Narttukoiran sterilointi - Sivu 43 (Koirat > Koirien hoitaminen)

09.08.2015 13.17
022649140_r
Hyvinkää
Mulla on ollut mielessä Nellin leikkauttaminen, neidille tulee ikää piakkoin mittariin kuus vuotta. Löysin netistä kohtuuhintasen ja lähellä olevan eläinlääkärin, haarajoella leikkaus Nellin kokoiselle koiralle kustantais 220e. Nellillä on nyt juoksut menossa, josko tossa loppuvuodesta leikkauttais.
09.08.2015 13.21
022710853_r
Kannus

Mä taas en oo huomannu omalla koiralla mitään muutoksia sterkkauksen jälkeen, kuin että juoksut ja valeraskaudet jäi pois. Ja toki lihoo vielä herkemmin. Nutu menee luultavasti seuraavien juoksujen jälkeen sterkkaukseen.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
09.08.2015 16.37

Sissistä on tullut steriloinnin myötä vähän itsepäisempi ja itsenäisempi, tai sitten sen kuulo on vaan huonontunu. Mutta minäkään en oo huomannu mitään suuria muutoksia.

"We can only be said to be alive in those moments when our hearts are conscious of our treasures." (Thornton Walker)
29.09.2015 17.52

Useammalle narttukoirien omistajalle heittäisin kysymyksen. Kuinka kauan teidän muilla koirilla on kestänyt tajuta että ei niitä juoksuja enää leikatulle tule? 

Meillä tolle nuoremmalle odottelin tälle kuulle mutta se vaan haistelee aina välillä tota vanhempaa niin kiinnostuneena että voiko olla että se odottelee "johtajan" juoksuja vieläkin? Vanhempihan leikattiin siis viime vuonna. Sen juoksuista meni noin viikko kun nuorempi aloitti ja sillä oli myös maaliskuussa välissä yhdet.  

29.09.2015 19.32
022710853_r
Kannus

Ei meillä oo ollu mitään tollasta, nää ei oo koskaan juossu samaan aikaan ja Nala sterkattiin ennen Nutun juoksujen alkua. Nalalla oli yhdet juoksut sen jälkeen, kun Nutu tuli, mutta opiskelujen vuoksi asu kaks vuotta kotona, eli eivät olleet edes samassa kämpässä. 

24.10.2015 23.24
022625218_r
Ähtäri

Onko kukaan teistä steriloinut arkaa narttua? Tiitin sterkkuu edessä nyt ensi kuun aikana ja mietityttää millä tapaa se tulee mahdollisesti vaikuttamaan sen luonteeseen. Etenkin nyt kun vähän aikaa sitten luin, että arkuus voi voimistua. Tästä syystä olen kovasti yrittänyt löytää arkoja sterkattuja narttuja, muttei ole tullut vastaan ketään, ketä olisi aran nartun steriloinut.

26.10.2015 10.32
022414662_r
Keuruu

Meidän Unna on jokseenkin arka, tai ehkä herkkä paremminkin. Ottaa helposti itseensä ja toisinaan jännittää uusia tilanteita turhan paljon. Sterkattu pian kolme vuotta sitten, ei ole kyllä aremmaksi muuttunut. Ihan samanlainen kuin aina sen suhteen. Leikkisämmäksi ehkä hieman muuttui. Ja ahneemmaksi. Ollut helpompi motivoida herkuilla kyllä uusiin temppuihin.

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
04.11.2015 16.06
022625218_r
Ähtäri

^ Kiva tietää! :D Tiitiltä tosiaan eilen lähti kohtu pois ja nyt pitkät kaksi viikkoa edessä, kun pitäisi saada se pysymään rauhassa ja hyppimättä (nyt jo yrittää loikkia). Yöt nukkuu häkissä ja päivisin on eristyksissä muista koirista eri huoneessa. Sit kun oon kotona niin toistaiseksi on vaan köllötellyt kainalossa :)

04.11.2015 21.54
022703718_r
Kirkkonummi

Lumo leikattiin eilen aamulla. Heräämössä valitteli kovasti, mutta hienosti käveli itse autolle ja ulkona teki kakatkin heti sekä myöhemmin illalla vielä pissasikin. Ruoka maistui myös. Koko illan malttoi makoilla paikallaan, mutta kovasti itketti. Yöllä rauhoittui ja nukkui kiltisti (sängyn vieressä) pedillään aamuun asti. Tänään ei ole enää paljoa valitellut. Pissannut on tänään pari kertaa, mutta ei ole ainakaan vielä kakannut. Asutaan kerrostalossa ja vähän huolestuttaa noi portaat, mutta kuulemma jos rauhallisesti menee niin ei pitäisi olla mitään haittaa..

Miten muiden koirat on tehneet tarpeita leikkauksen jälkeen? Ja onko joutuneet menemään portaita? 

04.11.2015 21.55
022710853_r
Kannus

Nala on joutunut kulkemaan portaita yläkertaan ja alas heti leikkauksen jälkeen eikä ole ollut ongelmaa. Samana iltana ei syönyt edes grillimakkaraa (oli selkeästi kipeä, koska Nala ei jätä koskaan syömättä), mutta muuten ei ongelmaa. Me saatiin vuokralle lekurista haavapuku, pystyi käymään tarpeillaankin se päällä.

04.11.2015 21.55
022625218_r
Ähtäri

Tiitillä oli sterkkuuaika eilen klo 14 ja klo 15 haettiin se leikkauksesta. Pissat teki illalla pariin kertaan ja tänään myös pissannut joka kerta kun olen käyttänyt ulkona. Leikkauksen jälkeen ekat kakat teki tänään varmaan joskus kasin maissa illalla. Meillä olis rappuset mitä pitäisi kulkea, mutta oon suosiolla kantanut tuon kun on sylikoirakokoa ja vaan muutamat rappuset täytyy kulkea kerrosta alemmaksi. Ruoka alkoi maistua jo eilen illalla.

Tiiti vinkui eilen vielä kovasti ja välillä tänäänkin saattanut vinkua, mutta pääasiassa ollut kovin rauhallinen nyt. Kuinka moneksi päivää muut ovat saaneet kipulääkettä koiralle sterkkauksen jälkeen?

Muokattu viimeksi: 04.11.15 21.56
04.11.2015 22.15
022710853_r
Kannus

Mulla ei oo mitään muistikuvaa monellekko päivälle saatiin, kun Nala oli tosiaan kotona toipumassa eikä mun mukana. Oli siinä varmaan 2-3 päivää.

04.11.2015 23.20
022703718_r
Kirkkonummi

Me saatiin kipulääkettä 5 päivälle.

Aikaisemmin Lumo on pissannut aika vähän, mutta äsken oltiin 15min pihalla ja pissasi kolme kertaa. Kakkasi myös, mutta samalla vinkui?! :( Onkohan normaalia? 

Muoks. kuulemma haavaa varmaan kiristää ponnistaessa..Toivotaan ettei olis muusta kyse..

Muokattu viimeksi: 04.11.15 23.46
05.11.2015 09.32
022710853_r
Kannus

^Maha on myös voinut olla kovalla, joka on voinut aiheuttaa epämukavaa tunnetta.

05.11.2015 19.02
022703718_r
Kirkkonummi

^Ei ollut kovalla..

Tänään otettiin side pois ja nyt neiti sitten yrittää takajaloilla rapsuttaa haavaa..Näyttäisi kutisevan aika paljon..Muilla samaa ongelmaa?

Äsken ulkona käymisestä ei meinannut tulla mitään. Hirveellä vauhdilla yritti mennä joka suuntaan ja vähän väliä yritti rapsuttaa haavaa ja vinkui vaan. Lopulta sai tehtyä tarpeensa ja hieman rauhoittui. Huoh..

05.11.2015 19.22
022496229_r
Pori
Meillä oli kans 5pv kipulääkkeet.
05.11.2015 19.39
022625218_r
Ähtäri

Tiitillä menee aikaa ja vaivaa kakalla käydessä, että saa ponnistettua :D Ekan kerran kun kävi leikkauksen jälkeen kakalla, niin ei millään saanut kokonaan ponnistettua niin raukkaa piti vähän avustaa. Mut maha ei ole sekaisin eikä ummetustakaan.

Meillä ei mitään sidettä edes haavan suojana ole ollut, mutta body on kokoajan koiralla päällä (paitsi ulkona) niin ei pääse sörkkimään haavaa. Uskaltaakohan tuon antaa yhtään loikkia sänkyyn ja pois sängystä, vai onko siinä kovinkin suuri riski siihen että tikit repeytyy? Pari kertaa tuo on päässyt karkaamaan ja hyppäämään itse sänkyyn, mutta muuten olen saanut nosteltua sitä.

Meillä on aiemmin yksi koira sterkattu, Helmi 12v ja sillä oli kai viikoksi kipulääkitys. Sai aamuin illoin rimadyliä ja sen lisäksi vielä kerran päivään tramalia. Siksi hämmensi, kun Tiitillä nyt canidryliä kolmeksi päiväksi, kerran päivässä annettavana. Mielessä jo kauhukuvat siitä, kuinka lauantai on ensimmäinen kipulääkkeetön päivä ja koira kuitenkin kovin kipeänä :D 

05.11.2015 20.02
022710853_r
Kannus

Tiiti on sen verran pieni hyppäämään näinkin ylös, Nala kyllä liikku ihan normisti heti leikkauksen jälkeen sängylle/sohvalle ja pois.

05.11.2015 20.26
022703718_r
Kirkkonummi

Meillä on kauluri, mutta eipä se estä jalalla rapsuttelua... :/ Vähän huolestuttaa toi Lumon käytös..Heti kun side otettiin pois niin rapsuttelu alkoi, ei haluais kävellä ja käy istumaan tosi äkkiä..:( Laitoin nyt haavan ympärille rasvaa jos yhtään helpottais..

05.11.2015 21.29

Mie veikkaan että kun ne tikit liikkeessä vähän kiristyy et Lumolle se on jotenkin vain outo tilanne ja voihan se olla että kutiaakin kyllä ainakin itelläni jotkut haavat parantuessaan kutisee. Meillä oli Moonalla pitkä t-paita niin että se ylläs koko koiran pituuden / leikkaus haavan päälle. Kauheastihan ei sitä kannata sörkkiä ettei pääse tulehtumaan

05.11.2015 21.39

Ruullakin aika voimakkaasti iho punoitti sen sidoksen irrottamisesta, ei ollut iho tykännyt kovin hyvää.

Mä aina aamuin illoin hierosin varovasti bebanthenia ärtyneelle iholle ja arpikohtaa painelin varovasti kostutetulla vanulapulla. Se selkeesti ainakin helpotti Ruun oloa. 

Ja rohkeesti annoin särkylääkettä jos siltä vaikutti :)

06.11.2015 13.49
022703718_r
Kirkkonummi

Moona, varmaankin joo. :/ Liikkuminen tuntuu nyt olevan se inhottavin juttu ja sillon aina alkaa rapsutus..Yritän nyt muutaman kerran päivässä huuhdella haavaa ja laittaa rasvaa haavan ympärille, tuntuu ehkä vähän helpottavan.

Yöksi laitoin tossut jalkaan vaikka neiti ei kyllä tykännyt ja jopa vähän säntäili ne päällä, mutta lopulta tyytyi kohtaloonsa..

09.11.2015 18.41
022703718_r
Kirkkonummi

Me käytiin aamulla lääkärissä näytillä mun oman mielenrauhan takia. Huolestutti onko tuo turvotus enää normaalia. Kaikki kuulemma ok, turvotus normaalia ja haavakin todella siisti. Ehkä nyt voin (yrittää) olla stressaamatta.

Edelleen Lumo vinkuu kakatessa, mutta se kuulemma varmaan johtuu siitä kun haavaa kiristää ponnistaessa. Istuminen on myös nyt ollut vähän hankalaa, mutta varmaan tuntuu vaan kurjalta kun haava menee ryttyyn. Lumolla nimittäin on tosi pitkä se haava.. :/ Rapsuttelu on vähentynyt, mutta edelleen välillä yrittää. Tajusin, että eihän sitä välttämättä edes kutita, vaan jos se haava vaan tuntuu inhottavalta niin yrittää jollain koskea..? Noh, normaalia se rapsuttelu kai kuitenkin on. 

Muuten on mennyt hyvin. Lumo on ollut koko ajan ihan oma itsensä. Tosi reipas, ehkä liiankin.. :D Ulkona huomaa, että olisi kyllä virtaa vaikka muille jakaa..Sisällä onneksi malttaa nukkua. 

15.11.2015 23.02
022703718_r
Kirkkonummi

Jatkan yksinpuhelua. :D Lumon leikkauksesta on nyt vajaat kaksi viikkoa. Tänään on ollut virtsankarkailua aina ulkoilun jälkeen kun on käynyt makoilemaan.. :( Osasin kyllä odottaa tätä, mutta että näin pian leikkauksen jälkeen? :( Voikohan mennä vielä ohi? Kokemuksia? 

15.11.2015 23.30

Pa​tches leikattiin viikon alussa, kun sille tuli kohtutulehdus. Tosi hyvin on palautunut, ja heiluu taas koko koira, kun sitä huomioidaan. Onneksi se ei sisällä riehu, ja ulkona kävelee ihan nätisti remmissä. Huomenna se käy taas eläinlääkärissä jatkotarkastuksessa. Virtsankarkailua ei ole onneksi ollut, toivottavasti ei tulekaan.

15.11.2015 23.43
022710853_r
Kannus

Nutu olis tarkotus näillä näkymin sterkata alkuvuodesta, juoksut alko, joten kuukausi niiden päättymisestä vähintään ootettava. Toivottavasti ei tuu virtsankarailua sillekään.

16.11.2015 00.02
022703718_r
Kirkkonummi

Mä oon nyt lueskellut, että voisi olla ohimenevää, eli ei auta nyt kun seurailla alkuun.. :( Toivottavasti menisi ohi..

Muuten Lumo on nyt voinut tosi hyvin. Tikit poistettiin perjantaina. Haava on edelleen siisti ja turvotuskin on jo hieman laskenut. :) Lenkkeily me aloitettiin vasta tikkienpoiston jälkeen (samana iltana).. :D Vielä neiti ei ole päässyt vapaana kirmailemaan (koska ei todellakaan osaisi ottaa rauhallisesti kun on virtaa päässyt kerääntymään), mutta ehkä jo huomenna, pian kuitenkin. Ei tosiaan olla liikuttu yli viikkoon lähes ollenkaan, joten haluan aloittaa rauhallisesti, varmuuden vuoksi.. :D 

16.11.2015 00.12
022710853_r
Kannus

Onko muillakin käyty tikkien poistossa? Meillä oli itsestään sulavat tikit ja mitä muita koiria on jouduttu tikkaamaan, niin ellei eläinlääkäriin meno ole ollut pakollinen, olen poistanut tikit itse.

16.11.2015 00.27
022703718_r
Kirkkonummi

Me käytiin tosiaan lääkärissä, mutta se oli yksi hujaus kun lääkäri ne napsasi irti, että olisin kyllä itsekin osannut.. :D En välttämättä olisi kuitenkaan uskaltanut, joten ihan hyvä oli käydä lääkärissä muutenkin kuulemassa, että kaikki on kunnossa.. :D 

16.11.2015 08.44

Hanni leikattiin viime torstaina ja leikkaus meni kuulemma hyvin. Lauantaina otin siteen pois ja haava näytti siistiltä. Tötteröä Hanni vihaa ja huomaa ihan miten siltä kaikki elmänilo katoaa kun sen laittaa sille päähän :( Lisäksi oli la-su yönä oksennellut useaan otteeseen ja mietinkin voiko johtua leikkauksesta vai siitä tötteröstä?! Muuten on kyllä jo syönyt ja juonut normaalisti ja on ihan reipas ja villi itsensä (ilman tötteröä).  Kipulääkettä (kerran päivässä) Hannille kuulemma voi antaa 3-5 päivää.

Tikkien poistosta lääkäri sanoi että ne voi hyvin ottaa itsekin eikä ole mikään hankala juttu, mutta jos haluaa niin toki sitten klinikallekki voi mennä. Ajattelin kyllä itse ottaa jos ei muuta asiaa lääkärille ilmene..

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti