Kissan pureminen. mistä on kyse? (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

09.04.2015 17.19

Mulla on 8 kk ikäinen nuori kolli. Olen hieman huolissani, sillä se puree aika paljon. Se saattaa esimerkiksi itse tulla nuolemaan kättäni ja sitten yhtäkkiä napata leikkimielisesti kiinni hampaillaan. Jos silitän sitä pidemmän aikaa, kissa alkaa purra. Tämä siitä huolimatta, että se on ensin kehrännyt tyytyväisenä. 

Pureminen ei ole millään tavalla aggressiivista eikä kissa sähise tai hyöki kimppuun. Se ei ole millään tavalla arka tai pelokas. 

Mistä siis voi olla kyse? 

19.04.2015 12.54
022617206_r

Meillä on Popsun kanssa samanlaista ja oon kuullut että aika yleistä kissoilla. Voi olla että jos kissa ei osaa näyttää muulla tavoin milloin tahtoo rapsutuksen loppuvan tai sitten vaan innostuu? En osaa sanoa kun melko vähän kissoista tiedän, mutta tuskin vaarallista ellei itse koe sitä häiritseväksi. 

04.05.2015 10.22
000113779_r

Jotkut kissat näykkivät osoittaessaan hellyyttä. Joillakin se voi olla leikkiin hakua ja joillakin tosiaan viestimistä siitä, ettei enää tunnu kivalta.

Meillä on kisut ehdollistettu siihen, että pienikin näykkäisy -> kiva loppuu. Kissanpennut usein äityvät innostuessaan takertumaan hampain/kynsin kiinni käteen. Meillä toimittiin aina niin, että näpäytettiin hellästi nenälle ja sitten vetäydyttiin pois. Todella nopeasti ymmärsivät, että leikki loppuu samantien kun hampata ja kynnet tulevat mukaan, joten sen jälkeen eivät ole niin tehneetkään.

Toinen kissoistamme oikein hurmoksellisesti nauttiessaan saattaa ottaa hampailla kevyesti kiinni. Silloin lopetetaan hellittely, osoitetaan ettei se ole ihmisten kanssa ok. Kisu jää yleensä hölmönä tuijottamaan ilmeellä "mitä mä nyt tein".

14.08.2015 20.33
022599017_r

Voi olla, että kissa haluaa vain leikkiä, eikä ymmärrä että ihmistä sattuu ja kuvittelee että oot sen pentuetoveri yms. Tai sitten se ärsyyntyy, esimerkiksi jos sattuisit silittämään sitä vatsasta, joka on kissoilla hieman arka paikka. Kannattaa kuitenkin tehdä kissalle selväksi, että sinua sattuu jos se puree. Esim. huudahtamalla ja poistumalla paikalta tai vastaavaa. Jos et saa sitä tajuamaan että pureminen sattuu, se saattaa jatkaa sitä vielä aikuisiässäkin, jolloin se alkaa olla jo vakavampaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti