Belgianpaimenkoirat - Sivu 42 (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

09.06.2015 16.06
000039615_r

Mä en ole kyllä ikinä törmännyt tai kuullut belgianpaimenkoirilla lääkeainaherkkyyksiin O.o

09.06.2015 16.56
000105279_r

^ Mäkään en ole kuullut kuin yksittäistapauksista. Ja yksittäistapauksiahan on joka rodussa.

09.06.2015 22.09
022637505_r
Kihniö

Mä kanskaan en oo kuullut lääkeaineherkkyyksistä :D

Pitkäkinttuisuutta nyt pystyy jalostamaan jo pelkästään valitsemalla niitä pitkäkinttuisempia. Samoiten pään osalta.

10.06.2015 10.11
022700661_r
Mänttä
Källi kirjoitti:

Belgien historiaa tutkineelta oon tämän väitteen kuullut, ainakaan toistaiseksi mulla ei ole mitään linkkiä tarjota lähteeksi. Näyttelylinjaisten historiaa en itte tunne kovin hyvin, mutta kun täällä pari kasvattajaakin kirjottelee, niin ehkä voisitte vastata pariin kysymykseen? :)

- Mistä on tullut juuri näyttelylinjan tervuille ja grontuille lääkeaineyliherkkyys?

- Mistä ne on saaneet colliemaiset pään ja kauluksen?

- Voisiko belgeissä vain näille muunnoksille ominainen huomattava korkearaajaisuus olla perua collielta, niiltä ajoilta kun collieen risteytettiin borzoita? 

Mä olen aina ihmetellyt tuota pitkätukkien rakennetta, miten se monilla yksilöillä poikkeaa jyrkästi malien ja lakujen rakenteesta ja siten myös koko rodun kantakoirista. Kun vertailee kuvia viime vuosisadan puolivälin tervuista/grontuista, borzoista ja collieista, näkee näissä selviä yhtäläisyyksiä mitä muilta belgeiltä ei löydy. 

Minulla ei ole minkään sortin belgiä, mutta tähän kommentoin silti.

Jos kysytään, että mistä näyttelylinjan tervuille ja grontuille on tullut lääkeaineyherkkyys, niin ensin pitää tietää mistä lääkeaineherkkyydestä puhutaan. Pelkkä maininta yliherkkyydestä ei vielä kerro mistään mitään.

Ja colliemainen pää ja kaulus, niin, kenen mielestä ne sitten on colliemaisia? Kapeaa päätä, heikolla alaleualla ja tuuheaa kaulusta saadaan suosimalla jalostuksessa koiria, joilla sellainen on. Ei siinä tarvita collieta, että näitä ominaisuuksia saadaa jalostettua näkyvämmiksi.

Ja voiko korkearaajaisuus tulla borzoilta. No ei voi. Jos eletäänkin siinä oletuksessa, että collieen olisi käytetty borzoita ja sitten belgiin collieta, niin silti on äärettömä kaukaa haettu, että sieltä borzoilta olisi nyt jostain syystä useiden sukupolvien takaa putkahtanut belgiin vain se korkearaajaisuus. Eli jos collieen olisi sotkettu borzoita, niin ensin on kuitenkin jalostettu sitä collieta sellaisenaan eivätkä colliet ole erityisen korkearaajaisia eli jo tätä kautta se korkearaajaisuus olisi sieltä onnistuttu rajaamaan pois. Se että joku rotu näyttää jonkun silmään joltain, ei tee siitä koirasta jotain. 

Jos belgiin olisi sotkettu collieta, niin täytyy tietää missä ja milloin ja sitten kaivaa kuvia ja tietoja niistä koirista, joita on syntynyt ensimmäiseen, toiseen ja kolmanteen sukupolveen näistä risteymistä. Siellä se collien perimän pitäisi näkyä, mutta ei enää useiden sukupolvien takana. Ellei sitten puhuta jostain mahdollisesti resessiivisesti periytyvistä ominaisuuksista, jotka mahdollisesti olisi saatu esiin sattuman kautta.

rrcolors.net
10.06.2015 10.23
022629857_r
Jämsä

Koitin googlailla lähdettä tolle lääkeaineyliherkkyydelle, ilmeisesti sen nimellä kulkee tää MDR1, mutta muistaakseni oli jostain muusta yliherkkyydestä kyse. Olisko ollut rokotusreaktiot? Ihan varmana oon lukenut aiheesta jotain jostain, mutta nyt en saa kaivettua päästäni, että oliko se netistä joku tutkimus, jossain vanhassa Belgi-lehdessä juttua vai mikä. Unohtakaa siis toi yhteys collieitten ja näyttelybelgien yhteisestä lääkeaineyliherkkyydestä, muistelin ilmeisesti omiani. :D Itseasiassa löysin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan tuota MDR1-mutaatiota EI löydy tervuilta. Collie-sukuisilla koirilla sen kumminkin esitetään olleen jo 1800-luvun loppupuolelta lähtien, joten sillon tervuilta se todennäköisesti löytyis, jos collieta olis 1900-luvulla käytetty. Toisaalta sitten borzoilta sitä ei myöskään ole löydetty, joten on ihan mahdollista, että belgiin(kin) on borzoita risteytetty aikanaan. 

Ulkomuodosta tuli mieleen vielä huonosti kehittynyt/vinttikoiramainen  eturinta, joka on näyttelylinjaisilla hyvin yleinen. Ihan kaikkia muutoksia ulkomuodossa ei mun mielestä voi laittaa jalostuksen piikkiin, etenkin kun niitä roturisteytyksiä halutun ulkomuodon aikaansaamiseksi on tiettävästi tehty monissa muissakin roduissa, vaikka toki niistä on visusti vaiettu. Esim. englanninbulldogiin on todennäköisesti risteytetty mopsia, mikä selittäisi hyvin äkkinäisen muutoksen rodun/rotutyypin ulkomuodossa. Alkuperäiset englantilaiset bulldogit kun eivät olleet kondrodystrofisia.. Samoin brittien bullterrieriin on käytetty dalmatialaista ja jotain muutakin, en nyt muista mitä. Mitä enemmän tätä asiaa tutkii, sitä enemmän alkaa rotujen ulkomuodossa tapahtuneet isommat muutokset tuntua risteytysten eikä suinkaan jalostuksen aikaansaamilta..

10.06.2015 10.27
022700661_r
Mänttä

rrcolors.net
10.06.2015 11.28
000105279_r

Belgi ei kyllä minusta ole ollenkaan keskivertoa raajakorkeampi koira. Lyhyt selkä niillä vain on, mikä saattaa luoda illuusiota pitkäjalkaisesta koirasta.

10.06.2015 11.36
022700661_r
Mänttä

^No ei minustakaan. Pystyjä, suoria etuosia niillä on, ja todella lyhyttä runkoa, mutta eivät nekään kerro siitä, että jokin borzoin perimä voisi niihin jotenkin vaikuttaa. Ja etenkään kun ne borzoit eivät ole lyhyt runkoisia koiria, niin yhtälailla, jos kuvitellaan että se etuosa tai raajakorkeus voisi olla perimää sieltä, niin sitten pitäisi olla tullut myös pitkää runkoa. Mutta kun perinnöllisyys ei toimi ihan niin, että otetaan tämä tästä rodusta ja tuo tuosta rodusta.

Erilaiset teoriat ja pohdinnat perinnöllisyydestä ovat aina mielenkiintoisia, mutta sitten taas jokin pohja olisi näissäkin paikallaan. Siis jotain todellista sukutaulujen ja kuvien muodossa edes, jos mitään muuta ei ole.

rrcolors.net
10.06.2015 11.43
022629857_r
Jämsä

Ja kun minusta moni belgi on juurikin korkearaajainen, vaikka voikin olla _myös_ lyhytrunkoinen ja/tai suora edestä. ;)

10.06.2015 11.46
022700661_r
Mänttä
Yuri kirjoitti:
Sen osoittaa joissain tapauksissa jo "geneettiset mahdottomuudet" esim. kaksi punaista koiraa saa mustan jälkeläisen.

Tämä mua kanssa kiinnostaa, että miksi tämä olisi geneettinen mahdottomuus? Mistä rodusta puhutaan?

rrcolors.net
10.06.2015 11.48
022629857_r
Jämsä

Jos punaisella tarkotetaan ee-punaista/keltaista, niin kaksi semmoista ei voi saada mustaa jälkeläistä, ainakaan ilman mutaatiota. 

Edit. Ja nää "todista se kuvilla" -jutut.. Jos esittää teorian, niin toki se teoria pitää osata perustella. Kuten minä teinkin. Perustelut ei ole yhtä kuin kuvat. Jos sukutauluja halutaan, niin kysyjällä on varmaan ittellään niin hyvä sukutuntemus, että pystyisi myös sukutauluilla todistamaan teorian vääräksi? Jos ei, niin en ymmärrä, mitä hyötyä niistä sukutauluista olis. Teoriat voi aina myös kumota, toki sillon pitää pystyä perustelemaan oma teoriansa vielä paremmin. Memet ei oikein riitä perusteluiksi. 

Muokattu viimeksi: 10.06.15 11.54
10.06.2015 12.11
022700661_r
Mänttä

^Kun sinä esität teorian, että belgeihin on jossain vaiheessa sekoitettu collieta, niin silloin lukija odottaa että teorian esittäjä pystyy tämän jotenkin perustelemaan. Esim. etsimällä historiasta niitä sukuja, joissa sitä collieta mahdollisesti esiintyy ja havainnollistamaan tätä teoriaansa historiallisin kuvin. Belgiin voi olla joskus sekoitettu collieta tai sitten ei, mutta se, että niillä on tuuhea turkkinen kaulus, ei ole peruste, ainakaan minulle.

Olet esittänyt myös teorian/kysymyksen, että belgeillä olisi lääkeaineyliherkkyyttä. Tälle ei löytynyt mitään perustetta ja tämän osalta jouduitkin sitten kantaasi muuttamaan.

Meme ei ollut perustelu vaan ihan rehellinen kuitti sinulle ja ennen memeä esiintyvälle viestillesi.

Ja en ole pyytänyt todistamaan mitään kuvilla vaan koirien ja eri koiriarotujen historiaa tutkittaessa ja tiettyjen ominaisuuksien perinnöllisyydestä puhuttaessa, ne kuvat ja sukutaulut käyvät äärettömän tärkeiksi, koska sinne historiaan ei enää päästä takaisin, siksi näitä asioita pohditaan niiden apujen turvin, joita sieltä historiasta on jäänyt jäljelle.

Ja edelleen, jos esität teorian, että mielestäsi näy.belgien korkea raajaisuus johtuu collien kautta rotuun tulleesta borzoi perimästä, niin silloin se teorian perusteluvastuu jää sinulle eli väittämän esittäjälle. Eli milloin sitä borzoita on käytetty collieen ja milloin näitä jälkeläisten jälkeläisten jälkeläisten jälkeläisiä on käytetty belgiin. Jos ei omia teorioitaan osaa perustella mitenkään muuten kuin että mun mielestä ne vaan on korkea raajaisia, niin se on toki valitettavaa, koska aihe sinänsä olisi hyvin mielenkiintoinen.

Eli edelleen kaipaan kyllä niitä ihan oikeita perusteluita tämän collien tai borzoi perimän tueksi. Milloin ja missä se collie tai borzoi on belgien perimään päässyt?

rrcolors.net
10.06.2015 12.18
022629857_r
Jämsä

Ja sinäkö meinaat, että niistä risteytysjälkeläisistä löytyis jotain dokumenttia Petsiessä esiteltäväksi? C'mon, ei takuulla löydy! :D Jos löytyis, niin sittenhän tuo ei olis mikään teoria vaan fakta. ;)

Edit. Ja sukutauluja on aina osattu väärentää, joten eipä niistäkään mitään apua asiassa ole. Vanhojen kuvien perusteella (ks. edellinen sivu) voi vaan todeta tapahtuneen ison muutoksen koirien ulkomuodossa verrattain nopeasti, ja että tällä muutoksella on yhtäläisyyksiä rotuun, jota on käytetty tuomaan toiseen rotuun samantyylisiä muutoksia. Tällä hetkellä tuskin löytyy mitään keinoa todistaa _teoriaa_ oikeaksi (tai sen puoleen vääräksikään?), mutta ehkä tulevaisuudessa nämäkin asiat saa selitettyä geenitestien avulla.

Muokattu viimeksi: 10.06.15 12.22
10.06.2015 12.18

Koskaan milloinkaan ei ole mitään roturisteytyksiä tehty. 

10.06.2015 12.28
022629857_r
Jämsä

Ei missään nimessä. Sehän olis pyhäinhäväistys.. :D

10.06.2015 12.32
022700661_r
Mänttä

Asia selvä. Näyttelybelgien korkeat raajat ovat siis tulleet borzoilta ja puuhkaat collieilta ja koska ne puuhkat ovat alkaneet kasvaa 80-luvun jälkeen, niin täytyy siis olettaa että sitä collieta on joku käyttänyt jossain silloin. Tyydytään tähän.

Toisaalta tässä päästään myös siihen, että kuka tahansa voi esittää minkä teorian tahansa, vaikka että malinoisiin on käytetty bullmastiffia, koska ne on niin saman värisiäkin. Tai ihan mitä tahansa muuta. Ja perusteluja ei kai sitten enempää tarvita. Näin se vaan on.

Joo, eikä kyse ole siitä ettäkö ne roturisteytykset olisivat mikään ongelma vaan se että näin perinnöllisyysharrastelijan näkökulmasta se historia niiden teorioiden takana on aina hyvin mielenkiintoinen. Ja minua ei henkilökohtaisesti haittaa vaikka niihin belgeihin olisi sotkettu perhoskoiraa, mutta kiinnostavaksi se kävisi kyllä.

Ja siitä genetiikasta vielä. Näitä eri rotujen sukulaisuussuhteita pystytään varsin hyvin selvittämään jo nyt ihan täällä kotimaassakin. Valitettavasti MyDogDna:n tietokannassa on vain muutamia belgejä, näyttelylinjaisia tervuja, ja muutama muu joiden suvuista ei ole julkista tietoa. Mutta nämä muutaman testatut ovat geneettisesti hyvin kaukana colliesta mutta hyvin lähellä beauceronia. Jos koiria testattaisiin lisää, niin tämä varmasti valottaisi monien rotujen sukulaisuuksia erittäinkin hyvin.

Muokattu viimeksi: 10.06.15 12.42
rrcolors.net
10.06.2015 12.36
ihrahiiri kirjoitti:

Koskaan milloinkaan ei ole mitään roturisteytyksiä tehty. 

Jos kulman takaa kuuluu kavion kopsetta, niin todennäköisempää on, että siellä on hevonen, kuin että siellä on seepra. Ts. ei ehkä kannata kaivella epätodennäköisiä borzoi- ja collie-risteytyksiä, kun niiden tuomat piirteet linjaan ovat selitettävissä yksinkertaisemmallakin tavalla. Moni muukin rotu, esim. omani, on ollut pitkään puhdas ja silti muuttunut aika radikaalisti. Puudelistakin on tullut show-tyyppisempi ihan pelkällä valikoivalla jalostuksella ja näilläkin on sitä ankean suoraa etuosaa, kuten monilla muillakin vastaavan myllyn läpikäyneillä roduilla ja näyttelylinjoilla. Tää ei nyt tarkoita sitä, etteikö sukutauluja väärennettäisi jne.
10.06.2015 12.40

Maleihin on risteytetty vaikka mitä (joten ei toi bullmastiffikaan ole mahdottomuus). :)

Jos olisin enempi asialinjalla. En ota kantaa tuohon collie-borzoi-näyttelybelgit asiaan, vaikkakin ihan mielenkiintoinen teoria ja miksipä se ei voisi jossain määrin olla mahdollista, että joskus vuonna jeesus näitä onkin risteytelty. Tosiaan paha sanoa että jotain on tehty, tai ei ole tehty, kun ei ole itse sillä ajalla elänyt. Jossain vaiheessa kaikki koirat ovat olleet enempi ja vähempi sekarotuisia kuitenkin.

Muokattu viimeksi: 10.06.15 12.43
10.06.2015 12.41
022629857_r
Jämsä

Esko, mitä jos koittaisit todistaa mun teoriani vääräksi? Menis iltapäivä rattoisammin siinä hommassa, kuin Petsiessä jankuttaessa. :)

10.06.2015 12.48
022700661_r
Mänttä

^mikä niistä teorioista? Käykö ensimmäiseksi teorian kumoamisperusteeksi se, että ne muutamat geenitestatut belgit geneettisesti kauempana colliesta kuin mitään muusta paimenrodusta?

niin ja miksi mun pitäisi kumota yhtään mitään teoriaa? Se on mulle edelleen sama, mitä niihin belgeihin on risteytetty tai jätetty risteyttämättä, mutta tämä korkeat raajat borzoilta on vaan niin kertakaikkiaan käsittämätön väittämä, että sitä ei ole edes vaikea kumota ja perusteeksi riittää ihan perinnöllisyyden ja jalostuksen perusteiden tunteminen.

Muokattu viimeksi: 10.06.15 12.52
rrcolors.net
10.06.2015 12.51
022629857_r
Jämsä

Lähde?

10.06.2015 12.54
022700661_r
Mänttä
rrcolors.net
10.06.2015 13.12
022629857_r
Jämsä

http://genome.cshlp.org/content/15/12/1706/F2.large.jpg

Ja tämä taas sijoittaa tervun, grontun, collien ja borzoin hyvin lähelle toisiaan..

Mun pitää myöntää, etten oo tuohon MyDogDNA-juttuun tutustunut juuri yhtään, vähän tutkailin sillon kun se ilmestyi nettiin. Äkkivilkaisulla ei edelleenkään näyttäis antavan rotujen sairauksista kuin pintaraapaisun, tuntuu tällä hetkellä olevan enemmän hyödyksi geenitutkimukselle kuin koirien jalostamiselle. Tulevaisuudessa toivon mukaan koiratkin hyötyy tuosta. :)

10.06.2015 16.05
022700661_r
Mänttä

^Tuossa tutkimuksessa tutkimusmenetelmä on jo itsessään hiukan ongelmallinen, kun siinä keskitytään tutkimaan vain osaa DNA ketjusta. Tuon tutkimuksen koko teksti valaisee kyllä tätäkin hyvin. Tuon mukaan siis esim. bernhardinkoiralla on geneettisesti enemmän yhteistä belgin kanssa kuin edes sillä borzoilla. Tuon mukaan myös saksanpaimenkoira ja ranskanbulldoggi ovat geneettisesti lähellä toisiaan, samoin kuin mopsi ja dobberi. Tuo tutkimus on siis sinällään ihan mielenkiintoinen, mutta koko genomin kartoittava ja sen sen tuloksia vertaava tutkimus on kuitenkin minulle huomattavasti luotettavampi ja enemmän koirien perimää avaava.

rrcolors.net
10.06.2015 17.02
022629857_r
Jämsä

No nyt mun täytyy sanoa, että ylittää osittain mun ymmärryksen. :D En oo näitä geenijuttuja opiskellut kuin ittekseni kotisohvalta käsin, joten moni asia on vielä täysin hämärän peitossa. Mutta mun vajavaisella ymmärrykselläni tuossa kyllä näyttäis olevan borzoi lähempänä belgejä kuin bernhardilainen. Mutta joo, omituisesti tuossa sijottuu jotkut äärimmäisen erilaiset rodut lähelle toisiaan. 

MyDogDNA:n mukaan taas esim. pumi olis lähempänä belgejä kuin sakemanni, mikä ei kyllä voi pitää paikkaansa. Malien suhteen jäin miettimään näytemäärää, kun se sijoittaa malit noinkin kauas lk.holskuista. Edelleen mun ymmärrys näissä geenijutuissa on hyvin vajavainen, mutta mä näen nämä enemmän tulevaisuuden työkaluina kuin tämän päivän, esim. just näytemäärän takia, minkä vähyys on vienyt pohjan jokuselta tutkimukselta. Sitä en kyllä tiiä, miten paljon ovat perehtyneet rotujen vertaamiseen toisiinsa..

http://www.mydogdna.com/fi/blogi/uutta-tietokannassa-perinnollisten-eroavaisuuksien-tarkastelu-maiden-ja-tagien-mukaan

"Jokainen piste kuvaajalla esittää yhtä testattua yksilöä." Ja belgi-palloja :D löytyy yhteensä 10, 1-5kpl per muunnos. Eihän tosta voi vetää johtopäätöksiä mihinkään suuntaan..

Muokattu viimeksi: 10.06.15 17.18
10.06.2015 22.39
022637505_r
Kihniö

Kiinnostaisi tietää, että missä vaiheessa venakkoa ja collieta olisi belgiin risteytetty? Kapeat etuosat, pitkät jalat, tuuhea turkki jne on lisääntynyt vasta 80-luvulla ja sen jälkeen. Eli ne pitäis olla lähiaikoina tehtyjä risteytyksiä.

10.06.2015 22.56
022700661_r
Mänttä
Källi kirjoitti:

"Jokainen piste kuvaajalla esittää yhtä testattua yksilöä." Ja belgi-palloja :D löytyy yhteensä 10, 1-5kpl per muunnos. Eihän tosta voi vetää johtopäätöksiä mihinkään suuntaan..

Tiedätkö monta koiraa, per rotu, on tuon linkittämäsi kuvaajan takana?

Ja silloin kun koiran perimää kartoitetaan koko sen koiran genominlaajuisen geenikartoituksen avulla, niin silloin jo muutaman rotunsa edustajan tulosten perusteella pystytään tekemään johtopäätöksiä jo jonkin verran.

Ja samaan kaipaan edelleen vastausta kuin Huti tuossa yllä, olen tätä jo muutaman kerran kysynytkin, että milloin näitä ristetytyksiä on tehty, mutta vastausta ei oikein saa.

rrcolors.net
11.06.2015 05.56
022629857_r
Jämsä
Källi kirjoitti:

Kun vertailee kuvia viime vuosisadan puolivälin tervuista/grontuista, borzoista ja collieista, näkee näissä selviä yhtäläisyyksiä mitä muilta belgeiltä ei löydy. 

Toissapäivän aamulta lainaus. Ihanko oikeesti te näette nää muutokset vasta 1980-luvun koirissa? :o

http://pawvillage.com/pedigree/dynprofile.asp?ID=7FY845SZDX

http://pawvillage.com/pedigree/dynprofile.asp?ID=MWF9HAYOF0

http://pawvillage.com/pedigree/dynprofile.asp?ID=7VNIMFGOSS

http://www.working-dog.eu/dogs-details/3995/Quowboy-du-Long-Spinoy

http://www.working-dog.eu/dogs-details/7659/Fat-de-lInfernal

Muokattu viimeksi: 11.06.15 07.54
11.06.2015 06.02
022629857_r
Jämsä
Esko kirjoitti:
Källi kirjoitti:

Tiedätkö monta koiraa, per rotu, on tuon linkittämäsi kuvaajan takana?

Ja silloin kun koiran perimää kartoitetaan koko sen koiran genominlaajuisen geenikartoituksen avulla, niin silloin jo muutaman rotunsa edustajan tulosten perusteella pystytään tekemään johtopäätöksiä jo jonkin verran.

En tiedä. Montako niitä sitten on? Belgeistä kun puhutaan, niin otettava jälleen kerran huomioon kaikki muunnokset eri jalostuslinjoineen. Mikä ei tarkota, että käyttölinja on yksi geneettisesti yhtenäinen linja.

11.06.2015 10.08
022700661_r
Mänttä

Kyllähän niitä tuuhealla kauluksella varustettuja koiria on ollut jo ennen -50 lukuakin. Sekään ei tarkoita, että sinne on nyt törkätty collieta sekaan. Kaikki on tietenkin aina mahdollista, etenkin sotavuosien jälkeen.

Tässä nyt yksi jo pörröisemmällä kauluksella varustettu belgi.

Ja tässä yksi

Ja vielä

Lähtökohtaisesti mihin tahansa rotuun on voitu jossain vaiheessa risteyttää jotakin muuta rotua. Mutta edelleen, jos ajatellaan että belgiin on risteytetty sitä collieta, niin ensin sieltä on täytynyt jalostaa se valkokirjavuus pois. Ja se ei tapahdu ihan yhdessä hujauksessa ja vaikka kuinka etsin, niin erityisen valkokirjavia koiria en ole vielä löytänyt vaikkakin tietääksen belgien alkuaikoina on ollut jonkin sortin kirjaviakin, tai jotain laikukkaita on mainittu historiassa, ihan jo siellä 1800 -luvun lopulla. Ja sitten, jos sitä collieta olisi risteytetty, niin miksi? Kannan elvyttämiseksikö? Vai parempien puuhkien kehittämiseksi? Ja jotta niitä puuhkia olisi jalostettu collien avulla, niin niitä collieita olisi pitänyt risteyttää belgiin monen kasvattaja toimesta mahdollisimman moneen sukuun ja tämän pitäisi ehdottomasti näkyä selkeästi belgien historiassa niinä valkokirjavina koirina. Edelleen; niitä isommalla ja pörröisemmällä puuhkalla varustettuja koiria on voitu jalostaa suosimalla populaation sisällä koiria, joilla on enemmän sitä kauluskarvaa. Ei ne pörrökaulukset ole belgeillä kuitenkaan yhdessä sukupolvessa syntyneet vaan nen puuhkat ovat tuuheutuneet vuosien saatossa.

Ja sitten takaisin siihen borzoi yhteyteen. Edelleen ei ole mitenkään geneettisesti mahdollista, että risteyttämällä collieta belgiin olisi saatu sieltä borzoi perimästä läpi vain ne korkeat raajat tai vinttikoiramainen eturinta. Jalostaminen ei ole näin yksinkertaista.

Ja mitä tulee aikasemmin linkitettyyn "genome" kuvaajaan, niin suosittelen lukemaan koko sen tutkimuksen. Sieltä selviää myös tutkimukseen käytettyjen rotujen edustajien määrä.

rrcolors.net

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti