Nartun hiljainen kiima? (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

05.02.2015 23.35
022243767_r

Heips! :)

Mulla on siis n. 2,4 vuotias narttu, ja juoksut on tullu aina puolen vuoden välein. Viimeksi oli juhannuksena 2014 ja piti tulla jouluna, ja ihmeteltiin kun ei näkynyt merkkiäkään.

Nyt koiramme on tämän tammikuun aikana pyöristynyt aikalailla... Käytös on muuttunut jotenkin masentuneemmaksi, menee makaamaan pesuhuoneeseen omaan petiinsä eikä tule aina edes kutsuttaessa. Siskollani on samankokoinen uroskoira, joka tulee meille usein ja lenkkeilläänkin yhdessä, joten mahdollinen astuminen voisi olla tapahtunut, koska koirat leikkivät usein keskenään sisällä sekä ulkona. Harmittaa ettei minulla tai muillakaan perheestämme ole mitään muistikuvaa, oisko meidän koiralla ollut jotain muita merkkejä kiimasta kuin vuoto?

Joka tapauksessa ennenkuin lähen kiikuttamaan eläinlääkäriin, niin olisi kiva kysellä teidän kokemuksia? Onko edes mahdollista, että jäisi kokonaan huomaamatta :O ? Oon tässä koko päivän tutkiskellut nettiä, ja varmuudeksi laitoin nyt oman keskustelun, että saisin mielenrauhan. Vai voisko vaan olla tulevien juoksujen oireita vai valeraskautta?

Koirani saa kerran päivässä ruuan, sekä 2-3 kolme kertaa lenkkiä + pihassa saa riehua vapaana samalla kun teemme pihatöitä, joten ihmetyttää tuo turpoaminen. Olen koitellut nisiä nyt muutamaan otteeseen. Netissä luki vähän sitä sun tätä, että joillakin nisät on tummia ja turvonneita, ja joillakin on kirkkaan punaisia ja normaalikokoisia. Omalla koiralla on siis punaiset (ei vaaleat eikä nyt erikoisen kirkkaat) ja ehkä pientä turvotusta? En osaa sanoa kun ei tosiaan ole aijempaa kokemusta :/.

Aikaisempia juoksujen alkamisoireita meillä on ollut tiheä virtsaaminen ja alapään jatkuva nuoleminen, mutta nyt ei ole kumpaakaan tällä hetkellä? Joten siksi ei tunnu, että juoksut olisi alkamassa lähiaikoina.

Ultrassa käyminen on kallista, joten koitamme äitini kanssa selvittää asiaa. Toivoisin asiallisia vastauksia ja nopeasti :)

Lisään vielä, että koiramme ensimmäiset juoksut tulivat juhannuksen aikaan 2013, seuraavaksi tuli jouluna 2013 ja viimeksi taas juhannuksen aikaan... Todella säännölliset ovat olleet, ja kun on pikkukoirasta kyse niin vuoto on aina ollut niukkaa joten siksi epäilys jos nyt olisi jäänyt kokonaan huomaamatta??

Kiitos jo etukäteen!

06.02.2015 00.09
000022590_r

Ultra kallista? 50euron tienoilla. Kyllä minä käyttäisin varmuuden vuoksi. Kysehän voi olla valeraskaudesta, jota moni narttu kärsii juoksujen jälkeen. 

Jos narttu on tiine, niin ainakin voisitte miettiä ruokailut sun muut uusiksi, missä tekee pennut jne jne valmistelut.

06.02.2015 08.19

Särähtää pahasti tuo "Ultrassa käynti kallista" -kommentti. Siis kun te olette koiran hankkineet, niin kai te ymmärsitte siinä vaiheessa, että koirasta aiheutuu kuluja? Ultrassa käyttäminen on pieni raha kaikessa siinä koiranomistajuuden tappiossa. 

Kai tekin haluatte kuitenkin koiran parasta? Miten ette ole huomanneet juoksuja, miten ette ole huomanneet uroskoiran erikoista käytöstä? Jos siis on kyse oikeasta tiineydestä, eikä valeraskaudesta, tai jostakin muusta vakavammasta terveyshaitasta? 

Sori vaan, mutta mulla oikeasti kiehahtaa tuollainen, kun ei viitsitä ottaa oikeasti asiasta selvää, vaan tullaan keskustelupalstalle hakemaan neulaa heinäsuovasta. :p 

06.02.2015 10.30
022243767_r

Täälläpäin maksaa kuulemma reilu 80€ ultra, ja pettymys olisi jos ei näkyisikään mitään. Eläinlääkärille lähtee soitto maanantaina :) , mutta niinkuin aloitusviestissäni sanoin niin ajattelin kysellä täältä vastaavia kokemuksia.

Ja siis tämähän ei ole nyt varmaa olisiko koirallamme olleet juoksut, ja tuntuukin oudolta että ne olisivat jääneet huomaamatta. Ja uroskoirassa ei mielestämme ole mitään erikoista ollut, mutta saattaahan että olisi jäänyt huomaamatta.

Koirani terveys on minulle tärkeää, mutta eihän se kiellettyä ole ensin vähän kysellä kokeneimmilta koiranomistajilta asiasta.

Kiitos viesteistänne :)

06.02.2015 20.25
000022590_r

Mulla on nartulla ollut valeraskauksia, mutta se on rajoittunut vaan lelujen hyysäykseen ja nurkkien kiertelyyn. Jos sulla on koiralla jo nähtävillä pyöreyttä, niin ehottomasti lekuriin. Olis ainaki tieto mistä pyöreys johtuu... Ja jos on tiine, niin tietää valmistautua.

//muoks. Valekiimat on yleisiä, joten on voinut hyvinkin käydä vahinko. Ei muutaku tarkastamaan tilanne!

Muokattu viimeksi: 06.02.15 20.27
07.02.2015 12.53
022243767_r

Kiitos vastauksestasi :) soitin perjantaina eläinlääkärille, ja maanantaina vien näytille.

07.02.2015 17.14
000022590_r

Muista sitte kirjottaa tännekki mikä oli "tuomio" :)

10.02.2015 18.23
022414662_r
Keuruu

Tuliko eläinlääkärillä asiaan selvyyttä?

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
12.02.2015 23.35
022592088_r
Rovaniemi

Ultrassahan voi selvitä muutakin kuin mahdolliset pennut. (Kohtutulehdus).. meillä on yhdellä nartulla hiljaiset juoksut.. tai siis ei juurikaan vuoda. Hyvä jos tipan verta kerkeää näkemään. Käytöksestä kyllä huomaa. Laihtuu/turpoaa samalla ruokinnalla myöskin kiimakierron erivaiheissa ja tulee joka kerta valeraskaaksi. Eli pieni turpoaminen voi olla normaaliakin.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti