Pentukuume vol. 4 - Sivu 146 (Koirat > Pennut)

14.06.2016 18.57
000092149_r

Nyt on yhdistelmä päätetty, viellä pitäis jaksaa odotella. Pentueen vanhemmat kävi tänään kylässä ja näin sen uroksen nyt toista kertaa livenä ja ai että kyl mä tykkään siitä! Nartussa ei oo mitään muuta vikaaa kun et se on ihan törkeen vilkas :D

naps

14.06.2016 19.08
000113144_r

^ Onpas kauniit vanhemmat!

14.06.2016 22.49
000104479_r

Rodun terveystilanteesta mitään tietämättä, eikö ois löytyny yhtään parempaa narttua lonkkien osalta?

14.06.2016 23.10
022697714_r
Turku
Navi kirjoitti:

^eikun 3kpl. Yksi pentu ja kaksi alle luovutusikäistä pentua (jotka ovat ainakin geneettisesti seesameita mutta aika näyttää mikä se ulkonäkö sitten on).

Juu sen takia en maininnut näistä vielä mitään, kun ei vielä voi nähdä tuleeko punaisia vai seesameita. Toivottavasti seesameita (y) 

Pakko vielä kommentoida kun Myy94 ihmetteli, etteikö parempaa narttua löytynyt lonkkien osalta. Mun mielestä C/C lonkat ei todellakaan ole katastrofi yhdistettynä A lonkkaiseen, varsinkin kun muuten terveystulokset ovat hyvät. 

Muokattu viimeksi: 14.06.16 23.15
14.06.2016 23.19
000113144_r

Joo, aika monet yhdistää A/A ja C/C lonkat, ei mitenkään epätavallista. Ja penkoista tulee yleensä ihan hyviä, toki niitä C lonkkaisiakin saattaa löytyä, mutta esimerkiksi B/B tai C/C lonkkaisia en välttämättä yhdistäisi toiseen C lonkkaiseen.

14.06.2016 23.23
000092149_r

Ronjan C/C johtuu matalasta lonkkamaljasta, muuta virhettä niissä ei ole, joten en nää mitään syytä miksei sitä voisi yhdistää A/A lonkkaiseen? :D Varsinkin kun minun mielestä olisi hukkaa jättää noinkin kaunis ja toimiva narttu käyttämättä.

14.06.2016 23.23
000104479_r

Emmä nyt sano että se katastrofi olis, vaikka ehkä saatto vaikuttaa siltä :D Mutta itse kun valitsin pentuetta, niin B/B lonkat oli maksimi minkä hyväksyin ja sekin vain toisella vanhemmalla. Mutta niinkuin sanoin, en rodun tilannetta tunne ja ainakin omassa rodussa oli varaa valita.

15.06.2016 00.32
022705464_r
Turku

Joo asiaa sen enempää tietämättä, mutta mäkään en ottais kyllä yhdistelmästä, jossa toisen lonkat on C/C tai huonommat, oli sitten miten A/A toisen vanhemman lonkat :D 

Narttu on kyllä ihan kivan näköinen, uros taas ei miellytä mistään kohtaa silmää. Toisaalta, hyvin harva rotikkauros on edes mun silmään hyvännäköinen.

15.06.2016 00.39

^ Musta toi uros ei sivusta näytä hirveästi iteltään mut niinhän siinä usein käy kun ne venytetään. Vatsalinja katoaa ja tulee paljon raskaampi vaikutelma koirasta välittömästi kun vatsalinjakin näyttää suoralta. 

Mut jos ite nyt ottaisin rotikan niin voisin harkita C/C x A/A lonkkaisen pentua. Kyseessä kuitenkin matala lonkkamalja eikä rikkoa tai vastaavaa. Rotikkaa jos ottaisin niin kantais painoarvoa paljon myös vanhempien harrastustaustat kun taas esim. omassa rodussa katon lähinnä luonnetta, ulkonäköä ja terveyttä kun harrastusmahdollisuudet on aivan eri mittakaavassa seura- ja palveluskoiralla. 

Itse taas pidän Hugosta paljonkin, rakenne on terve eikä överi. Ei mikään langanlaiha mutta ei sotanorsukaan. Hyvät takakulmauksetkin tuntuu olevan pikkuhiljaa harvinaisempi näky ja kokonaisuutena tasapainoinen. Ja no, päästä tykkään kun ei oo mikään kuonoton ryppykasa.

Akitaa en kuitenkaan ottaisi heti ensikättelyssä jolla on C/C lonkat kun pitää ottaa vähemmän asioita huomioon kuin käyttökoiran kanssa. C/C lonkkainen koira kun ei rikki ole vaikka moni niin käsittääkin. Mä tosin kauhistelen ihmisiä jotka tosiaan käyttää D/D-lonkkaista akitaa. Ikimaailmassa en sellaisen pentua ottaisi.

Sama uros messarissa.

MUOKS. lisäsin kuvan uroksesta missä sitä ei ole venytetty.

Muokattu viimeksi: 15.06.16 00.46
15.06.2016 01.34
000113144_r

Corgeillahan on normaalia käyttää C/C ja D/D lonkkienkin sekoituksia, se on todella paljon rodusta kiinni. Itse en kyllä haluaisi corgia ihan jo noiden lonkkienkaan takia, vaikka ne eivät niiden elämiseen oikeastaan vaikutakkaan.

15.06.2016 01.55

^ No mut corgien jalostus on mun näkökulmasta kyl aivan päin sanonko mitä. :D Ja kyllä vaikuttaa, monet sanoo kyllä et terveenä on pysynyt lonkistaan huolimatta. Ovat vain itse sokeita asialle. Toki poikkeuksia on mutta no.

15.06.2016 08.17
022695837_r
Lahti
Kyu kirjoitti:
Navi kirjoitti:

^eikun 3kpl. Yksi pentu ja kaksi alle luovutusikäistä pentua (jotka ovat ainakin geneettisesti seesameita mutta aika näyttää mikä se ulkonäkö sitten on).

Juu sen takia en maininnut näistä vielä mitään, kun ei vielä voi nähdä tuleeko punaisia vai seesameita. Toivottavasti seesameita (y) . 

No, kun se on geneettisesti seesami niin se on seesami vaikka oliskin huonovärinen seesami. Ei huonosto värittynyt b&t ole muuta kuin b&t sekä huono punainen on edelleen punainen.
15.06.2016 08.51
022664496_r

Corgeissa on aika paljon muutakin vikaa kuin lonkat. :D Ihan vaan jo kehityshäiriöllä haettu raajakorkeus, alati pitenevät selät ja kasvava koko. Vaikka koira lonkkien puolesta olisikin "oireilematon", niin kyllä toi sairaanloinen rakenne ja muut ongelmat hieman tahtia alentavat...

--

Pelkkä toisen osapuolen C/C ei paperilla olisi mulle rotikoissa(kaan) ylitsepääsemätön este, jos yhdistelmä olisi ominaisuuksiltaan muuten toivotunlainen ja toinen osapuoli terveen papereissa. Toki lähisuvun tulokset merkkaavat myös. Esimerkiksi tuon kyseisen koiran molemmat vanhemmat ovat kuvattu priimaksi, mutta sisaruksista ei ainuttakaan. +-0. Terveet vanhemmat eivät takaa terveitä pentuja, koiranetissä olevat kirjaimet eivät automaattisesti periydy jälkeläisille.

C-lonkkaisuus tietysti herättää kysymyksen, että miksi kyseistä koiraa käytetään jalostukseen. Sitä tavallaan jää kaipaamaan sitä "jotain", joka selittää että kyllä tää koira vaan on puutteistaan huolimatta aivan mahtava yksilö. Koiranetissä ei ole mitään näyttöä koiran tarpeesta päästä jatkamaan sukuaan.

Seurakoiria jalostetaan sillä perusteella, että sijoitusnarttu sattuu olemaan sopivassa iässä. Lisätään määrää täysin mitäänsanomattomilla yhdistelmillä. Seurakoiraistuminen ei ilahduta käyttökoirissa ketään, eikä ole ihme että muissa roduissa porukat ovat jakautuneet kahteen eri linjaan ja sotivat sitten keskenään.

Ok, kumpikin koira saattaa silti olla ominaisuuksiltaan yhtä hyvä kuin suurimmat koularirohmutkin. Hirveen vähän vaan pennunostajalla on yleensä ruveta ottamaan selvää ns. kotikoiran ominaisuuksista, jollei niistä ole mitään näyttöä. Tai sitten rodunomaisuus ei kiinnosta, ja halutaan tietoisesti tai tiedostamattaan tehdä hallaa koko rodulle.

Muokattu viimeksi: 15.06.16 08.53
"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
15.06.2016 09.12

Jotkut tuijottaa pelkkiä lonkkatuloksia, jotkut niitä muitakin tuloksia. Itse voisin ottaa porokoiran pentueesta joka olisi A/A x C/C -yhdistelmästä, jos pentue, vanhemmat ja suku miellyttäisi muuten mua. Toki lisäksi vaikuttaa se, että minkä perusteella on vaikka ne C-lonkat, jos koira on vuode-kahden ikäisenä kuvautettu, ja tuloksena on alkavaa nivelrikkoa, niin jättäisin välistä, kun taas pelkät matalahkot lonkkamaljat tuskin aiheuttavat mitään ongelmaa, toisin kuin jos lonkka olisi väljä.

Itse arvostaisin suuresti, jos koiranetissä olisi luettavissa koirien terveystarkeista tulleet tuomiot muutenkin kuin vain kirjaimin tai numeroin.

Hipun vanhemmilla ja kaikilla isovanhemmillahan on A:n lonkat, siitä huolimatta Hipulla itsellään on B:n lonkat, tosin perusteluna juurikin matalat lonkkamaljat, muuten priimat lonkat kylläkin.

15.06.2016 09.21
022710586_r

Porokoirissakaan ei ihan hirveästi ole valinnanvaraa, kun koirien luustokuvaaminen on vasta hiljattain ruvennut yleistymään ja priimaa on tarjolla melko vähän. Pelkillä priimoilla ei toki jalostusta voida pyörittää, eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Mutta jotain mä haluaisin sen yhden yksilön virheiden tueksi, vahvan terveysnäytön lähisuvussa tmv. :D

“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
15.06.2016 09.52
022710853_r
Kannus
Porojen lonkat on pääosin A-C, voisin harkita ottavani A + C-yhdistelmästä jos se muuten mua miellyttää, vaikkakin mielummin ottaisin A+B. Kyynärät pääosin nollaa. Myös selkien tilanne vähän mietityttää.
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
15.06.2016 09.53
022703451_r
Kouvola

Mäkään en näe C:n lonkkaa huonona yhdistelmässä, jos se tosiaan on yhdistetty A-lonkkaiseen. 
Pumeilla on kanssa vähän se tilanne että noita huonompiakin lonkkia löytyy, mut jos koirassa muuten kaikki hyvin niin en näe syytä miksei sitä voisi jalostukseen käyttää.
Katselin huvikseni noita tilastoja KoiraNetissä, 2011-2016 vuosina tutkituista A lonkkia ollut 35, B 31, C 16 ja D 11... 

Musta kuulostaa kyllä aika suurelta toisaalta noi huonojen lonkkienkin määrät, vai kuvittelenko vain?

Edit, yhteensä noina vuosina on syntynyt 382 koiraa joista 93 siis tutkittu..

Muokattu viimeksi: 15.06.16 09.54
15.06.2016 10.37
Koiranetin tuloksista niin mitä mieltä olette hylätyistä luonnetesteistä? Koiranettiä voisi kyllä tosiaan parantaa sillä että tuloksia selittettäisiin siellä.
15.06.2016 12.57
000092149_r

Mä en tarvii näyttöä, kun mä tiedän, että nää koirat harrastaa. Uroksen omistajalla on kaksospojat, jotka ovat vieneet hänen aikansa viimeisen 1,5 vuoden ajan. Tuo koira nauttii tekemisestä ja on aina satalasissa mukana, mutta muuten kotioloissa rauhallinen. Suku on suhteellisen harvinainen ja terve, joten miksei? Nartun omistajaa on joutunut patistamaan, että se koira on viety edes muutaman kerran näyttelyyn, joten haussa kilpailemisen voi unohtaa :D Jos pennuista tulee yhtään samanlaisia kuin vanhemmista, niin ne tulevat olemaan hyviä harrastuskoiria mukavalla ulkonäöllä varustettuna. Toivottavasti ne myös perivät uroksen rauhallisuuden. Molemmat koirat ovat erittäin ystävällisiä ja tulevat kaikkien kanssa toimeen. 

---

Musta olis hirveen kiva, jos KoiraNettiin vois lisätä kuvia, niinku edes sen 1-2 kuvaa :D

15.06.2016 13.30

Lappalaisilla on onneks lappalaiskoiragalleria, jossa on yllättävänkin hyvin kuvia koirista. :) 

15.06.2016 14.59

Akitoilla taas on akitapedigree johon voi liittää mukaan kuvan jos toisenkin.

Mäkin kävin katsomassa lonkka-tilastoja vuodelta 2011-2016 ja A-lonkkia oli 43 B-lonkkia 64, C-lonkkia 44, D:tä 18 ja E:tä 2.

Kuuden vuoden aikana yhteensä kuvautettuja koiria lonkkien osalta oli 171 kpl ja rotuna siis akita. 

Muoks. Ja akitoja syntyi nyt kuuden vuoden sisällä 324 kpl

Muokattu viimeksi: 15.06.16 15.02
15.06.2016 15.22
022710853_r
Kannus
Mä en itse ottaisi pentua, jos jommalla kummalla on hylätty LTE. Viime aikoina monen porkkiksen testi on keskeytetty liiallisen pehmeyden vuoksi. Mä olen kieltäytyny ottamasta koiraa yhdistelmästä A/A x B/C. C-lonkan sihteen ratkaisi sisarusten terveystulokset.
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
15.06.2016 15.52
000113144_r

Joo, mainitsin vain yhtenä esimerkkinä nuo corgien lonkat, vaikka tokihan niillä on kaikkea muutakin sairautta, jonka takia en itse ottaisi sellaista pötköä ollenkaan.

Novan vanhemmilla on muistaakseni A/B ja B/B lonkat, eivätkä ne ole mielestäni ollenkaan pahat. Valintaan vaikutti myöskin se, että isä on virolainen, menestynyt ja hyvin perusterve kaunis koira. Emän tunnen hlökohtaisesti, ja sen luonne sekä aiemmat pennut ovat todella hyviä, ja toki myös tämä emä on perusterve. Suomen pinserikantaan tuotiin siis virosta hieman uutta verta, ja siksi tämä jäikin minulle sijoitukseen, jotta suomen pinserikantaa voisi hieman monipuolistaa tällä koiralla. Tosin kasvattaja on tainnut aina valita ulkomaisen uroksen omalle naaraalleen, jotta tulee vähän moninaisempi kanta myöskin suomeen. Yhden pentueen isä oli saksasta, toinen venäjältä, edellinen virosta, ja seuraavalla taitaa olla myös venäjältä. Ihan fiksua sinänsä, kun pinserikanta on suomessa vielä kohtalaisen pieni.

15.06.2016 16.41
000113369_r
jaa,. kirjoitti:
Mä en tarvii näyttöä

'Nuff said.

15.06.2016 17.02
000092149_r
kans alainen kirjoitti:
jaa,. kirjoitti:
Mä en tarvii näyttöä

'Nuff said.

aka kivaa harrastuskoiraa ei voi saada ilman näyttöä? K den.

15.06.2016 18.16
022700382_r

Mä en oikein tajua tota "no se on tällä rodulla ok"-ajattelua. Minkään rodun kohdalla.

Ehkä vielä jotkut luonneasiat menee, koska mikä ei ole seurakoiralla toivottavaa ei välttämättä ole ollenkaan haitaksi tietyillä käyttö -ja harrastuskoirilla ja sama toisinpäin. 
Ja jotkut haluaa omistaa hyvin erilaisia koiria kuin toiset.

Mutta terveyden kannalta on musta ihan turha vedota mihinkään "no tämä ei tarviikaan tervettä luustoa/jalkoja/normaalia ruuansulatusta/hampaita/hengitysteitä/turkkia jonka kanssa voi elää" jne.

Paljonpa se sitä hinkuvaa tai kivuissa eteenpäin lylleröivää koiraa lohduttaa että "juu jos oisin vaikka porokoira niin aijai kun olisin kitulias ja vammainen mutta meillä pekeillä tää on ihan toivottavaa".
Tuli nyt taas mieleen tosta aina mulle epäselväks jääneestä corgiasiasta ja monista muista vastaavista "rotuominaisuuksista". 

15.06.2016 20.43
000113144_r

Itse nyt corgeista sanoin vain se mikä yleensä niiden lonkkien kohdalla on - vaikka on paskat lonkat niin ei ne välttämättä tuo koiralle mitään sen kummempaa. Välttämättä. En sanonut, että hyväksyisin asian, sillä omasta mielestäni joitain rotuja saisi ihan raa'allakin kädellä karsia huspois ihan vain sen takia, että jalostuksessa käytetään niin sairaita yksilöitä, ettei siinä ole enää oikeastaan mitään järkeä. Tai ainakin rotuihin saisi tuoda uutta verta sekoittamalla muita rotuja, mutta joillekkin nuo sairaat piirteet ovat jo rotuominaisuus, niin mikäpä siinä enää sitten auttaa.

15.06.2016 21.28
022710586_r

Ei, vaan meinasin jaa,. että puhuin yleisellä tasolla asioista, joihin itse kiinnittäisin huomiota jos olisin kiinnostunut ottamaan pennun yhdistelmästä, jossa toisella osapuolella on ne hui-niin-hirveät ceen lonkat. Tarkoitukseni ei ollut kirvoittaa mitään palopuhetta yhdistelmän puolesta, tai sanoa etteikö siitä voisi koiraa ottaa ja harrastuskaveria silti saada. =)

Mut jos itselleni rotikkaa etsisin, niin narttuun taitais tuo yhdistelmä kaatua. Uros on varmasti ihan kiva perusrotikka, vaikka ei kokeissa elämäntyökseen ravaakaan. Eivät meriitit ja hienot tulokset ole mikään autuaaksi tekevä vaade, kun opitut asiat eivät pennuille periydy. Kertovat toki koiran harrastus- ja käyttöominaisuuksista jotakin.

Mutta niin kauan kun voi valita määränlisäyspentueista ja jalostusyhdistelmistä niin mieluummin sellainen, jonka kohdalla ei tarvitse miettiä pennuttamisen motiiveja. Seurakoirien kanssa sekin on tullut melko tutuksi.

“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
15.06.2016 22.58

Mun mielestä on outoa miten aina takerrutaan näihin lonkkiin jne. tietoihin jotka tuodaan esille, kun taas useissa tapauksissa suvussa/sisaruksilla voi olla esim. allergioita jotka periytyy helposti. Oli pakko tunkea tähän väliin, kun tuli mieleen :D

Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
16.06.2016 08.20
022710586_r

Lonkkatulokset ovat varmaan ensimmäinen asia, joihin ihmiset alkavat kiinnittää huomiota. :D Helppoja ymmärtää ja tieto on jokaisen saatavilla sukupolvien päähän (ainakin tieto siitä, onko kuvattu vai ei). Mutta tottahan se on, että lonkat valitettavasti ovat pienin murhe tietyissä roduissa.

Mä oikeastaan lähden liikkeelle tutkimalla olemassaolevia käyttö- ja terveystuloksia yhdistelmän koirilta, näiden sisaruksilta, vanhemmilta ja mahdollisilta edellisiltä pentueilta. Tämä toki vaatii kiinnostuksen, joka yleensä syttyy koirien ulkonäön ja/tai käyttötulosten perusteella. Tai jos satun koiran tuntemaan.

Jos kaikki tähän asti vielä on OK, tehdään vähän syvempää taustatutkimusta ja/tai otetaan yhteyttä kasvattajaan ja uroksen omistajaan tai muihin henkilöihin, jotka koirien sukua tuntevat niiltäkin osin, mitä ei itse pysty netistä onkimaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti