkaan, kertaalleen jo saanut aggrea koiraa omasta irrotella ja matkata mojovan puremahaavan takia itse päivystykseen.

30.12.2014 19.27

No itse olen kyllä ollut puistossa koirieni kanssa niinkin, että on ollut vain toinen koirani mukana  ja ollaan oltu ainoana koirana puistossa ja puistoon on saattanut joku tulla ja koira on heti käynyt omani päälle. Täytyy sen kertoa muille koirille äkäisyydestä tuollaisessa tilanteessa, enkä ymmärrä miksi puistoon tuodaan koiraa jos taipumusta on muille äkäisyyteen.

Itse pidän puistoja hyvänä koiran ulkoilutuspaikkana missä se saa tavata muita koiria, mutta sekin on sitten ihan koirista ja niiden omistajista kiinni onko puistoilu mukavaa.

Kaikille koirille puistoilu ei tietenkään sovi ja ymmärrän hyvin, miksi kaikki eivät halua käydä.

Mutta esim. vinttikoirat tarvistevat juuri vapaana juoksemista ja jos asuu kaupungissa ilman autoa, eikä lähellä ole turvallisia metsäalueita missä ei ole teitä lähellä, miten niitä koiria juoksuttaa ellei puistossa.

Puistoista kuitenkin saa olla tykkäämättä, samalla lailla kuin tykätä.

Niistä huskeista vielä, että niitä on kolme kappaletta, mutta minusta sekin on selvästi liikaa kun seuraa niiden käyttäytymistä, kun niitä on vain yksi omistajalla mukana puistossa huomaa heti, että tilanne on ihan erilaista, kun ne ovat kaikki paikalla on se tilanne selvästi poissa hallinnasta.

Muokattu viimeksi: 30.12.14 19.28
30.12.2014 19.32
022708867_r
Helsinki

Ei multakin tulee laumoille puistoon ellei ne ole oikeasti ehdottoman toimiva ja tasapainoinen (sellaisia oon vain ehkä kaks elämässäni nähnyt). Joskus tuli nähtyä sellainen 5 (läskin) labradorin lauma joka vain rynni porteille, haukkui kaikille koirille ja kävi ryhmässä aina haistelemassa ja uhkailemassa muille. Taidettiin lähteä aika nopeasti lipettiin siitä.

http://minskipinski.blogspot.com/
30.12.2014 19.37

Itsekkin olen yhden toimivan lauman puistossa nähnyt, missä oli yksi kultsu, pieni sekarotuinen spanieli ja springeri, ei ns. liittoutuneet muita koiria vastaan vaan liikkuivat keskenään enemmän samalla lailla kuin muittenkin koirien kanssa.

On tosi harvinaista ainakin omasta mielestä, että laumat sopivat puistoon :/

31.12.2014 15.41
022646827_r
Mynämäki

Lienee myös paljon lauman koirien roduista ja luonteista kiinni, miten paljon puolustavat toisiaan. IMO hyvä lauma kun ei tarkoita sitä, että porukka on tiivis eikä muita päästetä lähellekkään.

Omakohtaisia kokemuksia on lauman viemisestä koirapuistoon. Olin tosin tuolloin alle 12-vuotias, joten järkiperusteita kyseiselle toiminnalle ei ole antaa..
Meidän lauma oli parhaillaan 5-7 koiran porukka, joka hyväksyi myös vieraat koirat samaan puistoon. Koirat nuuskivat, spurttailivat ja jahtailivat toisiaan aivan kuten normaalistikkin, mutta harvemmin osallistuivat vieraiden koirien leikkeihin. Jos jotain rähinää tuli (sellaista uhittelua, ei mitään riidan haastamista), muu lauma ei rynnännyt salamana paikalle.

Nykyään veisin lauman (3 koiraa tai enemmän) koirapuistoon vain, jos se olisi tyhjillään. Todennäköisesti lähtisin heti pois, jos puistoon tulisi mikä tahansa koirakko.

Tässä meidän lähipuistossa käy välillä n. seitsemän whippetin lauma, ja usein omistaja valloittaakin koko puiston itselleen. Viimeksi vetosi siihen, että hänen terveydellinen syy pakottaa hänet käyttämään koiria puistossa kun lenkittää ei voi. Moni tapaamani koirapuistoilija on kertonut, että sen lauman kanssa ei parane mennä samaan aikaan, tai tulee vähintään eläinlääkärireissu..
Itse olen onneksi vain kerran sattunut paikalle kun tämä lauma oli puistoilemassa, ja ystävällisesti annoin heidän olla enkä edes harkinnut puistoon menemistä samaan aikaan. Mukana kun oli hoitokoira jota en kunnolla tuntenut.

Eli tapauksissa, jossa iso lauma halutaan viedä kerralla puistoon, pitäisi entistäkin enemmän ottaa muut huomioon. On ystävällistä, reilua ja sääntöjen mukaista väistää puistosta, jos tietää ettei oma koira tule toimeen saapuvan koiran kanssa - puhumattakaan sitten varautuneista koiralaumoista!

http://better-to-be-together.blogspot.fi/
31.12.2014 16.00

^Samaa mieltä.

Yleensä mielestäni maksimi on kaksi koiraa mitä yhtä aikaa voi viedä puistoon, koirista riippuen joskus ei sitäkään jos on toisistaan omistuksenhaluisia. Kolmekin joskus menettelee mutta alkaa olla jo aika rajoilla.

Jos terveydellisistä syistä ei voi vaikka 5 koiran omistaja niitä lenkittämään, käyttäisi edes muutama kerrallaan puistossa.

On vastuutona ja epäreilua, että muut joutuvat jäämään puistosta, koska saavat pelätä toisen laumaa.

31.12.2014 16.27
022646827_r
Mynämäki

Ei se ole koirien lukumäärästä kiinni, onko hyvä vai huono idea viedä koiria puistoon. Väittäisin että suurin osa koirista ei ole yksinäänkään sopivia koirapuistoiluun.

Se on se koiran tai koiralauman luonne ja kemia, mikä vaikuttaa. Ja tietysti myös tapakasvatuksella on merkittävä arpa asiassa.

Tosiaan, piti sanomani että tuo mun kanssa koirapuistoillut 3-7 koiran lauma oli pääasiassa greyhoundeja. Ja minä, 8-12 vuotias penikka pärjäsin kaikkien kanssa :D Täytyy olla kiitollinen, ettei kohdalle koskaan sattunut koiria jonka takia ongelmia olisi aiheutunut. Näissä jutuissa kun on aina se vastapeluri, eli omat ratkaisut ei aina pelasta tilannetta..

31.12.2014 16.38
Omasta mielestäni se riippuu myös lukumäärästä, esim. aiemmin mainitsemani huskyt ovat yksinään ihan mukavia koiria, mutta laumassa eivät. Tietenkin koirista riippuen joskus voi olla enemmänkin laumassa yksilöitä mukana, mutta monet muuten hyvin puistoiluunkin sopivat koirat voivat oman laumansa kanssa olla epämukavaa seuraa. Itse sanoisin edelleen, ettei kokonaista laumaa mielellään tuotaisi puistoon kerralla, jos esim. tappelu tilanne pääsee yllättäen syttymään, miten sitä vaikka 5 koiraa yksi ihminen pidättelee... Vaikka olisikin muuten toimiva lauma, joka pärjäisi puistossa on se ihan hyvää varpvaisuutta, ettei kaikkia tuo kerralla. Mutta tämä siis vain oma mielipiteeni.
01.01.2015 13.40
000113779_r
Tirppa kirjoitti:

Ei se ole koirien lukumäärästä kiinni, onko hyvä vai huono idea viedä koiria puistoon. Väittäisin että suurin osa koirista ei ole yksinäänkään sopivia koirapuistoiluun.

Se on se koiran tai koiralauman luonne ja kemia, mikä vaikuttaa. Ja tietysti myös tapakasvatuksella on merkittävä arpa asiassa.

Olen samaa mieltä. Eikä sovi unohtaa sen/niiden lauman ulkopuolisten koirien ominaisuuksia. Herkästi provosoituvat, epävarmat tai herkästi dominoivat koirat eivät muutenkaan sovi koirapuistoon, saati sitten vietäviksi vieraan lauman keskelle. Sama lauma voi toimia erinomaisesti tasapainoisten ja koirasosiaalisten vieraiden koirien kanssa, mutta kun paikalle pelmahtaa joku epävarma ärisijä, voi laumankin toiminta muuttua.

01.01.2015 14.42
022710853_r
Kannus

En osaa sanoa mitä mieltä olen laumasta puistossa, kun ei puistoilusta ole minkäänlaista kokemusta. Omat eivät ole puistoon sopivia ja vaikka olisivatkin, en kävisi. Lähin on 40km päässä.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
02.01.2015 19.06
022314450_r
Ohkola

Ei laumassa ole mitään ongelmaa jos siitä ei ole muille haittaa. Tämä minun 2 koiran poppoo ei nyt ehkä sinäänsä lauma ole, mutta kyllä sen huomaa jos on puistossa vaikkapa oltu, että aikalailla ne yhdessä toimii. Se toimiminen on lähinnä sellasta toistensa turvaamista ja toisesta tuen ottoa, ei niinkään muihin koiriin kohdistuvaa hyökkäävää toimintaa. Yhdessä tutustuvat muihin koiriin ja jos joku vieras koira on liian päällekäyvä hakeutuvat heti toistensa luo. Että enemmän toimitaan laumana puolustuskannalla. :)

Jos et tiedä, kysy. Älä tee omia johtopäätöksiä.
02.01.2015 20.03

Laumastahan tuo on tosiaan paljolti kiinni, meilläkin molemmat koirat voivat olla ihan hyvin yhtä aikaa, eivätkä ainakaan omaan silmään ns. liittoudu muita vastaan, en tiedä onko joku toinen sitten eri mieltä. :)

Oma mielepiteeni on kuitenkin, että sellainen 2 tai 3 koiraa on aika lailla se maksimi, mitä kannattaa omia koiria olla puistossa yhtä aikaa, koirasta riippuen se ei tietenkään välttämättä sovellu puistoon ollenkaan edes yksin, mutta ihan jossain yllättävässä tilanteessakin ei yksin kädet riitä, vaikka yleensä sujuisikin.

08.01.2015 08.33
022646970_r
Meidän kahden koiran lauma toimii puistossa niin, että jos joku koira / porukka höykyttää pienempää liian rajusti, iso pistää pelin poikki. Vanhempi ei osallistu leikkeihin vaan haistelee ja vahtii mieluummin itse. Hyvä näin, vaikka harvoin puistoillaankin :) Vanhemman päälle on käyty usein, nuoremman ei. Mielestäni 3 on maksimimäärä saman lauman koiria samaan aikaan puistossa.
Muokattu viimeksi: 08.01.15 08.36
koiraongelma.blogspot.com
08.01.2015 09.39
000113779_r

Mä en edes koe asiakseni ajatella kuinka monta koiraa kukin voi kerrallaan tuoda puistoon. Sen verran, että homma pysyy hallinnassa ja mukavana :) joillekin jopa se yksi koira on selkeästi moninkertaisesti liikaa... :D

08.01.2015 10.08
022646827_r
Mynämäki

Teki mieli sanoa jo aiemmin, mutta sanotaan nyt sitten: Kaksi koiraa ei ole lauma. Kaksi on pari. Laumaan tarvitaan vähintään kolme koiraa.
Toki ihminen (useimmissa tapauksissa) lasketaan lauman jäseneksi, mutta tilanteissa jossa esim. koirat keskenään riitaantuvat, ei ihmisellä ole koirille lauman kannalta mitään merkitystä ennen kuin se puuttuu asiaan.

08.01.2015 13.18
022610094_r
Järvenpää

Paljolti kiinni millaisesta laumasta on kyse, mutta vielä suurempi merkitys on sielä hihnan toisessa päässä!
Jos pystyy pitää pakan hallussa ja viheltää pelinpoikki tarvittaessa ni mun puolesta voi viedä vaikka kuinka suuren lauman sinne. 
Useimmille tuppaa tosin jo se YKSI olee liikaa.

http://blondontheblog.weebly.com/
08.01.2015 13.35
Tirppa kirjoitti:

Toki ihminen (useimmissa tapauksissa) lasketaan lauman jäseneksi, mutta tilanteissa jossa esim. koirat keskenään riitaantuvat, ei ihmisellä ole koirille lauman kannalta mitään merkitystä ennen kuin se puuttuu asiaan.

Kyllä mun olemassaololla on merkitystä koiran käytökseen riitatilanteissa ilman puuttumistakin. Pikkukoira ei provoonnu koskaan, kun puistossa käydään, tulee luokse ja ignooraa kiusaajan odottaen, että puutun vieraan koiran urpoiluun. 

Jos joku muu tuttu tätä puistoon vie, niin vastaa kyllä haasteeseen jos joku rakki kaivaa verta nenästään. Enkä ole ehdollistanut tai opettanut koskaan olemaan tappelematta, olen vain lähtenyt koiran kanssa aina pois jos meno puistossa on epämääräistä.

Joten kyllä mun olemassaolo vaikuttaa käytökseen ilman puuttumistakin. Tosin eikö mun koirat sitten ole laumaelukoita lainkaan, kun niillä ei ole toisilleen mitään merkitystä riitatilanteessa ENNEN kun jompikumpi puuttuu myös asiaan? :D mä en oikein näe, että kumpikaan käyttäytyisi eri tavalla oli kaveri sitten 200m päässä puskassa paskalla tai kokonaan kotona..

08.01.2015 14.11
022646827_r
Mynämäki
kaskumma kirjoitti:
Tirppa kirjoitti:

Kyllä mun olemassaololla on merkitystä koiran käytökseen riitatilanteissa ilman puuttumistakin. Pikkukoira ei provoonnu koskaan, kun puistossa käydään, tulee luokse ja ignooraa kiusaajan odottaen, että puutun vieraan koiran urpoiluun. 

Jos joku muu tuttu tätä puistoon vie, niin vastaa kyllä haasteeseen jos joku rakki kaivaa verta nenästään. Enkä ole ehdollistanut tai opettanut koskaan olemaan tappelematta, olen vain lähtenyt koiran kanssa aina pois jos meno puistossa on epämääräistä.

Joten kyllä mun olemassaolo vaikuttaa käytökseen ilman puuttumistakin. Tosin eikö mun koirat sitten ole laumaelukoita lainkaan, kun niillä ei ole toisilleen mitään merkitystä riitatilanteessa ENNEN kun jompikumpi puuttuu myös asiaan? :D mä en oikein näe, että kumpikaan käyttäytyisi eri tavalla oli kaveri sitten 200m päässä puskassa paskalla tai kokonaan kotona..

Mä väittäisin, että näissäkin jutuissa on koiran/koirien luonteella iso arpa asiassa. Arka ja epävarma koira joko a) luikkii pakoon tai b) käy rähinällä haastajan päälle riitatilanteessa, oli vieressä omistaja, omistajan kaveri, oma laumatoveri tai vieras koira. Tasapainoisessa laumassa, jossa johtajana on ihminen, koira tietysti hakee kontaktin ihmisestä tilanteessa kun tilanteessa, jos vaan olosuhteet on otolliset.

"Erakkoluonteinen" koira toimii helposti oman päänsä mukaan, vaikka kunnioittaisikin ihmistä johtajanaan.

Anyway, pointti oli se, että mun mielestä "koiralaumaan" tarvitaan edelleen vähintään kolme koiraa :D

08.01.2015 14.28

Eli kuitenkin omistajalla on merkitystä ennen asiaan puuttumistakin, kunhan koiran kunnioitus on hanskassa. Mä en nyt oikein ymmärrä lainaamaani pointtia, kun itsekin sen jo kielsit..

08.01.2015 14.31
022646827_r
Mynämäki

Tossa lainaamassasi pätkässä yleistin ehkä turhan paljon noita koirapuistojen riitatilanteita. Ne kun tuppaa tapahtumaan juuri niiden koirien välillä, joiden omistajilla ei ole mitään mahiksia saada koiraa ruotuun. Tai jotka eivät eväänsä liikauta niin tehdäkseen :D Eli koiria ei liikuta pskan vertaa, mitä se "perheenpää" puuhaa, vai onko edes paikalla.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti