Sivulle tulo (Koirat > Koirien koulutus)

23.03.2007 13.34
Opetatteko isonkoiran ja miksei pienenkin tulemaan suoraan sivulle vai eka eteen? Ja miten opetatte? Meillä ei tämä sivule tulo tai meno oikein luonnistu.. :D Ja nyt pohdin että pitääkö aloittaa alusta luoksetulon opetus niin että koira tulisi suoraan sivulle... Ja tulisiko se suoraan paikalle vai kiertämällä takaa?
23.03.2007 15.52
022249061_r
Saarijärvi
Mielstäni ensin eteen on jamilla ianakin paree siksi että se juoksiis nniin paljon takaa ohi jos kiertäis suoraan täyellä vauhjilla taakse, ja sit jos tulis suoraan sivulle niin se olis aina vinoss ako on niin pien :)
tiiminijtm.blogspot.com
24.03.2007 15.32
017855921_r
Kokkola
Itse olen opettanut tulemaan suoraan sivulle, luotan sen verran, mutta tosiaan kerran lähtikin jonnekkin kiertäessään selkäni takaa :D. Käytän käskysanaa "vasen" ja olisi tarkoitus opettaa tulemaan oikeallekkin.
"Vuh." -Donna
24.03.2007 20.06
Meillä tulee sivulle edestä. Toimii jotenkin paljon paremmin. Mm. kontakti pysyy koko ajan.
25.03.2007 10.26

Sivulle meillä tullaan aina kun pyydän on koirat sitten missä hyvänsä, ne kiertää etukautta ja tulevat vasemmalle ihan jalkaan ja toisiinsa kiinni.

Leevi on poikkeus se tulee mistä sattuu ja pysyy sivulla tasan niin kauan kun pidän sormeani sen nenän edessä:))

Annan sille anteeksi noi pienet tottelevaisuusvirheet, koska se on tuollainen haaveilija ja huuhailija ja ikääkin alkaa jo olla 12 vuotta.

Vaikka se on hyvässä kunnosaa niin se ei enää oikeen tahdo kuunnella käskyjä eikä välitä niistä samalla tapaa kuin nuorempana.

Helpompi on kun koira tulee sivulle edestä, silloin se on koko ajan näkyvillä.

28.03.2007 13.43

Kuinkas minun nyt kannattaa edetä "uudelleen" opetuksessa? Tahvo tulee luokse ja istuukin suoraan mutta sivulle menoa se ei ymmärrä. En tiedä kuinka sen saan sinne... Jos namulla houkuttelen ok se menee mutta missä vaiheessa sanon "sivu"?? Miinan kanssa tein jotain väärin koska se yhdistää sanan "sivu" istumiseen. :D

28.03.2007 14.22
000030827_r

meitin likka joko kiertää takaa tulee suoraan edestä sivukke ta sitten eteen. riippuu minkä komennon annan.. joku sano että lajlkaan kiinni niin ei saa olla ihan kiinni. tapoja on monia opettaa ja minä opiskelen tokoa suomalasiten huippujen kanssa ja todennut heidän metodinsa parhaiksi. aloittaisin ihan vaan luoksetulosta niin että tulee sataa kohti eikä himmaa ja se on helppo opettaa jos osaa oikein leikkiä koiran kanssa.

eli ota naruoallp tai riepu mukaan reenatessa. leiki koiranknanssa ensiksi. jos koira osaa jäädä paikoilleen niin jätä istumaan ja mene itse kauvemaksi käänny ympärin ja seiso jaara asennossa. kutsu koira luokse ja kun koira on suht lähellä heitä esine jalkojesivälisä taaksepäin. heti sen jälkeen kustu koira luoksesi ota esineestä kiinni ja rupea leikkimään. rauhoita koira uudelleen ja pistä istumaan ja toista. (koiran rauhoitus. pidä esineestä kiinni ja laita käsi leuan alle. koira rauhoittuu siitä.) kun tämä toimii hyvin niin sen jälkeen rupeat pyytämään koiraa vierelle ja pidä esine kainaossa. heti kun koira on oikeassa kohtaa tipuat esine kainalosta ja rupea leikkimään taasen. ja toista niin akuavn että homma menee kuin vettä vaan. siitäö on helppo lähteä opettamaan seuraamista. esine kainalossa ja askel ja jos tulee sen mukana niin tiputa heti esine ja leiki. ja siitä taas toistoa niin että se pysyy loppupelissä mukana ihan minne menetkin niin oikeassa kohdassa.

sori on varmaan sekavasti selostettu. oon huono kirjottaa näitä asioista helpomin menee livenä.

28.03.2007 19.30
Kiitos pitääkin kokeilla kuulostaa että saattaisi Tahvolle toimia kun se pitää leikkimisestä. :)
28.03.2007 21.34
000030827_r
eipä mitään. viettiteoria on helppo ja pirun hyvä tapa opettaa kun se tapahtuu niin pitkälle leikin kautta. namuilla ja muilla ei saa motivoitua sillalailla koiraa mitä saa vietin kautta =)
29.03.2007 11.25
Tahvo kirjoitti:

Kuinkas minun nyt kannattaa edetä "uudelleen" opetuksessa? Tahvo tulee luokse ja istuukin suoraan mutta sivulle menoa se ei ymmärrä. En tiedä kuinka sen saan sinne... Jos namulla houkuttelen ok se menee mutta missä vaiheessa sanon "sivu"?? Miinan kanssa tein jotain väärin koska se yhdistää sanan "sivu" istumiseen. :D

Meillä on ymmärtäneet ihan itsekseen siitä kun taputan vasenta reittäni niin koira tulee välittömästi viereen. Joskus sanon "sivulle" mutta useimmiten vain näytän merkkiä joko taputtamalla reittäni tai näyttämällä koiralle sormellani paikan minne sen on tultava. Silloin se osaa kiertää oikeaa kautta kun se seuraa käsimerkkiä.

Muutenkin käytän aika paljon käsimerkkejä, opettelin nitä silloin kun edesmennyt dalmiksemme kuuroutui. Sillä oli toinen korva kuuro jo syntymästä ja sen takia sen oli joskus vaikea kuulla käskyjä pienestä lähtien. Se kuuroutui alle 10 vuotiaana kokonaan.

Käsimerkeillä koiran saa tekemään kaikkea sitä mitä ääneenkin sanomalla, tietenkin kuulevan koiran huomio pitää ensin kiinnittää sanomalla vaikka koiran nimi.

Emma (vanha dalmatialaisemme) oppi kuurouduttuaan katsomaan koko ajan toisella silmällä ulkoiluttajaa, vaikka se oli irrallaan niin se huomasi heti kun näytin sille merkkejä. Kun se kuuroutui kokonaan niin se ei näyttänyt kärsivän ongelmasta mitenkään.

Sen takia aika paljon käytän käsimerkkejä noiden omien koirieni kanssa ja ne tottelevat niitä ihan yhtä hyvin kun ääntäkin. Jos niiltä menee kuulo vanhemmiten niin on helppo kun ne jo valmiiksi osaavat merkit.

29.03.2007 13.00
Niimpä itsekkin käytän leikkimistä paljon hyväksi koska koirat on paljon innokkaampia toimimaan. :) Mutta enpä älynnyt sitä liittää tähänkin. :D Vaikkakin meillä kyllä on niin persoja nameillekkin että toisivat vaikka kuun taivaalta sen eteen. :D Mutta siltikin siitä jää joku puuttumaan mikä noilla tulee kun leikinkautta hommat tehään. :)
11.04.2007 14.14
olen opettanut millan niin että se kiertää minut takaa vasemmalle puolelle. eli jos koira olisi vaikka edessä, niin sen täytyisi kiertää minusta katsottuna oikealta puolelta takakautta vasemmalle. :D kinkun avulla onnistui tämä. (; se kyllä oli muka niin fiksu välillä että meni vain suoraan viereen, mitä sitä turhaan kiertelemään. ; DD
14.04.2007 17.01
018212237_r
Siilinjärvi
Meillä Beta tulee ihan suoraan sivulle, ei siis kierrä takakautta tms. Sivulletulon opettaminen kesti meillä puolisen vuotta (joo, tiedän, kauheen pitkä aika) mutta nyt se on ihan hyvin hallinnassa.
22.04.2007 17.00
022647898_r
Joensuu
Mie oon opettanut Wilmalle siten, että seison jalat harallaan, kutsun sen luokse ja kun Wilma on n.metrin päässä peruutan siten, että pidän lelua käsillä jalkojen välissä ja kun Wilma melkein saa siitä otteen, pysähdyn ja nostan lelun vyötärön tasalle => Wilma istuu ihan eteen. Sitten käsken sen sivulle ja palkkaan. Myöhemmin tein saman ilman lelua ja lopulta ilman liikettäni. Hyvin toimii! =)
15.05.2007 19.53

Meillä Fico tulee suoraan sivulle. Luoksetulossa on se ongelma, että koira juoksee niin lujaa luokse, että menee aina hieman ohi ja siitä sitten kääntyy ja palaa sivulle. Tosta oon yrittänyt päästä eroon niin, että teen luoksetulon joku juttu takana. Esim. jätän koiran ja menen seinän luo siten, että koira mahtuu juuri ja juuri kääntymään. Jos ei ole ollut takana mitään niin olen ohjannut koiran kädellä sivulle.

Sivulle tulon olen opettanut ohjaamalla koiran herkun kanssa sivulle. Koira on lähtenyt edestä ja siitä kädellä ohjaus ihmisen taakse ja siitä sitten sivulle. Istumaan koiran saa kun nostaa namia hieman ylös. Aluksi nami oli aivan koiran nenässä kiinni, mutta pikkihiljaa sitä sitten etäännyttämään. Jos koiraa ei saa noin hyvin sivulle niin voi mennä seinän viereen siten, että jättää koiran mentävän tilan itsensä ja seinän väliin. Raosta sitten vain koiraa ohjaamaan kädellä sivulle.^^ Tämä keino ei meillä toiminut sillä Fico ei suostunut tuollaiseen pieneen väliin tulemaan.

30.07.2007 00.50

Mä oon opettanut koirat tulemaan ekaks eteen ja siit kiertäen mun sivulle.

Joskus kokeilin sitä et siit edestä koira kiepsahtais sivulle ilman kiertämistä mut se meni aika useesti sähläämiseks. :D Totesin tuon kiertämisen eteen tulon jälkeen hyväks ratkaisuks.

30.07.2007 02.13
000030827_r

tahvo: mites on reeit menny ja millälailla nyt oot reenannu?

30.07.2007 20.08
000000379_r

Pitää meidänkin kokeilla tuota kainalosta tiputtamista koska tuo seuraamaninen on välillä ongelma.(helposti edistää jos suussa makupala ja liian takana jos pitää kädessä (tai taskussa). Muutenkin herkulla menee joskus aivan ylikirroksille, (haukkuu jos ei tule toimintaa ja palkaa heti)

Bruni taas aina jätättää, sillä kun ei ole ikinä minnekkään kiire. Nämä hauvat ovat kyllä luonteeltaan kuin yö ja päivä. X) Ei yhtään auta vaikka aiemmin kouluuttanut toisen kun toiseen tehoaa aivan eri asiat ja ongelmat täysin vastaiset :)

30.07.2007 20.10

Hyvin meillä on mennyt. Luoksetulosta tullut vauhdikas ja harkkojen alussa tahtoo pompata vasten mutta rauhoittuu Olen ottanut ensin eteen on meille paljon luontevampi tapa ja edestä sitten suoraat vasemmalle ei kiertämällä. :) Noutokin rupeaa jo välillä menemään ihan hyvin mutta se tiputtaa kapulan? Minun virheeni opetin sen "vaihtamaan" palkkaan mikä oli todellinen virhe jota karsitaan pois. :D Olettekos te hupu treenailleet? :)

30.07.2007 23.30
Windy kiertää selkäni takaa sivulle ja hyvin sujuu. Ei lähde koskaan minnekään... paikka on vain hieman hakusessa...joskus se on ihan kiinni vasemmassa koivessa, joskus taas kolme metrin päässä sivuttain ja katsoo minua nappisilmillään, että milloin saa kehut. Pitäisi opettaa homma kunnolla. Windy osaa kylläkin muuten käskyn helposti.
30.07.2007 23.38
000030827_r

juu kyllä me reenaillaan. tost apalikan tiputtamisesta niin saat senkin opetettua pallolla.

Hitsi ku näi on vaikee tälleen sepsotaa ku oon huono tuottaa kirjallista tekstiä mutta yritetään =)

elikkä kun leikitkoirankkanssa pallolla niin että se oikeen innostuu siitä pallosta. kuin koira saa otteen pallosta niin pidä jännite pallossa eli naru kireällä (narupallo siis kyseessä) kun koira lähtee vetämään sitä sinulta niin luovuta se koiralle ja kehu. kutsu luokse ja ota narusta ja jatka leikkiä. rauhota koira eli käsi kuonon alle ja pidä jännite pallossa anna ajan kulua ja sittenm käsky irti ja heti taasen leikkimään. jos koira tiputtaa pallon ennen aikasesti niin äkkiä leikkimään taasen ja toistoa vain =) kaiken a ja o on osata leikkiä koirankanssa oikeen =)

sanokaa jos tosta ei taas ymmärrä mitään =D

01.08.2007 13.35
000000379_r

Mmeillä on ollut nyt Bjarturin kanssa sivulle menossa sellainen ongelma että aina kun se hyppää vasemmalle se samalla näykkäsee kättäni (herkun toivossa) silloinkin kun laitan herkun suuhun ja näytän että se tulee ylhäältä eikä kädestä.

Lopettaakohan se aikanaan tuon käden kosketuksen jos vaan aina palkaa muuten kuin kädestä?

01.08.2007 18.42
000030827_r

tollaseen näykkimiseen hyppimiseen yms on hyvä tapa taltuttaa se mutta ihan rehellisesti sanottuna en sitä täällä sano koska väärin tehtynä sillä saa viellä enemmän tuhoo aikaan ja mulla ei siihen muuta konstia nyt oo oon ihan tööt tööt ei pää toimaa 2 päivää reenattu urakalla taas.

mutta suosittelen menee ihan ammatilaisten pakeille jos haluu nopeesti siit eroon

25.08.2007 21.32
019729182_r
Kuopio
tää tulee ensin eteen istumaan ja siitä käsky sivulle. vielä tosin kaipaa hiomista meillä tämä liike
26.08.2007 16.43
018753509_r

Me Lulun kanssa opeteltii sivulletulo näin:
Ensin asetuin itse seisomaan seinän viereen niin, että käteni olivat rennosti sivuillani. Toisessa kädessäni (seinän ja itseni välisessä) minulla oli nami. Sitten vain odottelin, että koira tulisi nuuskimaan naminyrkkiä. Ja kun koira tuli nyrkin luo, sen oli tietenkin astuttava seinän ja itseni väliin eli sivulleni. Ja saman tien kun koira niin teki, aukesi naminyrkki ja koira sai palkkionsa. Kun tätä oli toisteltu tarpeeksi, jatkoin liikettä niin että odotinkin että koira sivulle tulon lisäksi myös istuisi. Eli kun se tuli siihen seinän ja itseni väliin, nyrkki ei enää auennutkaan heti, vaan vasta kun koira istuutui. Kun sekin alkoi sujua suht kivasti, alettiin pikkuhiljaa irtaantua seinästä. Hyvin tuntui tämä tyyli toimivan meillä.

Sokeriton kahvi sokerilla.
26.08.2007 20.37

Me yritettiin Ficon kanssa seinän vieressä (vähän eri tavalla kyllä kuin Lulu), mutta poika ei suostunut pieneen koloon änkeämään. : D Joten ihan ilman seinää harjoteltiin. : )

26.08.2007 23.46

Heip!

Meillä on harjoiteltu luoksetuloa ja sivulletuloa ihan erikseen molempia. Pentutokossa ollaan kyll vasta sivulletuloo opeteltu. Luoksetuloon on käytetty tänne -komentoa, ja silloin ois tarkotus tulla tuohon vasemmalle puolen, mutta asento ei ole niin tarkka kuin sivulle -komentoa käytettäessä.

Tosin molemmat näistä vaatii viel harjotusta :D

03.09.2007 16.01
018982176_r
Oulu
Samalla tavoin kuin nimimerkki coculla ja monilla muilla, meillä myös (ihan peruskotitokossa) "tänne"-käskyllä tullaan eteen istumaan ja siitä pyydetään erikseen käskyllä "sivulle", jolloin kiertää takakautta vasemman jalan viereen istumaan. Sivulletulo vielä hiukan hapuilevaa, aluksi opetimme oikean "reitin" makupalaohjauksella ja nyttemmin olemme siirtyneet osoittamaan sormella oikeaa kulkureittiä, koiran oikeaan suuntaan liikkuessa käskyn antaen ja oikeasta perusasennosta palkaten. En todellakaan ole mikään ekspertti, mutta lienee tärkeintä että koira kuulee käskysanan "kriittisellä hetkellä", jolloin se yhdistää sen toivottuun toimintoon (kun joku taisi kysyä, missä vaiheessa kannattaisi käskysana lausua). Tsemppiä kaikille treenailuun sekä kotona että kentillä!
Muokattu viimeksi: 03.09.07 16.05
Koiran kanssa jokainen päivä on elämys - elämyksen laatu vain vaihtelee!
08.09.2007 13.33
022442541_r
Tampere
Mä opetin vanhankaavan mukaan suoraan takaa sivulle.
08.09.2007 15.25
021407499_r
Turku
Tänään otettiin lenkillä sivulle tuloa, meni ihanasti <3 Välillä Donna meni vähän liian eteen, mut muuten hyvin :D !

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti