Irlanninsusikoira (Koirat > Yleistä keskustelua koirista)

07.07.2008 21.49
Ah, näin kolme tämän rodun edustajaa koirapuistossa ja pääsin kerrankin tutustumaan rotuun lähemmin - ja ihastuin totaalisesti!

Omistaako joku ko. rodun edustajan/edustajia? Mitä tiedätte rodusta, negatiivisia puolia?
07.07.2008 21.57
000015455_r

Mitään sen parempaa tietoa ei ole mutta sedälläni oli vuosia näitä karvaturpia ja ne kaikki oli ainakin hellyyden kipeitä ja lempeitä... minäkin jo aivan pikkuisena tyttönä pyörin niiden seassa aivan ihania ja rakastettavia

se on myös yksi pidempiaikaisista rotu haaveista!

07.07.2008 21.58
Mä haluan tälläisen joskus! Todella kauniita ja ihania. En sillein ole kuin kauempaa nähnyt yhtäkään, mutta vaikuttaa tosi kivalta rodulta. Tässä lähellä on yks tämmöinen ja se aina on siinä aitauksessaan ja ihme kun ei hyppää siitä yli. Mutta tosi uljaita koiria ja tykkään muutenkin vinttikoirista. :'P
07.07.2008 22.00
000015455_r
Negatiivisena voisin sanoa ainakin tämän oliko se nyt mahalaukun kiertymä joka muistaakseni aika yleinen näillä... sedältäni yksi koira sen takia lopetettu.... luonteen puolesta niiden koirien kokemus pohjana ei mitään negatiivista!
15.07.2008 21.32

Meillä on kaksi, uros ja narttu. korpinmusta uros on vuoden ja todella lapsellinen, sillä on häntämutka eli sen hännän yhdessä nikamassa on vika ja siksi häntä menee muuten iha suorana ja päässä 80 asteen kulma, hännän takia selässä on myös ongelmia. Muuten jätkä on tosi ihana ja hirveen helyyttävä sähläri. Vanha narttu on jo kuuden, leikattu mummu. Ihana ja lempeä syöppö, hotkii kaiken mikä vähänki tuoksuu hyvälle.

Irlikset on tosi ihana rotu, rauhallisia ja lempeitä. Niillä on kyllä tosi pitkä pinna ja kestää aina hetken että ne tottelee. Suuria ovat ja tarvittevat tilaa reilusti. Ekan kerran kun mentiin kenneliin kattomaan niitä, oli kennelin pitäjä sanonu puhelimessa, että tulkaa vaan portista sisälle. Kun päästin paikanpäälle ei se iha ollu sillee vaa, portista sisälle, meitä odotti 6 jumalattoman kokosta hevosta iloisesti haukkuen. Siinä vaiheessa tuli mietittyy et olikoha se omistaja ny iha tosissaa, kuitenki tunkeuduttii iloisen vastaan oton läpi rohkeesti ja koko koira lauma oli sittenkin vielä iloisia ja lempeitä. Aika helpotus.

15.07.2008 21.36
meillä on eräs ystävä/tuttu jolla on myös irkku, vähän zorroa nuorempi aivan ihana tapaus jonka myös tapasin koirapuistossa, mitään negatiivistä siinä ei ole paitsi että se tahtois olla syli vauva :D
15.07.2008 21.42

tunnen muutaman rodun edustajan ja kasvattajien kanssa on juteltu... mukavia lemmikkilehmiä... :D vaikeinta kasvuvaihe tarkkaa liikunnan ja ruokinnan kanssa... ikävää lyhyt elinikä... juttelemani kasvattajan yksi irlis kuoli 4,5 vuotiaana... kasvattaja sanoi että yli kuudenvuoden on sotaveteraani... allergioista oon kuullu kanssa paljon ja sitte toi ikävä vatsalaukun kiertymä...

kaikki mun tapaamat yksilöt on ollu ystävällisiä, lempeitä jättiläisiä... on tassua tullu ja pusuja sadellu :)

15.07.2008 22.06

Minäkin pidän kovasti irliksistä, niin kuin monista muistakin isoista koirista = D Ollut kauan kaukaisena haaveena.

Kuitenkin isona miinuksena näissä on, kuten tanskandoggillakin, vatsalaukunkiertymän yleisyys ja kovin lyhyt ikä. Tämän takia olen kovasti miettinyt josko mulle enää koskaan tulee olemaan doggia. Siksi irlanninsusikoirakin mietityttää.

http://mossarit.webs.com/
15.07.2008 22.16

Itse tunnen kaksi rodun edustajaa ja tosi lutusia sylikoiria molemmat.

Negatiivista on ehkä se, että kun irliksellä tulee se kasvuvaihe, ruokinnan kanssa on oltava todella tarkka, kasvaahan se niin suuriin mittoihin kuitenkin. Siis toki sitä hyvää ruokintaa ja liikuntaa on pidettävä yllä myös muilla suurempikokoisilla koirilla ja molossikoirilla, mutta irkku on ehkä hieman tarkempi vielä tässäkin asiassa... Ja tosiaan moni onkin maininnut tästä mahalaukun kiertymästä jota esiintyy tällä rodulla harmittavasti enemmän kuin monella muulla.

15.07.2008 23.05
000015455_r
ja vielä tuli mieleeni tämä niin ihana tapa tulla nojailemaan
16.07.2008 13.23

Kävin joskus tokossa serkun koiran kanssa. Siel oli myös irlanninsusikoira. Omistaja sanoi että niihin on vaikea saada kontaktia.

Muokattu viimeksi: 01.04.09 18.29
Makkaralla on kaksi päätä, toinen pää ja tää. Kun toista päätä puraisee niin toinen vielä jää... jos jää
16.07.2008 13.53
Nimetön kirjoitti:

Itse tunnen kaksi rodun edustajaa ja tosi lutusia sylikoiria molemmat.

Negatiivista on ehkä se, että kun irliksellä tulee se kasvuvaihe, ruokinnan kanssa on oltava todella tarkka, kasvaahan se niin suuriin mittoihin kuitenkin. Siis toki sitä hyvää ruokintaa ja liikuntaa on pidettävä yllä myös muilla suurempikokoisilla koirilla ja molossikoirilla, mutta irkku on ehkä hieman tarkempi vielä tässäkin asiassa... Ja tosiaan moni onkin maininnut tästä mahalaukun kiertymästä jota esiintyy tällä rodulla harmittavasti enemmän kuin monella muulla.

Olisi kiva tietää mistä olet saanut sellaisen kuvan että irliksen kohdalla on oltava tarkempi ruokinnassa ja liikunnassa kuin muilla jättiroduilla.

Kyllä irliksella on yhtä tarkkaa tuon liikunnan ja ruokinnan kanssa kuin tanskandoggillakin, tai muulla jättikokoisella koiralla. Ja vatsalaukunkiertymää esiintyy ihan saman verran, tosin jossakin tutkimuksessa oli että doggi on sairaampi rotu kuin irlis. En sitten tiedä viitattiinko kaikkiin sairauksiin vai yleisimpiin.

Niin ja kun ottaa huomioon sen, että suuriin molosseihin sekoittui suuria vinttikoiria (epäillään että irlanninsusikoiraa) ja syntyi tanskandoggi, niin ei kovin kauas voi heittää sairaudet ja hoito näiden rotujen välillä.

Muokattu viimeksi: 16.07.08 14.03
19.07.2008 20.00
018999945_r
Tornio

Meillä oli myös irlis, mutta jouduin luopumaan siitä, kun muutettiin rivitaloon ja vauva syntyi. Ihanimpaa koiraa en tiedä kuin irlis! Hermukin tuli aina syliin istumaan, jos istuin lattialla tai jos laitoin lattialle makaamaan, niin jo Hermu tuli siihen ja oli sen jälkeen mammalla tukalat paikat, kun koira makasi päällä pitkää pituutta. Kovapäinen Hermukin on, mutta kun jouti kuuntelemaan, niin totteli kyllä. Lapset sitä repivät ja kiikkuivat päällä ja koira vain nukku. Irliksillä on niin mahtava luonne, että ei toista!

Ruokinnasta sen verran, että suuret koirat ovat nopeakasvuisia. Niiden ruuassa ei saa olla liikaa rasvaa. Meilläkin Hermun kanssa oli ongelmia pentuaikana, kun poika oli niin nirso. En millään meinannut saada sitä syömään ja sen takia etujalat rupes vääntyyn ulos päin. Onneksi kuitenkin korjaantuivat, kun ikää tuli ja alkoi ruoka maittamaan.

Tällähetkellä Hermu voi toistaiseksi hyvin. Vähän aikaa sitten selvisi, että Hermulla on syöpä. Kyllä on ollut vaikeaa olla ja ajatella, että miksi annoin pojan pois, kun olisi voinut olla meillä loppu elämänsä ajan, mutta kun poika kärsi pienessä asunnossa, kun en voinut aina lähteä pitkälle lenkille, niin oli parempi antaa poika sellaiseen paikkaan, missä siitä huolehditaan ja rakastetaan koko perheen voimin. Nyt pelolla odotan sitä soittoa, jossa kerrotaan, että poika on päässyt koirien taivaaseen.

Irliksille tulee vatsalaukunkiertymä yleensä silloin, jos koira viedään lenkille tai pääsee karkuun juuri syötyään. Siinä on silloin koiran henki minuuteista kiinni. Lisäksi irliksiltä löytyy luusyöpää ja maksashunttia. Jos rupeaa ajattelemaan koiran sairauksia, niin ei kannata edes ottaa ko. koiraa. Siinä vain sitten pelkää koko ajan, että milloin sessu sairastuu ja/tai onko se jo sairas.

Mulle on nyt iskenyt kauhea irlis kuume. Olen jo katellutkin pentuja, mutta vielä en ottaa, kun asutaan rivitalossa. Nyt sillee olis eri asia irliksen kanssa, kun nuorimmainen on jo kaksi vuotias ja voitais yhdessä ulkoiluttaa koiraa. Löysin kyllä yhden aivan ihanan narttu pennun, mutta kun se oli jo varattu. Täytyy vielä katella ja kuulostella, josko tänä syksynä olisi mahdollista ottaa irlis siihen omakotitaloon, mitä olen jo käynyt katsomassa. Saisin sitte hevosetkin samaan pihaan, että ei tarvisi enää vuokratallilla kulkea päivästä toiseen ja aamusta iltaan, kun varsojakin tulee, niin olisi sitten mukava touhuilla kaikkien eläinten kanssa aamusta iltaan.

27.03.2009 15.02

Irlanninsusikoira on aivan ihana rotu! Luonne kans aivan mahtava.
Meillä semmoinen oli.. Muttei enään :/ . Ja nyt haluaisin uuden irkun, muttei äiti suostu.. Ehkä joskus tulevaisuudessa.

Muokattu viimeksi: 27.03.09 15.02
27.03.2009 15.04
020601222_r
Juu meille tuommoinen ei tule ikinä. Ku on niin iso ja perheemme ei pidä isoista roduista.Ku tää Noora lasketaan viellä keskikokoseksi.
www.noorakultsu.blogspot.com
27.03.2009 15.06
020486932_r
Hämeenlinna
Wili kirjoitti:

Irlanninsusikoira on aivan ihana rotu! Luonne kans aivan mahtava.
Meillä semmoinen oli.. Muttei enään :/ . Ja nyt haluaisin uuden irkun, muttei äiti suostu.. Ehkä joskus tulevaisuudessa.

eiköhän se luonne oo aika yksilöllistä.

mutta joo, ihania koiria ovat!

www.harjastus.com
27.03.2009 17.04
ursula kirjoitti:

ainoa huono puoli on se kun ne "pikkuisena" tekee tuhojaam jälki on myös sen mukaista että on ollut isompi koira touhuamassa :D :D meillä mennyt sängyt ja kaikki matot :D

No se on täysin yksilöllistä eikä läheskään kaikki tuhoa.

Ilona, mistä tiedät mitä joku meinaa mahtavalla luonteella? Se voi sisältää vaikka mitä joten ei tuohon oikeen voi sanoa onko se yksilöllistä vai ei.

31.03.2009 17.39
ursula kirjoitti:
Ben kirjoitti:
ursula kirjoitti:

ainoa huono puoli on se kun ne "pikkuisena" tekee tuhojaam jälki on myös sen mukaista että on ollut isompi koira touhuamassa :D :D meillä mennyt sängyt ja kaikki matot :D

No se on täysin yksilöllistä eikä läheskään kaikki tuhoa.

Ilona, mistä tiedät mitä joku meinaa mahtavalla luonteella? Se voi sisältää vaikka mitä joten ei tuohon oikeen voi sanoa onko se yksilöllistä vai ei.

niin siis kyl kaikki irlis pennut tuhojaan on tehnyt... ainka mitä mä olen kuullu! just käytiin kasvattajan luona ja hän sanoi myös että kyllä ne aina tuhojaan tekee mutta eri suuruisia kyllä(etenkin 6-9kk iässä)! Ja eikös nyt ollut juuri irliksestä kyse.. eikä tanskandoggista?? vai sattuuko teillä irliskin olemaan?

Missä pirun vaiheessa olen puhunut tanskandoggista tässä keskustelussa? Näytä ihmeessä se kohta, olen kuitenkin tullut puhumaan irliksistä sen omassa keskustelussa. Ja miksi minulla pitää olla irlis että tiedän ettei kaikki irlikset tuhoa kun taas jotku tuhoaa? Riittää ihan hyvin sekin että tunnen useamman irliksen joista osa ei ole koskaan mitään tuhonnut. Ei se kasvattajakaan mikään guru ole joka tietää tismalleen jokaisen irliksen ja sen aiheuttamat tuhot. Tuskin sinäkään tunnet kaikki irlikset maan päällä sanoaksesi että kaikki tuhoaa jotain.

Jokaisessa rodussa on yksilöitä, jotka tekevät eriä mitä toiset ja voivat poiketa toisistaan paljonkin vaikka samaa rotua on. Esimerkiksi doggeissa minua varoitettiin että tuhoaa koko kämpän, mutta eipä meillä ole mitään tuhottu.

01.04.2009 12.44
019679494_r
Järvenpää
Upeita ja ylväitä koiria! Näitä näkee kurjan harvoin. Itse en kuitenkaan ottaisi, ei riittäisi rahkeet ; )
01.04.2009 13.00
ursula kirjoitti:

"Jokaisessa rodussa on yksilöitä, jotka tekevät eriä mitä toiset ja voivat poiketa toisistaan paljonkin vaikka samaa rotua on. Esimerkiksi doggeissa minua varoitettiin että tuhoaa koko kämpän, mutta eipä meillä ole mitään tuhottu. "

niinku sitä en tietäis että joka rodussa on eri yksilöitä :D ja sitä tolla doggi jutulla menasin ku puhut täällä kuin joku asiantuntija vaik sulla ei irlistä ole(kumminkin ovat ihan eri rotu doggin kanssa ni ei niitä ainakaan voi vertailla)! enkä myöskään ole niin sanonut että kasvattaja olis joku guru... mutta uskon kyllä että hän enemmän irliksen rodusta ja lunteesta tietää ku on monen vuoden kokemus! (nii ja en mä puhunukkaa mistään et olis varoiteltu ku tekee tuhojaan... kyllä tää on ihan todettu juttu!)

Voih lapsukainen hyvä, asiantuntija ei tarvitse olla jos sanoo että jokainen koira on yksilö eikä kaikki näin ollen tuhoa. Täytyy vaan olla sitä maalaisjärkeä. Eikä ihmisellä näin ollen tarvi olla irlistä että tietää jokaisen olevan yksilö ja edelleenkin tähän riittää jo se että tuntee rodun hyvin. Lapsellista alkaa aukomaan päätä jostain "SÄÄ ET OMISTA IRLISTÄ NII ET VOI TIETÄÄ SIITÄ!!1". Ja doggi ja irlis eivät kovin kauas toisistaan heitä. Niillä on yhteistä enemmän kuin uskotkaan, kuten historia. Jonka varmaan tiesitkin kun omistat irliksen.

Ja noissa lainaamissasi kohdissa olen puhut enimmäkseen irliksistä, ja vain doggeista vertaakseni asioista. En siis doggeista pääosin lainkaan. Silmät käyttöön nyt. Ja anna jo asian olla.

Muokattu viimeksi: 01.04.09 13.16
01.04.2009 15.47

Ei nyt liity aiheeseen, enkä tiedä, missä muuallakaan kysyisin. No joo.

Eli onks tanskandoggi maailman korkein rotu, vai irlanninsusikoira? ku jossain väitetää et doggi ja taas jossai et irlis?

Mä ite kyl uskon et tanskandoggi on korkein

Muokattu viimeksi: 01.04.09 15.48
01.04.2009 16.05
^ Eh, täytyy myöntää, etten itsekkään ole tästä varma... :D Olen aina elänyt siinä uskossa, että irlanninsusikoira on se korkein.
01.04.2009 16.27
000015455_r
tanskandogilla taitaa olla ainakin tämä "korkeus ennätys"
01.04.2009 16.31

Tanskandoggi: Uroksilla vähintään 80 cm ja nartuilla vähintään 72 cm.

Irlis: Toivottu keskikorkeus on uroksilla 81-86 cm, minimi korkeus uroksilla 79 cm ja nartuilla 71 cm

01.04.2009 16.34
021026667_r

Siitähän on kauheat tappelut koko ajan, kumpi on isompi, doggi vai irlis, eikä se varmaan missään kohtaan tule ratkeamaan. :'D Onko Tanskandogeille edes pistetty ylärajaa korkeuden kanssa?

Mua ei ainakaan henk. koht. haittaa vaikka irlis ei olisikaan maailman isoin koirarotu, ihannoin sitä silti ja aion vielä joskus semmotteen saada lattioitani kuluttamaan. :3

01.04.2009 17.08

Tanskandoggilla ei ole ylärajaa ja korkein koira maailmassa on doggi.
Wikipedia kertoo näin: "Irlanninsusikoiran ja tanskandoggin välillä käydään kiivasta väittelyä mailman suurimman koiran tittelistä, mutta rotumääritelmän mukaan tanskandoggi on maailman suurin koirarotu. Irlanninsusikoirauroksen säkäkorkeus voi tosin olla yli 80 cm, mutta se ei ole yhtä yleistä kuin tanskandogilla."

voi että!!! onhan niillä yhteistä juu mutta sattuvat nyt olemaan aivan eri rotuja!!ja taidat kuvitella sit et kaikki irlikset on sellaisia mitä rotumääritelmässä annetaan ymmärtää :Dmeillä ainakin oma pikku prinsessa tuhonnut kaikki mikä eteen tulee... ja näin myös hänen sisarukset ja muut irlikset joita tiedän! montakos irlistä ben sitten tuntee? mun mielestäny nyt vaan on todella naurettavaa varrata doggia irlikseen! että mitä jos sä nyt vaa antaisit olla..

Ja missähän kohtaa olen antanut ymmärtää että irlis on sellainen kun rotumääritelmässä sanotaan? Missä olen sanonut niin? Lapsi rakas, lue kunnolla.

Tunnen henkilökohtaisesti viisi irlistä sekä niiden sukuaan tiedän omistajien kautta. Jos noin paljon sitten kiinnostaa.

Ja miksi on naurettavaa verrata doggia irlikseen? Koska niillä sattuu olemaan samoja ongelmia? Sama historia? Sama "kasvatus"? Haluan ihan järkevän selityksen eikä mitään koska ne on eri rotuja!!1- kakkaa. (Hyvä sanoa viiminen sana minun jälkeeni ja sitten sanoa itse loppuun että anna sää nyt olla..) Voit ihan hyvin vaikka yskärillä jatkaa tätä keskustelua jos haluat vielä sanoa jotain asiasta.

01.04.2009 18.03

Doddiih, eiköhän tämä jo riitä. Ja btw, maailman korkein koira on sellainen dalmatialainen, tuli vain mieleen guinnes world records tästä kinasta x)

Irlikset ovat oman käsitykseni mukaan lempeitä jättejä, ihan kivan näköisiä karvaturreja :3

01.04.2009 18.14
019487034_r
Porvoo

Mä väitän että kumpikaan noista ei ole se maailman suurin rotu vaan sellanen kun Bully kutta. Uroksien säkä 91-106cm, eli kokoa koiralla todellakin löytyy. http://fi.wikipedia.org/wiki/Bully_kutta

01.04.2009 19.30

Ursula, se kylläkin on niin että irlis polveutuu doggista osittain. On epävarmaa onko tapahtunut koskaan toisinpäin vai onko ollut kyseessä skotlanninhirvikoira tanskandoggin kanssa. Ja rotuja VOI ja SAA verrata keskenään jos joku haluaa. Ei siihen sinun lupaasi tarvitse. Mutta noh, antaa sen nyt olla ja haluankin kysyä tuosta irliksestä. Eli miten irlis voi olla NYKYISIN korkein rotu jos se ennen ei olisi ollut? Mikä siitä nyt tekee korkeimman? Onko rotumääritelmää muutettu niin että säkää on nostettu?Ei sitä ole minun tietääkseni muutettu moniin vuosiin eli vuosikymmeniin. Ainakin irlisken tämän hetkisessä rotumääritelmässä uroksen säkäkorkeus toivottu 81-86 senttiä eli pienimpi kuin doggilla jolla toivottavaa olisi että säkä on yli 90 cm.Mutta säkähän ei ole tärkeää vaan se koiran sopusuhtaisuus =)Korkea koira jolla ei ole sopusuhdassa muu kroppa näyttää ihan järkyttävältä.

Vinka, maailman korkein koira on rodultaan tanskandoggi ja väriltään harlekiini, nimeltään Gibson ja 107 senttiä korkea. http://gibsondog.com/blog/wp-content/gallery/random-pictures/g5.jpg

Amigo, Bully kutta on sekoitus mm. doggia ja sen säkä ei tosiaankaan ole noin eikä sillä ole ns. virallista säkäkorkeutta tai rotumääritelmää. Harva bully kutta on yli 95 sentin, jos edes 90 senttiä. Moni on siinä 80-90 sentin paikkeilla, nartut pienempiä.Ja tuo sivusto minkä linkki oli tuossa wikipediassa on täyttä saissea. MBK:n bully kuttat eivät ole suurimmaksi osaksi aitoja vaan sekoituksia joita MBK myy aitoina bully kutteina ja tästä asiasta ovat kyllä tietoisia bully kuttan pakistanialaiset kasvattajat. Tuolla sivulla ainakin ennen näki selvästi heidän pennuissaan olevan tanskandoggia, koska ne olivat merlejä ja bully kuttaa en ole ikinä nähnyt merlenä missään.

Muokattu viimeksi: 01.04.09 19.42
01.04.2009 20.19
ööh. kylläpä täällä on kiivasta keskustelua ja paljon erilaista ja toisistaan poikkeavaa tietoa... mikähän mahtaa olla sitten totta...?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti