Belgianpaimenkoirat - Sivu 2 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

06.07.2008 21.05
019866441_r
Iisalmi
Malikoissa mua itteeni sekä viehättää ja ärsyttää niitten toimintatyyli ja äkkipikaisuus.. Toisaalta ne on helppoja, mutta toisaalta taas vaativia koiria kouluttaa.. Joten mene ja tiedä, nykyään vaan liian monesta käyttörodusta pyritään saamaan "malikkatyyppisiä" koiria, enkä minä itse pidä siitäkään ajatuksesta. Koiran pitää toki olla vietikäs, mutta esimerkiksi rotikoita jotkut yrittää jalostaa hyvinkin vietikkäiksi "malikkatyyppisiksi" koiriksi, se taas minusta on väärin.. Mä en osaa oikein selittää taas.. Mutta ehkä jotain ymmärsitte.. :)
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
06.07.2008 21.24
On kyllä upeita rotu, jos jonkun ottaisin niin se olisi varmaan tuo mali :)
07.07.2008 12.32
019140115_r
Tampere

Jere, joo jotain ymmärrettiin, nou proplem. :)

Ihte kun en osaa kunnolla päättää mikä ois mulle se paras. X) No kyllä se tässä viel aukenee ehkä joskus.

07.07.2008 19.11
018962433_r
Vaala

Mun tervueren-narttu on miellyttämisenhaluinen, nokkela, aktiivinen, hieman ihmisarka mikä ilmenee rähinänä vieraille, lapsirakas. Oppii nopeasi niin hyvät kuin huonotkin asiat.

Belggarista saa todella helposti ongelmakoiran jos sille ei tarjoa tarpeeksi virikkeitä.

Jos koirasi pitää sinua maailman parhaana ihmisenä, miksi välittäisit muiden mielipiteistä?
07.07.2008 19.12
019140115_r
Tampere

Kiitos paljon tiedosta. :)

On hyvä just kuulla kaikkea tollasta "käytännön tietoa" :)

07.07.2008 23.45
018962433_r
Vaala
Ainiin ja tosta turkin hoidosta, meillä ei tosiaankaan harjata viikoittain, ei edes kuukausittain. Vai karvanvaihdon yhteydessä ja muuten tarvittaessa.
Jos koirasi pitää sinua maailman parhaana ihmisenä, miksi välittäisit muiden mielipiteistä?
11.07.2008 16.28
020364627_r
Oulu
Meillä oli belgi se oli groendali se eli 11vuotiaaksi se jouduttiin lopettamaan syövän takia oli hyvin viisas! Ei tule olemaan enään sellaista koiraa :'( sitten otimme aikuisen belgin. se jouduttiin lopettamaan 3vuotiaana koska oli jtn onkelmaa ei ollut sisäsiisti
Jarlein Queen Mary "Maikki" <3
11.07.2008 16.31
Äiti väittää, että belgit näyttä vähä-älyisiltä 8/ Niillähän on just viisas katse ^^
11.07.2008 20.34
018833301_r
Virolahti
Dinalla on ainaski sen verran pitkä turkki et on harjattava lähes viikoittain, jotta pysyy upeassa kunnosssa...
11.07.2008 20.51
Mun hakutreeni ryhmässä toimii kaksi malia. Olen niitä tässä vajaa vuoden ajan viikottain tavannut ja mun mielestä aivan mahtava rotu! Molemmat ovat hyvin sähköisiä tapauksia. Omistaja kertoo että ne olivat molemmat kahden vuoden ikään saakka tappajia (omistaja erittäin kokenut koiraihminen!), mutta sit rupes elämä sujumaan paremmin ja nyt ne ovat todella upeita malikoita molemmat. Toinen on kamala häslä mutta silti päässyt voittajaan saakka pkpuolella. Toinen on myös sähäkkä mutta keskittyy paremmin työhönsä.
11.07.2008 20.54
022471421_r
Hämeenlinna
Maikki kirjoitti:
Meillä oli belgi se oli groendali se eli 11vuotiaaksi se jouduttiin lopettamaan syövän takia oli hyvin viisas! Ei tule olemaan enään sellaista koiraa :'( sitten otimme aikuisen belgin. se jouduttiin lopettamaan 3vuotiaana koska oli jtn onkelmaa ei ollut sisäsiisti
Anteeksi, mutta lopetetitteko koiran koska se ei ollut sisäsiisti? Nyt en ihan ymmärtänyt...
11.07.2008 20.58
Yks lemppareitsa. <3 Malikoista ja grontuista tykkään, molemmissa se käyttölinjainen on paras. :) Vaikka aika vähän työgrotskuja löytyy. :/ Mutta myös käyttötervu ja laku on kivoja. :) Mutta ei ihan lemppareiksi yllä..
11.07.2008 22.33

ite tykkään hirveesti grontuista <3<3 ja semmosen vielä joskus aion hommata. =)

hahaa. minäkin tiesin lakenoisin!!! :D:D:D (en yhtään vanhoihin juttuihin palaa tai mitää....x))

12.07.2008 12.57
meidän naapurisa asuu vanha tervu-narttu. se on muistaakseni 15-vuotias. tosi hyvä tapainen ja tottelee isäntäänsä hyvin. onnin kanssa kun lähdetään lenkille ja jos se on irti pihalla, niin ton tulossa meitä haistelemaan mutta kun isäntä huutaa niin pysähtyy ja menee lopulta takaisin. meidän onni syöksyy muiden koirien luo x) varsinkin jos minä huudan.....
12.07.2008 22.12
020364627_r
Oulu
Bella kirjoitti:
Maikki kirjoitti:
Anteeksi, mutta lopetetitteko koiran koska se ei ollut sisäsiisti? Nyt en ihan ymmärtänyt...
Kylllä, koska sillä oli luonne vika ei tarvinnut käydä kun hakemassa posti niin oli jo pissat sisällä.. ja kasvattaja oli kasvattanut landella takapihalla.. Eli pelkäsi kun sanoi terve kaukosäädinkin oli pelottava
Jarlein Queen Mary "Maikki" <3
12.07.2008 22.19
020342191_r

serkuilla oli belgianpaimenkoira groenendael, aika villi ja reipas kaveri =) kauaa en sitä kerennyt kumminkaan tuntemaan.

itse tykkään tervuista ja groeneista, tervun varmaan joskus hankinkin kun sentyylistä harrastuskoiraa haen.

ainiin, olihan meidän toko-ohjaajalla ainakin kaksi malinoista.

Muokattu viimeksi: 12.07.08 22.20
Never say goodbye, because saying goodbye means going away. And going away means forgetting. -Peter Pan
12.07.2008 23.28
000055336_r
Grontuista on kokemusta, hirmu hurmaava rotu, on käynyt itsellänikin mielessä mutta tällä hetkellä ei ole mahdollista ottaa. Tarjottiinhan mulle grontun narttupentua sijoitukseenkin, mutta silloin ei ollut mahdollisuutta toista koiraa, varsinkaan sisälle, ottaa. Ja nythän mulla on tuo taapero talossa eli muutamaan vuoteen ei ole uutta koiraa tulossa.
12.07.2008 23.37

Olin jossain vaiheessa ihan varma ennen kuin löysin Nornan, että mulle tulee belggari groenendael. Mutta sitten tuli toi minitankero ja seuraava koirankin tulee olemaan amstaffi.

Ehkä sitten, kun on kolmannen aika :p

Tosin kuolaan kovasti rotikan ja bullinkin perään.. Huoh. 

Muokattu viimeksi: 12.07.08 23.38
22.08.2008 22.29
Dina kirjoitti:

Miellyttämisen haluinen, aktiivinen, monipuolinen koiruus.

Vaatii toki tiukan kasvatuksen, kuten muutkin koirat

Turkkia joutuu yleensä kerran päivässä harjailemaan niin pysyy hyvänä. (ainakin tervulla)

kyl miust on huvittavaa ku jossai rotukirjois luki et kerran tai kaks viikossa riittää harjaamista ja tää ainaski pitää harjata päivittäin :D
22.08.2008 22.34
Oi.. :) Hyvä aihe<33 Ite RAKASTAN Belgianpaimenkoiria yli kaiken ja sellasen aion hankkia viel joskus.. :)) Itse oon kuullu näist kaikist neljästä ja eniten oon kiinnostunut Groendaelista ja Tervuerista =).. Voisko joku sanoo onko niil jotain yleisiä tauteja tai sairauksia.. Jja pitääkö niille hommata paljon liikuntaa? Montako kertaa viikossa pitää harjata? ymsymsysm... <33 :P Kiitos etukäteen :)
22.08.2008 22.39

Minä ainaskin olen tätä päivittäin harjaillut (karvanlähtöä vielä) koska muuten ollaan kaikki karvoissa. Ja turkki voi sen jälkeen todella hyvin ;)

Liikuntaa tavitsevat mutta sitäkin enemmän aivotyöskentelyä, ettei tule ongelma koiraa, fiksuja kun ovat niin monet harrastuksetkin ovat hyvästä.

Silmä tauteja (esim. kaihi) ja lonkkavikoja esiintyy jonkin verran, sen takia olisis hyvä käydä aina kuvauttamassa.

22.08.2008 22.55
Koirista kun en tiedä pätkän vertaa niin en myös tiedä, mitä tarkoittaa ongelma koira >_< tai siis millätavalla ongelmallinen? Onko aivotyöskentelyä opettaa asioita esim: istumaan, antamaan tassua yms..? XD Koirista kun en tiedä >_< ' pidätte mua pöljänä :D
22.08.2008 22.57
kaikenmaailman aktivointi temppuja täytyy keksiä koiralle.. ongelma koiran saat helposti kun koira turhautuu ja alkaa itse keksimään tekemistä, liian yli innokas ja energiaa pursuava, rähjää muille, riehuu aina kun tehdään jotain normaalia. eli tarpeksi aktivointia peliin :)
22.08.2008 23.15
Okei.. pääsin heiman kärryille ^^ :DD
22.08.2008 23.29
020480780_r
Uusikaupunki
Yleensä kuitenkin ongelma ei ole koira vaan just omistaja joka keikkuu hihnan toisessapäässä. Jos hankkii näinkin vaativan koiran kuin belggari niin täytyy tosiaan olla varma mitä tekee, ettei syntyis ongelmia. Pippurille suosittelen näin aluks ottamaan kunnolla selvää yleensä koirista ja senjälkeen paneutumaan tähän belggariin, miks just se rotu ja onko se paras mahollinen sulle :)
22.08.2008 23.45
Juu näillä hetkil etin tietoo vaan koirista ja mm belggareist ;) Suomenlapinkoiratkin kiinnostavat mutta olen kuullut että ovat jonkin verran ärttyisiä..:/
23.08.2008 23.05

itsekin tykkään nykyään belgeistä, ja semmosen voisin hyvinkin viel josksu ottaa (joo, mut rotuhaluamisetlista on aika pitkä.. xD) . Kaverilla on tervu, joskin se on aika "vihanen" nykykään, koska sillä ei ole tarpeeksi tekemistä (selittäis häiriökäyttäytymiset). Olen kyllä sanonut, et pitäis tehdä jtn, mut ei tee, niin minkäs mä sille mahdan? Asuu nääs tuo kaveri aika kaukana.. Itse olen mieltynyt eniten tervuun, mali tulee hyvänä kakkosena. Ei, kyllä tämmöisen vielä joskus tahdon. ;)

Mitä oon kuullu ja lukenu, niin toiminnanhalusia, jos ei saa tarpeeks toimintaa, niin äkäisyytenä/ärhäkkyytenä/vihaisuutena sekä karkailiuna yms. voi esiintyä.

ja joo, noista muunnoseroista: malinois on tempperamenttisin ja laekenois rauhallisin

24.08.2008 21.44
018962433_r
Vaala

Belgeillä esiintyy aika usein epilepsiaa. Muuten on mielestäni aika terve rotu. Aivotoimintaa näille on vaikea liikaa tarjota.

23.09.2008 11.30
019140115_r
Tampere

Kiitos kaikesta hyvästä infosta! :)

Groeni/tervu ois mielessä, mutta kun kotonapa porukat on vähän erimieltä. No ainahan sitä saa haaveilla. :)

23.09.2008 12.09
021071756_r
Pippuri kirjoitti:
Juu näillä hetkil etin tietoo vaan koirista ja mm belggareist ;) Suomenlapinkoiratkin kiinnostavat mutta olen kuullut että ovat jonkin verran ärttyisiä..:/

Suomenlapinkoiraa ja belggaria hädin tuskin voi verratakaan... belgianpaimenkoira on aivan erilainen käsiteltävä. Ja mitä tulee "ärttyisyyteen", nämä rodut eivät todellakaan kilpaile samassa sarjassa. Lapinkoirasta voi varmasti saada huonolla kasvatuksella räksyttävän ja mahtailevan ärhentelijän (ei tarkoita samaa kuin vihainen), mutta belgianpaimenkoira todella suojelee ja puolustaa, on terävä ja syttyy hetkessä, eikä epäröi käyttää hampaitaan, jos kokee siihen olevan tarvetta. Sellaisten taipumusten hallitseminen vaatii taitoa. Itse haluaisin tulevaisuudessa koiran, jonka kanssa vois harrastaa suojelua, mutta rotua kyllä aion harkita pitkään ja hartaasti... koiran ehdoilla mennään, haluan tarjota sille tarpeeksi paljon, jotta se olisi tasapainoinen ja onnellinen. Vuosien päässähän se valinta vasta on, mutta nyt jo innoissani mietin...

Belggari(et. mali) tuntuu tällä hetkellä liian temperamenttiselta ja kiihkeältä vaihtoehdolta. Pyörtyisin sen kanssa, kun olen tottunut joka tilanteessa rauhalliseen lapinkoiraan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti