Pentukuume vol. 4 - Sivu 134 (Koirat > Pennut)

14.04.2016 11.06

Mua mietityttää ihan kauheesti yksinolon opettaminen. Vaikka turhahan sitä on jännittää kun ei edes tarkkaan tiedä vielä pennun luonnettakaan. Mut silti mua mietityttää se. Enkä osaa päättää minkä huoneen rajaan sille yksinoloalueeksi. Vaihtoehdot ois keittiö, makkari ja sit tommonen käytävämäinen saunaeteinen. 

Keittiö tuntuu vähän hazardilta yksinolopaikalta. Siellä on kaappeja mitä penkoa, lieden levyt mitä sytytellä jnejne...

Makkariin taas en haluis koiran kotiutuvan koska no...Se on mun makkari :D Näistä lähtee niin paljon karvaa, että ois kiva pitää edes nukkumatilani mahdollisimman karvattomana. 

Saunaeteinen on varmaan fiksuin vaihtoehto. Sielläkin toki on miinuksensa, kuten esim ulko-ovi. Taitava pentu oppii kyllä ropeltamaan oven lukostakin auki ja kiitää sitten vapauteen. Noh, pitää varmaan vaan kehitellä siihen joku varmistin. 

Kaikenlaista järjesteltävää ja mietittävää on vielä, mutta vielähän tässä pari kuukautta joutuukin neitoa odottelemaan. <3

//edit. Ja jos se pentu yksin ollessaan huutaa niin se ei sinällään ole ongelma, koska asutaan omakotitalossa. Mutta onhan se pennun kannalta ikävää jos paniikissaan huutaa ja huutaa.

Ja se yhteen huoneeseen telkeäminen on minusta järkevää, koska kyllä aio jättää Toffea heti alkuun pennun kanssa keskenään. Lisäksi tää talo on niin iso, että tilan rajaaminen pitää tehdä ihan turvallisuussyistäkin. 

Mulla on kaikki kauhuskenaariot mietittynä koska no..tää on mun eka pentu :D 

Muokattu viimeksi: 14.04.16 11.41
http://toffeakita.blogspot.fi/
14.04.2016 11.15

No musta yksinolokin on sellainen asia jota ei tarvitse "opettaa"...

14.04.2016 11.26
000113779_r

Pentuarki on ihanaa! Mä en kerrassaan tajua mitä ihmiset siinä kauhistelee :D Fredin pentuajasta ei kauaa ole ja se oli maailman helpoin pentu. Nyt on toinen pentu talossa - kunnon riiviö - eikä mun pentukuume ole vieläkään kadonnut. En tahtoisi, että toi nakera kasvaa niin nopeasti. Mun ihanin ja suloisin pieni pentu <3

Ainoo ärsyttävä asia on se jonkun just 8 viikkosen pennun kanssa kun se ei itse pääsee vielä sohvalle tai alas itse, eikä osaa kulkea portaita. Mutta sekin on nanosekunnissa ohi. 
Kaikki semmoset pentumaiset riekkumiset, käytöstapojen vajavaisuus ja pienet hampailla kokeilut ym. ei oo mulle mitenkään vakavia. En mä niistä jaksa ärsyyntyä. Pentu saa ja sen pitää olla pentu.

Mun puolesta pentuaika sais mennä hitaammin. Ja voisin jo nyt varmaan ottaa kolmannen tähän :D ainoa este on se, että siinä ei ehkä ole mitään järkeä ja kymmenen vuoden päästä mulla alkais olla tässä kolme seniorikoiraa.

14.04.2016 11.42

Meilläkin nuo on olleet helppoja pentuja, ei siinä mitään, menisihän tässä vaikka vielä toinen pieni sheltti... JOS nämä olisivat pääasiassa lenkkeily/höntsäilykavereita TAI jos harrastukset olisivat sellaisia "joskus ja jouluna"- tyylisiä TAI jos vain yksi tai kaksi koirista harrastaisi enemmän jotain. Nyt on kuitenkin kaksi junnukoiraa joiden molempien kanssa on tavoitteita saavutettavana eikä aika riittäisi mitenkään kolmanteen. Jos Peppi eläisi vielä niin se kyllä menisi tässä, vähään tyytyväinen pieni spanieli, mutta kolmas nuori jonka kanssa pitäisi harrastaa tai tehdä.. nope. Nyt on monet treenit viikossa 100km päässä + omatoimiset + kaikki viikonloppujen luentojutut ja spesiaalikoulutukset ja nyt koittaa kesä eli myös maastolajit niin ei todellakaan, tämä elämä on niin pelkkää koiraa jo nyt. :D

Eli joo, pentukuume pysyy poissa kun nykyisissä on niin paljon tekemistä. Olen tosi onnellinen siitä että minulla on kaksi hyvin erilaista koiraa. Olen niin kiinnostunut eri lajeista ja nyt minulla on oikeastaan melkein kaikkeen sopivat koirat joiden kanssa tehdä ja kokeilla, löytää ne asiat jotka minua oikeasti kiinnostaa. Kesäkuussa on ensin viikonlopun paimennusleiri ja seuraava viikonloppu menee nomen parissa. Kiehtovaa, niin paljon erilaisia koiria, tapoja kouluttaa ja käsitellä niitä joka piirissä! Olen oppinut valtavasti.

Muokattu viimeksi: 14.04.16 11.43
14.04.2016 12.15

Miksi mulla on taas epämääräinen shelttikuume :D

Loputtomaan vinttikoirakuumeen oon jo hyväksynyt vaikka se oma teini tuleekin taloon sunnuntaina, varmaan vaikka vinttareita olisi joskus talo täynnä kuumeilisin niitä silti :P

Mutta tää sheltti kuume... Nemohan on monella tapaa ihan älyttömän rasittava kakara eikä yhtään oman tyylinen (räjähtänyt turkki vaikka kuinka harjaa, äänekäs, terävä, luupää) mutta silti aina kun tuo maailman rasittavin karvapallo pyörii jaloissa niin tulee sellainen olo, että sille ois kiva hankkia se oma pieni samanlainen karvanyytti kaveriksi :D

Noooh, ehkä sitten kun tuo grey ja se venakko (kunhan sen sitten greyn aikuistutta hankkisi) on aikuistuneet ja tuo kauhukaksikko jo lähenemässä seniori-ikää voisi miettiä toista shelttiä.... Paitsi jos mulle käy niin kuin suurelle osalle vintti-ihmisistä ja talo on siinä vaiheessa täynnä noita juoksijoita...

14.04.2016 12.24
000113779_r

Joo vinttarikuume taitaa vaan lisääntyä mitä enemmän niitä hankkii :D Nemo, olet valinnut vaarallisen tien.

Meidän harrastaminen on vaan helpottunut kun on kaksi koiraa. Ja elämä ylipäätään. Alan ymmärtämään miksi vinttareita on yleensä niin kamala kasa ihmisillä. Mun mielestä kaksi on helpompi kuin yksi. Joku on sanonut mulle, että kolme on paras määrä :D No tietysti meitä auttaa se, että molemmilla on pääharrastukset samat ja nimenomaa saavat todella hyvää kuntotreeniä yhdessä.

En siis todellakaan ottaisi pentua tähän enkä ota vuosiin. Olo on vain semmoinen, että kyllä semmoinen menisi enkä haluaisi luopua pentuajasta. Mulla on vaan niin lämmin ja hyvä mieli näiden molmepien pentupäivistä. Ihan erillaisia, mutta silti niin upeita kakaroita, joiden kanssa elämä ja uusien asioiden kohtaaminen on vain niin mukavaa :)

Kiirettä tulee pitämään harrastusrintamalla näiden kanssa, kunhan parantuisivat! Nyt on taas Fredin ekat maastokisat vaakalaudalla, ellei toi tauti pian hellitä :( Ensi kuussa pääsen itse opiskelijastatuksesta työelämään, ja sitten pystyykin jo suunnittelemaan noita muita harrastuksia. Ihan ensimäisenä lähdetään harrastelemaan noita nenälajeja Fredin kanssa. Pennun kanssa täytynee, ottaa joku pentukurssi, jotta treenitilanne häiriössä tulee tutuksi.

14.04.2016 12.33
Gai kirjoitti:

Joo vinttarikuume taitaa vaan lisääntyä mitä enemmän niitä hankkii :D Nemo, olet valinnut vaarallisen tien.

Niin se vähän mustakin tuntuu, tulevaisuutta kauhulla(?) odotellen :D

14.04.2016 12.43
022701036_r
ihrahiiri kirjoitti:

No musta yksinolokin on sellainen asia jota ei tarvitse "opettaa"...

Niin tämä. Okei, kokemusta ei läheisesti oo kun kahdesta pennusta, mutta ei niille kummallekaan tarvinnu yksinoloa opettaa.
http://raurx.blogspot.fi
14.04.2016 12.44

Minusta omatoimitreenit hallilla on niin käteviä myös kahden kanssa. :D Ei tule niin herkästi paahdettua sitä koko tuntia kun vuorottelee koirien kanssa, juuri kun toisella on hauskinta ikinä se joutuukin häkkiin odottamaan ja seuraamaan kun toinen pääsee ja se toinenhan pyyhältää sieltä vuorolleen ihan liekeissä kun on joutunut hetkeksi sivuun jne.. Ja jos toinen koira estyy treeneistä niin voin melkeimpä aina ottaa toisen tilalle. Toki Neo ei pysty menemään Kassun agilityjä eikä Kassu voi mennä hakumetsään (tai no miksei, mutta ryhmä jossa pääasiassa harrastan sitä on vain pk-rotuisille), mutta esimerkiksi kun Neo estyi tulemasta tokoon tässä päivänä eräänä, tuli Kassu sitä korvaamaan ja sain opetella ne asiat sitten kuitenkin. :D

14.04.2016 12.47
000113369_r

Niin mäki oon aina ajatellut, ja pentu on vaan yksinkertaisesti jäänyt kotiin kun arki on alkanut. :P Ja kummastakin tuli todella lunkeja yksinolijoita, jonkun verran toi puuhastelu tietysti kuuluu pentuikään muutenkin.

Mut nyt kun oon viime aikoina lukenut muiden ties mistä yksinolo-ongelmista (tosin nekin lähinnä todella nuorilla koirilla) niin oon funtsinut että jos onkin vaan käynyt hyvä säkä ja jos seuraava onkin mallia piraijanhampainen täystuho vaikka sillä ois kaikki muut osa-alueet elämässä kohdillaan.... :D Mut aiheetonta sillä on päätään etukäteen vaivata.

14.04.2016 12.48
000113779_r

^ No siis just tuo! Kun kerran on jo treeneihin menossa niin samallahan siinä treenaa kaksi koiraa.  Myös just tuo kilpailu omistajan huomiostakin toimii motivaattorina. Fredi, jonka mielestä esim. esiintyminen on aina ollu vähän njeh, katsoo nyt hölmistyneenä etäältä kun harjoittelen pienemmän kanssa. Ja johan sitäkin on alkanut innostamaan esiintyminen, kun joutuu vähän kilpailla suosiosta :) 

Nemo kirjoitti:
Gai kirjoitti:

Niin se vähän mustakin tuntuu, tulevaisuutta kauhulla(?) odotellen :D

Just saying...
14.04.2016 13.31
022703451_r
Kouvola

Sulo oli ihan kauhea yksinolon kanssa!
Hän oli se pentu joka jäi aina oven taakse huutamaan kun jonnekkin lähdettiin. Teininä opetteli avaamaan ulko-ovet ja sitten sitä jahtailtiin ympäri kyliä. Oli hienoja ne päivät kun tulin itse koulusta kotiin ja Sulo oli omatoimisesti ulkona...

Sydäntä särki jättää huutava koira sisään, vaikka kyllä se rauhoittui nukkumaan hetken päästä. 

Mulle oli suuri IHME että Ediä ei tarvinut opettaa yksinoloon ollenkaan. Ei oo ikinä jäänyt itkemään/haukkumaan perään, ei oo tuhonnut mitään. Lisää tälläsiä koiria mulle :D Mut en kyllä allekirjoita sitä että yksinoloa ei tarvis opettaa.

14.04.2016 14.47
022700382_r

Mä myönnän että stressaan itse koirien (pentujen) yksinoloista. Siis ihan todella paljon ja vähän hysteerisyyden makua tossa mun touhussa välillä.

Silti Volkinkin otin vaikka yks sen isoimmista ongelmista oli yksinolo ja Vallastakin parin askartelevaisemman kiukkukuukauden jälkeen on tullu ihan lunki yksinolija :D

Jatkossakin aion toimia niin että pentu ei saa elää ihan täydessä symbioosissa mun kaa, opetellaan rauhottumaan erikseen ja sitten se pentu vaan jää himaan millon miksikin aikaa.

Mulla noi traumat tosin saattaa kummuta yhdestä oikeasti eroahdistuneesta koirasta joka oli kirjaimellisesti mallia "syön ovia/seiniä/metallia/vaatteita ja stressihätäripuloin ja oksennan kun omistaja poistuu suihkuun" jne.

Muokattu viimeksi: 14.04.16 14.48
14.04.2016 20.38
022680004_r

Samoilla linjoilla Piun kanssa. Ei stressaa yksinolot, sisäsiisteys, silmät selässä tai muukaan, mutta kun saat parikuisen pennun syliisi, on se kuin tyhjä tietokone. Kaikki tieto pitää ladata siihen :D Suhde, luotto, laumahierarkia jne. Musta etenkin Epelin ja Darran kanssa on niin ihanaa, ne osaa ja tietää, niitä voi pitää huolettomasti irti esim. kaupunkialueella tietäen, ettei ne paina kissan perään korvattomina. Mutta Psyko? Ehei, tuota junnua en laskisi ihmisten ilmoilla irti. Näppärästi se menee irti, voin kävellä metsässä napit korvilla luottaen, ettei se lähde, mutta kaupungissa on liikaa ärsykkeitä. Pennut on mahtavia, mutten omaa halua, kauhistuttaakin ajatus. Ihan törkeesti aikaa sellaiseen kuselta haisevaan pulleroiseen menee, kaikki mitä ympärillä tapahtuu, imee se kuin sieni sen itseensä.

15.04.2016 10.06
Yritä siinä sit lukee pääsykokeisiin, kun pennut syntyy minä hetkenä hyvänsä... Joo ei onnistu :D
vilanrennotriennot.blogspot.fi
15.04.2016 11.56
000107439_r

Mä olen miettinyt tota yksinolo juttu, kun omistan jo yhden eroahdistus piskin, että tarttuuko se penneliin :D Vai rauhoittaako molempia kun on seuraa? :) 

15.04.2016 11.58
000089714_r

Mulla oli hetki sitten ihan jäätävä pentukuume. Tuli viestiteltyä kasvattajalle ja tavattuakin. Mulla olis mahdollisuus saada syksyn pentueesta pentu kunhan vaan ilmoittaisin itseni varauslistalle. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, että vaikka tykkään ko yhdistelmästä, taitaa pentu jäädä ottamatta. 

Toi nykyinen kakara, pian 3v, alkaa vähitellen näyttää jotain aikuistumisen merkkejä ja sen kanssa arki on lähteny rullaamaan tosi kivasti. Olis pään hakkaamista seinään ottaa tähän tilanteeseen pentu, vaikka ne niin ihania onkin. Tänään aamulenkillä kun kuljettiin kakaran kanssa Sotalaisparkenilta Itäistä Pitkäkatua Kaasukellolle ja kotiin oli vaan niin hyvä fiilis. Se oli suurimman osan matkasta irti, ei välittänyt kävelijöistä, työmiehistä eikä pyöräilijöistä ja ohitti remmi löysällä vastaantulevat koirat (okei, sen mielentilassa on työstämistä, mutta enivei) ja kuunteli puolenvaihdoskäskyjä. Se ei myöskään jahtaa enää lintuja! 

Pentukuume nousee aina välillä ihan tajuttomiin svääreihin, mutta hyvää kannattaa odottaa, eikö? Kahden vuoden päästä mun opiskelut on aika hyvällä mallilla toivottavasti ja toi kakarakin on jo 5v, joten pentuhaaveilut syksystä 2016 voi siirtää suosiolla kevääseen 2018. Onpahan aikaa vielä kartottaa sukuja ja muuta mahdollista vielä enemmän. :D 

15.04.2016 12.35
022710085_r
Rovaniemi

^^ Voi joko rauhoittaa tai sitten stressaamisellaan hermostuttaa uudenkin koiran ja on pahimmassa tapauksessa sitten kaksi ahdistunutta. Meillähän ei esmes auttanut että oli jo ennestään koira itellä kun tuon valkkarin otin ja jäi sille aina seuraksi, silti se ulvoi ja kiljui paniikissa nukkumatta 8 h putkeen ja kaivoi ja repi tiensä läpi ovesta yms. hauskaa.

Mä tuun ressaan varmaan joka pennusta hamaan hautaan asti että miten yksinolot alkaa sujuun ja en tod. ota kuin tilanteeseen jossa on ainakin viikko aikaa katella toisiamme rauhassa kotiuduttua miten alkaa sujumaan. :D

Muokattu viimeksi: 15.04.16 12.43
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
15.04.2016 14.14
022700382_r

^voinkin kompata viestiä kokonaisuudessaan. :D

Volkilla ja Vallalla auttaa kaveri siihen niiden "bawww en tykkää olla yksin = ("-vammailuun, mutta kumpikaan ei olekaan mitenkään oikeasti eroahdistunut.

Sellaisen koiran kanssa joka syö seinät ja vapisee kuolaten ja pyrkii omistajansa perään niin jonkun pennun jättäminen kahdestaan tuskin lupaa mitään rentoja yksinoloja sille pennulle.

Ja Volkenkin kanssa siis ensin opeteltiin että osasi olla ne työpäivät yksin, ennen en ottanut uutta koiraa -vaikka olisin halunnut sille kaverin heti.

15.04.2016 14.24
000113779_r
Valla kirjoitti:
Volkilla ja Vallalla auttaa kaveri siihen niiden "bawww en tykkää olla yksin = ("-vammailuun, mutta kumpikaan ei olekaan mitenkään oikeasti eroahdistunut.

Jaan tämän kokemuksen omieni kohdalla :) Oikeasti eroahdistunut koira on sitten ihan oma lukunsa.
Tiedän kyllä whippetin, jonka vaikea "eroahdistus" loppui kuin seinään kun se sai koirakaverin. Mutta toisaalta olikohan todella senkään kohdalla kyse ea:sta vai vaan laumakeskeisenä eläimenä inhosta yksinäisyyttä kohtaan, sitä kun helpotti myös kissan läsnäolo.
15.04.2016 14.32
022620189_r
Kauhajoki
turonelamaa.blogspot.fi
15.04.2016 14.47
022663133_r
Kotka

Huomenna haetaan pentu kotiin <3 vihdoin ja viimein! Onneksi lähetään jo aika aikaseen ajamaan etten hypi seinille koko päivää. Sain ihan luvan olla viikon pois koulutuksesta ja viettää aikaa/opettaa pentua :D

vähän jännitän tuota yksinoloa koska noh Peppi on mitä on tai ainakin on ollut vanhassa kämpässä... Se siis tuhosi kaiken irtotavaran minkä vaan löysi! Onneksi ei ole ikinä tekemisiään kohdistanut esim. Seiniin,listoihin tai sohviin ja nyt tässä uudessa kämpässä ei ole tuhonnut mitään ja tässä ollaan asuttu sellanen vuos. Oon muutaman kerran kuvaillut sen tekemisiä ja se kun on aktiviteetit tehny se vähäksi aikaa käy maate ja selvästi miettii että jaaha mitäköhän kivaa sitte mutta kun ei löydä sitä irtoavaa tavaraa käy nukkumaan. Kait oon vaan valmistautunut niin hyvin (nostanut kaiken piiloon kuin lapsi olisi talossa) meinaan kyllä ottaa video kuvaa kun jäävät, melkeimpä tiedän jo mitä  tulee tapahtumaan, veikkaan että tulee sellaisia hepuleita jossa rellestetään huoneesta toiseen :'D naapurina meillä on yksi vanhempi ohminen ja hän on kyllä valmis kertomaan jos huoneistosta kuuluu päivisin mekkalaa, tietää sitten puuttua ajoissa.

15.04.2016 18.27
022704946_r
Lohja

Itsekin stressasin hieman uuden pennun kanssa yksinolon opetteluja, koska vanhempi narttuni oli pentuna hyvin eroahdistunut, ja nykyäänkin on tosi paljon mun perään, eikä ole 100% rentoutunut yksinollessaan. Mutta tämä uusi pentu on luonteeltaan niin erilainen, että sitä ei paljoa yksinolot tai toisen koiran stressaus hetkauttanut. Pystyy nukkumaan ketarat oikosenaan eikä huuda mun perään. Enemmän mä nyt jännitän sitä että alkaako tuhoamaan irtaimistoa kun on melko...touhukas kaveri :D 

16.04.2016 15.36
Hihii pennut syntyivät tänään!! 4 tyttöä ja 5 poikaa oli siihen mennessä syntynyt kun kasvattaja oli mulle viestiä laittanu. Oi kohtahan uskallan jo ruveta suunnittelemaan pentunäyttelyitä ja treenejä penskalle
vilanrennotriennot.blogspot.fi
16.04.2016 19.34
022696563_r
Hämeenlinna

Pitkästä aikaa päätin pölähtää tänne petsien puolelle ihmettelemään. Yks pentukuumeinen ilmottautuu täällä, yli 2vuoden jälkeen houkuttaa ihan jumalattomasti jälleen saksanpaimenperkele.. 
Itseasiassa äitee työkaverillensa alustavasti on puhunu että mulla saattais kiinnostusta yhteen urospentuun hamassa tulevaisuudessa olla. Mahdollinen narttu vaan ei kuulemma toistaseks oo ollu kovinkaan suostuvainen uroksen suhteen, joten katotaan nyt mitä tuleman pitää.

Ootan kyllä innolla, kun enskuussa olis tarkotus nähdä tää henkilö ihan kasvotusten ja jutella omin sanoin hänen kanssa. 
Ei nyt kumminkaan innostuta liian aikaseen, pikkuhiljaa vaan eteenpäin ja katotaan kuinka käy.

No bad breeds, only bad humans. - http://saksalaiskaaos.blogspot.fi/
16.04.2016 20.20
022702397_r
Nokia

Tänään selvisi, että hiukan ennen juhannusta pitäisi syntyä pieniä akitan alkuja jos narttu vaan jää tiineeksi :) Nyt alkaa piinaava odotus, jännää on!! :D

16.04.2016 20.29
022696967_r
Kotka

Odotus on ohi ja me siirrytään uuden pennun omistajiin <3 voi olla että pentukuume ei viellä edes laannu tämän pennun myötä mutta voi mieli viellä muuttua :D 

Vanhin koira otti kyllä hienosti pennun vastaan, onni on pentu joka osaa alistua eikä rupea öykkäröimään <3 ei siis niin että olisi häntä välissä ja tärisee pelosta vaan vähän heiluttaa häntää menee puolimakaavaan asentoon ja tekee kaikenlaisia leikkipyyntöjä. Pentuhan rakastui ihan kunnolla tohon 10-vuotiaaseen mummo koiraan.  

Se on ehtinyt muutamat päikkärit tässä nukkumaan saa nähdä minkälainen yö tiedossa :)

17.04.2016 20.52
000107439_r
Valla kirjoitti:

^voinkin kompata viestiä kokonaisuudessaan. :D

Sellaisen koiran kanssa joka syö seinät ja vapisee kuolaten ja pyrkii omistajansa perään niin jonkun pennun jättäminen kahdestaan tuskin lupaa mitään rentoja yksinoloja sille pennulle.

Ja Volkenkin kanssa siis ensin opeteltiin että osasi olla ne työpäivät yksin, ennen en ottanut uutta koiraa -vaikka olisin halunnut sille kaverin heti.

Joo Veetihän ei oo ikinä tuhonnut taloa tai pitänyt mekkalaa yksin ollessaan. Se tahtoo vaan syödä kaikki mun tavarat yksinollessaan ja ei oo auttanut vaikka oon jättänyt omaa tekemistä kun se sallittu tekeminen ei kiinnosta, kun vasta sitten kun oon tullu kotiin takasin. Ja Veetillä on esim tapana ollu yksin ollessaan hyppiä pöydille ja keittiössä esmes lavuaarille ja kaikki kaapin ovet avataan.... Nimimerkillä tulet kotiin ja vastassa on koira joka on syönyt 1,5 kg nappulaa ja pieree seuraavankin päivän :D
18.04.2016 13.32
022706617_r
Lahti

En kestä tuota Turon linkkaamaa bordercollievauvaa... <3 Joku sais kiikuttaa mulle moisen. 

Muokattu viimeksi: 18.04.16 13.32
http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
18.04.2016 23.03
022616601_r
Riihimäki

Me häippästään täältä, kiitos kaikille kuumekavereille! Nyt alkaa odotus! <3

http://ihanoikeasti.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti