Pentujen hoitaminen ja kouluttaminen (Koirat > Koirien koulutus)

20.06.2008 22.23
021097988_r
Elimäki

Tein tälläisen, ettei kaikkien tarvitse tuolla Pennunodottajat -topicissa kysellä neuvoja tai tehdä omaa aihetta joka kysymykselle.

Pieni (vielä toistaiseksi), mutta pippurinen.
20.06.2008 22.36

No kiva ku teit! :) Ihan kätsy ja hyvä idis oli.

Mistä tietää, että pentu on oppinut jonkun käskyn? Esim. meillä Santulle on opetettu istu käskyä ja se välillä tottelee sitä, välillä taas ei.

Onko punkista paljon haittaa pennulle? Voiko pennulle laittaa punkkipannan? Santulla on ollut jo 3 punkkia.. :(

21.06.2008 12.41
En laittaisi karkotteita pennulle. Jos punkin ottaa oikein kiertäen heti havaittua irti, ei tauteihin pitäisi olla vaaraa. Punkki sylkee pöpönsä vasta jos se pääsee irrottautumaan itse. Sen sijaan tänäkin kesänä on menetetty jo monta koiraa punkkikarkotteiden yliherkkyysreaktioihin.
21.06.2008 13.36

Okei kiitos. Onko Pepillä sitten vaaraa kun siltä irrottautui valtava punkki?

2 punkkii huomattii eilen, otetaa ne tänään pois.

21.06.2008 13.43
018995886_r
Helsinki
Miten kun meille on nyt todennäköisesti tulossa saksanpaimenkoiran pentu, niin kannattaako minun ottaa Yyltä luut yms. Lelut poies? Se ei murise minulle / muille ihmisille kun tulee sen lelujen taikka luitten luokse, mutta toisia koiria ei ole koskaan ollut samaan aikaan kun sillä on leluja ja luita. Eli kannattaako minun ottaa ne siltä poies, kun pentu tulee taloon.
Et voi elää niiden kaa, mut et voi ilmankaa.
21.06.2008 13.51
021755345_r
Joensuu

Hyvä kun teit tämän! :)

Noh, kysympä tässä samalla, että kun pentua opetetaan sisäsiistiksi, ja kun se on esim. nukkunut, ja vien sen ulos tarpeilleen, niin kannattaako se vaan niinkuin pitää siellä ulkona ja 'olla', niin kauan kunnes se on tarpeensa tehnyt ja viedä sisälle, vai että sen kanssa leikitään, sitten se tekee tarpeet ja voidaan jäädä ulos leikkimään..?

ollaan tuota viimosta tehty..oikea tapa?

Sisimmän ikuisuuskohinassa, kuiskaus avaruuden syvänmerenunta
21.06.2008 14.06
021097988_r
Elimäki
Mä olen ainakin serkun cairninterrieripentua (josta btw joudutiin luopumaan, kun huomasivat allergian) hoidellessa ollut vaan siel ulkona ja kun se pissaa, niin heti kehut.
21.06.2008 14.41
018995886_r
Helsinki
Rico kirjoitti:

Hyvä kun teit tämän! :)

Noh, kysympä tässä samalla, että kun pentua opetetaan sisäsiistiksi, ja kun se on esim. nukkunut, ja vien sen ulos tarpeilleen, niin kannattaako se vaan niinkuin pitää siellä ulkona ja 'olla', niin kauan kunnes se on tarpeensa tehnyt ja viedä sisälle, vai että sen kanssa leikitään, sitten se tekee tarpeet ja voidaan jäädä ulos leikkimään..?

ollaan tuota viimosta tehty..oikea tapa?

Viimeistä tehtiin mekin. Itse kannatan kans tuota että heti kehut.

Btw, meille tulee siis se saksis.
21.06.2008 15.09
Santtu kirjoitti:

HÄHH? Siis 3 punkkia ?? Rickyllä on ollut yksi punkki, Ruusalla ja Dumlella ei yhtään. Vaikka ne juokseekin heinikossa, pusikoissa ja metsissä ^^
21.06.2008 15.20
Ruusa kirjoitti:
Santtu kirjoitti:

HÄHH? Siis 3 punkkia ?? Rickyllä on ollut yksi punkki, Ruusalla ja Dumlella ei yhtään. Vaikka ne juokseekin heinikossa, pusikoissa ja metsissä ^^
Ei siinä mitään ihmeellistä ole, tosi kurjaa vain jos kauheasti punkkeja koiraan tarttuu. Lilillä on ollut punkkeja 2. ^^ Mutta yhden kaverini sheltiltä nypittiin kerralla n. 20 punkkia, tosin kaikki eivät olleet kiinnittäytyneet. Ja sekin oli silloin vasta joku 6kk.
21.06.2008 15.22
019657685_r
Lili kirjoitti:
Ruusa kirjoitti:
Santtu kirjoitti:

Ei siinä mitään ihmeellistä ole, tosi kurjaa vain jos kauheasti punkkeja koiraan tarttuu. Lilillä on ollut punkkeja 2. ^^ Mutta yhden kaverini sheltiltä nypittiin kerralla n. 20 punkkia, tosin kaikki eivät olleet kiinnittäytyneet. Ja sekin oli silloin vasta joku 6kk.
Laralla ja Siirillä on ollu hurjat määrät punkkeja, vaikka niillä onkin punkkikarkotteet niskassa. Laralla ollut nyt ehkä n. 6-8 punkkia ja Siirillä 6-9
Never say goodbye, because saying goodbye means going away, and going away means forgetting. -Peter Pan
21.06.2008 15.26
018995886_r
Helsinki
Yyllä on ollut 3 punkkia, Yyn siskolla Emmalla 2 ja Emman omistajan flatilla Tessalla 0, ja se on vuoden ikäinen. Ja joillakin koirilla on parhaimmillaan ollut 30 punkkia.
21.06.2008 19.05
019977909_r
Kuopio
Ropilla ei ole ollut vielä yhtään punkkia vaikka se juoksee pusikoissa ja pelloilla :D
21.06.2008 19.17
Yokon kirjoitti:
Miten kun meille on nyt todennäköisesti tulossa saksanpaimenkoiran pentu, niin kannattaako minun ottaa Yyltä luut yms. Lelut poies? Se ei murise minulle / muille ihmisille kun tulee sen lelujen taikka luitten luokse, mutta toisia koiria ei ole koskaan ollut samaan aikaan kun sillä on leluja ja luita. Eli kannattaako minun ottaa ne siltä poies, kun pentu tulee taloon.
Mun mielestä kannattaisi aluksi ottaa lelut ja luut pois että koira ei ala niitä suojelemaan, luultavammin sitten kun ne on jo tutustuneet paremmin saattavat jopa jakaa kaiken keskenään. saattaahan yokon olla myös mustasukkainen alussa kun pentu tulee ja silloin ei varmasti anna koskea tavaroihinsa... :) mutta varmasti teillä hyvin menee
21.06.2008 20.22
018995886_r
Helsinki
Zorro kirjoitti:
Yokon kirjoitti:
Mun mielestä kannattaisi aluksi ottaa lelut ja luut pois että koira ei ala niitä suojelemaan, luultavammin sitten kun ne on jo tutustuneet paremmin saattavat jopa jakaa kaiken keskenään. saattaahan yokon olla myös mustasukkainen alussa kun pentu tulee ja silloin ei varmasti anna koskea tavaroihinsa... :) mutta varmasti teillä hyvin menee
Okei... Näin mekin ajateltiin. Kiitos! :)
21.06.2008 21.49
021241332_r
Äänekoski
Santtu kirjoitti:

Jos puremakohdan ympärille muodostuu ounainen rengas joka alkaa pikuhiljaa levitä, silloin se on luultavasti saanut borrelioosi tartunnan ja sillon pitää viedä koira heti eläinlääkäriin. Eli kannattaa tarkkailla sitä puremakohtaa jonkin aikaa ja varmistaa, ettei siihen tuu mitään.

Petralla ei ole nyt ollut punkkeja, vaikka toisella Petran pennuista oli punkki :O Varmaan tuo myrkytön punkkipanta on sitte tehonnut hyvin :D Viime vuonna irttoin jotain 5 punkkia petrasta, osa oli kasvanut semmosiks etusormenkynnen kokosiks, osa vasta ihan pieniä.

21.06.2008 21.54
021241332_r
Äänekoski
Santtu kirjoitti:

No kiva ku teit! :) Ihan kätsy ja hyvä idis oli.

Mistä tietää, että pentu on oppinut jonkun käskyn? Esim. meillä Santulle on opetettu istu käskyä ja se välillä tottelee sitä, välillä taas ei.

Onko punkista paljon haittaa pennulle? Voiko pennulle laittaa punkkipannan? Santulla on ollut jo 3 punkkia.. :(

Pikku pennut hyvin harvoin oppivat noudattamaan käskyjä ehdoitta. Vasta isompana niille kehittyy itsehillintää enemmän, kun ne eivät ole enään niin pentumaisia ja alkavat aikuistumaan. Spede osaa istu käskyn, mutta ei tottele sitä, ellen ota ihan kunnolla kontaktia koiraan. Spede osaa myös tulla luokse, kun kutsun sitä nimeltä, mutta koska on noin pieni pentu vielä, ei herkuista huolimatta aina tottele, varsinkin, jos on nähnyt jotain kiinnostavaa horisontissa :) Petra oppi istu käskyn kunnolla joskus 3-5kk ikäisenä, vaikka ymmärsi sen jo vähän päälle 2kk ikäisenä, sitä ennen se oli vähän, että ehkä istun, ehkä en :D
22.06.2008 00.32

mun kaveri löysi omasta mahastaan punkin.=/

22.06.2008 17.42
018776363_r
Äänekoski
Leevi: Munkin kamu kerran xD Tuli meille yöks ja meni sit vessaan ja huomas, et sil on punkki ;D Mutta pysytäänpä aiheessa :)
22.06.2008 18.38
Punkit ovat kauhean aluesidonnaisia. Ne viihtyvät kosteikoissa eivätkä pääse kulkemaan sieltä pois kovinkaan helposti. Toisaalta, jos niitä kulkeutuu johonkin parikin ja verta on tarjolla, ne sikiävät kyllä vilkkaasti. Kaveri asui aikoinaan kerrostalonyhtiössä ja valitti kun pihasta tuli koiriin niin paljon punkkeja. Tuttu biologi kävi tekemässä pyyhetestin ja E-rapun pihanurmelta pyyhkeeseen tarttui varmaan 30 punkkia! Sama tehtiin B-rapun pihanurmelta eikä sieltä löytynyt ainuttakan. Ja talot ovat ihan samassa rivissä ilman mitään kosteikkoja.
22.06.2008 20.33
021241332_r
Äänekoski
Simmu: Oho, jännä juttu :O Pittääpä vältellä kosteikkoja sitten :D
23.06.2008 15.20
021097988_r
Elimäki
Tänään haetaan alkuillasta Clara kotiin. Nuorempi nykyisistä koirista on penturakas, mutta vanhemman suhtautumista niihin en tiedä. Tuttujen pentua meni karkuun. Miten ja missä koirat pitäisi totuttaa toisiinsa? Ella ja Duffe on mahdollista viedä isoäidille 100 metrin päähän.
23.06.2008 20.14
021755345_r
Joensuu

Miten kannattaa rauhoittaa pentu, jolla leikki menee yli äyräiden? [puree,hyppii,riehuu..] Ricolla on noita ADHD kohtauksia aaaaika paljon.. :S

Ja, kun Rico on vielä pieni, miten kannattaisi näykkiminen estää? Ollaan koiteltu tunkea lelu suuhun käden sijasta, eipä näytä toimivan.. :S

23.06.2008 20.18

Meilläkin oli ja on edelleen ADHD:tä, paljon, hullusti. Nyt puree vielä kovempaa kun hampaat vaihtuvat.

Rauhottamiseen suostuttelisin sitä, että menet vain istumaan jonnekin vaikka lukemaan ja et yhtään huomioi pentua, odotat että se rauhoittuu, sitten voi riehua ja kehua jne.
Puremisen kanssa meilläkin edelleen ongelmia.. Lelua yritettiin aluksi tarjota ja huomiotta jättää, kättäkin yritettiin suuhun tunkea, mutta tepsivin on loppujen lopuksi meillä ainakin se huomiotta jättäminen, hyppää tuolille sitten vaikka turvaan.. fiksuja juttuja. :D

Ja kyllä Rico ehtii oppia kun se on vielä noin pieni. 8)

Muokattu viimeksi: 23.06.08 20.18
23.06.2008 20.19
Clara kirjoitti:
Tänään haetaan alkuillasta Clara kotiin. Nuorempi nykyisistä koirista on penturakas, mutta vanhemman suhtautumista niihin en tiedä. Tuttujen pentua meni karkuun. Miten ja missä koirat pitäisi totuttaa toisiinsa? Ella ja Duffe on mahdollista viedä isoäidille 100 metrin päähän.
Pihalla vaikka, varovasti jne? Antaa ihan rauhassa ensiksi ulkona tutustua ja sitten sisään? Näitä omia ehdotuksiani, ei mitään tietoa. :D
23.06.2008 20.25
021755345_r
Joensuu
Kiitos neuvoista, Nemo. :)
24.06.2008 12.31
022343627_r
Kotka

Vilillä on ollut kevään ja kesän aikana miltei parikymmentä punkkia, Veetillä sitten hieman vähemmän. Onneksi on punkkikarkoitteet niskassa. ;)

24.06.2008 13.00
021755345_r
Joensuu

Mitä käsimerkkiä käytätte/kannattaa käyttää, kun käskee koiran istumaan?

Esim. *käsi nyrkissä koiran edessä* "Tonttu, istu!" *Tonttu istuu*

24.06.2008 13.08

Meillä ei ole missään käskyissä vielä käsimerkkejä, paitsi kumpi, tassu ja yläviis, mutta nekin sujuvat ilman. Maahanmenossa tosin jonkinlainen elekielen merkki on itseni eteenpäin kumartuminen..

24.06.2008 13.10
021755345_r
Joensuu
Joko se osaa antaa tassua ja yläfemman?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti