Pentukuume vol. 4 - Sivu 145 (Koirat > Pennut)

12.06.2016 19.22
022708898_r
Iisalmi

Seuraava koira tulee ehdottomasti olemaan beagle. Flätti ei tunnu omalta rodulta vaikka Saagaa en vaihtais tietenkään pois. Kyllä kun kerran on beaglen omistanut, niin semmoista pomppupalloa jää vaan kaipaamaan. Opiskeluiden jälkeen Saagalla pitäis olla ikää ainakin se 5v, vois sitten beaglen ottaa siihen kylkeen kaveriksi <3 

12.06.2016 19.24
022710784_r
Helsinki
Yuno// Akita on vieläkin haveena! Ei vaan ehkä just tähän elämäntilanteeseen.
12.06.2016 19.43

Molossi on kans mulla yks, minkä haluaisin "kokea" joskus. :D Tällä hetkellä cane corso on sellanen, mikä periaatteessa vähän kiinnostaa rotuna. Mutta enpä tiedä, ei taida mulle koskaan molossia tulla.

12.06.2016 20.06
022703451_r
Kouvola

Mulla on kans vähän sama kun Saagalla, siis fiilikset rodun suhteen. Eka koira on pumi, sitten jotain ihan muuta ja kyllä vaan varmistui että kyllä se pumiin on palattava seuraavan kohdalla :D

Ihan kiva miten nää ääripäät Petsiessä korostuu. On se malibuumi ja sit pieni vinttaribuumikin. 

Mä oon aika varma että tuun pysymään tässä seurakoira/paimenkoira combossa. Olis hirveän vaikea kuvitella mulle mitään isoa, karvasta ja kuolaavaa koiraa. Tai metsästävää pystykorvaa jota ei kiinnostais yhtään yhteistyö. No periaatteessa vinttikoira vois mennä, mutta ei oo kyllä kiinnostusta niitä lajeja kohtaan ja se eroais sit kuitenkin vähän "vaatimuksiltaan" muusta laumasta. :D 
Chihun varmaan tulen jossain vaiheessa ottamaan. Ehkä sitten eläkepäivillä kun ei harrastaminen enää kiinnosta :) 

Muokattu viimeksi: 12.06.16 20.06
12.06.2016 20.36
000104479_r

Mä en ehtinyt ottaa välissä mitään muuta rotua, kun palasin aina labbiksiin :D Mitä sitä suotta vaihtamaan hyväksi havaittua rotua.

12.06.2016 21.56
000113144_r

Mä oon aina ollut sellanen "pyhpah ei mitään pikkukoiria tai edes medejä", mutta nyt mulla on kotona pinseri kasvamassa ja haaveilen pikkukippura shibasta. <3 Ääh, mikä ihme muhun on mennyt. :D Ja niin oon vannottanut että en ota Vickystä pienempää koiraa, ja toinen on sentäs sellanen 29kg ja 64cm. Shiba ois taasen sellanen alle kymmenkiloinen rääpäle.. Kelpaisi mulle akitakin, ei amerikanversio vaan se aito ja alkuperäinen, sillä oiskin sitten vähän enempi jo kokoa.

12.06.2016 21.59
022601515_r
Oulu

Pentu-/koirakuume on muuten hassu juttu. Vaikka meillekin on nyt reippa kolmiviikkoinen kakara odottamassa pentulootassa, niin silti sitä fiilistelee että kylläpä olisi kiva hankkia lintu- ja vetokoiraksi saksanseisoja tai weimarinseisoja.. Itseasiassa pikkukoirakin olisi aika kiva.. tai joku pikku paimen, mudi tai kelpie esim. Mutta luppasetkin on söpöjä, ikiunelma kihara, ja kaverilla on kiva cockerikin.. Tai lapsuudesta tuttu seefferi. Naapurillakin on kiva puuteri hoidossa.

Sitten sitä herää, että mitä hemmettiä oikein päässä liikkuu :D Vajaa vuosi ollaan jonotettu just tän nartun penneä, ja alun perin varauduttiin odottaan kaksi vuotta. Narttu on paras mahollinen, samoin kasvattaja, uroksessa ei mitään vikaa ja pennutkin näyttävät kehittyvän todella kivasti. Kyllä ihmismieli on kummallinen.

Tässä on sinun ystäväsi, kumppanisi, puolustajasi, sinun koirasi. Sinä olet hänen elämänsä, hänen rakkautensa ja hänen johtajansa. Hän tulee olemaan sinulle uskollinen viimeiseen sydämenlyöntiinsä asti. Sinun tulee olla hänen omistautumisensa arvoinen.
12.06.2016 22.09

Mä välillä kuumeilen toisesta koirasta, milloin joku pieni, vaikka perhoskoira, milloin tiibetinmastiffi. :D Toista koiraa ei kuitenkaan aikoihin tule. Nyt kun on tuo yksi näppärä ja toimivat tapaus, jonka kanssa voi kehittyä niin omistaja kuin koirakin, niin haluan panostaa siihen. Jos joskus Hippu lisääntyy, niin silloin sitten tulee seuraava, tai joskus joku saman sukuinen koira kiinnostaisi. Hippu ja sen sisarukset (6 kpl) ovat olleet kaikki todella fiksuja ja mukavia pentuja, luonteen puolesta kyllä mitä parhaimpia. 

12.06.2016 22.50

Pienesti takaraivossa kuumottelis se paimen mut jostain kumman syystä varaukses on huskyn penneli x) en tiedä. Kun ei itellä ole sitä kilpailuviettiä (koska paimenen kanssahan pitää harrastaa jotain tavoitteellisesti, heh heh) ja ehkä jopa laiskakin tekemään joka päivä jotain niin husky vaan tuntuu tähän elämään sopivammalta. Ehkä sit joskus,ehkä. Tai sit pysytään kumminkin vitosissa jos rotu vaihtuu :D

Elämäntapana siperianhusky
12.06.2016 23.23

Mua kuumeiluttaa vähän kaiken tyyppiset koirat, paimenista molosseihin, alkukantaisista pystykorvista laumanvartioihin :D Etenkin sheltti kakkonen ois niin kiva ja molossiksi broholmeri. Ja kyllähän se toinen seropikin ois kiva, jos löytyis joku mieleinen sekotus.

Mutta vinttikoirat, nyt kun tää yks on kotona en kyllä pois pääse enää vaihtamaan, omiin käsiin niin sopiva ja helppo neiti, vienyt sydämmen täysin <3 Venakko-kuumekkin vain pahentunut tuon tultua, onneksi ei tarvi odottaa kuin loppu- tai -17alkuvuoteen. Ja senkin jälkeen tekisi mieli hankkia toinen grey, polakki, skotti... :D Afgaanitkin kuumeiluttais ellei niillä ois sitä turkkia ja salukit ja sloughit ja whipukatkin herättelee jotain pientä kipinää.

Jotain erityyppisiä voi ottaa aina väliin, mutta tuntuu siltä, että vinttikoiria tulevaisuudessa on pakko olla ainakin 2-3 talossa :P

12.06.2016 23.24
000092149_r
Piu kirjoitti:

Ja dalmiksenkin pannoista ainakin puolet on hankittu silti sillä mentaliteetilla, että tää panta menee sit sille seuraavallekin. 

Myönnän sortuneeni samaan, perintöpantoja! 

12.06.2016 23.48
000113144_r

Möh, mieheke on ollut aika hyvin palauttelemassa takaisin maanpinnalle koirajutuissa, mutta nyt kun sanoin että seuraava koira voisi sitten tulevaisuudessa olla shiba, niin tuohan innostui. En kyllä tiedä oliko mun hämmennys vai toisen innostus suurempi, tuo kun ei mikään koiraihminen ole. Kumpikaan ei ole erityisemmin pieniin koiriin tykästyviä, mutta tuo pikkukippura taitaa olla molemmilla se ainoa poikkeus. Tahtoisin kyllä seesaminvärisen sitten kun se aika koittaa, en ole ihan kamalan tykästynyt puna/oranssiväritykseen koirilla. Onneksi mulla on kasvamassa tuosta yhdestä potentiaalinen harrastuskoira jonka kanssa saa kiertää ulkomaita myöten myös näyttelyissä, niin ei ole ihan heti toista sessua tulossa jalkoihin pyörimään. :D

13.06.2016 00.04

^ Muuten hyvä, mutta shiboilla on niin paljon kysyntää enemmän kuin tarjontaa, että monesti on parin vuoden jonot ja no, seesamit on kiven alla eli mahdollisuus sellaisen saamiseen on aika olematon ilman suhteita. :D

13.06.2016 00.08
000113144_r

Joo sen tiesinkin että shibat ovat kiven alla, ja vähintään pari vuotta meneekin ennenkuin voidaan koiraa ottaa. Oli jo shiba harkinnassa aikaisemminkin, mutta sitten muutamien mutkien kautta tämä pieni pinserinpenikka päätyikin sijoitukseen. Kuitenkin, mulle ei ole vaikeuksia lähteä vaikka ulkomailtakin tuomaan - tosin siihen vaan on mun perehdyttävä paljon enemmän mitä mulla tällä hetkellä on ulkomaantuonneista tietoa. Saa nähdä - tulee sitten kun on tullakseen, hyvää kannattaa odottaa, vaikka aika olisi kuinka pitkä.

13.06.2016 07.30

Itteä jo vähän hirvittää pennun tulo, mitä jos se on ihan riiviö ja en pärjää sen kans! o.o ...mut sit taas samalla odottaa innolla vaavia ja luottaa et kyllä se siitä. Sainhan mää Toffestakin ihan kelvon koirakansalaisen vaikka se alussa oli ihan kamala teinihirviö. Saa nähä :D

Hei pentukamojen hamstraajat! Mitä ootte tulevalle kakrulle hankkinu? Mulla on pentua varten hankittu öö panta ja hihna :'D Kuppeja ja harjoja on  kaapit pullollaan jo edellisten jäliltä. Pediksikin uhrasin jonku vanhan peiton ja lakanan. En halunnut mitään ostopetiä kun A: jos se pentu silppuaa sen tai B: ei viihdy koko pedissä, kuten ei Toffekaan. 

Ja siihen pentukuumeeseen taas.. Täytyy myöntää että itekin hetkittäin haaveilee millaista elämä olisi toisentyyppisten koirien kanssa. Noutajahan mulla oli pitkään haaveena. Kuitenkin mua eniten kiehtoo ja miellyttää nää itsenäiset, mutta kuitenkin laumahenkiset koirat. Niiden "sielunelämä" on jotenki niin jännää. Joten toisen samanrotuisen päätin hankkia, vaikka Toffe yleensä onkin itsekeskeinen prsläpi. Mutta taidan olla melko usein samanlainen itsekin :'D

//muok. Enkä siis sano etteikö esim. vaikka sitä noutajaa koskaan tulis. Nyt vaan tuntuu tältä. Ja luultavasti melko pitkään elellään tällä uudella kokoonpanolla, jos ei mitään radikaaleja muutoksia tapahdu.

Muokattu viimeksi: 13.06.16 07.32
http://toffeakita.blogspot.fi/
13.06.2016 09.33
022664496_r

Wiccalla on mennyt keräily- ja koiraharrastukset sekaisin. xD

--

Toffe, enpä mä tiedä mitä pentu sitten erityisesti tarvitsee. Tai siis ns. tavallinen seurakoirapentu, jolle ei tarvitse miettiä treenikamoja heti luovutusikäisestä asti. Kuppeja multakin löytyy kasapäin, pantoja ja hihnoja samaten. Ehkä seuraavalle pennelille hommaan muutaman sopivan lelun ihan vain shoppailunhimosta ja jotain treenikamoja.

Vaikka pentu on "vasta" talon kolmas, niin tohon koirakamaan oikeasti jo hukkuu. Ensiapupakkaus on hyvä tsekata ajantasalle ja selailla vähän vakuutuksia. Tuskin sen kummemmin pentuun täytyy varautua. :D

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
13.06.2016 15.53
022706617_r
Lahti
Piu kirjoitti:
 Onko parempaa (tai typerämpää) tapaa nostaa koirakuumetta, kuin suunnitella ostelevansa tulevalle pennelille tarvikkeita ja romppeita etukäteen nyt jo?

Ei ole. :D Tähän oon ajatuksentasolla sortunut jo itsekin, miettinyt mitä kaikkea löytyy valmiina ja mitä voisi ainakin ostaa. Aika kohtuullisena kuitenkin pohdiskelu pysynyt, kun tähän mennessä järkeilin pelkästään että isompi ruokakuppi täytyy ainakin hankkia. Yhtään liian helpoksi en tätä odottelua tee, ei ole narttua vielä edes astutettu ja odotettavia kuukausia on edessä monenmonta. Aikamoista piinaa tää kuumeilu itsellä(kin). :F

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
13.06.2016 16.09
022664496_r

Sulla on sentään jo narttu (tai yhdistelmä) tiedossa ja pennunhankinta prosessina polkaistu käyntiin. :D

13.06.2016 18.00
Mulla ei tartte ostaa tulevalle pennulle ku vain ruokaa. Kaikki muu tarvittava löytyy. Olihan se mielenkiintoista käydä pentuja katsomassa ja ei oo helppo päätös kuka niistä on se oikea. Eihän siinä oo ku kolme vaihtoehtoa, vitsit että menee vaikeaksi :D
13.06.2016 21.22
022640055_r
Helsinki
Kamalaaa. Parhaalle kaverille tulossa naapuriin pentu muutamien viikkojen päästä. En ehkä kestä vaikka nyt ei mitään pentukuumetta olekaan ilmoilla...
http://ekanoma.blogspot.fi/
13.06.2016 21.37
022664496_r

Pääset aitiopaikalta seuraamaan rasittavaa koirakakaraa, joka ei osaa kävellä hihnassa, ei jaksa tehdä kunnon lenkkejä, oikkuilee koko ajan jotain ja mörköiässä säikkyy ties mitä. Ällöjä pentuja kaikkialla.

Muiden pennut ovat tavallaan söpöjä, kun pääsee nauttimaan vaan "parhaita paloja" niitä pallutellessa, mutta jos on tekemisissä enemmän niin onhan se pennun ehdoilla eläminen melko turhauttavaa pidemmän päälle. Mutta sellasta se on. x)

13.06.2016 22.09
022700382_r

Mun mielestä on kiva miettiä kaikenlaisia koiria ja ottaa selvää roduista, edelleen, vaikka pitkän aikaa on ollu aika selvää että ainoat realistiset vaihtoehdot on pystykorvia ja alkukantaisia.

Mietin just välillä että mitä jos mulla oiskin tässä chihu tai joku kultsu tai joku espanjanrescue, mutta koiranpaikat on suunnitelmissa täytetty jo loppuelämäksi eteenpäin samoilla tylsillä vaihtoehdoilla. :D

Tällä hetkellä lähinnä stressaa että toteutuuko tulevaisuuden suunnitelmat vai sotkeeko tylsät käytännön asiat mun koira-aikataulut vuosien päähän.
Mutta tähän hetkeen en kuumeile mitään pentuja, saati vakavasti "uusia rotuja", omat koirat on täydellisiä kavereita enkä kaipaa mitään ylläripiskejä sotkemaan kuvioita.

14.06.2016 00.34
022705464_r
Turku
Piu kirjoitti:

Pääset aitiopaikalta seuraamaan rasittavaa koirakakaraa, joka ei osaa kävellä hihnassa, ei jaksa tehdä kunnon lenkkejä, oikkuilee koko ajan jotain ja mörköiässä säikkyy ties mitä. Ällöjä pentuja kaikkialla.

Muiden pennut ovat tavallaan söpöjä, kun pääsee nauttimaan vaan "parhaita paloja" niitä pallutellessa, mutta jos on tekemisissä enemmän niin onhan se pennun ehdoilla eläminen melko turhauttavaa pidemmän päälle. Mutta sellasta se on. x)

Mulla kävi mielessä että hitto Mere on ollut söpö, melkein koirakuume alkaa iskeä. Sitten muistin kuinka hiton ranskasta Meren pentuaika oli. Kaikki syötiin ja tuhottiin, hihnassa kävely oli pääasiassa repimistä ja vieraiden luokse juoksemista, ulos kakkaaminen oli superhankalaa ja eikä millään meinannut oppia sisäsiistiksi. Plus ne rasittavat raivokohtaukset, aamuset "iskempäs hampaat sun varpaisiin" ja syön sun sänkys-päähän pistot. Plus ne armottomat matkapahoinvoinnit ja kuolaamiset autossa. No thanks. 

Mielummin katon vierestä ja nautin jo aikuistumassa olevasta, hieman järkeä omaavasta koirasta, josta löytyy ihan tarpeeksi pentua vielä tähän hätään :D

14.06.2016 00.58
022708898_r
Iisalmi

Minä tykkään rapsutella pikkuruisia pentuja sen tunnin pari, mutta liian isotöisiä ne on saada kasvatettua isoiksi järkeviksi otuksiksi :D Niin monta hirvikoira pentuetta on tullu isän apuna kaitsettua ja vielä yks beaglepentuekkin. Ei kiitos ikinä enään! Kauniita katsella, mutta hankalia pidettäviä. Yksittäinen pentu tulee vielä takuulla joskus olemaan, ellei käy niinkuin Saagan kohdalla että saa vähän vanhemman pennun. Metsästyskoirien kohdalla tosin haluan kasvattaa pienestä pitäen. Seurapiskiksi ei mitään väliä vaikka ikää ois jo 3v plakkarissa ennen kuin minulle tulis :)

14.06.2016 01.02

Pentuaika on mun mielestä itseasiassa kivaa aikaa. Ei muut asiat haittaa tai stressaa, siitä vaan en pidä, kun pikkupennut on vielä niin tietämättömiä ihan kaikesta. Tyhjiä tauluja. :D Toisaalta se on myös se hienous pennuissa. Silti vähän tylsää, kun pentu ei valmiiksi osaa niitä arkielämän käytöstapoja eikä sen kanssa voi harrastaa kunnolla.

14.06.2016 02.12
000113144_r

Musta on tosi ihanaa kokea se onnistumisen tunne kun penne hoksaa miten joku asia tehdään ja oppii uutta, mutta tää puruleluna ja komenneltavana oleminen 24/7 moppauksen kanssa saisi kyllä riittää. :D Onhan niissä hyvät ja huonot puolensa, vaikka kyllä mä vieläkin oon sitä mieltä, että oon enempi aikuiskoiraihmisiä kuin pentuihmisiä, vaikka tuo penska mulle tosi tärkeä onkin.

14.06.2016 02.29
022640055_r
Helsinki
Siis se pentuaikahan on parasta! Ei se haittaa vaikka joutuu usein käydä ulkona tai siivota jätöksiä sisältä tai saa naskaleista käteen pentuhepuleiden aikana. Ottaisin ihan mielellään kesäpennun hoidettavakseni :D Tai ehkä mulla on ollut vaan liian kiltti pentu niin en tiedä pahemmasta...
http://ekanoma.blogspot.fi/
14.06.2016 07.14
022664496_r
Haha, mä kyllä alunperin meinasin että on toisinaan raskasta kun kaverille tulee pentu, etenkin jos on paljon tekemisissä. Oma pentu paras pentu mutta muiden pennut lähinnä riesoja. :D
14.06.2016 16.25
022697714_r
Turku
Yuno kirjoitti:

^ Muuten hyvä, mutta shiboilla on niin paljon kysyntää enemmän kuin tarjontaa, että monesti on parin vuoden jonot ja no, seesamit on kiven alla eli mahdollisuus sellaisen saamiseen on aika olematon ilman suhteita. :D

Joo, Suomessa on tällä hetkellä 1 seesami shiba, joka on vielä pentu :D
14.06.2016 18.25
022695837_r
Lahti

^eikun 3kpl. Yksi pentu ja kaksi alle luovutusikäistä pentua (jotka ovat ainakin geneettisesti seesameita mutta aika näyttää mikä se ulkonäkö sitten on).

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti