Koirapulina vol.2 - Sivu 10 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

20.06.2016 11.42
022708999_r
Seinäjoki

linkataankohan se tuonne varapetsien tekstifoorumeille? 

Lallaraa!
20.06.2016 12.17

Mää tuola vara-Petsiessä intouduin jo tekemään koirille oman sivun ja avaamaan koirapulinankin :D Muilla vissiin vielä vaikeuksia?

Onkohan tää nyt enemmän petsie-intoa vain enjaksapestäpyykkiäjatehäruokaa -intoa? :''D

http://toffeakita.blogspot.fi/
20.06.2016 12.24
022708999_r
Seinäjoki

Pitää katsoa töitten jälkeen (tai huomenna) jos ei jaksa enää puolelta öin availla konetta :D Eiköhän sielläkin saada keskustelua aikaan siihen asti ainakin että tulee valmiiksi ne Sirpin hienoudet :) 

Lallaraa!
20.06.2016 12.58
022709271_r
Kemi

Maltan tuskin odottaa uutta yhteisöä. :) 

Live like someone left the gate open!
21.06.2016 02.36
000113144_r

Perskules, nakelkaas mua teidän koirablogeilla, ois tosi kiva jäädä seurailemaan koirien kuulumisia, jos tänne ei enää saa kirjoitella. :D Välillä ollut tosi kivoja ja mielenkiintosia puheenaiheita, harmi että tämä päätettiin sitten kaataa.

21.06.2016 14.08
022466206_r
Nokia

Ääh, olin ihan murtunu kun näin ton petsien ilmotuksen :D Täällä on ollu niin monenlaista tunnetta mukana, on tullu opittua hirveesti, solmittu vuosia kestäviä ystävyyssuhteita, tehty tuttavia...
Ompahan tää ollu hyödyllinen siinäkin mieles et kerran oma kone meni ihan kokonaan paskaks ja onneks petsiestä (<3) sai suurimman osan eläinten kuvista talteen :D Ja hei täält on ollu helppo aina nopee vilkasta et koskas tuon ja tän synttärit olikaan ja koska se ja toi kuoli yms. Oon pitäny tätä myös vähän tiedon säilyttämispaikkana. Rip, onneks on tulossa vastaava mitä itekin innolla oottelen! 

vuh
22.06.2016 00.45
022702094_r

Miikä avuksi?

Meillä on 4kk ikäinen kakara. Lenkeillä se osaa kävellä suht nätisti, mutta pelkää lähes kaikkea. Alku menee aina hyvin, mutta jossain kohtiin se säikähtää ja loppu lenkin meneekin häntä matalalla, taakse tuijotellen ja kotiin pyrkien. Metsässä lenkkeily sujuu ongelmitta. On kokeiltu namit, rohkasut, menty katsomaan "mörköä" jne. Harvoin edes tiedän mitä se säikähtää. Lenkille ei uskalla(?) tehdä tarpeitaan.
  Kakara pelkää myös vieraita ihmisiä. Minä, äitini ja veljeni on ainoat ihmiset joita se ei pelkää. Ei siis vieraita kohtaan mitenkää agressiivinen ole. Hakeutuu pois, yrittää kiivetä mun syliin turvaan jne. Miten on paras tapa saada penskalle rohkeutta? Miten kannattaa toimia?

Penska on tullut Venäjältä husky tarhalta. Hyvin herkkä tapaus. Kotona ei juuri mitään pelkää, mutta esim. komentaessa saattaa laskea alleen...

ja niiin! Kuinka pitkiä lenkkejä tuon ikäisen kanssa uskaltaa tehä? Koira on kun sähköjänis. Virtaa on enemmän kuin tarpeeksi. :D Aikusena tarkotus saada siitä kaveri canicrossiin ja pyöräilyyn, mutta saa nähä onko tuo sopiva sellaseen.

Muuten pennun kanssa on mennyt hyvin. Kotona se onkin ihan erilainen!  Se on kotiutunut hyvin ja kovin leikkisä. Kaikkea olisi niin kiva maistaa ja pureskella. :D Saa nähdä millainen riiviö siitä tulee.

22.06.2016 00.58

^
Arkuus on periytyvä ominaisuus. Zimor näyttää yakutian laikalta tai joltain huskymixiltä, joten siinä voi hyvinkin olla perinnöllistä arkuutta. Sen pelkotiloihin ei kannata mennä mukaan eikä sitä kannata käydä lohduttamaan. Kun tiedät mitä se koira säikähti, vie se sinne katsomaan ja pysy kohteen luona kunnes koira rauhoittuu, jos et tiedä, jatka matkaa normaaliin tahtiin. Ole itse rohkea, älä ihmettele koiran toimintaa tai käytöstä. Silloin sen on helpompi tukeutua sinuun ja seurata sinua, jolloin se oppii ajan kanssa olemaan pelkäämättä.

Ihmisarkuutta voi auttaa laittamalla vieraat antamaan sille nameja ja luomalla koiralle näin positiivisia kokemuksia. Jotkut laittavat koiran pelottavan ihmisen syliin, itse en ole tehnyt niin ikinä, vaan lähinnä antanut koiran itse mennä ihmisen luokse ja oivaltaa ettei pelkoon ole aihetta. Mutta perinnöllinen arkuus on tosiaan eri juttu kuin opittu arkuus... Sitä ei voi kouluttaa pois, koira voi jäädä loppuiäkseen pidättyväiseksi ja se pitää olla valmis hyväksymään.

Koiran itsevarmuutta voi ruokkia leikkimällä ja antamalla koiran voittaa leikit (esim. vetoleikit).

Pennun kanssa voi lenkkeillä pennun ehdoilla. Paljon vapaata liikuntaa, tuon ikäinen ja rotuinen koira jaksaa monta tuntia päivässä... Kannattaa tarjota liikunnan lisäksi henkistä aktivointia esim. temppujen opettelun ja ongelmanratkaisutehtävien muodossa. Kannattaa myös opettaa se rauhoittumaan. Koulutustilanteet kannattaa tehdä kun koira on väsynyt. Silloin se malttaa keskittyä eikä tikahdu energiaansa.

Ei tule muuta mieleen tähän hätään. :D

Muokattu viimeksi: 22.06.16 01.01
22.06.2016 01.20
022702094_r

Ihanaa, kiitos! 
Kutakuinkin näin on toimittu ja tullaan jatkossa toimimaan. En siis ihan väärin oo toiminnu. Ensimmäinen pentu meillä ja pelkään, että toimin väärin ja onnistun ruokkimaan sen pelkoa tjtn. :D Toivottavasti iän myötä tulee lisää rohkeutta.

Rotu veikkaus meni nappiin. Yakutian laika kakarahan tuo on. Ihan pentuna se ei meille tullut ja asunut aina siskonsa kanssa ulkotarhassa. Kaikki täällä on siis ollut sille uutta ja jännää. 

22.06.2016 01.22
022700843_r

Me mentiin pitkästä aikaa treenaamaan lähikentälle. Puupi oli ihan liekeissä, vähän liiankin tekevä ja ehtivä, meidän liikkeet ei oikein olleet samalla aaltopituudella ja sainkin hampaasta aika mojovasti kiukkusuoneen... 

Ei me edes kauaa keskenämme ehditty treenata, kun kentän laidalle tuli pari ulkomaalaistaustaista nuorta poikaa. Jotain ne siinä puhuivat, välillä kuului jotain "hieno koira" tms "kannustusta". Kun siihen reagoin, alkoivat sitten kyselemään ummet ja lammet, ei haitannut. Alkoivat sitten pyytää koiraa luokseenkin, jota luojan kiitos Puppy ei totellut. Alkoi sitten haukkumaan (kuten tekee kaikille tuntemattomille) ja pojathan pelästyi aivan hirvittävästi. Näin paremmaksi viedä koiran autoon ja ottaa vielä Moonan kentälle kun sen mukaani olin raahannut.

No pojathan ei sitten jättäneetkään meitä enää lainkaan rauhaan. Näkivät että otin taskusta herkkuja, joten kädet ojossa pyysivät itsekin saada ruokaa temputtaakseen Moonaa. Moonahan kyllä tykkäsi saamastaan huomiosta, joten saivat sitten leikittää ja temputella hetken aikaa. 

Kyselivät vielä, että käydäänkö me joka ilta tuossa kentällä treenaamassa. Joo, olihan se tarkotus että alettaisiin käymään lähes joka ilta. Ehkä siirretään kellonaikaa lasten nukkumaanmenoajan jälkeen....

23.06.2016 11.03

^Siitä vaan kasvattamaan tulevia koiraharrastajia :D

Mää kävin läpi Topin ja Onnin kuvat täällä Petsiessä. Vähän kahen vaiheilla vielä että poistanko tunnukset kokonaan, mutta otin nuo kuvat nyt ainakin koneelle talteen ku en ollu varma oliko ne kaikki vielä jossain koneen syövereissä olemassa.
Muistellessa tuli taas mieleen, että Onni varsinkin oli tosi hauska koira. Vaikka usein harmittaakin siltä osin, että tuli pidettyä niin ylijalostetun rodun edustajaa. Mutta Onni oli kyllä silti yks mun lempparikoirista, semmonen omassa kuplassa elelijä <3 

http://toffeakita.blogspot.fi/
23.06.2016 11.13
022703451_r
Kouvola

Ihan kauhee homma kyllä näissä kuvien tallenteiluissa, mutta onneksi tässä on vielä aikaa.. 2007 & 2008 vuoden kuvat sain nyt tallenteltua Sulolta, katellaan loput myöhemmin.. noissakin oli melkeen 90 kuvaa.
Varmaan poistan tunnukset itsekin, tuntuis tyhmältä jättää ne tänne "kummittelemaan".

23.06.2016 11.36
Minäkin tallentelin eilen Pepin kuvia. Oli se sairas rassukka mutta kovin rakas.
23.06.2016 12.20
022706617_r
Lahti

Tähän väliin vähän eri aiheesta kysymys eli miten tulkitsisitte uroskoiraa, joka on luonnetestitilanteessa yrittänyt astua tuomaria..? :D Saanut kuitenkin pisteiksi 110 +. Sen tarkempia yksityiskohtia en osaa kertoa, mutta kiinnostaisi tietää onko tuollainen käytös yleistäkin ja mitä se mahtaisi itse koirasta kertoa. 

http://harmaanhopeaa.blogspot.fi/
23.06.2016 12.32
022664496_r

Mä haluaisin ensiksi tietää, onko sille urokselle muutenkin sallittua nylkytellä kaikkea ja millä tasolla sen peruskoulutus ja hallinta ovat. Ehkä jokunen lisäkysymys koiran seksuaalivietistä ja -käyttäytymisestä ois paikallaan myös.

Mun koira kävi kesken luonnetestin paskalla. xD

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
23.06.2016 12.39
022706617_r
Lahti

^ Hmm joo, sen tiedän, että on kuitenkin pätevä harrastuskoira ja kisannut tokoa, myös BH suoritettu eli ei varmaan ensimmäiseksi syyksi nouse omistajan hallitsemattomuus. Mulle yleisesti ottaen tollanen urosten seksuaalinen käyttäytyminen on jotenkin ihan mysteeri enkä oikein tiedä mistä lähteä tohon omaan esimerkkiinkin syy-seuraus -suhdetta hakemaan. :D Periyttämismielessä tuo taitaa olla aika irrelevanttia? 

23.06.2016 12.42
022664496_r

Hmmmh. Luonnetestissa koiraa ei saa käskeä, joten se ei ole "käskyn alla" tai töissä samalla tavalla kuin tottelevaisuuskoulutuksessa tai muussa vastaavassa koetilanteessa ja koira saattaa jossain tapauksessa aistia sen kyllä.

Tai sit se oli vaan sellanen hullu päähänpisto, nää on kuitenkin eläimiä. :D Missä tilanteessa tää tapahtui, oliko muuten kiihtynyt tmv?

23.06.2016 12.50
022706617_r
Lahti

En tosiaan tiedä testitilanteesta tämän tarkemmin. Erääseen kasvattajaan olen ollut nyt yhteydessä ja hän kertoi siis tästä tulevan pentueen isästä ensimmäisessä lauseessa, että "ei näyttänyt parasta puoltaan testissä, kun yritti astua tuomaria aina kun mahdollista". Käytti tosiaan ihan itse muotoa aina. :D Tämän jälkeen kuitenkin kertoi koiran saavutuksista ja muista piirteistä kuten hyvästä taistelutahdosta. 

Meniskö sitten jonkun väliaikaisen vinksahduksen piikkiin, mikä ei itse koirasta tai sen käytettävyydestä jalostuksessa nyt ainakaan kerro mitään olennaista. 

23.06.2016 18.03
022710085_r
Rovaniemi

No mut se että koira toimii jossain harrastuksissa ei tarkoita että sen käytös noin muuten olis kans priimaa, kyllähän noita löytyy vaik millä mitalla koiria jotka toimii kentällä mutta kotona arkihallinta ei vaan toimi. Ja sit tosiaan kun siellä luonnetestissä koiralle pitää antaa ns. vapaat kädet. Mut eihän tuokaan kuin koulutettava asia, onpa ainaki pokkaa jos ei muuta ku tolleen kehtaa vierasta ihmistä alkaa, taustoista sit riippuu ilmentääkö dominanssia vai onko joku yliseksuaalinen nylkky vai mikä. Tuo "aina" ei kyllä kuulosta hyvältä, et jos koira pyrkii purkamaan luonnetestin nostattamaa turhautumista/kiihtymistä/stressaamista humputtelun kautta... :D

Muokattu viimeksi: 23.06.16 18.05
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
23.06.2016 19.02

Jos koira on vieraassa paikassa, kaikki siellä on jännää, paljon asioita tapahtuu ja se saa itse päättää, kertoo se kyllä jotain siitä koirasta jos se on aina vain menossa nylkyttämään jotain vierasta ihmistä... Eikä minun mielestäni kyllä yhtään mitään hyvää.

24.06.2016 10.48

Joskus koirille tulee ihme aivopieru.

Me oltiin etsintätreenissä seuraamassa yhtä valmiiksi koulutetun uroskoiran työskentelyä. No siihen tuli mukaan seuraamaan yksi henkilö, jolla on tämän uroksen mielestä aivan ihana narttu. Se vaan hönkii itsensä sekaisin jo pelkästä sen nartun hajusta. 

No eihän siitä treenistä meinannut tulla yhtään mitään, kun se vaan koko ajan meni sen naisen luo ja yritti astua tätä. Se nainen joutui jättäytymään jälkeen, koska se haittasi niin paljon keskittymistä. Tämä koirakko on kuitenkin tosiaan valmis etsintöihin ja saanut monta karkuria "kiinni". :D Mutku se narttu vaan oli niin iiiiihana. Eikä sillä ollut edes juoksut päällä tai mitään ja tää uros on jäljestänyt täysin ongelmitta myös sellaisia jälkiä, mistä on juoksunarttu tehnyt häiriöjäljen. :D 

Muokattu viimeksi: 24.06.16 10.49
27.06.2016 17.55
022702094_r

Ai kauhea! Oon lenkkeilly Z kanssa suurimmaksi osaksi pururadalla ja metsissä. Siellä lenkit onnistuvat hyvin kun ei ole niin paljoa pelättävää. Menin sitten tuttuun tapaan sen kanssa pururadalle kävelemään. Kattelin et joku työmies viittoo mut siihen ja kertoo et pitää oottaa hetkinen kun niillä on hommat kesken. Seisottiin sit siinä kun toinen mies huutaa "räjäyttäkää!". Siinä kohtaa tajusin että ne räjäyttelee siellä kalliota ja ei oltas enää keretty muualle.

Tottakai Z säikähti, mutta onneksi aika äkkiä uskalsi taas lenkkeillä normaalisti.
Tää on niin mun tuuria. :D Ei ollu paras reittivalinta aran koiran kanssa, mutta hengissä selvittiin. 

27.06.2016 22.11
Zimo kirjoitti:

Ai kauhea! Oon lenkkeilly Z kanssa suurimmaksi osaksi pururadalla ja metsissä. Siellä lenkit onnistuvat hyvin kun ei ole niin paljoa pelättävää. Menin sitten tuttuun tapaan sen kanssa pururadalle kävelemään. Kattelin et joku työmies viittoo mut siihen ja kertoo et pitää oottaa hetkinen kun niillä on hommat kesken. Seisottiin sit siinä kun toinen mies huutaa "räjäyttäkää!". Siinä kohtaa tajusin että ne räjäyttelee siellä kalliota ja ei oltas enää keretty muualle.

Tottakai Z säikähti, mutta onneksi aika äkkiä uskalsi taas lenkkeillä normaalisti.
Tää on niin mun tuuria. :D Ei ollu paras reittivalinta aran koiran kanssa, mutta hengissä selvittiin. 

Kyllä se siitä rohkaistuu varmasti iän myötä vähän, kun huomaa ettei sille koskaan käy mitään pahaa. Tsemppiä!
28.06.2016 00.20
022702094_r
Sirppi kirjoitti:

Kyllä se siitä rohkaistuu varmasti iän myötä vähän, kun huomaa ettei sille koskaan käy mitään pahaa. Tsemppiä!

Uskon kanssa. :) Edistystä lenkkeilyssä on ollut. Autot ja ohikulkijat ei pelota niin paljon. Haukkuvat koirat ja vieraat arvaamattomat ihmiset aiheuttaa vielä pakokauhun. Pikku hiljaa.

28.06.2016 09.28
022664496_r

Heitin piskille eilen kuonokopan päähän, jotta tottuis käyttämään sitä samalla kun muutenkin lähdettiin natseilemaan hihnassa. Osa koirakoista juoksi suoraan johonkin puskien taakse välttääkseen barkervillen dalmatiantyrannin ohittamisen viis metriä leveällä tiellä... :D Ihmisetkin katsoivat koiraa ihan kieroon.

Luulis että kuonokoppa päässä kulkevaa koiraa just _ei tarvitsisi_ pelätä? Mitä se voi sulle koppa päässä tehdä, ja kertooko sen välinpitämätön löntystely mun vierellä jotain sellaista, jonka takia koira kannattaa kiertää erityisen kaukaa? x)

28.06.2016 09.36
022703451_r
Kouvola

Kieltämättä kuonokoppa herättää ennakkoluuloja itsessäni kanssa. Vaikka tiedän että usea niitä käyttää senkin takia ettei koira syö maasta tavaraa. :D
Emmä tiiä, kai sitä kuvittelee että jos se koira sekoaakin ja omistaja ei osaa hallita ja sit se karkaa kimppuun ja koppa lähtee päästä ja ja ja! Riippuu kyllä ihan koiran rodustakin. Ennakkoluulot, jee. Mut tavallaan kans fiksua itsesuojeluvaistoa. Näin ainakin itselleni uskottelen :D 

28.06.2016 10.46
Pitäisi vissiin meidänkin alkaa käyttää koppaa. Ärsyttää kun kaikki antaa pikku fifiensä tulla fleksi pitkällä iholle.
28.06.2016 11.30
022703451_r
Kouvola

Pilkoin just yhen pötkön Naturis Fresh Meattia paloiksi ja pakkaseen. Säilyyköhän ne miten kauan? Siis just pakkasessa. Nimimerkillä ei suostu koira syömään, ei edes maistamaan.. :D 
Niin kauhean vaivan pilkkomisessa näin että en viittis roskiinkaan heittää. Jos vuoden päästä mahdolliselle toiselle koiralle...? xD 

28.06.2016 13.51
022700382_r

Mä mietin aina Karhun aikoina samaa, että miksi pelätä sitä -Karhun tapauksessa vielä koppa päässä täysin rauhallista- koiraa jolla on kunnon turvavaruste. :D

Mutta joku siinä oli. Saipahan viimein olla junassa rauhassa miinus se pakollinen sekakäyttäjähörhö joka työns sormensa sinne kopan sisään kun oltiin jäämässä pois Pasilan asemalla (sillä on varmasti edelleen klommo kahdessa sormessa).

Mun pitäis Volkille hankkia koppa, mutta koska se ei tarvitse sellaista niin kipeästi kuin edeltäjä-ärripurrinsa niin en oo jaksanu sitä epäsopivien koppien palautus/myyntirumbaa.

28.06.2016 14.17
000104479_r

^Missäs päin te asuittekaan? Mulla ois yks muovinen koppa, joka on ollu 30kg labbis uroksella käytössä. Muuten ehjä, mutta muutamia naarmuja tullut kuonon päähän kun sitä on maahan hinkattu.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti