Idiopaattinen kystiitti (Kissat > Kissojen hoitaminen)

14.06.2015 11.34
022632767_r
Helsinki

Heissan. 

Viime vuonna kirjoitin keskusteluun Shiron virtsavaivoista, joihin ei oikein ratkaisua löytynyt. Kastroinnin jälkeen Shiro taas oireili ja nyt löydettiin syy, joka otsikkonakin on. 

En löytänyt idiopaattisesta kystiitistä oikeastaan kovin tuoreita keskusteluita, joten loin nyt uuden. Olisi kiva kuulla miten muilla on elämä mennyt idiopaattista kystiittiä sairastavan kissan kanssa. Meillä tämän hoitaminen ja siihen sopeutuminen ovat vasta alkutekijöissään. Alla tarkempi blogiteksti Shiron näkökulmasta aiheeseen liittyen. :) 

"Minulla on ollut virtsatievaivoja vaihtelevasti on/off -periaatteella jo jonkin aikaa. Aikaisemmin epäili yksityinen ell rakenteellista vikaa, koska minulla tuli vahingossa sinne sun tänne pieniä pissatippoja enkä kuitenkaan oireillut muuten. 

Tämä ei kuitenkaan ollut asian laita, noin kuukausi sitten minulle tuli ihan verta virtsan mukana vähän ja omistajani tietysti siitä huolestui. Hän otti yhteyttä yliopistollisen eläinsairaalan lääkäriin ja kävin tutkimuksissa. Minut todettiin täysin terveeksi, vaikka minulle annettiin kotiin kipulääkettä ja ell ajatteli minulla olevan idiopaattinen kystiitti eli stressiperäinen kystiitti. 

Äiti otti minulta vielä kotona pissanäytteen ja vei sen eläinlääkäriin analysoitavaksi. Se osoittautui puhtaaksi, ei ollut kiteitä eikä tulehduksen merkkejä, eli nyt sitten diagnoosi varmistui. 

Minä olen sitten selvästikin herkkä poika, joka reagoi psykosomaattisesti kevään tuloon, vieraisiin ihmisiin jne. Äiti muutti minun ja veljeni ruokavaliota märkäruokapainoitteiseksi sekä syötti minulle lääkärin ohjeen mukaisen kahden viikon kipulääkekuurin, jonka jälkeen olin erittäin hyvinvoiva ja oma itseni. 

Nyt minulle tuli taas vähän pissaongelmia ja äiti antoi minulle jälleen kipulääkettä ja lupasi hakea minulle erityisruokaa minkä pitäisi parantaa pissani pH:ta ja lisätä halukkuuttani juoda. En nimittäin juo tarpeeksi ja äiti onkin lisännyt märkäruokaani vettä sekä jättänyt raksut kokonaan pois. Äiti osti myös juoma-automaatin, jossa virtaa jatkuvasti vesi. Olen vähän siitä juonut, mutta en tykkää juoda vettä vaan mieluummin syön sen ruoan mukana. Veljeni sen sijaan tykkää juoma-automaatista ja juo siitä hyvin.

Olen vasta vähän päälle 10 kuukautta ja aika sairas kuitenkin. Minulla on kuitenkin toivottavasti vielä monta mukavaa elinvuotta jäljellä nyt, kun tiedetään mikä minua vaivaa." 

18.06.2015 14.30
022437786_r

Ikävää, että noin nuorella kissalla jo pissaongelmia! Toivottavasti teillä onnistutaan vähentämään stressinaiheuttajia niin ettei tulehdus enää uusiutuisi jatkuvasti.

Meillä tuon 7v kollin kanssa jouduttiin mennä joulukuussa yöllä päivystykseen kun kävi puolen tunnin aikana pissillä noin kymmenen kertaa. Koska kolli oli pissinyt rakkonsa niin tyhjäksi, ettei virtsanäytettä saatu otettua, ei voitu varmistua missään vaiheessa oliko kyseessä bakteerin aiheuttama tulehdus vai idiopaattinen kystiitti (yleisempi). Saatiin siis antibiotteeja sekä kipulääkkeitä, ja sellainen kipulääkeresepti jolla saan apteekistamme kissalle haettua suoraan kipulääkkeitä jos vaiva uusiutuu reseptin voimassaoloaikana. Meillä näyttää nyt siltä että kyseessä olisi ollut bakteeritulehdus, sillä vaiva ei ole uusiutunut vaikka kissalla on varmasti ollut nyt stressaavampaa kuin mitä silloin marraskuun lopussa-joulukuun alussa, ja samoin kissa oli kohdannut stressaavampia aikoja jo aiemmin, pissitulehduksen aikaan ei ollut mitään kummoisempia stressin syitä havaittavissa.

Kuitenkin tässä tietysti täytyy olla valppaana, koska ainahan on se mahdollisuus että kyseessä olisi idiopaattinen kystiitti... Mutta tällä hetkellä meillä näyttää ihan mahdolliselta ettei olisi, koska kyseinen kissa on kyllä kova stressaamaan muutenkin, ja hyvin suurella todennäköisyydellä se olisi siis jo uusiutunut jos se olisi idiopaattinen kystiitti...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti