Sopiiko samojedi sisäkoiraksi? (Koirat > Koirien hoitaminen)

15.05.2015 10.46

Kokemuksia? 

15.05.2015 11.15
000104479_r

Miks pitää väkisin ottaa rotu sisälle jos se on jalostettu ihan muuhun käyttöön? Ei oo ite kyseistä rodusta kokemusta, mutta en myöskään ite ottais sitä sisäkoiraksi.

15.05.2015 11.28
022636686_r
Helsinki

Itsekään en rotua tarkemmin tunne, mutta ihan sammariyhdistyksen rotuesittelyä lukiessa itse uskoisin rodun sopivan oikein hyvin sisäkoiraksikin.

"Samojedi on hyvin seurallinen koira ja sillä on voimakas tarve kuulua johonkin. Sen vuoksi sen on saatava päivittäin viettää runsaasti aikaa perheensä kanssa. Yksinäisenä tarhakoirana se on hyvin onneton."

"Ne eivät istu kiltisti odottamassa, kunnes omistajalla on aikaa niille. Ne seuraavat omistajaansa huoneesta toiseen, sisään ja ulos ja nauttivat saadessaan olla mukana kaikessa toiminnassa."

Noiden perusteella sammari kuulostaa enemmän jopa sisäkoiralta, kuin pihan perällä nököttävältä tarhakoiralta. Eiköhän vielä joku sammarin omistaja pysty vahvistamaan asian.

im a fag, http://shetlantilainen.blogspot.fi/
15.05.2015 11.33

Sammarillekin on parempi sisällä ihmisten kanssa kuin yksin ulkona tarhassa. Sama homma kuin suomenlapinkoiran, keeshondin ja muiden vastaavalla turkilla varustettujen rotujen kanssa.

15.05.2015 11.39
000104479_r

Näköjään mulla olikin sit ihan väärä kuva rodusta, pahoittelut :D

15.05.2015 11.55
022708898_r
Iisalmi

Ainakin yhet tutut pitivät samojedejä muuten sisällä, mutta työpäivän ajan olivat tarhassa ja etenkin talvella hamusivat aina ulos vilvoittelemaan. Itse en moista turkkipläjäystä haluais ainakaan pieneen tukalaan kerrostaloasuntoon :D

15.05.2015 12.22
Saaga kirjoitti:

Ainakin yhet tutut pitivät samojedejä muuten sisällä, mutta työpäivän ajan olivat tarhassa ja etenkin talvella hamusivat aina ulos vilvoittelemaan. Itse en moista turkkipläjäystä haluais ainakaan pieneen tukalaan kerrostaloasuntoon :D

Mitenkäs sitten pitkäkarvaiset colliet ja suomenlapinkoirat? Nekin on turkkipläjäyksiä. :D

Kesäisin pohjavilla irtoaa ja turkki kevenee huomattavasti. Sisäkoira ei myöskään aina kasvata niin runsasta ja paksua turkkia kuin ulkokoira.
15.05.2015 12.56
000039615_r

Kyllä jos turkin perusteella pisteään koiria ulkokoiriksi, niin sitten pitäisi Friginkin olla ulkokoira. Koira tottuu, oli se rodultaan sitten mikä tahansa, olemaan sisä- tai ulkokoira. Tietysti metsästyskoirat on varmaan pääsääntöisesti (nykypäivänä varmaan enemmän periaatteesta?) ulkokoiria. Itse en ole kovin montaa samojedia tavannut ulkokoirana edes.

15.05.2015 12.58

Meidän sammarista oli tarkoitus tulla ulkokoira, kasvattaja neuvoi laittamaan juoksunarun ja tekemään aitauksen. No, juoksunarussa haukkuu non-stop, tuntuu pitävän sitä lähinnä rangaistuksena :D Sisällä on juurikin tuollainen huoneesta toiseen seuraava sylivauva. Saapa nähdä onko ajan kuluessa tuosta ulkokoiraksi, tarkoitus oli tosiaan laittaa koppi ja aidattu alue työpäivien ajaksi mutta vielä toistaiseksi pentu on niin sisäkoiramainen että ulkokoirana olo ei onnistu.

16.05.2015 13.36
022663133_r
Kotka

Kyllä meillä ainakin ollaan ihan sisäkoirana. Asutaan kerrostalossa ja näin kesällä pidän parvekkeen ovea auki niin pääsee menemään kuin itse haluaa ja vaikka luulis että se viihtyy siellä 24/7 se on mielummin keittiössä toisella puolella taloa :D muutaman viikon oli muuton yhteydessä 8h tarhassa ja se kyllä riitti sille. Se on niin seurallinen että mielummin seuraa ihmisiä huoneesta toiseen kun tuijottelee tyhjää pihaa tarhasta... Turkkihan kevenee kesäksi kun tiputtaa paksumman pohjavillan pois ja kuten Sirppi sanoi pääsääntöisesti koko ajan pihalla olevalla koiralla on paksumpi karva. 

17.05.2015 05.43
022681250_r
Frigi kirjoitti:

Tietysti metsästyskoirat on varmaan pääsääntöisesti (nykypäivänä varmaan enemmän periaatteesta?) ulkokoiria.

Yleisesti kysyn vaikka Frigin tekstiä lainasinkin, mikä tuossa muuten on että metsästyskoirat ulkokoirina on ok mutta esimerkiksi joku toinen lyhytkarvainen rotu (vertaan ajokoiraan) kun on ulkokoirana niin se on väärin?

"If you can't own a lion -get Boerboel instead."
17.05.2015 09.25

Nooh pystäreille ny ainaki suositellaan omaa ulkotarhaa, vaikka kyllä toi mun koira luultavasti viihtyis aika hyvin sisäkoiranaki. Niin ku sanottu, eiköhän se koira totu, riippuu iha miten opettaa.

Ei mun mielestä oo väärin pitää sitä ajokoiraa tarhassa, siinä on sit vaa se tietty et sen kaa pitää olla vähä tarkempi mitä tulee säätilaan. Ei nii niukkaturkkinen tietenkää pärjää yhtä hyvin pikku pakkasella ku esim pystykorva.

17.05.2015 10.59
022709423_r

Metästyskoiria yleensä sillä vamaan mielletään täysin/suurimmaksi osaksi ulkokoiriksi, kun pääsääntöisesti ovat paksun pohjavillan omaavia koiria jotka haluavatkin olla ulkona ja ovat aika itsenäistä sakkia. Ajokoiralla taasen on yleensä lämmitetty tai vähintäänkin erittäin hyvin eristetty koppi pehkuilla varustettuna, mutta suurimmaksi osaksi nekin ovat tarhakoirina, ainakin mitä tässä ikäni aikana mettäkoiria nähnyt. Vielä tänäkin päivänä tuntuu olevan ilmoilla sellainen harmittava käsitys, että sisäkoirana elävä metsästyskoira ei toimi metsällä, mikä taasen on ihan tuulesta temmattu mun mielestä. Isän edesmennyt ajokki nukku isäntäväen sängyssä jalkopäässä, mutta pirun sitkeä oli metsällä ja veti heittämällä 16h ajoja. Isän työkaverilla vain ja ainoastaan ulkokoirana ajokki, ihan samanlainen sitkis sekin. Fyysisessä ja psyykkisessä kestävyydessä en oo eroja huomannut ikuna.

Mä en oo koskaan ajatellut sammaria ulkokoirana :D enkä suomenlapinkoiraakaan. Jotenkin omaksunut ne aina sisälläelijinä (enkä vain ulkokoirina ole edes nähnytkään ellei lasketa aidattua pihapiiriä jossa saavat temmeltää oman mielen mukaan), vaikka yhtähyvin nuo varmaan pärjää ulkona kuin huskykin. Tosin siskon husky on sellainen, että talvella sitä kiinnostaa vain vetohommat, mutta muuten haluaa olla sisällä takan edessä :'D sammarissakin vaan olen huomannut, että ne ei ole varsinaisesti itsenäisiä pihan perällä omin nokkine viihtyviä koiria vaan nauttivat siitä perheen kanssa elämisestä. Eiköhän sitä koira kuin koira pärjää ulkona kun totuttaa olipa millanen turkki tahansa, mutta mä en ymmärrä sitä, miksi selkeästi paimenmaiset, miellyttämishaluiset ja seurasta nauttivat pitää laittaa tarhaan pihan perimmäiseen nurkkaan mahdollisimman kauas perheestä. Ennemmin antasin sille koiran luonteelle ainoarvoa jättäsinkö tarhaan vai en, kuin rotuun ja turkkiin. 

Muokattu viimeksi: 17.05.15 11.02
"Behind this mask is.. Another mask! Pretty cool, huh?" - Kakashi Hatake
17.05.2015 11.55

Tosiaa, mun isän kaverin mettästyskoiraki nukkuu sen sängyssä, tyyliin syö samalta lautaselta eikä omista ulkohäkkiä ja on kaikesta huolimatta mettällä toimiva. :D ^

Muokattu viimeksi: 17.05.15 11.56
22.05.2015 15.40
022621731_r
Vaasa

Mä näen sen niin että pelkkä turkki (määrä/laatu/sään kestävyys) ei vielä riitä ainoana tekijänä määrittämään sitä sopiiko koira ulkokoiraksi vaan siihen vaikuttaa suurelta osin myös luonne. Esimerkiksi juurikin itsenäisyys ja sosiaalisuuden tarve on todella keskeisiä asioita ja ne saattaa vaihdella rodunkin sisällä paljon. Siinäkin on suuria eroja millainen tarha on ja miten paljon koira viettää siellä aikaa.

Meidän noutaja viettää monesti kesäisin kun ollaan saaressa useita tunteja puuhaten omia juttujaan ulkona ja se tosiaan tekee sen omasta aloitteestaan. Ollaankin mietitty että voitaisiin rakentaa sille tarha. En usko että senkään luonne kuitenkaan kestäisi mitään 10h/pv tarhaamista on se kumminkin sen verran sosiaalinen otus. Noutajaksi se on kuitenkin mielestäni aikamoinen erakko.

Schipperkeä taas en voisi kuvitellakaan jättäväni juoksunaruun kuin maksimissaan vartiksi, koska Zippo taas haluaa olla muiden seurassa.

Tärkeintä fyysisten edellytysten lisäksi on miettiä just sitä että viihtyykö ulkokoirana ja ennen kaikkea tuntea oma koiransa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti