Pentujen hoitaminen ja kouluttaminen - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

25.02.2012 14.05

Anteeksi näin etukäteen, en (laiska kun olen) jaksa lukea kaikkia tämän keskustelun viestejä, olen pahoillani jos kysyn sellaista, mitä on jo kysytty.
Harkitsen tässä tuleville vuosille koiran hankkimista.

Mieltäni painavat seuraavat kysymykset:

1. Voiko koirasta saada ystävällisen toisille koirille, lapsille ja aikuisillekkin ihmisille pennusta asti, vai onko koiran sosiaalisuus luonne kysymys?
Jos tähän voi vaikuttaa, kuinka tulee toimia?

2. Miten pitkiä kävely lenkkejä voi koiranpennun kanssa käydä?

3. Mitä rokotuksia koiranpennulla tulisi olla?

4. Millainen on hyvä kaulapanta pennulle?

5. Kuinka monesti koiranpentu tulisi ruokkia päivässä?

6. Kuinka usein koiranpennun saa pestä?
Mikä olisi hyvä koirashamppoo?

7. Mitä koiranpennun kasvatus opasta suosittelette?

25.02.2012 14.39
022708867_r
Helsinki

1. Voiko koirasta saada ystävällisen toisille koirille, lapsille ja aikuisillekkin ihmisille pennusta asti, vai onko koiran sosiaalisuus luonne kysymys?
Jos tähän voi vaikuttaa, kuinka tulee toimia?

Sosiaalistaminen on avainsana number uno. Käy kaikkialla pennun kanssa. Älä hyysää jos pentu pelästyy jotain uutta, mutta vältä kaikki negatiiviset kokemukset (esim jos toinen koira lähestyy vihaisesti ja vapaana, on sinun velvollisuus myös puolustaa pentua siltä, muttei paniikissa).
Ja on kaksi eri asiaa olla ystävällinen ja on sietävä. Kaikki koirat saa sietämään, muttei ystävälliseksi. Suurimmalla osalla on pääasiassa ehtona että koiraa saa koskea kuka tahansa ihminen ilman koiran vastaväitteitä ja toisia koiria pitää pystyä sietämään lähellä (näyttelyt, lajikokeet).
Vanhempi koirani ei siedä kaikkea ihmisiltä eikä koirilta, nuorempi taas on ystävällinen kaikelle mikä liikkuu. Ääripäät. Vanhempaa siedätetään edelleen (se on 3vuotias).

Täällä lisää tarkemmin, hyviä vinkkejä aloitteleville koiranomistajille. Perushuttua:)

2. Miten pitkiä kävely lenkkejä voi koiranpennun kanssa käydä?

Jos koiranpentu on vapaana aina, niin kauan kuin pentu jaksaa. Me käytiin tän dallupennun kanssa 12viikkoisena n.1h lenkkejä ja se pääosin vapaana. Aika hyvin pennut (varsinkin isomman rodun, pienemmistä mulla ei niin ole kokemusta) jaksaa liikkua. Useita kilometrejä päivässä.
Tässä hyvä artikkeli siitä.

3. Mitä rokotuksia koiranpennulla tulisi olla?

- 1. rokote annetaan pääasiassa 12viikkoisena ja 2. rokote (vahviste+rabies jos rabieksen haluaa siihen) 16viikkoisena.
Tässä minkä taudin vasta-aineet (tai virukset:D) ne sisältää.

4. Millainen on hyvä kaulapanta pennulle?

Perus kaulapanta. Jos koirasta kasvaa iso, älä osta kallista vaan pärjää hyvin halpis-nylonpannallakin, ostaa uuden kun kasvaa isommaksi ja/tai kun kasvu on pysähtynyt. Mulla on nyt kolmas panta tälle pennulle, tosin nytten se on niin iso että menee toi kunnes ostetaan sitten huippunahkapanta.

5. Kuinka monesti koiranpentu tulisi ruokkia päivässä?

Luovutusikäisiä pentuja ruokitaan kasvattajalla 3-5x päivässä. Se ei ole kuitenkaan tarpeen, vaan 3x riittää mainiosti. Yleensä koirasta näkee kun kannattaa siirtyä 1-2 ruokintakertaan. Valdo (pentuni 4kk) syö nyt 2x päivässä, ja se on oikein hyvä. Kohta kuukauden näin syönyt.

6. Kuinka usein koiranpennun saa pestä?
Mikä olisi hyvä koirashamppoo?

Jos koira on paskainen, niin sitten pestä:D En tiedä turkkiroduista, mutta mä pesin tän pennun kun se tuli mun luokse kasvattajalta. Sittemmin pesin kun istui kakkaansa....Mutta en mä pese, huuhtelen jos on tarvetta.

7. Mitä koiranpennun kasvatus opasta suosittelette?

Esim 1
Esim 2
Esim 3
Esim 4

Kannattaa lukea paljon ja erilaisia, saa vähän muodostettua omaa mielikuvaansa, eikä mene vain yhden ääripään mukaisesti.

http://minskipinski.blogspot.com/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti