Uuden pennun omistajat vol. 5 - Sivu 92 (Koirat > Pennut)

30.06.2016 09.33
022709056_r

Ei meillä taida olla mitään säännöllistä väliä kynsien leikkuussa. :D Leikkaan silloin, kun kynnet alkaa näyttää turhan pitkiltä.

http://www.paimenpojan.blogspot.fi
30.06.2016 09.52
022710228_r

Mä leikkaan kynsiä nykyään varmaan keskimäärin kuukauden-parin välein. Pentuna niitä tuli leikattua viikottain ja välillä useamminkin, jotta tottuisi. Tosi vähän kerrassaan silloin, nykyään kerralla niin paljon kuin mahdollista, jotta tarvitsisi leikata mahdollisimman harvoin. 

Sammelihan alkoi siinä muistaakseni vuoden paikkeilla pelkäämään tuota touhua ihan älyttömästi, vaikka mitään kamalaa ei koskaan tapahtunut ja aiemmin oli ollut ihan OK sen kanssa. Onneksi se vaihe kesti vain päälle parivuotiaaksi, ja nyt on tämäkin toimenpide hoitunut jo pitemmän aikaa ihan hyvin ja ilman mitään ongelmia tai pelkotiloja. Ei ollut mukavaa kenellekään, että koira menee ihan silmittömään paniikkiin ja mielentiloihin normaalista asiasta, joka on kuitenkin pakko säännöllisesti suorittaa (vaikka toisten ihmisten mielestä asian olisikin voinut ratkaista lopettamalla kynsien leikkuun kokonaan...). 

30.06.2016 15.36
000111969_r

Kerran viikossa, kynnet kasvaa niin nopeaan.

30.06.2016 16.05
000113144_r

Meillä tuo vähän riippuu, Nova on alkanut nyt kuopsuttelemaan ulkona aika paljon, niin kynnetkin ovat lyhentyneet itsestään. Nappasen aina sillon päät pois kun näyttävät liian pitkiltä, kannukset vähän useammin kuin muut.

30.06.2016 16.38

Meilläkin on ollut ripulia miltei pari viikkoa, välissä normaali pari päivää. Ehkä ruokaperäinen, ei verta kuitenkaan ja muutenkin pentu ok. Luulen että saanut liian isoja kerta-annoksia, kun pienemmällä määrällä kakka ja massu kunnossa. Mutta nytpä ei ole maha kuitenkaan rauhoittunut vaikka on ollut vähällä ruualla. Ulostenäytteet tutkitaan myös kuten Elmolla, RC safkaa ostettiin akuuttiin paranemiseen. Tylosiinit kans, canikuria, inupektiä....eiköhän se tästä. Kilo pari jäänyt välistä tämän shown takia.

Kynsiä leikataan meillä joka toinen päivä, aina irtoaa vähäsen ja oppii hommaan.

Muokattu viimeksi: 02.07.16 10.25
30.06.2016 17.07
022708866_r
Helsinki, Pukinmäki

^Paranemisia teille, toivottavasti löytyy syy. 

Meillä kyllä huomas heti että saanu lääkkeitä, ei yhtään löysää ole tullut eilis aamun jälkeen. Välillä tekee varsinkin aamusin kahdet kakat, mistä toiset on löysähköt, mutta helposti kerättävät.

http://myynmaailma.blogspot.fi/
30.06.2016 17.41
000113144_r

Meilläkin meni masu jostain kuralle, varmaan noista luista mitä sai, onneks oli kaapissa kissoille varattua Tehobaktia, autto myös tuolle penskalle. 

30.06.2016 20.46
022705464_r
Turku

Mä otin Mereä alaleuasta kiinni joka kerta, kun puri käsiä ja kielsin tiukasti, päästin irti ja lähdin pois. Mere oli ihan hiton kova käyttämään hampaitaan, samoin Sakke. En muista miten Sakke oppi siitä pois, tais vaan loppua yhtäkkiä. 

Merellä taas pidin tiukkaa kuria ja yhdistin puremisen epämiellyttävään tapahtumaan, kun viimeisetkin etuhampaat putos niin tais pureminenkin loppua pysyvästi. Otin siis kädellä alaleuasta kiinni, en puristanut, vaan otin kiinni ja sanoin koiralle tiukasti ei. Ei se kovin kauaan kohdistanut purujaan käsiin eikä muuallekaan, mutta aina aamusin jatkoi niitä varpaiden rei'ittelyitä. Sekin loppui kun koira oppi hyppäämään sänkyyn, eli samoihin aikoihin kun hampaat vaihtui. 

30.06.2016 21.18
022708866_r
Helsinki, Pukinmäki

Ton koiran käytös alkaa huolestuttavan paljon muistuttaa sitä urosta mikä meillä oli viimesyksynä, paitsi että tuo on 20kg kevyempi... Pelottaa mitä käy jos se ei rauhotu iän karttuessa. Olin äsken harjaamassa sitä pihalla ja se yritti ottaa maasta niitä karvatuppoja, suuttu kun en antanut ja sai hepulin, rupes puremaan ja jos oisin päästänyt niin ois juossu ympäri pihaa.

Kierrettiin sitten lyhyt lenkki ja sisällä hetken päästä ihan yht äkkiä (ilman mitään syytä) sai samanmoisen hepulin kun ulkona. Mies otti sen syliin ja piti niin kauan että rauhottu. Tai siis ilmeisesti ei tarpeeks kauan koska sit menee hetki niin saa uuden hepulin ja mä sit otin sen syliin rauhottumaan. Siitä kun sen päästin, niin ei enään alottanut riehumista ja meni parvekkeelle syömään luuta. Tähän saakka sille on riittäny että on otettu kerran se syliin rauhottumaan. En tiiä voiko sit tän päivänen kuumuudesta johtuva vähäinen liikunta (yritetty aktivoida sisällä aivoja) purkautua nyt illalla kun on viileempää vai mistä johtuu mutta alkaa kyllä pelottaa toi käytös jos se jatkuu..

Kannattaisko mun pyytää kaverilta häkki lainaan vai jatketaanko sylissä rauhottumista?

30.06.2016 21.38
022671035_r
Tampere

No, kuulostaa ihan pennulta. Välillä hepulittaa. Sylissä rauhoittaminen on ihan hyvä keino kunhan se pentu oikeasti rauhoittuukin siinä. Viekää napero uimaan niin saa energiaa purettua.

30.06.2016 21.45

Ei kuulosta kovin huolestuttavalta käytökseltä, kun kyseessä on pikkupentu. :D Peli tuskin on menetetty vielä, jatkakaa sinnikkäästi rauhoittusmistreenejä ja viekää ne loppuun asti joka kerta, niin hyvä pitäis tulla.

30.06.2016 21.50
000113369_r

Kannattais jatkoa ajatellen varmaan opettaa koira rauhottumaan jossain muualla kuin sylissä, sitä ei kohta enää hirveästi nostella syliin väkipakolla hepuloidessaan. Ei mitään häkkiä.

30.06.2016 21.55

Meidän Neokin oli ihastuttava labravauva. Se nylkytti kaikkea apinan raivolla ja oli muutenkin yllättävän dominoiva. Minua se taisi koettaa.. kerran tai kaksi jynkätä jalasta ja sai ihan hemmetinmoiset lähdöt vaikka olikin söpö pieni luppa. :D Raivaroinut se ei kovinkaan hirveästi mutta noh, kyllähän sen piti vähän koetella. Ennen leimaantumistaan minuun Neolle oli myös aivan se ja sama missä ihmiset meni, se saattoi oikeinkin mieluusti koettaa lähteä latomaan eivätkä mitkään perinteiset "mene sitä piiloon"- jutut sitä liikuttaneet. Se oli vain että jahas vtun kiva, riippakivet katosivat ja nosti kytkintä :DDD ah ihanaa muistella. Mutta noh, ei pennun aivoituksia sentään pelätä kannata. Ne on ihan ok. Pelottavaa on vasta sitten jos ei saada koiraa kuriin ja se kasvaa 30kg mötikäksi. Sellaiset välivaiheet ja kokeilut kuuluu pakettiin.

30.06.2016 21.55

oi voi... :( 

30.06.2016 21.55

Joo ei tartte olla häkki. Joku alustakin tmv riittää rauhoittumispaikaksi. Edellyttää toki, että pentua pidellään aloillaan.

30.06.2016 22.18
022710082_r
Turku

Mä oon leikannut Keijulta kynnet sillon kun se tuli mulle ja ehkä pari viikkoa sitten. Voi kun aina pysyis noin pitkänä leikkuuväli.. :D 

www.facebook.com/elamanisuola
30.06.2016 22.47
022708866_r
Helsinki, Pukinmäki

Sehän siinä onkin kun mitään alustaa ei voi mitää tai toi kusee siihen :D En sit tiiä onko sohva hyvä paikka kun siinä viettää aikaa muutenkin, mutta tänään eka pidin sitä sylissä ja sit siirryin sohvalle niin että koira makas puoliks mun sylissä ja puoliks sohvalla. Eiköhän se tästä, tuo nyt oli vaan hetken pelko kun se ei aikasemmin ollu käyny niin pitkään kierroksilla :D

Muoks. Kannattaako sitä kokeilla että ottaa pennun hihnaan makaamaan lattialle ja itse istuu esim sohvalla? Ja jos pentu rupee jotain siinä häseltämään niin puuttuu siihen ja kun rauhottuu niin sitten irrottaa hihnan.

Muokattu viimeksi: 30.06.16 22.48
30.06.2016 23.29
000111969_r

Viime hetken kommentti. Hah ei luoja.... Käytii koirapuistossa, istuskeltii hieman syrjässä kun kaikki oli häipynyt sieltä niin Valolle heiteltiin hieman keppiä. Sinne tulee yht' äkkiä joku nainen pikkusen pennun kanssa. Valo ois halunnu hirveesti leikkiä kun se tykkää muistakin pennuista, mutta ihan pienten pentujen kanssa ei anneta leikkiä kun se innostuu sit liikaa ja saattaa alkaa tassulla tönimään muita kun ei se tajua sitä sen kokoa.

Tää nainen sit rupee latomaan, kuinka meidän koiralla on hirveä VARTIOVIETTI. Anteeks mitä?? Se, että koira haistelee pentua, ei päästä ääntäkään ja heiluttaa häntää ei mun mielestä kerro mistään vartiovietistä. Sanoin sille, että no se on itsekin vielä pentu niin haluais leikkiä toisen kanssa, mutta kokoero on suuri ettei viitsi niin tää nainen vaa jankuttaa vartiovietistä. Sit tää nainen työntää Valoa pois kun sillä ei meinannu korvia löytyä, minkä mä hyväksyn siltä naiselta täysin, mutta Valolla sattu olee suu auki ja kun se työns niin sen käsi meni sen suuhun. Sit se rupes huutelee et "kato se otti käden suuhun, näätkö!!!!" kun sen kädessä on kuolaa. Sit Valoa pitelin siinä ettei se mee enää sen pennun lähelle ni Valo katto et mitä mä revin sen turkkia ni se nainen rupee sanoo "kato se ottaa sunki käden suuhun!!".. siis mitä vittua tänään just tapahtu. Jotain se viel selitti et parin kuukauden päästä näytetään Valolle tms... Ööh.

Mentii sit samaa paikkaa yhessä vaiheessa minne se nainenki niin siellä se oli vissiin puhellut muillekin meistä paskaa kun kaikki katto vähä kulmiensa alta, onneks sit Valo leikki nätisti muiden kanssa ni sai nainen vähä ihmettelyn aihetta.

Yleensä mua ei ala ketuttaa ihmiset, mutta tommonen et tullaan hyökäten haukkuen että mun koirassa on kaikki maholliset viat mitkä ei pidä paikkaansa ei oo oikein. Mut meitä mahtuu moneen junaan, jotkut myös myöhästyy niistä.

01.07.2016 01.59
000113144_r

^ Kaikenlaista järjenjättiläistä liikkeellä. Mua huvittaa kun lenkeillä vanhemmat miehet ovat asenteella "hyvän dobermannin oot ottanu tälle ei sitten isona ryttyilläkään" ja muutenkin asenne on se, että koira ei oo koira jos se ei oo kamala mörssäri ja puolusta omiaan. Naama tuppaa venähtämään kun sanon että tää on pinseri ja aikusena vaan 45cm-50cm ja aletaan harrastaan agilityä. :D 

01.07.2016 21.00
022705464_r
Turku

Merellä alko viime yönä vesiripuli. Kolmen aikaan paskansi niin yllättäen, että yllätty itekin ja livahti sängyn alle mistä tuli ulos vasta aamulenkille. Kauhea vesiripuli keskellä lattiaa. Siinä sitten puol neljän aikaa yöllä siivoan ja luuttuan lattioita.

Mere on nyt ollut paastolla tän päivän, illalla saa toisen canikur-annoksen sekä vähän ruokaa. Päivällä oli löysää, äsken taas vesiripuli. Mulla on kohta luuranko koirana kun tän viikon aikana jo toinen vesiripulivuorokausi, edellinen oli viime sunnuntaina. Tiistaina oksenteli, mutta veikkaan että saatto johtua tyhjää mahaansa kun ei ollut syönyt. Ei kyllä kuulu tosin meren tapoihin oksennella tyhjää mahaa. Syönyt vähän huonosti tällä viikolla, voi tosin johtua lämpimistä keleistäkin. Mutta tää ripuli, taas. Menis nyt ohi, en halua viedä mitään huonoturkkista luurankoa kehään :( 

Muutenki koiran energiataso hipoo kohta lattiaa, kun joutuu jatkuvasti paastoamaan ja syöttämään pientä, mahaystävällistä riisimömmöä.

01.07.2016 21.14

^Kuulostaa jo ihan mahataudilta, jos on useamman päivän jatkunut huonovointisuus ilman varsinaista syytä. 

01.07.2016 22.21
022705464_r
Turku

Sitä alan kans vahvasti epäilemään. Söis kyllä kaikkea muuta paitsi nappulaa, leikkii, muttei ole niin virkeä mitä normaalisti vaan aika uupuneen oloinen, enkä yhtään ihmettelekään. 5 kertaa kakilla käynyt tänään joista 2 vesiripulia ja loput löysää. Viimeisin vesiripuli. Ei oksentele.

Aluks kasvattajan kanssa epäiltiin että ois herkistynyt naudalle nyt kun on maha ollut herkkänä, mutta merellä menee noi yleensä sen verran nopeesti ohi, etten usko et kyse on mistään herkistymisistä. 

Sillä on kans anaalirauhaset täynnä ilmeisemmin enkä osaa niitä edes tyhjentää. Great. Toivottavasti kunto kohenee pillereiden avulla. Sentään juo hyvin.

01.07.2016 22.26

Meillä tuo pyyhkii pyllyään maata vasten muutaman kerran, jos on sattunut kakka sotkee yhtään pyllyä. Onkohan Merellä siitä kyse, vai ihan anaalirauhasista?

02.07.2016 01.20
022705464_r
Turku

Merellä ei yleensä kakka sotke pyllyä, veikkaan että saattaa olla anaalirauhasista kyse. Sillä pysyy ripulillakin pyltsä siistinä. Täytynee vissii opetella ite tyhjäämään.

02.07.2016 10.20

Tollakaan ei se varsinaisesti likaiseksi mene, mutta sitä häiritsee jos parissakin pyllykarvassa on joskus kakkaa. Hieno neiti. :D 

03.07.2016 10.40
022708866_r
Helsinki, Pukinmäki

Tais mun pentu olla yön pissaamatta sisälle <3 Kakkoja ei lasketa kun päästin sen ite partsille ja en muista millon se viimeks on tehny kakat sisälle :D

03.07.2016 15.58
000113144_r

Meilläkin penskalla on suht karvaton berberi mut alkaa heti hinkuttamaan maahan jos on pienikään tippa jääny karvoihin kiinni tai jos onki tulossa lisää tavaraa. :D Kerran sai kamalat hepulit kun vissiin kissankarva (?) oli jättäny pökäleet kiinni toisiinsa eikä meinannu irrota millään, tuo sitten juoksi kamalaa kyytiä pökäle roikkuen ees sun taas. 

03.07.2016 19.51

^Sillon ku koira oli pieni, niin sitä vaivasi välillä mun pitkät hiukset. :D Pieni riiviö oli yksin ollessaan käynyt juustosämpylä pussin tiputtamassa ruokapöydältä, tosin syönyt vain juustot päältä, en nyt millään muista, oliko pöydällä jotain muutakin syötävää, kun maha tuntuu sen verran täydeltä. :D 

03.07.2016 19.51
022682472_r
Uusikaupunki

Mä uskallan nyt viimeistään sanoa, että Rina on sisäsiisti. Kauanpa siinä kestikin... Muutamaan viikkoon ei nyt oo tehnyt sisälle, paitsi kun viime viikolla mun töissä ollessa tuolle oli iskenyt ripuli. Tänään oli viimeinen "testi", kun Rina oli monta tuntia ihan yksin, ilman Neraakin. Silloin se olisi pissannut, jos koskaan, mutta ei ollut. Eikä muutenkaan tehnyt pahojaan! Helpotus.

http://nasujanera.blogspot.fi/
03.07.2016 21.13
022705464_r
Turku

Mä en osaa sanoa onko Mere vielä sisäsiisti jos joutuu olemaan monta tuntia yksin. Tunnin verran kyllä nykyään jo pidättää eikä juokse heti kuselle, pitää sekin testata joku päivä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti