Pyöräily koiran kanssa! - Sivu 6 (Koirat > Harrastustoiminta)

28.08.2010 00.10
022335875_r
Tampere

Mie en ole aiemmin pyöräilyä harrastanut, koska haluaisin koiran kanssa lenkkeilystä olevan itellekin hyötyä ja näin ollen pyöräily on jäänyt pois, siinä kun ei oma syke pääse nousemaan kun koiralle sopivaa vauhtia menee.. :P

Tällä viikolla kävin kuitenkin ekoja kertoja Toivon kanssa pyörällä, se juoksi vain vähän aikaa vapaana että sai tarpeitaan välillä tehdä mutta muuten se istui tarakalla korissa, sitäkään se ei ole aiemmin tehnyt mutta hyvinhän tuo onnistui. (Korissa se ei istunut sen takia, että olisi niin fifi, vaan koska halusin kauemmas metsään lenkkeilemään ja pyörän vierellä juoksu olisi ollut jo vähän liikaa, tuolla kun on kilot vähän tippuneet viime aikoina kun ei ole ruoka maistunut vaikka paljon ollaankin liikuttu..)

Pyöräily on ihan hyvä liikuntamuoto kunhan vain muistaa sovittaa vauhdin ja matkan pituuden koiran fyysisten ominaisuuksien mukaan.

aina on Toivoa.
28.08.2010 21.57
Pyöräilen silloin tällöin Mian kanssa.Lenkit on jotain 2-4km väliltä (tarkkaan en osaa sanoa)Mialla on autovaljaat (ei ole enään tarvetta käyttää autossa,niin päätin että olkoot sitten pyöräilyyn ne valjaat) ja hihna.Mian kanssa aloitin pienellä lenkillä olettaen että siitä ei tule kuiteskaan yhtään mitään.Oletin väärin,sillä Mia meni pyörän vieressä kuin ois sitä aina tehnyt.Mitään ongelmia ei Mian kanssa ole koskaan ollut.Toisten koirien ohituksetkin menee loistavasti.Käskytän kuitenkin aina Miaa kun ohitan koiran.Ja siksi siis ei ole enään autossa valjaat käytössä kun meillä on farmarimallinen auto ja koirat matkustavat takaboksissa (vai miksi lie kutsutaankin) irti
28.08.2010 22.13

Silloin tällöin käydään pyöräilemässä. Syynä miksei säännöllisesti, niin ei mulla ole omaa pyörää :D Lainailen välistä isältä tai siskolta pyörää. Samoin myös hieman ikävä pyöräilyttää kaupungissa asfaltilla, joka tapauksessa pitäis, jotta pääsis paremmille maastoille.

Kurkonkin otin suoraan Nanan rinnalle kun käytiin polkemassa. Enkä edes muistanut, että K ei ollut tainnut pahemmin pyöräillä edellisessä kodissa (rullaluistelleet tosin). Mutta todella hienosti nuo osas mennä rinnakkain, vierellä ja edessä. K tosin jossain välissä unohti pyörän ja meinas juosta sitä päin : DD Mutta muuten meni hienosti koko reissu.

Tässä sitten pitäis tosiaan säännöllisemmin käydä kun siskon pyörän periaatteessa saanut. Nanan kanssa kyl melkeen päivittäin ajetaan kaupungin läpi vanhempien välillä, ni.

31.08.2010 14.31
022280357_r
Helsinki

Mekin ollaan aloiteltu pyöräily. Sain vihdoin uuden pyörän missä jarrut toimii niin uskalsi lähteä kokeilemaan ja hyvin on mennyt. Ainoa vaan että on pakko käyttää pantaa, kun tuolla on joku valjas kammo. Vaikka oon leikittänyt sitä ja vaikka mitä valjaat päällä aina vaan arastelee niitä. Myös erimallisia valjaita ollaan kokeiltu, mutta ei.

Ajattelin että pari kertaa viikossa pyöräiltäisiin alkuun lyhyitä lenkkejä ja jossain vaiheessa sitten kasvatetaan. Ja sellanen springerikin pitäs varmaan hankkia. Nyt ollut pyörän tangossa kiinni tai mun "vetovyössä" (tai mikä ikinä onkaan).

Minkä taakseen jättää...
31.08.2010 17.59

Meillä on kunnon pyörä ja on valjaat ja on jopa springerikin (kas kun joku aina kaupoissa innostuu ostamaan tavaroita joita ei käytä...) mutta en jostain syystä ihan luota tuohon koiraan niin paljon että se pysyisi millään siinä sivulla. Siis vaikka se muuten pysyykin, kun käydään juoksemassa tms. En itsekään ymmärrä mikä hemmetin kammo mulla siihen kokeilemiseen on. Vinkalle tekis varmasti hirmusen hyvää saada purkaa energiaansa noin, täällä kun niitä ei oikeen vapaana voi muuten pitää eikä mun kunto kestä juoksemista kovin usein. :D Koira vaan kun on aikalailla riistaviettinen otus, ja ehkä vielä enemmän huolestuttaa sen ylitsevuotava iloisuus muita (ihmisiä sekä koiria) kohtaan. Niiltä kun ei oikeen täällä voi välttyä.

Ärsyttää kun en tiedä millä kummalla opetan itseni luottamaan siihen koiraan ja sen koiran ymmärtämään että pyörän kanssa ei pysähdellä huvikseen.

01.09.2010 21.10
021657684_r
Meilläkin pyöräily kuuluu harrastuksiin. Koko kesä pyöräilty, pieniä matkoja tosin.
Lenkkien pituus ollut keskimäärin 2-4km.
Eilen pyöräiltiin montuille, matkaa 1-1.5km. Pääsi irti ja riehui ja sitten sama matka takaisin kotiin. (Btw, kaaduttiin eilen ensinmäistä kertaa. Koira näki oravan.)
Mä yleensä vaihdan koiran puolta puolessa välissä. Jostain joskus lukenut että koira voi mennä jumiin (ja tulla jotain muitakin ongelmia) jos juoksuttaa aina samalla puolella. Tiedä sitten onko pelkkää löpinää. Mielummin olen ottamatta turhia riskejä. :D
Koira tykkää kun pääsee hitusen nopeampaa. Itse kun en pysty tällä hetkellä crossailemaan polven takia.
01.09.2010 21.15
000059032_r
meidän pyöräilyt loppui tän päivän tapahtuneeseen.. :(
01.09.2010 21.18
pandan kanssa pyöräillään, mutta aina pitää olla tarkkana, koska ei koskaan tiedä milloin neiti päättää ottaa ja pysähtyy.... siinä ei auta muuta kun nopeat refleksit ;). se teki kerran äkki pysähyksen ja olin ihan ajatuksissani seuraus oli, että seuraavaksi makasin pitkin pituutta kuralätäkössä ja panda killitti vieressä kovin huvittuneen näköisenä.... :)
01.09.2010 21.39
meillä pöräily vasta alotettu 3v labbiksen kaa ja se rakastaa 1-3 km renkkejä :) mutta ongelma on et ostettiin pyörään semonen vedon esto juttu mut kumminkin olin melkeen ojassa vaikka siin lukee et pysäyttää isommankin koiran vetämisen ja se ei ole hauskaa olla ojassa :/
04.09.2010 10.57
Meillä on kokeiltu pyöräilemistä samaan aikaan kun lex on mukana ja hyvin onnistui. Pysyi tarpeeksi kaukana pyörästä ja tuli sopivasti vierelläkin. Nyt emme tosin ole vähään aikaan niin menneet, pitäisi kai taas aloitella. Huonopuoli ehkä on se, kun joskus lex vain tekee äkkipysähdyksen mennessään esimerkiksi haistelemaan jotain.
04.09.2010 11.24
Me pyöräillään melkein joka päivä, koska se on mielestäni parempaa liikuntaa koiralle, kun saa mennä reippaasti, eikä sellaista ihmisen kävelytahtia.
12.09.2010 14.24
021368055_r
Tervola
Mörkö pelkää pyöriä, joten saattaa onnistuakin ilman allejäämisiä : )
Mörkö~
14.11.2010 15.16
Kyllä se vois olla ihan kivaa, en oo koskaan kokeillut mutta kyllä mä joskus aattelin. Irti en varmaan pidä, mutta jossain hihnassa.
17.11.2010 17.03
022327293_r
Hamina
Qarmen kirjoitti:
Kyllä se vois olla ihan kivaa, en oo koskaan kokeillut mutta kyllä mä joskus aattelin. Irti en varmaan pidä, mutta jossain hihnassa.

sama tääl :)

<3
18.11.2010 00.18
022280357_r
Helsinki
Oon miettiny et olis kiva mennä ton kanssa myös vanhain koti käynnille pyörällä, ettei tarviis julkisilla matkustaa. Mutta kun tuota matkaa sinne vanhain kodille on n.5-6km. Eli koiran pitäs jaksaa hölköttää sinne, jaksaa olla mummojen ja pappojen kanssa puol tuntia ja sit hölköttää takas. Omasta mielestä kuulostaa paljolta, varsinkin kun me ei olle pitkiä lenkkejä vielä tehty. Niin olen tässä miettinyt että olisikohan olemassa jotain peräkärryä, mihin koiruuden voisi laittaa. Käykö sellainen johon voi muksun pistää?
Minkä taakseen jättää...
18.11.2010 06.42
Lady kirjoitti:
Käykö sellainen johon voi muksun pistää?

Eiköhän se käy, jos koiran saa siellä pysymään? :D Mutta luulisi että jos ottaa rauhallisesti niin kyllä tuokin lenkki menee.

Meillä on pyöräilty koirien kanssa niin kauan kun niitä on ollut. Alkukeväästä tietty otetaan rauhallisemmin, sitten pikku hiljaa pidempää lenkkiä. Koira pysyy jopa jonkinlaisessa lihaskunnossa metsästyskauden ulkopuolella... 10km on sellainen vakiolenkki, tietysti juomataukoja pidetään ja keliä katotaan, ettei kuumimpana päivänä lähetä minnekään.

Koiria juoksutetaan yksi/pyöräilijä, koko ajan pyörän ja tien pientareen välissä. Oma vauhti suhteutetaan koiran vauhtiin niin, että koira jää koko ajan sivulle eikä pääse edestä tai takaa ohi. Osaavat pysähtyä vähitellen, etteivät nykäise (osaavat siis jos haluavat...). Sitä jousisysteemiä ei käytetä, ei ole havaittu kovin toimivaksi.

Kyllä nämä mielellään pyöräilevät, nostavat metelin kun menet pyörän kanssa ulos, et nyt lähetään.

http://www.pojjat.arkku.net
18.11.2010 07.17
000055757_r
Mitä mieltä olette siitä, että voiko näitä isoja/massiivisia koiria pyöräilyttää, vai onko ihan hyvä pysyä kävelyssä? Tuli vain mieleen, koska joku sanoi mulle joskus että näin isoja koiria ei sais pyöräilyttää, niin en sitten koskaan pyöräilyttänyt edellistä pystiffiäni. Mutta sitten taas luin jostain, että kaikille koirille luonnollisin tapa liikkua on se ravi, ja näillä isoilla koirilla on niin isot askeleet, että jotta ne vois ravata, niin mun pitäis juosta tai ottaa pyörä. En siis tietenkään vielä ainakaan vuoteen Dannya pyöräilyttäis, koska se on vielä pentu, eikä oo kehittynyt, mutta tuli vain mieleen. Enkä sillälailla pyöräilyttäis, että koira joutuis "laukata".
18.11.2010 12.51

Kyllä pyöräily minun käsityksen mukaan on ihan turvallista, kun aloittaa yli 1-vuotiaalla koiralla, aluksi hitaalla vauhdilla ja lyhyitä matkoja ja pehmeällä alustalla, ei esim. asfaltilla. Lumi, ruoho ja hiekkapohja on ok. Yleensä Sysin käsken kulkea reunassa jolloin se juoksee nurmikolla. Sysiä pyöräilytän yleensä vapaana paitsi keskustassa; se osaa tulla sekä oikealle että vasemmalle vierelle pyöräillessä (kiertää takaa) käskystä, mennä oikeaan reunaan, ei mene pyörän edelle paitsi vapautuskäskystä saa kulkea omaan tahtiin, tottelee käskyt, ohittaa sivullani/oikeassa reunassa jne.

Tujua alan pyörällä ulkoiluttaa vasta aikuisena, toki pyörään totuteltu jo pentuna.

19.11.2010 16.48
020148621_r
Oulu

Me käydään pyöräilemässä n. 1-2 kertaa viikossa. Jami on kuitenkin metsästyskoira, jonka pitää jaksaa viikossa n. 2 päivää olla ajohommissa. Kunnon täytyy olla hyvä, ja omistaja ei vaan yksinkertaisesti tykkää itse juoksemisesta.

Luin jonkin verran aiempia kommentteja. Mun mielestä ei myöskään kannata pyöräilyttää koiraa, jolla on oikeasti tosi huono kunto tai joka on liian pieni. Beagle on myös kohtuu pieni koira, joten meillä keskimääräinen vauhti todellakaan ole kovin kova. Pari kertaa lenkin aikana mennään ns. pitkää ravia. Laukkaa ei juuri ollenkaan. Huonokuntoisen koiran kanssa kannattaa mun mielestä aloittaa lenkit niin, että itse kävelee, ja kasvattaa pikkuhiljaa sen kunnon kohdalleen.

Koira kannattaa opettaa olemaan vetämättä, ja kuseksimatta kesken pyörälenkin. Mää pidän koiran ihan pyörän vieressä kokoajan ja aika useasti lenkin aikana kävellään, jotta koira voi nuuskia ja merkkailla. Pyöräilyn aikana tuota nuuskimista / merkkailua en salli ollenkaan. Muuten olis vaarallista

Kannattaa tosiaanki muistaa se, ettette vaan vie koiraa liian kuumalla/kylmällä pyörälenkille eikä myöskään heti ruokailun jälkeen. Täydellä mahalla liian rasittava liikunta on kuitenki aiheuttanut jopa koirien menehtymisiä. Mää itse pidän lämpötilan rajana n. -10 asteesta +15 asteeseen. Samat oikeastaan nuo rajat, mitä me pidetään metsälle menemisessäkin.

jamibeagle.webs.com
22.11.2010 22.19
Me on Sawan kans kokeiltu kerran ja hyvin meni. Hienosti hölkkäs vierellä eikä välittänykään vastaantulijoista. Myös kerran menty silleen että olin kaverin pyörän kyydissä ja se ajo ja Sawa sitte hölkkäs siinä vierellä ja kyllä tykkäs. Vois taas keväällä mennä ku lumet sulaa.
22.11.2010 22.30
022693296_r
Sodankylä
Itse aloittelin Felixin kanssa pyöräilyn tänä kesänä. Meni ekallakin kerralla niin paljon paremmin kuin odotin, kulki ihan alusta asti nätisti pyörän oikealla puolella, eikä yrittänyt vetää ojaan tekemään tarpeitaan. Liikkeille lähtö tuntui vain aluksi olevan hankalaa, mutta kyllä se siitä sitten lähti. Aluksi käytiin vain melko lyhyitä lenkkejä, että tottuisi ja sitten aina pidennettiin vähän väliä. Jonkinmatkan välein sitten pysähdyin ja annoin tuon tehdä tarpeensa rauhassa, ja toki tietty ennen lenkkiäkin tarpeet saa tehdä. Ja viikon välein on mulla se raja, että milloin käyn aina pyöräilemässä. En ole varma kuinka usein saisi pyöräilyttää peräkkäin, mutta itse haluan olla varma siitä että koira ehtii palautua ihan kunnolla ja kaikkea, ennenkuin mennään uudestaan lenkille. Jos joku tietää tästä asiasta enemmän niin saa valaista :,D
Pikkusiskon otan/ otin kuitenkin aina mukaan pyörälenkille silmiksi katsomaan ympärille, että tuleeko mitään toisia koiria ja sen sellaista, kun itse keskityin enimmäkseen itse Felixiin. Ei ois ollu nimittäin kiva jos yksin olis ja sitte sattuiski tuleen koira vastaan ja Felix kun nyt tahtoo aina rähistä noille koirille (Tosin nykyään saan pidettyä useinmiten aisoissa, mutta pyörän kanssa se olisi melko mahdotonta), ettei satu vahinkoa minulle, eikä Felixille (Eikä mahdollisesti toiselle koiralle). Pysähdyn siis aina toisen koiran tullessa ja saan sen silloin pidettyä hallinnassa makupaloilla ;)
http://felixfanta.blogspot.com/
12.03.2011 09.39
Meillä pyöräillään kaikkien kanssa. Tai no Hillalla ens keväänä edessä opettelu mitenkäs siinä juostaan mut muiden kans käyty paljonkin. Varsinkin nuoremman ajokoiran kans käytiin viime kevät-syksy ajalla useamman kerran viikossa kunnon pitkiä lenkkejä jotta pysyy kunto hyvänä metsästysaikaa varten. Myös Ilonan ja Karon kans käydään jonkun verran, Ilon kans tuli kans käytyä mökillä niin et se sai olla ihan vapaana kun ajan ite pyörällä, tulee vielä parempaa liikuntaa. Muutenhan meillä on käytössä springer pyörässä kiinni noilla metsästyskoirilla.
20.03.2011 20.09
021756209_r
Ruuti

Itse olen tähän mennessä pyöräillyt noiden kanssa vaan pieniä matkoja esimerkiksi juna-asemalle tai kauppaan. Ollaan menty ihan perinteisesti rauhallista tahtia, yksi koira kerrallaan, hihna kädessä tai koira irti, mutta nyt olisi tarkoitus oikeasti ruveta rakentamaan kuntoa ja lihaksia pyörän kanssa. Ruutin kanssa suurin ongelma on selkälihasten puutos, joita yritän kasvattaa ravauttamalla pyörällä, Rio olisi ehkä tarkoitus pistää vetämään muiden tiettyjen lihasryhmien kasvattamisen vuoksi.

Springeri tai vastaava olisi nyt siis hankintalistalla, siihen liittyen muutama kysymys: Saako sen helposti irti (ja takaisin kiinni) pyörästä, vai tarvitseeko aina ruveta vääntämään ruuveja? jos ei, niin voiko sen kanssa pyöräillä normaalisti myös ilman koiraa? Saako sen kiinnitettyä kummallekin puolelle pyörää, vai vaan vasemmalle? Onko malleissa eroja -> mitä suositellan? Kannattaako ravautettavalle koiralle (jonka ei ole tarkoitus vetää) käyttää pantaa vai valjaita? Entä vetävälle koiralle, minkä malliset valjaat?

20.03.2011 20.11
Jes koht lumet sulaa ja pääsee pyöräilee !! :) ite on kans miettiny et hommais rullaluistimet ja niil menis :D
20.03.2011 20.12
022421315_r
Espoo
Meidän olisi tarkoitus aloittaa Adan kanssa pyöräily kunhan lumet sulaa. Te jotka pyöräilette koirienne kanssa, onko teillä jonkinlainen springeri vai sidotteko hihnan pyörään vai pidättekö hihnaa vain kädessä? Kuinka pitkiä pyörälenkkejä teette ja kuinka usein?
You'll stay with me? Always.
20.03.2011 20.14
Ada kirjoitti:
Meidän olisi tarkoitus aloittaa Adan kanssa pyöräily kunhan lumet sulaa. Te jotka pyöräilette koirienne kanssa, onko teillä jonkinlainen springeri vai sidotteko hihnan pyörään vai pidättekö hihnaa vain kädessä? Kuinka pitkiä pyörälenkkejä teette ja kuinka usein?

Its epidän hihnan kädessä joskus käytän flexiä mikä mahdollistaa rauhallisella alueella koiran menevän kauempana ja kun pysähtyy tarpeilleen niin itellä ei oo nii kova vauhti pysähtyä. Pyörälenkit riippuu iha säästä jos on kuuma kesäpäivä nii ei niin pitkiä tai ei ollenkaa ja viileällä pidempiä. vältän asfaltilla juoksua kun se kuluttaa koiran tassuja huomattavasti enemmän kuin esim hiekalla.

20.03.2011 20.18
Ada kirjoitti:

Meillä Krista juoksee vapaana rinnalla. Lenkit on 2-8km.

20.03.2011 20.29
022423688_r
Hämeenlinna

Pyörän vierellä juokseminen olisi varmasti tosi hyvä liikuntamuoto Nipsulle. Sille mun kävelyvauhti on liian hidasta ja joutuu sitten jarruttelemaan lenkeillä aika paljon. Juostu ollaan välillä, mutta mun kunto ei siihen ihan riitä.

Olen vaan vähän arka pyöräilemään noin muutenkin ja pelottaa että jos koira saa päähänsä kiskaista johonkin niin sitten ollaan nurin. Nipsu kun vielä rähisee muille koirille.

Olen kuitenkin ajatellut että jos hommais jonkun vankemman potkulaudan tai kickbiken, niin sillä pääsisi kävelyvauhtia kovempaa mutta olisi kuitenkin turvallisempi kuin tavallinen fillari. Ovat vaan nekin niin tyyriitä, fillari löytyis jo eikä sitäkään kovasti oo kulutettu...

21.03.2011 08.22
Ada kirjoitti:

Mä en uskaltaisi sitoa remmiä kyllä pyörään ainakaan. Itse pidän remmin vain kädessä ja jos Hiro tekee vaikka äkkipysähdyksen niin saa päästettyä irti. Pyöräillään yleensä rauhallisilla hiekkateillä missä liikennettä ei juurikaan ole, joten koen turvallisemmaksi päästää koiran irti kuin että koira säntäilee remmi pyörässä kiinni ja itse olen jossain rapakossa

Hyvin on sujunut noin ainakin tähän asti. Ehkä jonkun pienenmmän koiran kanssa tuo springeriki vois toimia.

Niin ja pyöräillään n. joka toinen päivä 2-7 km. keväällä ensi vähä lyhyempiä lenkkejä ja sitte syksyä kohti vähä pidempiä.. 

Muokattu viimeksi: 21.03.11 08.25
21.03.2011 12.25
021860020_r
Jyväskylä

Minä käyn kyllä juoksemassakin Sulon kanssa (ja mieskin tulee myöhemmin juoksemaan) mutta tarkoitus olisi opettaa Sulo hölkkäämään pyöränkin vierellä niin päästäisiin kätevästi esim. keskustaan asioille, juna-asemalle yms. isompien kuormien kanssa. Kävellen kun on tylsä raahata selässä painavaa reppua (bussillakin toki pääsee mutta matkaa ei ole niin paljon etteikö voisi muutenkin kulkea).

Mutta tässä ensin opetellaan vähän toisenlaista pyöräilyä Sulon kanssa, meille saapui nimittäin tänään Sulolle oma kuninkaallinen chariot, eli pyörän peräkärry Kunhan Sulo tottuu kärryssä olemaan, päästään pyöräilemään vaikka kuinka pitkälle ja voidaan mennä Sulonkin kanssa luontoa kiertelemään niin kuin meillä on ollut tapana tehdä. Kun ei sitä koiraa voi asvaltilla 20km suuntaansa juoksuttaa kesähelteillä kuitenkaan. Tuonne pitäisi Sulon mahtua ihan mukavasti makoilemaan, vaikka ihan ryhdikkäänä ei pystykään istumaan.

thumbnail

thumbnail

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti