Sivulle tulo - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

08.09.2007 16.13
020424056_r
Nousiainen
Ladyn opetin sillä lailla, että tänne sanasta eteen, ja sit viereen, mut nyt on alkanut mennä suoraan viereen, eikä se haittaa mua :) Teet vaan aina niin, et käsket sen eteen ja sen jälkeen viereen, niin se alkaa mennä automaattisesti viereen :)
nuku hyvin pikkuinen <3
22.09.2007 18.23
022592953_r
Lahti

Meillä kaikki koirat tulee tänne kutsusta ensin eteen istumaan ja siitä erillisellä käskyllä sivulle. Muut paitsi vanhus on opetettu pyörähtämään edestä vasemmalle sivulle istumaan. Vanhus kiertää takaa.

Tosin nyt kun vanhus on sokea, sen kaikki liikkeet on "jotain sinne päin" :D Ei se ole enää niin tarkkaa. Palkkaan vanhuksen minkälaisesta suorituksesta tahansa.. pääasia, että on kivaa.

Muokattu viimeksi: 22.09.07 18.24
22.09.2007 20.32
Onko jotain rotuja jotka eivät saa tulla eteen ja siitä käskystä sivulle? Tai ylipäätään onko jokin syy miksei saa näin tehdä? Itse yllätyin kun olin uudessa koulutus paikassa ja siellä ohjaaja sanoi ettei koira saa tulla eteen vaan täytyy tulla suoraan sivulle? Olen ymmärtänyt että jossain olisko pk-puolella että nimenomaan pitää tulla ensin eteen. Nyt olen ihan pihalla kuinka tuolle pennulle sitten opetan tämän asian.
22.09.2007 20.37
000030827_r
^mä en oo kuulu tommoseesta mut en sit tiiä?
22.09.2007 21.42
022592953_r
Lahti
Whisky kirjoitti:
Onko jotain rotuja jotka eivät saa tulla eteen ja siitä käskystä sivulle? Tai ylipäätään onko jokin syy miksei saa näin tehdä? Itse yllätyin kun olin uudessa koulutus paikassa ja siellä ohjaaja sanoi ettei koira saa tulla eteen vaan täytyy tulla suoraan sivulle? Olen ymmärtänyt että jossain olisko pk-puolella että nimenomaan pitää tulla ensin eteen. Nyt olen ihan pihalla kuinka tuolle pennulle sitten opetan tämän asian.
Siis ei todellakaan. Ja pk-puolella todellakin tarvitsee ensin tulla eteen istumaan. Mutta ehkä koulutusohjaaja tarkoitti sitä, että tokossa on periaatteessa helpompi, jos koira tulee suoraan sivulle. Koska silloin ei ole mahdollista, että tulee virhepisteitä siitä, että koira istuu vinoon tullessaan luoksesi. Jää siis kokonaan välistä yksi mahdollinen pisteiden menetys.
02.01.2008 20.53
Siis voisikos joku nyt selostaa miulle tämän sivulle pyörähtämisen opettamisen?!
02.01.2008 22.53

Eli minä opetan koiran pyörähtämään ihaneepaikalle namia kädessä pitäen. Tämä olisi helpointa näyttää mutta kylmäharjoittele ilman koiraa. Mutta karkeasti homma menee niin, että kiinnitetään ohjaajan edessä palloilevan koiran huomio herkkuun joka on vasemmassa kämmenessä. Kädellä ohjataan koiran kuono ja keho kuonon perässsä vasemmalle puolen. Käsi tekee kaaren joka ohjaa koiraa ja peukalo päätyy vasemman housunlahkeen ulkosaumaan kiinni. Palkkio tulee aina siitä, peukalo kiinni housun saumassa, muuten koira saa palkkion liian kaukaa ja perusasennosta tulee avoin ja usein myös vino.

Kädellä autetaan alkuun joitakin kymmeniä toistoja ilman käskysanaa. Nami jää pikkuhiljaa pois ja käden avustava kaari pienenee. Käsky tulee mukaan vasta kun käsimerkki alkaa olla pelkkä viittaus ja koira hahmottaa asian.

Alkuun apuna voi käyttää jotakin seinää tai nurkkaa jossa koiralla ei ole liikaa tilaa väistää sivulle tai taakse. Tämä kuitenkin voi kääntyä itseään vastaan. Kun koira oppii, sen sivulle tulo on vain rivakka takapuolen pyörähdys oikealle puolelle.

03.01.2008 11.21
000026896_r
Vinski on ainakin opetettu tulemaan sivulle ja osaa sen hyvin. :D
03.01.2008 12.53
018844997_r
Porvoo
Wilma on opetettu tulemaan ensin eteen ja siitä käskystä sivulle etukautta kiepsahtaen.
Mulle itselle se oli helpompi toi etukautta sivulle tulon opettaminen. se takakautta opettaminen tuntu jotenkin niin hankalalta, joten valitsin ton helpomman .
Akua on opetettu takakautta sivulle.
03.01.2008 13.58
Simmu// Kiitos selityksestä! Ymmärsinkin jotakin
15.06.2009 15.44
Siirretty Harrastustoiminta ---> Koirien koulutus

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti