Sopiva ruoka määrä - Sivu 8 (Kanit > Kanien ruoka)

12.08.2014 21.22

Inna vastasikin varsi  tyhjentävästi. Lisättäköön kuitenkin vielä, että kanihan ei ole mikään pelletinsyöjä, vaan monipuolinen kasvinsyöjä, jonka ruokavaliosta vain murto-osan tulisi olla pellettiä tai muuta väkirehua. Liiallinen pelletti ja sen aiheuttama liian vähäinen heinänsyönti aiheuttavat pitkässä juoksussa yhtä sun toista vaivaa.

Kannattaa perehtyä kanin ruokintaan ja kuten Inna sanoikin, niin myös vakavasti harkita pelletin muuttamista laadukkaammaksi. Osku ja Menu-pelletit ovat huonolaatuisimpia tarjolla olevia kaninruokia.

19.07.2015 13.28
022642994_r
Kiiminki

Miten on pentukanin ruokinta jos tuntuu että syö pellettejä ihan koko ajan ja menee tosi paljon ruokaa, niin voiko 3-4 kuisen pentukanin ruokintaa vähän jotenkin rajottaa? Tottakai kasvava syö enemmän, mutta jotenkin tuntuu että jos menee suunnilleen kuppi päivässä ruokaa niin sitä vois ehkä jotenkin rajottaa? Miten muilla ruokinta tämän ikäsillä? Heinää ja vettä tarjolla ja päivittäin saa tuoretta, niin en usko että sitä pellettiä tarvii sitten niin paljon? 

23.07.2015 14.18
022706735_r

Meillä kääpiöluppa saa 3 rkl Genesistä aamulla ja päivällä. Illalla näkkärin. Monet ajattelevat, että tämä Genesis on tooodella rasvasta ruokaa kääpiölupalle, mutta jos kani on jo 7v. ja laihtuu vanhentuessaan, niin kai sitä on pakko rasvasemmalla ruoalla ruokita, ettei ihan luut tule näkyviin. Ja olen lukenut ihan ruokapussista, että siinä lukee 1 rkl per. kg. Kanikirjassamme lukee myös, että silloin ruokamäärä on sopiva, kun kani syö sen kokonaan kerrallaan, ja näin meidän pupunen syö kaiken kerrallaan ;)

Kanit eivät ole minulle vain tärkeitä -ne ovat minun koko elämä! <3
03.08.2015 14.13

Hei,

Kanin poikasen ruokinnasta... Sanotaan ettei kanin poikasen (meille muutti vastikään kaksi juuri luovutusikäisyyden täyttänyttä ranskanlupan poikasta) "ruokamäärää pitäisi keinotekoisesti rajoittaa" tai että "sitä saa antaa poikaselle melkeinpä rajoituksetta".

Annatteko poikaselle lisää pellettiä usean kerran päivässä kun kuppi on tyhjä vai millaisen määrän annatte poikaselle ruokaa? Jos pellettiä antaisi rajattomasti, aina lisää, niin heinää tuskin kuluisi. Ja senhän syöminen on myös tärkeää. Nyt olen antanut kerran päivässä reilun annoksen, joka tietysti herkutellaan heti melkein pohjia myöten (oletan että syövät sitä sen mitä sillä hetkellä jaksavat) ja samoin tuoreruoka jonka annan muutaman tunnin myöhemmin uppoaa hyvin. Mutta olen jäänyt miettimään, että pitäisikö kulho täyttää uudelleen toisen kerran päivässä vaiko ei? Olen lisännyt hieman pelletin määrää kasvattajan suosituksesta, ettei sitä vaan ole liian vähän ja jotta toinenkin pupuista saisi tarpeeksi. Koska toinen pupuista näyttää pitävän ruokakupilla paremmin huolta ettei vaan jää toiseksi. Se sama on hieman isompi siskoaan.   

03.08.2015 20.16
022683020_r

^ Itse antaisin reilusti, mutta kuitenkin vain sen verran, että heinä maistuu. Eli pitää arvioida itse, kuitenkin enemmän voi antaa kuin aikuiselle kanille.

http://kanimaisia.blogspot.fi/

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti