Koirapulina vol.2 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

16.05.2016 15.05
Elämäntapana siperianhusky
16.05.2016 17.04
000113779_r
Noista yksinoloista. Mä tiedän, että tuo vanhempi kärsii jos on kokonaan yksin edes niitä työpäivän mittoja. Ei se purkaudu minään dramaattisena eroahdistuksena tai välttämättä näy kenellekään koiraa tuntemattomalle henkilölle, mutta mä vaan tiedän sen. Nyt kun sillä on toinen koira seurana, voi se huomattavasti paremmin. Se ei vaan ole ainoaksi koiraksi sopivaa tyyppiä.

Kyseessä on kuitenkin (rotutyypillisesti) erittäin laumakeskeinen ja sosiaalinen koira. Ei se ahdistu siitä, että on yksin tai että sen ihmiset on poissa. Ei se menetä toimintakykyään tai sekoa, se vaan tulee surulliseksi.

Viime viikolla siirryin korkeakouluopiskelijan elämästä työelämään. Onneksi avokilla on liukuva työaika. Koirat alkaa reagoimaan yli 7h yksinoloihin. 7h tai ihan maksimissaan 8h yhtäjaksoista yksinoloa on aikalailla se kipuraja näillä nuorilla koirilla tällä hetkellä. 9h on jo liikaa. Saa nähdä miten kehittyy yksinolot kun alkaa arki vakiintumaan.

Meillä koirille ei kyllä missään nimessä ole sama ollaanko me poissa kotoa vai nukutaanko vain. Anakin näille meidän pelkkä läsnäolo samassa paikassa - vaikka sitten unessa - on yhdessäoloa eikä todellakaan yksinoloon verrattavissa millään tavalla.

16.05.2016 19.02
022710084_r
Rovaniemi

Ääh, kutinat näyttäisivät tekevän paluun jo toiseksi pienimmällä kortisoniannostuksella mitä saatiin kuukauden kuuriin. Ei läheskään niin pahana kuin ilman lääkkeitä, tosin. Pitäänee soitella ell. ja kysellä palatakko edelliseen annostukseen vai mennäkkö tällä kuuri loppuun, pienimmälle ei ainakaan kärsi tiputtaa. Onneksi ei ole muita sivuvaikutuksia näkyny nyt tässä kuurissa kuin kasvanut ruokahalu, viimeksi oli inhottavaa kun joi ja kusi hirveästi.

Näähän ei oo joutunu oleen hirveesti yksin yli puoleen vuoteen taas ja tuskin tän vuoden puolella tulee enää semmosta että joutusivat enempää ku jotai kerran viikkoon oleen muutaman tunnin keskenään, yleensä ei sitäkään. Neljä vuotta tulee työttömyyttä tän kuun lopussa täyteen ja aina välillä ollu harjoitteluita jne. niin 6-8 h päivät kyl onnistuneet ilman sen kummempia miettimisiä. Pentuna ja junnuna Närri koitti käskyttää räkyttämisellä tylsyyttään yksin ollessaan mutta siitäkin sitten pääs eroon kun sai vaan äkäset lähöt ovelta tarpeeksi monesti ja jätti sallittua tekemistä. Sen jälkeen voinu molemmat jättää yksin tai erikseen kunhan laittaa portin taakse etteivät pääse ulko-oven taa kuunteleen ja kyttään naapureita. Ei nää jaksaneet hössätä sen kummemmin sillonkaan kun kuljin arkisin kodin ulkopuolella, saaneet vissiin liikaa mun naamaa katella. Närri monesti ees vaivautunut tuleen sängyn alta esiin ja Velmukin monesti vaan nosti päätä ja vaihtoi sit lopulta laiskasti nukkumapaikkaa mua lähemmäs suurena kiintymyksen osoituksenaan. :D

Muokattu viimeksi: 16.05.16 19.44
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
17.05.2016 12.59

Meillä kaksi koiraa, 100 neliön talo. Itse olen äippälomalla, joten hyvin vähän tarttee koirien olla yksin. Ihan silloin tällöin tunnin kaksi, pisimmillään 5-6h jos ollaan menossa jossain, mihin ei koiria saa mukaan. Meillä rajattu taloa portein, ettei joka huoneeseen pääse yksin ollessaan. Isompi koira ei välitä kauheesti, mut tää pienempi on kyllä tuholainen sinä aikana. Aina pitää muistaa jättää jotain tekemistä sille, tai on revitty mattoa, sohvaa tai mitä ikinä se keksii.

17.05.2016 15.12
Gai kirjoitti:
Meillä koirille ei kyllä missään nimessä ole sama ollaanko me poissa kotoa vai nukutaanko vain. Anakin näille meidän pelkkä läsnäolo samassa paikassa - vaikka sitten unessa - on yhdessäoloa eikä todellakaan yksinoloon verrattavissa millään tavalla.

Tämä juuri.

17.05.2016 15.12
022703451_r
Kouvola

Hmm, jos mä meen agikurssille niin eikö yhden kerran pituuden vois olettaa olevan sen tunnin? Meillä on tänään eka kerta ja mietin sovinko menoa heti seiskan jälkeen (/kasiksi) kun tunti alkaa kuudelta. :D

Sit taas pentukurssilla kun oltiin eräällä toisella kouluttajalla niin useesti se vaan venyi jopa kahteen tuntiin.

17.05.2016 20.29
022703451_r
Kouvola

No ei ihan menny aavistus tunnista oikein :D

Viis koirakkoa ja kaikilla 2x10min ohjaajan kanssa niin kyl se kahteen tuntiin ois menny jos en ekana ois päässy vuoroon aina.

18.05.2016 20.28

Hieman jänskättää tuo yksinolo kun pitäis syksyllä lähtä töihin. Viimeks kun olin töissä niin oli työvuorot niin et 4 h aamulla ja 4 h illalla ja tunnin matkat päälle. Eli maksimissaan sen 5 h "yksin". Silloin oli koirakaveri seurana ja iltaisin sit muut talon asukkaat kun ite olin töissä. 

Äitiysvapailla kun olen ollut nyt 1,5 vuotta niin yksinoloja ollut ehkä 1-2 krt/vko eikä nekään ole olleet kuin 2-3 h mittaisia. Ahdistaa jo nyt ajatus et koira joutuu olemaan +8h yksin vaikka koira ehkä osaakin olla mut noilla lyhkäsilläkin reissuilla vaan miettiny et mitä tuhonnut kun päästään kotiin. Entäs sit työpäivien aikana. Huoh.

Muokattu viimeksi: 19.05.16 14.09
Elämäntapana siperianhusky
19.05.2016 12.34
000111969_r

^ Mutta onko mitään tuhottu silloin lyhyenä aikana? Ei kannata turhaan stressata, mikäli kaikki on aina ollut hyvin. Ja sulla on nyt hyvää aikaa totutella ennenku meet takasin töihin, siis jos on vaan mahollista jättää koiraa yksin ennen syksyä.

Mä kyl tiedän ton paineen. Valo ei oo tuhonnu koskaan mitään kun oon ollut pois (ja oon ollut vaihtelevasti 4-8 tuntia), mutta aina ajatus "mitä jos?" pyörii mielessä.

19.05.2016 19.56
000104479_r

Yks tuttu sanoi, että ei pitäis ottaa sitä pentua mikä ois sunnuntaina tulossa, koska siinä syntyi vain 5 pentua. Syynä tähän on terveys. Kuulin tästä siis isältäni ja kysyin että miksi näin, oli vastaus terveys enkä sitten jaksanut enempää alkaa kyselemään kun alkoi vituttamaan (muutenkin huono päivä) ja miettimään että empä oo ennen moista kuullut. Rotuna labradorinnoutaja jos sillä jotain merkitystä. Koitin etsiä googlesta tähän vastausta, löysin yhden artikkelin ja siinäkin puhuttiin 1-2 pennun pentueista ja että pitäisi kiinnittää huomiota jos jatkuvasti syntyy pieniä pentueita tai pentueiden koko pienentyy vuosien saatossa. Kenelläkään enempää tietoa?

20.05.2016 00.02
022702817_r
Joensuu

Hui kauhee kun kattelin Lunan viime kesäsiä kuvia... Sillä on joskus ollut tosi kaunis ja kiiltävä turkki! Nyt sillä on todella eloton turkki. Kokemuksia erilaisista öljyistä? Mitä merkkiä suosittelette?

http://lunacockeri.blogspot.fi
20.05.2016 07.07

Mä annan Selmalle Nutrolin iho&turkki-öljyä. ^ :)

20.05.2016 09.57

Mulla on nyt kokeilussa J&V:n omegaöljy noille. Luigilla on jotenkin turkki pehmentynyt huimasti, eikä polkuanturatkaan oo enää karheat, tai niin kauhean karheat. Pitää kattoa, mihin asti tuolla pullolla pötkitään, ja ostaa talveksi tuota ja kattoa onko silloin muutosta, koska talvella varsinkin polkuanturat ovat molemmilla todella kuivat.

20.05.2016 10.08
000113369_r

Onks kellään kokemusta noista "kalliimmista" pelastusliiveistä? Meillä on nyt jotkut peruskarseat halpisliivit, ja mietin et uisko koira paremmin vaikka noilla Rukan liiveillä. Onko noissa edes muuta eroa kuin brändi?

20.05.2016 10.17

Ite en tykkää Rukan (tai sen puoleen Hurtan) liiveistä, mutta kalleimmasta päästä, muistaakseni, olevat EzyDogit saavat minun ääneni. Kestävät hyvin corsonkin päällä, ovat tukevat eivätkä lörpötä mistään vaikka olisivat vähän isohkotkin ja niistä saa tarvittaessa itsekin kunnon otteen. Jos Hampille päädyn tilaamaan pelastusliivit, niin ovat ehdottomasti nuo kyseiset EzyDogit, muita merkkejä en edes katsele.

20.05.2016 10.23
022710853_r
Kannus
Öljynä menee Kennelrehun öljy, koska edullista. Sulatan sen vaan pumppupulloon.
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
20.05.2016 11.02

Meiltä löytyy Rukan vanhemman malliset pelastusliivit, ja oon kyllä tykännyt. Myrn ei lähde kovin herkästi uimaan ilman liivejä, mutta heti kun ne laittaa päälle, on ihan toinen ääni kellossa. :D Ainoa miinus on se, et karvat tahtoo jäädä mahakappaleen tarraan kiinni.

20.05.2016 11.51
000039615_r

Meidän koirauimalassa on noita ezydogin liivejä ja ne on kyllä hyviä. 

20.05.2016 13.07

Ne Ezydogit on aika pätevän oloisia liivejä. Itse tilasin Peten koiratarvikkeesta halvemmat Dukelle ja ne on kans ihan hyvät Duken tarpeisiin.p

20.05.2016 14.38
022706482_r
Kankaanpää

Mä en muista minkä merkitset nää on, mutta hauhaun kojulta ostin näyttelyissä. (Tekeekö hauhau pelastusliivejä edes, en tiedä). Tosi nätit mun silmään ja ihan ok tuntuset, mutta edestä ei ylety toi tarra kiinni :( Kun oon katsellut muitakin liivejä, niin kaikki näyttää edestä kovin lyhkäsiltä... Ja kun uidessa noi on Nellillä pakolliset, koska se välis kellahtelee ilman liivejä ja sitte korvaan menee vettä. Oli kyllä niin pilkkahintaan, että ei haittaa, vaikkei ihan sopivat ollutkaan. Kymmenen euroa siis maksoi.

Nelli

20.05.2016 16.01
022687022_r
Turku
myy94 kirjoitti:

Yks tuttu sanoi, että ei pitäis ottaa sitä pentua mikä ois sunnuntaina tulossa, koska siinä syntyi vain 5 pentua. Syynä tähän on terveys. Kuulin tästä siis isältäni ja kysyin että miksi näin, oli vastaus terveys enkä sitten jaksanut enempää alkaa kyselemään kun alkoi vituttamaan (muutenkin huono päivä) ja miettimään että empä oo ennen moista kuullut. Rotuna labradorinnoutaja jos sillä jotain merkitystä. Koitin etsiä googlesta tähän vastausta, löysin yhden artikkelin ja siinäkin puhuttiin 1-2 pennun pentueista ja että pitäisi kiinnittää huomiota jos jatkuvasti syntyy pieniä pentueita tai pentueiden koko pienentyy vuosien saatossa. Kenelläkään enempää tietoa?

Pieni pentue kertonee vain vanhemman tai vanhempien vähähedelmäisyydestä. Pitkässä juoksussa tietty huono juttu, mutta eipä nuo pienten pentueiden pennut ole sen huonompia lemmikeitä tai työkoiria kuin muutkaan. 
Pohdiskelen asiaa kesyhiirikasvattajana, eli kokemusta hedelmällisyydestä ja sen ongelmista on useiden sukupolvien ja satojen yksilöiden verran :D Koira tietty on aivan eri laji ja monella tapaa hyvin erilainen, mutta en jaksa uskoa että tässä asiassa koiran pieni pentuekoko voisi mitenkään viitata johonkin mikä aiheuttaisi vikaa pennuissa. Ja siis ihan samaan tapaan valtavan suuren pentueet on mun mielestä pitkässä juoksussa todella huono asia. 
www.facebook.com/elamanisuola
20.05.2016 16.08

Äärettömän huono kuva, pahoittelut. Mutta tuollaisilla halppis liiveillä meillä on koirat oppineet uimaat. Tai olla huimat 10€ mustissa ja mirrissä aikoinaan. Ja taisi olla joko max 15kg tai max 20kg koiralle. Meillä ei veneillä sen kummemmin, niin nämäkin on jo myyty uuteen kotiin ja ei noi oo tehnyt pelastusliiveillä mitään enää moneen vuoteen.

http://www.petsie.fi/pets/130435-luigi-welsh-corgi-cardigan/pictures/22701946

Mutta jos veneilemässä kävisin koirien kanssa, niin ostaisin ja sovittaisin jossakin liikkeessä ihan kalliimpiakin liivejä.

20.05.2016 23.24
000104479_r

Luulishan sen olevan niin, että jos isän pentue ollu iso, emän pentue pieni, niin sit tulis siitä välistä. Jos taas molemmat isoja tai pieniä niin sit tulis niitä. Koirien geeneistä tms mitään tietämättä siis veikkaisin näin ja kuulostais järkevimmältä vaihtoehdolta :D

20.05.2016 23.50
022710228_r
Ei ne geenit ole ihan niin yksinkertaisia, että jälkeläiset ovat keskiarvo vanhemmista. Yleensäkin niiden geenien lisäksi vaikuttaa myös muut tekijät, esim. jo vanhempien ikä.
Muokattu viimeksi: 20.05.16 23.50
21.05.2016 12.52
000113779_r
Jep ikä ja yksinkertaisesti vanhempien sopivuus toisillensa ja astutusolosuhteetkin vaikuttavat pentuekokoon. Toki perimäkin. Mun mielestä 5 pennun pentue ei ole pieni.
Aikalailla nyt on vedetty mutkia suoriksi. Yhden yksittäisen yhdistelmän pentuekoko ei kerro mitään ko. pentujen terveydestä. Jos pentuja on kuollut kohtuun/kuolee pian syntymän jälkeen, niin sitten voisi jo huolestua.
21.05.2016 20.52
022705685_r
Lahti

Täytyy kyllä myöntää etten ikinä uskonut koirataloutemme toimivan niin, että voin esimerkiksi jaella herkkuluita huolettomasti namikaapilta ja koirat juoksee itse omille paikoilleen eikä synny mitään teurastusta :'D

Ninja vanha mamma kun on ikänsä ollut hyvin resurssiaggre ja pahin laukaisija on aina ollut ruoka, on voinut räjähtää välittömästi toisen eläimen silmille jos on edes ajatellut että jotain hyvää on jaossa. Siksipä on meillä vallinnut hyvin tiukka kuri ja järjestys, kaikki koirat aina erotettu porteilla tai oveilla kun herkkuja saavat. No, jossain vaiheessa se on hiljalleen liukunut siihen että voin jaella nahkaluut kaapista, molempien odotellessa omaa vuoroa poski poskea vasten ja kirmaillen sitten kuka koirapatjalle, kuka parvekkeelle napostelemaan. Kumpikaan ei kärky toisen eväitä, antavat toisilleen tilaa ja rauha maassa ilman yhtäkään käskyä.

Meillä tämä on aika iso juttu, jota jaksan edelleen ihmetellä näinä pieninä hetkinä :D Aina ajattelin että Ninja voi pahentua ja kiristyä iän myötä kärttyisemmäksi, mutta toistaiseksi tuo on pehmentynyt kaiken aikaa. Kaippa se nyt luottaa niin vakaasti nykyiseen laumadynamiikkaan, ettei sen tarvitse kiukutella mistään tai komennella ketään. Tai ainakin Boltsiin luottaa täysin -mikä ei ole ihme, tuo poika palvoo meidän karhuneitiä, ikinä kyseenalaistanut mistään ja aina väistänyt Ninjan tahdon alla.

Muokattu viimeksi: 21.05.16 20.52
21.05.2016 21.13
000113369_r

Mä en tiiä viitsinkö maksaa ihan Ezydogien vaatimaa hintaa, kun käyttöä ois luokkaa pari kertaa vuodessa luonnonvesissä ja siltikään uimisesta ei ole varmuutta... Hurtan ja Rukan hinta ois vielä ollu ihan passeli.

21.05.2016 21.50

Saatoin vähän säikähtää tuolla mettässä kun Peppi alkoi yhtäkkiä kytätä maassa jotain tosi tarkasti, ja ajattelin heti että noniin, siellä on kyy. 

...No ei, vaan eksyneen oloinen kimalainen siellä pörräsi ja sehän oli mielenkiintoista se.

http://pihpep.blogspot.fi/
22.05.2016 19.12
kans alainen kirjoitti:

Onks kellään kokemusta noista "kalliimmista" pelastusliiveistä? Meillä on nyt jotkut peruskarseat halpisliivit, ja mietin et uisko koira paremmin vaikka noilla Rukan liiveillä. Onko noissa edes muuta eroa kuin brändi?

Eijaksa tarkistaa onko joku muu jo vinkannut, mutta Hööksistä löytyy edulliset pelastusliivit. Vanhemmalla on tommoiset halppisliivit, enkä viitsinyt uusia ostaa. Nuoremmalle ostin varmuuden varalta veneilyyn, ym. vaikka uida osaakin. 
22.05.2016 19.20
000113369_r

^ Enpä ollu edes tajunnu katsoa, hyvä huomio!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti