Kysymyksiä kesyrotista! (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

24.06.2016 19.42
000112894_r

1. Voiko rottien asustaman huoneen ikkunaa pitää auki kesäisin lämpimällä säällä? Häkkiä tulen pitämään pöydällä noin kolmen metrin päässä ikkunasta.

2. Mitä luonnonkasveja rotille voi keräillä kesäisin? Entä miten niiden kuivattaminen tapahtuu ja mihin aikaan vuodesta eri kasvien osat kannattaa keräillä?

3. Kannattaako rottia viedä ulos, jos lemmikin ja omistajan välinen luottamus on hyvä? Toiset sanovat ulkona olevan rotalle uusia ja mielenkiintoisia hajuja, toiset taas ulkoilun aiheuttavan ainoastaan stressiä.

4. Miten huoneilmaa voisi kosteuttaa ilman ilmankostutinta?

5. Millä tavoin tarvikkeita voidaan kiinnittää häkin pinnoihin, esimerkiksi vuorattuja, muovisia säilytyskoreja - siis tarvikkeita, joista itsestään puuttuu kiinnitysmekanismi?

7. Hyväksyvätkö vanhemmat rottaurokset helposti nuorempia uroksia laumaansa?

Siinäpä muutama.
Kiitos vastaukista jo etukäteen!

27.06.2016 11.27
000104479_r

En noista muista tiedä, mutta laita märät pyykit kuivumaan huoneeseen ni johan on kostee ilma :D

28.06.2016 20.34
022699170_r
Noormarkku

1. Itse uskoisin että kyllä voi, kannattaa kuitenkin tarkkailla miltä rotat vaikuttavat (saavatko liikaa vetoa/yms). Voit myös toki laittaa pyyhkeen/yms häkin päälle kun ikkuna on auki niin veto ei niin kovasti pääse suoraan häkkiin.

2. Itse uskoisin että kaikki nuo muillekin eläimille turvalliset kasvit käyvät rotille, kuten voikukanlehdet ja apilat yms, kannattaa tosin katsoa ettei kerää heti tien vierestä ja mahdollisesti pesee ulkoa kerätyt ruoat ennen antamista. Itse en omille rotilleni kerää luonnonkasveja ollenkaan sillä en koe sitä tarpeelliseksi, tytöille kun kelpaa mainiosti jääkaapissa valmiiksi olevat tuoreruoat.

3. Itse en veisi omia rottiani ulos, sillä en usko että saisin niitä enää kiinni/ne eivät tulisi enää luokseni, muuten kyllä veisinkin. Jos siis olet varma että saat rottaset takaisin häkkiinsä niin kaikin mokomin :)

4. Huoneen kosteuttamisesta en suuremmin tiedä, pahoittelen :(

5. Itse olen tavaroiden kiinnittämiseen käyttänyt vanhaa kunnon villalankaa, sillä omat rottani eivät sitä ollenkaan pureskele. Jos epäilet että rottasi kuitenkin alkaisivat järsiä lankaa, uskoisin että esim. nippusiteet käyvät, kannattaa kuitenkin katsoa että laitat ne niin kireälle etteivät rotat vahingossakaan saa varpaitaan yms sinne väliin, ja jätät ylimääräiset leikatessasi terävän reunan häkin ulkopuolelle.

6. Itse uskoisin että hyväksyvät, kannattaa kuitenkin tehdä totuttaminen vaiheittain. Jos on mahdollista kannattaa ottaa varalle toinen häkki jossa voit nuorempia uroksia ensin pitää, ja mahdollisesti asuttaa lopun elämäänsä jos vahemmat urokset eivät niitä tunnu hyväksyvän. Itselläni ei kuitenkaan uusien rottien totuttamisesta ole kokemusta niin tässä on aiheesta syvemmin kertova video -> https://www.youtube.com/watch?v=SMFTC5_fTGE

Siinä suuntaa antavia vastauksia. En ole millään lailla vielä ammattilainen rottien kanssa joten en takaa olevani täysin oikeassa, jos epäilet mitään sanomaani niin kannattaa kysyä kokeneemmalta rottaihmiseltä. Mutta jos on mitään muuta kysyttävää vastaan kyllä parhaani mukaan! :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti