Ihmisiä vasten hyppiminen, paha tapa? (Koirat > Koirien koulutus)

11.04.2015 22.22
022610926_r
Pori

Onko teidän mielestänne ihmisiä vasten hyppiminen paha tapa vai ihan normaalia ja hyväksyttävää käytöstä koiralta? Annatteko koiranne hyppiä toisia vasten vai oletteko kouluttaneet sitä olemaan tekemättä niin?

Paljon näkee sitä että ihmisten mielestä pienen koiran hyppiminen vasten on ihan ok ja kun itse yritän Patea kouluttaa siitä pois tulee vaan kommentteja tyyliin "mutta mitä se haittaa kun se on niin pieni?" Minusta se on inhottava tapa pienelläkin koiralla ja ottaa päähän kun toiset suorastaan kannustaa Patea siihen, vaikka yrittää sanoa että sille ei anneta huomiota ellei kaikki tassut ole maassa.

11.04.2015 22.46

Sähän saat kouluttaa koirasi, kuten haluat, joten muilla ei ole siihen mussutettavaa. Vastaavissa tilanteissa olen sanonut vastapuolelle aika tiukastikin, että minä elän sen koiran kanssa ja haluan pitää tietyistä jutuista kiinni ja perustellut, että valitettavasti omilla toimillasi ruokit ei-toivottua käytöstä. Olen kuitenkin palkinnut ihmisen hyvää käytöstä jotenkin. :D Esim. hypoteettisessa hyppimistilanteessa antaisin koiran kuitenkin tervehtiä, kun se on rauhallinen ja ihminenkin hyvässä mielentilassa, jotta tilanteesta jää molemmin puolin hyvä fiilis. Näin siis peruskivojen tyyppien kanssa, kaikille inttäjille nyt ei jaksa alkaa perustelemaan. :)

Kuulun niihin vajareihin, joiden koirat hyppii. Jos joku tepastelee vastaan hienoissa vaatteissa, estän niiden kohelluksen muuten ja ventovieraille kerron, että näillä on intoa ja mutaa tassuissa, muttei aivoja. Mun koirat hyppii, koska mua se ei haittaa ja käytös on niin helposti estettävissä (mutta tarve on harvinainen tässä elämässä), etten jaksa nähdä vaivaa.

11.04.2015 23.50
022691687_r
Vantaa

Paha tapa, ehdottomasti. Inhoan vasten hyppiviä koiria, oli se sitten iso tai pieni. Välillä tekisi ihan mieli potkaista pikkurakki ilmalennolle, jos yrittää kiipeillä reittä pitkin. :D

Vaikka esim. koirapuistoon menen "koirapuistovaatteet" päällä, niin siltikään halua, että niihin tulee mutaa/tassunjälkiä vain sen takia, että joku on ollut laiska kouluttamaan koiraansa. Riippuen miten ärsyttävä koira on kyseessä joko käännyn pois/astun kauemmaksi tai tuuppaan koiran jalalla kauemmaksi. Koskaan en kumarru antamaan huomiota hyppivälle koiralle.

Mitä omaan tulee, niin 35kg rintakehää vasten saattaisi tuntua se verran pahalta, että Javalle opetettiin jo pentuna, että vasten hyppiminen on ehdoton ei.

12.04.2015 10.12
022142292_r
Helsinki

^Aina se ei johdu laiskuudesta.

Minua ei haittaa kohtuullisen kokoisten koirien hyppiminen vasten. Esim. omat saa hyppiä. Niiden täytyy kuitenkin se lopettaa pyydettäessä ja lopettavatkin (paitsi pentu ei ole vielä täysin varma tämän suhteen, mutta edistystä on nähtävissä). Meillä vieraileville huomautan kyllä, että nämä sitten hyppivät, ja lenkillä rapsuttelijoiden päälle hyppimisen pystyy estämään hihnan kanssa.

Mutta mielestäni, jos joku ei halua koiransa hyppivän, on silloin muiden sitä kunnioitettava, aivan kuten muidenkin tapojen suhteen. En todellakaan katselisi vierestä, jos joku antaisi pöydästä ruokaa koiralleni, joten aivan samoin, miksi katselisin vierestä jos joku opettaa koiralleni jotain muuta mielestäni huonoa tapaa? Vaikka sitä hyppimistä, jos en sitä haluaisi koirani tekevän.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
12.04.2015 12.00
022708867_r
Helsinki
Java kirjoitti:

Mitä omaan tulee, niin 35kg rintakehää vasten saattaisi tuntua se verran pahalta, että Javalle opetettiin jo pentuna, että vasten hyppiminen on ehdoton ei.

Pöh, mun entinen 35kg koira hyppäsi nätisti vasten, pienikin ihminen pystyi ottamaan koiran vastaan, kun koira osasi mennä sivuttain ja ottaa tukea oikealla tekniikalla. En sitten tiedä oliko koiralla ollut tapana aina tehdä se niin, vai olinko muovannut jollain tiedostamattomalla koulutuksella sitä oikeanlaiseksi. 

Mut toki jos sitä ei siedä, niin pitää kitkeä omalta se pois heti, muilta sitä ei silti (ainakaan mun mielestä) voi vaatia täydelliseksi. Jos siitä ei ole oikeasti sen enempää haittaa kuin pahimmillaan se kuratahra. Eri asia jos koira kaataa ihmisiä, tai muuta vahinkoa sattuu, asiaan on toki puututtava. 
Vähän hamuava esimerkki, mutta yksi ärrieri varasti ihmisten lapasia puistossa ihan kädestä, pahimmillaan lenkillä vastaankulkijoiden käsistä :D Ei sais ehkä nauraa, mutta tavallaan harmiton, kun ei se niitä tuhonnut, mutta ärsyttävä ja kyllä sitä kovasti yritti kitkeä myös pois. Varoitti myös tästä pahasta tavasta, että omalla vastuulla mentiin :P

http://minskipinski.blogspot.com/
12.04.2015 13.07
022691687_r
Vantaa

^ En tarkoittanutkaan, etten pystyisi ottamaan vastaan tota rakkia, jos se vasten hyppäisi. :P Mutta ei se mukavaltakaan tunnu, jos toi hyppäisi odottamatta. Tai jos se hyppäisi vaikka lasta vasten tai vanhusta (edellinen piski oli enemmän vieterijalka ja kaatoi ~35kg painollaan kerran yhden tutun mummon...). Se on sitten eri asia, jos käsken sen hypätä vasten, ei siinä mitään ongelmaa.

12.04.2015 14.02
000113369_r

Mua ärsyttää päin hyppivät koirat, ihan koosta riippumatta. Oma koira ei hypi mua päin ilman erillistä lupaa, mutta usein sitä joku innostaa lenkillä tai muutoin hyppimään ja "painimaan" tai muuten vain reagoivat ei-toivottuun käytökseen enemmänkin palkkaavasti. Täytyis ottaa vielä natsimpi linja asiaan.

12.04.2015 18.30
000046916_r

Meillä on kielletty vasten hyppiminen, varsinkin toi vanhempi (ihan tarpeeksi korkea koira) rakastaa vähän liikaakin kaikkia niin saanut olla tiukkana. joskus yrittää loikata jos on tuttu ihminen, mutt muistaa huomautuksesta. 

Laulu joskus hyppii mua vasten. mutaa se hyppy on enempi sellinen liukuminen mua vasten, ja Laulu nousee aina selkä tai kylki edellä.. :D Se vaan niin tahtoisi rakastaa.. :D 

12.04.2015 22.09
022644879_r
Nokia

Älkää luoko stereotypioita mut täält tulee kolmas villakoiran omistaja sanomaan, et meil hypitään kans :D 

En oo kouluttanut sitä pois siitä, päinvastoin oon soveltanut hyppimisintoa erilaisiin temppuihin missä pitää hypätä vasten ja siitä esim. heittää voltti taaksepäin (oi kyllä). Lähinnä siis toi Boris, Bamsu ei hypi paitsi käskystä syliin. Osaa kyllä käskystä rauhottua ja lopettaakin sen, mutta harvemmin kukaan kieltää. Mulla ainoastaan yks kaveri ei anna hyppiä, ja Boris on oppinutkin sen että ei hypi sitä vasten. 

Nanananannanana Booriiis.
12.04.2015 22.13
022702347_r
Säkylä

No en nyt tietenkään noiden anna vieraita päin hyppiä, mutta treenatessa ja leikkiessä ei haittaa ollenkaan! :) Täälläkin siis hyppivät koirat.

12.04.2015 22.28
022701928_r
Mikkeli

Vieraita päin ei saa hyppiä, mut onhan niitäkin kertoja sattunut aika monta kun ollaan hypitty noin vaan, varsinkin pienten lasten kanssa saa olla aika tarkkana. Tuttujen kohdalla asia on ok, jos tiedän sen olevan heille ok (yleensä treenikavereita tmv). Eedla on aika kova pomppimaan ja varsinkin treenatessa potenssiin 100, mua se ei ole kyllä ikinä haitannut. :) 

Muokattu viimeksi: 12.04.15 22.35
12.04.2015 22.44
022710853_r
Kannus

Vieraita päin en anna hyppiä, mua vasten saavat pomppia luvan kanssa ja treeneissä.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
12.04.2015 22.52

Ns. huvikseen ei saa hyppiä, se on kielletty. Tosin, eipä tuo koskaan ole mikään hyppijäkoira ollutkaan, sillä ei ole koskaan ollut ns. hyppimisvaihetta tai muuta innokkuutta sellaiseen. Joskus jos treenataan niin hetsatessa saatan hypyyttää vasten, mutta koiran on osattava lopettaa kun käsketään.

13.04.2015 06.08

Meillä tuo koira on todella hyppyaltis mutta kitken sitä pois sellaisissa tilanteissa joissa koen sen olevan häiritsevää ja epämiellyttävää.  Lelulla leikkiessä tuo tulee tarjoamaan sitä vedettäväksi ja usein myös hyppää vasten, sen olen hyväksynyt.

Tasmanian pussipiru
13.04.2015 11.17
022649140_r
Hyvinkää

Täällä koirat saa kyllä hyppiä, mutta kaikissa tilanteissa se ei ole välttämättä suotavaa joten estän hyppimisen. Mua ei haittaa koirien hyppiminen, mut isoja koiria en halua päälleni. :D

13.04.2015 18.17
022646970_r
Vieraita vasten ei hypitä, ellei ne erikseen käskyä anna. Mua vasten saa hyppiä, treenatessa ja muutenkin.
koiraongelma.blogspot.com
13.04.2015 18.26
Redi kirjoitti:

Mua ärsyttää päin hyppivät koirat, ihan koosta riippumatta. Oma koira ei hypi mua päin ilman erillistä lupaa.

Sama, en mä nyt mitään kilareita saa jos jonkun koira hyppii mua vasten, koska Tuikkukin toisinaan saattaa tehdä vielä hurjia ilopomppuja. Mutta mainitsen kyllä, jos jonkun koira rasittavasti yrittää koko ajan kiipeillä mua pitkin. Ja oon toistuvasti mun kaverin isojen koirien uhri :D Pienestä koostani huolimatta näiden jättien on pakko pomppia mua vasten, vaikka miten oon aina rauhallinen ja huomioimatta ja niitä on siihen iät ajat opetettu. Minä oon ainoa, jota vaste hyppivät nii riemuissaa. Nooh, mitän pienistä :p En jaksa olla kovin nipo, tosin vieraita koiria mun vaatteita sotkemassa en kattele pätkääkään. Pyrin välttämään myös sen, että oma koira hyppäisi.
koiriamaalta.blogspot.fi
13.04.2015 18.26
022695420_r

Missään nimessä eivät saa hyppiä vieraita vasten.
Onneksi nämä nyt ei vieraammista ihmisistä niin välitä.

Koirapuistoa vastaavissa tilanteissa missä on muita koiranomistajia, ehkä namia tai leluja tai joku nostaa koiransa syliin niin pentu saattaa yrittää.
Itse en ole ikinä edes jättänyt puuttumista sen "uhrin" varaan vaan koira kyllä kuulee kunniansa jo siinä hyppäämäännousemisvaiheessa. 

Hyppimättömyys on sitten taas Volkille mennyt niin hyvin perille etten saa sitä enää edes pyynnöstä hyppäämään vasten tai leikitettyä useinkaan niin että se 'unohtaisi' olla hyppäämättä. 

Pentu saa aamuisin ja nukkumaanmennessä nousta minua vasten ja venytellä, mutta se ei kyllä ihan hyppimisestä mene.
Nousee siis tosiaan aina niissä samoissa tilanteissa vasten ja venyttelee ja on hetken rapsutettavana.

Itsekään en anna muiden koirien hyppiä vasten, ihan sama onko se niille muutoin sallittua mutta kiellän kyllä ja pienempien tieltä astun sivuun, isommat blokkaan polvella -etenkin jos lentävät päin.

It's not the size of the dog in the fight. It's the size of the fight in the dog.
13.04.2015 19.24

Makukysymyksiähän nämä ovat.
Jos et tykkää koiran hyppivän, opeta pois. Jos se on sinulle okei okei, anna hyppiä. Niin kauan kun muiden ei tarvitse kestää hyppimistä/haukkumista/rähjäämistä/younameit, niin anna ihmeessä mennä.

Moni on sitä mieltä että esimerkiksi oma koirani saa olla tosi löysästi remmilenkeillä. Niinhän se saa, ei se juuri ole komennon alla. Mutta se on minulle fine eikä se sieltä esimerkiksi toisille räyhää.

13.04.2015 19.43
000102344_r

En anna koirieni hyppiä, varsinkaan vieraita vasten. Itseänikään vasten eivät saa hyppiä noin vain, vaan luvan kanssa. En tykkää siitä yhtään, kun koirat hyppivät miten mielivät. 

18.04.2015 15.50

Annan hyppiä tai ehkä pikemminki nousta vasten, älytöntä ja selkeesti liian villiä pomppimista vieraita päin en kato hyvällä. Reenatessa ilopomput on sallittu.

18.04.2015 17.54
022677249_r
Lahti

Saa hyppiä mut jos on kovin rapaset tassut tai vieras (miksei tuttukin) ihminen näyttää muuten siltä, että ei arvosta sellasta toimintaa ni estän. Mua vasten saa hyppiä ellei erikseen kielletä.

This girl is on fire
18.04.2015 18.08
000039615_r

Vieraita vasten ei saa hyppiä ja mua vasten sillon kun mä pyydän, mutta treenatessa kun vapautan ja kehun niin se hyppää luonnostaan aina vasten "äitiäitiäiti, mä olin hyvä!" Sillon mä sen sallin ilman mitään narinoita. 

Frodo tosin ei saa hyppiä missään tilanteessa... Jostain kumman syystä.. :D 

19.04.2015 17.14
022314443_r
Ohkola

Minä olen iloinen jos koirani hyppii! 

Meillä sitä tapahtuu lähinnä lenkille lähdön yhteydessä ja se että minun 13-vuotias monista vaivoista kärsivä koira hyppii innosta on yksi niistä korvaamattoman tärkeistä merkeistä minulle siitä että vielä sillä riittää elämäniloa ja jaksamista! Siinä vaiheessa kun hyppiminen ja riehuminen loppuu alkaa huolettaa.

Tämä menee vähän samaan luokkaan esimerkiksi koiran leikkimielisen sormien puremisen  ja sohvalla olemisen kanssa, jotkut pitää sitä epäsopivana ja minä taas en itse ymmärrä mikä siinä on ongelmana. Tietysti jatkuva ja raju pomppiminen on ärsyttävää ja vieraat ihmiset on asia erikseen, mutta en nyt ihan ymmärrä miten se pyöräyttää maailmaa mihinkään suuntaan jos koira innosta nousee omistajaansa vasten silloin tällöin. 

Dog is only as bad as it's owner is.
21.04.2015 07.57
000113779_r
Ei saa hyppiä minua eikä vieraita vasten. Hyppytemput on sitten erikseen.
21.04.2015 08.45

Ihmisiä vasten hyppiminen on raivostuttavaa käytöstä, varsinki pienillä koirilla jotka oikein repii kynsillään ja rummuttaa käpälillään jalkoja tai polvia hyperventilaation partaalla. Hyi helv.

Todellakaan koira ei saa hyppiä ihmisiä vasten.

29.09.2015 12.26
022677093_r

En hyväksy päälle hyppimistä. Itsellä juuri missio kitkeä sitä pois pennusta. Jo pienen pennun vasten hyppiminen ja kynsillä rääppiminen on epämukavaa, saati sitten isompi koira. . .

29.09.2015 12.29
000039615_r

Meillä saa mua vasten hyppiä treeneissä, mutta muutoin ei saa ellei pyydän hyppäämään. Eikä luonnollisestikaan saa hyppiä vieraita vasten. 

29.09.2015 12.39
022703628_r
Tornio
Meilläkin treeneissä saa hyppiä ja kun pyydän. Muuten en salli hyppimistä eikä tuo sitä harrastakaan enää. Nuorempana hyppi vasten kun tultiin kotiin tai tuli vieraita, nykyään vaan nousee vasten eikä hyppää minkä mä kyllä sallin. Tätäkin tekee vaan mulle ja miehelle sekä joillekin harvoille vieraille joiden tulosta innostuu.
Muokattu viimeksi: 29.09.15 12.46
http://slkubiegga.blogspot.fi/
29.09.2015 12.40
022710853_r
Kannus
Treeneissä ja pyynnöstä joo, muutoin ei.
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Äänestys
Annatko koirasi hyppiä ihmisiä vasten?
En 15
Kyllä 4
Joskus 6
Koirat
Kirjaudu
Logo-labyrintti