Sekarotuisten hintavuus - Sivu 2 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

26.01.2015 07.38
022710586_r
En nyt oikein saanut kiinni vieremäläisestä, modernista ja hienosta ideologiasta. Mitä sitten jos rotukoira maksaa sen 1,1-1,3k€? Ainakaan sun jalostustouhuilla en paljoa nokkaan koputtelis muiden touhuja ja hintoja.
“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
26.01.2015 12.10
022450978_r
Vieremä
Vieremäläinen olen, modernista ja hienosta en kyllä mene sanomaan mitään :-D Kuten sanoin, ei siinä minusta mitään pahaa ole, että rotukoirat maksaa vaikka sen 1100+€. Olettaen siis, että kasvattaja maksaa pennuista asianmukaisesti arvonlisäveroa tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa pennuista saatavat tulot omassa tuloverotuksessaan. Pointti tässä kuitenkin oli se, että tästä aiheesta keskustellessa moni antaa ymmärtää, että melkein minkä tahansa rotuisen koiran saa vielä nykyään esim. 800€:lla ja vertaavat sekarotuisen hintaa näihin kaikkein halvimpiin rotukoiriin. Päivän hintoja Kennelliiton pentuvälityksestä: - alaskanmalamuutti 1400€ - amerikanakita 1200/1500€ - berninpaimenkoira 1500€ - bichon frisè 1500€ - bokseri 1400€ - bolognese 1800€ - bordeauxindoggi 1800€ - cairnterrieri 1200€ - cavalier kingcharlesinspanieli 1200+€ - chow chow 1500€ - dogo argentino 1600€ - englanninspringerspanieli 1000/1100€ - griffoni 1200/1300€
26.01.2015 12.55
022710586_r

Lähinnä viittasin tuohon mainitsemaasi sammaloitumiseen.. Että mitä uutta ja hienoa näkökulmaa sinä edustat viesteissäsi?

Muokattu viimeksi: 26.01.15 15.01
“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
26.01.2015 14.00

Oisko vaan puolustelua sille että voi itse pyytää seropeistaan mitä pyytääkään. Jokainen määrittelee itse tuotoksilleen hinnan. Se joka pitää hintaa sopimattomana, se ei osta. Mä en maksais seropista 500 euroa. Ihan menetteleviä seurakoiria nämä nykyiset ovat, vanhemman itse asiassa haluaisin pitää ikuisesti jos se vaan olisi mahdollista. Molemmat vahingosta lähtöisin, vanhemmasta maksettiin 150e ja nuorempi oli mulle ilmainen kun tuli kodinvaihtajana moniongelmaisena. Noi ongelmat oli aika helppo koulia pois. Ihan yhtälailla siitä 1000 euron rotukoirasta tai 500 euron suunnitellusta seropista voi tulla "schaissee" jos joku menee pieleen(vaikkapa kodin valinta). 

Väittäisin että nykypäivänä aika harva ottaa koiran pelkästään siltä pohjalta, että haluaa sen seuraksi ja toveriksi. Jos näin olisi, silloin ei olis välttämättä koiran taustoilla ja hinnalla suurtakaan merkitystä. Meillä on nykyään koirille erilaisia kriteerejä, kullakin omansa. Ihmiset ovat valmiita maksamaan että nämä kriteerit täyttyvät. Typerää lähteä haukkumaan toista esim. koiran hihnnan perusteella, eiköhän tärkeintä ole joku ihan muu.

Koiria saa aina jostain, niitäkin jotka kolahtaa. Ihan hinnasta riippumatta. Seuraavasta koirasta olen valmis maksamaan sen reilun tonnin, mutta mulla on koiralle omat odotukseni. Sen hinnan takana on asioita jotka ei seropin kanssa ole mahdollisia(olipa hinta mikä hyvänsä).

Näin seropeja omistavana mä ymmärrän miksi joku pitää 500euron hintaa seropille kovana, jos tosiaan haaveena on saada itselleen ihan vaan kaveri karvoihin katsomatta. Ei sellanen ostaja saa sen hinnan mukana itselleen mitään lisää. Sen sijaan mä haluan seuraavan koiran kanssa harrastaa, vähän eri tasolla kuin mitä näiden nykyisten kanssa pystyisin. 

Ei nää nykyiset mulle ole mitenkään huonompia siksi, että ne eivät ole maksaneet ihan hitosti Rahaa hankintahetkellä.

Muokattu viimeksi: 26.01.15 14.14
26.01.2015 14.40
022676192_r
Oulu
Ukko kirjoitti:
Pointti tässä kuitenkin oli se, että tästä aiheesta keskustellessa moni antaa ymmärtää, että melkein minkä tahansa rotuisen koiran saa vielä nykyään esim. 800€:lla ja vertaavat sekarotuisen hintaa näihin kaikkein halvimpiin rotukoiriin.

Eli pitäiskö tässä kattoa niiden rotujen hintoja mitä koirassa on? Se tekee sekarotuisesta arvokkaamman kun pentuvälityksessä hinnat olis bernille 1500€ ja dogolle 1600€, näiden risteytyshän pitäisi sitte varmaan maksaa (1500+1600)/2 = 1550€, kun niistä kuitenkin noin hinnakkaita rotuja löytyy? Tai ainakin vähintään puolet tuosta, 800€ joka kuulostaa jo vähän siedettävämmältä.

Inflaatiota on tapahtunu joo, 2002 maksettiin seropista 50€. Nyt jos samanlainen tulis vastaan hinta olis ainakin 100€ ellei 150€, vaikka pentue oli hädin tuskin madotettu, puhumattakaan laadukkaasta ruuasta.
Siihen kun lätkätään vähän terveystarkkeja, parempaa ruokaa, tutkimuksia yms. päälle niin kyllä luulisin 5 pennun pentueestakin jos 300€ pyytää eli 1500€ riittäis melko hyvin kattamaan kulut, riippuen tietenkin kuin paljon on tarkkeja tehty. Eikä mun tietääkseni näissä pitäis edes jäädä mitään käteen?

Mutta se, että 10 pennun pentueesta pyydetään 800€ nuppi, seropista kuitenkin kyse niin en ikimaailmassa maksaisi. Mielummin hakisin sen puhtaan ajokoiran samaan rahaan vaikka onkin halvimpia rotukoiria eikä varmaan olis juurikaan mun tyyppinen eläin. Tai vaihtoehtosesti säästäsin 200€ enemmän ja rotukirjo senkun kasvaa.

Sekä kuin h*lvetin moni noistakin Keltasen Pörssin ja Tori.fi myyjistä tekee mitään tarkkeja koirilleen? Todella harva. Niin mikä siinä koirassa sitte on että hinta 500-600€?
26.01.2015 15.13
000113369_r

Dnii. Pyöreähkösti tonni on mun mielestä aivan naurettava hinta jostain seropista, varsinkin jos itse jalostustyössä ei ole juuri kehumista. Joltain koiralta löytyy terveystutkimuksia, joltain ei löydy, joitakin koiria pennutetaan vuoden välein ja jollekin jälkeläisiä siunaantuu pyöreästi parinkymmenen pennun vuosivauhdilla. Mutta toisaalta niin, ostajakunta taitaa koostua lähinnä susitytöistä ja muista fanaattisista idiooteista.

Muokattu viimeksi: 26.01.15 15.13
26.01.2015 16.45
000105279_r
Judi kirjoitti:

Lähinnä viittasin tuohon mainitsemaasi sammaloitumiseen.. Että mitä uutta ja hienoa näkökulmaa sinä edustat viesteissäsi?

Mäkin jäin miettii tätä, en nyt oikein saanut kiinni Ukon pointista. 

Joo on rotuja jotka ei kuulu pevisaan, mutta entä sitten? Ei se silti muuta sitä että vuosikymmenien jalostustyöstä pitäs maksaa jotenkin vähemmän. Silti keskiverto rotukoirasta saa noin kymmenen kertaa enemmän tietoo kuin seropista, ihan jo vaan sukutauluja, rotuhistoriaa ja ennestään olemassa olevien rodun yksilöiden tietoja pläräämällä.

Melkein mistä tahansa seropista voi arvioida pennun aikuiskoon jos tietää mille vanhemmat näyttää. En pidä tätä hienona meriittinä. Sen sijaan pystytkö arvioimaan pentujen luonteen? Onko sulla mallia mihin sä voit pentujen temperamenttia verrata ja arvioida miten mikäkin luonteenpiirre tulee aikuisessa koirassa vaikuttamaan sen muiden luonteenpiirteiden ohella? Rotupeissa pentueet on jalostuksen tuloksella saatu keskimäärin hyvin yhdenmukaisisksi ja tasaväkisiksi, jolloin kaikki menee helposti rodun kuvauksen antamiin kansiin. Sekarotuisissa ei ole edes mitään mihin verrata.

Muutenkin kahden eri rotuisen yhdistäminen on aina riskipuuhaa kun puhutaan erilaisesta geeniperimästä. Ylläreitä tulee aina enemmän. Joku hyöty siitä rotupien "sukusiittoisuudesta" (ei siis lähisukulaisten yhdistämisestä, vaan rotujen geenipoolin rajallisuudesta) onkin, että se koiran tulevaisuus on periaatteessa 75% sulla jo tiedossa paperilla siinä vaiheessa kun sen ostaa.

Koirankasvatus ei oo työtä. En itse ottaisi koiraa ihmiseltä joka todistelee että "pyydän näistä koirista paljon koska tutkimuksiin meni rahaa ja haluan jäädä voitolle" Sitä varten on palkkatyöt kodin ulkopuolelle. Koirat on harrastus joka luonnollisesti syö rahaa ja niinpäin sen asian kuuluukin mennä.

Mutta toisaalta Ukko, sinä tuskin minun pointtiani ymmärrät kun omista mixeistäsi pyydät lähes tonnin. Sinulla on siihen omat motiivisi, joten en oikeastaan edes oleta että ymmärrät. Me liikutaan kuitenkin ihan eri näkemyksen tasoilla tän asian suhteen.

26.01.2015 17.04
Star-Lord kirjoitti:

Melkein mistä tahansa seropista voi arvioida pennun aikuiskoon jos tietää mille vanhemmat näyttää. En pidä tätä hienona meriittinä. Sen sijaan pystytkö arvioimaan pentujen luonteen? Onko sulla mallia mihin sä voit pentujen temperamenttia verrata ja arvioida miten mikäkin luonteenpiirre tulee aikuisessa koirassa vaikuttamaan sen muiden luonteenpiirteiden ohella? Rotupeissa pentueet on jalostuksen tuloksella saatu keskimäärin hyvin yhdenmukaisisksi ja tasaväkisiksi, jolloin kaikki menee helposti rodun kuvauksen antamiin kansiin. Sekarotuisissa ei ole edes mitään mihin verrata.

Tämä onkin se kinkkinen puoli. Olen näistä omistani saanut huomata, että eniten näkyy dominoiva rotu. Molemmilla toinen vanhemmista on ollut puhdasrotuinen. Auttaa jos pääsee tapaamaan koiran vanhemmat henk.koht. ja tietää jo etukäteen haluavansa tuosta pennun, mut onko se miten tavallista jos jostain apulasta etsii itselleen pentua.

Terveyttäkin voi uumastella jonkin verran jos vanhemmat on tutkittu ja taustoja pääsee edes jonkin verran penkomaan (koiran takana olevat puhdasrotuiset tiedossa nimineen päivineen). Itseäni ei seropin kohdalla tutkimukset niin paljoo kiinnosta. Mä muutenkin kuvittelen että seropien kasvatuksessa käytetään enimmäkseen sellaisia koiria joita käteen jää ja joita saa käytettäväksi. Kaikki eivät todellakaan ole halukkaita luovuttamaan rotukoiraansa seropien kasvatukseen, ainakaan siltä pohjalta että kokeillaan luoda kivoja seurakoiria. Rotukoirien kohdalla näitä tutkimuksia on sikäli helpompi arvostaa, että tutkimukset ovat kasvatustyön väline, eivät pelkästään kerro koirasta yksilötasolla. 

Rotukoirissakin on luonnekohtaisia eroja ja kasvattajiin mahtuu rahastajia ja muita, mutta vain tyhmä lähtee yleistämään sen perusteella. En myöskään tykkää tästä vastakkainasettelusta mitä seropifanaatikot harrastaa. Ostajan vastuulle jää selvittää miten hän saa haluamansa, muutenhan sitä kelpuuttais minkä tahansa koiran. 

26.01.2015 23.51
022450978_r
Vieremä
Judi kirjoitti:

Sitä, että koira on koira ja sitä vasten sen arvoa tulisi mitata. Kumpi on arvokkaampi:

- rotukoira, josta on vahvoja epäilyksiä ettei sen sukutaulu pidä paikkaansa (jolloin se saattaa olla jopa sekarotuinen, polveutumismääritystä ei pystytä tekemään, koska vanhemmat ovat ulkomailla) eikä vanhempia/isovanhempia/sisaruksia ole terveystutkittu lainkaan (käytännön esimerkkinä monen rodun tuontikoirat tietyistä maista). Tällaisia koiria tiedän Suomessa myytävän hintaan 1 400 €.

- sirutettu, ell. tarkastama sekarotuinen, jonka vanhemmat ja mahdollisesti myös isovanhemmat on terveystutkittu (lonkat, kyynärät, mahdollisesti polvet, degeneratiivinen myelopatia, selkä), rodut ja niiden laskennalliset osuudet ovat hyvin tiedossa ja sukutaulun paikkansapitävyys pystytään tarvittaessa todentamaan DNA-testillä jos epäiltävää on (todellisuudessahan lähes kaikkien rotukoirienkin polveutuminen perustuu edelleen vain kasvattajan sanaan koska polveutumismäärityksiä tehdään vain pienelle osalle rotukoirapentueista) ?

27.01.2015 00.04
022710586_r

Vertaat siis kohtuuharvinaista ja mahdollisimman huonon kuuloista ilmiötä likimain ainutlaatuiseen (joskaan ei pesunkestävän paikkansapitävään) ilmiöön (=itseesi) ihan surutta ja huutelet sammaloituneista ajatusmaailmoista?

En ostaisi kumpaakaan koiraa. En, vaikka puolittaisit koiriesi hinnat.

Rotukoiraa ostaessa voi määritellä koiran ja sen sukutaulun kriteerit melko korkealle ennen kuin kasvattajat ja valinnanvara loppuu kesken. Jos taas haluaisin sekarotuisen koiran samoilla vaatimuksilla, joilla haen rotukoiraa, ei maasta löytyisi yhtäkään myyjää sellaiselle koiralle.

Sun bisneksesi ei tuota mitään superkoiria.

27.01.2015 00.04
000046916_r

Se että susimix roduissa on näin ei tarkoita että sillä kannattaisi kauheasti yleistellä. 

27.01.2015 00.16
000105279_r

^^^Tässä keskustelussa ei nyt puhuttu sinusta, huomasitko sen? Et ole ainut sekarotuisten kasvattaja.

Mut siis ymmärsinkö oikein eli sun näkökulma, että rotukoirapiireihin ei oo luottamista, koska siellä voidaan huijata, mutta sekarotuiset jotka tutkituttaa koiransa puhuu aina totta? :D

Entiedä miten sinisilmäisesti sä sit katot sekarotukasvattajia, mutta mahdollisuus viilata linssiin on siellä ihan yhtä suuri. Suurempikin jos lähdetään faktojen todentamisesta ja asioista paperilla liikkeelle. Turha verrata yhden rodun hinkuvinkuintialaiskasvattajia sun omaan kasvatustyöhön. Tässä keskustelussa kun on kyse yleisestä koirien hintatasosta.

27.01.2015 00.17

Toikin on niin ristiriitaista. Esimerkiks risteytyksiä toivotaan koiraroduille, että geenipoolia saatais laajennettua, mutta roduissa joissa tätä on tapahtunut se ei olekaan enää ok. Se on vaan seropi-ihmisten etuoikeus. Joku tuloksien ostaminen on vähän noloa, mut siihenkin voi vaikuttaa ihan jo valkkaamalla mistä koiransa hankkii.

Riippuu mikä se "pääjuttu" koiran ostajalle on. Onko ne esimerkiks näyttelyt tai joku lajiharrastaminen ja kisaaminen. Etc. Seropin kanssa ei ihan samoilla ehdoin harrastella nykysysteemillä. Rahallinen arvo on eri asia kuin tunnearvo, sitähän täällä joskus kuuluteltiin mut näemmä unohtunut monilta tän seropisuosion myötä.

27.01.2015 07.29

Suomessa roturisteytyksiä on tehty snautseri-pinseri, tanskalais-ruotsalainen pihakoira-brasilianterrieri, barbet-pontaudemerinspanieli, irlanninvesispanieli-pontaudemerinspanieli jne.
Näiden yksilöiden jälkeläiset on kennelliitto hyväksynyt jomman kumman vanhemmat rotuiseksi, missä yhteydessä on tullut ilmi ettei tämä olekaan ok?

Roturisteytys on toivottava silloin kun se on harkittu, pitkälle tähtäimelle ajateltuna oikeasti rotua autava, sekarotuisten teettämiselle ei ole mitään tekemistä edellämainitun kanssa.

Muokattu viimeksi: 27.01.15 07.30
27.01.2015 08.51
Itse en seropista ylihintaa maksaisi. Max 500€..tosin en usko et lähitulevaisuudessa seropia ottaisin kun ei täytä haluttuja kriteerejä.

Itse määrittelen seropi pentueet:

Vahinkopennut, jotka syntyneet omistajan huolimattomuudesta eivätkä ole suunniteltuja.

Bisnes pennut, joita näkee usein. Tehty tarkoituksella ilman mtn päämäärää rahan kuvat silmissä.

Risteytys pennut, joiden yhdistelmässä on selkeästi haettu jotain, pentueeseen nähty "vaivaa", emällä, isällä terveystuloksia, lähisuvusta tietoa ehkä jopa näyttöä(koiranet,fixi,jne).

Roturisteytykset katson ihan omana lukuna enkä luetteloi niitä yllämainittuihin kategorioihin.

27.01.2015 11.57
000113369_r

Imho ei ole olemassakaan vahinkopentuja, on vain vastuutonta koiranpitoa.

27.01.2015 16.08
Lobo kirjoitti:

Suomessa roturisteytyksiä on tehty snautseri-pinseri, tanskalais-ruotsalainen pihakoira-brasilianterrieri, barbet-pontaudemerinspanieli, irlanninvesispanieli-pontaudemerinspanieli jne.
Näiden yksilöiden jälkeläiset on kennelliitto hyväksynyt jomman kumman vanhemmat rotuiseksi, missä yhteydessä on tullut ilmi ettei tämä olekaan ok?

Mulle parhaiten tuttu on malinois ja ainakin ulkomailla noita risteytyksiä on tehty ja tehdään ja se kyllä tulee ilmi jos lukee rodun historiaa tai rodusta ylipäänsä. Näyttelylinjaisista en tiedä, mutta onhan se jo todettu että linjat ovat keskenään kuin yö ja päivä, käytännössä melkein kaksi eri rotua. En tiedä teoriassakaan paljon, mutta näistä ns. salatuista risteytyksistä on jonkun verran puhetta, suvusta voi löytyä koiria jotka eivät ole sitä mitä niiden on väitetty olevan jne. Sukutauluista löytyy tyhjää. En tätä yksinomaan huonona näe, mutta kaikki eivät välttämättä arvosta. Mielestäni on ihan hienoa että rodussa säilyy tietynlainen vaihtelu ja monimuotoisuus, saavutettiinpa se sitten pilkun tarkasti suunnittelemalla(jota esim. fci kivasti rajottelee) tai sitten "omilla ehdoilla" (jotka määrittelee alansa asiantuntijat eli itse rodun harrastajat). Ongelmaton rotu ei ole, mut veikkaan että melko elinvoimainen silti jos vertaa vaikka saksanpaimenkoiraan, joka myöskin on käyttörotu. 

Koira kuin koira, kuten aiemmin jo sanottiin, mutta ihan eri asia lähteä etsimään tavoitteisiin sopivaa seropia jonka kanssa pääsisi vielä tavoitteellisesti harrastamaan(ei välttämättä edes kisa- vaan oppimismielessä). Kaikkea ei näiden seropien kanssa pääse kokeilemaan hyvällä tahdolla eikä tarmokkuudella. 

Seurakoirat sitten asia erikseen, en ole vieläkään aivan varma mitä niistä ajattelen. Ihan samoissa määrin en niitä nosta seropien yläpuolelle kuin koiria joiden takana on jokin purpose. En ihan väitä, mutta en mä varmaankaan ostaisi 1000 euron seurakoiraa, jolla ei ole muuta tarkoitusta kuin hengailla mun iloksi. Saa vielä pahimassa tapauksessa rodun tyyppiviat kaupanpäällisiksi ja rahaa tuhlaantuu jo pelkästään siihen että koira ylipäätään pysyy terveenä(tai "terveenä"). Väittäisin että omat seropini ovat perusterveitä, vaikka eihän sellaista voi sanoa kun ei ole kaikkia mahdollisia tutkimuksia teettänyt. :D Pelkästään lähipiirissä rotukoirilla ilmaantunut kaikenmoista vaikka varmaan paremmalla/hellemmällä pidolla olleet kuin noi omani(ekaa koiraa rasitettu aika huolettomasti ja toinen oli kasvuikänsä ajan kauhee läski). Rotukoirat saattaa olla tutkittuja mutta ei ne tutkimuksetkaan mitään takaa jos ei niiden pohjalta lähdetä tekemään muutoksia. Monia rotuja aletaan laajemmin tutkia vasta kun osataan epäillä jonkin sairauden yleisyyttä ja periytyvyyttä. Mutta kaikesta huolimatta rotukoiran hinnalle on mun mielestä perusteensa. Seropi on aina vähän kuin arvonnasta voitettu, et voi varmasti tietää mitä saat.

27.01.2015 16.24
ihrahiiri kirjoitti:
Lobo kirjoitti:

Mulle parhaiten tuttu on malinois ja ainakin ulkomailla noita risteytyksiä on tehty ja tehdään ja se kyllä tulee ilmi jos lukee rodun historiaa tai rodusta ylipäänsä. Näyttelylinjaisista en tiedä, mutta onhan se jo todettu että linjat ovat keskenään kuin yö ja päivä, käytännössä melkein kaksi eri rotua. En tiedä teoriassakaan paljon, mutta näistä ns. salatuista risteytyksistä on jonkun verran puhetta, suvusta voi löytyä koiria jotka eivät ole sitä mitä niiden on väitetty olevan jne. Sukutauluista löytyy tyhjää. En tätä yksinomaan huonona näe, mutta kaikki eivät välttämättä arvosta. Mielestäni on ihan hienoa että rodussa säilyy tietynlainen vaihtelu ja monimuotoisuus, saavutettiinpa se sitten pilkun tarkasti suunnittelemalla(jota esim. fci kivasti rajottelee) tai sitten "omilla ehdoilla" (jotka määrittelee alansa asiantuntijat eli itse rodun harrastajat). Ongelmaton rotu ei ole, mut veikkaan että melko elinvoimainen silti jos vertaa vaikka saksanpaimenkoiraan, joka myöskin on käyttörotu. 

Olen typerä ja takerrun :D 

Kun puhutaan roturisteytyksistä itse ainakin oletan että kyse on FCI:n alaisista roduista joiden risteytyksillä pyritään laajentamaan jommankumman rodun geenipoolia.

Keski-Euroopan käyttöroduissa esiintyvää sekaisin risteytystä en tähän laskisi samaan kategoriaan. Se on juurikin useasti aikalailla salailua ja sukutaulut väärennetään yms. 
En kuitenkaan näe näitä x-maleja tai knpv- linjaisia/x- holskuja mitenkään huonona asiana. Jälkimmäisten kohdalla toimivimpia paketteja nuo ovat useimmiten kuin esim FCI-koirat. Niitä käytetään mondoringissä, knpv-kokeissa ja ipossa menestyksekkäästi. Toinen on tuo yllä mainitsemasi perimän monimuotoisuus. Ainut huono asia on vain tuo sukutaulujen väärentäminen, jatkojalostus voi olla hyvinkin hankalaa kun ei oikeasti tiedä mitä siellä on taustalla.

27.01.2015 16.49

Risteytyksiä ne nekin ovat, vaikka voihan sen ajatella miten tahtoo. Lisäksi on paljon fci:n ulkopuolisia rotuja joissa ei rotupuhtautta välttämättä tarkastella jos rodun kasvatus perustuu vaikkapa työominaisuuksiin ja muihin vastaaviin seikkoihin. Tosiaan jos keskustelua luit, tuomittiin tuolla aiemmin tämä hurja väärentely. Mut se on voinut olla ainoa tapa saada se koira rekisteriin, joten vaihtoehdot jää vähiin. Sisäpiiritietoa mahtuu kaikkien rotujen pariin varmasti paljon.

on ajan hukkaa keskustella siitä ovatko modernit FCI-paperilliset malinoisit NVBK-linjaisia vai eivät sillä ne ovat kaikki alkujaan enemmän tai vähemmän NVBK-alkuperää

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti