Narttukoiran sterilointi (Koirat > Koirien hoitaminen)

14.07.2008 14.28

Oli sellainen mielikuva, että aiheesta oli jo keskustelua, mutta eipä tuntunut haussa löytyvän. Ilmoittakaa kuitenkin jos tälläinen on jo, ja poistan tämän tarvittaessa.

Asiaan.. Haluaisin kuulla omia kokemuksianne nartun steriloinnista ja vähän taustatietoa mahdollisesti (minkä ikäisenä, syy jne.).

Itsellä on vähän vaikea päättää, että leikataanko Ginaa vai ei. En tavallaan tahtoisi, kun pelkään mitä voisi tapahtua leikkauksessa, tai sen jälkeen.. Pentuja emme kuitenkaan Ginalla ole missään nimessä teettämässä, että sillä ei ole väliä. Siskolla kuitenkin on uroskoira, ja moni varmaan arvaakin mitä täällä on kahden koiran tavatessa meneillään? Välillä oltiin juoksujen alkaessa "evakossa" Ginan kanssa, mutta nyt kun tämä on "pahimmillaan" niin ei ole paikkaa minne mennä.. Itseä tämä ei haittaa, kun pidetään Gina ja siskon koira toisista erikseen, geeneissä on kuitenkin niin lyhyt pinnaisuutta, että siskolla pukkaa mennä hermot, ja mikä minä olen siihen vastaamaan, miksi Ginaa ei leikattaisi, kun ei siitä siskon mielestä ole muuta kun hyötyä..?

Hmn, sekavastippa selitin, mutta toivon että ymmärsitte, ja jos ette, niin kysykää ja yritän korjata väärinkäsityksiä. Mitä itse tekisitte?

Sisko kuitenkin talvisin on koiransa kanssa koulullaan, asuntolassa, niin ei nämä näe silloin juoksujen aikaan.. Ja kuitenkaan enään vuosi, kun minäkin lähden Ginan kanssa koululle, näkevät vielä harvemmin.. Huoh.. Kiitos.

14.07.2008 15.00
022644852_r
Mynämäki
Itse olen sitä mieltä, että olipa kyseessä uros tai narttu, ellei sitä jalostukseen käytetä, se olisi parasta leikkauttaa. Urosten kohdalla myös mahd. näyttelyura katkeaa kastroidessa. Mahdolliset valeraskauset poistuvat, eikä juoksuja enää tule. Myös nartun mieli tasapainoittuu ja se saattaa rauhoittua hieman, kuten urokset. Leikkauttamisen jälkeen sekä nartuilla, että uroksilla, turkin laatu yleensä pehmenee.
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
14.07.2008 15.24
Femma kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että olipa kyseessä uros tai narttu, ellei sitä jalostukseen käytetä, se olisi parasta leikkauttaa. Urosten kohdalla myös mahd. näyttelyura katkeaa kastroidessa. Mahdolliset valeraskauset poistuvat, eikä juoksuja enää tule. Myös nartun mieli tasapainoittuu ja se saattaa rauhoittua hieman, kuten urokset. Leikkauttamisen jälkeen sekä nartuilla, että uroksilla, turkin laatu yleensä pehmenee.

Itse olen juuri tuosta kuullut, että koira saattaa muuttua pirteämmäksi, rauhallisemmaksi tai agressiiviseksi. Tai että turkin laatu joko huononee tai paranee, enkä pelkästään "hyvää", että siis rauhottuisi vain, sekä turkki paranesi.. :o

14.07.2008 16.21
000055336_r
Tuo on hyvin yksilöllistä ja ei voida ennustaa, miten oman koirasi kohdalla käy. Riski on joko otettava tai sitten jätettävä. :/
14.07.2008 17.14
Muuten, vaikuttaako sterilointi joissakin lajeissa esim suorituskykyyn?
Kun agilityssa esim pitää olla ketterä ja nopea, ja täällä mainittiin että leikkauksen jälkeen koirasta voi tulla rauhallisempi?
15.07.2008 01.22
022644852_r
Mynämäki

^^Hyvin yksilökysymys kyllä, mutta kuulemani mukaan useimmiten siinä käy juuri niin päin että koira rauhoittuu. Hyvin monella ei mielialassa muutoksia edes näy. Myös tuosta turkin laadusta. Bortsufoorumilla oli samasta aiheesta juttua, eikä tule mieleeni ketään, jolla oli turkin laatu mennyt parempaan päin. Näinkin toki voi käydä, mutta suurimmalla osalla siis turkin laatu pehmenee, joka tarkoittaa käytännössä että laatu heikkenee.

Tosta rauhoittumisesta. Se ei vaikuta agilitysuorituksiin. Tämä rauhoittuminen ei siis tarkoita että koira hidastuu, vaan ettei se välttämättä ole esim. niin "häslä" kuin ennen. Tosin jos koiraa käytetään metsästykseen sun muuhun, ne jätetään usein leikkauttamatta, sillä se saattaa vaikuttaa vietteihin. Jos nyt kuitenkin puhutaan normi kotikoirasta, en näe syytä, miksi ei leikkautettaisi.

Leikkaukseen toki sisältyy aina mahdollisia riskejä.

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
15.07.2008 01.47
000030827_r

Femmaa kopsin.

15.07.2008 10.10

Olen ajatellut, että tulevalla koirallani teettäisin ainakin yhden pentueen (riippuu tietenkin millainen se tuleva narttu on). Sen jälkeen jos steriloisi sen. Siinä menisi ainakin kohtutulehduksen riski, juoksut jäisi pois, "vanhinkoja" ei pääsisi käymään jne. Olen jostain lukenut/kuullut muistaakseni, että pentujen teettäminen/teettämättä jättäminen alentaisi nisäkasvaimien riskiä, mites se asia nyt oikeesti on, pitääkö paikkaansa?

Tuttavan koira kuoli kohtutulehdukseen, joten minulle on jäänyt pieni kammon poikanen.. Tietysti tuo steriloinnin suorittaminen on jo suuri riski.

15.07.2008 10.36
000001865_r

me ollaan sirun kanssa saman kysymyksen edessä.. siis leikatakko vai ei

Siru kun tulee syksyllä vasta 2 vuotiaaksi, kuitenkin jo kolmet juoksut pitänyt, ja nyt merkit näyttäisi viittaavan siihen, että se neljäs juoksu jo lähenee.. Juoksuaikaan neitin pää vielä menee sen verran sekaisin, että sen puoleen tuo leikkuuttaminen säästäisi Sirun aika isolta stressiltä.. ja pentujakaan kun Sirulle tullaan tuskin koskaan teettämään.. Kuitenkin mietityttää ne seuraamukset, käytöksen muuttuminen ja kuinkahan sen turkin laadun kanssa käy..

Olen tässä koiraihmisiltä nyt asiasta kysellyt ja niin paljon puolesta ja vastaan mielipiteitä tuosta leikkuuttamisesta ja sen seuraamuksista. Nyt on sitten omakin pää ihan pyörällä...

15.07.2008 12.11
019983914_r
Ulvila
Me ollaan päätetty. että Martta leikataan. Luultavasti syksyllä tai talvella, koska kesällä haavan tulehtumisen riski on suurempi ja muutenkin koko kesä menisi leikkauksesta tpipumiseen... Muutenkin Matukka on sekarotuinen, joten ei sillä pentuja teetetä, eli ei oikeastaan ole mitään syytä sitä olla leikkaamatta. Yleensähän leikatut elävät keskimäärin jonkin verran pidempään kuin leikkaamattomat, eikä tarvitse pelätä kohtusyöpiä jne. Mä olen kyllä leikkauksen kannalla jos ei aiota pentuja teettää, tai sille ei ole mitään muutakaan estettä ;)
15.07.2008 16.58
022644852_r
Mynämäki

Paljon kuulee juttua että jos pennut teettää, se estää/alentaa kohtutulehduksen/kasvaimen riskiä. Ei pidäpaikkaansa. Ainut joka sen estää on kohdun posto. Sikäli kun järkeilen, en missään nimessä tollasen huuhaan takia teettäs pentuja.

Femmaa ei laikkauteta, sillä sitä saatetaan käyttää jalostukseen. Lupaavalta näyttää, saa nyt nähdä.

15.07.2008 17.03

olen kuullut eläinlääkäreiltä että jos narttua ei pennuta niin kohtutulehduksen riski on korkeampi vanhempana ja sen takia kannattaisi leikata.

15.07.2008 19.19
022644852_r
Mynämäki
Näin se menee... Yks sanoo toista ja toinen toista. Jos ei halua koiransa kohtua riskeerata, niin pois vaan! Kuulee niitäkin, suoraan sanottuna tolloja, kun tosissaan teettää pentuja siksi ettei haluais leikata mut että riskit pienenis...
15.07.2008 19.39
000001865_r
Femma kirjoitti:
Näin se menee... Yks sanoo toista ja toinen toista. Jos ei halua koiransa kohtua riskeerata, niin pois vaan! Kuulee niitäkin, suoraan sanottuna tolloja, kun tosissaan teettää pentuja siksi ettei haluais leikata mut että riskit pienenis...

juuh... onkohan Femmalla / jollain muulla tietoa tai kokemusta siitä toipumis ajasta?

Mietin Sirun leikkausta aikasintaan nyt metsästyskauden päätyttyä tai ennemminkin vielä ensi vuoden alkuun.. Kuinka kauan koira siitä toipuu? ja kuinka pitkää harrastus taukoa siihen myös tarvitsee miettiä?

Itselläni on kokemuksia vaan kissojen sterilisoinnista ja nekin pikku raukat silloin oli niin surkeana ja pitkään.. vaikkakin taitaa tämmöiset operaatiot olla tälläisille herkille omistajille pahempia kuin itse sille "potilaalle"

15.07.2008 19.54
Haluan sanoa, että vaikka pennuttaminen tekis ihmeitä koiralle, se ei ole mikään syy teettää pentuja.
15.07.2008 20.02
022644852_r
Mynämäki

Misukaa komppaan!

Siru// Mulla ei kokemusta ole. Mitä olen kuullut niin sen verran että leikkaushaava parantuu kunnolla. Jos jollakin kokemusta olis niin saa tulla kertomaan ;)

15.07.2008 20.11
019604531_r
Vantaa
Martta kirjoitti:
Me ollaan päätetty. että Martta leikataan. Luultavasti syksyllä tai talvella, koska kesällä haavan tulehtumisen riski on suurempi ja muutenkin koko kesä menisi leikkauksesta tpipumiseen... Muutenkin Matukka on sekarotuinen, joten ei sillä pentuja teetetä, eli ei oikeastaan ole mitään syytä sitä olla leikkaamatta. Yleensähän leikatut elävät keskimäärin jonkin verran pidempään kuin leikkaamattomat, eikä tarvitse pelätä kohtusyöpiä jne. Mä olen kyllä leikkauksen kannalla jos ei aiota pentuja teettää, tai sille ei ole mitään muutakaan estettä ;)
näin on :D
15.07.2008 20.20
Meilläkin nyt leikkaus harkinnassa. On kyllä nätti ja lupaava kaikinpuolin, joten pitöö vielä harkita. Ja jos turkin laatu huononee (lue voi huonontua), niin ei vielä. Sitten joskus kun ei näyttelyissö rampata, jos sellaista tulee. Koska tuolle tulee takkuja ihan tarpeeksi helposti muutenkin aina tietyinä kausina, jossei käy nlyissä niin voi pitää lyhyenä, mutta vielä siis käydään varmaan pari vuotta. Katotan jos tosta jonkun valion sais :D
15.07.2008 20.37

mä en yhtään muista kuinka kauan meidän edesmennyt narttu toipu kun siltä otettii kohtu veks. Sen muistan vaa nettä rauhallisesti piti ottaa..se ei edes kärsinyt alussa haukkua vaan aina kun meinasi niin loppu hyvin lyhyeen.

Eiköhän ne siellä ell luona sano kuinka kauan kannattaa ottaa iisisti jne. :)

15.07.2008 21.04
020128817_r
Pielavesi

ystäväni koira toipui todella hienosti,ikää oli 6 vee kun leikattiin :) On edelleen yhtä hieno koira kuin silloinkin. EI luonne muuttunut,samanlainen höseltäjä on edelleenkin

16.07.2008 00.05
020973699_r
Iisalmi
paljokos mahtaa tää nartun sterilointi maksaa? Tuli näin äkkiä mieleen xD älkää kysykö mistä ,mutta olis mielenkiintosta tietää paljoko siitä velottavat (ite en kyllä meidän leidiä leikkauta kun nuo suunnitelmat ei passais yhteensen kanssa XD )
16.07.2008 07.46
000015455_r
Pimu leikattiin n.4 vuotiaana. toipumis aikaa en nyt varmaksi muista mut olisko ollu pari viikkoa, eli rauhassa tikkien poistoon asti! turkissa en ole muutoksia huomannut, käytöksestä hieman että on ärhäkämpi toisille koirille! Pimu n.22kg leikkaus maksoi 240
16.07.2008 20.38

Mulla on nämä molemmat seropit leikattu ja aion kyllä jatkossakin leikkuuttaa

Meggyn leikkaus maksoi minulle 190 €. Leikattiin heti ekan kiiman jälkeen (olisi leikattu jo ennen sitä, mutta kun kerkesivät alkaa..) ja ihan yhtä duracell-pupu on edelleen Mitäs muuta... Leikkaus haava tulehtui vielä sen jälkeen, kun oli jo näyttänyt nätisti umpeutuvan, mutta siitä selvittiin antibiootti-kuurilla. Ja tötsähän neidillä oli päässä, kun olisi ollut kovin innokas lupsuttelemaan haavaansa.

Ei nyt tule taas muuta mieleen...

16.07.2008 21.47

Minen ainakaan huvikseen ole pentuja teettämässä, jos on kaikinpuolin terve, hyvä rakenteinen ja hyvä luonteinen narttu, miksi ei. Steriloin sen sitten pennutuksen jälkeen, mikäli sillä kannattaa teettää yleensä pentuja. Se on sen ajan "ongelma".. (:

Niin noista nisäkasvaimista, onko täyttä puppua, että pennutus alentaisi niiden riskiä..? Ja missä vaiheessa kannattaa sterilointi tehdä aikaisintaan?

17.07.2008 14.18

Hmn, joo onko siinä mitään "ikärajaa" että milloin ennestään ja viimeistään saisi leikata?

17.07.2008 14.37
020078282_r
Espoo
Aida on leikattu, ja olen todella tyytyväinen. Elämä helpottuu paljon ilman juoksuja ja kaikkea söhläystä. Suosittelen!
18.07.2008 22.26

Aida, sama täällä !

25.07.2008 11.56
000026671_r
Nanna oli pakko leikata kymmenen vanhana, sai kohdun tulehduksen.
26.07.2008 13.07
Tunnen yhden ihmisen jonka doggi sitten lähti taivaaseen itse sterilointi pöydältä, mutta aika harvoin sellasta käy. Emme tiedä aijonko leikata Lunan vai ei, sillä en tiedä vielä tulevaisuuden suunnitelmista, tuleeko pennut vai ei ?
Itse kastroin ent. koirani, koska sillä oli yliseksuaalinen vietti. (vai mikäs se on..)
19.08.2008 11.00
022466698_r
Säkylä

Ollut mietinnässä tämä...Nuo on nyt 5v ihan kohta ja kummallakaan ei varmuudella jatketa sukua.

2v sitten lopetettiin mun ja äidin yhteinen walesinspringeri, Hani oli vain 10v. Sai kohtutulehduksen ja sen leikkauksen jälkeen pian takapää halvantui. En tiedä liittyikö nämä toisiinsa, mutta jotain siitä takaraivoon jäi. Mietityttää vaan kovasti kuinka nuo mahdollisesti muuttuis sen seurauksena, on nyt niin loistavia. Kai se riski on vaan otettava. Meillä varmaan molemmat operoitais samaan aikaan, ei toinen rasttaisi toista toipumisaikana ja saatais varmaan "pakettihintaan".

Juoksut ei oo meillä häiriöksi ollu, ne tulee ja menee ja sillon ei morjestella uroksia. Thats it. Mutta tuo kohtutulehdus riski vanhempana on niin suuri että sen takia. Ja niille joille se on raha kysymys, niin kalliimmaksi tulee leikata märkäkohtu kuin mitä maksaa sterilisaatio. Ja silloinhan sen rahan täytyy löytyä äkkiä, jos koira sairastuu.

Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti