Toisen kissan ottamisesta kysymyksiä! (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

14.08.2015 12.41

Hei!

Minulla olisi haaveissa ottaa toinen kissa. Cindy on nyt reilun vuoden ikäinen ja olen kuullut, että järkevintä olisi ottaa pentu. Minulla on kuitenkin muutama kysymys, johon toivoisin saavani apua/vastauksia. Kiitos jo etukäteen niille, jotka minua auttavat! :)

Asun yksiössä, jolloin ei ole mahdollista alussa pitää kissoja eri huoneissa totuttelemassa toisiinsa. Millä tavalla te olette totuttaneet ilman erillisiä huoneita?

Onko järkevämpi ottaa uros vai naaras kissanpentu vai onko sillä mitään merkitystä? Tulevatko eri sukupuolta olevat esim. paremmin toimeen toistensa kanssa kuin kaksi naaraskissaa? Cindy on leikattu naaras.

A house without a cat is not a home.
14.08.2015 17.07
022700261_r
Espoo

Pentu kuin aikuinenkin sopeutuu aikuisen kissan kaveriksi, kunhan varmistaa että on ollut hyvin kokemuksin tekemisissä lajitovereiden kanssa, eli ei siis ole kiusaaja, erakko tai kiusattu. :) Ensisijaisesti kannattaa pitää huolta että pentu on sosiaalistettu kunnolla sen lisäksi että se on luovutettu oikean ikäisenä, jotta kissakieli on kunnossa eikä väärinymmärrykset johda eläinten välillä riitoihin. 

Yksiössäkin totuttaminen onnistuu etenkin rohkeilta kissoilta, meillä on aina laitettu kissat vaan suoraan samaan tilaan ja pikkuhiljaa ovat tottuneet toisiinsa. Päivittäin alkuvaiheessa namiteltiin kissoja yhdessä, jolloin kaveri tarkoittaa kivoja asioita kuten herkkuja. Arempi tai ujompi kissa kannattaa asuttaa ensin hetkeksi vaikka vessaan pissalootan kera, josta se rentoutumisen jälkeen pääsee tutkimaan asuntoa. Sukupuolella ei ole väliä, kunhan muistaa leikkauttaa kissan heti kuin mahdollista, eli mielellään jo luovutusikäisenä. :) Toipuminen on nopeaa ja kivut pienempiä. 

Kotia kaipaavia kissoja rehellisten kuvausten kera löytää mm. Kisu ry:ltä, Rekku Rescuelta, KESYltä tai Kodittomat.net-sivulta. Onnea uuden kissan etsintään! :) 

17.08.2015 14.16

Kiitos paljon Karma vastauksestasi, tästä oli paljon apua! :)

A house without a cat is not a home.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti