Pentujen hoitaminen ja kouluttaminen - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

27.06.2008 13.04
020689480_r
Porvoo

Toivotaan näin, eiköhän se sit ainaki hampaiden vaihdon jälkeen edes pikkasen vähenny. Eli ei muutakun moppi kädessä kävelyä :D

29.06.2008 11.56
019714293_r
Äänekoski
Meillä on sellanen ongelma Turon kanssa, että se on alkanut murisemaan possunkorvista. Annamme sille aina kun se on joutunut olemaan yksin possunkorvan ns. palkaksi yksinolosta. Pojan kalutessa sitä olen silitellyt ja paijaillut koiraa jne. No nyt on alkanut pieni murahtelu ja kauemmas siirtyminen aina silitellessä. Olen sitten joka murahduksesta ottanut korvan pois ja pitänyt sitä itselläni hetken ja pyytänyt koiraa istumaan tms. ja antanut korvan takaisin. Teenkö oikein? Vai olisiko jotain muuta keinoa millä murinan ja kauemmas siirtymisen saisi kitkettyä pois? Luin yhdestä koira kirjasta, että murahtelu on koiran "luonnollinen" reagtio, hengissä pysymis juttu tai jotain tällästa ja kirjassa sanottiin että ruokailevaa koiraa ei koskaan saisi häiritä ja että murahtelusta ei saisi torua. Saako koira teidän mielestänne murista omistajalle ruoasta tms. herkuista?
30.06.2008 20.33
021241332_r
Äänekoski

Turo: Olet lukenut aivan oikein, koiralle tulisi aina antaa ruokarauha, söi se sitten omaa ruokaansa tai herkkua. Tietty kannattaa pennulle opettaa "irti" käsky, että saa jonkun kielletyn jutun(esim. lenkiltä löydetyn makoisan esineen) pois siltä. Mutta kun se syö semmosta ruokaa, mikä on sallittu, aina ruoka rauha. Meilläkin Petra saattaa murista, jos menen siltä ottamaan luuta pois, mutta kyllä se sen luovuttaa, jos niin käsken. Yleensä ainoa keino meillä saada Petra syömään keksinsä, ettei Spede kerkee syömään, on se, et jahtaan Petraa ja sanon, et mami ottaa sen pois. Sillon se ottaa keksin suuhunsa ja lähtee pakosalle ja yleensä syö sen jossain vaiheessa xD

Irti käsky kannattaa opettaa ensin lelun avulla. Et jos leikit vaikka vetoleikkiä, ni käsket sitä irrottamaan, ja kun se niin tekee, kehut sitä, kenties palkkaat ja jatkat leikkimistä ;) Kun se osaa irrottaa lelusta, niin samaa voi kokeilla possunkorvan kanssa.

05.07.2008 16.47

oon aina miettiny sitä,että jos on jo ennestään koira,ja on tulossa pentu,niin pittääkö sitte sillä pennulla ja sillä aikasemmalla koiralla olla samat säännöt?siis että pittääkö sille pennulle opettaa samat säännöt,ku sillä aikasemmalla koiralla on?esim. jos se aikasempi koira saa oleskella sängyillä ja sohvilla,niin voiko sitte sille pennulle opettaa että se ei saa mennä sohville ja sängyille?:D

toivottasti joku ees ymmärsi tekstiäni;Dko en oikee ossaa selittää sitä

05.07.2008 16.50
Rusko kirjoitti:

oon aina miettiny sitä,että jos on jo ennestään koira,ja on tulossa pentu,niin pittääkö sitte sillä pennulla ja sillä aikasemmalla koiralla olla samat säännöt?siis että pittääkö sille pennulle opettaa samat säännöt,ku sillä aikasemmalla koiralla on?esim. jos se aikasempi koira saa oleskella sängyillä ja sohvilla,niin voiko sitte sille pennulle opettaa että se ei saa mennä sohville ja sängyille?:D

mä oon itse mietinyt monesti samaa! että täytyykö molempien koirien juuri esim saada olla sohvalla. mulla nyt ei ole pentuja mutta aikuisia koiria ja päteehän se niissäkin :) Noh, mulla molemmat saa olla sohvalla, mutta toinen vain sängyssä yöllä. päivä aikaan molemmat saa olla sängyssä, tosin kumpikaan ei mene sänkyyn ilman lupaa eikä sohvaan ellei siinä ole viltit :)

Muoks. koirien kannaltahan kuitenkin olisi suotavaa että säännöt olis samat, ei tule hämminkiä eikä eripuraa

Muokattu viimeksi: 05.07.08 16.51
07.07.2008 10.32
020689480_r
Porvoo

Meillä pyritään aika pitkälti samoihin sääntöihin poikien kanssa. Eli kummallakaan ei ole asiaa sohvalle tai sänkyyn, (muuten ei itte mahtuis sekaan ja saa syljeskellä karvoja koko ajan) Mutta samat säännöt on meijän poitsuilla. :)

07.07.2008 17.28
Meillä ei Jasu saa tulla sohville (eikä sängylle ilman lupaa), mutta Meggy saa.. Muuten on aika pitkälti samat säännöt molemmilla..
07.07.2008 17.38
021241332_r
Äänekoski
Tietenkin ois paras, jos ois kaikilla koirilla samat säännöt, ettei toinen tule mustasukkaiseksi tms. :) Mutta ihan hyvin toinen voi olla sohvalla ja toinen taas ei ja silleen, kunhan suurrimmalti osalti säännöt on samat ;)
09.07.2008 13.53
019198352_r
Helsinki
Spede kirjoitti:
Tänään sain aika hyvin kokea, miten kovempi tommonen uros russeli pentu on narttuun verrattuna... Petran kasvattaja tuli tännää meille kylään ja siinä sitten oltiin ja sitten hän otti Speden syliin ja Spede alkoi rähistä, niin hän pyöräytti sen selälleen jalkojensa päälle ja piti siinä. Siis Spede huus ihan täyttä huutoa ja rähisi siinä. Minä, äiti ja kasvattajan mies siinä kahtottii vierestä ja naurettiin sille, et miten voi olla ärhäkkä. Siis paljon ärhäkämpi ku Petra oli pentuna! Kun kasvattaja meinas päästää Speden menemään, kun se oli hiljentynyt, niin sama rähinä alko ja kasvattaja äkkiä laitto sen takas siihen samaan asentoon, josta se lähtikin. Muistu nyt hyvin mieleen, et miten tuota koiraa koulataan ja sain myös hyvän esimerkin ;D Ku kumminki tosta pennun kouluttamisesta jo sen verran aikaa on, et ei ihan kaikkee muista... :D

Shippo oli samanlainen pienenä. Joskus se vieläkin ärähtää takaisin tai "kostaa" puremalla/näykkäsemällä. Vähentynyt se on kyllä. Että ennen se oli kaikesta: Kynsienleikkuu, harjaus, kun otti pannan pois, otti hihnaa pois jalkojen välistä jne. Eipä se enää.

Käytiin juuri lenkillä. Löysin onneksi ajoissa punkin Nallen turkista eikä ihossa *huokaus*. Kammoan ötököitä muutenkin.

Hassuinta oli kun pidin koiria vapaana. Nalle menee aina omille teille ja shippo jää "hengailee"mun kanssa. Niin sitten kun Nalle tuli takaisin ja Shippo juoksi sitä vastaan, niin se alko huutaa/ulisee aivan kuin sitä olisi sattunut johonkin, mutta en usko että sattu, koska ei linkuttanut eikä pyllähtänyt eikä mitään. Se rupee joskus kongiakin syödessä kitisemään jotain :D

Muokattu viimeksi: 09.07.08 13.57
Nonita Tähtiusva "Shippo"
09.07.2008 22.33
021241332_r
Äänekoski
Shippo kirjoitti:
Spede kirjoitti:
Tänään sain aika hyvin kokea, miten kovempi tommonen uros russeli pentu on narttuun verrattuna... Petran kasvattaja tuli tännää meille kylään ja siinä sitten oltiin ja sitten hän otti Speden syliin ja Spede alkoi rähistä, niin hän pyöräytti sen selälleen jalkojensa päälle ja piti siinä. Siis Spede huus ihan täyttä huutoa ja rähisi siinä. Minä, äiti ja kasvattajan mies siinä kahtottii vierestä ja naurettiin sille, et miten voi olla ärhäkkä. Siis paljon ärhäkämpi ku Petra oli pentuna! Kun kasvattaja meinas päästää Speden menemään, kun se oli hiljentynyt, niin sama rähinä alko ja kasvattaja äkkiä laitto sen takas siihen samaan asentoon, josta se lähtikin. Muistu nyt hyvin mieleen, et miten tuota koiraa koulataan ja sain myös hyvän esimerkin ;D Ku kumminki tosta pennun kouluttamisesta jo sen verran aikaa on, et ei ihan kaikkee muista... :D

Shippo oli samanlainen pienenä. Joskus se vieläkin ärähtää takaisin tai "kostaa" puremalla/näykkäsemällä. Vähentynyt se on kyllä. Että ennen se oli kaikesta: Kynsienleikkuu, harjaus, kun otti pannan pois, otti hihnaa pois jalkojen välistä jne. Eipä se enää.

Käytiin juuri lenkillä. Löysin onneksi ajoissa punkin Nallen turkista eikä ihossa *huokaus*. Kammoan ötököitä muutenkin.

Hassuinta oli kun pidin koiria vapaana. Nalle menee aina omille teille ja shippo jää "hengailee"mun kanssa. Niin sitten kun Nalle tuli takaisin ja Shippo juoksi sitä vastaan, niin se alko huutaa/ulisee aivan kuin sitä olisi sattunut johonkin, mutta en usko että sattu, koska ei linkuttanut eikä pyllähtänyt eikä mitään. Se rupee joskus kongiakin syödessä kitisemään jotain :D

Joo, se on vaa näytettävä rajat koiralle ;) Vaikka ois kuinka kurjaa, niin siinä ei auta pureminen tai näykkimen tms. riehuminen, vaan sillon ollaan rauhallisesti ja sitten päästään tukalasta tilanteesta pois :D

Määki oon aina kerenny just napata punkin pois Speden/Petran turkista, enneku menny syvemmälle ja puraissut :D Onneks on valkonen koira, ni huomaa helposti... Mut se on ärsyttävää, ku rupee niitä äkkii ottaa irti, ni ne oikee kiirehtii sinne syvemmälle turkkiin, ärsyttävää! xD

11.07.2008 15.03
pitää varmaan taas lukea kaikki pentu kirja läpi. ;D
08.05.2010 12.56
000095764_r

Meille on tulossa siis juhannuksena pentu(eka pentu mulle) ja haluaisin saada siitä "kunnon kansalaisen". Eli, mulla on pari kysymystä:

1) Miten opettaa paikka-komento?

2) Miten opettaa oma paikka? (Itsellä olis tohon semmonen ajatus, että vie sinne omaan paikkaan, sanoo paikka, sitten hetken kuluttua oma paikka ja sitten loppuuki ideat)

3) Miten ohitustilanteet? Edellisen koiran kanssa oli se ongelma, että aina, oli se sitten ihminen, koira, auto yms., alkoi heti vetämään sinnepäin.

4) Miten menetellä, kun ollaan haettu pentu kotiin? Viedäänkö heti pissalle sinne paikkaan, missä toivottais "vessan" olevan, vai mitä?

Olisi kiva, jos joku viittis neuvoja mua :D

Anteeksi sekava teksti.

08.05.2010 13.12
022708867_r
Helsinki

Mä voin vaikka nyt vastailla, joku kuitenkin kerkeää ensin ku selostan niin pitkän tekstin ^^

Ihan ensiksi oletko käyttänyt naksutinta? Mä olen kokenut sen helpottavaksi tekijäksi tarkkuudessa. Selitän nyt nämä siis sillä tekniikalla.

1.koira osaa jo istu käskyn. Sanon istu-> se on paikoillaan siinä hetken ja en itsekään liiku mihinkään. Naks->makupala. Sitten ihan todella pikkuhiljaa menen kauemmaksi selkä edellä päin perääntyen, katsekontakti koirassa, ja naksautan aina ennenkuin se kerkeää nostaa peppuaan ylös. Sitten siitä vaikeuttamaan asteittan, pidentämään ensin aikaa, ja sitten välimatkaa. Sitten selän kääntämistä pennulle. Saitkohan selvää? Tarkennan jos jäi epäselväksi :D

2.Oman paikan mä olen kans opettanut naksuttimella. Toki se pitää olla peti mihin sitten mennä. En sekoittaisi siihen paikka-käskyä ollenkaan itse. Mutta laittaisin pedin minun ja koiran väliin ja kun pentu kävelee petiä kohti niin naks->makupala. Sitten kun se kävelee siihen kokonaan ja istuu niin naks->makupala. Tämäkin pikkuhiljaa mutta minusta tässä saa ohjata enemmän pentua siihen että se peti on oma paikka, turva ja sellainen minne pitää mennä kun omistaja käskee. Että periaatteessa voisi vaikka heitellä nakin paloja siihen pedille ja kun koira hakee sen nakin sanoa "oma paikka". :)

3.Kun se tulee ja käytte ulkona, se ei saa mennä jokaisen vastaantulevan luokse, vaan sinä olet se jonka luokse mennään tuli mitä tahansa vastaan. Eli nakkia ja kun suurinpiirtein mikä tahansa tulee vastaan niin nakkia naamaan. Näin pentu yhdistää vastaan tulevat asiat nakkiin eli saa 1.hyviä mielleyhtymiä ja 2.sen palkkion ohituksesta ja 3.ehdollistettua siihen että näin toimitaan :)

4.Minä tekisin niin että olisin ulkona sen kanssa suht pitkään, jotta se vähän väsyisi ennen sisälle menoa. Sitten näyttäisin sille sisällä ensimmäiseksi ruoka ja vesikupin paikat ja oman pedin. Pissauspaikkaa en edes näyttäisi enkä käyttäisi sanomalehteä kuin ehkä eteisessä jotta oppisi mahd nopeasti että ulos tehdään tarpeet, ei sisälle. Antaa pennun tutustua kotiinsa ihan rauhassa, vahtia ettei saa mitään kiellettyä suuhunsa. Viedä ulos monta kertaa päivässä (0.5h-2h välein).

Näilläpä pääset varmaan jo alkuun :)

http://minskipinski.blogspot.com/
08.05.2010 13.18
000095764_r

^ Kiitos paljon Mindi! Naksuttimen aion hankkia, koirapillin ehkä myös. 4. kohtaan viitaten, ittellä noi sanomalehtijutut ei oikein kiinnosta ;D Mielummin käytän vaikka tunnin välein, ku viivästytän sisäsiisteyden oppimista.

ja niin, milloin olis hyvä aika aloittaa vierailut, siis että joku käy meillä?

/ Avuton :/

Muokattu viimeksi: 08.05.10 13.18
08.05.2010 13.22
022708867_r
Helsinki

Miten ajattelit pilliä käyttää 4.kohdassa o.O en ymmärrä :'D

Mutta minusta viikko-pari ja sitten toki vieraalle selväksi käyttäytymissäännöt pennun kanssa. Tämä siis ihmisen kanssa. Koirien kanssa mieluummin sitten ulkona ja mieluiten tuttujen ennen kunnon vahvistus rokotuksia :)

08.05.2010 13.24
000095764_r

^ Siinä on piste välissä :D

Mutta, kiitos taas :D

08.05.2010 13.35
022708867_r
Helsinki

^ Mulla kesti ihan tosi pitkään tajuta että mikä piste, missä, täh? Mutta sitten tajusin. Joo, hidastako tänään? xD

Eipä mitään.

Muista vain että pilli ja naksutin on periaatteessa eri asioita, tai kuulosti että käyttäisit niitä samaan asiaan. Anteeksi jos ymmärsin väärin^^

08.05.2010 13.53
000095764_r
^ Eii, naksutinta käyttäisin esim. 1 ja 2 kohissa, pilliä taas ihan vaan tänne-komentona :D
08.05.2010 15.23
ite nasun kanssa en laittanu mitään sanomalehtiä ollenkaan. päätin skipata sen juurikin sen takia että oppi sitten tosi nopeesti sisäsiistiks. ja yhden käden sormilla laskettavissa vahingot mitä tuli sisälle ;)
08.05.2010 15.31
Nasu kirjoitti:
ite nasun kanssa en laittanu mitään sanomalehtiä ollenkaan. päätin skipata sen juurikin sen takia että oppi sitten tosi nopeesti sisäsiistiks. ja yhden käden sormilla laskettavissa vahingot mitä tuli sisälle ;)

Meillä oppi tämän takia myös nopeasti sisäsiistiksi, toisaalta ei laattalattiasta haittaa ollut.

Toimimme periaatteella, syönyt-ulos, leikkinyt-ulos ja nukkunut-ulos.Ei niitä vahinkoja sitten paljon tullutkaan.

08.05.2010 15.42
Ransu kirjoitti:
Nasu kirjoitti:

Meillä oppi tämän takia myös nopeasti sisäsiistiksi, toisaalta ei laattalattiasta haittaa ollut.

Toimimme periaatteella, syönyt-ulos, leikkinyt-ulos ja nukkunut-ulos.Ei niitä vahinkoja sitten paljon tullutkaan.

joo :9 ja mä ajoitin pennun hakemisen vielä silleen et just ku alko kesäloma ni hain ni oli sitte sopivasti aikaa ravata tunnin välein siellä ulkona :D

08.05.2010 15.45
Nasu kirjoitti:
Ransu kirjoitti:
Nasu kirjoitti:

joo :9 ja mä ajoitin pennun hakemisen vielä silleen et just ku alko kesäloma ni hain ni oli sitte sopivasti aikaa ravata tunnin välein siellä ulkona :D

Näin, meille pentu tulee 21.5, että kesäloman alkuun on aikaa jonkin verran.Saa nähdä kuika tällä kertaa onnistuu.

08.05.2010 15.51
Ransu kirjoitti:

Näin, meille pentu tulee 21.5, että kesäloman alkuun on aikaa jonkin verran.Saa nähdä kuika tällä kertaa onnistuu.

voiii onnea uudesta pennelistä! :)

mulle kyllä nyt riittää jobia vähäks aikaa tost Romeosta :P

09.05.2010 01.13
Meillä tuo pentu ei muuten oikeastaan tee sisälle, paitsi silloin kun ollaan toisella siskollani joka asuu kerrostalossa. Jos pentu alkaa pyöriä sen näköisenä, että jotain on tulossa niin silloin ei ehdi enää edes viemään sitä ulos.. Ja täällä tuo leikkii ja nukkuu tosi pieniä pätkiä vuorotellen, niin ei joka välissä yksinkertaisesti ehdi viemään uloskaan. Silloin kun on omistajansa (siskoni) luona niin ei tee sisälle juuri mitään paitsi yksin jäädessään.
15.07.2010 21.12
021714062_r
Hämeenlinna

Kaverillani on reilu 4kk ikäinen, täysin kouluttamaton seropipentu. Alusta asti on ollut ongelmana raju pureminen ja hyppiminen sekä toisten koirien näykkiminen. Pentua kun yrittää silittää, se nappaa heti kädestä kiinni ja puree minkä pystyy, vaikka ei ole ollenkaan aggressiivinen - tästä syystä käteni ovat aivan verillä, kun kaveri oli meillä eilen ja tänään pentunsa kanssa.

Koira ei katso ollenkaan minne se puree, kunhan jostain pääsee ottamaan kiinni. Kädestä, jalasta... Koira ei kuuntele ollenkaan käskyjä ja kaikenlisäksi se on villi. Kynnet kun omistaa, hyppiminen selkää vasten ei tunnu ollenkaan miellyttävältä.
Kun kaveri komentaa koiraa (ottaa niskasta kiinni) se puree entistä kovempaa sekä alkaa vinkumaan.
Tänäänkin lenkillä ollessamme se yritti jatkuvasti näykkiä Taikaa sekä hyppi sitä vasten.

Muokattu viimeksi: 15.07.10 21.12
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
16.07.2010 12.03
Kiri kirjoitti:

Kaverillani on reilu 4kk ikäinen, täysin kouluttamaton seropipentu. Alusta asti on ollut ongelmana raju pureminen ja hyppiminen sekä toisten koirien näykkiminen. Pentua kun yrittää silittää, se nappaa heti kädestä kiinni ja puree minkä pystyy, vaikka ei ole ollenkaan aggressiivinen - tästä syystä käteni ovat aivan verillä, kun kaveri oli meillä eilen ja tänään pentunsa kanssa.

Koira ei katso ollenkaan minne se puree, kunhan jostain pääsee ottamaan kiinni. Kädestä, jalasta... Koira ei kuuntele ollenkaan käskyjä ja kaikenlisäksi se on villi. Kynnet kun omistaa, hyppiminen selkää vasten ei tunnu ollenkaan miellyttävältä.
Kun kaveri komentaa koiraa (ottaa niskasta kiinni) se puree entistä kovempaa sekä alkaa vinkumaan.
Tänäänkin lenkillä ollessamme se yritti jatkuvasti näykkiä Taikaa sekä hyppi sitä vasten.

Pentu kannattaisi liikunalla väsyttää ja sitten kun antaa silittää ilman puremista niin kehua ja palkita. Olisiko tuo riehakas käyttäytyminen liikunnan/virikkeiden puutosta? Tuon ikäinen pentu riehuu muutenkin paljon joten sen pitäisi antaa mennä viipottaa irti valvovan silmän alla.

Enkä koe tuota niskasta ottoa mitenkään hyvänä metodina, koirahan on vasta pentu, sitä pitää hellävaraisesti ohjata siihen suuntaan millaiseksi haluaa siitä kasvavan. Rauhallisuus on kaiken a ja o eikä saisi menettää malttia koiran kanssa.

16.07.2010 12.15
022353356_r
Vantaa
kirjoitti:

Kyllä minun mielestäni voi, meillä Emma saa tulla sängylle ja sohvalle, mutta Dustylla ei ole mitään asiaa sinne :)

http://www.cinemons.blogspot.fi
16.07.2010 13.24
020763944_r
Salo

En tiedä kirjoitanko nyt oikeaan paikkaan, mutta olen miettinyt, miten Jaden kanssa kannattaisi edetä erilaisten peruskäskyjen opettamisessa. Jadehan on n. 6kk ikäinen pelasttettu seropi, joten ihan pienen pienestä talleroisesta ei ole kysymys.

Perus käskyjä osataan kyllä jo vaihtelevalla menestyksellä mm. Istu, maahan (käden ohjauksella), tänne ja paikka, menevät jo melko hyvin. Lähinnä olen miettinyt, koulutusjaksojen kestoa, koska ihan pentuhan ei jaksa kovinkauaa keskittyä, mutta entä kun kyseessä on 6kk pentu, jota ei juuri kuitenkaan ole koulutettu?
Voiko siltä iän takia vaatia enemmän? Tai voiko liian nopea tahti olla haitaksi?

En ole vielä kovinkaan paljoa mitään treenannut juuri sen takia, että pelkään eteneväni liian nopeasti. Jade oppii kyllä nopeasti ja on mielyttämisen haluinen, mutta tuntuu kyllästyvän todella nopeasti ja turhautuvan äkkiä.

Lisäksi voisin tässä sivussa kysyä, että koska Jadea ei ole tätä ennen koulutettu, vaan se on oppinut tiettyjä tapoja esim. kulkemaan oikealla puolella vasemman sijasta. Kuinka vaikeaa tämä tyyppisistä tavoista on oppia pois? Ja miten saisin Jaden oppimaan katsekontaktin. Tänään nimittäin huomasin, että se on Jadelle todella haastavaa!!

16.07.2010 13.56
022708867_r
Helsinki

Jade, mie nyt voisin antaa vertaistukea kun Mindihän tuli minulle n.7kk ikäisenä täysin kouluttamattomana.

Eli en mitään temppuja lähtenyt ensimmäiseksi kouluttamaan, vaan ihan perus käskyjä ja elämän rajoja. Mikä on "Ei" ja mitä siitä seuraa jos ei kuule kieltoa. Miten kävellään hihnassa, miten odotetaan ruokaa lattialle "paikallaan".

Mutta minulle oli myös ensimmäinen asia mitä halusin opettaa (käytän sitä niin paljon perus jutuissa) oli luopuminen = katsekontakti. Jos Mindi halusi jotain (ruokaa, lelun, haistelemaan, kepin, nurmikolle, mitä tahansa) se pyytää katsekontaktin ja vasta sitten se saa mennä/saa ottaa asian mitä se haluaa.

Tässä oli minusta ihan tarpeeksi pään vaivaa tuon ikäiselle kouluttamattomalle koiralle, niihin kuitenkin menee lenkilläkin paljon aikaa.

Itse käytin apuna naksutinta, varsinkin katsekontaktissa. Sain nopeasti merkattua sen mitä halusin Mindin tekevän, itselleni helppo käyttää ja ajatukseltaan naksutinkoulutus on se mitä haen.

Toko "temppuja" ryhdyttiin sitten treenaamaan kunnolla vasta kun Mindi oli n.1vuoden ikäinen.
Edelleen todella lyhyitä treenejä, tämä ei kestä enempää kuin 20min kerrallaan, sitten väsytään, hermostutaan ja ryhdytään kitisemään eikä keskittyminen pysy ollenkaan hyvänä.

Koiran mukaan. Älä missään nimessä siis treenaa pidempään mitään kuin koira pystyy. Ja suosittelen että nuo arjen perusasiat (kävely, luopuminen, katsekontakti, kotona kiellettyjen asioitten tekeminen loppuu jne jne) on kunnossa ennenkuin alat kauheammin treenaamaan mitään erikoisempaa kovalla tahdilla.

Mutta siis pienten aivojen virkistys treeneissä ei ole vikaa, kunhan koiran ehdoilla mennään ;)

16.07.2010 14.19
020763944_r
Salo
Mindi kirjoitti:

Jade, mie nyt voisin antaa vertaistukea kun Mindihän tuli minulle n.7kk ikäisenä täysin kouluttamattomana.

Eli en mitään temppuja lähtenyt ensimmäiseksi kouluttamaan, vaan ihan perus käskyjä ja elämän rajoja. Mikä on "Ei" ja mitä siitä seuraa jos ei kuule kieltoa. Miten kävellään hihnassa, miten odotetaan ruokaa lattialle "paikallaan".

Mutta minulle oli myös ensimmäinen asia mitä halusin opettaa (käytän sitä niin paljon perus jutuissa) oli luopuminen = katsekontakti. Jos Mindi halusi jotain (ruokaa, lelun, haistelemaan, kepin, nurmikolle, mitä tahansa) se pyytää katsekontaktin ja vasta sitten se saa mennä/saa ottaa asian mitä se haluaa.

Tässä oli minusta ihan tarpeeksi pään vaivaa tuon ikäiselle kouluttamattomalle koiralle, niihin kuitenkin menee lenkilläkin paljon aikaa.

Itse käytin apuna naksutinta, varsinkin katsekontaktissa. Sain nopeasti merkattua sen mitä halusin Mindin tekevän, itselleni helppo käyttää ja ajatukseltaan naksutinkoulutus on se mitä haen.

Toko "temppuja" ryhdyttiin sitten treenaamaan kunnolla vasta kun Mindi oli n.1vuoden ikäinen.
Edelleen todella lyhyitä treenejä, tämä ei kestä enempää kuin 20min kerrallaan, sitten väsytään, hermostutaan ja ryhdytään kitisemään eikä keskittyminen pysy ollenkaan hyvänä.

Koiran mukaan. Älä missään nimessä siis treenaa pidempään mitään kuin koira pystyy. Ja suosittelen että nuo arjen perusasiat (kävely, luopuminen, katsekontakti, kotona kiellettyjen asioitten tekeminen loppuu jne jne) on kunnossa ennenkuin alat kauheammin treenaamaan mitään erikoisempaa kovalla tahdilla.

Mutta siis pienten aivojen virkistys treeneissä ei ole vikaa, kunhan koiran ehdoilla mennään ;)

Ihanaa, että joku on käynyt läpi saman, kuin mitä minä tällähetkellä!!
Tuntuu meinaan hieman hassulta lukea kaikkia ohjekirjoja ja muita kun sielä puhutaan aina niistä juuri kotiin tulleista pienistä vauvoista. Vaikka onhan se perusidea aina sama. Ja olen minä noita ihan pieniä kavereita kouluttanut ennenkin. Mimmi on kuin enkeli, tietysti, onhan sen kanssa on treenattu 10 vuotta

Jokatapauksessa, olen yrittänyt pitää nuo treenit ihan muutaman minuutin mittaisina. Ei varmaan missään vaiheessa ole mennyt viittä minuuttia. Jotkut asiat on opittu todella helposti esimerkiksi. paikka, tänne ja istuminen. Maahan menoa testasin, kun se katsoi Mimmin aivojumppaa niin innostuneen näköisenä. Oppi ikäänkuin siinä sivussa.

Tuo hihnassa käveleminen ja ulkona haukkuminen, alkavat pikkuhiljaa olla hallinnassa. Tänään kokeiltiin jopa kulkemista ilman, että kuonopanta oli kytkettynä ja meni loistavasti! Tietysti sitten innostuttiin liikaa ja laitettiin takaisin. Hetken päästä kokeiltiin uudestaan, jotta pysyy muistissa mitä koko touhulla haetiin takaa.
Haukkuminen on nykyään pientä ulinaa, joka sekin todella suuri edistysaskel ja olen neitokaisesta todella ylpeä!

Naksutin taitaakin olla sitten uusien namien lisäksi seuraava hankinta. Täytyy vain perehtyä sen käyttämiseen enemmän ja toivoa, ettei Jade ole niitä koiria jotka pelkäävät naksuttimen ääntä. Sillä olisi ainakin helpointa palkita juuri oikeaan aikaan ja saada ymmärtämään mistä on kysymys.

Mutta miten sait Mindin ymmärtämään, että saadakseen jotain ihan perus asioita haistelemaan, ruokaa yms. sen piti saada katsekontakti? Palkitsin vain silloin kun sait katsekontaktin?

Kiitos todella paljon näistä vinkeistä ja vertaistuesta!!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti