Pentujen hoitaminen ja kouluttaminen - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

16.07.2010 14.39
021714062_r
Hämeenlinna
Lobo kirjoitti:
Kiri kirjoitti:

Kaverillani on reilu 4kk ikäinen, täysin kouluttamaton seropipentu. Alusta asti on ollut ongelmana raju pureminen ja hyppiminen sekä toisten koirien näykkiminen. Pentua kun yrittää silittää, se nappaa heti kädestä kiinni ja puree minkä pystyy, vaikka ei ole ollenkaan aggressiivinen - tästä syystä käteni ovat aivan verillä, kun kaveri oli meillä eilen ja tänään pentunsa kanssa.

Koira ei katso ollenkaan minne se puree, kunhan jostain pääsee ottamaan kiinni. Kädestä, jalasta... Koira ei kuuntele ollenkaan käskyjä ja kaikenlisäksi se on villi. Kynnet kun omistaa, hyppiminen selkää vasten ei tunnu ollenkaan miellyttävältä.
Kun kaveri komentaa koiraa (ottaa niskasta kiinni) se puree entistä kovempaa sekä alkaa vinkumaan.
Tänäänkin lenkillä ollessamme se yritti jatkuvasti näykkiä Taikaa sekä hyppi sitä vasten.

Pentu kannattaisi liikunalla väsyttää ja sitten kun antaa silittää ilman puremista niin kehua ja palkita. Olisiko tuo riehakas käyttäytyminen liikunnan/virikkeiden puutosta? Tuon ikäinen pentu riehuu muutenkin paljon joten sen pitäisi antaa mennä viipottaa irti valvovan silmän alla.

Enkä koe tuota niskasta ottoa mitenkään hyvänä metodina, koirahan on vasta pentu, sitä pitää hellävaraisesti ohjata siihen suuntaan millaiseksi haluaa siitä kasvavan. Rauhallisuus on kaiken a ja o eikä saisi menettää malttia koiran kanssa.

Koira saa olla kaverini pihassa vapaana ja usein myös lenkeillä. Se liikkuu kuitenkin suht. paljon, mutta aina juostessaan se käy joko ihmisen päälle tai toisen koiran. Hihnassa kun lenkkeilee, se näykkii käsiä jos suinkin sattuu olemaan siinä hyppyetäisyydellä. Ja siis tuon kehumisen ja palkitsemisen ongelma on siinä, että koira ei anna silittää vaikka olisi kuinka väsynyt, ilman että se käyttää hampaitaan.

Olen monesti maininnut tuosta niskasta kiinni otosta, tosin huonolla menestyksellä. Toinen, millä kaverini kuvittelee saavansa koiran lopettamaan puremisen... Työntää koiran huulia sen suuhun ja painaa suuta kiinni. Tietysti koira vinkuu ja huuta niin kovaa kuin lähtee ja sen jälkeen juoksee karkuun, mutta kohta se on taas hyppimässä ja yrittämässä purra.
Kuulemma hyvä keino saada koira lopettamaan - ainakin muutamiksi minuuteiksi.

Kaverini alkaa tosissaan menettää toivoaan, onhan tuo pentu vasta hänen ensimmäinen koiransa. Ja siis tuo tapa millä hän koiraansa kouluttaa, ei kuulosta saatika näytä kivalta.

Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
16.07.2010 17.35
Kiri kirjoitti:
Lobo kirjoitti:
Kiri kirjoitti:

Kaverillani on reilu 4kk ikäinen, täysin kouluttamaton seropipentu. Alusta asti on ollut ongelmana raju pureminen ja hyppiminen sekä toisten koirien näykkiminen. Pentua kun yrittää silittää, se nappaa heti kädestä kiinni ja puree minkä pystyy, vaikka ei ole ollenkaan aggressiivinen - tästä syystä käteni ovat aivan verillä, kun kaveri oli meillä eilen ja tänään pentunsa kanssa.

Koira ei katso ollenkaan minne se puree, kunhan jostain pääsee ottamaan kiinni. Kädestä, jalasta... Koira ei kuuntele ollenkaan käskyjä ja kaikenlisäksi se on villi. Kynnet kun omistaa, hyppiminen selkää vasten ei tunnu ollenkaan miellyttävältä.
Kun kaveri komentaa koiraa (ottaa niskasta kiinni) se puree entistä kovempaa sekä alkaa vinkumaan.
Tänäänkin lenkillä ollessamme se yritti jatkuvasti näykkiä Taikaa sekä hyppi sitä vasten.

Pentu kannattaisi liikunalla väsyttää ja sitten kun antaa silittää ilman puremista niin kehua ja palkita. Olisiko tuo riehakas käyttäytyminen liikunnan/virikkeiden puutosta? Tuon ikäinen pentu riehuu muutenkin paljon joten sen pitäisi antaa mennä viipottaa irti valvovan silmän alla.

Enkä koe tuota niskasta ottoa mitenkään hyvänä metodina, koirahan on vasta pentu, sitä pitää hellävaraisesti ohjata siihen suuntaan millaiseksi haluaa siitä kasvavan. Rauhallisuus on kaiken a ja o eikä saisi menettää malttia koiran kanssa.

Koira saa olla kaverini pihassa vapaana ja usein myös lenkeillä. Se liikkuu kuitenkin suht. paljon, mutta aina juostessaan se käy joko ihmisen päälle tai toisen koiran. Hihnassa kun lenkkeilee, se näykkii käsiä jos suinkin sattuu olemaan siinä hyppyetäisyydellä. Ja siis tuon kehumisen ja palkitsemisen ongelma on siinä, että koira ei anna silittää vaikka olisi kuinka väsynyt, ilman että se käyttää hampaitaan.

Olen monesti maininnut tuosta niskasta kiinni otosta, tosin huonolla menestyksellä. Toinen, millä kaverini kuvittelee saavansa koiran lopettamaan puremisen... Työntää koiran huulia sen suuhun ja painaa suuta kiinni. Tietysti koira vinkuu ja huuta niin kovaa kuin lähtee ja sen jälkeen juoksee karkuun, mutta kohta se on taas hyppimässä ja yrittämässä purra.
Kuulemma hyvä keino saada koira lopettamaan - ainakin muutamiksi minuuteiksi.

Kaverini alkaa tosissaan menettää toivoaan, onhan tuo pentu vasta hänen ensimmäinen koiransa. Ja siis tuo tapa millä hän koiraansa kouluttaa, ei kuulosta saatika näytä kivalta.

Hakisiko pentu tuolla käyttäytymisellä huomiota? Jos pentu on vapaana olleessaan käynyt vieraiden koirien luona niin ovatko vieraat koirat ojentaneet pentua? Onko ystäväsi koittanut huomioimattomuutta? Niin että jos pentu puree niin jätetään huomioimatta ja mennään itse vaikka toiseen huoneeseen.

Naksuttimen avulla tuota käytöstä voisi korjata. Palkata joka hetkestä kun on rauhassa tai ei pure. Töitähän tuossa pennussa taitaa piisata, mutta toivottavasti ystäväsi on valmis tekemään paljon töitä pentunsa eteen

17.07.2010 13.00
021714062_r
Hämeenlinna

^ En jaksa enää koko pötköä lainata...

Kiri on kyllä monesti ojentanut pentua ihan tosissaan ja Taikaltakin sai melko rajut haukut. On kokeiltu tuota että lähdetään itse pois ja jätetään pentu huomioimatta. Ei auta. Tuo naksutin kuulostaa muuten hyvältä, mutta ei ole hetkeä jolloin pentu ei hyppisi tai pure.
Voisi jo sanoa että on aika ongelmatapaus tuo pentu.

Ja kaverini menee syksyllä amiksen toiselle, näkee koiraansa vain viikonloppuisin ja lomilla ja sitten koira jää hänen vanhempiensa ja muun perheen hoiviin. Siinäkin pieni probleema, sillä kaverin äiti ei tiedä koiranhoidosta sen enempää kuin perunankeitosta eikä hänen sisaruksensa halua osallistua hoitoon.
Pentua ei ole vieläkään opetettu edes istumaan, saas nähdä miten käy kun se on aikuinen ja silloinkin mitä luultavimmin kouluttamaton.

Pennussa on vielä niin monta isoa ja aktiivista rotua, että katsotaanpa miten käy.

19.07.2010 09.51

Miksi ystäväsi hankki pennun jos tiesi ettei ole sen kanssa päivittäin tekemisissä? No toivotaan että ystäväsi porukat kiinnostuisivat pennun myötä ottamaan selvää koirista. Kurjia kyllä nämä tapaukset joissa halutaan koira ja sitten se jääkin kouluttamatta.
08.09.2010 22.26
021714062_r
Hämeenlinna

Sitä en minä tiedä, olen monesti keskustellut hänen kanssaan tästä, mutta minkäs teet kun hän on tyyppiä "mutku mä haluun". Ei ilmeisesti minun varoituksista huolimatta tajunnut ettei sen koiran kanssa ole niin helppoa kuin hän ajatteli, varsinkaan pennun. Se on edelleen aggressiivinen ja kaveri vain pakenee tilannetta.

Inhottavaa lukea jostain facebookistakin tämän sisarusten tilapäivityksiä, joissa mainitaan kuinka se h*lvetin piski taas teki sitä ja tätä. Saa nähdä ajautuuko hän taas tilanteeseen, että eläin pitää lopettaa koska se on vihainen. Muistaakseni heiltä on kaksi aggressiivista kissaakin lopetettu.

Ja pentu on nyt puolivuotias.

09.09.2010 17.17
022056078_r
Helsinki

Kauheeta, en ymmärrä noita ihmisii !

Mun kaverilla oli sama tilanne. Se halus koiran ja kun sen vanhemmat antaa kaiken mitä se haluaa niiin tietenkin se sai sen. No ei se innostus kestäny, kun pentu kasvo aikuiseks niin se ei enään ollu yhtään innoissaan siitä. Nyt se vaan lojuu niiden tiellä ja hyvä jos pääsee kerran päivässä ulos. Koira on kuulemma muuttunu vihasemmaks ja se on tehny tuhoja kotona. Sanoin mun kaverille, mutta ei oikeen mikään auttanu ja sit se puri jotain lasta ja ne vaati, että se koira lopetetaan ja niin siinä sitten kävi ://

Nyt se on haluamas uutta koiraa, mutta en tiedä saako, toivon että ei. Käy sääliksi sitä koiraa :/

www.partanassut.blogspot.com
09.09.2010 17.18
022056078_r
Helsinki
*osaan kirjottaa
www.partanassut.blogspot.com
09.09.2010 21.12
021714062_r
Hämeenlinna

Joo'o, juttelin tänään kaverini - sanotaan vaikka lauran - veljen kanssa ja selvisi, ettei Laura käytä koiraa ollenkaan lenkeillä. Tokaisee aina vain "emmä jaksa, vie sä". Lisäksi Laura on opiskelemassa viikot ja asuu asuntolassa ja koira on vanhempien ja muiden sisarusten kontolla.

Juttelin tänään Lauran kanssa ja taustalta kuului ikävää, kovaa perheen isän huutoa kun koira puri ja hyppi ym. Lisäksi Laura sanoi että koira puree häntäkin koko ajan, muttei tunnu haittaavan kun se siellä niin naureskeli.

Mua oikeesti alkaa pikkuhiljaa huolettaa, perheessä on paljon lapsia, nuorin 2-vuotias ja ilmeisesti lisää lapsia tulossa. Mitä jos koira innostuu perheen pienimmistä, kippaa kumoon? Mm, ja Laura sanoi ettei hän tiedä miksi se puree. Laitan tähän pienen pätkän puhelinkeskusteluamme, joka meni suunnilleen näin;

(M= minä, L= "Laura")

M: "Joko sitä koiraa on koulutettu, pureeko se viel?"
L: "Oon mä sitä kouluttanu, se osaa jo melkein ilman herkkujakin istuu ja mennä maahan. Puree edelleen, me ei tiietä miks."
M: "Se puree, koska sitä ei oo koulutettu."
L: "Kyllä me sitä ollaan koulutettu, mut se ei lopeta puremista silti. "
M: "Se olis pitäny pennusta asti kouluttaa ja opettaa tavoille."
L: "Aijaa."

Eli asiaan ei ole tullut muutosta.

10.09.2010 11.35
Kiri kirjoitti:

Joo'o, juttelin tänään kaverini - sanotaan vaikka lauran - veljen kanssa ja selvisi, ettei Laura käytä koiraa ollenkaan lenkeillä. Tokaisee aina vain "emmä jaksa, vie sä". Lisäksi Laura on opiskelemassa viikot ja asuu asuntolassa ja koira on vanhempien ja muiden sisarusten kontolla.

Juttelin tänään Lauran kanssa ja taustalta kuului ikävää, kovaa perheen isän huutoa kun koira puri ja hyppi ym. Lisäksi Laura sanoi että koira puree häntäkin koko ajan, muttei tunnu haittaavan kun se siellä niin naureskeli.

Mua oikeesti alkaa pikkuhiljaa huolettaa, perheessä on paljon lapsia, nuorin 2-vuotias ja ilmeisesti lisää lapsia tulossa. Mitä jos koira innostuu perheen pienimmistä, kippaa kumoon? Mm, ja Laura sanoi ettei hän tiedä miksi se puree. Laitan tähän pienen pätkän puhelinkeskusteluamme, joka meni suunnilleen näin;

(M= minä, L= "Laura")

L: "Oon mä sitä kouluttanu, se osaa jo melkein ilman herkkujakin istuu ja mennä maahan. Puree edelleen, me ei tiietä miks."

Äh.. suoraan sanottuna typerää. Ennen koiran ottoa, pitäisi varmistua siitä, että pystyy täyttämään sen tarpeet. Miksi ottaa koira perheeseen, jossa omistaja menee viikot opiskelemaan ja pentu jää muiden hoitoon, jotka eivät ole sen hoidosta kiinnostuneita? Tietääkö se koira paikkansa laumassa?
Muokattu viimeksi: 10.09.10 11.36
10.09.2010 11.38
022421954_r
Pyssykylä
Kielaakaan ei sitte oo taidettu kunnolla opettaa tavoille, kun ikää löytyy 19 vkoa (yli 4 kk) ja puree edelleen kuin riivattu :D Ei lopeta ei sitten millään, ainoa mitä tottelee on suihkepullo.
Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
10.09.2010 11.47
Kiela kirjoitti:
Kielaakaan ei sitte oo taidettu kunnolla opettaa tavoille, kun ikää löytyy 19 vkoa (yli 4 kk) ja puree edelleen kuin riivattu :D Ei lopeta ei sitten millään, ainoa mitä tottelee on suihkepullo.

Mun sukulaisten koiralla toimi tosi hyvin kans toi suihkepullo. Ja oli aika riehakas pentu, talossa ei voinut mm. juosta ilman että koira hyppii, pomppii ja puree. Rauhoittu sekin siitä.
10.09.2010 11.48
022679084_r
Tampere
Kulokin hamuilee hampaillaan kun innostuu ja haluaa leikkiä. Ei varsinaisesti pure, vaan ottaa käden suuhun ja hampaat sitten kalisee kivasti käsiin kun riehuu. Ei oikeestaan edes näyki, vaan tuollee erikoisesti.. :B Ei se minua niin haittaa, mutta ikävää kun se tekee sitä kaikille jotka yrittää silittää.. Pienten lasten kanssa onneksi osaa olla hyppimättä ja hampaita käyttämättä.
Hold your colours.
02.10.2010 19.05
021714062_r
Hämeenlinna

Pakko tulla päivitteleen tätä tilannetta, eli nyt kaveri on sitten myymässä tätä koiraansa. Niiden naapuritkin tekivät jo eläinsuojeluilmoituksen, koska koira karkailee heidän pihaan, raapii ja repii heidän ovea, tuhoaa kaikki pihasta löytyneet marjapensaat sekä haukkuu pihalla iltaisin ja öisin koska se on kytkettynä lyhkäiseen hihnaan. Ollaan niin monesti puhuttu tästä kouluttamisesta, ja nyt se vasta alkaa tajuamaan että jotain on oikeasti tehtävä. Nyt, kun koira on jo todella aggressiviinen, eikä tämä ihminen hallitse sitä lainkaan, siksi se ei käy koskaan edes lenkillä.

Koira on monesti purrut perheen pienintä lasta (2v) ja käynyt muutenkin tämän kimppuun. Pureminen ei ole loppunut, päinvastoin, se taitaa olla vain lisääntynyt.

Edit/ Tällä perheellä on rahatilanne ollut jo pitkään todella tiukalla, ja kaveri kertoi puhelimessa eilen ettei ole varaa ostaa koiralle tai kissalle ruokaakaan, paitsi joku pieni halppispussi josta syövät nämä molemmat. Pentuhan tarvitsee penturuokaa, äly hoi? Koira on saanut kissalta monesti turpaansa, sillä on pitkin kuonoa haavoja ja se ontuu toista takajalkaa. "Eiköhän sen siitä itekseen parane". 

Muokattu viimeksi: 02.10.10 19.08
02.10.2010 20.58
022507210_r
Mikkeli

^ Luopuminen on varmasti oikea ratkaisu. Toivotaan, että vaan koti löytyy ja koira pääsee kotiin, jossa saadaan käytös hallintaan.
Dessukin oli pentuna aivan mahdoton puremaan, lähinnä kuitenkin perheenjäseniä. Ei uskaltanut oikeastaan edes juosta Dessun lähettyvillä, sillä se tarttui monesti jalkaan kiinni. Kovan koulutuksen myötä alkoi tuloksiakin näkyä ja siihen ollaan nyt päästy, ettei Dessu satuta enää tahallaan. Leikkiessä saattaa joskus vähän näykkäistä, senkin tekee vahingossa.
Kun tuotakin koiraa olisi paljon kouluttanut, siitä olisi saanut varmasti oikein mukavan lemmikin, mutta kerran perheen rahatilannekkin on tiukilla eikä kertakaikkiaan kukaan ole valmis tekemään koiran puremisongelmalle mitään, on hyvä luopua siitä ja antaa koiralle toinen mahdollisuus hyvään elämään.

http://piikelipoika.blogspot.com/
02.10.2010 21.38
020168428_r
Jyväskylä
Toivottavasti saisi hyvän kodin. Onpa hyvä jos sen elämä on kääntymässä.Toivottavasti kissa voi hyvin muutoin kun että on huonolaatuinen ruoka.
"Muun muassa USA:ssa eläinlääkärit ovat muodostaneet ns. Cesar Millan-vastaliikkeen, sillä Millanin metodien katsotaan olevan koiralle haitallisia, ja useissa maissa ne täyttävät eläinrääkkäyksen tunnusmerkit."
02.10.2010 22.16
Kiela kirjoitti:

Ricokin puree välillä aika kovasti. Mutta oon osannu yhdistää sen yhteen asiaan. Hampaitten lähtöön. Yks päivä rupesi puremaan ----> verta minun takin hihassa. Kattoin suuhun, vasen poskihammas heiluu. Eilen rupes taas puree ihan hirveesti taas tulee verta ja oikea kulmuri heiluu. Tietysti puree se muutenki, välillä.. :D

03.10.2010 15.08
021389545_r
Nastola

onko kukaan teistä käyttänyt punkkipantaa????

03.10.2010 15.08
021389545_r
Nastola

itse en ole kokeillut

03.10.2010 15.19
Rico kirjoitti:
Kiela kirjoitti:

Ricokin puree välillä aika kovasti. Mutta oon osannu yhdistää sen yhteen asiaan. Hampaitten lähtöön. Yks päivä rupesi puremaan ----> verta minun takin hihassa. Kattoin suuhun, vasen poskihammas heiluu. Eilen rupes taas puree ihan hirveesti taas tulee verta ja oikea kulmuri heiluu. Tietysti puree se muutenki, välillä.. :D

Nyyti puri myös ihan jumalattoman paljon, siinä meinasi tulla ihan_oikeasti_hulluksi. Ulkona ei voinut kävellä normaalisti, piti kävellä melkein takaperin jotta pystyi edes jotenkuten torjumaan Nyytin kammottavat hyökkäykset kohti nilkkoja. Kerran tulin kotiin ja pyysin Nyytiä iloisesti tulemaan luokseni, ja sitten kun se tuli se alkoi puremaan ja roikkui hihoissani ja käsissäni puolisentuntia. Sohvallakaan ei voinut istua jalat maassa, sillä joskus tämä pikku riiviö tuli ja haukkasi varpaasta palan - ilman mitään syytä!

Ensimmäiset 4kk oli kyllä kauhunhetkiä ja epäiltiin ties mitä luonnehäiriötä sun muuta.
Kokeiltiin kaikkia metodeja (kielto, näpäytys kuonoon, huomiotta jättäminen, leluun vaihto, tabasco...) tämän asian pois kitkemiseen ja herttinen sentään, me onnistuttiin!

-----------

Onni, punkkipannasta voi varmaan keskustella jollain muulla alueella (ellet tarkoita nyt sitä, että sopiiko pennulle punkkipanta).

03.10.2010 17.53
021714062_r
Hämeenlinna

Kokeiltiin kaikkia metodeja (kielto, näpäytys kuonoon, huomiotta jättäminen, leluun vaihto, tabasco...) tämän asian pois kitkemiseen ja herttinen sentään, me onnistuttiin! - Nyyti

Kuulostaa ihan toimivalta idealta, harmi vain että kaikilla ihmisillä ei ole riittävästi kärsivällisyyttä kouluttamiseen ja sitten vain paetaan tilannetta.

03.11.2010 18.49
022499235_r
Jyväskylä

Mitenkäs te olette hoitaneet juuri kotiin saapuneen pennun sosiaalistamisen?

Ja sitten lenkeillä ohitustilanteet kun tulee koira/ihminen vastaan ja pentu on siitä kiinnostunut? Itse ainakin aion sitten tehdä niin että ketään ei lenkeillä moikkailla.

Ajattelin jo etukäteen ottaa kaikesta selvää ennenkuin pennun otan että kaikki menee prikuulleen oikein

Muoks. kirjoitusvirhe

Muokattu viimeksi: 03.11.10 20.42
04.11.2010 10.03
020644345_r
Helsinki

Mistylle: Meillä talossa ollut nyt kolme päivää vilskettä, kun pentu tuli maanantaina :)

Ulkoilu tilanteet hoidetaan meillä niin, että yritän saada ulos menosta mahdollisimman mukavan asian ja koirien ja ihmisten Näkemistä en halua estää :) Ulkoilumme ovat lyhyitä mutta teemme sen monesti päivässä ja nyt olen toiminut niin, että kun koira kävelee ohi Mimi itsekseen istahtaa maahan ja tuijottaa :D Juttelen ihan rauhallisesti ja kerron mitä tapahtuu. Tänään kokeiltiin sauvakävelijän ohitusta. (mikä on ollut tähän mennessä huippu juttu kun sauvat viuhtoo ohi)

Mimi istuu taas maahan katsomaan mitä tapahtuu, niin silloin menin viereen naksautin kieltä(en omista naksutinta mutta harkitsen kovasti (: ) ja makupala sormien välissä kävellään ohi. Mimi seurasi kättäni ja kun ollaan menty ohi annan namin ja kehut enempää"kommentoimatta"

Kunhan tämä alkaa toimia niin kokeillaan sitten lisätä sanaa :) Tyttö on siis vasta 7 vkoa, mutta koen tärkeänä että hän saa mahdollisimman positiivisia kokemuksia koirista, ihmisistä lapsista autoista yms. Vielä ei olla tuota yhtä tietä pidemmälle menty (asutaan kerrostalossa metsän vieressä)

Eilen tosin oli tilanne josta olisi voinut jäädä huonotkin kuvat tytölle, mutta toivottavasti selvittiin :) (Hihnassa räyväähä saksanpaimenkoira jonka omistaja huuteli jo kaukaa ettei pääse ohi ja lähellämme oli siis kaksi aikuista koiraa)

30.11.2010 17.45
021247293_r
Turku

Meillä Nöpöllä kirppuja ei ole ollut eikä niinkään muitakaan vaivoja.Jos koira ei tottele vaikka kerran niin hän ei keskity sinun pitää saada hänen huomio että saat hänet tottelemaan.Mutta minua vaivaa se että miten koiran yöpissaus saadaan pois?

Nöpö on muuten sisäsiisti mutta yöllä ei sisäsiisti.En enää tiedä mitä tehdä koska lattiat ovat parkettia ja mustia viivoja löytyy sieltä täältä.Huone myös haisee.Muualla Nöpö ei pissaa mutta kummasti minun huoneessa.JOS VAIN TIEDÄT MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ VOISITKO ILMOITTAA?

30.11.2010 18.06
021860020_r
Jyväskylä

Toivottavasti Kirin tuttavan koira saa uuden, paremman kodin ennen kuin on liian myöhäistä. Lähes aina se on siinä omistajassa vika jos koira on kamala, joskus harvoin on koiralla oikeasti "päässä vikaa" tms. eli mikään ei auta.

Meillä Sulo oli kanssa ihan kamala näykkijä kun tuli meille, tuntui ettei sekuntiakaan saa olla rauhassa ja ettei mikään auta. Mutta kas kummaa kun oltiin vaan johdonmukaisia ja kärsivällisiä eikä fyysisesti kovisteltu koiraa niin pureminen loppui. Toki saattaa vieläkin joskus näykkäistä, mutta harvoin eikä yleensä niin lujaa että sattuu ja lopettaa heti kun kielletään. Meillä homman hoiti aresti. Aina jos ei kiellosta lopettanut nostettiin Sulo vessaan arestiin ja sanottiin "aresti". Annettiin olla hetki ja päästettiin pois. Palkittiin toki aina jos oli kiltisti, mikä alussa oli harvoin mutta sitten pikkuhiljaa useammin. Nykyään tietää mitä sana aresti tarkoittaa, enää ei ole pitkään aikaa tarvinnut laittaa ja kun tuon arestin oppi niin jäi ihan mielellään sinne rauhoittumaan jos kävi ylikierroksilla.

Alussa siis ei voinut edes viittä sekuntia sohvalla istua kun Sulo oli varpaiden tai nilkan kimpussa ja nyt ollaan jo pitkään katseltu elokuvia yms. niin että Sulo joko torkkuu jalkojen juuressa tai sohvalla vieressä tai sylissä, ilman mitään nakerteluja

Sosiaalistaminen oli helppoa, Sulo oli valmiiksi kaikkia rakastava hauveli kun meille tuli, piti heti jokaista ystävänään Ongelmana olikin lähinnä miten mennä ihmisten ohi ilman että niitä olisi pakko tervehtiä. Toisten koirien ohi ei vieläkään tahdo mennä nätisti, mutta ihmisistä ei sentää niin paljoa enää innostu. Tällä alueella liikkuu paljon ihmisiä koko ajan, ja Sulo sai melkein metrin välein lullutuksia ja taputuksia vierailta silloin kesällä kun saapui meille, joten ei ollut tosiaan vaikeaa totuttaa erilaisiin ihmisiin. Paljon tulee vastaan kivoja koiranomistajiakin, jotka ovat antaneet koiransa tehdä tuttavuutta Sulon kanssa niin ei ole erikseen tarvinnut tällaisia tilanteita etsiä. Ja paljon riittää niitäkin jotka eivät halua tehdä tuttavuutta niin saadaan harjoiteltua niitä ohituksiakin.

Tällä hetkellä koitan kehua namin (tai naksuttimen ja namin jos on mukana) avulla aina kun Sulo kiinnittää huomionsa minuun eikä vastaantulevaan/takanatulevaan koiraan. Toistaiseksi tämä onnistuu vain melko kaukana toisesta koirasta, mutta eiköhän vähitellen päästä lähemmäksikin ilman innostus-pomppukohtausta

Olen myös opettanut sivulle-käskyä, se onnistuu jos ei ole häiriöitä mutta unohtuu täysin jos Sulo näkee toisen koiran joten työtä on vielä tehtävä

08.12.2010 16.44

laitoimme 12vk ikäiselle perhoskoirapennullemme eilen pannan ja se raapi sitä koko ajn pois. tänään ei enää kun vähäsen. pentu ei vielä ollut ulkona, koska kun saimme sen 10vk ikäisenä omistaja ei ollut vienyt sitä ulos ja sitten kun se tuli meille se pelkäsi pantaa/hihnaa ja ulkona oli hirveästi pakkasta. nyt ollaan opeteltu pantaa siis niin milloin hihna pitäisi laittaa ja ruveta opettelemeen ulos? siru rimpuilee ja tempoo kauhuisaan jos joku vahingossakin koskee pantaa ja vetää ihan hieman.

08.12.2010 16.51
021714062_r
Hämeenlinna

Sulo kirjoitti:
Toivottavasti Kirin tuttavan koira saa uuden, paremman kodin ennen kuin on liian myöhäistä. Lähes aina se on siinä omistajassa vika jos koira on kamala, joskus harvoin on koiralla oikeasti "päässä vikaa" tms. eli mikään ei auta.

Ei taida saada. Nimittäin koira ehti olla myynnissä viikon, reilulla ylihinnalla. Omistajassa tosiaan vika tälläkin kertaa. Koira on nyt 8-9kk ja oikeasti hullu. Se puree entistä enemmän, ja luonnollisesti kovempaa. Itse vierailin tällä kaverillani melkein viikko sitten, ja edelleen on oikea käsi mustelmilla kun tämä iso koira hyökkää päälle. Eikä kaverini sitä saanut millään pidettyä, sillä se ryntäili milloin minnekin.

Perheen pikkumukulakin (2v) joutui pari viikkoa sitten sairaalaan tuon koiran takia.

Monalana kirjoitti:

pentu ei vielä ollut ulkona, koska kun saimme sen 10vk ikäisenä omistaja ei ollut vienyt sitä ulos ja sitten kun se tuli meille se pelkäsi pantaa/hihnaa ja ulkona oli hirveästi pakkasta. nyt ollaan opeteltu pantaa siis niin milloin hihna pitäisi laittaa ja ruveta opettelemeen ulos?

Missä koira käy tarpeillaan? Eikö tuon ikäisen kuitenkin jo pitäisi päästä ulos? 

Muokattu viimeksi: 08.12.10 16.54
09.12.2010 16.30
pentu käy paperilla, mutta miten viemme sen ulos kun se ei anna laittaa hihnaa ja tempoo, riuhtoo, puree, vinkuu ja raapii hihnaa kokoajan ulkona pois ja ei liiku mihinkään ja on aivan kamalan peloissaan. Yritämme kyllä, mutta onkohan se oikein vaan pakottaa pentua jonka sydän melkein pysähtyy pelosta, kun se viedään ulos...
09.12.2010 16.37
022708867_r
Helsinki

^Niinkuin sanoin toisessa topikissa, lähtekää sen hihnan laiton kanssa positiivisilla keinoilla. Tehkää hihnasta hyvä ja hauska juttu nakin voimin. Pikkuhiljaa. Jos koira pelkää, ei saa pakottaa. Pentu varsinkin saa helposti vain suuremman syyn pelätä siitä.

Mä tekisin niin että jos on mahdollista niin ilman hihnaa ulos, heti kun pissit tulee-> takaisin sisälle. JA pikkuhiljaa tehdä ulkomaailmastakin hyvä paikka, nakkia naamaan kun astuu askeleita ulkona ja haistelee, muttei peloissaan.

http://minskipinski.blogspot.com/
09.12.2010 17.52
021139327_r
Kuopio
Kiri kirjoitti:

(M= minä, L= "Laura")

Mun kaverilla vähän sama tilanne, tai ei sama mutta samantyyppinen... Heillä on nyt reilu puol vuotias terrierimixpentu. Sitä ei ole juurikaan koulutettu, se on villi jne ja heillä ei riitä sen kouluttamiseen aikaa. Sen kanssa ei ole käyty pentukursseilla, eikä muutenkaan koulutettu, muuta kuin koira osaa istua. Se vetää hihnassa eikä osaa ollenkaan käyttäytyä.
Kerran juttelin kaverini kanssa siitä.. (Kaverin ja koiran nimet muutettu)

Jenna: "Musti vetää hihnassa ihan kauheesti, se kiskoo meitä ympäriinsä mutta eipä se haittaa."
Minä: "No kannattaisko teiän kouluttaa sitä?"
Jenna: "No ei meillä oo aikaa."
Minä: "Okei...."
Jenna: "Mutta arvaappas mitä!"
Minä: "Nii?"
Jenna: "Meille tulee ens kesänä toinen koira."
Minä: "Öö niinkö?"
Jenna: "Joo! Mä haluan shiban ku ne on niin söpöjä!"

Että todella ärsyttää, kun he eivät ollenkaan kouluta terrieripentuaan, ja sitten ovat ottamassa toista koiraa vaikka tuo ei ole vuottakaan vielä, eikä tuon koiran koulutukseen riitä aika...

20.02.2012 21.28
019954206_r
Loimaa

Meillä pennut totutetaan pillin ääneen jo pentulaatikossa, koska sen jälkeen uuden omistajan on helppo lähteä jatkamaan koulutusta. Ruoka tulee pilli kutsuun.

Myös pennuilla pidetään pantaa kaulassa jotta oppii siihen ettei se oo kamala asia :D

Tervetuloa https://trindysteam.valmiskauppa.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti