Muutto kanin kanssa (Kanit > Yleistä keskustelua kaneista)

25.04.2016 11.14

Onko kellään kokemusta muuttamisesta uudelle paikkakunnalle kanin kanssa? Minulla on edessä muutto uudelle paikkakunnalle ja haluaisin ottaa kaksi vuotiaan kanini mukaan. Minua kuitenkin huolestuttaa että kani stressaa siitä, kun se joutuu uuteen ympäristöön. Entä onko n. kolmen tunnin ajomatka kanille liikaa? Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä aiheesta. Entä miten yhteiselo pienessä yksiössä sujuu kanin kanssa? Olisin tosi kiitollinen nopeista vastauksista, sillä minun pitää tehdä päätös nopeasti.

25.04.2016 15.35
022691989_r
Vantaa

On kokemusta :) Hain pupuni 1,5 vuotiaana Salon lähettyviltä, ja sieltä jatkettiin Mäntsälän kautta Kannukseen (reilu 500 km matkaa, 7h ajomatka). Hyvin kani sopeutui uuteen ympäristöön ilman ongelmia. Perusterve kani kestää kyllä muuton. Kannuksen sisälläkin muutin peräti neljä kertaa, kani oli aina oma pirteä itsensä uudessa kämpässä. Sitten muutettiin Vantaalle, jälleen reilu 7h ajomatka ja hyvin kani jaksoi. Kantokoppa, johon saa vesipullon esim. etuoveen kiinni, on mielestäni tarpeeksi turvallinen kanille. Toki sitten koppa täytyy vielä saada jotenkin kiinnitettyä autoon. Itse laitoin myös purua ja heinää sinne koppaan. Jos kani selkeästi stressaa, niin kopan voi vielä peittää pyyhkeellä. Sitten täytyy pitää huolta, ettei autossa tule liian kuuma ja jos muutto on kesäaikaan, kania ei saa jättää hetkeksikään kuumaan autoon.

Kannuksessa asuin hieman erikokoisia huoneistoissa, pienimmässäkin tultiin hyvin toimeen pupusen kanssa.

27.04.2016 08.29
022610097_r
Helsinki

Ei kanista nyt muuton takia lähdetä luopumaan, ellei kyseessä ole muutto ulkomaille tms.Vielä en ole kerinnyt kanieni kanssa muuttamaan, mutta kolmen tunnin ajomatkoja kylläkin tehty. Matkat mennään niin, että tunnin välein pysähdytään ja päästetään kanit auton takaosaan... Mistä pennut otettu pois. Sielä pohjana pressu ja vilttejä + vessalaatikko. Kanit käyvät tauolla jaloittelemassa siis turvallisedti ja samalla käyvät vessassa tarpeillaan. Pressu on vahinkoja varten. Muun matkasta tietysti ovat turvallisessa kantoboksissa. Kanit asuvat nykyisessä asunnossamme vapaana aina silloin kun olemme kotona, muuten niillä käytössä minun huoneeni vapaasti. Ongelmia ei ole, kun kanit on "kasvatettu" tiettyihin rutiineihin ja rajoihin. Eli nyt kun eivät enää kakaroita ole niin tuhojakaan ei juuri tule. Varmasti saa arjen siis kanin kanssa sujumaan yksiössä, kunhan kanille järjestää paljon tekemistä :) 

01.05.2016 19.40

Kiitos kun jaoitte kokemukset, vinkit ja mielipiteet kanssani :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti