Pentu hepuloi lenkillä? :( (Koirat > Pennut)

16.11.2015 16.28
022708714_r
Tornio

Elikkä siis mulla on tämä 4kk vanha sekaroitunen kakara Iro, joka on tähän asti kulkenut lenkeillä nätisti mukana ilman sen kummempia hosumisia tai muuta sellaista, ja muutenkin yllättävän helppo koira, ei mikään täystuho vaikka tavaroiden varastaminen ja pureskeleminen pitääkin vielä karsia pois >.>

Mutta nyt viimeaikoina se on alkanut kesken lenkin riehua, juoksee ympärilläni haukkuen ja joskus jopa muristen ja tarttuu kiinni vaatteisiini ja hihnaan eikä meinaa rauhoittua sitten millään. Kun viimein rauhoittuu niin kävelee taas nätisti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut, kunnes alkaa taas riehua...

Inhottavaa kun nyt muutenkin menee vähän huonosti ja on raskasta, niin nyt pitää sitten alkaa tuommosta koulimaan eikä aavistustakaan että mistä se edes johtuu ja mihin siinä pitäisi puuttua :(

Kellään samanlaista ollut pentujen kanssa? Jos oli niin millä sen sai pois? 

16.11.2015 18.48
022700382_r

En tiedä tarvitseeko tämä omaa aihettaan.
Uuden pennun omistajat-keskustelusta saa varmasti nopeammin ja ennemmän vinkkejä;
http://www.petsie.fi/forums/18935-uuden-pennun-omistajat-vol-4

Riippuu varmaan ihmisestä että minkä neuvon sitten saat.
Aika monella pennulla tulee tuollaisia älynväläyksiä jossakin vaiheessa. Joidenkin pentujen kohdalla olen vain kieltänyt niin selkeästi että pentu lopettaa pelleilyn, napannut tiukan otteen hihnasta ja kävellyt eteenpäin.

Joillekin jästipäisemmille yksilöille eivät kiellot, poskestanappaamiset ja murahdukset merkitse muuta kuin että "JEE JEE HUOMIOTA!! >: )" ja pureminen ja ärinä ja sinkoilu jatkuu entisenlaisena, ellei pentu jopa innostu.
Tällaisen yksilön kanssa olen ottanut napakan otteen hihnasta -ei ylimääräistä hihnaa sinkoilla- ja ignoorannut toiminnan täysin.
Aika nopeasti käytös on varmaan molemmilla menetelmillä sammunut koska en muista että satunnaisia kokeiluja lukuunottamatta se olisi enää koiria myöhemmin kiinnostanut -tai yli vuosikasta eläintä enää ollenkaan.

Ei kannata ottaa liian raskaasti nelikuisen pennun aivoituksia. 
Moni tapa jää normaalin kasvamisen ja kasvattamisen seurauksena pois kuin itsekseen ja olemalla palkitsematta pentua pääset jo pitkälle (eli älä itse hermostu, älä ala nyhtämään hihnaa uudelleen ja uudelleen pois pennun hampaista vaan pidä huoli ettei se saa sitä enää uudelleen suuhunsa jne. Yritä olla rauhallinen ja jämäkkä toimissasi)

17.11.2015 12.21
018442796_r
Muurame

Saako pentusi kyllin usein riehua ja leikkiä "omaa kieltä puhuen" muiden koirien kanssa? Nimenomaan sellaisten leikkisien ja kooltaan leikkikavereiksi soveltuvien? Pentusesi ei enää ole vauva vaan leikki-ikäinen eikä sille välttämättä enää riitä pelkkä tepastelu.

17.11.2015 12.29

Pennut toisinaan... ovat pentuja. :D
Minä varmaan jättäisin moisen sikailun huomiotta ja pysyisin paikallani, kunnes pentu lopettaa. Vasta, kun se on rauhallinen, se saa taas huomiota ja matka jatkuu. Mikäli pennulla selvästi alkaisi vähän muki kaatua, kieltäisin todella napakasti mutta rauhallisesti, samalla lailla kuin aikuistakin koiraa.

Saako pentu liikkua vapaana tarpeeksi? Vapaanaolohetkelle voisit oikein järjestää riehumista ja leikkiä, osta vaikka pieni patukka tai muu riepottelulelu. Ja tuota riepottelua voi käyttää vaikka palkkanakin jos harjoittelette vaikkapa perusasentoa tai muuta, kunhan vain opettaa rauhoittumisen.

17.11.2015 19.42
022700382_r

Vapaanaolo ja sopiva leikkiseura ovat kyllä hyviä pointteja, en itse osannut edes ajatella etteivätkö olisi itsestäänselvyys tosin. :D
Omat koirat on pentuina osannu ton hepuloinnin ja kiukkuleikkimisen jalon taidon kyllä väsyneenäkin, joskus nimenomaan silloin (yli)väsyneenä..

18.11.2015 15.53
022708714_r
Tornio

Näköjään auttaa jo se että seisahdan hihnan päälle ettei pääse pomppimaan ja kattelen taivaalle, lievempiin hepuleihin joskus pelkkä mulkaisu ja hihnan kiristäminen :'D

Meillä on jotenkin tullut tavaksi aina leikkihetki lenkin jälkeen, aina kun päästän sisälle irti niin lähtee hakemaan lelua. :D Muita koiria kun ei itsellä eikä lähellä asuvilla kavereilla ole, niin muiden koirien kanssa ei ole vielä päässyt leikkimään mutta toivottavasti piakkoin. Aikuiset koirat kiinnostavat kun tulevat vastaan, mutta kun tullaan liian lähelle niin menee taakseni piiloon.

20.11.2015 21.34

Kannattaa etsiä järkättyjä pentupaineja, joita eri koirakoulut tai lemmikkieläinliikkeet (M&M) saattavat järjestää, ettei sulla ole myöhemmin käsissäsi koiraa, joka ei osaa puhua koiraa. Itselläni esim. Jet on sosiaalisesti tosi epälahjakas (vaikka sosiaalistettiin, tosin vanhetessa se ei päässyt leikkimään tarpeaksi muiden koirien kanssa), ja nyt sillä on sitten puute koirakavereista (omaa laumaa lukuunottamatta), koska se ei osaa tutustua vieraisiin koiriin fiksusti yleisesti ottaen, eikä pidä niistä, jos asiat eivät suju juuri sen säännöillä tai miten se itse haluaa...

Muoks// Niin ja aiheeseen liittyen, pennut on pentuja. Jätät huomioimatta sellaisen riehumisen, niin todennäköisesti lopettaa sen suht reippaasti.

Muokattu viimeksi: 20.11.15 21.35

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti