Kissojen käytös (Kissat > Yleistä keskustelua kissoista)

14.06.2008 13.25
meillä on siis kaksi leikattua n. parivuotiaista tyttökissaa.
mikäköhän ihme siinä on että molemmat tekee tarpeitaan välillä muualle kuin hiekkalaatikkoonsa!?

viimeksi korjasin asan *skat vessanlattialta ihan hiekkalaatikon vierestä, se oli ne maton sisään käärässy. ne on aika useinkin käyttäny tätä vessanlattian pehmeää mattoa vessana..
tänään itu oli kuulema kussu kissanmökkinsä katolle JA kattonu avoa samalla suoraan silmiin.
ne on myöskin mourunnu tavallista enemmän. muistuttaa kissojen kiimakäytöstä.

mitä ihmettä tommonen käytös voi merkata ja viellä enemmän kiinnostaa MITEN siitä pääsee eroon ? kai tuo jonkinnäköstä stressiä tai protestointia on mutta mistä?
samankaltaisia kokemuksia neuvoja anyone???

... ja viellä voin mainita että kissojen elämässä ei ole tapahtunut mitään uutta/mullistavaa... kissanhiekkalaatikkoon vaihetaan hiekat aika usein ja vessa pestään samalla desinfiointi aineilla jja etenkin nyt on kerätty joka ikinen päivä laatikosta *skat pois.
voisko se sitten olla vaan tää kesä ja pistää ne "sekaisin" vaikka molemmat onkin leikattu?
Muokattu viimeksi: 14.06.08 13.26
14.06.2008 13.35
Mahdollista, että johtuu kesästä, leikkaaminenhan ei estä kissojen hormooneja hyrräämästä, se vain estää niitä saamasta pentuja.

Vaikea on kyllä sanoa, mikä syy siinä voi olla, jos hiekkalaatikko on siivottu tarpeeksi, eikä ole muutenkaan tehty muutoksia.

Luulen, että kaikki johtuu vain kissojen hormooneista, jos niillä on kiima päällä.
14.06.2008 13.35

Meidän kissa on nyt ruvennut tekemään samaa. Se loikkii oven kahvoihin 24/7 ja oikeesti me ei saada yöllä nukuttua koska se mouruaa kahden sekunnin välein ja hyppää ulko-oven kahvaan tai johonkin muuhun kahvaan viiden sekuntin välein. Kun sille käy mölisemässä niin sitten se menee vähäks aikaa pois ja tulee kohta takasi.

Nyt se myös vääntää paskoja joka toinen päivä saunaan. Hiekka on aina puhdas, kissa on leikattu, ei suuria muutoksia elämässä, ei edes ruokamerkin vaihtoa...

No sillä kun on niin hirvee tarve päästä ulos niin me viedään sitä valjaissa. Nyt, joka ikinen kerta kun me viedään se ulos, se karkaa valjaista. Nyt kävi taas. Ja nyt se karkas tonne metsään missä se ei ole koskaan ollut.

14.06.2008 13.43
.. jjjaahas on siis muillakin havaittavissa o.o lohdullista kuulla, ei sitten ainakaan olla ainoita.

me ollaan rankastu tosta mouruamisesta sumute/suihkupullolla, hiljenee hetkeksi mutta saattaa alottaa uudestaan.
on tosiaan joo ongelmia saada unta kun kaksi kissaa mouruaa niin että korviin sattuu. öisin kun kukaan ei luonnollisesti ole antamassa niille huomiota, ne saattaa ruveta tappelemaankin.. sähisevät toisilleen ja juoksevat ympäri kämppää mouruten ja toisiaan läiskien. yritä siinä sitten nukkua. koira saattaa joskus jopa mennä kissojen väliin ja olen sitä kehunutkin moisesta toiminnasta, silläkin rupeaa olemaan hermot kireellä.
Muokattu viimeksi: 14.06.08 13.43
14.06.2008 22.30
000026896_r
Meillä ei tainnu tollasta tapahtua Saaran kanssa. Joskus kyllä löyty hiekkalaarin vierestä pissat ja saunan lauteiden alta paskat ja lammikot mutta vanhuuden piikkiin me se pantiin. Ja kipeyden.
26.06.2008 15.15
019283765_r
Vantaa

Kissa saattaa just stressata jostain, jos tekee tuollaista. Toinen on se, et ku kissan hiekkalaatikon pesee EI SAA KÄYTTÄÄ PESUAINEITA, KOSKA KISSA EI PIDÄ PESUAINEIDEN TUOKSUSTA JA SIKSI TEKEE LAATIKON ULKOPUOLELLE. Pelkällä vedellä peseminen riittää. :)

Hormoonitkin saattavat vaikuttaa, mutta kuitenkaan kissalla ei pitäisi mitään ihmeellisempää hormoonitoimintaa olla, kun kerran ovat leikattuja.

Seurailkaa kissojen käytöstä muutenkin, mitkä saattaisivat olla sellaisia tekijöitä, joita kissa protestoi tai joista se stressaa. Meidän Viiu kuseksii joka paikkaan vielä leikattunakin ja me itse epäilemme, että se johtuu siitä, että se vieroitettiin emostaan liian aikaisin (ennen vko 12) ja tämä neiti on jo 13-vuotias.

Kannattaa myös ottaa eläinlääkäriin yhteyttä. :)

26.06.2008 15.19
Myy, me pestään hiekkalaatikko aina vedellä, kissa on myös leikattu. Ruokamerkkiä, huonekalujen paikkaakaan ei olla vaihdettu. Että stressiä se ei ainakaan ole. Eläinlääkärissä ollaan ravattu virtsakivien takia, tosin sielläkään ei ole nyt vähään aikaan käyty kun ongelma on poissa.
26.06.2008 15.19
019283765_r
Vantaa
Piti sanoa, että suljetut ovet ovat sellainen tekijä, mistä kissat eivät pidä. Suljetut ovet tavallaan ahdistavat kissaa, kun se ei pääse oven toiselle puolelle sisätiloissa. Meidän Milli ja Viivi ovat molemmat sellaisia, että ne raapivat suljettuja ovia ja jos ne on laitettu vain rakoselleen, nämä käyvät ne avaamassa. :) Sekin voi olla yksi tekijä, joka stressaa kissaa. :)
26.06.2008 15.21
Meillä ei pidetä ovia kiinni juuri kissan takia. Jos joku ovi on vahingossa kiinni mennytkin niin Mökö avaa sen itse x>
26.06.2008 15.26
019283765_r
Vantaa

Hehe, okei :D No, sit on paha sanoa. Kissat kun ei kuitenkaan tee niin ihan huvikseenkaan. Kannattaa lukea myös joitain kissakirjoja.. itse suosittelen myös eläinlääkärille soittamista. :D

30.06.2008 11.37

hiton hitto.. meno vaan jatkuu!
eilen oli paskottu ja kustu meidän sänkyyn. tänä aamuna taas sieltä löyty pissat!

seuraavaksi kokeillaan aineski sitä et jos kissat jää yksin kotiin tai muutoin vaan makkari on vartioimaton, niin ovi vedetään perässä kiinni.  

Muokattu viimeksi: 30.06.08 11.38
30.06.2008 11.41
Cooney on leikkaamaton kollikissa, joka ei edes mourua kiima-ajoilla. Se ei edes merkkaile reviiriään sisälle, eikä ulos. =) Ei osoita kiimaansa mitenkään. ^^
30.06.2008 11.41
^ Cooneylla piti tulla. ;)
25.07.2008 14.10
.. nyt oli pieni tauko tuossa kuseksimisessa, kun vaihdettiin hiekkalaatikkoon takaisin samat vanhan kissanhelmet, pitkän aikaan mentiin normilla harmaalla halpishiekalla.
vedettiin myös makkarin ovi kiinni jos lähettiin pois kotoota.

MUTTA itku pitkästä ilosta, eilen löytyi taas tuoreet kuset sängystä ja viellä kaksi kertaa! hitto on hienoa kun kämppä haisee kissankuselle ja saa jatkuvasti pestä kissankusemia petivaatteita.. nyt on menossa toinen koneellinen kissankusemaa settiä.

on käynyt jo mielessä kissoista luopuminenkin kun pilaavat tämän asunnon, tuntuu sen verran pahalta moinen ajatus et on jäänyt vaan siihen. mut kuinka kauan tämmöstä jaksaa et kissat kusee päivittäin ympäri kämppää ja kun mä en ole ainut joka täällä asuu.

minkä hiton vuoksi ne tekee tommosta >:/ tuolla on siisti hiekkalaatikko jota osataan käyttää ja nyt viellä kaupan kalleimmalla hienolla hiekalla, mut ... ?
kaippa nuo kissat protestoivat sitä kun eivät pääse ulos, täällä vain ei ole ulkoiluamahdollisuuksia kissoille edes valjaissa.
Muokattu viimeksi: 25.07.08 14.13
25.07.2008 15.40
020912308_r
Helsinki

Meillä Rasse tekee pissat aina mun sänkyyn, jos laatikossa on yksikin kakka liikaa! Mä siivoan laatikot vähintään kahdesti päivässä, yleensä useammin, pesen laatikot joka viikko tai joka toinen viikko. Myös minun menemiseni vaikuttavat pissimisiin, jos olen koko päivän pois saattaa sängyssäni olla mielenosoitus pissi, mutta vain silloin jos olen unohtanut pedata sängyn.

Mä olen kuullut huhua, että kloriitin haju viehättää kissaa. Kun pesee laatikot kloriittia sisältävällä pesuaineella, se vaikuttaa kissan haluun tehdä tarpeensa hiekkalaatikkoon. Itse en ole kokeillut kikkaa. Meillä tarpeeksi huolellinen siivoaminen yleensä auttaa.

25.07.2008 18.48
Meidän Onnikin mouruaa, se seuraa kun nousen sen jälkeen kun se mouruaa, se luulee että meen ulos tai jotain. Se meinaa pääsi ulos ja sit se oli siel, ja me ruvettii pitää sitä siel ku ennen se pelkäs olla ulkona, mut nyt se on siel.
28.07.2008 10.16
020916031_r
Jyväskylä

Meilläkin ihan samat, mutta ei sentään protestia tee kovin usein, ehkä silloin kun he tietävät että anoppi/äiti on tulossa kylään, kyllä silloin ovat hyppimässä pöydillä ja tiputtamassa tavaroita alas xD Eivät kovin tykkää hänestä. Meillä Nelli ja Pörri ovat leikattuja ja niillä on omat luonteensa, kummallkin eri luonne niin osaavat kyllä olla välillä rasavillejä keskenään. Pörri öisin aukoo vaatekaapin ovia ja kiskasee jonkun vaatteet alas ja joskus jopa löytyy olohuoneen matoltakin vaatteita, ja se ossoo N****A niitä, vaikka onkin leikattu, ja tuosta onkin ed. mainittu et mistä johtuu? Ei ole aikaisemmin tehnyt.

Nelli hyppii pöydillä tai kurisee paljon, jos ei saa ruokaa heti. Äsken Pörri protestoi, sitä kun ei pääse parvekkeelle xD

30.07.2008 13.00

Laimennettu tolu käy kerran kuussa kissan laatikon pesuun,kunhan huuhtelee hyvin.

Jos kissa on leikattu,niin pitäisi kiimankin loppua siihen,mutta jos leikkaus on tehty liian lähellä kiimaa,niin se jää "päälle"

Hyvin usein kissa protestoi tekemällä hädät minne sattuu ja itse ei useinkaan tiedä syytä siihen.

Nehän ei siedä pienintäkään muutosta missään asiassa.Ei tarvitse,kuin rytmin muuttua,niin kissa protestoi.

Aikanaan kolli kuseksi nykysen avopuolison kenkien väliin,kun meillä kävi.Loppui,kun leikkautin poitsun.

Asuu kolli nykysin tyttären luona ja seurana kolme vuotta nuorempi tyttö,joka leikattiin aivan kamalan kiiman takia.Leikkaus tehtiin silloin heinäkuussa ja ei kiimasta tietoakaan sen jälkeen.Ajotus ihan yhtä tarkka asia,kuin koirienkin leikkautuksessa.

30.07.2008 13.05
Meillä oli ennen kotikissa nimeltä Einari (nimestään huolimatta tyttökissa). Se oli meillä vain jonkun aikaa, ei kerennyt vuottakaan täyttää niin meidän piti luopua siitä. Kaikki meni hyvin kunnes se oli puolen vuoden vanha, ja se rupesi kuseksimaan joka paikkaan. Samoihin aikoihin alkoi myös se kauhea riehuminen, pomppi hyllyillä ja pudotteli tavarat. Mikään rankaisu ja kielto ei tehonnut, se vain oli sellainen riiviö. Me annettiin se maalaiskotiin, jossa se saa halutessaan olla ulkona, ja kissa muuttui täysin. Sisällä ollessaan teki tarpeensa nätisti laatikkoon, ulkona sitten purki energiansa ja sisällä käyttäytyi normaalisti. Einarista ei ollut sisäkissaksi, se ei selvästikään viihtynyt. Mutta nykyään se on tyytyväinen kissa :>
30.07.2008 22.24

Meillä kolli hyökkäili tyttäreni kimppuun,flengaili verhoissa ja tiputteli kaikki tavarat kirjahyllystä päällistä myöten.Ikää sillä oli tullessaan reilu vuosi! Oli oikein pahanen kakara Olivat edellisessä kodissa pitäneet sitä makkarista pois ovi suljettuna,koska heillä oli myös leikattu tyttö.Kollihan sitten inhos ja huus suljettuja ovia.Suihkuunkin halusi mukaan ja sekin sitte samalla pestiin,kuten myös osallistu laatikkonsa ja vessan pesuun joka kerta.

Pistin kollin ojennukseen,ettei kaikkia verhoja repis ja kamoja rikkois...aivan samalla tavalla,kuin koiranpennutkin...Osaa vieläkin sormien napsautuksesta ja perkeleestä olla ihmisiksi...todella pahaa tehtyään ärähdin perk...ja kolli ryömi jalkojen edessä,ei tarvinnut edes koskea siihen.Joka kerta,kun tytölle olen menossa,niin hän sanoo kollille,että..."äiti tulee",niin poju on eteisessä odottamassa Kyllä kissasta saa todella "toimivan" jos kärsivällisyys riittää sen riiviö ajan

31.07.2008 12.02
000048822_r
Meille tuli Lime vähänaikaa sitte, nyt se on kussu jo mun sänkyyn, sohvalle, kaks kerta vanhempien sänkyyn ja paskas viel sinne. Ja meille on yllätys,yllätys just stettu uus sohva& kaikki sängyt. ARvakkaa, seuraavan kerra ku se kusoo johonki nii isä taittaa raukalta pia niskat..
05.06.2009 11.38
021316400_r
Kiuruvesi

Vanha aihe, mutta pistän kumminkin :) Sillä siisti -ohjelmassa oli, että kloritti houkuttelee kissan laatikolle..

Laitan oman asian tämän otsikon alle, koska se sopii siihen, enkä viiti tehdä omaa keskustelua..

Eli mistä johtuu, kun kissa hyppii jalkoja vasten esim. nurkan takaa hyppää? Johtuuko kenties vain leikkimisestä vai ihan onko se astuttamis yrityksiä? Samanlaila tekee nartuille kissoille, eli vaanii ja yrittää hypätä. Käytös ei haittaa minua, mutta en varmaan kenties ikinä voi hankkia narttua tänne, koska vaarana on, että käytös on jatkuvaa.

05.06.2009 15.29
021118579_r
Outokumpu
^ Onko kissa leikattu? Luulen että on ihan vaan leikistä kyse.
05.06.2009 15.32
021316400_r
Kiuruvesi
Leikattu on. Kiimasta narttua on tosin samanlailla yrittänyt, mutta en tiedä oliko siinä sitten alistamisesta kyse.
05.06.2009 15.37
021118579_r
Outokumpu

Luulen vieläkin että haluaa vaan leikkiä kun tekee ihmisille noin. Sitä naarasta on voinut yrittää astua tai sitten vaan leikkiä sen kanssa.

05.06.2009 15.49
021316400_r
Kiuruvesi
Selvä =) Säikäytti aina, kun hyppeli. Onneksi olen jo tottunut.
24.07.2010 07.57
020189605_r
Vantaa
Mulla sama homma... tänä aamuna TAAS kerran ihana herätys, kun isä huutaa että "tuuppas siivoomaan, kissas on päästelly taas matolle !! ja hiekkalaatikko siivotaan todella usein, jos se on vähänkin likainen heti kissa tekee tarpeensa muualle.. alan menettämään järkeni tämän takia.. välillä menee paljonkin aikaa että käy nätisti hiekkalaatikolla, sitten taas.. :/
25.07.2010 13.41
020168428_r
Jyväskylä

Tässä on minusta hyvin tietoa: http://www.incat.fi/Kissatietoa/Terveys/Kissansiisteysongelmat.aspx

Jos ei löydy syytä, että elinolot olisivat muuttuneet, mitään. Tai hiekkalaatikon siisteydessä. Kissa ei ole varmasti esimerkiksi stessaantunut. Kissalla on tarpeeksi tekemistä, kissa on leikattu. 

Niin voi olla hyvinkin kyse siitä, että kissa on jotenkin sairas ja on hyvä tutkituttaa lääkärissä.

Muokattu viimeksi: 25.07.10 23.11
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
16.02.2013 20.09
022119688_r
Lahti

meillä oli rokilla ihan sama pissi ongelma lääkärissä käyty yms. mutta kun putsaan tarpeeksi usein ja pesen vessan kloriitilla niin kyllä käy asioilla potassa. roki menee muutenkin ihan sekaisin kloriitista jos sillä pesee esim lattioita kiehnää kuin mielipuoli. kloriitilla on sama vaikutus useihin kissoihin kuin kissanmintulla. kannataa kokeilla pestä potta kloriitilla.

Mitä enemmän vietän aikaa ihmisten kanssa, sitä enemmän rakastan kissaani.
16.02.2013 21.08

meidän tyttö on nyt kolmisen kertaa tehnyt asiansa muualle kuin vessaan (2x meidän päiväpeitolle, kerran tänään vessan VIEREEN), ja Luna on leikattu. :( en tajua, mikä sitä vaivaa. Sen ei pitäis ainakaan olla stressaantunu, eikä meidän elämässä ole viime aikoina tapahtunu mitään "isoa".

Jos ei tuota lasketa mukaan, niin se kyllä käyttäytyy ihan normaalisti. mikä vois olla syynä? :c

Happiness is a state of mind

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti