Kissan vessa (Kissat > Kissojen hoitaminen)

05.05.2015 21.10

Hei.

Mun silmään ei osunut keskustelua aiheesta, pahoittelen jos tulee toistoa.

Meillä on ongelma kissan hiekkalaatikon kanssa. Ensinnäkin vaihdoimme kristallihiekan mustin ja mirrin Extreme classic premium hiekkaan joka peittää ulosteen hajun mainiosti.  Ongelmana on se että kissa peittelee asiansa liian rajusti ja vauhdilla joten hiekkaa saa lakaista lattialta järkyttävät määrät, kohta on varmaan hiekkaranta lattialla :D 

Meillä on siis tuollainen suorakulmion muotoinen reunallinen, normaali astia. Olen miettinyt "katollisia" vessoja mutta mietiin että uskaltaakohan kissa sinne mennä kun ei ole piitannut pesästäkään missä oli katto. Joten tuleeko ongelmaksi jätöksien teko huoneeseen :S :D 

Kokemuksia? Ehdotuksia? 

05.05.2015 21.18

Kokeile laittaa kissalle vessan päälle pahvilaatikko josta leikkaat pohjan pois ja jonkinlaisen kulku aukon? Näet silloin uskaltaisiko se mennä koppavessaan.

Yleensä (ainakin kavereiden kissoilla) se houkutin kopallisen vessan sisään on ollut se hiekan tuttu haju ja se, että vessa on vanhalla tutulla paikalla.

Itsellä siis ei tosiaan ole kissoja eikä henk. koht. kokemusta niistä, mutta veikkaisin että voisi toimia. :D

05.05.2015 21.21
000107304_r

Meillä kissat eivät "koppimallisista" pesistä erityisemmin tykkää, mutta katollisen vessan käytössä ei ongelmia. :)

05.05.2015 22.07
022438131_r
Helsinki

Katollinen hiekkis ilman luukkua kelpaa kyllä useimmiten kissalle. Luukku on se osa, jota osa vierastaa ja meillä ei esim. edes yritetä niitä käyttää. On myös saatavilla korkeareunaisia hiekkiksiä, joihin kuljetaan yläkautta (valmiita aika kalliita malleja suurin osa, mutta varastolaatikko korkeilla reunoilla toimii myös ainakin jos siihen leikkaa madalletun sisäänkäynnin johonkin kohtaan).

06.05.2015 16.36

Kiitos ideoista, mietiinkin tuota pahvilaatikko ideaa aiemmin. Täytyis vaa löytää jostain sopivan kokonen, itellä tällähetkellä liian pieniä laatikoita :) 

06.05.2015 17.02
000113779_r

Meillä kisut eivät arvosta myöskään minkäänlaisia "koloja" tms. nukkumapaikkoina vaan tykkäävät avoimesta ympäristöstä.
Itse kuitenkin mainitsemistasti syistä vaihdoin tarpeeksi ärsyynnyttyäni avonaiset vessalaatikot suureen heiluriovelliseen kissanvessaan. Ehkä hieman ensin kummastelivat, mutta ohjasin kerran molemmat ovesta sisään vessaan ja ulos ihan vain harjoituksen nimissä ja siitä lähtien itse ovat käyttäneet ongelmitta vessaa. 

Huomattavasti hiekanlevitysongelmat vähentyneet, joskin kyllä se hieno hiekka väkisinkin kantautuu jonkin verran edelleen. Pyrin päivittäin lakaisemaan eteisen (jossa kissanvessa meillä sijaitsee). Tälläinen siis meillä.

11.05.2015 23.32
022621708_r
Vaasa

Meille tuli nyt tosiaan Rasmus, joka on mulle ensimmäinen oma kissa. Rasmus on syönyt nyt aika pieniä annoksia, mutta olen laittanut sen jännityksen piikkiin kun se tuli meille kuitenkin vasta lauantai illalla ja meillä on noi koiratkin. Ruokakuppi on rauhallisella paikalla ja koirat on saaneet olla aina osan päivästä makuuhuoneessa, jotta Rasmus saisi tottua niihin vähitellen. Meillä ei oo tullut nyt parissa päivässä kuin muutaman kerran/pv tarpeita laatikkoon. Kuinka usein teidän kissat käy laatikolla?

Myyn kaulapantoja koirille! http://www.designkoira.suntuubi.com
11.05.2015 23.44
022558649_r

^ Meillä aika perus ​kissoilla on sellainen 1-3 kunnon pisut ja 1 pienet kakat per päivä per kissa, eli jatkuvasti eivät hiekkilsellä ravaa.

Muokattu viimeksi: 12.05.15 09.21
http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
11.05.2015 23.52
022621708_r
Vaasa

Huh, voin siis varmasti huokaista helpotuksesta! Meillä on mun laskelmien mukaan tullut pisut muutaman kerran päivässä ja kakka kerran päivässä. Kiitos Estel kokemuksistasi. Tän siitä saa kun ei mulla oo ikinä ollu omaa kissaa. Lukemalla kun ei vaan opi kaikkee ja vaikka meillä on ollu hoidossakin kissoja niin silti on todella epävarma olo kaikesta.

Muokattu viimeksi: 11.05.15 23.52
12.05.2015 03.37
022708117_r

Onnea kisusta Rasmus! onpas muuten hyvä rotuvalinta ;)

Useilla kisuilla saattaa ruokailu jäädä vähäiseksi isojen elämänmuutosten kohdalla, se on ihan normaalia. Tärkeää on, että syö edes jonkin verran silloin tällöin päivän aikana :)

Myös noi tarpeiden tekemisen määrät kuulostaa normaalilta. Meilläkin on kakka/pvä ja pisut sitten useammin, ehkä 3-4/pvä. 

Ensimäisen kissan/minkä tahansa eläimen kanssa on aina alkuun jännittävää! Älä kuitenkaan murehdi liikoja, todennäköisesti kaikki menee juuri niinkuin pitää ja jos tulee mutkia matkaan niin kasvattajalta kyselemään ja täälläkin neuvotaan mielellään :) Onnea vielä!

12.05.2015 12.26
022690474_r

Meillä on tavallinen kanneton hiekkalaatikko, sen lisäksi booda cleanstep-laatikko
(tämmönen). Oon kokeillu niitä perus kannellisia laatikoita, eikä kissat oo suostunu menemään niihin, vaikka oven ois ottanu irtikin. Tuo boodan laatikko on ehottomasti rahan arvonen, ei oo yhtä "pelottava" niin ku tavallinen laatikko, tuo on tosi tilava ja siellä mahtuu kauhomaan ja porsastamaan hiekalla, eikä takuulla lentele mihinkään. Ja ku se on semmonen ns. luolamainen, kissat tykkää sitä käyttää ja se tuntuu turvalliselta. Ihan täydellisen siisti se ei oo, jonku verran tassuissa kulkeutuu hiekkaa mukana, mutta huomattavasti vähemmän ku tavallisesta laatikosta.

Jos uutta laatikkoa kokeilee, kannattaa ehottomasti jättää ylimääränen tavallinenkin laatikko jossa kissa voi käydä, jos se uus ei heti miellytä. Joillaki voi mennä kauanki aikaa ennen ku hyväksyvät uuden laatikkomallin.

Muokattu viimeksi: 12.05.15 12.28
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
12.05.2015 16.22
022621708_r
Vaasa

Kiitos Picasso tsempeistä! Tänään Rasmuksella onkin ollut jo tosi hyvä ruokahalu. Sori OT, mutta Picasso ja Pamina on todella suloisia curleja!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti