Kanien sairaudet (Kanit > Kanien hoitaminen)

08.07.2008 22.10
018785575_r
Asikkala

Eli, Nestori kanillamme on nuha, ja limaakin tulee kuin ihmiseltä. Pitäiskö viedä Nestori eläinlääkäriin, vai olisiko mitään "ensiapua"?Nuha ja lima alkoivat tänään, mutta ennekin on ollut, myös on aivastuksia.

09.07.2008 21.46
016963577_r

kani ei ole jyrsijä, eikä kuulu tänne alueelle siis tämä viesti.

kannattaa käyttää lääkärissä, kanin nuha paranee melko huonosti.

14.08.2009 12.02
000064409_r

kyseessä kanin iho: huomasin eilen pienen kohdan kanin niskassa missä ei ollut karvoja, siis karvaton alue, ei punoittanut ei hilseillyt ei mitään jälkiä. olisiko kani voinut repiä kunnon tupon, yleensä kyllä ei tee sellaista.

myös mahassa "outoja" alueita missä karva näyttää olevan harvempaa, ei niinsanottuja karvattomia alueita, mutta kohtia missä karvaa on vähän harvaksemmalta.

onko kellään ollut tälläisiä tapauksia? olisi kiva kuulla jotain ennenkun el:lle rupean soittelemaan. kiitos :>

Muokattu viimeksi: 14.08.09 12.02
14.08.2009 12.15

Pansku // Niin ei hilseillytkään? Olisin silloin veikannut hilsepunkkia, mutta onko se karvatonalue minkä näköinen? Kun meillä on joillakin kaneilla välistä "kulunut" niskakarvoja... Juu no tästä tuskin oli suuremmin apua.

Nessu // Jos kani asustaa ulkona niin kannattaa tosiaan viedä sisälle tai muuhun vedottomaan paikkaan (ulkokoppi!). Mutta tässä tälläinen nuhasta oleva juttu:

"Nuha
Oireet: Nuhaa on olemassa kahta eri laatua, vaarallista eli pasteurelloosia ja ohimenevää. Jos se on ohimenevää, kanin nenä ja silmät vuotavat kirkasta nestettä, mutta jos se on bakteerin aiheuttamaa, silmät tai nenä tai molemmat vuotavat sameaa, tahmeaa eritettä. Kani yrittää pyyhkiä tassuillaan vuotoa ja tuhrii turkkinsa ja käpälänsä. Se myös aivastelee ja on apaattinen.
Syy sairastumiseen:: Vetoinen paikka (kirkas vuoto), bakteeritartunta, stressi (samea vuoto).
Hoito: Jos vuoto on kirkasta, kannattaa kania pitää mahdollisimman vedottomassa paikassa, kunnes tauti menee ohi. Mikäli kani ei parane parissa päivässä, on hyvä kysyä neuvoa eläinlääkäriltä. Jos vuoto on sameaa, kannattaa turvautua eläinlääkäriin, joka määrää luultavasti silmätippoja ja/tai antibioottia.
Ennaltaehkäisy: Kania ei saa pitää vetoisessa tai kosteassa paikassa.
Muuta: Kani hengittää vain nenän kautta, joten sen tukkoisuus voi koitua kohtaloksi. Nuha voi tarttua, joten nuhainen kani kannattaa eristää muista kaneista. Aivastelu voi johtua myös allergiasta. Allergisoiva aine on poistettava kanin häkistä.
"
Lähde: http://www.geocities.com/meidankanit/sairauksia.html

14.08.2009 12.27
021372939_r
Kokkola

Meiän Ruusalla on silmissä jotain vikaa, se pullottaa niitä liikaa. Aina kun se säikähtää, pelkää tai ahdistaa sen silmät pullottaa. Se näyttää kamalalta. Ollaan käyty lääkärissä mutta lääkärikään ei tiennyt mikä Ruusaa vaivasi. Lääkäri sanoi että se ei haittaa, jos vain saa silmät kiinni. Lääkäri totesi myös että Ruusa on sokea. Onko muilla samanlaista, neuvoja?

PS: Voin koittaa lisätä petsiien kuvan missä sillä pullottaa simmut =)

14.08.2009 13.12

Meidänkin Pippurilla pullottaa silmät aika paljon kun se on pelästynyt . En ole kyllä huomannut että hetkellisistä pullotuksista olisi ollut sille haittaa...

14.08.2009 13.32

Meilläkin kun ovat jostain syystä kauhuissaan/peloissaan niin silmät hieman pulottaa ja muutenkin ihan palloina ovat jossain nurkassa.

Joten itse olettaisin, ettei mitenkään vaarallista vai pullottaako ne useamminkin tai koko ajan...?

14.08.2009 13.42
000100729_r

Turvonneet nisät

Olen huomannut useaan otteeseen, Helmin elämän aikana, että Helmillä on nisät turvonneet. Tänää ku kattelin niitä nii (ainaki) yks oli puoliks valkonenki(?). Eli onko tämä ns. valeraskaus (joksi minä ainakin sitä luokittelisin) jotenki haitallista/millaisia riskejä tuo tai voi tuoda tullessaan?

Helmi ei siis voi olla tiineenä koska kanikaveri on leikattu! :D

Tällästä ajatteli vaa kysästä :) Ei oo siis koskaa ollu mitää ongelmii mut iha mielenkiinnosta...

14.08.2009 16.59

^Joo no samaa voitais hieman kysyy. Sillä meijän kani tytöt on aika useinkin valeraskaus päällä ja Pandalla ollut hirveen kauan nisät turvoksissa. Mustiinalla nyt ihan just ollu tää päällä ja maha on ihan kalju.

Että onko valeraskaudesta (useista) haitttaa sitten kanille? Varmaan stressaavaakin? Ja onko tähän jotain "apua"? :D Meilläkin mies on leikattu ja asuu tyttöjen kanssa samassa häkissä.

14.08.2009 21.06
021372939_r
Kokkola

vai pullottaako ne useamminkin tai koko ajan...?

Joskus ne on pahemmat joskus lievemmät. Nyt taas lievemmät

Eniten ihmetyttää se että lääkäri ei tiennyt asiata mitään?

15.08.2009 08.33
021034569_r
Oulainen

Helmi & Mustiina:

Valeraskautta tuo nisien pullottaminen. Nisät saattaa muuttua erinnäköisiksin turpoamisen lisäksi..

Meillä Safiirilla jostain kumman syystä nisät on ihan kokoajan sellaiset, kuin se olisi valeraskaana. N. 1½ vuotta sitten Saffella oli valeraskaus, jonka jälkeen nisät ei palautunu enää normaaliksi. Sen jälkeenkin sillä on ollut valeraskauksia (kantaa heinää ja karvoja "pesään"), mutta ei muutosta.

Ollaan käyty eläinlääkärilläkin, mutta tämä ei osannut auttaa. Asia ei kuitenkaan Safiirin menoa hidasta, joten en usko että olis tarpeen alkaa leikkaamaankaan ym. Toivon vaan ettei kyseessä olisi mikään kasvain.. Nisät ei kuitenkaan ole kasvaneet tässä yhen ja puolen vuoden aikana, mutta ovat vähän "koventuneet". Ja kun tämä turpoaminen on tapahtunut joka nisässä, niin olis vähän epätodennäköistä että jokaisessa olisi kasvain..

http://papanavaaranpuput.blogspot.com/
15.08.2009 11.46
^Juu Pandalla samoin! Eli oleet pitkän aikaa (lähes)kaikki nisät turvoksissa. Välistä on inhottava ottaa syliin kun ne siellä pullottaa ja en tiedä taitaa Pandastakin olla inhaa.
Ja itse olin miettinyt jos tytöt sterilois niin valeraskaus ja nisien turvotuskin katoais? Mutta toisaalta kanit on jo sen verran "vanhoja" etten uskaltaisi enään siihen toimenpiteeseenkään laittaa :s
15.08.2009 22.06
000100729_r
Panda kirjoitti:
^Juu Pandalla samoin! Eli oleet pitkän aikaa (lähes)kaikki nisät turvoksissa. Välistä on inhottava ottaa syliin kun ne siellä pullottaa ja en tiedä taitaa Pandastakin olla inhaa.
Ja itse olin miettinyt jos tytöt sterilois niin valeraskaus ja nisien turvotuskin katoais? Mutta toisaalta kanit on jo sen verran "vanhoja" etten uskaltaisi enään siihen toimenpiteeseenkään laittaa :s
Jep mulla sama juttu, tuntuu ällölt ottaa sylii ku masus pullottaa kaikki nisät :S ja sama tuoki ettei kyl "raaskis" enää leikkauttaa ku Helmi jo seitsemän vuotias, nii jós ei mitää ongelmii tuu nii.. antaa olla =)
16.08.2009 18.26
voiko kaneilla olla astma?????????????????????????????????
16.08.2009 18.39
021088618_r
Oulainen
^Ei, tai enpä ainakaan koskaan ole kuullut. Nuhaa/aivastelua/yskimistä voi silti tulla monestakin syystä..
Muokattu viimeksi: 16.08.09 18.40
16.08.2009 18.43

ookkeii..... Sulo pitää välillä semmosta ihme ääntä...ihan kuin sillä ois joku astma...

16.08.2009 20.13
021088618_r
Oulainen

Osaatko sanoa kuuluuko ääni nenästä vai keuhkoista? Onko jatkunut kauan? Meillä Tamilla kuuluu monesti nenästä röhinää, kun se niin usein sairastaa nuhaa. Ja röhinä saattaa kuulua ilman että nenästä valuu mitään. Varsinki nukkuessaan ja pestessään itseään tuota ääntä kuuluu.. Eläinlääkärillä käyty, eikä pitäis olla vaaraksi, onhan tuota jo 2 vuotta jatkunutkin.

16.08.2009 23.31
000064409_r
Mustiina kirjoitti:

Pansku // Niin ei hilseillytkään? Olisin silloin veikannut hilsepunkkia, mutta onko se karvatonalue minkä näköinen? Kun meillä on joillakin kaneilla välistä "kulunut" niskakarvoja... Juu no tästä tuskin oli suuremmin apua.

Nessu // Jos kani asustaa ulkona niin kannattaa tosiaan viedä sisälle tai muuhun vedottomaan paikkaan (ulkokoppi!). Mutta tässä tälläinen nuhasta oleva juttu:

"Nuha
Oireet: Nuhaa on olemassa kahta eri laatua, vaarallista eli pasteurelloosia ja ohimenevää. Jos se on ohimenevää, kanin nenä ja silmät vuotavat kirkasta nestettä, mutta jos se on bakteerin aiheuttamaa, silmät tai nenä tai molemmat vuotavat sameaa, tahmeaa eritettä. Kani yrittää pyyhkiä tassuillaan vuotoa ja tuhrii turkkinsa ja käpälänsä. Se myös aivastelee ja on apaattinen.
Syy sairastumiseen:: Vetoinen paikka (kirkas vuoto), bakteeritartunta, stressi (samea vuoto).
Hoito: Jos vuoto on kirkasta, kannattaa kania pitää mahdollisimman vedottomassa paikassa, kunnes tauti menee ohi. Mikäli kani ei parane parissa päivässä, on hyvä kysyä neuvoa eläinlääkäriltä. Jos vuoto on sameaa, kannattaa turvautua eläinlääkäriin, joka määrää luultavasti silmätippoja ja/tai antibioottia.
Ennaltaehkäisy: Kania ei saa pitää vetoisessa tai kosteassa paikassa.
Muuta: Kani hengittää vain nenän kautta, joten sen tukkoisuus voi koitua kohtaloksi. Nuha voi tarttua, joten nuhainen kani kannattaa eristää muista kaneista. Aivastelu voi johtua myös allergiasta. Allergisoiva aine on poistettava kanin häkistä.
"
Lähde: http://www.geocities.com/meidankanit/sairauksia.html

juu ei hilseile ollenkaan, oikein siisti "ympyrän muotoinen" täysin karvaton alue, ei iso, vaan aika pienen kokoinen, noin viinirypäleen kokoinen. noh, täytyy seurailla.

17.08.2009 00.06
020177052_r
Helsinki
Onko luppakorvaisisilla kaneilla enemmän korvasairauksia? itse oon just hankkimassa kahta kania.
17.08.2009 15.27
sulo kirjoitti:
voiko kaneilla olla astma?????????????????????????????????

ei astmaa kai mutta ne voivat olla allergisia puruille ja heinälle koske ne pölisevät. kaverin kani on allerginen. itse en pidä puruja kopissa ollenkaan, vain kissan paperipellettiä kusiastiassa. näin kani myös oppi tekemään asiat yhteen paikkaan.

itse kysyisin että miksi mun kanilta puuttuu karvoja mahasta eikä ne oikein kasva takaisinkaan o.O eiiiikä se hilseile. tuskin on valeraskaus kun se ei niitä oo kantanu minnekkään.

Muokattu viimeksi: 24.08.09 00.14
nakertaen parempi!
17.08.2009 19.39
Kasperi kirjoitti:

Osaatko sanoa kuuluuko ääni nenästä vai keuhkoista? Onko jatkunut kauan? Meillä Tamilla kuuluu monesti nenästä röhinää, kun se niin usein sairastaa nuhaa. Ja röhinä saattaa kuulua ilman että nenästä valuu mitään. Varsinki nukkuessaan ja pestessään itseään tuota ääntä kuuluu.. Eläinlääkärillä käyty, eikä pitäis olla vaaraksi, onhan tuota jo 2 vuotta jatkunutkin.

se voi olla se nuha...kun se aina just sillee röhkii kun se pesee itteesä ja silleee.....

vitsi työ ootte viisaita...

17.08.2009 22.07
000064409_r
Nakki kirjoitti:
itse kysyisin että miksi mun kanilta puuttuu karvoja mahasta eikä ne oikein kasva takaisinkaan o.O eiiiikä se hilseile. tuskin on valeraskaus kun se ei niitä oo kantanu minnekkään.

juu, kysyt vähän samaa asiaa kuin minäkin, meillä kanssa tämä vaivaa, ja toisekseen se karvaton pieni alue myös niskassa.

tuskin mitää vaarallista.

18.08.2009 17.44
021451928_r
Loppi
Meillä kaveri on repinyt Valkolta niskasta karvaa Inhottavaa, kun just ollaan menossa Pettiin, ja muutenkin tietyn kanin häiriökäytös on inhottavaa. Kaipa sitä täytyy Lilliä laitella arestiin koht, jossei lopeta... Eihän se toki Lilli mitään ymmärrä aresteista, mutt Valko saa vähä lepäillä :)
21.08.2009 14.42
000048835_r
Kysynpä täältäkin. Mölli löytyi tänää kuolleena, eilen vielä pomppi täysissä voimin. Nyt tutkiskelin ruumista niin huomasin oikean korvan olevan paksu (n. sentin?) mietin sitten lähettämistä Eviraan, mutta rahatilanteen vuoksi kysäisenpä täältä vähän jos joku tietäisi. Vastauksella en usko että on kiire, ja voisin eläinlääkärillekkin pirauttaa ja kysäistä asiaa.
Mölli ei ollut syönyt johtoja tai mitään muuta sopimatonta (keräsin kaikki ulottumattomiin).
21.08.2009 14.57
Mölli kirjoitti:
Kysynpä täältäkin. Mölli löytyi tänää kuolleena, eilen vielä pomppi täysissä voimin. Nyt tutkiskelin ruumista niin huomasin oikean korvan olevan paksu (n. sentin?) mietin sitten lähettämistä Eviraan, mutta rahatilanteen vuoksi kysäisenpä täältä vähän jos joku tietäisi. Vastauksella en usko että on kiire, ja voisin eläinlääkärillekkin pirauttaa ja kysäistä asiaa.
Mölli ei ollut syönyt johtoja tai mitään muuta sopimatonta (keräsin kaikki ulottumattomiin).

Itsellä on kaksi kania kuollut sen jälkeen kun korviin on tullut jokin haava tms.

Ompulla tuli joku haava korvalehden sisäpuolelle, joka kai tulehtui. Korva paisui ja oli kuuma. Menehtyi vuorokauden sisällä, siitä kun yleensäkään haavan olin huomannut ja se tulehtuminen(?) tapahtui kauhean nopeasti; aamulla ei mitään, aamupäivällä huomasin jonkun haavan, päivällä korva näkyi jo selkeästi paisuneen ja kuuma sekä kani oli poissaoleva, illalla sitten oli jo sen verran pahassa kunnossa että heitti henkensä.
Tässä tapauksessa eläinlääkäriin oltiin menossa aamulla heti, muttei siis ehditty. Olin tuolloin koulun asuntolalla "yksin" ja äidille soitin koulun jälkeen kun tämän huomasin. Joo sekavaa tekstiä muttamutta.....

Sonatalla taas oli Mustiina purru kivan palan korvasta jonka olin aamulla huomannut (tapahtui yöllä) ja haava oli jo alkanut rupeutua jne. puhdistelin kyllä korvaa vielä varmuuden vuoksi. Sen päivän Sonata oli aivan oma iloinen & reipas itsensä, vielä yölläkin (kun katottiin telkkuu myöhään). Mutta joskus aamuyöstä sitten alko näkyy merkkejä ettei kaikki ollu hyvin, aamulla sitten Sonatakin siirtyi ramppien jälkeen vihreimmille niityille....

Mutta siis oliko Möllillä jotain haavaa tms. korvassa? Tai olisiko voinut joku ampianinen pistää? < en tuosta tiedä, mutta mitenhän pistot kaniin vaikuttaa? *Ei tiedä*

21.08.2009 15.02
000048835_r
Taitaa Möllikin olla tuohon samaan mennyt, pihalla Néne ja Mölli oli vierekkäisissä häkeissä ja varmaan korva sujahtanut Nénen puolelle ja sitten Néne puraissut nimittäin korvassa oli puremajälki. Nyt harmittaa vielä enemmän :(
21.08.2009 15.06
Mulle kyllä on sanottu ettei se oo mitenkään yleistä kuolla noihin korva haavoihin tai sellasiin, mutta mulle ainakin käyny sitten aika pska tuuri kun kaksi kania menehtynyt. Eli luulen tässäkin tapauksessa että jos on jokin pienikin haava tullut niin voinut menehtyä sitten siihen.
22.08.2009 12.28
019654913_r
Jyväskylä
Jos kani röhisee niin voi olla hengitystietulehdus.. Kun joku epäili ylhäällä astmaa :)
23.08.2009 23.49
000064409_r
minunkin hankala uskoa että korviin sattuneista haavereista ym olisi mitenkään erityisesti haittaa tai kuolemanvaaraa. meilläkin panskulla on kuitenkin koko toinen korva raukka vain puolikas, edellisessä kodissa oli tapellut uroksen kanssa ja iso pala puuttu toisesta korvasta. eikä se ole koskaan mitenkään haitannut menoa.
25.08.2009 11.18
021453173_r
Loppi

Samaa minäkin, ehkä ollut jotain tulehdusta jo muhimassa yms...?

Vaikka usein sanotaan, että kani helposti saa just tulehduksia haavoista, tai säikähdyksestä sydärin, niin kyllä siin vaiheessa kun terve ja hyvinvoiva kani ihan yks'äkkiä kuolee, on kyllä jotain mätää. Toki poikkeuksia on.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti